Saako sitten mitä vain mielipiteitä ilmaista. Olen ymmärtänyt, että joitakin poliiseja on erotettu koska ovat kuuluneet joihinkin WhatsApp-ryhmiin, ilman että ovat itse syyllistyneet mihinkään.
Väittäisin, että yhtä lailla kuin noissa ryhmissä (tietämättä mitä niissä todellisuudessa on ollut) on ollut laittomuuksiin yllyttämistä, löytyisi niitä Taposenkin julkituloista. Vaikkapa siinä anarkistilehdessä ollut pohdinto, jossa kertoi halukkuudestaan kieltäytyä toimeenpanemasta laillisessa järjestyksessä annettua käskyä, koska mielipide. Ei kaukaa hae, etteikö sitä voisi tulkita jopa yllytykseksi. En tiedä meneekö poliisilla käskyjen täyttämättä jättäminen rikoslain alle, tuskin. Et saa minua uskomaan, etteikö poliisilla olisi komentorakennetta, jossa ylhäältä päin määritellään alempana toimiville rajat. Jos mielipide on vapaa virallisissa yhteyksissä, olemme aika lailla anarkian äärellä, mitä en vielä usko.
Toistan vielä kerran väitteeni siitä, että jos YKSIKÖN JOHTAJA levittää propagandaa POLIISIN VIRALLISELLA TILILLÄ, kyse ei voi olla mielipiteestä, vaan Poliisin virallisesta linjasta. Väännä tämä minulle rautalangasta, jos olen väärässä.
En siis kiistä poliisin mielipiteen vapautta, mutta PV ja Poliisi ovat organisaatioita, joilla on aika kovat velvollisuudet, eikä niitä voi verrata muihin. Sitä myöten niiden VIRALLISEN mielipiteen tulisi olla melko neutraali ja ainakin tasapuolinen. Kyseinen tapaus romuttaa tämän näkemyksen, etkä sitä voi puheillasi muuksi muuttaa.
Kerron vielä taustaksi sen verran, että en ole mikään äärivöyhöttäjä enkä ole huolissani itsestäni, vaan isoisänä ja eläkkeelle jäämisen kynnyksellä seuraan huolestuneena turvallisuustilanteen muuttumista. Ajat on kovat kantasuomalaisillekin ja niin meillä, kuin kaikissa muissakin yhteiskunnissa on rikollisuutta ja väkivaltaa. Omakin riittäisi ihan hyvin, eikä enää poliisin voimin tarvisisi ajaa tuota tuontirikollisuutta lisääntymään. SIihen suuntaan olemme kiistatta menossa, ja jos Taponen olisi ollut alusta asti oikeassa, olisi suunta toinen. On typeryyttä huomata, että jotkin toimet pahentavat asiaa, ja sen jälkeen vielä tehdä niitä lisää.