Suomen sisäinen turvallisuus

Jos mut laitettaisiin rautoihin laillisesta kuvaamisesta julkisella paikalla, niin julkaisisin tallenteen ja rehellisen tapahtumakuvauksen. Lisäksi selvittäisin sen, että onko perusteita rikosilmoituksen tekoon ja jos olisi, niin tekisin.

Toki mulla olisi tuossa se pidäke, että jos rautoihin pistänyt poliisi myöntäisi toimineensa väärin, antaisi sille asiallisen ja pätevän syyn ja pahoittelisi tapahtumaa niin veisin asian vain hänen esimiehilleen ja/tai sisäministeriöön enkä julkisuuteen. Jos väittäisi toimineensa oikein tai valehtelisi/vähättelisi/puolustelisi/selittelisi edes sanan neljäsosalla tuollaista perseilyä, niin saisi nauttia julkisuuden ihanuudesta niin täysimääräisesti kuin mahdollista.

Toisaalta mulle ei tulisi edes mieleen ruveta kuvaamaan muhun kohdistuvaa työtä tekevää poliisia ellei tämän toiminnassa tai käytöksessä olisi jotain epäasiallista, laitonta tai valtuudet ylittävää.

Yleislinjana on tietenkin se, että pitää suhtautua asiallisesti ja kunnioittavasti työtään asiallisesti ja väestöä kunnioittavalla tekeviin virkamiehiiin - mutta vain niihn asiallisesti ja asiallisen kunnioittavasti tekeviin.

On omenakorin edun mukaista että mädät omenat poimitaan sieltä ajoissa pois ennen kuin mätiminen leviää kunnollisiin omenoihin. Ja sehän leviää aika helposti jos leviämiselle annetaan mahdollisuuksia.

Jos yksikin kuva tai videopätkä poistettaisiin ilman mun lupaa mistään tallentavasta laitteesta, niin pistäisin poistajalle laskun jossa jokainen poistettu tallenne on arvotettu journalistiliiton free -hinnaston mukaan. Pitäisin moista rikosta paljon vakavampana kuin sitä, että poliisi varastaisi rahaa lompakostani. Eli veisin sellaisen kyseisen henkilön nimellä ja naamalla itselleni koituvista seurauksista piittaamatta varkaudesta julkisuuteen vaikka 20 vuoden ajan.


Sehän tässä mun jutussa oli et minuun se ei liittynyt millään tavalla :p Minä vaan kuvasin kun tunnukseton auto tuli yhyä äkkiä auton viereen eikä siviiliautossa vilkkunut valoja eikä mitään. Moni voisi säikähtää et mitä rikkollisia ne on. Ei poliisi mielestäni voi olettaa et kaikki tunnistaa et ne ovat siviilivaatteissa olevia poliiseja. Olin menossa viel ostamaan sisältä Lonkeron et olisin siihen terrassille mennyt seuraamaan mitä ne keksii kiusata sitä minun kaveriani. Mutta tämä pahalla päällä ollut mies sanoi etten saa poistua paikalta. Kysyin että minkä takia ni se sanoi vaa et koska minä sanon niin. Ja myös se et miksi en saanut kuvata oli sen takia että koska hän sanoi niin. Et kyllä noilla olisi vähä petrattavaa tuon suhteen miten niitä saa kuvailla kukakii. Ei minulla ole tarvetta kiusata poliiseja, mutta jos hän käyttäytyy minua kohtaa idioottimaisesti silloin minäkii esitän tyhmää. Tottakai mä tunnistin et poliiseja ne oli mutta ei kaikki todellakaan tunnistaisi ja moni voisi säikähtää kun siviilikuteissa olevat ihmiset hyökkää yhtä äkkiä huutamaan viereen et pysykää siinä ja että et saa mennnä bensa-asemalle. Se samainen poliisi on aikaisemminkii perseillyt tässä kaupungissa, olen kuullut siitä ikäviä juttuja.
 
Muutama vuosi sitten tyttö (oli vähän yli 20) rupesi/joutui elvyttämää, täysin vierasta vanhempaa miestä pyörätiellä.
Joutui siinä samalla hätyyttelemään kännykkä kuvaajia pois haitoilta.
Mutta onneksi tytöllä on taito sanoa asiat niin selvästi että ne ymmärretään. :whistle:
Eli kyllä työrauha pitää antaa muillekin kuin poliisille.


Minun kuvaaminen ei voinut häiritä millään tavalla kun olin noin 10-20metrin päässä kuvaamassa heitä silloin kun ihmetteltiin ja kaveri pyysi kuvaamaan kun ei tiennyt mistä on kyse. Kaverini ei ole edes suomalainen tai on hänellä myös suomenkansalaisuus, mutta ei ole tottunut paikallisen poliisin kanssa olemaan missään tekemisissä. En oikein ymmärrä miten voin häiritä heidän puhallustestiä ja sitä huumepikatestiä jos olen noin pitkän matkan päässä kuvaamassa :)
 
Marakatin tapus tuntuu olevan selvä poliisin egotrippaus.
Joo, jos näin on mennyt (mitä en varsinaisesti epäile; kunhan jätän varauksen) niin ei ihan putkeen mennyt. Tunnen kyllä poliisimiehiä, joilla on toisinaan tapana vetää sellaista "koska minä käsken" -linjaa.
 
Tunnen kyllä poliisimiehiä, joilla on toisinaan tapana vetää sellaista "koska minä käsken" -linjaa.

Eivät sellaiset ole miehiä. Ne ovat miehen saappaisiin päässeitä pikkupoikia yrittämässä näyttää saappaitten kokoisilta ja siinä surkeasti epäonnistuen.

Asialinen ja ammattitaitoinen virkamies osaa tehdä työnsä asiallisesti ja ammattiitaitoisesti. Ammattitaitoisuus tarkoittaa sitä, että on henkilökohtaisessa työkalupakissa riittävä määrä sopivia työkaluja oli kyse sitten puhejudosta, tutkinnasta tai vaikka joukkojenhallinnasta.

Kyllähän ihmiset tottelevat myös tuommoisia, mutta syvää halveksuntaa sekä siinä tilanteessa että vuosikausia sen jälkeen erilaisissa keskusteluissa muiden ihmisten kanssa tapahtumasta pursuten.
 
Poliisimies voi olla myös nainen. Terminä tarkoittaa yksittäistä virkamiestä siinä kuin "poliisi" tarkoittaa organisaatiota.
 
Ainoa kerta kun poliisi on mulle hieman koroittanut ääntään kun olin lääkäreiden pirtubileiden jälkeen löytänyt itseni Kisakylän sumpusta.

Kun ei ollut mitään muistikuvaa tapahtuneesta, niin menin tiskiltä kysymään että mitä tapahtui. Kun poliisin ärjäisy "mee nyt vittu kotiis nukkumaan" aiheutti vain lievän kivun tunteen, niin sain ihan asiallisen vastauksen kun selitin etten todellakaan muista. Olin kuulemma kävellyt Finlandia-talon piikkipuskien läpi ja otettu säilöön oman turvallisuuteni takia. :)

Olen huomannut, että oma asennoituminen silloinkin kun on väärässä vaikuttaa paljon.
 
... sain ihan asiallisen vastauksen kun selitin etten todellakaan muista. Olin kuulemma kävellyt Finlandia-talon piikkipuskien läpi ja otettu säilöön oman turvallisuuteni takia. :)

Onks sulla tapana puhua/laulaa itsekses kulkiessas tuubassa puskien läpi? Ehkä olen nähnyt...
 
Nuorempana nuokuin kartsalla (eka kokeilu viskiä, juoma laadukas Viski 88) ja Poliisit nappas kyytiin. (prkleen kaverit jätti). Noh sanoin jo maijassa et on pahaolo, joo joo.... Sit asemalla uudestaan, et nyt oikeesti pahaolo... joo joo... Noh tavarat oli sit laatikossa ja sit tuli oksennus. Suurin osa tiskille ja osa siihen laatikkoon. Sit vietiin ettei jalat koskenu maahan, ei tarvinnu edes kenkiä yms jättää kun olin putkassa.
Noh aamulla äiti tuli hakemaan kullannuppunsa poliisasemalta. Siinä sit vaatteita yms päälle ja poliisi vahingon ilosena ojenti laatikon, et "Herra on hyvä ja poimii tavaransa sieltä".
Avaimet, lompakko oli säästynyt oksennukselta, ne taskuun. 50mk ja muutama kolikko oli oksennuksessa.... Poliisi katto otanko ne? Totesin vaan "Pitää näillekin köyhille jättää jotain tippiä, vaikka palvelu oli aika huonoa" Vittu että poliisit riemastu, että nyt lähet uudestaan putkaan.... Johon äiti vaan totes että ei lähde tai xxxxxx tulee paikalle selvittää tilannetta... Poliisit tuumas, vai että sen poika... ULOOOOS ja älä näytä naamaas vähään aikaan täällä :D :D
Äiti hirnu koko kotimatkan vaikka olikin vihanen :D
 
Ei sitten 90-luvun :D

Voi olla osuma. Ajankohta sopii. Oli syyskesällä mustien lämpimien öiden aikaan ikkuna levällään yhtiön hämärälle pihamaalle, jossa alkoi kuulua lähestyvää ääntä. En saanut kuitenkaan selvää ja menin ikkunaan nuuskimaan. Pensasaita heilui ja hahmo tuli siitä läpi määrätietoisesti. Kulku-ura oli viivasuora ja meni parista muustakin puskasta läpi ns. heilahtamalla. Puhetta kuului koko ajan, mutta yhtään ymmärrettävää sanaa siinä ei ollut kunnes vaimeni etäisyyteen ja katosi. Ei ollut ihan paikallinen hahmo tuo. :D
 
Voi olla osuma. Ajankohta sopii. Oli syyskesällä mustien lämpimien öiden aikaan ikkuna levällään yhtiön hämärälle pihamaalle, jossa alkoi kuulua lähestyvää ääntä. En saanut kuitenkaan selvää ja menin ikkunaan nuuskimaan. Pensasaita heilui ja hahmo tuli siitä läpi määrätietoisesti. Kulku-ura oli viivasuora ja meni parista muustakin puskasta läpi ns. heilahtamalla. Puhetta kuului koko ajan, mutta yhtään ymmärrettävää sanaa siinä ei ollut kunnes vaimeni etäisyyteen ja katosi. Ei ollut ihan paikallinen hahmo tuo. :D

En tunnusta mutta mahdollista :D

Kuulemma lyhin tie kahden pisteen välillä on suora...
 
Nuorempana nuokuin kartsalla (eka kokeilu viskiä, juoma laadukas Viski 88) ja Poliisit nappas kyytiin. (prkleen kaverit jätti). Noh sanoin jo maijassa et on pahaolo, joo joo.... Sit asemalla uudestaan, et nyt oikeesti pahaolo... joo joo... Noh tavarat oli sit laatikossa ja sit tuli oksennus. Suurin osa tiskille ja osa siihen laatikkoon. Sit vietiin ettei jalat koskenu maahan, ei tarvinnu edes kenkiä yms jättää kun olin putkassa.
Noh aamulla äiti tuli hakemaan kullannuppunsa poliisasemalta. Siinä sit vaatteita yms päälle ja poliisi vahingon ilosena ojenti laatikon, et "Herra on hyvä ja poimii tavaransa sieltä".
Avaimet, lompakko oli säästynyt oksennukselta, ne taskuun. 50mk ja muutama kolikko oli oksennuksessa.... Poliisi katto otanko ne? Totesin vaan "Pitää näillekin köyhille jättää jotain tippiä, vaikka palvelu oli aika huonoa" Vittu että poliisit riemastu, että nyt lähet uudestaan putkaan.... Johon äiti vaan totes että ei lähde tai xxxxxx tulee paikalle selvittää tilannetta... Poliisit tuumas, vai että sen poika... ULOOOOS ja älä näytä naamaas vähään aikaan täällä :D :D
Äiti hirnu koko kotimatkan vaikka olikin vihanen :D

Viski 88 oli niin pahaa ainetta, että skotit siitä riemastuivat ja tekivät oikeusjututun viskin takia. Alko joutui muuttamaan nimen pelkäksi 88:si.

Taskulämmin Viski 88...

Onneksi jotkut muutkin ovat sitä kokeilleet :D
 
Alko toi markkinoille 80-luvun alussa oman whiskey-versionsa Viski 88:n, viinalla leikatun viskin, jossa taisi sitten olla 88% viskiä mukana. Prosentteja siinä kuitenkin oli 40.
Mitä helvetin järkeä tuossakin on? Ymmärrän että tehdään blended jolloin sekoitetaan eri viskejä saadakseen tasalaatuisen mutta miksi sekoittaa viski ja viina?!
 
Mitä helvetin järkeä tuossakin on? Ymmärrän että tehdään blended jolloin sekoitetaan eri viskejä saadakseen tasalaatuisen mutta miksi sekoittaa viski ja viina?!

Tämä kiinnosti myös skottilaisia tislaajia jotka nostivat oikeusjutun joka sovittiin ennen käräjiä.. :D

Arvaa kummat voitti...
 
Viski 88 oli niin pahaa ainetta, että skotit siitä riemastuivat ja tekivät oikeusjututun viskin takia. Alko joutui muuttamaan nimen pelkäksi 88:si.

Taskulämmin Viski 88...

Onneksi jotkut muutkin ovat sitä kokeilleet :D
Kyseisen kokemuksen jälkeen meni melkein 10vuotta ennen kuin koskin viskiin. Tosin sit olikin laadukkaammat aineet (Whyte & Mackay) kyseessä ja ne rupes maistumaan useammankin. Lappeenrannassa timppurit oli menossa itärajan taakse ja kyseli tuodaanko mitä? Sanoin et joku hyvä viski ja sehän oli kuin linnunmaitoa..
Mutta takasin aiheeseen. Poliisin ja häken kanssa kyllä ollut aina siviiliminällä positiiviset kokemukset tuon jälkeen. Paitsi kerran, kun innokas LP ampu perään ja pysäytti.
-Ajokortti ja rekisteri ote. Ja pilli suuhun.
-Siinä. Ja nollat.
- Noh onkos täällä sumu tai sade?
Arvasin mistä on kyse.
-No ei ole, aurinko paistaa täydellä terällä ja +26c näyttäs olevan lämmintä.
-Nooh miksi sulla on sumuvalot päällä?
-Ne on DRL eli päivävalot.
-Täh???
- Niin ne on päivävalot.
Sit mentiin keulille ja syynättiin merkintöjä. Sit alko, renkaiden kulutuspinta, vilkut, rekisterikilven valot, pissapoika, jarruvalot yms.
Sit sen vanhempi pari huuti jo kuskinpaikalta "et tules ny, nyt ois oikeitakin hommia".
Onneksi ei tajunnut pyytää laittamaan ajovaloja päälle, kun niissä oli laittomat xenonit :D
 
Höh. Jaloviina, jumalten nektariini, yhdellä tähdellä...
 
Taas ollaan päästy Suomen turvallisuuden takaajiin..

Viski 88 ja yhden tähden Jaloviina :D
 
Viski 88 oli niin pahaa ainetta, että skotit siitä riemastuivat ja tekivät oikeusjututun viskin takia. Alko joutui muuttamaan nimen pelkäksi 88:si.

Taskulämmin Viski 88...

Onneksi jotkut muutkin ovat sitä kokeilleet :D
Sain joulupulloksi 88 viskin kun silloinen pomo oli viskimiehiä, katsoin sen piilovittuiluksi sillä ittellään oli kyllä ihan jotain muuta tavaraa, oli kyllä pitkäikäistä mörköä, yhden julkimon broidi sen kittasi, kun ei mitään muuta enää ollut :D
 

Erikoisyksiköissä ollaan ylpeitä omasta tekemisestä, mutta vaarana on voittamattomuuden illuusio, Karhussa pitkään työskennellyt Harri Gustafsberg sanoo


Helsinkiin sijoitettu mutta valtakunnallisella säteellä operoiva yksikkö on muiden erikoisjoukkojen tapaan ryhmä, jonka ympärillä leijailee omanlaisensa salaperäisyyden aura.
Mediassa nykyiset tai entiset Karhun jäsenet ovat esillä hyvin harvoin.
Jo tämänkin takia yli kahdenkymmenen vuoden uran Karhussa tehneen Harri Gustafsbergin yhdessä Heidi Holmavuon kanssa kirjoittama kirja Karhuryhmä (Otava) on poikkeuksellinen kurkistus erikoisyksikön sielunmaisemaan.

Yleinen ajatusmalli: ”Me ollaan me ja kaikki muut ovat ihan paskaa”

Gustafsberg myöntää suoraan erikoisyksikköjen olevan henkisesti oma maailmansa.
Hänen mukaansa erikoisyksiköissä työskentelevät tiedostavat hyvin tarkkaan oman asemansa ja sen, kuinka vaikeaa tuohon joukkoon on päästä.
Se näkyy poikkeuksellisena itseluottamuksena ja ammattiylpeytenä.

– Erikoisyksiköille on ominaista kaikkialla maailmassa, että he ovat helvetin ylpeitä siitä, mitä he tekevät. Se positiivinen kierre näkyy.
Kun erikoisyksikössä on päässyt tulokasvaiheen jälkeen ryhmän täysivaltaiseksi jäseneksi, niin ihminen muuttuu.
Selkä nousee suoraan ja katse on pistävän terävä, Gustafsberg maalaa.

Itseluottamus ja oman erikoisaseman tunnistaminen ovat kuitenkin kaksiteräinen miekka.
Kovasta luottamuksesta itseensä ja muihin ryhmäläisiin on yllättävän lyhyt matka uskoon omasta kaikkivoipaisuudesta, joka pitkässä juoksussa harvoin palvelee ketään.
Sen myös Gustafsberg myöntää.

– Voittamattomuuden illuusio syntyy itse asiassa usein erikoisyksiköissä. Se ajatusmalli on aivan yleinen, jossa me ollaan me ja kaikki muut ovat ihan paskaa.
Vahva ryhmädynamiikka suojaa toki vaativassa työssä, mutta siinä on kääntöpuolensakin.
Niinhän ne sanovat, että lääkkeen ja myrkyn ero on määrässä, entinen poliisi naurahtaa.

Gustafsbergin mukaan henkisen suorituskyvyn merkitykseen kiinnitetään viranomaistasolla nykyisin jo aivan eri tavalla huomiota kuin vaikka vuosituhannen alussa.
Hänen mukaansa kriisiorganisaatiot eivät siltikään ymmärrä vielä täysin asian tärkeyttä.

Gustafsbergin arvion mukaan Karhun jäsenet ovat ajatusmaailmaltaan keskenään varsin samankaltaisia.

– Jos haluaa pärjätä Karhussa, on oltava kyky ratkoa ongelmia nopeasti paineen alla, on pystyttävä sietämään stressiä ja epävarmuutta, oltava yhteistyökykyinen ja tietysti fyysisesti hyvässä kunnossa.

Kuinka paljon näitä ominaisuuksia on sitten mahdollista kehittää ja kuinka paljon ne ovat perinnöllisiä ominaisuuksia?
Gustafsberg vertaa tilannetta huippu-urheiluun.
Kovalla työllä voi päästä todella pitkällekin, mutta esimerkiksi 100 metrin olympiafinaalissa juoksijalla on oltava pohjalla myös loistava geneettinen perimä, joka sopii pikajuoksuun.

– Ihminen pystyy kehittämään merkittävästi ominaisuuksiaan, mutta aivan huipulle mentäessä sen geneettisen perimän tuen on oltava siellä.


Henkilökohtaiselle ramboilulle ei ole sijaa

Vaikka Karhu laitetaan Suomessa juuri niihin kaikista pahimpiin tilanteisiin aina kouluammunnoista lähtien, henkikohtaiselle ramboilulle toiminnassa ei ole sijaa.
Haastavimmat tehtävät tarkoittavat myös sitä, että epäonnistumisen todennäköisyys on aina tavallista tehtävää suurempi.
Gustafsberg myöntääkin epäonnistumisten käsittelyn olevan todella tärkeää työssä.

– Se on mielenkiintoista, mitä on ylipäätään epäonnistuminen.
Monta kertaa teimme työmme niin hyvin kuin se oli niissä olosuhteissa mahdollista ja lopputulos oli silti ihan paska.
Se on aina merkittävä epäonnistumisen kokemus, kun ihminen menehtyy.
Siitäkin huolimatta, että syvällä sisimmässään tietää, että tämän parempaa lopputulemaa ei tästä ollut mahdollista saada.
Tietysti kaikissa ammateissa tulee ihan puhtaitakin epäonnistumisia, myös tässä työssä, Gustafsberg pohtii.

Gustafsberg painottaa muistijäljen käsittelyä.
Tässä metodissa epäonnistumiset perataan välittömästi läpi ja katsotaan, mitä tapahtui, miltä tuntui ja mikä oli lopputulos.
Tämän jälkeen sama tehtävä käydään mielessä läpi optimaalisella lopputuloksella niin vahvasti, että epäonnistumisen kokemus korvautuu ja painuu taka-alalle.


Nuorena adrenaliiniaddiktiota – ”Olin ihan kakara alussa”

– No minähän olin ihan kakara silloin alussa.
Ihan eri henkilö olen nyt persoonaa myöten. Vuosien myötä koko ajattelutapa työn merkityksestä on muuttunut täysin.
Nuorenahan se oli sellaista adrenaliiniaddiktiota, kun oli vain hauska ampua, laskeutua köysillä ja puskea itseään äärirajoille.

– Karhussahan me oikeasti naurettiin ihmisille, jotka istuivat illat sohvalla sipsejä syöden, että eihän tuo ole mitään tosimiesten elämää.
Ja me oikeasti uskoimme niin. Se oli tapa luoda identiteettiä.
Näin ulkopuolelta tarkasteltuna se tietysti näyttää todella naiivilta ja hassulta.

Kirja Harri Gustafsbergin ja Heidi Holmavuon Karhuryhmä (Otava) julkaistiin loppuvuodesta 2019.
 
Back
Top