Norppa
Eversti
Noita iltabussilinjoja on sen verran optimoitu että Espooseenkin pääsee vaihtamaan Myyrmäen asemalla. Aika vilkasta.
Vaihtoehtona on toki esim. ottaa taksi Helsingin rautatieasemalta mutta miten sen sanoisi, sen näköistä naamaa etteivät välttämättä osaa perille esikaupunkiin...
Taksi Helsinki. Ei sielläkään aina Virtanen osu kohdalle, mutta on ihan eri taso palvelussa.Hesan rautatieasemalla kun lähestyy takseja, hyökkää iholle heti muutama somali-tai hiekkamaan asukas tekemään ryöstöhintaista tarjousta, ensin kysyttyään osoitteen minne. Mutta kun on oikeus valita autonsa, olen aina huitonut heidät helvettiin ja hakenut Suomalaisen taksinkuljettajan, joka on aina ollut halvempi. Sen teen aina jatkossakin. Keltaisia yango-taksiautoja pitää karttaa senkin vuoksi, että yhtiö on ryssäomisteinen.
Olen kokeillut jokaista muuta kahdesti, ensimmäisen ja viimeisen. Fixutaxilla oli kiinteät alehinnat lentokentälle, mutta ei voinut tilata etukäteen. Tilasin siis 2 tuntia ennen lennon alkua, taksin saapumiseen menee 10min ja ehditään kentälle 1h 15min ennen lentoa. 20min odotuksenkaan jälkeen taksia ei näy eikä kuulu, kunnes kuski vihdoin soittaakin - ”olen siellä 30min kuluttua”. Päässä raksuttaa nopea ja lyhyt matikka: 2h lentoon, -20min odottamista, kuskilla kestää vielä -30min, kentälle -30min, checkin ylimääräisten laukkujen kanssa ja oikealle portille…
”Ole vaan täällä puolen tunnin päästä, me ollaan sit jo kentällä jonkun ammattilaisen kyydittämänä.” Soitan Taksi Helsinki, kuski oli 4 minuutissa ovella ja kyyti maksoi 10% enemmän.
Ainoa joka päässyt palvelussa lähellekään, oli uudenvuodenyönä aamuneljältä kopattu pimeä taksi, jonka kuljettaja oli iloinen sierra leonelainen joka 4kk asumisen jälkeen puhui ymmärrettävämpää suomea kuin humalainen kaverini sillä hetkellä. Kerroin kaupunginosan ja kertasi ääneen käytettävät pääväylät ja mistä käännytään. Sen verran kyllä varmisteli, että kysyi käännytäänkö viimeiseltä pääväylältä kohdeosoitteeseen ennen vai jälkeen McDonaldsin… Neuvoin siitä jo loppumatkan mielelläni ja maksoin ihan taksitaksan.