Suomen sisäinen turvallisuus

Rauhallinen? Jolla ollut kärhämää jonkun asiakkaan kanssa ja ei suostu poistumaan vaikka järkkärit pyytää? Nää on just näitä "et-sä-voi-sä-et-saa-mulla-on-oikeus-mä-olen-tietävinäni-oikeuteni-au-päästä-irti-mä-en-saa-henkeä"-Kareneita. Jos olis ollut rauhallinen, niin ei järkkärit olisi tulleet paikalle, tai ainakin olisi poistunut kun käskettiin.

Ja nää "mä linkkasin jo kaksi lakipykälää"-perustelut. Just sitä maallikko touhua joka vain lukee pykäliä. Sitä vartenhan siellä oikeustieteellisessä ollaan että opitaan lukemaan...



Jonkun pirkon käyminen käsiksi järjestyksenvartijaan, jolla on oikeus poistaa henkilö tiloista/alueelta, kun on ensiksi käsketty häipymään ei taida mennä ihan läpi hätävarjeluna. Tai sitten mä haluan sen asianajajan numeron...
Ei vaan päinvastoin. Nainen käytti sanavapauttaan, ei käynyt käsiksi, mutta järkkärit kävi käsiksi, esti hengittämisen, ja nainen kuoli.
Toisekseen oikeutta poistaa noista tiloista ei jo annetun linkin mukaan edes ole, koska perusteet siihen puuttuivat. Tilanne on toki toinen silloin kun ne lakisääteiset perusteet ovat olemassa. Silloinkin on täysi oikeus itsepuolustukseen siinä vaiheessa kun järkkärit yrittää ottaa hengiltä.
 
Kaikenmoista jälkiviisasta besserwisseriä pukkaa taas joka tuutista. Mutta jos ihanteellisessa maailmassa mentäisiin, niin henkilö olisi noudattanut lakia ja poistunut ensimmäisellä käskytyksellä, eikä ryhtynyt vastustamaan järjestystä ylläpitävää henkilöä. Kumma, kun kukaan ei ole vielä keksinyt tätä laillista näkökulmaa.
Järkkärillä on oikeus käyttää sananvapauttaan kuten haluaa. Se ei velvoita ketään tottelemaan mitä "käskyjä" tahansa ilman minkäänlaisia lakisääteisiä perusteita. Poliisiviranomaisella taas on oikeus antaa ihan oikeita käskyjäkin, esim "hajaantukaa", joita on lakisääteinen velvollisuus myös totella. Olisi siis täysin eri tilanne.
Anarkiaa näköjään kannatetaan täällä kovasti, ainakin silloin kun sitä harjoittaa järkkärit. Suomi ei siitä huolimatta ole mikään anarkia, vaan oikeusvaltio ja demokratia.
 
Miksei asiakasta viety vartijoiden koppiin odottamaan poliisien tuloa? En minä ainakaan kehtaisi jäädä tuohon asiakkaan päälle muiden töllisteltäväksi ja videoitavaksi.

Minulle sattui kerran vartijana työskennellessäni sellainen tapaus, että taklasin juoksuun lähteneen näpistelijämiehen tavaratalon tuulikaappiin sillä seurauksella, että asiakkaan sormi jäi sellaiseen lattiaritilään jumiin niinkin voimalla, että vasta puolen tunnin päästä saapunut poliisipartio irroitti hänet sorkkaraudalla. Tilanne oli mielestäni nolo niin minun kuin asiakkaankin kannalta, kun ihmiset jäivät paikalle arvioimaan tapahtunutta. Yritin kyllä hätistellä niitä. Kaupan työtekijät komensin heti pois ja asiakasvirtaa kehotin vain jatkamaan eteenpäin. Mitäpä muutakaan olisin voinut tehdä? Yksin silloin toimittiin.

No tämä mies alkoi siinä sitten, olletikin nöyryyttävästä asemastaan raivostuneena, yrittää repiä väkisin pahaan jumiin jäänyttä sormeaan, joten minä jouduin sitten istumaan hänen takamuksensa päällä ja lupailemaan, että ”rauhoitu - ihan kohta poliisi tulee”. Happi kiersi varmasti. Siksi alaluokkaisia sanoja miehen huulilta kirposi. Siinä sitä sitten puolituntinen vierähti asiakkaan pyllyn päällä ratsastaen.

Tämänhän nyt ei varsinaisesti ollut ”raudoitus”, mutta onneksi vain neljä kertaa jouduin käyttämään käsirautoja 6,5 vuoden työuran aikana. Ja silloinkin vain kun asiakas yritti vahingoittaa minua tai toista ihmistä. Opiskelijana tein kesät, muut lomat ja viikonloput niitä töitä. Kaasua ja teleskooppipatukkaa en käyttänyt milloinkaan, en edes joutunut ottamaan esille. Puhejudolla noi hommat silloin hoidettiin ja parhaassa tapauksessa näpistelijä ja minä saatoimme yhdessä poltella asiakkaan röökejä sulassa sovussa odottaessamme poliisien tuloa. Eroamissanat pidin aina samoina: ”Eihän nähdä enää näissä merkeissä?”

Mutta maailma todellakin on erilainen kuin vuosituhannen vaihteessa. Hulluja ja narkkeja piisaa. En haluaisi tehdä enää niitä hommia, vaikka olenkin uusinut korttini säännöllisesti kohta parikymmentä vuotta, ”ettei ammattitaito vanhene”! :ROFLMAO: On kuitenkin jotain varaduunia, jos nykyinen loppuu…
Itse vain kaksi kesää tehneenä, itse asiassa 1994/95, muistin v''
vuodella väärin, mutta toi yksin palveleminen oli kyllä just intin jälkeen aika orpoa touhua. Siinä on lähinnä ilmoitusvelvollisuus, ihan ammatillisestikin, ja itsepuolustusvelvollisuus, koska kukaan muukaan sitä tuskin tekee. Onneksi ne STV:n haalarit kunnon miehistövyöllä itse asiassa toimi aika hyvin tossa hommassa, ja olivat muuten sen verran liukkaita jostain nylonista johtuen että niistä helposti hyökkaajän näpit lipesi.
Pääsi tekemään vähän tilaa kun sitä tosi harvoin tarvittiin.
Mut kyllä silloin 1994 jo kesällä "stevareita" jotenkin vihattiin, ja maalitettiin autoa tjms (minua!) heittoesinein.
Koulukeikat oli pahimpia, piste. Ja on varmaan edelleen joka kesä kun niiden vitun penskojen ei edes tarvii olla skolella.
 
1995/96 STV:n Espoo kutosta (auto-/tossupiiri, 15t yö) kesät tehneenä allekirjoitan valitettavasti kaiken kuvaamasi. Eipä ole duuni muuttunut, paitsi hankalammaksi. Noh, jossain vanhan (nyt jo puretun) Lippulaivan ostarin sulkemisessa saatoin joutua yksin pullo- ja kivisateeseen, noi oli yksinäisen miehen hommia ja toi 15 tunnin yövuoro klo. 16:00:sta, kun meni elektroniikkatehtaat boseen, eteenpäin klo. 07:00 saakka, kun ne jo aukes uudelleen... noh, se oli aika hapokas, kun siinä oli noi ostarit ja kesällä vielä skolet, jotka oli loppuillasta ihan haista paska keikkaa.

27,55 suomen markkaa oli muistaakseni liksa lisineen yöllä per tunti parhaimmillaan, joku vähän reilu 4,5 euroa. Ja se yöliksa loppui selvästi ennen klo. 0700 :)!!
Lisäisin vain tähän nuoremmille foorumilais-veljille, että noita elektroniikkatehtaita oli Espoon itä-rajalta Saloon saakka, silloin tehtiin siinä etelä-Suomen käytävässä komponentteja ja tarkkuusosia koko maailmaan. Vasta myöhempi osa tästä johtuu Hornet-vastakaupoista, mutta kyllä me osattiin toi noiden tekeminen jo aikaisemminkin. Vuonna 1994 vaan sattui tulemaan 1,5 miljardia dollaria Suomen valtion vaatimina vastaostoina aika oivalliseen aikataskuun, kun oli laman takia osaajakapasiteettia tarjolla.
Ja jenkit vakuuttui, ja jatkoi siitä eteenpäin.
 
Järkkärillä on oikeus käyttää sananvapauttaan kuten haluaa. Se ei velvoita ketään tottelemaan mitä "käskyjä" tahansa ilman minkäänlaisia lakisääteisiä perusteita. Poliisiviranomaisella taas on oikeus antaa ihan oikeita käskyjäkin, esim "hajaantukaa", joita on lakisääteinen velvollisuus myös totella. Olisi siis täysin eri tilanne.
Anarkiaa näköjään kannatetaan täällä kovasti, ainakin silloin kun sitä harjoittaa järkkärit. Suomi ei siitä huolimatta ole mikään anarkia, vaan oikeusvaltio ja demokratia.

42 §

Henkilön poistaminen ja kiinniottaminen​


Järjestyksenvalvojalla on oikeus poistaa toimialueeltaan henkilö, joka:

1) päihtyneenä häiritsee järjestystä tai muita henkilöitä;

2) vaarantaa turvallisuutta;

3) uhkaavasti esiintyen, meluamalla, väkivaltaisuudella taikka muulla käyttäytymisellään häiritsee järjestystä; tai

4) oleskelee alueen yleisöltä suljetussa osassa ilmeisen oikeudettomasti.

Jos paikalta poistaminen on ilmeisesti riittämätön toimenpide eikä häiriötä tai vaaraa voida muutoin poistaa, järjestyksenvalvojalla on oikeus ottaa henkilö kiinni, jos kiinniottaminen on välttämätöntä muille henkilöille tai omaisuudelle aiheutuvan vakavan vaaran torjumiseksi. Kiinniotettu on viipymättä luovutettava poliisin haltuun. Järjestyksenvalvojalla ei kuitenkaan ole oikeutta henkilön kiinniottamiseen yleisessä kokouksessa.

48 §

Voimakeinojen käyttö​


Jos henkilö koettaa vastarintaa tekemällä välttää pääsyn estämisen, paikalta poistamisen, kiinniottamisen, 46 §:ssä tarkoitetun tarkastuksen tai 47 §:ssä tarkoitetun poisottamisen taikka pakenee kiinniottamista, järjestyksenvalvojalla on oikeus käyttää sellaisia henkilön pääsyn estämiseksi, paikalta poistamiseksi tai kiinniottamiseksi taikka tarkastuksen suorittamiseksi tai esineen ja aineen poisottamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon henkilön käyttäytyminen, tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus ja muut olosuhteet.

Vastuuvapausperusteesta ja rangaistusvastuun lievennyksestä voimakeinojen käytön liioittelussa säädetään rikoslain 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.
 

3) uhkaavasti esiintyen, meluamalla, väkivaltaisuudella taikka muulla käyttäytymisellään häiritsee järjestystä; tai

Rölli sanoo seuraavaksi, että "tuollaisesta ei ole ollut julkisuudessa mitään näyttöä". On tietysti yleisen elämänkokemuksen mukainen hyvä arvaus, että vartijoilla on ollut toiminnalleen perusteet, mutta se on silti vain arvaus eikä perustu julkisuudessa esitettyyn tietoon.
 
Ei vaan päinvastoin. Nainen käytti sanavapauttaan, ei käynyt käsiksi, mutta järkkärit kävi käsiksi, esti hengittämisen, ja nainen kuoli.
Toisekseen oikeutta poistaa noista tiloista ei jo annetun linkin mukaan edes ole, koska perusteet siihen puuttuivat. Tilanne on toki toinen silloin kun ne lakisääteiset perusteet ovat olemassa. Silloinkin on täysi oikeus itsepuolustukseen siinä vaiheessa kun järkkärit yrittää ottaa hengiltä.
Voit käydä kokeilee tota sananvapautta vaikka ens viikonloppuna baarissa. Sit kun poket heittää sua ulos niskapersotteella. Muista huutaa, että mut kun mulla on oikeus ja etteks te tiedä kuka mä oon. Ja muista vielä uhata potkuilla.
 
Itse vain kaksi kesää tehneenä, itse asiassa 1994/95, muistin v''
vuodella väärin, mutta toi yksin palveleminen oli kyllä just intin jälkeen aika orpoa touhua. Siinä on lähinnä ilmoitusvelvollisuus, ihan ammatillisestikin, ja itsepuolustusvelvollisuus, koska kukaan muukaan sitä tuskin tekee. Onneksi ne STV:n haalarit kunnon miehistövyöllä itse asiassa toimi aika hyvin tossa hommassa, ja olivat muuten sen verran liukkaita jostain nylonista johtuen että niistä helposti hyökkaajän näpit lipesi.
Pääsi tekemään vähän tilaa kun sitä tosi harvoin tarvittiin.
Mut kyllä silloin 1994 jo kesällä "stevareita" jotenkin vihattiin, ja maalitettiin autoa tjms (minua!) heittoesinein.
Koulukeikat oli pahimpia, piste. Ja on varmaan edelleen joka kesä kun niiden vitun penskojen ei edes tarvii olla skolella.

Mä olin kymmenisen vuotta aikaisemmin pikkufirmassa, joka myi vahtipalveluja. Yksin mä olin aina paitsi kerran päivän keikalla Leppävaaran Maxissa. Nykyisin siinä on Sello. Siellä oli toinen vaksi mutta ei edes samasta firmasta vaan istui pääoven lasikopissa vartiointiliikkeen kauluspaidassa. Mä olin maksajan toiveen mukaan siellä ihan adidaksissa kortti taskussa ja liikuin kiinteistössä tarkkailemassa. Siihen aikaan kuulutettiin koodilla, että "huomio kuusikymmentäyksi viitoseen" tms ja siitä tiesi että nyt äkkiä selustatukea vaksille.

Kaikkein tylsintä oli seisoa jossain lähiön pikkukaupan eteisessä perjantai-iltaa myyjän turvana. Jossain Matinkylässä tuli tosiaan nuorilta huutelua, kun lähti sulkemisaikaan. Eivät olleet päässeet Valtsusta snutaamaan röökiä ja kaljaa, kun mä kökötin siinä kassan päässä.

Helsingin puolella kiinniotetun hakuaika, jos piti luovuttaa poliisiin, oli silloin keskimäärin 45 min. Muistaakseni ainakin Hakaniemessä ja Kannelmäessä jouduin viettämään yli tunnin kiinniotetun seurana yksinäisenä sheriffinä. Ehdin siinä täyttää jo paperitkin. Meillä oli oma kaavake, johon tulivat kiinniotetun tiedot ja perusteet ja alustava arvio korvausvaatimuksista ilkivaltatapaulsissa tai oliko tuote saatu takaisin myyntikelpoisena jne.

Voimankäytön koulutus? En muista ollenkaan. Mun mielestä koulutusta oli useampana päivänä ja poliisilaitos myönsi kortin. Varmaan lakipykäliä luennoitiin ja kerrottiin tapausesimerkkejä. Kaupan kuin kaupan takahuoneessa oli pesäpallomaila. Mulla oli kokemusta matolta ja kisoista. Niillä eväillä yksinäiseksi apulaissheriffiksi sitten vain.

Onhan touhu nyt mennyt eteenpäin kuitenkin.
 
Oilisi se pojilla vaan pareen hoitaa asepalvelus alta pois, niin ei turhaan joudu poliisi setä hommiin.
Muutenkin töitä riittää heillä...

 
Mä olin kymmenisen vuotta aikaisemmin pikkufirmassa, joka myi vahtipalveluja. Yksin mä olin aina paitsi kerran päivän keikalla Leppävaaran Maxissa. Nykyisin siinä on Sello. Siellä oli toinen vaksi mutta ei edes samasta firmasta vaan istui pääoven lasikopissa vartiointiliikkeen kauluspaidassa. Mä olin maksajan toiveen mukaan siellä ihan adidaksissa kortti taskussa ja liikuin kiinteistössä tarkkailemassa. Siihen aikaan kuulutettiin koodilla, että "huomio kuusikymmentäyksi viitoseen" tms ja siitä tiesi että nyt äkkiä selustatukea vaksille.

Kaikkein tylsintä oli seisoa jossain lähiön pikkukaupan eteisessä perjantai-iltaa myyjän turvana. Jossain Matinkylässä tuli tosiaan nuorilta huutelua, kun lähti sulkemisaikaan. Eivät olleet päässeet Valtsusta snutaamaan röökiä ja kaljaa, kun mä kökötin siinä kassan päässä.

Helsingin puolella kiinniotetun hakuaika, jos piti luovuttaa poliisiin, oli silloin keskimäärin 45 min. Muistaakseni ainakin Hakaniemessä ja Kannelmäessä jouduin viettämään yli tunnin kiinniotetun seurana yksinäisenä sheriffinä. Ehdin siinä täyttää jo paperitkin. Meillä oli oma kaavake, johon tulivat kiinniotetun tiedot ja perusteet ja alustava arvio korvausvaatimuksista ilkivaltatapaulsissa tai oliko tuote saatu takaisin myyntikelpoisena jne.

Voimankäytön koulutus? En muista ollenkaan. Mun mielestä koulutusta oli useampana päivänä ja poliisilaitos myönsi kortin. Varmaan lakipykäliä luennoitiin ja kerrottiin tapausesimerkkejä. Kaupan kuin kaupan takahuoneessa oli pesäpallomaila. Mulla oli kokemusta matolta ja kisoista. Niillä eväillä yksinäiseksi apulaissheriffiksi sitten vain.

Onhan touhu nyt mennyt eteenpäin kuitenkin.
Itse tuli oltua stevarina 90-luvun alussa Vantaalla ajamassa piiriä joka tosin oli pohjois-Helsinkiä, Malmi, Tapanila, Jakomäki jne. Itse sain olla rauhassa, kiitos geeneille olin riittävän ruma ja roteva mutta auton ikkunoihin oli joskus syljetty.
Aika tylsää oli tosiaan olla perjantaisin jossain Kontulan tai Puotinharjun alkossa katsomassa viinapullojen perään. Silloin ei vielä ollut mamuongelmaa joten ongelmana olivat pääosin juopot ja narkit rahan puutteessa...
 
Voi perkele että pistää vihaks ku katoin ton yläpuolelta kuvatun videon,vittu mitä idiootteja toi porukka,eikö vittu järki sano yhtään että toi nainen ei oo kunnossa,painetaan vaan lattiaan kovana jätkänä,saatanan urpot,oikein tyyppiesimerkki kovasta järkkäristä toi joka patsastelee sämpylät kainalossa,t paidassaan🖕🖕🖕🖕
 
On kyllä outo tapaus 🤔

Kun kysessä on uskovainen ihminen niin melkein pystyy arvamaan mistä tämä kaikki sai alkunsa.

Vartijat kutsui paikalle mieshenkilö, joka oli kokenut tulleensa häirityksi.

Jos se niin on mennyt kuten voisi olettaa niin on kyllä vartijoilla ollut melkoisen tiukka linja vaikka häirintää se on saarnaaminenkin jos toinen osapuoli ei halua sellaista kauppakeskuksessa kuunnella.

 
Alustavien tietojen mukaan nainen ei ole menehtynyt tukehtumalla.

– Nyt on saatu poissuljettua yksi vaihtoehto, Kallio sanoo.

Vaikka tukehtuminen on suljettu pois, se ei vielä tarkoita, etteikö naisen kuolema olisi voinut aiheutua voimankäytöstä.

– Siksihän tätä edelleen kuolemantuottamuksena tutkitaan.


 
Nyt kun yksityiskohtia alkaa putoilla poliisin puolelta, niin pidän kovin outona tapahtumien kulkua. Jos on ilmoitettu häirinnästä (minkä luonteesta ei ole kenelläkään mitään tietoa, enkä nyt ihan äkkiä osta saarnateoriaa) ja nainen on kävellyt pois päin kun vartijat ovat naisen tavanneet, käskeneet poistua ja sitten aloittaneet voimankäytön, niin ensinnäkin mitään akuuttia tilannetta ei ole ollut siinä vaiheessa päällä. Jos vartijat eivät ole edes nähneet tilannetta mistä on valitettu, eikä mitään akuuttia ole päällä, eikä kaikesta päätellen ole edes selvitetty mistä on ollut kysymys vaan käsketty poistumaan ja sitten käyty päälle, niin kyllä se minun mielestäni on erikoista. Tuon nojallahan olisi helppo tehdä kiusaa vain tekaisemalla valitus häirinnästä jollekin random hiipparille ja sitten katsoa vierestä kun kaveri saa turpiinsa.
 
Voi perkele että pistää vihaks ku katoin ton yläpuolelta kuvatun videon,vittu mitä idiootteja toi porukka,eikö vittu järki sano yhtään että toi nainen ei oo kunnossa,painetaan vaan lattiaan kovana jätkänä,saatanan urpot,oikein tyyppiesimerkki kovasta järkkäristä toi joka patsastelee sämpylät kainalossa,t paidassaan🖕🖕🖕🖕
Tervetuloa internettiin.
 
On kyllä outo tapaus 🤔

Kun kysessä on uskovainen ihminen niin melkein pystyy arvamaan mistä tämä kaikki sai alkunsa.

Vartijat kutsui paikalle mieshenkilö, joka oli kokenut tulleensa häirityksi.

Jos se niin on mennyt kuten voisi olettaa niin on kyllä vartijoilla ollut melkoisen tiukka linja vaikka häirintää se on saarnaaminenkin jos toinen osapuoli ei halua sellaista kauppakeskuksessa kuunnella.

Ei tuossa ole mitään outoa. Vähän tällaista on arveltu jo aiemmin, että perusteet voivat olla ohuet mutta into on kova tarttua kiinni.

Keskustelu naisen kanssa oli lyhyt.

Katsotaan, mitä tutkinnan johtaja sanoo:

”Siinä on ollut jonkinlaista vastarintaa, mutta [nainen] ei ole kohdistanut missään kohtaa väkivaltaa kiinniottajiin.”

"Kallion arvion mukaan käytävällä pysäyttämisen ja voimankäytön välillä kului vain muutamia minuutteja. Naisen kiinnipito maassa kesti noin kymmenen minuuttia, jonka jälkeen häntä alettiin elvyttämään.
 
Mä olin kymmenisen vuotta aikaisemmin pikkufirmassa, joka myi vahtipalveluja. Yksin mä olin aina paitsi kerran päivän keikalla Leppävaaran Maxissa. Nykyisin siinä on Sello. Siellä oli toinen vaksi mutta ei edes samasta firmasta vaan istui pääoven lasikopissa vartiointiliikkeen kauluspaidassa. Mä olin maksajan toiveen mukaan siellä ihan adidaksissa kortti taskussa ja liikuin kiinteistössä tarkkailemassa. Siihen aikaan kuulutettiin koodilla, että "huomio kuusikymmentäyksi viitoseen" tms ja siitä tiesi että nyt äkkiä selustatukea vaksille.

Kaikkein tylsintä oli seisoa jossain lähiön pikkukaupan eteisessä perjantai-iltaa myyjän turvana. Jossain Matinkylässä tuli tosiaan nuorilta huutelua, kun lähti sulkemisaikaan. Eivät olleet päässeet Valtsusta snutaamaan röökiä ja kaljaa, kun mä kökötin siinä kassan päässä.

Helsingin puolella kiinniotetun hakuaika, jos piti luovuttaa poliisiin, oli silloin keskimäärin 45 min. Muistaakseni ainakin Hakaniemessä ja Kannelmäessä jouduin viettämään yli tunnin kiinniotetun seurana yksinäisenä sheriffinä. Ehdin siinä täyttää jo paperitkin. Meillä oli oma kaavake, johon tulivat kiinniotetun tiedot ja perusteet ja alustava arvio korvausvaatimuksista ilkivaltatapaulsissa tai oliko tuote saatu takaisin myyntikelpoisena jne.

Voimankäytön koulutus? En muista ollenkaan. Mun mielestä koulutusta oli useampana päivänä ja poliisilaitos myönsi kortin. Varmaan lakipykäliä luennoitiin ja kerrottiin tapausesimerkkejä. Kaupan kuin kaupan takahuoneessa oli pesäpallomaila. Mulla oli kokemusta matolta ja kisoista. Niillä eväillä yksinäiseksi apulaissheriffiksi sitten vain.

Onhan touhu nyt mennyt eteenpäin kuitenkin.
Jahas... noh Espoo kutosessa oli vakikeikkoina nelisen kertaa yössä lähinnä elektroniikka-/ komponenttitehtaita, jotka kayttivät voimakkaita happoja ja jalometalleja, ja joista ainakin Honeywell ja Kuusankoski oli kilautettu lama-aikana ihan kunnon tekijöiden toimesta, joten itselläni oli tapana soittaa Astran torvea kun saavuin portille, ja vetää taukosavut paikalla... ihan varmuuden vuoksi.
Aseena oli meinaan minimalistisesti mini-maglite sekä lajitreenia. Totesin torven toitatuksen olevan selkeästi työterveellisin vaihtoehto yöllisellä teollisuusalueella yksin, noihan oli niin uusia mestoja ettei aina ollut edes katulamppuja vielä.
Kuusankosken sulattamolla, jossa erotettiin jalomatallit vanhoista piirilevyistä tjms., oli muuten STV:n oma nasse muovikotelossa, joka piti vetää päälle kun kiersi hakemassa ne viivakoodit siihen brikettiin. Ne väänsi yöksi prosessit alas ja myös tuulettimet rahan säästämiseksi, oli aika hapokas olo hikisessä haalarissa joka visiitin jälkeen kun se paska tarttui tekstiileihenkin.
 
Jahas... noh Espoo kutosessa oli vakikeikkoina nelisen kertaa yössä lähinnä elektroniikka-/ komponenttitehtaita, jotka kayttivät voimakkaita happoja ja jalometalleja, ja joista ainakin Honeywell ja Kuusankoski oli kilautettu lama-aikana ihan kunnon tekijöiden toimesta, joten itselläni oli tapana soittaa Astran torvea kun saavuin portille, ja vetää taukosavut paikalla... ihan varmuuden vuoksi.
Aseena oli meinaan minimalistisesti mini-maglite sekä lajitreenia. Totesin torven toitatuksen olevan selkeästi työterveellisin vaihtoehto yöllisellä teollisuusalueella yksin, noihan oli niin uusia mestoja ettei aina ollut edes katulamppuja vielä.
Kuusankosken sulattamolla, jossa erotettiin jalomatallit vanhoista piirilevyistä tjms., oli muuten STV:n oma nasse muovikotelossa, joka piti vetää päälle kun kiersi hakemassa ne viivakoodit siihen brikettiin. Ne väänsi yöksi prosessit alas ja myös tuulettimet rahan säästämiseksi, oli aika hapokas olo hikisessä haalarissa joka visiitin jälkeen kun se paska tarttui tekstiileihenkin.
Nillitystä...Kuusakoski on firman nimi.
 
Nillitystä...Kuusakoski on firman nimi.
Jep ehdinkin jo funtsia että menikö kaksi kertaa väärin... noissa mestoissa on omat holvit jalomatalleille joita käytetään merkittäviä määriä, joten olivat sisäisen turvallisuuden kannalta konnien tarkkailussa jo ysärillä, kun ei palkkoja enää maksettu käteisellä kirjekuorissa kassakaapista. Kävin joku vuosi sitten kotiseuturetkellä Vantaan Pitkäkoskelta ylävirtaan Kehä III:lle asti, vastaan tuli Vaisala, jossa jo ulkoinen, mekaaninen turvallisuus kaksitasoisena oli Yhdysvaltain suurlähetystön tasoa, plus.
Ei ole tosin kotimaan pitkäkynsien varalta, vaan Kiinan, Venäjän, Ranskan ja miksei Yhdysvaltainkin teollisuustiedustelua vastaan. Kannattaa käydä tsekkaamassa, vaikuttava paketti suomalaista osaamishistoriaa muutenkin:


 
Hesarin jutun mukaan metadolinen asidoosi voi aiheuttaa kuoleman.
Kyse on ihmisen painamisesta vatsalleen maahan makaamaan. Keinolla ihmisen saa tehokkaasti liikkumattomaksi, mutta siihen liittyy riskejä – etenkin, jos henkilöä painetaan samalla maahan.

Kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että asento lisää metabolisen eli aineenvaihduntaan liittyvän asidoosin riskiä. Keuhkot eivät toimi kunnolla, ja vereen kertyy hiilidioksidia.
Haastateltu Niuvanniemen sairaalan ylilääkäriä. Sairaalassa pyrkivät välttämään tuon otteen käyttämistä (tosin siellä tilanne on tietenkin erilainen, kun potilailla ei ole tai ainakaan pitäisi olla esim. mitään vaarallista hallussaan).

Ainakin jonkinlainen riski on olemassa, eikä kohdehenkilöä tulisi pitää maassa kolmea minuuttia pitempään.
Selvää kuitenkin on, että vatsalleen painamiseen liittyy äkkikuoleman mahdollisuus.

”Tästä on esimerkkejä muun muassa Yhdysvalloista, jossa poliisi on käyttänyt menetelmää.”
Kansainvälisessä kirjallisuudessa yhtenä toimen käyttämisen maksimirajana on pidetty kolmea minuuttia.

”Tämä kuitenkin riippuu siitä, onko rajoitetulla myös kädet selän takana ja paljonko selän päällä on ihmisiä. Käsien vieminen selän taa laittaa enemmän painoa rintalastalle.”
Todetaan kuitenkin myös, että vatsalleen painetun äkkikuolemien syyt ovat yleensä monimutkaisia useamman tekijän kokonaisuuksia. Ja kohteen fyysinen kunto, käyttämä lääkitys ym. vaikuttavat myös.

Varovaisesti maallikkona tulkiten näyttää siis siltä, että maahan painaminen on riskialtista ja riski kasvaa, mitä enemmän massaa kohteen selässä on. Jos niin joudutaan toimimaan, riskien takia maassa mahallaan ei täytyisi pitää kovin kauaa, eikä pitäisi ainakaan painaa maahan kovin kauaa.

 
Back
Top