Minua kyllästyttää/häiritsee tämä jatkuva pottunokka/rikastuttaja -keskustelu jota herätellään täälläkin usein ilman mitään tietoa esim osallisten etnisyydestä. Välillä tuntuu että olisi jollain vihapuhefoorumilla. Tällainen vastakkainasettelu synnyttää - no, vastakkainasettelua.
Toki on totta että esim tietyt etniset ryhmät ovat yliedustettuina tietyissä rikostyypeissä, ja erilaiset ääriajattelua harjoittavat ryhmät joissakin muissa. Tämä etnisen värinän etsiminen toki johtuu suurelta osin siitä, että koetaan että media häivyttää tiettyjä taustoja uutisoinnissaan, eikä havainto varmaankaan ole väärä; olisi mielenkiintoista nähdä joku tutkimus aiheesta.
Uskon että alun perin tällä taustan häivyttämisellä on ollut (yhtenä) tarkoituksena vastakkainasetelun välttäminen, mutta se on kääntynyt itseään vastaan, kun uutisoinneista etsitään koodisanoja kuten "seurue" tai "espoolaismies"; jopa "Suomen kansalainen" herättää epäilyksen ulkomaalaisesta taustasta, ja "syntyperäinen suomalainen" koetaan tarkoittavan toisen polven maahanmuuttajaa.
Kuten
@PEMM tuossa totesi, median tulisi käyttää samoja standardeja kaikkien etnisten, ideologisten ym taustojen suhteen. Viranomaisten tiedottamisessa laki rajoittaa sitä, mitä esim epäillystä saa kertoa, mutta mediaa ei rajoiteta ainakaan yhtä tarkasti.
Itse kuitenkin toivoisin, että tarpeettomia epäilyjä ei kauheasti leviteltäisi; ainakaan jos niille ei ole mitään taustatietoa tukemassa.
Vähän meni "I have a dream" -tyyppiseksi, mutta itse ainakin vältän yhteiskunnan epävakauttamista perusteetonta mutua levittämällä.