Suomen sisäinen turvallisuus

Eikö siinä juttussa sanottu, että asiasta on jo tehty rikosilmoitus mutta koska tekijä on alle 15-vuotias, ei joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen?

Sinänsä rikosilmoituksen voi tehdä kuka tahansa; vaikka joku MP.nettiläisistä jos kokee, että asiaan ei puututa tarpeeksi.

Missähän vaiheessa Poliisit, Vartijat yms oppivat missä saa kuvata ja missä ei....
Joo, kuvaamista pidetään usein jonkinlaisena peikkona ja turhaan yritetään estää kuvaamista tilanteissa, joissa kuvaaminen selkeästi on sallittua. Toisaalta, tässä nimenomaisessa tapauksessa
- kannattaa muistaa lähdekritiikki
- ei edes puhuttu kuvaamisen estämisestä

On jotenkin jännä juttu, että jos esim minua kuvataan työtehtävissä ja itse sitten alan kuvaamaan näitä kuvaajia, niin se onkin yhtäkkiä kamala asia; kun nämä henkilöt kuvaavat itse niin "minulla on oikeus". Mutta kuvaajan kuvaaminen saattaa toimia tehokkaana kuvaajan karkoittajana...

Eikö siinä juttussa sanottu, että asiasta on jo tehty rikosilmoitus mutta koska tekijä on alle 15-vuotias, ei joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen?

Sinänsä rikosilmoituksen voi tehdä kuka tahansa; vaikka joku MP.nettiläisistä jos kokee, että asiaan ei puututa tarpeeksi.

Otin kantaa foorumikirjoittajan kommenttiin ”Eikö tämä ole pahoinpitelyä?” Oli se. Kyseiseen tapaukseen en ottanut sen tarkemmin kantaa kun ulkopuolisella ei ole muuta tietoa kuin julkiset lähteet.

Rikosilmoituksen voi tehdä tosiaan kuka tahansa. Tärkeää on, että sellainen tehdään kun aihetta tulee. Seurasipa tutkinnasta sitten mitä hyvänsä, kirjaukset voivat olla merkittäviä myös myöhemmin esim. tekijän hoidon tarpeen arvioinnissa ja/tai sellaisen järjestämisessä.

Koulun rehtori on kuitenkin se, jolle kyseisen kaltaiset koulussa tapahtuneista rikkomuksista tehtävät (esim. väkivalta, kiusaaminen) rikosilmoitukset kuuluvat ja jonka tulisi ensi sijassa nämä ilmoitukset tehdä. Kunnassa voi olla toki sovittu myös niin, että esim. sivistysjohtaja tekee tällaiset ilmoitukset. Oli miten oli, noblesse oblige.

Vastaus:
Tällaisesta koulun koulusta tulee tehdä rikosilmoitus. Rikosilmoituksen tekijänä virkansa puolesta toimii rikosilmoituksen kohteena tulee myös olla rehtori, joka vastaa koulun toiminnasta.
Olen vahvasti sitä mieltä, että mikäli koulu ei kykene suojelemaan oppilaitaan ja antaa tilanteen kehittyä sellaiseksi että syytön osapuoli ei voi jatkaa, on koulu syyllistynyt ____________________. Nimikkeitä olisi varmasti löydettävissä jos halua olisi.

Monet rehtorit ovat vain niin huolissaan koulunsa maineesta eikä tätäen halukkaasti kutsu poliiseja paikalla tai tee ilmoituksia.

Koulukiusaamista ja myöskään koulussa tapahtuvaa väkivaltaa ei voida täysin ehkäistä, ei ainakaan nyky-yhteiskunnan keinoin. Ja ne toiset keinot ovat yhtä arvelluttavia kuin teot, joista nyt on kyse. Kyseessä on aivan samat mekanismien ongelmat kuin muutoinkin yhteiskunnassa.

Kiusaamiseen pitää puuttua heti ja kiusaajat asettaa vastuuseen teoistaan. Kirjoittelullani haluan rohkaista kouluja nostamaan kuvaannollisesti kissan pöydälle eli toimimaan oikein näissä tilanteissa. Aktiivinen vaikuttaminen, ennaltaehkäisy ja ennakointi ovat tärkeitä, mutta eivät 100% vedenpitäviä keinoja rakentaa salliva ja hyväksyvä ilmapiiri koululle.

Siitä olen samaa mieltä kuin @YliKoo , että kiusaamisen kohteeksi joutuneen siirtäminen muualle suoraan tai välillisesti on väärin.

Joo, kuvaamista pidetään usein jonkinlaisena peikkona ja turhaan yritetään estää kuvaamista tilanteissa, joissa kuvaaminen selkeästi on sallittua. Toisaalta, tässä nimenomaisessa tapauksessa
- kannattaa muistaa lähdekritiikki
- ei edes puhuttu kuvaamisen estämisestä

On jotenkin jännä juttu, että jos esim minua kuvataan työtehtävissä ja itse sitten alan kuvaamaan näitä kuvaajia, niin se onkin yhtäkkiä kamala asia; kun nämä henkilöt kuvaavat itse niin "minulla on oikeus". Mutta kuvaajan kuvaaminen saattaa toimia tehokkaana kuvaajan karkoittajana...

Lähdekritiikki on ystäväsi, tämä on totta.

Lähinnä jos, ja siis jos, pitää paikkansa että revittiin auton ovea auki, niin homma meni överiksi. Tosiaan kuvaaminen ei tainnut olla se ongelma vaan yleensä paikalla olo. Mikä on toki vielä herkempi asia.

Tästä olemme jo aiemmin vääntäneet. Poliisin henkilökamerat olisivat ystävä (tai sitten ei).

Monet rehtorit ovat vain niin huolissaan koulunsa maineesta eikä tätäen halukkaasti kutsu poliiseja paikalla tai tee ilmoituksia.

kyseessä kun Vantaa niin aiheeseen saattaa liittyä ns. monikulttuurisuus; toki silti uhrin ihonväri voi olla mitä tahansa mutta kun se (väärä) politiikka on aiheuttanut sitä että tulokset sitovat niin suuresti opettajien resursseja.

Aika sairasta, toinen silmä melkein sokea, toisesta tehtiin sokea ja alaikäinen rikollinen jatkaa samassa koulussa edelleen. Syypää on ikäänkuin se uhri, hänhän siinä joutui antamaan periksi.

Viimeksi muokattu:
Rehtoein vastuulla on tehdä ilmoitus, jos tapahtunut on tapahtunut koulun alueella. Tietty moni ei halua koulunsa nimeä julki, mutta siltikin. Eli ilmoitus poliisille joka sitten päättää kuuluko asia heille vai sosiaaliviranomaisille.. en kyllä hirveästi luota jälkimmäisiin, mutta sehän on se taho jolle nuorten touhut kuuluvat..

Lähdekritiikki on ystäväsi, tämä on totta.

Lähinnä jos, ja siis jos, pitää paikkansa että revittiin auton ovea auki, niin homma meni överiksi. Tosiaan kuvaaminen ei tainnut olla se ongelma vaan yleensä paikalla olo. Mikä on toki vielä herkempi asia.

Tästä olemme jo aiemmin vääntäneet. Poliisin henkilökamerat olisivat ystävä (tai sitten ei).

Suhtaudun hieman varovasti vain yhden osapuolen kertomaan tapahtuneesta.

Poliisilla on kyllä oikeuksia:

Jos ko. poliisi on toiminut esim. henkilösuojaustehtävässä, kynnys tulla tarkistamaan suojattavaa henkilöä kuvaavien henkilöllisyys on aika matala. Siitä kieltäytyminen voidaan tulkita niskoitteluksi poliisia vastaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/Niskoittelu_poliisia_vastaan

Tässä hieman asiasta lisää:

Poliisin on tietysti näytettävä poliisikorttinsa ja ilmoitettava toimenpiteen syy. Mutta tämän jälkeen jos kieltäytyy niin voi joutua käsirautoihin ja asemalle selvittämään henkilöllisyyttään. Sakotkin voi tulla jos on vaikea tapaus.

Suhtaudun hieman varovasti vain yhden osapuolen kertomaan tapahtuneesta.

Poliisilla on kyllä oikeuksia:

Jos ko. poliisi on toiminut esim. henkilösuojaustehtävässä, kynnys tulla tarkistamaan suojattavaa henkilöä kuvaavien henkilöllisyys on aika matala. Siitä kieltäytyminen voidaan tulkita niskoitteluksi poliisia vastaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/Niskoittelu_poliisia_vastaan

Tässä hieman asiasta lisää:

Poliisin on tietysti näytettävä poliisikorttinsa ja ilmoitettava toimenpiteen syy. Mutta tämän jälkeen jos kieltäytyy niin voi joutua käsirautoihin ja asemalle selvittämään henkilöllisyyttään. Sakotkin voi tulla jos on vaikea tapaus.

Toki suhtaudut. Mutta sinähän oletkin itsetunnustautunut väkivallan nauttija joka suorastaan odottaa pääsevänsä pamputettavaksi jonkun äläbäväbä-maan lentokentälle (tämä on sitten huumoria:)).

Vakavammin. Onhan polizailla oikeuksia. Mutta eivät he sentään vielä omaa nacht und nebel-oikeuksia. Eli olettaen kuvaajan puhuvan totta, mikä jonkun seiskan kyseessä ollessa on vähän niin sun näin, niin ovien auki repiminen ensialkuun jne. ei kuulu siihen kategoriaan tuossa yhteydessä.,

En k

Hovioikeus alensi useita lapsia hyväksikäyttäneen miehen vankeusrangaistusta vuodella.

Hedayatullah Safi oli käyttänyt seitsemää lasta seksuaalisesti hyväkseen, minkä lisäksi hän oli käyttänyt yhtä hyväkseen törkeästi. Käräjäoikeus oli tuominnut miehen 4 vuoden ja 10 kuukauden vankeusrangaistukseen.
Lapset olivat 14–15-vuotiaita. Mies oli kolmikymppinen.

Toki suhtaudut. Mutta sinähän oletkin itsetunnustautunut väkivallan nauttija joka suorastaan odottaa pääsevänsä pamputettavaksi jonkun äläbäväbä-maan lentokentälle (tämä on sitten huumoria:)).

Vakavammin. Onhan polizailla oikeuksia. Mutta eivät he sentään vielä omaa nacht und nebel-oikeuksia. Eli olettaen kuvaajan puhuvan totta, mikä jonkun seiskan kyseessä ollessa on vähän niin sun näin, niin ovien auki repiminen ensialkuun jne. ei kuulu siihen kategoriaan tuossa yhteydessä.,

En k

Jos kyseessä olisikin ollut pari äläbälä-maan väkivaltamiestä kuvaamassa tulevan terrori-iskun kohdetta, niin poliisiahan kehuttaisiin.

Luotan Seiskan reportterien kertomuksiin yhtä paljon kuin ko. "julkaisun" juttuihin. :D Kyllähän se poliisi tulee ovea repimään, jos sitä ei avaa, tai vaikka ikkunaa. Ei sentään vetäissyt ikkunaan telarilla.

Seiskan reportterien ollessa kyseessä pieni kaasutus nyt pitäisi kuulua paska-paparazzien ammatin haittoihin... :P

kyseessä kun Vantaa niin aiheeseen saattaa liittyä ns. monikulttuurisuus; toki silti uhrin ihonväri voi olla mitä tahansa mutta kun se (väärä) politiikka on aiheuttanut sitä että tulokset sitovat niin suuresti opettajien resursseja.

Aika sairasta, toinen silmä melkein sokea, toisesta tehtiin sokea ja alaikäinen rikollinen jatkaa samassa koulussa edelleen. Syypää on ikäänkuin se uhri, hänhän siinä joutui antamaan periksi.

Olin kerran kaverini kyydissä jolla ei ole poliisin kanssa koskaan ollut yhtään mitään tekemistä kun poliisit seurasivat meitä huoltoasemalle ja puhalluttivat sitten kaverini ja tekivät myös huumausainetestin. Minä kaivoin heti luurin ihan vaan sen takia kun nämä olivat siviilivaatteissa eivätkä itseään poliisiksi missään vaiheessa esittäytyneet. Rupesin kuvaamaan ja poltin tupakki ni setä hermostui ja sanoi et kuvaaminen olisi kielettyä. Sanoin että näinhän asia ei ole vaikka kuinka niin väittät. Jatkoin kuvaamista ja laittoi minut rautoihin etten voinut kuvata heidän touhujaan. Se setä kävi jostain syystä todella kovilla kieroksilla ja mitä lie sillä salattavaa oli kun ei herraa saanut kuvata. Et ainakii tääl voit rautoihin päästä ihan vaan kuvaamalla. Toki pääsit pois sitten kun tilanne oli ohi ja poliisit poistui pettyneenä paikalta.

Eikös poliisilla ole oikeus kieltää heidän kuvaamisen hoitaessaan työtehtävää? Vaikka ovatkin yleisellä paikalla.

Olin kerran kaverini kyydissä jolla ei ole poliisin kanssa koskaan ollut yhtään mitään tekemistä kun poliisit seurasivat meitä huoltoasemalle ja puhalluttivat sitten kaverini ja tekivät myös huumausainetestin. Minä kaivoin heti luurin ihan vaan sen takia kun nämä olivat siviilivaatteissa eivätkä itseään poliisiksi missään vaiheessa esittäytyneet. Rupesin kuvaamaan ja poltin tupakki ni setä hermostui ja sanoi et kuvaaminen olisi kielettyä. Sanoin että näinhän asia ei ole vaikka kuinka niin väittät. Jatkoin kuvaamista ja laittoi minut rautoihin etten voinut kuvata heidän touhujaan. Se setä kävi jostain syystä todella kovilla kieroksilla ja mitä lie sillä salattavaa oli kun ei herraa saanut kuvata. Et ainakii tääl voit rautoihin päästä ihan vaan kuvaamalla. Toki pääsit pois sitten kun tilanne oli ohi ja poliisit poistui pettyneenä paikalta.
Täytyy muistaa että poliisillakin voi olla paska vuoro takana, tai vaan ihan paska keikka juuri äsken, kotiväkivaltaa tjms.
Ja lähtökohtaisesti suorittavan portaan provosointi on aika tarpeetonta. Ja olin sotilaspoliisi-jj, ja intin jälkeen teollisuusvartija, ja tapasin kaikenlaisia henkilöitä sinisessä haalarissa. Enimmäkseen täysiä ammattilaisia, joilla riitti yleensä kärsivällisyyttä meille ei-ammattilaisille :).
Joka tapauksessa turvallista iltaa kaikille, olitte sitten vuorossa tai vapaalla.
Kevennyksenä voin sanoa että Oslossa ei ole vieläkään lunta, edes meidän paikallisilla maks. 500m korkeilla pikkutuntureilla, ja se on saanut hiihtohullut norjalaiset ihan takalukkoon. Täällä vallitsee (paikallisesti) kansallinen hätätila!

Vi trenger snø!!!

Ja tähän vielä lisäyksnä, se että 10. tammikuuta lumiraja on yli 700 metriä 60:nnella pohjoisella leveysasteella... tämä on historiallinen tilanne, uutta tilastoa syntyy joka päivä.

Täytyy muistaa että poliisillakin voi olla paska vuoro takana, tai vaan ihan paska keikka juuri äsken, kotiväkivaltaa tjms.
Ja lähtökohtaisesti suorittavan portaan provosointi on aika tarpeetonta. Ja olin sotilaspoliisi-jj, ja intin jälkeen teollisuusvartija, ja tapasin kaikenlaisia henkilöitä sinisessä haalarissa. Enimmäkseen täysiä ammattilaisia, joilla riitti yleensä kärsivällisyyttä meille ei-ammattilaisille :).
Joka tapauksessa turvallista iltaa kaikille, olitte sitten vuorossa tai vapaalla.
Kevennyksenä voin sanoa että Oslossa ei ole vieläkään lunta, edes meidän paikallisilla maks. 500m korkeilla pikkutuntureilla, ja se on saanut hiihtohullut norjalaiset ihan takalukkoon. Täällä vallitsee (paikallisesti) kansallinen hätätila!

Vi trenger snø!!!
Paljonko Oslossa oli lämmintä, kun toisaalla siellä +19 astetta meni rikki viime viikolla?

Back