Suomen sisäinen turvallisuus

Kaipa tasavallan presidentti ja pääministeri tulevat myöhemmin tänään julkisuuteen koskien tätä tapausta.

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010491267.html?utm_source=twitter&utm_medium=toimitus-dlvr

Teinit löivät alaikäistä machetella päähän ja kuvasivat teon​

Tuomiot | Nuorten miesten joukko syyllistyi useisiin rikoksiin Porvoon alueella alkuvuodesta 2022. Rikokset usein videoitiin ja videoita jaettiin somessa.
...

"ITÄ-UUDENMAAN käräjäoikeudessa vuonna 2005 syntynyt Adam Amin Lafzayni tuomittiin kahden vuoden ja kolmen kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen ja 2004 syntynyt Dyar Hussein viiden vuoden ja viiden kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen."
 
Kaipa tasavallan presidentti ja pääministeri tulevat myöhemmin tänään julkisuuteen koskien tätä tapausta.

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010491267.html?utm_source=twitter&utm_medium=toimitus-dlvr

Teinit löivät alaikäistä machetella päähän ja kuvasivat teon​

Tuomiot | Nuorten miesten joukko syyllistyi useisiin rikoksiin Porvoon alueella alkuvuodesta 2022. Rikokset usein videoitiin ja videoita jaettiin somessa.
...

"ITÄ-UUDENMAAN käräjäoikeudessa vuonna 2005 syntynyt Adam Amin Lafzayni tuomittiin kahden vuoden ja kolmen kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen ja 2004 syntynyt Dyar Hussein viiden vuoden ja viiden kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen."
Rasismiahan on molenpiin suuntiin. Rasismi ei ole yksin jonkin enemmistä toimintaa vähemmistö asemassa olevia kohtaan vaan myös vähemmistössä oleva voi olla rasisti. Tuohonkin pitäisi puuttua. Jos joutuu kadulla ryöstetyksi koska on valkoinen niin se on samalla tavalla rasistinen rikos mitä toisinkin päin.
 
Kaipa tasavallan presidentti ja pääministeri tulevat myöhemmin tänään julkisuuteen koskien tätä tapausta.

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010491267.html?utm_source=twitter&utm_medium=toimitus-dlvr

Teinit löivät alaikäistä machetella päähän ja kuvasivat teon​

Tuomiot | Nuorten miesten joukko syyllistyi useisiin rikoksiin Porvoon alueella alkuvuodesta 2022. Rikokset usein videoitiin ja videoita jaettiin somessa.
...

"ITÄ-UUDENMAAN käräjäoikeudessa vuonna 2005 syntynyt Adam Amin Lafzayni tuomittiin kahden vuoden ja kolmen kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen ja 2004 syntynyt Dyar Hussein viiden vuoden ja viiden kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen."
Perhettä on ilmeisesti käsitelty julkisuudessa jo kauan aiemmin:

Tiina Lafzayni kasvattaa lapsistaan suomalaisia muslimeja

Tiina Lafzayni on kolmen lapsen äiti, kotipalveluyrittäjä ja muslimi. Elämä on kahden kulttuurin yhteensovittamista. Kerran viikossa hän tapaa muslimisiskojaan islamilaisten naisten ja lasten yhdistyksessä. Siellä iloinen jutustelu kaikuu seitsemällä kielellä: kurdiksi, arabiksi, farsiksi, englanniksi, ruotsiksi, suomeksi ja persiaksi.

–Ei se mitään, vaikka et joka sanaa joka suusta ymmärrä, Lafzayni nauraa.

Islam on elämäntapa, jonka myötä Lafzayni on saanut uuden kotikulttuurin, elämänpiirin ja ystäviä. Yksi läheisistä muslimisiskoista on Mahmud Gain. Hän muutti Suomeen Irakista vuonna 2008 ja puhuu jo hyvin suomea. Hän kertoo, ettei ole kohdannut Porvoossa vihamielisyyttä, vaikka erottuukin huiveineen perusporvoolaisista kaduntallaajista.

–Islam on rauhan ja rakkauden uskonto, Gain luonnehtii.

Porvoota hän kuvaa rauhalliseksi. Irakiin perhe ei enää palaa.

Ystävykset tapaavat vähintään kerran viikossa, kun Porvoon Islamilainen naisten ja lasten yhdistys kokoontuu Kevätkummun nuorisotilassa. Yhdistys perustettiin reilu vuosi sitten.

–Muslimimiehet kokoontuvat joka perjantai rukoilemaan moskeijalle, ja huomasimme, ettei naisilla oikein ollut mitään kokoontumispaikkaa, Lafzayni kertoo.

Yhdistys on porvoolaisten musliminaisten henkireikä. He tapaavat viikottain ja tekevät kaikenlaista: neulovat, leipovat, jumppaavat, juttelevat, lukevat Koraania ja opettavat lapsille rukoilemista ja arabiaa. Tosin arabiaa ja islamia lapset oppivat koulussaankin.

Kokoontumisiin ei saa tulla miehiä, joten siellä huivia käyttävä Mahmud Gainkin voi päästää hiuksensa valloilleen, eikä jumpatessa tarvitse hikoilla pitkissä hihoissa ja lahkeissa. Yhdistyksellä on myös uimavuoro Omenamäen palvelukeskuksessa.

Yhdistys merkitsee naisille vapautta, kertoo Lafzayni.

–Siellä saamme olla omia itsejämme, hän sanoo.

Yhdistyksessä on paljon käsistään käteviä naisia, ja Lafzayni kantaakin huolta siitä, että näiden taitavien naisten on vaikea saada töitä.

–He eivät löydä paikkaansa tässä yhteiskunnassa. Eräskin yhdistyksen jäsen on todella taitava ompelija, mutta suomalaisia asiakkaita ei ole. Jos olet tilaamassa jakkupukua, miksei sitä voisi tilata muslimilta?

Kotipalveluyrittäjänä toimiva Lafzayni on ollut itsekin työttömänä työnhakijana tilanteessa, jossa hän ei voinut uskontonsa takia vastaanottaa tarjottua työtä.

Mahdoton olisi esimerkiksi sellainen työ, jossa musliminaisen pitäisi ainoana naisena kokoustaa mieskollegojen kanssa.

Lafzayni korostaa, että Koraani tarjoaa vaihtoehtoja. Jokainen valitsee itse, miten tarkkaan sääntöjä noudattaa. Suomalaisesta ja islamilaisesta kulttuurista on osattava poimia ne itselle sopivat palat.

–Niistä on leivottava sellainen pannukakku, jonka voi hyvillä mielin syöttää myös lapsilleen.

Islaminuskossa on tärkeää toisten ihmisten kunnioittaminen, kuvaa Lafzayni. Entä millaisia päätöksiä Porvoon kaupunginvaltuustossa tehtäisiin, jos sen jäsenistä puolet olisi muslimeita?

–Ainakin vanhuksia ja lapsia kunnioittavia päätöksiä.

–Muslimit kunnioittavat myös naapureitaan.

http://www.uusimaa.fi/artikkeli/82188-tiina-lafzayni-kasvattaa-lapsistaan-suomalaisia-muslimeja
 
Rasismiahan on molenpiin suuntiin. Rasismi ei ole yksin jonkin enemmistä toimintaa vähemmistö asemassa olevia kohtaan vaan myös vähemmistössä oleva voi olla rasisti. Tuohonkin pitäisi puuttua. Jos joutuu kadulla ryöstetyksi koska on valkoinen niin se on samalla tavalla rasistinen rikos mitä toisinkin päin.
Sitä ei vain koskaan tulkita rasismiksi noin päin. Enemmistö ei voi koskaan koeka rasismia vähemmistön taholta vaan aina rasismin uhrit ovat vähemmistöjä. Jos vähemmistöläinen syyllistyy rikokseen enemmistöläistä kohtaan, on tekijä myös uhri koska yhteiskunnan sortavat rakenteet ovat tätä traumatisoineet ja näin johtaneet rikokseen. Rikoksen uhrina enemmistöläinen siis onkin tavallaan syyllinen koko tapahtumaan.
 
Perhettä on ilmeisesti käsitelty julkisuudessa jo kauan aiemmin:

Tiina Lafzayni kasvattaa lapsistaan suomalaisia muslimeja

Tiina Lafzayni on kolmen lapsen äiti, kotipalveluyrittäjä ja muslimi. Elämä on kahden kulttuurin yhteensovittamista. Kerran viikossa hän tapaa muslimisiskojaan islamilaisten naisten ja lasten yhdistyksessä. Siellä iloinen jutustelu kaikuu seitsemällä kielellä: kurdiksi, arabiksi, farsiksi, englanniksi, ruotsiksi, suomeksi ja persiaksi.

–Ei se mitään, vaikka et joka sanaa joka suusta ymmärrä, Lafzayni nauraa.

Islam on elämäntapa, jonka myötä Lafzayni on saanut uuden kotikulttuurin, elämänpiirin ja ystäviä. Yksi läheisistä muslimisiskoista on Mahmud Gain. Hän muutti Suomeen Irakista vuonna 2008 ja puhuu jo hyvin suomea. Hän kertoo, ettei ole kohdannut Porvoossa vihamielisyyttä, vaikka erottuukin huiveineen perusporvoolaisista kaduntallaajista.

–Islam on rauhan ja rakkauden uskonto, Gain luonnehtii.

Porvoota hän kuvaa rauhalliseksi. Irakiin perhe ei enää palaa.

Ystävykset tapaavat vähintään kerran viikossa, kun Porvoon Islamilainen naisten ja lasten yhdistys kokoontuu Kevätkummun nuorisotilassa. Yhdistys perustettiin reilu vuosi sitten.

–Muslimimiehet kokoontuvat joka perjantai rukoilemaan moskeijalle, ja huomasimme, ettei naisilla oikein ollut mitään kokoontumispaikkaa, Lafzayni kertoo.

Yhdistys on porvoolaisten musliminaisten henkireikä. He tapaavat viikottain ja tekevät kaikenlaista: neulovat, leipovat, jumppaavat, juttelevat, lukevat Koraania ja opettavat lapsille rukoilemista ja arabiaa. Tosin arabiaa ja islamia lapset oppivat koulussaankin.

Kokoontumisiin ei saa tulla miehiä, joten siellä huivia käyttävä Mahmud Gainkin voi päästää hiuksensa valloilleen, eikä jumpatessa tarvitse hikoilla pitkissä hihoissa ja lahkeissa. Yhdistyksellä on myös uimavuoro Omenamäen palvelukeskuksessa.

Yhdistys merkitsee naisille vapautta, kertoo Lafzayni.

–Siellä saamme olla omia itsejämme, hän sanoo.

Yhdistyksessä on paljon käsistään käteviä naisia, ja Lafzayni kantaakin huolta siitä, että näiden taitavien naisten on vaikea saada töitä.

–He eivät löydä paikkaansa tässä yhteiskunnassa. Eräskin yhdistyksen jäsen on todella taitava ompelija, mutta suomalaisia asiakkaita ei ole. Jos olet tilaamassa jakkupukua, miksei sitä voisi tilata muslimilta?

Kotipalveluyrittäjänä toimiva Lafzayni on ollut itsekin työttömänä työnhakijana tilanteessa, jossa hän ei voinut uskontonsa takia vastaanottaa tarjottua työtä.

Mahdoton olisi esimerkiksi sellainen työ, jossa musliminaisen pitäisi ainoana naisena kokoustaa mieskollegojen kanssa.

Lafzayni korostaa, että Koraani tarjoaa vaihtoehtoja. Jokainen valitsee itse, miten tarkkaan sääntöjä noudattaa. Suomalaisesta ja islamilaisesta kulttuurista on osattava poimia ne itselle sopivat palat.

–Niistä on leivottava sellainen pannukakku, jonka voi hyvillä mielin syöttää myös lapsilleen.

Islaminuskossa on tärkeää toisten ihmisten kunnioittaminen, kuvaa Lafzayni. Entä millaisia päätöksiä Porvoon kaupunginvaltuustossa tehtäisiin, jos sen jäsenistä puolet olisi muslimeita?

–Ainakin vanhuksia ja lapsia kunnioittavia päätöksiä.

–Muslimit kunnioittavat myös naapureitaan.

http://www.uusimaa.fi/artikkeli/82188-tiina-lafzayni-kasvattaa-lapsistaan-suomalaisia-muslimeja

Koraani tarjoaa vaihtoehtoja.
 
Lazfayanin veljeksistä hieman lisää.

Jostain syystä lukiessa tätä tarinaan, näin sieluni silmin taas kerran Orpon höpöttämässä "Rasismi paha, rasismi paha"

Pitäisikö jonkun, kröhömPurrakröhöm, käskeä Petteriä pitämään turpansa kiinni, jos on aina lässyttämässä vasemmiston viestiä ja vaikenee kuin muuri näistä aivovammaisista uus-suomalaisista. Tai viherhullusta, joka sai 3,5 linnaa terroriteon valmistelusta. Aivan kuin tarkoituksena olisi vahingoittaa PSn mainetta mahdollisimman paljon.

Mitä vitun hallitusyhteistyötä tämä on? Ehkä rajalain käsittelyn jälkeen voisi olla vaikka hallituksen kehityskeskustelu, jossa Orpo kertoo haluaako jatkaa vai onko mieluisampi paikka vasemmiston panopoikana?
 
Mutta. Oulussa on ollut erittäin paljon nuoriin tyttöihin kohdistuvaa seksuaalista ahdistelua ja väkivaltaa, jo useita vuosia, ja poliisi ja kaupunki ovat asiaa vähätelleet parhaansa mukaan. Siellä on monen tytär, sisar, sululainen tai tuttu saanut kokea kaikenlaista, yllätysseksiä mukaan lukien. Joku, jolla viiraa jo muutenkin riittävästi päästä, voi ryhtyä käyttämään väkivaltaa.
Länsimaissa kokonaisuutena esiintyy silmiinpistävän vähän ns kostoiskuja. Minusta niitä on niin vähän, että se vaatii selityksen. Olen keksinyt itse seuraavia, mutta en oikein osaa arvioida, mikä on osuvaa ja mikä ei.

Uhrien elämästä puuttuu ylipäätään miehet, jotka sen koston suorittaisivat. Uhreiksi valikoituu sellaisia, joilta nämä puuttuvat. Osittain saalistavat sakaalit valikoivat uhrejaan tällaisenkin perusteella, osittain taas terveet miehet elämässä ohjaavat välttäämään sakaalien metsästysmaita. Monikulttuurin varjopuolen kustannukset eivät lankea maksuun kantaväestölle tasaisesti, vaan ns haavoittuvat antavat raskaimman uhrin. Minun muksuni voivat kohdata rikastamista, mutta keskimäärin sitä kohtaavat yksinhuoltajaäitien lapset.

Sitten kun sukulainen rikastuu, niin länkkärimies katsoo, ettei tilannetta paranna se, että se elämässä vaikuttava mies lähtee linnaan. Tämä on osittain rationalisointia ja pelkuruutta, mutta näin nyt kumminkin on. Ns. kunniakulttuureissa miehet katsovat toisin, mutta siellä sitten riittääkin serkkuja ja arafatinrahastoja, jotka huolehtivat perheestä kun marttyyri on jo paratiisissa.

Media piilottelee caseja. Tämä on salaliittoteoria, mutta ei ehkä kaikkein paksuimman folion päästä. Edit. viranomaiset piilottelevat ja vähättelevät.
 
Viimeksi muokattu:
Länsimaissa kokonaisuutena esiintyy silmiinpistävän vähän ns kostoiskuja. Minusta niitä on niin vähän, että se vaatii selityksen. Olen keksinyt itse seuraavia, mutta en oikein osaa arvioida, mikä on osuvaa ja mikä ei.

Uhrien elämästä puuttuu ylipäätään miehet, jotka sen koston suorittaisivat. Uhreiksi valikoituu sellaisia, joilta nämä puuttuvat. Osittain saalistavat sakaalit valikoivat uhrejaan tällaisenkin perusteella, osittain taas terveet miehet elämässä ohjaavat välttäämään sakaalien metsästysmaita. Monikulttuurin varjopuolen kustannukset eivät lankea maksuun kantaväestölle tasaisesti, vaan ns haavoittuvat antavat raskaimman uhrin. Minun muksuni voivat kohdata rikastamista, mutta keskimäärin sitä kohtaavat yksinhuoltajaäitien lapset.

Sitten kun sukulainen rikastuu, niin länkkärimies katsoo, ettei tilannetta paranna se, että se elämässä vaikuttava mies lähtee linnaan. Tämä on osittain rationalisointia ja pelkuruutta, mutta näin nyt kumminkin on. Ns. kunniakulttuureissa miehet katsovat toisin, mutta siellä sitten riittääkin serkkuja ja arafatinrahastoja, jotka huolehtivat perheestä kun marttyyri on jo paratiisissa.

Media piilottelee caseja. Tämä on salaliittoteoria, mutta ei ehkä kaikkein paksuimman folion päästä.
Tavalliset suomalaiset on ensinnäkin kasvatettu jollakin tavalla, ja toisekseen siinä menee työ, ura ja hyvässä lykyssä perhe jos ryhtyy kostoiskuihin. Eikä sellainen kuulu meidän kulttuuriin.

Viestissäni oli se viesti, että joku seko jolla ei ole enää tolkkua eikä elämänhallintaa, on voinut sekopäissään ryhtyä leikkimään mustanaamiota ja kostamaan 12-vuotiaille.

Lisään vielä, että tekijä on aina vastuussa, mutta kyllä sitä paskaa on työnnetty kymmenen vuoden aikana poliitikkojen ja mediamyrskyjen toimesta niin, ettei tarvitse ihmetellä.
 
Viestissäni oli se viesti, että joku seko jolla ei ole enää tolkkua eikä elämänhallintaa, on voinut sekopäissään ryhtyä leikkimään mustanaamiota ja kostamaan 12-vuotiaille.
Niinpä. Meidän kulttuurissamme tuollainen on sekoilua. Ruotsissa oli aikoinaan lasermannen muistaakseni tuollaisella agendalla. Mutta tapaukset ovat ns. yksittäistapauksia ja niissä on taustalla enemmän diagnoosikamaa kuin kostettavaa ensi-iskua.
 
Suomessa yleisesti ottaen ollaan sääntöuskovaisia ja luotetaan, että viranomaiset/yhteiskunta järjestää asiat. Kättä voidaan kyllä puristaa taskussa nyrkkiin, mutta jos ajatellaan vaikka mielenosoituskulttuuria niin suurinpiirtein pahinta mitä täällä tapahtuu on, että porukka istuu kadulla. Ei tarvitse mennä kuin esim Ranskaan, niin siellä meininki on ihan erilaista; eikä johdu esim uskonnosta.
 
Kaipa tasavallan presidentti ja pääministeri tulevat myöhemmin tänään julkisuuteen koskien tätä tapausta.

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010491267.html?utm_source=twitter&utm_medium=toimitus-dlvr

Teinit löivät alaikäistä machetella päähän ja kuvasivat teon​

Tuomiot | Nuorten miesten joukko syyllistyi useisiin rikoksiin Porvoon alueella alkuvuodesta 2022. Rikokset usein videoitiin ja videoita jaettiin somessa.
...

"ITÄ-UUDENMAAN käräjäoikeudessa vuonna 2005 syntynyt Adam Amin Lafzayni tuomittiin kahden vuoden ja kolmen kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen ja 2004 syntynyt Dyar Hussein viiden vuoden ja viiden kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen."
Tai ehkäpä vielä merkityksellisimmin, tapauksia väkivallan kohdistamisessa. Missä ns. ottava puoli on ollut valkonaamoja. Johtuen etnisyydestä.

Tämä on ollut ja on ns. kielletylle alueelle menemistä journalismissa. Näkyy myös osin ainakin osalle viranomaisia, jotka pulman kanssa painivat.

Aiheena julkiseen keskusteluun, tämä toki täydellisen verboten.
 
Suomessa yleisesti ottaen ollaan sääntöuskovaisia ja luotetaan, että viranomaiset/yhteiskunta järjestää asiat. Kättä voidaan kyllä puristaa taskussa nyrkkiin, mutta jos ajatellaan vaikka mielenosoituskulttuuria niin suurinpiirtein pahinta mitä täällä tapahtuu on, että porukka istuu kadulla. Ei tarvitse mennä kuin esim Ranskaan, niin siellä meininki on ihan erilaista; eikä johdu esim uskonnosta.
Verrokkina pohjoismainen meno, et näe uskonnon olemuksella tuossa olevan merkityksellistä eroa tekevää?
 
Mutta tapaukset ovat ns. yksittäistapauksia
Tätähän se poliisikin aikanaan selitti, kymmeniä yksittäistapauksia saman kaavan mukaan. Tuossa kohdassa oli jo homman laajuus tiedossa, mutta loppuun asti piti valehdella.

Ylikomisario Kiiskinen, hyvin sä vedät.
Lisäksi poliisi tutkii yhtä alaikäiseen kohdistunutta epäiltyä seksuaalirikosta, joka ei poliisin mukaan liity aikaisempiin epäiltyihin seksuaalirikoksiin. Ero aikaisempiin seksuaalirikosvyyhteihin on ainakin se, että epäilty tekijä ei ole ottanut alaikäiseen uhriin yhteyttä sosiaalisen median kautta. Poliisi ei kommentoi epäillyn tekijän kansalaisuutta.

Markus Kiiskisen mukaan on mahdollista, että vielä uusia seksuaalirikostapauksia tulee ilmi.

– Toivotaan, ettei niin käy. Nämä ovat poikkeuksellisia tapauksia, Kiiskinen summaa.
 
Ei tarvitse mennä kuin esim Ranskaan, niin siellä meininki on ihan erilaista; eikä johdu esim uskonnosta.
Pariisissa on enemmän arabeja kuin Suomessa suomalaisia, ja kyllä nekin pientä jäynää saavat aikaan

Ymmärsin toki mitä tarkoitit.
 
Back
Top