Suomen sisäinen turvallisuus

Suomessa ei riitä. Ei ole jäsenyyttä osoittavia esim kortteja, jäsenmaksuja, johtokuntaa, sääntöjä, tunnuksia, allekirjoitettuja jäsenhakemuksia yms....

Oikeastihan mitään tällaista ei tarvita. Ryhmä ihmisiä voi toimia yhdessä vaikka mitään mainitsemiasi asioita ei olisi olemassakaan. Taas toimitaan niin että ei edes yritetä ymmärtää sitä miten todellisuus oikeasti toimii.
 
Oulussa sattuu ja tapahtuu. Ja tapahtuu sellaista, että sattuu.

Vähän lisätietoja Kaukovainion joukkopahoinpitelystä / tapon yrityksestä. Myös alkuperäistä juttua on päivitetty.

 
Tankki-tapsalta osuva teksti. Jos nyt ruvetaan pohtimaan, niin kuinkahan suuri uhka valtion turvallisuudelle on "järjestö", jonka kyky/rohkeus on tasoa lasten kimppuun hiipiminen takaapäin? Millä tahansa rationaalisella terrorismimittarilla em. poppoon "uhka" on mitätön verrattuna vaikkapa viikon viinansaatavuuskatkokseen Suomessa.
Terroristisenä tekona tuollainen sattumanvarainen lasten puukotus on hyvin vahva herättämään pelkoa kansalaisissa ja ei sitä nyt uhkakuvana voi mitenkään vähäisenä pitää jos jossain kohtaa tällainen paskahousumainen lasten kimppuun tappavaa voimaa edustava hyökkäys toistuu. Jos valtiolla on kyky moiseen puuttua jotenkin ennaltaehkäisevästi (no melko rajallinen kuitenkin in real life) niin ainakin itse mielelläni näkisin siihen verorahaa käytettävän koska sen veronmaksajien turvallisuushan tuossa on kohteena.
 
Tämä on tietysti vaatimaton liikennepostaus, siihen nähden että Oulu on ollut surullisena rikosmiljöönä, mutta haluan nostaa liikennekäytöksen moottoritiellä.

Olen huomannut, että oikealta ohittaminen on yleistynyt. En puhu sivuuttamisesta, mikä on jonojen liikkuessa eri tahtiin sallittua, vaan yksittäisten autojen ohittamisesta, jossa vaihdetaan myös kaistaa samalla oikealle eikä odoteta edessä olevan palaavan oikealle.

Tätä näkee eteläisellä nelostiellä jo joka matkalla. Ylinopeuksissa taas väli Hämeenlinna - Helsinki on ihan ehdoton. Siellä on 150 km/t jo varmaan viidellä prosentilla sellalnen sopiva matkavauhti.

Koskahan saamme oikein kunnon romuryjän?
 
Siellä on 150 km/t jo varmaan viidellä prosentilla sellalnen sopiva matkavauhti.

Itse ajelen 130km/h. Se on sellainen, jossa saa ajaa suht rauhassa. Jos ajaa esim. 120km/h niin joku tulee aina perään roikkumaan, siis oikealla kaistalla vaikka vasemmalta pääsee ohi. On hieman ärsyttävää toimintaa.

No, oikeastaan tuota roikkumista tapahtuu joka matkalla, viimeistään siinä vaiheessa kun siirrytään pois motarilta. Eilen jotain kuskia Ilmeisesti harmitti, kun en ajanut ylinopeutta taajamassa. Jatkoi roikkumista kun siirryttiin mutkaiselle metsätielle, ajoin tavallista 90km/h 80-alueella. Mutkien kohdalla jäi, mutta suoralla oli pakko tulla perään (niin, että naama näkyy peilistä). Teki kyllä mieli pysähtyä ja kysyä, että mitä vauhtia oikein haluat ajaa.

Eikö näillä voisi olla sellainen nopeusnäyttö katolla, jolla ne sitten ilmaisee sen tavoitenopeuden, joka heille kelpaa?
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Classicin avaa käsityöläinen vempeleellä? Se on tiirikka, joka on jo Vankilamuseossa. Mutta monet uudemmat lukot saa harjoitellut tiirikkamies ammattilaisen välinesarjalla auki vaikka ei välttämättä hänkään ihan sekunneissa.

Tiirikoita on tosiaan jo sähköisenä.

Ne jotka eivät ole harjoitelleet avaamista tai ostaneet 500 euron tiirikkaa (halvoilla saa ehkä kiinalaisen riippulukon auki, kun treenaa päiväkausia), vääntävät oven auki saranapuolelta. Siksi saranat kannattaa suojata.

Itse olen joitan omia ovia, tai lukkoja avannut, ihan kun kännissä hukannut avaimet, halvat tokmannin lukot on helppoja, en kerro tapaa mutta, noin 3 sekuttia, abloy pistää jo vastaan ja ilman jälkiä en saa auki. Mutta vieressä olisi ikkuna, ei sitä lukkoa tarvitse varkaan auki saada.
 
No, ymmärrän että henkilöauto hiljaiseen aikaan ajaa tuota 150 km/h, mutta nykyään perävaunuja vedetään jo 120 km/h eli kun saa vetää 100 niin otan vähän lisää ja Hyvinkään kohdalla loppuu täysin ymmärrys turvaväleistä.
Kyllä tossa viikonloppuna kun tuli oltua liikenteessä. Niin mietitytti, mitähän liikkuu kuskien päässä.
Skoda Roomsteri vetää kuomukärry perässä 100 alueella +120kmh ja ihan hasardi ohituksia.
Perus mersu/audi/bmw ylinopeusajelijat ei haittaa itseä, kun ne menee vaan ohitse ja katoaa.
Mutta sit nämä joiden on pakko päästä ohituskaistoilla ohitse. Sit ne vetää hurmiossa sen 1-2km ja sen jälkeen ne tuleekin perse edeltä vastaan, kun ei uskalleta ajakaan sitä lievää ylinopeutta.
Ja toinen on vanha papparainen ja Nissan Qashqai yhdistelmä. Ne on aina letka kärjessä ajamassa -10kmh alle nopeusrajoituksen. Sit kun alkaa ohituskaista, niin sit löytyykin se kaasu ja vedetään 110-120kmh ettei kukaan pääsisi ohitse. Ohituskaista loppuu, niin vauhti tippuu taas reilusti alle nopeusrajoituksen.
 
Olen huomannut, että oikealta ohittaminen on yleistynyt. En puhu sivuuttamisesta, mikä on jonojen liikkuessa eri tahtiin sallittua, vaan yksittäisten autojen ohittamisesta, jossa vaihdetaan myös kaistaa samalla oikealle eikä odoteta edessä olevan palaavan oikealle.
Montako kilometriä tuota oikealle palaamista pitäisi odottaa? Suomi on tässä suhteessa ihan omaa luokkaansa, täällä kaistan vaihtaminen on monelle aivan ylivoimaista.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Montako kilometriä tuota oikealle palaamista pitäisi odottaa? Suomi on tässä suhteessa ihan omaa luokkaansa, täällä kaistan vaihtaminen on monelle aivan ylivoimaista.

Olen huomannut tuolla vähän kauempana, että porukkaa ajaa varmuuden vuoksi vasemmalla. Koska "mitä teen jos sieltä liittymästä tulee joku? Viime viikollakin tuli!"
 
Itse olen joitan omia ovia, tai lukkoja avannut, ihan kun kännissä hukannut avaimet, halvat tokmannin lukot on helppoja, en kerro tapaa mutta, noin 3 sekuttia, abloy pistää jo vastaan ja ilman jälkiä en saa auki. Mutta vieressä olisi ikkuna, ei sitä lukkoa tarvitse varkaan auki saada.

Haluaisin nähdä tyypin kuka tiirikoi Abloy Senton tai Protectin auki.

Helpompi se lukko on vaan porata auki, ei normaalilla poralla vaan sitä varten tehdyllä. Ei kestä kauaa.
 
Taitaa sellaisiakin kavereita löytyä. ei tosin aukea ihan marketti kamalla...

Eikä sillä ole edes merkitystä. Lukituksen aukaisun max ajaksi on suunniteltukin korkeintaan 10 min. Poraamalla menee muutama minuutti. Jos joku tärkeämpi tila siellä on kuitenkin murtohälytyslaitteet, joka tapauksessa.
 
Back
Top