Perhettä on ilmeisesti käsitelty julkisuudessa jo kauan aiemmin:
Tiina Lafzayni kasvattaa lapsistaan suomalaisia muslimeja
Tiina Lafzayni on kolmen lapsen äiti, kotipalveluyrittäjä ja muslimi. Elämä on kahden kulttuurin yhteensovittamista. Kerran viikossa hän tapaa muslimisiskojaan islamilaisten naisten ja lasten yhdistyksessä. Siellä iloinen jutustelu kaikuu seitsemällä kielellä: kurdiksi, arabiksi, farsiksi, englanniksi, ruotsiksi, suomeksi ja persiaksi.
–Ei se mitään, vaikka et joka sanaa joka suusta ymmärrä, Lafzayni nauraa.
Islam on elämäntapa, jonka myötä Lafzayni on saanut uuden kotikulttuurin, elämänpiirin ja ystäviä. Yksi läheisistä muslimisiskoista on Mahmud Gain. Hän muutti Suomeen Irakista vuonna 2008 ja puhuu jo hyvin suomea. Hän kertoo, ettei ole kohdannut Porvoossa vihamielisyyttä, vaikka erottuukin huiveineen perusporvoolaisista kaduntallaajista.
–Islam on rauhan ja rakkauden uskonto, Gain luonnehtii.
Porvoota hän kuvaa rauhalliseksi. Irakiin perhe ei enää palaa.
Ystävykset tapaavat vähintään kerran viikossa, kun Porvoon Islamilainen naisten ja lasten yhdistys kokoontuu Kevätkummun nuorisotilassa. Yhdistys perustettiin reilu vuosi sitten.
–Muslimimiehet kokoontuvat joka perjantai rukoilemaan moskeijalle, ja huomasimme, ettei naisilla oikein ollut mitään kokoontumispaikkaa, Lafzayni kertoo.
Yhdistys on porvoolaisten musliminaisten henkireikä. He tapaavat viikottain ja tekevät kaikenlaista: neulovat, leipovat, jumppaavat, juttelevat, lukevat Koraania ja opettavat lapsille rukoilemista ja arabiaa. Tosin arabiaa ja islamia lapset oppivat koulussaankin.
Kokoontumisiin ei saa tulla miehiä, joten siellä huivia käyttävä Mahmud Gainkin voi päästää hiuksensa valloilleen, eikä jumpatessa tarvitse hikoilla pitkissä hihoissa ja lahkeissa. Yhdistyksellä on myös uimavuoro Omenamäen palvelukeskuksessa.
Yhdistys merkitsee naisille vapautta, kertoo Lafzayni.
–Siellä saamme olla omia itsejämme, hän sanoo.
Yhdistyksessä on paljon käsistään käteviä naisia, ja Lafzayni kantaakin huolta siitä, että näiden taitavien naisten on vaikea saada töitä.
–He eivät löydä paikkaansa tässä yhteiskunnassa. Eräskin yhdistyksen jäsen on todella taitava ompelija, mutta suomalaisia asiakkaita ei ole. Jos olet tilaamassa jakkupukua, miksei sitä voisi tilata muslimilta?
Kotipalveluyrittäjänä toimiva Lafzayni on ollut itsekin työttömänä työnhakijana tilanteessa, jossa hän ei voinut uskontonsa takia vastaanottaa tarjottua työtä.
Mahdoton olisi esimerkiksi sellainen työ, jossa musliminaisen pitäisi ainoana naisena kokoustaa mieskollegojen kanssa.
Lafzayni korostaa, että Koraani tarjoaa vaihtoehtoja. Jokainen valitsee itse, miten tarkkaan sääntöjä noudattaa. Suomalaisesta ja islamilaisesta kulttuurista on osattava poimia ne itselle sopivat palat.
–Niistä on leivottava sellainen pannukakku, jonka voi hyvillä mielin syöttää myös lapsilleen.
Islaminuskossa on tärkeää toisten ihmisten kunnioittaminen, kuvaa Lafzayni. Entä millaisia päätöksiä Porvoon kaupunginvaltuustossa tehtäisiin, jos sen jäsenistä puolet olisi muslimeita?
–Ainakin vanhuksia ja lapsia kunnioittavia päätöksiä.
–Muslimit kunnioittavat myös naapureitaan.
http://www.uusimaa.fi/artikkeli/82188-tiina-lafzayni-kasvattaa-lapsistaan-suomalaisia-muslimeja