Suomen sisäinen turvallisuus

Poliitikot kuten jokainen muukin saa uskoa mihin lystää mutta itse en usko tämän rajavartiolain muutoksen...

16 § (8.7.2022/698)

Rajanylityspaikan väliaikainen sulkeminen, rajanylitysliikenteen rajoittaminen ja kansainvälisen suojelun hakemisen keskittäminen​


Valtioneuvosto voi päättää rajanylityspaikan sulkemisesta tai rajanylitysliikenteen rajoittamisesta määräajaksi tai toistaiseksi, jos sulkeminen tai rajoittaminen on välttämätöntä vakavan yleiselle järjestykselle, kansalliselle turvallisuudelle tai kansanterveydelle aiheutuvan uhan torjumiseksi. Sisäministeriö päättää kiireellisissä tilanteissa tarvittavista välittömistä toimenpiteistä, kunnes valtioneuvosto ratkaisee asian. Sisäministeriön on esiteltävä tekemänsä päätös viipymättä valtioneuvoston yleisistunnolle.


Valtioneuvosto voi päättää kansainvälisen suojelun hakemisen keskittämisestä Suomen valtakunnanrajalla yhteen tai useampaan rajanylityspaikkaan, jos se on välttämätöntä vakavan yleiselle järjestykselle, kansalliselle turvallisuudelle tai kansanterveydelle aiheutuvan uhan torjumiseksi, ja jos kyse on:


1) lyhyessä ajassa tapahtuvasta poikkeuksellisen suuresta maahantulijoiden määrästä; tai


2) tiedosta tai perustellusta epäilystä, että maahantulo on vieraan valtion tai muun toimijan vaikutuksesta tapahtuvaa.


Jos valtioneuvosto on tehnyt 2 momentissa tarkoitetun päätöksen, kansainvälistä suojelua voi hakea Suomen valtakunnanrajalla vain sellaisessa rajanylityspaikassa, johon kansainvälisen suojelun hakeminen on keskitetty. Tästä voidaan yksittäisessä tapauksessa poiketa ottaen huomioon lasten, vammaisten ja muiden erityisen haavoittuvassa asemassa olevien oikeudet.


Rajanylityspaikkoja ei saa sulkea, rajanylitysliikennettä ei saa rajoittaa eikä kansainvälisen suojelun hakemista saa keskittää enempää kuin mikä on välttämätöntä vakavan yleiselle järjestykselle, kansalliselle turvallisuudelle tai kansanterveydelle aiheutuvan uhan torjumiseksi. Päätös on kumottava, kun se ei ole enää välttämätön mainitun uhan torjumiseksi. Sisäministeriön on tiedotettava tässä pykälässä tarkoitetusta päätöksestä riittävässä laajuudessa.


Tässä pykälässä tarkoitetuilla toimenpiteillä ei saa estää Suomen kansalaiselle kuuluvaa oikeutta saapua maahan tai jokaisen oikeutta lähteä maasta eikä loukata vapaata liikkuvuutta koskevan Euroopan unionin lainsäädännön piiriin kuuluvien henkilöiden oikeuksia eikä kenenkään oikeutta kansainvälisen suojelun saamiseen.


Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin tässä pykälässä tarkoitetun asian käsittelemisestä viipymättä poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen kesken.
...Olevan riittävä. Tuossa on liian paljon sellaista tulkinnanvaraa jota ei laissa pitäisi olla piiruakaan. Eikä tuo yksinään tosiaan edes puutu niihin houkuttelevuus tekijöihin. Suomen pitäisi olla itsekäs ja tämä olisi jopa maahanmuuttajien etu. Tänne tarvitaan osaajia erialoille mutta siinäkin pitää olle terveen itsekäs ja näitä pitäisi tänne houkutella mm. sillä tästä maasta ei tule terroristen pesää tai ghettoa. Vaan Suomi on ja tulee tulevaisuudessa kasvavasti olemaan teknologian, kehityksen sekä hyvinvoinnin kehto. Sitä ei vaan voi jakaa kaikille halukkaille. Tänne Eedeniin pääseminen pitää olla palkinto ei lahja siitä, että käveli ovelle ja osaa puhua.
 
Niin mikä on se metodi millä tuon estät ?
Alat ampumaan ihmiset rajalle ? Koska se on ainoa millä tuon estät. On todella helppo kuitenkin ylittää raja, joka yli 1300 km pitkä.
En pelkästään @Heikkiv viestiin vastaa, vaan koko tähän reilun vuorokauden aikana käytyyn keskusteluun.
Se on juuri näin että olemme epäsymmetrisen tilanteen edessä. Ryssä paskat nakkaa kansainväliselle oikeudelle tai sopimuksille puhumattakaan ihmisoikeuksista. Jos ryssät lopettaa oman raja-alueensa valvomisen eli päästävät rajoituksetta ihmiset Suomen rajalle, ei siinä voida mitään. Linja-autot jonoon kuskaamaan ihmisiä vastaanottokeskuksiin, joita sitten kiireellä perustamaan lisää. Kun meidän rajan avonaisuus pannaan trollitehtaiden voimin ryssälässä notkuvien someen ne Valko-ryssälässäkin aidan takana olevat lähtevät Karjalan-kannakselle joukon jatkoksi. Ryssäthän voivat myös alkaa pakottamaan hankalia asukkaitaan Suomen raja-alueelle. Parhaiten meitä kai suojelee ryssien sotakoneiston pohjaton mobikkinälkä. Jos Ukraina ei söisi ryssien elävää voimaa, nehän olisi voineet esimerkiksi vankilat tyhjentää tuomalla ne Suomen raja-alueelle, eikä meillä olisi siihen keinoja löytynyt. Amnesty moittisi meidän viranomaisia liian hitaasta suojelusta.
Eikä tätä tilannetta kuriin saada vihreän sisäministerin ohjauksella tehdyllä lakimuutoksella, kuten moni on kirjoittanutkin. Niin ja ne kansainväliset sopimukset ja mainehaitta.
Iso-Britannian (Saksakin jo harkitsee) malli: Vastaanottokeskukset Ruandaan tai minne tahansa matalan kustannustason ja inhimillisen ilmaston maahan, lentojen turvallisuuden varmistaminen esimerkiksi niiltä Ruandalaisilta, ettei tarvitse joka lennolle kymmeniä suomalaisia poliiseja. Jos turvapaikka myönnetään, tehdään pisteytys: Jos on oikea resurssi suomalaiselle yhteiskunnalle, otetaan tänne. Bagdadilaiset polkupyöräinsinöörit yms. saavat jäädä sinne vastaanottokeskuksen vieressä olevalle leirille niin kauan kun tarvitsee kansainvälistä suojelua. Kun suojelun tarve päättyy, takaisin kotimaahan tai pisteytyksen parannuttua (leirillä opiskellut kielen / sopivan ammattitaidon) normaalin maahantuloprosessin kautta Suomeen.
 
Kun katsoo Kremlistä käsin tilannetta ja miettii mihin rajamaahan pakolaisaseen kohdistaa on Suomi ilmiselvä vaihtoehto. Pitkä raja, surkea lainsäädäntö ja pehmeä kansa ja poliitikot.

Suomi on täysin valmistautumaton tuollaiseen. Tuo onnistuisi aivan varmasti, koska Suomi on niin tuskaisen hidas reagoimaan. Liian varovainen, liian vitkasteleva, ylensyönyt pullamössö. Varautumisen suurvalta, höpön löpö.
Täällähän alkaisi vasta keskustelu mitä pitäisi tehdä, kun olisi jo liian myöhäistä.

EU puhaltelisi muniinsa ja samalla kaikki muut maat onnittelisivat itseänsä, että onneksi Suomi eikä me.
 
Kun katsoo Kremlistä käsin tilannetta ja miettii mihin rajamaahan pakolaisaseen kohdistaa on Suomi ilmiselvä vaihtoehto. Pitkä raja, surkea lainsäädäntö ja pehmeä kansa ja poliitikot.

Suomi on täysin valmistautumaton tuollaiseen. Tuo onnistuisi aivan varmasti, koska Suomi on niin tuskaisen hidas reagoimaan. Liian varovainen, liian vitkasteleva, ylensyönyt pullamössö. Varautumisen suurvalta, höpön löpö.
Täällähän alkaisi vasta keskustelu mitä pitäisi tehdä, kun olisi jo liian myöhäistä.

EU puhaltelisi muniinsa ja samalla kaikki muut maat onnittelisivat itseänsä, että onneksi Suomi eikä me.
Siinä missä puolassa "potkitaan" ihmiset takaisin rajan yli täällä sosialismin kehdossa viriteltäisiin soppatykkejä ja alettaisiin ottamaan haltuun kiinteistöjä joihin tulijat majoitettaisiin. Tämähän taisi kanssa muuttua lainsäädännössä, että voidaan ottaa haltuun yksityisomaisuutta majoittamistarpeeseen.
 
Mitäs jos vaikka ilmoittaisi, että laittomia rajanylittäjiä ei oteta vastaan ja mahdolliset turvapaikkahakemukset käsitellään nopeutetusti. Venäjä on lähtökohtaisesti turvallinen maa, joten tulijat voidaan ohjata hakemaan asyylia sieltä.

Onko siinä poliisikoulun käyneen ministerin mielestä jotain tarvetta vatuloinnille, kun rajavartiolaitoskin julkisuudessa ilmoittaa käynnissä olevan laittoman maahantulon ilmiön? Kai meillä nyt sentään laiton toiminta laitetaan poikki?!

Mitä nopeutettu turvapaikkakäsittelykään auttaa ? Jos se ihminen on Suomessa, sitä ei venäjä takaisin ota. Eikä sitä muuallekaan saa lähetetty enää.

Eikä "rajan kiinni" laittaminenkaan mitään auta. Senkun kävelevät rajan yli. Rajavalvontahan on ensisijaisesti hoidettu venäjän puolelta. Jos sitä ei ole, kyllähän ne yli tulee, että heilahtaa. Ja mitä sitten vaikka rajavartijat pidättää ne Suomen puolella. Sehän on silloin jo täällä, eikä pois saada.
 

Itärajalle saapui viime yönä 16 turvapaikanhakijaa, joiden paperit eivät olleet kunnossa: ”Ilmiö on ruvennut kasvamaan”​




…………

Mitenkähän on, aletaanko itärajalla olemaan kohta helisemässä..?

Ajatuksia.
Kun miettii loka-joulukuuta 2021 kun Valko-Venäjä masinoi hybridioperaation ja puski maahantunkeutujia Puolan, Latvian ja Liettuan rajoille niin kovin ottein varsinkin Puolan turvallisuusviranomaiset (Puolan rajoillaan tilanne oli pahin) puskivat näitä laittomasti maahanpyrkiviä takaisin Valko-Venäjälle.
Ainakaan tällöin muut EU maat eivät näitä itä-Eurooppan maiden kovia otteita kritisoineet juuri yhtään. Miksei?
EU varmasti tiedosti ja tiedostaa sen, että vaihtoehto eli rajojen avaaminen (alistuminen) olisi vielä paljon kaaottisempi ja pahempi vaihtoehto.
Ja oliko 2019 Kreikan rajoilla sama tilanne kun Turkki puski hybridioperaatiossaan turvapaikanhakijoita? Kreikka puski takaisin.
Joo kaikenlaiset ihmisoikeusjärjestöt valittavat asiasta, mutta se on voi voi.

Eli jos (toivottavasti ei!) Suomen rajoille tulisi vastaava tilanne, niin uskoisin muiden EU maiden ymmärtävän tilanteen eikä kovin paljoa soraääniä kuuluisi jos suuren luokan hybridioperaatiota torjuttaisiin samoin ottein kuin esim. Puolassa. Vai mitä meinaatte?
Sitten se on aika paljon hallituksemme tahdosta kiinni miten tämä asia hoidettaisiin.
Uskoisin kuitenkin, että jos joku hallitus niin tämä olisi valmis tarvittaviin toimenpiteisiin.

Ja kyllä itärajamme Venäjän kanssa on 1300 km pitkä. Eikä raja-aita ole vielä lähelläkään valmis.
Eikö tästä alueesta kuitenkin merkittävä määrä ole tietöntä erämaa-aluetta myös Venäjän puolella? Eli sangen vaikea kuulkuista.
Uskoisin, että kovin paine tulisi rajanylityspaikoille.
 
Sehän tässä se haaste onkin, kun kaikki varmasti tietävät, että Suomi ei ainakaan väkivaltaan tule turvautumaan laittoman maahantulon estämiseksi. Jos vain onnistuvat rajan yli tulemaan, niin täällä ovat ja pysyvät, koska Venäjähän ei ketään takaisin ota, jos ei halua ottaa. Ja miksi haluaisi, kun kyse on vihamielisestä operaatiosta Suomea kohtaan.

Jos olisin Putler, niin totta hitossa pyrkisin tekemään Suomelle kiusaa järjestämällä tänne laitonta maahantuloa. Ei siinä Venäjälle mitään hävittävää ole. Välit länteen on jo muutenkin pilattu.
 
Suomi voisi osoittaa tulijoille suunnaksi Turun sataman ja sieltä ruotsinlaivaan.

Virallisesti se ei ainakaan persuille käy, koska taakanjako on heille täysin mahdoton ajatus.

Itse en taakanjakoa näe huonona geopoliittinen sijaintimme tunnustaen, mutta osa meistä on tiukasti sitä mieltä, että kukin jäsenmaa hoitakoon tulijat 100 % yksin. Nyt sitten hoidetaan..

Jos tämä homma räjähtää käsiin niin onneksi meillä on perussuomalainen sisäministerinä. Hoitaa hommat niin, että voimme jatkaa eloamme rauhassa.
 
Ei paljoa tartte odotella, se on käynnissä jo.
Katsotaan vain määrää, mikä menee ongelmitta läpi, sen jälkeen ryssä syöttää sitä rataa aamusta iltaan, kuukaudesta toiseen, joka raja-asemalla.
Se on herkästi 100 000+ vuoteen.
Siinä sitä on käsipareja akkujen tekoon.
 
Ei paljoa tartte odotella, se on käynnissä jo.
Katsotaan vain määrää, mikä menee ongelmitta läpi, sen jälkeen ryssä syöttää sitä rataa aamusta iltaan, kuukaudesta toiseen, joka raja-asemalla.
Se on herkästi 100 000+ vuoteen.
Siinä sitä on käsipareja akkujen tekoon.
Siinä voi jo halpatyövoimaa käyttävä elinkeinoelämä olla helisemässä kun kuluttajilta putoaa ostovoima pois.
 
Sanonpahan vaan että nyt ollaan siinä todellisessa Suomen käännekohdassa. JOS EDES faschistinen äääärioikeistohallitus ei pysty muuhun kuin järjestämään palvelut tulijoille niin se on sitten Finish Finlandae..

Kaikki menee kuten olen ennustanut: zenäjä vetää vessan eli tyhjentää katujen pikkurikolliset, 3. maailman juhlapaikan tarvitsijat ja ehkäpä vielä sabotöörejä ym. koulutetumpaa väkeä tänne. Niillä monien täälläkin niin kovin fanittamilla koirapuistoaidoilla ov vain ja ainoastaan tarkoitus kootaan tulijat PALVELUPISTEISIIN.

Jos tulijoita oikeasti alkaa olla esimerkiksi satoja tuhansia eikä hallitus estä maahantuloa niin siitä on se seuraus, että jonkun sinimustan liikkeen tai vastaavien poppoiden kannatus kasvaa todella isoihin lukemiin, ja sitä riskiä eivät nykyiset valtapuolueet ota. Eli eiköhän Puolan malli ala löytyä Suomeenkin jos tilanne menee tarpeeksi kriittiseksi.
 
Suomi voisi osoittaa tulijoille suunnaksi Turun sataman ja sieltä ruotsinlaivaan.

Virallisesti se ei ainakaan persuille käy, koska taakanjako on heille täysin mahdoton ajatus.

Itse en taakanjakoa näe huonona geopoliittinen sijaintimme tunnustaen, mutta osa meistä on tiukasti sitä mieltä, että kukin jäsenmaa hoitakoon tulijat 100 % yksin. Nyt sitten hoidetaan..

Jos tämä homma räjähtää käsiin niin onneksi meillä on perussuomalainen sisäministerinä. Hoitaa hommat niin, että voimme jatkaa eloamme rauhassa.

Ei tässä mitään taakanjakoa tarvita vaan ymmärrys siitä, että aseetonkin hyökkääjä on hyökkääjä. Rajat siis kiinni ja ne hautaan, jotka eivät käänny ennen rajaa takaisin ryssälään.
 
Jos tulijoita oikeasti alkaa olla esimerkiksi satoja tuhansia eikä hallitus estä maahantuloa niin siitä on se seuraus, että jonkun sinimustan liikkeen tai vastaavien poppoiden kannatus kasvaa todella isoihin lukemiin, ja sitä riskiä eivät nykyiset valtapuolueet ota. Eli eiköhän Puolan malli ala löytyä Suomeenkin jos tilanne menee tarpeeksi kriittiseksi.
Tuota on testattu jo 55000 tulijalla, eikä sitä rajaa ainakaan sillä määrällä tavoitettu. Tanska ja Venäjä sen sijaan saivat tarpeekseen ja pistivät rajansa kiinni Suomeen suuntautuneelta virralta.

Vain luoja tietää paljonko enemmän olisi pitänyt Suomeen tulla väkeä, että olisi pistetty rajat kiiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top