Suomen sisäinen turvallisuus

Käräjäoikeus on hylännyt vartijoiden syytteet Ison Omenan kuolemantapauksen tiimoilta

Kiitetään Hesaria kun kerrankin on aihetta.

HS:n haastattelema rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio kiittelee käräjäoikeuden tuomiota hyvin kirjoitetuksi ja kertoo, ettei näe asiassa aihetta jatkaa hovioikeuteen. "Syyttäjän syytekohdet kuivuivat kokoon kohta kohdalta". Kiinnipitämisen ja sydänpysähdyksen välillekään ei ole osoitettu syy-yhteyttä.

Kiitetään Hesaria kun kerrankin on aihetta.

HS:n haastattelema rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio kiittelee käräjäoikeuden tuomiota hyvin kirjoitetuksi ja kertoo, ettei näe asiassa aihetta jatkaa hovioikeuteen. "Syyttäjän syytekohdet kuivuivat kokoon kohta kohdalta". Kiinnipitämisen ja sydänpysähdyksen välillekään ei ole osoitettu syy-yhteyttä.

Kyllä, kunnia Hesarille tässä tapauksessa. Hyvin uutisoitu. Iltapäivälehdet olleet melko hiljaa asiasta, kun eivät pääsekään revittelemään jälleen yhdellä "Suomen BLM-hetki" yritelmällään.

Syyttäjä: Poliisilla oli oikeus ampua miestä Kärsämäellä​

Syyttäjä ei aloita esitutkintaa poliisin aseenkäytöstä Kärsämäellä. Poliisi ampui miestä uhkaavan tilanteen pysäyttämiseksi toukokuussa.

Isolla lööpit huutaa kun tekijä on "äärioikeistolainen", mutta kun tekijä on jotain muuta ääriainesta, niin eipä sitä nyt kauheasti lööpeissä revitellä. Joitakin vuosia sitten eräs manne oli omien sanojensa mukaan päättänyt tappaa ihan kenet tahansa "valkolaisen" ja tappoikin sitten vastaantulleen miehen. Eipä sitä murhaa lööpeissä oikein rasistisella tai viharikos motiivilla selitetty.

Rikos tietysti ihan yhtä kammottava oli syy mikä tahansa. No lööpit myy lehteä.

No minä nyt olenkin "äärioikeistoa" jos oikeamielisiltä ihmisiltä kysyy, niin ihan sama.

@KymJP1/96 Minusta tämä on hyvä otsikko. Selviää tietoa tekijästä, uhrista, teosta ja paikasta.

Käyttäisivät samaa periaatetta kaikissa jutuissa. Jostain syystä, kun kyseessä on äärivihreä, sitä ei mainita edes jutussa (tai etsitään oikein asiantuntija kertomaan, kuinka vihreyttä ei löydy). Tai jos islamisti puukottaa islam kriitikkoa, ei sitäkään saada otsikkoon.

Minua kyllästyttää/häiritsee tämä jatkuva pottunokka/rikastuttaja -keskustelu jota herätellään täälläkin usein ilman mitään tietoa esim osallisten etnisyydestä. Välillä tuntuu että olisi jollain vihapuhefoorumilla. Tällainen vastakkainasettelu synnyttää - no, vastakkainasettelua.

Toki on totta että esim tietyt etniset ryhmät ovat yliedustettuina tietyissä rikostyypeissä, ja erilaiset ääriajattelua harjoittavat ryhmät joissakin muissa. Tämä etnisen värinän etsiminen toki johtuu suurelta osin siitä, että koetaan että media häivyttää tiettyjä taustoja uutisoinnissaan, eikä havainto varmaankaan ole väärä; olisi mielenkiintoista nähdä joku tutkimus aiheesta.

Uskon että alun perin tällä taustan häivyttämisellä on ollut (yhtenä) tarkoituksena vastakkainasetelun välttäminen, mutta se on kääntynyt itseään vastaan, kun uutisoinneista etsitään koodisanoja kuten "seurue" tai "espoolaismies"; jopa "Suomen kansalainen" herättää epäilyksen ulkomaalaisesta taustasta, ja "syntyperäinen suomalainen" koetaan tarkoittavan toisen polven maahanmuuttajaa.

Kuten @PEMM tuossa totesi, median tulisi käyttää samoja standardeja kaikkien etnisten, ideologisten ym taustojen suhteen. Viranomaisten tiedottamisessa laki rajoittaa sitä, mitä esim epäillystä saa kertoa, mutta mediaa ei rajoiteta ainakaan yhtä tarkasti.

Itse kuitenkin toivoisin, että tarpeettomia epäilyjä ei kauheasti leviteltäisi; ainakaan jos niille ei ole mitään taustatietoa tukemassa.

Vähän meni "I have a dream" -tyyppiseksi, mutta itse ainakin vältän yhteiskunnan epävakauttamista perusteetonta mutua levittämällä.

Minua kyllästyttää/häiritsee tämä jatkuva pottunokka/rikastuttaja -keskustelu jota herätellään täälläkin usein ilman mitään tietoa esim osallisten etnisyydestä.

Mikä tässä on ihmeellistä? MEDIA on opettanut kansalaiset päättelemään itse. Kaikki on perusteltavissa logiikalla.
Kun artikkeli mainitsee erityisesti "äärioikeistolaisen", ajattelee kansalainen automaattisesti, no mikä on paljon kirjoitettu vastakohta ?
Tästä nokkelasta päättelystä seuraa ajatus tietenkin etnisesti muunlaisesta henkilöstä kuin kantasuomalainen.

Myös jäsen @YJT hieman menee samaan tyyliin. Itse aloitit keskustelun siitä olisko rasistinen motiivi.
Onhan tämä liekkejä keskustelutyyliin jota itse kritisoit
Oulun keskustan puukotuksella rasistinen motiivi?

Korjausehdotus: MEDIA joko alkaa julkaisemaan aina tekijän ja uhrin habitusta kuvaavat tiedot tasapuolisesti, tai vaihtoehtoisesti ei leimaa kumpaakaan osapuolta minkäänlaisella viittauksella. Rasismi -sanan vähentäminen myös vähentää ärsyyntymistä yleisesti ja sanan käyttöä tulisi tämän perusteella välttää.
.

Äärioikeistolaisen vastakohta on espoolaismies.

Raaka puukotus voi olla nirhauma tekijästä riippuen.

Useita kuolonuhreja vaatinutta terroristista joukkopuukotusta voi kutsua ikäväksi tapahtumaksi.

Kyllä tämä sanallinen vastakkaiasettelu on mediamyrskyn keitoksia.

Back