Suomen sisäinen turvallisuus

Poliisi on liian tärkeä instituutio tuollaisten mikkihiirten ryvettää
Tämähän tässä on juuri se PÄÄPOINTTI !
En mä nyt tiedä onko jollain vain se päämäärä että Taposen kautta pääsee osoittamaan poliisin huonoutta. Ainakin mulla on hyviä kokemuksia poliisien toiminnasta mitä nyt tekemisiin olen ajautunut.

Mutta se kuva poliisista ryvettyy juuri näiden Taposten kaltaisista JA jotka hyväksyy ja selittelee ummet lammet että yksilön sananvapaudesta ym. tässä tilanteessa.
 
Mutta se kuva poliisista ryvettyy juuri näiden Taposten kaltaisista JA jotka hyväksyy ja selittelee ummet lammet että yksilön sananvapaudesta ym. tässä tilanteessa.
En tiedä, viitattiinko tässä minuun mutta minä kannatan sananvapautta myös silloin kun olen eri mieltä sananvapauden käyttäjän kanssa. No, eipä tuo toisaalta muutenkaan minuun oikein osu mutta täytyy varmuuden vuoksi varmistaa.
 
Minäkin kannatan sananvapautta, mutta silloin kun viranomainen ottaa kantaa julkisuudessa, niin olisi oltava erittäin tarkka siitä että yksityishenkilönä esitettävät poliittiset ja aatteelliset mielipiteet ovat erillään viranomaisroolissa annetuista mielipiteistä. Taposen kohdalla ongelmaksi tulee se, että tuo rajanveto ei aika isolle osalle ihmisistä ole selvää. Ajatus poliittisesti värittyneestä viranomaistoiminnasta ei ole omiaan lisäämään luottamusta viranomaiseen. Omalta osaltani viimeiset kokemukset poliisin kanssa toimimisesta ovat olleet kyllä varsin positiivisia.
 
mutta silloin kun viranomainen ottaa kantaa julkisuudessa, niin olisi oltava erittäin tarkka siitä että yksityishenkilönä esitettävät poliittiset ja aatteelliset mielipiteet ovat erillään viranomaisroolissa annetuista mielipiteistä. Taposen kohdalla ongelmaksi tulee se, että tuo rajanveto ei aika isolle osalle ihmisistä ole selvää.
Tämä on kyllä ongelmallista, mikä näkyy siinäkin että esim täällä ajatellaan että Taposta ohjaillaan ja/tai suojellaan ylhäältä käsin, puhutaan PolPosta, tarkoittaen jopa koko organisaatiota, jne. ja ajatellaan että kaikki mitä Taponen twiittaa, on Poliisin virallista kantaa.

Kuten olen moneen kertaan todennut, Taposesta on haittaa poliisin uskottavuudelle, ja mielestäni olisi hyvä jos Taponen esim. lähtisi kokonaan toiselle työuralle.
 
En voisi yksityisellä sektorilla työskentelevänä koskaan päätyä tuollaiseen johtopäätökseen. Kaikkiin asioihin löytyy aina päällikkö tai johtaja jonka tonttiin asiat osoitetaan.
Se ei siis millään tavoin ole erilliskysymys esittämälläsi tavalla. Älä ny anna ymmärtää että virkakoneistossa on aikaa pyörittää napanöyhtää siitä kenen vastuulla toimia joku asia on? Tai jos on aikaa sellaiseen, niin sehän on haitallista virkamiesmaineelle. Noh, haitasta tuossa Taposen twiittailussa puhutaankin joten ympäri käydään ja yhteen tullaan.
.
eikös kuvio ole vähän tuollainen tänä päivänä, että juuri tuohon vastuukysymykseen aikaa käytetään ja lopputulos on, että vastuussa ei ole kukaan.
 
Tämä on kyllä ongelmallista, mikä näkyy siinäkin että esim täällä ajatellaan että Taposta ohjaillaan ja/tai suojellaan ylhäältä käsin, puhutaan PolPosta, tarkoittaen jopa koko organisaatiota, jne. ja ajatellaan että kaikki mitä Taponen twiittaa, on Poliisin virallista kantaa.

Kuten olen moneen kertaan todennut, Taposesta on haittaa poliisin uskottavuudelle, ja mielestäni olisi hyvä jos Taponen esim. lähtisi kokonaan toiselle työuralle.
En oikein käsitä mikä vaikeus on erottaa yksityisenä ja viranomaisena tehtävät kannanotot? Järjestyspoliisi kun toimii virkatehtävässä niin pääsääntöisesti tämä tunnistetaan ulkoisista merkeistä. Ajoneuvo on poliisin väreissä, siinä lukee kyljessä poliisi ja katolla on hälytyslaitteet. Vaikka näitä tunnusmerkkejä onkin uudemmassa kalustossa pyritty hälventämään jostain kumman syystä. Sitten poliisi mies tai nainen tunnistetaan virkapuvusta tai kaulalla roikkuvasta merkistä. Jos esiinnyt virkapuvussa ja otat kantaa niin kyllä se yleisölle aivan oikeutetusti näyttäytyy viranomaisen ottamana kantana eikä yksityishenkilön kannanottona. Vähän sama kun poliisi kulkisi vapaa-ajallaan virkapuvussa.

Suomessa ajatellaan vallankäyttöä kolmijaon kautta. Eduskunta hoitaa lainsäädäntö valtaa, oikeuslaitos tuomio valtaa ja poliisi sitten toteuttaa ja tutkii näiden välissä. Taponen toistuvasti pomppii kuiten tuolta välistä reunoille josta syntyy oikeutetusti kuva, että poliisi pyrkii toimimaan poliitikkojen tontilla. Tuosta sitten syntyy mielikuva poliittisesti toimivasta tai ohjatusta poliisista. Tällaisia on tapanut olla näkyvästi tyyliin venäjällä, kiinassa ja pohjoiskoreassa.

Jos taponen pistäisi siviili puvun päälle ja poistaisi muuta poliisiin viittaavat kuvat niin minun puolestani saisi laukoa vapaasti noita mielipiteitään. Nyt heppu lähinnä murentaa poliisin toimintaa ja puolueettomuus kuvaa. Jos ei toimija tuollaista itse tajua niin kyllä se pitäisi organisaatiossa tajuta ja pistää heppu niska perseotteella pihalle ihmettelemään. Ei tuollaista oikeasti yksityisellä puolella katsottaisi eikä ole katsottu.
 
Jos taponen pistäisi siviili puvun päälle ja poistaisi muuta poliisiin viittaavat kuvat niin minun puolestani saisi laukoa vapaasti noita mielipiteitään. Nyt heppu lähinnä murentaa poliisin toimintaa ja puolueettomuus kuvaa. Jos ei toimija tuollaista itse tajua niin kyllä se pitäisi organisaatiossa tajuta ja pistää heppu niska perseotteella pihalle ihmettelemään. Ei tuollaista oikeasti yksityisellä puolella katsottaisi eikä ole katsottu.
Poliisille voisi tehdä hyvää, yksityisen puolen mallin mukaisesti, teettää asiakaskysely-tyyppinen selvitys siitä millä tavoin asiakkaat eli kansalaiset kokevat poliisin viestinnän somessa.
Tällaisen asiakaspalautteen perusteella yksityiset toimijat hiovat omaa toimintaansa niin, että asiakkaat saavat mitä odottavat ja näin pohja aikaisempaa paremmalle yhteistyölle olisi olemassa.

Jotta mainitunlainen kysely ei nyt ihan rosvoille menisi niin eräs kohderyhmä myös positiivisten vastausten saamiseksi voisi olla verotietojen perusteella keskiluokkaa. Kyllä tuollaisellakin hyvän läpileikkauksen kansasta saa niiltä keitä yhteiskunnan toimivuus noin oletettavasti kiinnostaa.
.
 
Poliisille voisi tehdä hyvää, yksityisen puolen mallin mukaisesti, teettää asiakaskysely-tyyppinen selvitys siitä millä tavoin asiakkaat eli kansalaiset kokevat poliisin viestinnän somessa.
Juuri tästä on kyse, meillä on eräänlainen kolonna biaudetteja ja honkasaloja ym ym, jotka ammentavat taposista virtaa toiminnalleen. Monikulttuurisuus on rikkaus jne, eikä siihen narratiiviin sovi että mamutaustaiset ei vaan pärjää - eikä kaikki edes halua pärjätä samoilla asetuksilla kuin muut. Pitää lähteä porukalla ja ottaa puukot mukaan, niin saa rispektiä ja merkkivaatteita.

Taustalla kaikuu huuto, että me olemme epäonnistuneet, ja tätä legendaa pitää myös poliisin tukea. Onhan näitä erikoisyksiköitä perustettu maailman sivu jos jonkinlaisiin organisaatioihin.
 
Jos taponen pistäisi siviili puvun päälle ja poistaisi muuta poliisiin viittaavat kuvat niin minun puolestani saisi laukoa vapaasti noita mielipiteitään. Nyt heppu lähinnä murentaa poliisin toimintaa ja puolueettomuus kuvaa. Jos ei toimija tuollaista itse tajua niin kyllä se pitäisi organisaatiossa tajuta ja pistää heppu niska perseotteella pihalle ihmettelemään. Ei tuollaista oikeasti yksityisellä puolella katsottaisi eikä ole katsottu.
Tuossa se suurin ongelma Taposessa juurikin on.

Ukko pasteeraa poliisin virka-asussa ja jakaa kommentteja asiaan kuin asiaan ylikomisario Taposena. Toiminnalla on silloin pakko olla poliisijohdon siunaus ja rivimiehetkin joutuvat allekirjoittamaan herran ajatukset. Näin kansa asian kokee ja ihan oikeassa on.

Jos Taponen twiittaisi kansalainen Taposena, vaikka Tappi Taponen nimimerkillä, niin asia olisi kokonaan toinen.

Ei tuollaista peliä missään yksityisen sektorin firmassa katsottaisi. Edes neutraaleja somepostauksia ei todellakaan tehdä firman nimissä, jos kyse on henkilön yksityisajattelusta. Vähemmästäkin tulee kenkää.
 
Poliisille voisi tehdä hyvää, yksityisen puolen mallin mukaisesti, teettää asiakaskysely-tyyppinen selvitys siitä millä tavoin asiakkaat eli kansalaiset kokevat poliisin viestinnän somessa.
Ei välttämättä huono idea, tosin kyllähän kaikenlaisia kysely- ja muita tutkimuksia tehdäänkin.
 
Moni voisi tälläkin palstalla hämmästyä miten laaja kannatus Taposella olisi tuollaisessa gallupissa.
Eikös sitä sanota että mukavat valheet kantaa pidemmälle kuin ikävät tosiasiat? Ei pärjää politiikassa eikä naisten kanssa kertomalla ikäviä totuuksia. Taposilla on omat kannattajansa. Ei tällä palstalla toki mutta sanoisin että monella muulla.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, se on totta että täälläkin eletään omanlaisessaan kuplassa. Täällä ei löydy Taposen kannattajia ruuhkaksi asti, mutta jossain toisissa piireissä tilanne on ihan eri näköinen.
 
Näkisin, että tuossa "vähäistä omaisuutta ei voi puolustaa voimakeinoin" -kommentissa on ainakin kaksi skenaariota.

A) vähäinen omaisuus on jotain irtainta, jota rosvo varastaa. Pakenevaa murtovarasta ei kannata jahdata eikä saa ottaa omiaan takaisin väkivallalla paitsi ehkä siinä tapauksessa, että varastettu omaisuus on tuliaseita tai jotain vastaavaa.

B) vähäinen omaisuus on ryöstettävän päällä. Jolloin ryöstäjä joutuu vähäisen omaisuuden ottaakseen kajoamaan uhriin fyysisesti, jolloin ryöstön lisäksi tilanne on myös henkeä ja terveyttä uhkaava oikeudeton hyökkäys, jolta todellakin saa puolustautua(ja jolta saa hätävarjella muita) väkivalloin aina siihen asti, että hyökkäys pysähtyy eikä sen jatkumisesta ole välitöntä uhkaa.
Tuohon A-kohtaan sanoisin, että kannattaa muistaa jo vanhassa ruotsalaisessa maanlaissa sanottiin, että naurisvarasta ei hirtetä. Tosin siinä sanottiin myös tuomarille ohjeeksi, että mikä ei ole kohtuus ei voi olla laki.
 
Tuohon A-kohtaan sanoisin, että kannattaa muistaa jo vanhassa ruotsalaisessa maanlaissa sanottiin, että naurisvarasta ei hirtetä. Tosin siinä sanottiin myös tuomarille ohjeeksi, että mikä ei ole kohtuus ei voi olla laki.
Ja Suomessa voi kävellä toisen asuntoon ja tyhjentää sen ja jos käytät "väkivaltaa" sen estämiseen, esim lyöt yms, niin syytettä pukkaa. Tästä on vuosia sit se tapaus, missä Mustalaiset käveli kämppään sisään. Yks "työnti" asunnonomistajaa pois tieltä ja muut tyhjenti kämpän sillä välin. Asukas muistaakseni löi yms ja pahoinpitelystä tuli tuomio.
 
Ja Suomessa voi kävellä toisen asuntoon ja tyhjentää sen ja jos käytät "väkivaltaa" sen estämiseen, esim lyöt yms, niin syytettä pukkaa. Tästä on vuosia sit se tapaus, missä Mustalaiset käveli kämppään sisään. Yks "työnti" asunnonomistajaa pois tieltä ja muut tyhjenti kämpän sillä välin. Asukas muistaakseni löi yms ja pahoinpitelystä tuli tuomio.

Pääsääntöisesti oikeuskäytäntö on Suomessa ollut kohtuullista ja puolustautujan kannalla. Jopa ampuma-asetta on perustelluista syistä saanut käyttää kunhan uhka on ollut riittävän vakava.

Tutkintoja tietysti tehdään ja syytteitäkin nostetaan valikoiden mutta tuomioita tulee harvoin mikäli on puolustettu kotia eikä keinot ole olleet ihan tolkuttomia suhteessa uhkaan. Muualla kuin kotona edellytetään varmasti paikalta poistumista jos se vain on mahdollista.
 
Ja Suomessa voi kävellä toisen asuntoon ja tyhjentää sen ja jos käytät "väkivaltaa" sen estämiseen, esim lyöt yms, niin syytettä pukkaa. Tästä on vuosia sit se tapaus, missä Mustalaiset käveli kämppään sisään. Yks "työnti" asunnonomistajaa pois tieltä ja muut tyhjenti kämpän sillä välin. Asukas muistaakseni löi yms ja pahoinpitelystä tuli tuomio.
Joo. Tuntuu, että nämä on aina vähän arpomisia oikeudessa. Sinänsä ymmärrän, että bensavarasta ei saa ampua, vaikka vituttaakin, mutta toisaalta kyllä pidän myös kotirauhaa tai omaa (ja etenkin perheenjäsenten) henkilökohtaista koskemattomuutta melkoisen tärkeänä asiana.

Tosin olen mennyt väkivaltatilanteeseen väliin ja ihan fyysisin toimenpitein päättänyt konfliktin. Poliisit sitten kiittelivät toiminnasta, kun meni lain mukaisesti ja tekijä sai sanktioita, mutta minä en. Kuitenkin kaikkein eniten tekemistä koko hommassa oli siinä, että kun huligaani oli hallinnassa, muu grillijono halusi tulla lyömään sitä. Vasta siinä vaiheessa. Piti oikeasti hermostua ja sanoa, että jos tulevat, niin sitten minäkin olen siinä vastapuolella. Tämä on monesti se, mitä ei ymmärretä, eli hätävarjelu ei oikeuta kostamista tai muita ylilyöntejä.
 
Back
Top