Suomen sisäinen turvallisuus

Paljonko Oslossa oli lämmintä, kun toisaalla siellä +19 astetta meni rikki viime viikolla?
Joo se Vestlandin numero oli ihan hurja! Päivällä oli täällä ehkä +1, nyt seinällä näyttää -3. Mutta aurinko paistanut koko viikon, ja tähtikirkkaat yöt, niin ei se lumi pelkästään toivomalla sada, edes Norjassa :)
 
Oli taannoin televitsuunissa juttu kun (en nyt muista, mitä seljässä lukee, väkivalta tai sen vastustaminen) viranomaiset saapuivat paikalle, jossa oli niin sanotusti tilanne päällä. Kaveri joka on ollut TV:ssä jonkun verran, lätkii puhelimen puhelimen jannun (joka tulee lähes suuhun) kädestä ja jatkaa TÖITÄNSÄ.
En tiedä tuliko hänelle jotain seuraamuksia kyseisestä liikkeestä, mutta ainoa oikea liike on lyödä puhelin paskaksi ja jatkaa duunia. Vittuhelvetti.
Mikään ei varmaan ole ärsyttävämpää, kuin joku Marko-Helena, jolla on oiqeus kuvata.

On.

Se kun kuvaa takaisin.
Lyö se saatanan kamera kädestä ja totea raastuvassa, että tämä ei ole mikään Hollywoodi, vaan mun työmaa, vittuhelvetti.
Ei tämä ole tarkoitettu meidän konstuille, vaan kukaan meistä ei ole mikään filmitähtiä työssä ollessamme.
Turvallisuus ja yksityisyys duunissa, ugh.
poliisiopisto4.jpg
edit kuva, on se Sharon.
 
Viimeksi muokattu:
Oli taannoin televitsuunissa juttu kun (en nyt muista, mitä seljässä lukee, väkivalta tai sen vastustaminen) viranomaiset saapuivat paikalle, jossa oli niin sanotusti tilanne päällä. Kaveri joka on ollut TV:ssä jonkun verran, lätkii puhelimen puhelimen jannun (joka tulee lähes suuhun) kädestä ja jatkaa TÖITÄNSÄ.
En tiedä tuliko hänelle jotain seuraamuksia kyseisestä liikkeestä, mutta ainoa oikea liike on lyödä puhelin paskaksi ja jatkaa duunia. Vittuhelvetti.
Mikään ei varmaan ole ärsyttävämpää, kuin joku Marko-Helena, jolla on oiqeus kuvata.

On.

Se kun kuvaa takaisin.
Lyö se saatanan kamera kädestä ja totea raastuvassa, että tämä ei ole mikään Hollywoodi, vaan mun työmaa, vittuhelvetti.
Ei tämä ole tarkoitettu meidän konstuille, vaan kukaan meistä ei ole mikään filmitähtiä työssä ollessamme.
Turvallisuus ja yksityisyys duunissa, ugh.
Ei. Kuinka henkilö voi valvoa lakia, jos ei itse noudata lakia. Itseä on kuvattu töissä monesti, mutta yleensä ei, koska voin kieltää sen koska työskentelen Julkisrauhalta suojaltulta alueella.
 
Ei. Kuinka henkilö voi valvoa lakia, jos ei itse noudata lakia. Itseä on kuvattu töissä monesti, mutta yleensä ei, koska voin kieltää sen koska työskentelen Julkisrauhalta suojaltulta alueella.
Se on siis julkisrauhalta suojattu ???
En toki kehoita ketään rikkomaan lakia, vaan muuttamaan sitä. Kiellot ovat perseestä, mutta tämä kuvaaminen alkaa jo sivullistakin vituttamaan.
Olen lähes ylpeä suomalaisista poliiseista, ovat eri sfääreistä kun 60-luvulla tai ulkomailla. Silloinkin olivat " olosuhtesiin nähten" hyviä.
Silti, se puhelimen läpsy silloin sai emotionaalisen sympatianpisaran pippelini päähän (V. Huovinen) ja pidin sitä oikeutettuna.
Suomessa on Poliisi kentällä.:salut:
 
Rikoskomisario Mikko Porvalin kirjoittaman kirjan "Sinisen kuoleman kuva" alkumotto on hyvä:

"Kaikki kunnolliset poliisit ovat toistensa kaltaisia. Jokainen kelvoton poliisi on kelvoton omalla tavallaan."
 
Olin kerran kaverini kyydissä jolla ei ole poliisin kanssa koskaan ollut yhtään mitään tekemistä kun poliisit seurasivat meitä huoltoasemalle ja puhalluttivat sitten kaverini ja tekivät myös huumausainetestin. Minä kaivoin heti luurin ihan vaan sen takia kun nämä olivat siviilivaatteissa eivätkä itseään poliisiksi missään vaiheessa esittäytyneet. Rupesin kuvaamaan ja poltin tupakki ni setä hermostui ja sanoi et kuvaaminen olisi kielettyä. Sanoin että näinhän asia ei ole vaikka kuinka niin väittät. Jatkoin kuvaamista ja laittoi minut rautoihin etten voinut kuvata heidän touhujaan. Se setä kävi jostain syystä todella kovilla kieroksilla ja mitä lie sillä salattavaa oli kun ei herraa saanut kuvata. Et ainakii tääl voit rautoihin päästä ihan vaan kuvaamalla. Toki pääsit pois sitten kun tilanne oli ohi ja poliisit poistui pettyneenä paikalta.
En puolustele mutta selitän: hermostuminen saattoi johtua nimenomaan siitä, että oli siviilivaatteissa; voi naama palaa jos tulee filmatuksi.

Pitäisi varmaan olla joku koulutus, missä käsiteltäisiin näitä kuvaamisjuttuja; varsinkin nykyaikana.
 
Nykyään kaikilla on kännykamerat, ja nyky kännyt vastaa jo halpis järkkäreitä. Ja siihen päälle yleistyvät kojelautakamerat. Ja siihen pääle vielä yleisemmät action kamerat, varsinkin 2 pyöräsillä ja sit muillakin kuvaajilla. Eli kameroita on nykyään kaikkialla. Se että mä en tykkää jostain, olit sit mikä tahansa virkamies tai siviili ei riitä kiellon perusteeksi. Vaan kaikki käskyt, määräykset yms perustuu lakiin. PISTE.
 
Kauempaa olevia kameroita voi parhaan kyvyn mukaan vältää mutta eri asia kun joku tunkee kameran nenän eteen lähietäisyydeltä.
 
Nykyään kaikilla on kännykamerat, ja nyky kännyt vastaa jo halpis järkkäreitä. Ja siihen päälle yleistyvät kojelautakamerat. Ja siihen pääle vielä yleisemmät action kamerat, varsinkin 2 pyöräsillä ja sit muillakin kuvaajilla. Eli kameroita on nykyään kaikkialla. Se että mä en tykkää jostain, olit sit mikä tahansa virkamies tai siviili ei riitä kiellon perusteeksi. Vaan kaikki käskyt, määräykset yms perustuu lakiin. PISTE.
Nimenomaan, voi toimia vain lain nimissä.
Ovatko lait ajan tasalla? Ei ne ovat aina 10 vuotta jäljessä tästä päivästä. Me papparaiset olmme tehneet ne, silloin kun oli yleisohjelma ja rinnakkaisohjelma.
Ajatus hävisi jos sitä olikaan.
Jaa juu.
Onkos nuoria hallituksessa? Ei, vain vuosiltaan.
 
Kauempaa olevia kameroita voi parhaan kyvyn mukaan vältää mutta eri asia kun joku tunkee kameran nenän eteen lähietäisyydeltä.
Mikä on lähietäisyys? Hyttynen on minusta lähellä kun se on just laskeutumassa... painitilanne missä pari poliisia painii pokan kanssa... onko se 30cm, 50cm, 1m, 2m,3m.... itse sanosin 1m. Kunhan kuvaaja itse on turvallisen etäisyyden päässä ettei tule vahinko-osumaa.
Tosin veikkaan että suurin osa olisi sitä mieltä et se on 10-50m.
Subjektiivisia käsityksiä. Itse kehtaan pierasta täydessä hississä ja uskallan myös turvallisustarkastuksessa ihan ronskisti kokeilla pokan munat ja perseen seudun.... Tosin naisille ei saa sillein tehdä... ai ei... sori ei ole naista saatavilla tekemään tätä, tulen koskemaan sinua näistä ja näistä paikoista. :D
 
Tosin naisille ei saa sillein tehdä... ai ei... sori ei ole naista saatavilla tekemään tätä, tulen koskemaan sinua näistä ja näistä paikoista. :D

Eikös se nainen voisi kieltäytyä ja vaatia naisen suorittamaan tarkastuksen? Se sitten että missä ja kuinka kauan odotetaan sitä samaa sukupuolta on varmaan tapuskohtainen... pari tuntia jalkakäytävällä istumista saanee pahemmankin luokan feministin sille päälle että se mies-sika voi sittenkin hänet tutkia.. onhan hänellä sitten facebookin tukiryhmä minne kertoilla kaltoinkohtelustaan...:)
 
Eikös se nainen voisi kieltäytyä ja vaatia naisen suorittamaan tarkastuksen? Se sitten että missä ja kuinka kauan odotetaan sitä samaa sukupuolta on varmaan tapuskohtainen... pari tuntia jalkakäytävällä istumista saanee pahemmankin luokan feministin sille päälle että se mies-sika voi sittenkin hänet tutkia.. onhan hänellä sitten facebookin tukiryhmä minne kertoilla kaltoinkohtelustaan...:)
Voi ja ei voi, jos tehtävä edellyttää et partio jatkaa hommia yms ja ei ole kohtuullisessa ajassa saatavissa yms.... Mutta ymmärtääkseni muuut viranomaiset ovat tähän jo varautunut.
 
Joo, kuvaamista pidetään usein jonkinlaisena peikkona ja turhaan yritetään estää kuvaamista tilanteissa, joissa kuvaaminen selkeästi on sallittua.

On jotenkin jännä juttu, että jos esim minua kuvataan työtehtävissä ja itse sitten alan kuvaamaan näitä kuvaajia, niin se onkin yhtäkkiä kamala asia; kun nämä henkilöt kuvaavat itse niin "minulla on oikeus". Mutta kuvaajan kuvaaminen saattaa toimia tehokkaana kuvaajan karkoittajana...

Ei-toivottu kuvatuksi tuleminen koetaan emotionaalisella tasolla uhkan tavoin. Ihminen reagoi silloin samoin kuin tullessaan uhatuksi. Valitaan joku toimintamalli näistä: taistele, uhoa, tee sijaistoimintoja, välttele, leiki kuollutta, pakene.

Tuossa Seiskan jutussa on noista taidettu valita tuo uhoaminen. Inhimillistä, mutta säälittävää ja voi jatkuessaan johtaa joskus uran päättymiseen vähemmän kunniakkaalla tavalla.

Kuvatessa pitäisi aina käyttäytyä asiallisesti ja kunnioittavasti - ellei joku anna todella painavaa aihetta muuhun. Ja sama toisinpäin. Asiallisesti kuvaavaan pitäisi suhtautua asiallisesti.

Jotkut ihmiset käyttävät kuvaamista tekosyynä epäasialliselle ja provosoivalle käytökselle. Silloin kannattaisi suhtautua torjuvasti ja estävästi epäasiallisuuteen enemmänkin kuin kuvaamiseen jos kuvaaminen on laillista ja asiallista.
 
En puolustele mutta selitän: hermostuminen saattoi johtua nimenomaan siitä, että oli siviilivaatteissa; voi naama palaa jos tulee filmatuksi.

Pitäisi varmaan olla joku koulutus, missä käsiteltäisiin näitä kuvaamisjuttuja; varsinkin nykyaikana.

Ehdottomasti pitäisi!

Esim. henkilösuojauksessa, journalistisesti kiinnostavissa, yhteiskunnallisesti tärkeissä jne. tehtävissä kuvaamista ja julkaisemista koskevan lainsäädännön sekä muiden normistojen tunteminen on osa ammattitaitoa. Jos tuota tuntemusta ei ole, niin ammattitaidossa on vakavia puutteita.

Erityisen vaikea kohta taitaa olla se, että kuvaamisen - tai muun audiovisuaalisen tallentamisen - lisäksi myös julkaiseminen on usein sallittua silloin kun on kyse yhteiskunnallisesti tärkeästä asiasta. Ja virkavallan tai virkamiehen mahdollinen väärinkäytös on aina yhteiskunnallisesti tärkeä asia.

Eli koomista kyllä, mutta voi olla myös sellaisia tilanteita joissa ei muuten saisi kuvata, äänittää tai tallentaa muulla salakatselu- ja kuuntelulain määrittämällä tavalla mutta väärin toimiva poliisi tms. tuottaa väärin toimiessaan tämmöisen oikeutuksen.
 
En puolustele mutta selitän: hermostuminen saattoi johtua nimenomaan siitä, että oli siviilivaatteissa; voi naama palaa jos tulee filmatuksi.

Pitäisi varmaan olla joku koulutus, missä käsiteltäisiin näitä kuvaamisjuttuja; varsinkin nykyaikana.


Tiesin kyllä et tollaisen julkaiseminen olisi varmaan ollut kenties jopa laitonta ? Mutta sanoin että en ole julmaisemassa edes mihinkään vaan jos tämä ihan perseelle menee ni sit pitää esimiestä jututtaa et se neuvoo ukolle miten poliisi voi toimia jne. Ei mulla pahaamieltä siitä jäänyt mut vähän oli erikoinen tapahtuma. Tosin hänen parinsa joka oli nainen oli todella asillinen ja pyytelikii parinsa käytöstä anteeksi hieman siinä vaiheessa kun mököttäjä oli mennyt apukuskin paikalle tämä nainen tuli viel jututtamaan minua. Hän tuntui tietävän pykälät ja muutenkii käyttäytyi todella asiallisesti.
 
Olin kerran kaverini kyydissä jolla ei ole poliisin kanssa koskaan ollut yhtään mitään tekemistä kun poliisit seurasivat meitä huoltoasemalle ja puhalluttivat sitten kaverini ja tekivät myös huumausainetestin. Minä kaivoin heti luurin ihan vaan sen takia kun nämä olivat siviilivaatteissa eivätkä itseään poliisiksi missään vaiheessa esittäytyneet. Rupesin kuvaamaan ja poltin tupakki ni setä hermostui ja sanoi et kuvaaminen olisi kielettyä. Sanoin että näinhän asia ei ole vaikka kuinka niin väittät. Jatkoin kuvaamista ja laittoi minut rautoihin etten voinut kuvata heidän touhujaan. Se setä kävi jostain syystä todella kovilla kieroksilla ja mitä lie sillä salattavaa oli kun ei herraa saanut kuvata. Et ainakii tääl voit rautoihin päästä ihan vaan kuvaamalla. Toki pääsit pois sitten kun tilanne oli ohi ja poliisit poistui pettyneenä paikalta.

Jos mut laitettaisiin rautoihin laillisesta kuvaamisesta julkisella paikalla, niin julkaisisin tallenteen ja rehellisen tapahtumakuvauksen. Lisäksi selvittäisin sen, että onko perusteita rikosilmoituksen tekoon ja jos olisi, niin tekisin.

Toki mulla olisi tuossa se pidäke, että jos rautoihin pistänyt poliisi myöntäisi toimineensa väärin, antaisi sille asiallisen ja pätevän syyn ja pahoittelisi tapahtumaa niin veisin asian vain hänen esimiehilleen ja/tai sisäministeriöön enkä julkisuuteen. Jos väittäisi toimineensa oikein tai valehtelisi/vähättelisi/puolustelisi/selittelisi edes sanan neljäsosalla tuollaista perseilyä, niin saisi nauttia julkisuuden ihanuudesta niin täysimääräisesti kuin mahdollista.

Toisaalta mulle ei tulisi edes mieleen ruveta kuvaamaan muhun kohdistuvaa työtä tekevää poliisia ellei tämän toiminnassa tai käytöksessä olisi jotain epäasiallista, laitonta tai valtuudet ylittävää.

Yleislinjana on tietenkin se, että pitää suhtautua asiallisesti ja kunnioittavasti työtään asiallisesti ja väestöä kunnioittavalla tekeviin virkamiehiiin - mutta vain niihn asiallisesti ja asiallisen kunnioittavasti tekeviin.

On omenakorin edun mukaista että mädät omenat poimitaan sieltä ajoissa pois ennen kuin mätiminen leviää kunnollisiin omenoihin. Ja sehän leviää aika helposti jos leviämiselle annetaan mahdollisuuksia.

Jos yksikin kuva tai videopätkä poistettaisiin ilman mun lupaa mistään tallentavasta laitteesta, niin pistäisin poistajalle laskun jossa jokainen poistettu tallenne on arvotettu journalistiliiton free -hinnaston mukaan. Pitäisin moista rikosta paljon vakavampana kuin sitä, että poliisi varastaisi rahaa lompakostani. Eli veisin sellaisen kyseisen henkilön nimellä ja naamalla itselleni koituvista seurauksista piittaamatta varkaudesta julkisuuteen vaikka 20 vuoden ajan.
 
Muutama vuosi sitten tyttö (oli vähän yli 20) rupesi/joutui elvyttämää, täysin vierasta vanhempaa miestä pyörätiellä.
Joutui siinä samalla hätyyttelemään kännykkä kuvaajia pois haitoilta.
Mutta onneksi tytöllä on taito sanoa asiat niin selvästi että ne ymmärretään. :whistle:
Eli kyllä työrauha pitää antaa muillekin kuin poliisille.
 
Jos väittäisi toimineensa oikein tai valehtelisi/vähättelisi/puolustelisi/selittelisi edes sanan neljäsosalla tuollaista perseilyä, niin saisi nauttia julkisuuden ihanuudesta niin täysimääräisesti kuin mahdollista.
Kannattaa myös huomioida, että toiminnalle saattaa olla laillinen peruste, vaikka toimenpiteen kohde ei sitä tiedä; tai hyväksy.
 
Kannattaa myös huomioida, että toiminnalle saattaa olla laillinen peruste, vaikka toimenpiteen kohde ei sitä tiedä; tai hyväksy.

Harvoin jos on kuvaamassa laillisesti julkisella paikalla.

Jos on, niin sen asiallinen avaaminen ei ole valehtelemista, vähättelyä, puolustelua tai selittelyä vaan laillisen toimen laillisuuden perustelemista.

Ja laillinen peruste ei aina ole oikeudenmukainen tai tarpeellinen. Yhtä hyvin voi todeta, että rajattoman laajaan ja pitkäkestoiseen julkaisemiseen voi olla laillinen peruste - esim. toiminnan oikeutuksen ja sen yhteiskunnallisen merkityksen käsittely - mutta oikeutus ei tarkoita samaa kuin että pitäisi käyttää tuota oikeutta ilman hyvää, perusteltua ja perusteltavissa olevaa syytä.

Se, miten jotain laillista tai harmaalle alueelle menevää oikeutta käytetään kertoo kuitenkin lähes aina todelliset syyt. Jos asenne on joku "siksi kun minä sanon niin", "nyt lähdet tuohon suuntaan", "laki on se mitä minä sanon" tms. niin asenteesta seuraavat ongelmat ovat ihan itse hankittuja, ansaittuja ja jopa tilattuja.

Valtaan kuuluu aina vastuu tai se on mielivaltaa. Julkiseen valtaan kuuluu julkinen vastuu joka voi muuttua julkisuudeksi ellei vallan rajoja ja pidäkkeitä osata kunnioittaa tarpeeksi.

Selvin indikaattori vääristyneestä suhteesta julkiseen valtaan on se, että henkilö kuvittelee ettei hänellä ole selvitysvelvollisuutta niiden suuntaan joihin on sitä valtaa käyttänyt. Silloin ei ole enää kyse julkisen vallan käyttämisestä vaan sen väärinkäyttämisestä nokkimisjärjestyspeleihin joissa "ulkopuoliset" tai "siviilit" nähdään alempina ja automaattisesti mielivaltamahdollisuuden piiriin kuuluvina.

Tällöin ainoa hyvä ratkaisu on se, että tälle tasolle moraalisesti korruptoitunut henkilö poistetaan ajoissa kaikista sellaisista tehtävistä, mihin liittyy mikään määrä julkista valtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top