Voi kun tarkemmin voisinkin! Olen joskus ollut tilaisuudessa kuunnella Maahanmuuttoviraston ihmisiä ja asian kanssa tekemisissä olevia lakimiehiä, ja jutut ovat vähän toista luokkaa kuin vaikka Mestarilla, vaikka retorista kikkailua onkin vähemmän. Tää sitten nähtävästi johtaa siihen, että työntekijät leimataan lähtökohtaisesti vihervassareiksi kun heidän sanomisensa eivät tiettyjä tahoja miellytä.
Netissä oli joskus myös yhden - muistaakseni - KEPA:n tutkijan/työntekijän blogi jossa hän pyrki käymään sitä asiallista mamukeskustelua. Sillä tyypillä oli hiton hyviä perusteluja ja hän jaksoi harmaan pyhän eläimen kärsivällisyydellä purkaa auki Halla-ahon et al. retoriikkaa. En muista nimeä enkä Googlella enää löydä, keksimilläni hakusanoilla iskemät kun ovat lähinnä tuota öyhötystä.
Tää oli silloin joskus vuosia takaperin kun luin ne kaikki Halla-ahon tekstit (olen lukenut siitä eteenkinpäin, siinä toivossa että sieltä tulisi jotain uutta ja mullistavaa) ja koitin ottaa itse selvää, että onkohan niissä perää ja missä määrin. Lähinnä tulin tulokseen, että tämmöistä samanlaista läpätystä on ollut sieltä 1960-luvulta saakka aina jos tulijoita on ollut vähänkin enemmän kuin ennen. Tosin muslimivastaisuus on tuoreempi juttu, tuolloin aiemmin puhuttiin ihan suoraan vaan ihonväristä ja huonommasta kulttuurista.