Suomen sisäinen turvallisuus

Tai sähkölämmitteisessä talossa lämmitetty kaasulla riittämättömällä ilmanvaihdolla. Tai säästöä hakiessa tulipesän pellit kiinni vähän liian aikaisin.

Ihan sellainen heitto myös, että jos bräkleenillä putsailette esineitä, oli se sitten hitsausta varten tai vaikka likaista öljypoltinta, niin niitä esineitä ei kannata altistaa korkealle lämmölle ihan hetkeen. Bräkleenin tetrakloorietyleeni nimittäin hajoaa 315°C asteen yläpuolella fosgeeniksi.

Katso liite: 71772
Bräkleeni?
Break cleaner?
 
Eikös nykyään pidä pellissä olla reikä, tai kulma rälläköity pois, ettei satu häkä-onnettomuuksia.
Se ei suurta tarvitse, että ilkiä kaasu luikertelee pihalle.

Tietysti tarkka mies tukkii senkin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kyse on ollut häkämyrkyksestä ja jos kyse on ollut vanhasta, nuohoamattomasta tulipesästä joka on otettu käyttöön järkyttävien sähkölaskujen takia, mahtaa energiayhtiön pomoa kevätbonukset lämmittää... :mad: Siinä meni kerralla enemmän ihmishenkiä kuin mitä nyt kauhistelun kohteena olevat katujengit on yhteenlaskettuna saanut aikaan moneen vuoteen.
Öljylämmitteinen talohan tuo kuvan perusteella on, ellei ole öljykattilaa poistettu käytöstä niin kuin toki monesti on. Nuohousmääräysten pitäisi olla jokaisella tiedossa. Siinä huononnusta on kyllä tullut piirinuohoojajärjestelmän lakkauttamisen takia, kun ei ole omaa nuohoojaa enää muistuttelemassa. Mutta turha tällaiseen murheelliseen onnettomuuteen on syyllisiä etsiä, eikä se syyllinen energiayhtiön pomosta löydy vaikka etsittäisiinkin.

Toivottavasti poliisi tiedottaa kuolinsyyn varmistuttua muille opiksi, jos on nuohoamaton hormi, liian aikaisin suljettu pelti tai muu sellainen syy kysymyksessä.
 
Eikös nykyään pidä pellissä olla reikä, tai kulma rälläköity pois, ettei satu häkä-onnettomuuksia.
Se ei suurta tarvitse, että ilkiä kaasu luikertelee pihalle.

Tietysti tarkka mies tukkii senkin.
Kuvasta päätellen 70 - luvun omakotitalo. Rakennettu alunperin tasakattoiseksi, harjakatto lisätty jälkeenpäin. Tulisijakin - jos sitä on - varmaan siltä ajalta. Tässä olisi kyllä joka tapauksessa laajemman kansallisen tiedotuskampanjan paikka, nyt nimittäin puuta poltetaan enemmän kuin pitkään, pitkään aikaan.
 
Ikäihmisillä voi olla vielä kummia käsityksiä uunin käytöstä. Olen sellaisenkin säännön kuullut että pellit kiinni kun liekkejä ei enää näy ettei mene lämmöt harakoille :oops:

Samaa minäkin olen kuullut. Voihan se olla että "sata vuotta sitten" se oli ok, kun torpassa veti muutenkin niin että ilma vaihtui...

Mutsi joskus aikoinaan 50-luvulla Helsingissä asuessaan laittoi pellin kiinni vähän liian aikaisin. Seuraavaksi alkoi pyörryttää ja oksettaa. Sen jälkeen on ollut aika tarkka tuosta asiasta...
 
Kuvasta päätellen 70 - luvun omakotitalo. Rakennettu alunperin tasakattoiseksi, harjakatto lisätty jälkeenpäin. Tulisijakin varmaan siltä ajalta. Tässä olisi kyllä laajemman kansallisen tiedotuskampanjan paikka, nyt nimittäin puuta poletaan enemmän kuin pitkään, pitkään aikaan.
Olen samaa ajatellut, kun olen kavereita kuunnellut.
"Rassasin vanhan uunin, ei ole kahteen vuosikymmeneen käytetty, onkohan se hormi kunnossa."
Tai ihan nuoria, joilla ei mitään käsitystä puilla lämmittämisestä.
Telkkariin tietoiskuja, tai mitä ne kattoo,
someen.
 
Bylgreeni, bräkleeni, brake cleaner.🙂 Ettei vain menis sekasin.

Minulla oli noissa savupelleissä ns. häkänokka, sellainen pieni uloke pellin päässä joka estää kokonaan sulkeutumisen ja jättää pellin auki noin puoli senttiä. Takan pellistä otin sen pois, koska hienoa tuhkaa/nokea alkoi kertyä takan ulkopinnoille varsinkin lämmityskauden ulkopuolella. Piippu siis veti väärään suuntaan joillakin keleillä. Nyt jätän pellin sentin verran auki kunnes hiillos on häipynyt. Häkävaroitin on tietenkin.
 
Hohhoijaa. Alkaa pikku hiljaa vituttaa tää pelleily.
 
Itselle kans kerran kävi niin, että heräsin outoon ääneen keskellä yötä. En hetkeen edes tajunnut, että mikä huutaa. Häkävaroitinhan se. Lähdin kuin pikajuoksija telineistä kohti lasten makuuhuoneita tarkistamaan tilanteen, ne oli kuumottavia sekunteja.

Illalla oli kodin puusauna lämmitetty ja pelti laitettu kiinni, vasta paria tuntia myöhemmin alkoi varoitin antamaan palautetta. Pelti auki ja ikkunat hetkeksi levälleen, että saatiin tuuletettua paikat kunnolla.
 
Rikokset laskussa T. Taponen
Varmaan johtuu ilmoitusherkkyydestä....
 
Hohhoijaa. Alkaa pikku hiljaa vituttaa tää pelleily.
Karkeasti voidaan sanoa, että muutaman kymmenen euron arvoista omaisuutta ei voida puolustaa siten, että hyökkääjälle aiheutuu vakava vamma, jos siis hyökkäyksen kohteena on omaisuuden anastaminen ilman väkivaltaa. On myös huomattava, että muutaman kymmenen euron arvoisen omaisuuden puolustamisesta joutuu luopumaan, jos puolustamisen seurauksena anastaja loukkaantuu vakavasti tai peräti menehtyy.
Haistakaa suomen oikeuslaitos saatanan ripulipaska! Muutamankin kympin omaisuus on minun ja sekin on rahaa vähätuloiselle.
 
Itselle kans kerran kävi niin, että heräsin outoon ääneen keskellä yötä. En hetkeen edes tajunnut, että mikä huutaa. Häkävaroitinhan se. Lähdin kuin pikajuoksija telineistä kohti lasten makuuhuoneita tarkistamaan tilanteen, ne oli kuumottavia sekunteja.

Illalla oli kodin puusauna lämmitetty ja pelti laitettu kiinni, vasta paria tuntia myöhemmin alkoi varoitin antamaan palautetta. Pelti auki ja ikkunat hetkeksi levälleen, että saatiin tuuletettua paikat kunnolla.
Olen kokemusasiantuntija häkämyrkytyksen suhteen; yksi takana ja vielä hengissä. Se oli pienestä kiinni etten minä ja paras kaverini Zönä päätetty maallista vaellustamme 15- kesäsinä piharakennuksessa josta isä oli vetässy pellit kiinni kun oletti ettei kukaan sinne mene nukkumaan. Heräsin huonoon oloon, jalat eivät kantaneet ja raahauduin pihalle huutamaan apua. Isä raahasi Zönän hapettumaan pihalle. Seuraavana päivänä oli melko heikko olo, tuossa iässä vielä ilman etanolia...
 
Ja minä kun jo nuolaisin ennen kuin tipahti.

Viitannet Taposeen?

Olen samaa mieltä; olisi hyvä jos Taponen hiljenisi tai vaihtaisi vaikka kokonaan toiselle alalle. Mutta toisaalta, se että Taponen saa kirjoitella, osoittaa että poliisihallinnossa siedetään erilaisia mielipiteitä. Lisäksi se todistaa että ainakaan kaikki poliisit eivät ole persu-rasisteja...

Lisäys Taposeen liittyen: kuten usein on, suvaitsevina esiintyvät henkilöt ovat itse suvaitsemattomia "vääriä" mielipiteitä kohtaan. Taponenkin on syyllistynyt julkisesti cancellointiin ja kaiken lisäksi perusteettomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top