kimmo.j
Respected Leader
Nurmijärvi-ilmiö ehti jo vähän lopahtaa mutta nyt koronan myötä on taas huomattu että on ihan kivaa että on omaa pihaa ja tilaa muutenkin. Ja metropolialueen reunalta saa asuntoja ihan eri hintaluokissa kuin HEV-alueelta (Helsinki, Espoo, Vantaa). Työmatka ei välttämättä edes ole ajallisesti pidempi jostain 50 km päästä ympäryskunnista kuin HEV-alueen sisällä kuljettaessa.
Jos ajatellaan niitä tekijöitä, minkä takia ihmiset tykkäävät asua kaupungeissa, niin puhutaan siitä että on kiva käydä ravintoloissa ja kulttuuririennoissa kun ne ovat ulottuvilla. Näin varmasti onkin, mutta harva perheellinen käyttää näitä palveluita niin paljoa että niiden takia kannataisi asua kaupungissa. Toki palvelut ja valinnanvara ovat Helsingin keskustassa paremmat kuin jossain kirkonkylällä, mutta Helsingin ympäriltä löytyy useita kaupunkeja joissa voi asua ihan kaupunkimaisesti palveluiden äärellä mutta kuitenkin halvemmalla ja väljemmin kuin Helsingissä.
Tuosta työmatkasta.
Ajallisesti tuo on varmasti totta, mutta entä euroissa mitattuna?
Stadissa on helppo tehdä työmatkaa kesäisin pyörällä ja talvisin julkisilla. Omalla autolla kilometrejä tulee vähän, vaikka aikaa saattaa kulua kohtuullisesti.
Kun verottaja on pienentänyt työmatkavähennyksiä ovat ainakin tuttuni jotka asuvat siellä susirajan (Kehä III ) toisella puolella, ovat valitelleet homman kallistumista. Etenkin jos julkinen liikenne on sen tasoista, että perheeseen vaaditaan kahta autoa.
Lisäksi,
Omien lasten harrastaminen ei onnistuisi ilman 100% kyyti palvelua, joka tarkoittaisi päivittäistä toista reissua KEHÄ III:n sisälle/reunalle.
Tässä on tietysti suurta vaihtelua sen suhteen missä ihminen asuu ja työskentelee.