Suomen sisäinen turvallisuus

Supon Antti Pelttari: Autoritaarisia valtioita kiinnostaa Suomen kriittinen infra​

Voit katsoa Ykkösaamun suorana klo 10.05 alkaen.
Antti Pelttari
13.2. 08:05
13-1-50654894-1613122255118.jpg



Ohjelma on tulossa katsottavaksi tänään klo 10.05

Antti Pelttari
Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari on Ykkösaamun vieraana kello 10.05.

Suojelupoliisi sai uusia valtuuksia vuonna 2019. Niiden turvin supolla on aiempaa paremmat mahdollisuudet seurata ja estää esimerkiksi kriittiseen infrastruktuuriin liittyvän vakoilun ja vaikuttamisen uhkia.
– Suomessakin on havaittu tiettyjen autoritaaristen valtioiden pyrkimyksiä päästä kiinni kriittiseen infrastruktuuriin esimerkiksi paikallistason kautta, sanoo supon päällikkö Antti Pelttari Ylelle.

Pelttari ei tarkemmin kerro tai vahvista, millaisesta paikallisen tason infrasta on kysymys tai mistä valtioista. Hän kuitenkin huomauttaa, että toimintaan ei välttämättä liity rikosta.
– Jos esimerkiksi autoritaarinen valtio pyrkii ostamaan suomalaista kriittistä infrastruktuuria, toiminta on todennäköisesti laillista.

Tällaisilla hankkeilla voi kuitenkin olla kansalliseen turvallisuuteen sellaisia vaikutuksia, joista on välttämätöntä saada tietoa.

 
No nyt kun itse töissä päivän keikkoja katselee,sekä sidosryhmien kanssa keskustelee niin olisi melko korkea aika alkaa laittaa sitä velkarahaa sinne nuorisopsykiatrian,lastensuojelun,koulun,poliisin ja muuten terveydenhoidon kassaan. Kaikenlainen ideologinen haihattelu pitäisi nyt viimeistään unohtaa. On meinaan vakavasti oireileva menetetty sukupolvi kaatumassa käsiin ja sitä laskua varten kannattaisi vähän ennakoida.
Huoli pois. Jväskylässä järjestettiin alueen ysiluokkalaisille perjantaina teemapäivä jossa pojat sai halutessaan pukeutua mekkoihin ynnä muihin tyttöjen vaatteisiin ja tytöt vastaavasti poikain kamppeisiin. Kyllähän tämä on sitä oikeaa tekemistä lasten ja nuorten mt- ongelmien ja yleisen pahan olon auttamiseksi?
 
Ja samaan myyräntyö- osioon menee se että tuttu päiväkotitäti sanoi että heille on suositeltu ettei enää kutsuttaisi/kommunikoitaisi lasten kanssa sukupuolivärittyneesti. Mainitsi että huutelu tytöt/pojat tulkaas tänne olisi korvattava lapset tulkaa tänne versiolla. En muista jos hää ois vaikka Steiner- päiväkodissa, täytyy kysästä.
 
Paikallisessa Pravdassa (Aamulehti) oli männäviikolla juttua Tampereen ammuskeluista. Mainittiin myös isosta asetakavarikoinnista poliisiaseman lähellä olevasta saunatilasta. Kyllä, Romanit mainittiin osallisiksi.
 
On meillä vittu oikeasti näköjää muitakii lahjakkaita syyttäjiä kuin tämä Raija vai mikä se oli. Huomenna saan paperit. Aika lailla vuosi sitten olin sokoksella ostamassa hajuvettä ja siinä oli lähettyvillä jotain nistejä. Nooh ostin hajuveden ja vartijat hyökkäsivät kimppuun ja tuumasin et voisitte varmaan kertoa mitä haluatte ettekä yrittää vääntää miten sattuu ? Lopulta he osasivat puhua ja toivoivat et laittaisin kädet selän taakse. Noh tein näin kiltisti pyynnöstä. Nyt syyttäjä syyttää minua kuulema virkamiehen vastustamisesta vaikka Sokkarin johtaja silloin pahoitteli minulle asiaa ja kuinka vartijat toimivat. Myönsi et he toimivat väärin. Minä saan siis sakot kun jotkut vitun leikki siat ei osaa hoitaa asiaansa. Olisi ilmeisesti pitänyh hernekeppejä vetää ohtaa ja poistua vaan kaupasta ni en ois sakkoja saanut. Menee vittu usko tähän paska maaha hiljalleen.


Lisäksi tässä on terveysongelmia jo olle 40v ja juuri kuulin et minun tukihenkilölläni todettiin syöpä.... Onneksi kuulema pitäisi olla hyvät saumat parantua mut isä on isä. Ottaisin koska vaan häneltä sen paskan itselleni sen verran monesti mun olisi pitänyt jo kuolla et tuskin mua tollainenkaa hengiltä saisi. Vittu äijäni on sellainen ettei parempaa voi ihminen toivoa. Valvonut koko vitun yön ja murehtinut vaan sitä paskaa ja kuinka minä voisin auttaa häntä. Ikävä kyllä ilmeisesti ei ole mahdollista ottaa häneltä sitä itselleni. Olisin samantien valmis moiseen. Mut huomenna saa syyttäjä puhelun ja saa vähän selitellä asiaa. Luotin viel vähän tähän systeemiin mut nyt taitoi loppua luotto enkä auta vittu missään asiassa enkä vittu ilmoita enää yhtään rattijuoppoa. Olen niitä jokusen käräyttänyt mut nyt ei kiinosta enää jos vittu kiitos on tämä kaikesta.
 
On meillä vittu oikeasti näköjää muitakii lahjakkaita syyttäjiä kuin tämä Raija vai mikä se oli. Huomenna saan paperit. Aika lailla vuosi sitten olin sokoksella ostamassa hajuvettä ja siinä oli lähettyvillä jotain nistejä. Nooh ostin hajuveden ja vartijat hyökkäsivät kimppuun ja tuumasin et voisitte varmaan kertoa mitä haluatte ettekä yrittää vääntää miten sattuu ? Lopulta he osasivat puhua ja toivoivat et laittaisin kädet selän taakse. Noh tein näin kiltisti pyynnöstä. Nyt syyttäjä syyttää minua kuulema virkamiehen vastustamisesta vaikka Sokkarin johtaja silloin pahoitteli minulle asiaa ja kuinka vartijat toimivat. Myönsi et he toimivat väärin. Minä saan siis sakot kun jotkut vitun leikki siat ei osaa hoitaa asiaansa. Olisi ilmeisesti pitänyh hernekeppejä vetää ohtaa ja poistua vaan kaupasta ni en ois sakkoja saanut. Menee vittu usko tähän paska maaha hiljalleen.


Lisäksi tässä on terveysongelmia jo olle 40v ja juuri kuulin et minun tukihenkilölläni todettiin syöpä.... Onneksi kuulema pitäisi olla hyvät saumat parantua mut isä on isä. Ottaisin koska vaan häneltä sen paskan itselleni sen verran monesti mun olisi pitänyt jo kuolla et tuskin mua tollainenkaa hengiltä saisi. Vittu äijäni on sellainen ettei parempaa voi ihminen toivoa. Valvonut koko vitun yön ja murehtinut vaan sitä paskaa ja kuinka minä voisin auttaa häntä. Ikävä kyllä ilmeisesti ei ole mahdollista ottaa häneltä sitä itselleni. Olisin samantien valmis moiseen. Mut huomenna saa syyttäjä puhelun ja saa vähän selitellä asiaa. Luotin viel vähän tähän systeemiin mut nyt taitoi loppua luotto enkä auta vittu missään asiassa enkä vittu ilmoita enää yhtään rattijuoppoa. Olen niitä jokusen käräyttänyt mut nyt ei kiinosta enää jos vittu kiitos on tämä kaikesta.
Sen verran täytyy tuosta nimikkeestä kysyä,kun vartija ei ole virkamies että olisiko kyse järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta? Vai oliko poliisien kanssa myös takkua tilanteessa? Jokatapauksessa jaksamista sinne.
 
No nyt kun itse töissä päivän keikkoja katselee,sekä sidosryhmien kanssa keskustelee niin olisi melko korkea aika alkaa laittaa sitä velkarahaa sinne nuorisopsykiatrian,lastensuojelun,koulun,poliisin ja muuten terveydenhoidon kassaan. Kaikenlainen ideologinen haihattelu pitäisi nyt viimeistään unohtaa. On meinaan vakavasti oireileva menetetty sukupolvi kaatumassa käsiin ja sitä laskua varten kannattaisi vähän ennakoida.


Nuorisobarometrin karmea tulos: nuorten tyytyväisyys elämään historiallisen alhaalla​


 
Kyllähän tässä joutuu raavas ukkokin kaivelemaan posia elämäänsä kaiken tämän scheissen ryöpytessä ympärillä kuin keväinen Tornionjoki. Pilteillä ja teineillä taitaa kuitenkin puuttua kaikki ne kokemukset ja suojamekanismit mitä meille, ainakin osalle, on jo kehittynyt. Olen huolissani tulevaisuuden tekijöistä eli lapsistamme yleisesti, en pelkästään transgender- lapsista tai pakolaislapsista. Nämä kaksi erikseen mainittua lapsi- tai nuorisoryhmää tuntuvat olevan erityinen huolenkohde julkiselle vallalle, mikä ei tietenkään vähennä niiden merkittävyyttä tulevaisuuden tekemiselle.
Noh, yksittäinen taistelija ei pysty muuta kuin pitämään huolta kasvavasta reservistään, eli omistaan, ja tilanteen niin salliessa jakamaan posia myös muitten kasvavalle reserville.
 
ÄO- testitkin vois korvata jollain aktiivisuustestillä, eli kykeneekö tulevaisuuden tekijä tuottamaan bruttokansantuotetta useamman tunnin päivässä ja vielä useina peräkkäisinä päivinä. Vai onko tuotos enämpi kasvihuonekaasupainotteista. Osa pojan luokkakavereista on menossa kauppaopistoon ja puheista päätellen heti ko. opiston jälkeen johtotehtäviä pukkaa. Reality check paikallaan mutta pitäähän niitä unelmiakin olla. Ja pettymykset ovat elämän suola...
 
Back
Top