Suomen sisäinen turvallisuus

Ahtisaaren & co eilinen kirjanjulkistus oli oivallista "pöllytystä" Suomen - monella tapaa "jakomieliseen" tilanteeseen - ja tänään saatiin lisää tätä "nannaa" kun Alpo Rusin teos
"Yhdessä vai erikseen - Suomen ja Ruotsin turvallisuuspolitiikka tienhaarassa" julkaistiin. Ja pienoinen kohu oli oitis valmis.

Teos on tuossa vieressäni luettavana, takana ovat ensimmäiset kymmenet sivut, joten en vielä sen kummemmin teosta käsittele, annetaan sen sijaan Suomen Sotilaalle (ja Pekka Virkille sanan sijaa). Sen kuitenkin uskallan sanoa, että Suomi kaipaa tällaisia keskustelun avauksia, sellaisenakin teosta pidän. Tai teoksia, niin Rusin kuin Ahtisaaren teos huomioiden.

Kaksinaamaisuutta, denialismia ja päättäjien KGB-ongelmia – näin Suomi jäi Naton ulkopuolelle

Tänään julkaistu, muun muassa suurlähettiläänä ja presidentti Martti Ahtisaaren neuvonantajana toimineen professori Alpo Rusin uutuuskirja Yhdessä vai erikseen – Suomen ja Ruotsin turvallisuuspolitiikka tienhaarassa (Docendo) on tekijänsä aiempien julkaisujen tapaan ainutlaatuinen sukellus ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan, Suomen asemaan maailmassa ja kansainvälisen tilanteen kehitykseen.

Voimasuhteiden ja uhkakuvien arvioinnin lisäksi lukijalle on tarjolla jonkin verran myös pohdintaa näiden vaikutuksesta yhteiskuntamme sisäisiin oloihin. Kokonaisvaltaisuus onkin teoksen keskeinen vahvuus.

Röyhkeitä vai onnekkaita?

Suomessa on ollut tapana – lähes asiasta riippumatta – kadehtia länsinaapurimme asukkaita heidän usein satumaiseksi arvioidusta tuuristaan. Turvallisuuspolitiikka ei ole poikkeus. Suomen on koettu varjelevan Tukholmaa omilla uhrauksillaan, ensin taistelemalla vapaussodan ja toisen maailmansodan aikaan Neuvostoliittoa vastaan, sitten pitämällä huolta itsenäisyydestään. Niin ikään Ruotsin suurvalta-aikana suomalaissotilaita ja idän metsiä pidettiin valtakunnan suojana.

Kaikki tuskin kuitenkaan on tuuria. Kylmän sodan aikana Ruotsi harjoitti virallisen puolueettomuuspolitiikkansa ohessa tiivistä länsiyhteyksien ylläpitoa. Maa olisi mitä ilmeisimmin hakenut Naton jäsenyyttä, mikäli Suomi oli miehitetty.

Rusi nostaa kirjassa esiin tiedon, jonka mukaan presidentti Urho Kekkonen olisi määrännyt salaisesti Neuvostoliiton sotilasedustajien kanssa käytäväksi keskusteluja puna-armeijan mahdollisuudesta käyttää Lappia Ruotsia (eli Natoa) vastaan. Neuvostoliiton puolustusasiamies V. A. Andruškevitš teki vuoden 1972 alussa salaisen ehdotuksen, ”jonka tavoitteena oli puolustusvastuun siirtäminen Pohjois-Suomessa Suomelta Neuvostoliitolle”.

Kirjoittajan arvioidessa alun perin ilmeisesti Ruotsin turvallisuuspoliisin arkistoista peräisin olevaa informaatiota muutamien muiden lähteiden valossa hän päätyy seuraavaan:

”– tietojen valossa on todennäköistä, että ensinnäkin tieto neuvotteluista – joista Suomessa Kekkosen lisäksi tiesi niiden käynnistyttyä vain kolme kenraalia – oli vuotanut Varsovan liiton kautta Ruotsille. Toisekseen Kekkonen oli mahdollisesti syyllistynyt maanpetokselliseen menettelyyn, otettuaan suuren riskin neuvottelujen käynnistämisessä joko suoraan tai epäsuorasti. Hän ei ainakaan neuvotteluja torjunut –”

Rusi käy kirjassaan lävitse maidemme suhteita nyansseineen. Mielenkiintoisena näyttäytyvät myös parin viime vuosikymmenen aikana vaikuttaneiden korkeiden ruotsalaispoliitikkojen, kuten Carl Bildtin jaFredrik Reinfeldtin arviot lähialueemme turvallisuustilanteesta. Ensiksi mainittu totesi 4.6.1992, että ”Suomen ja Ruotsin turvallisuuspoliittiset lähtökohdat ja yhteistyön edellytykset ovat nyt samankaltaisemmat kuin koskaan aiemmin nykyaikana.” Kirjoittaja arvioi tuolloisen pääministerin tarkoittaneen aikaa ennen vuotta 1809.

Sauli Niinistön Kultaranta-keskusteluihin kutsuma Ruotsin entinen puolustusministeri Karin Enströmtotesi kesällä 2016, että ei uskoisi Vladimir Putinia kutsuttavan maahan nykytilanteessa. Suomen tasavallan presidentti totesi mielipiteenään Enströmin olevan ”vähän jäljessä”. Rusin mukaan sanailu saattoi olla käännekohta pitkään hyvin kehittyneessä Suomen ja Ruotsin turvallisuuspoliittisessa yhteistyössä.

Skenaarioita ja virhearvioita

”Ydinase oli kylmän sodan aikana nimenomaan poliittinen pelotteluase, jota Neuvostoliitto käytti taitavasti hyväkseen Berliinin kriisin aikana 1958 ja myöhemminkin.”

Rusin mukaan ydinaseesta tuli heikomman osapuolen kiristysase, jonka käyttäminen olisi kuitenkin tarkoittanut myös itsemurhaa. Siitä tuli paradoksaalisesti myös rauhanliikkeen tärkein ”tukija”.

”Ydinsodan pelko lankesi suotuisimpaan maaperään pienissä ydinaseettomissa maissa, mitä sinänsä on vaikea moittia. Presidentti Urho Kekkonen oli vakuuttunut, että ”rajoitettujen sotien aika oli ohi”, koska ne ”aina eskaloituvat”.”

Kirjoittaja toteaa myös Mauno Koiviston ja Kalevi Sorsan uskoneen sodan kuvan muuttumiseen ”eskaloituvaksi totaaliseksi sodaksi”. Koivisto näki hänen mukaansa maanpuolustuksella turvallisuuspolitiikassa vain marginaalisen roolin.

Rusi antaa kuitenkin ymmärtää, että läheskään kaikki eivät tilannekuvaa jakaneet:

”Puolustushallinnossa ydinsotaa pidettiin mahdottomana: siksi oli kehitettävä kriisinhallintakykyjä ja pidettävä huoli uskottavasta puolustuskyvystä, sanoi valtiojohto juhlapuheissa mitä tahansa.

Olisi suuri virhe kuvitella Kekkosen, Koiviston ja Sorsan tavoin, että ydinsota on 2000-luvulla edelleen suurin sotilaallinen uhka. Tuhovoimaltaan asian laita on ollut näin jo 1940-luvulta alkaen, mutta käytännössä alueelliset konfliktit, valtioiden epävakauttamissodat sekä erilaiset hybridisodankäynnin muodot ovat 2010-luvulla kansainvälisen turvallisuuden suurimpia sotilaallisia uhkia.”

Putin, Turun ystävä

Jos Ruotsissa turvallisuuspoliittisten arvioiden tekemistä haittaa julkisuuteen lausuttujen ja käytännössä toteutettujen linjausten ristiriita etenkin kylmän sodan aikana, Suomella vastaava ongelma ilmenee hiukan erilaisena. Kylmän sodan markkinoiminen suomalaisten sankarillisena selviytymistarinana vaikuttaa palvelevan enemmän painostajan kuin sankarikansan etua. Jotkut Moskovan korttia pelanneet poliitikot ovat tehneet omasta itätiedusteluongelmastaan Suomen ongelman.

Venäjän nykyhallinnon Suomi-kytköksiä hän avaa seuraavasti:

”– KGB:ssä ja myöhemmin FSB:ssä oli näiden palvelujen suomalaisista yhteyshenkilöistä ja kontakteista arvattavasti hyvinkin tarkkoja tietoja.

Putinin hallinnolla oli tietenkin tieto ”suomalaiskiintiöstä”. Tässä auttoi myös Putinin lähipiiriin noussut Sergei Ivanov, joka oli palvellut KGB:n upseerina diplomaatin peitevirassa Helsingissä, Tukholmassa, Nairobissa ja ilmeisesti myös Lontoossa.

On tietenkin hieman kaukaa haettua palata 1990-luvun alkuun, kun arvioidaan Putinin Suomi-yhteyksiä, jotka liittyivät hänen Pietarin-kaudellaan Turkuun – Putinhan vieraili Pietarin apulaiskaupunginjohtajana useasti Turussa.

Mutta yhtä lailla olisi naivia kuvitella, että Putinin KGB- ja FSB-taustalla ei olisi mitään merkitystä, kun analysoidaan 2000-luvun suomalaista ulkopolitiista eliittiä ja sen YYA-kaudella kultivoituja yhteyksiä KGB-taustaisiin diplomaatteihin –”

KGB-kontakti Sorsa yritti pestä maineensa Supon avulla
”Tämä haisee. En vastaa enää hänen kirjeisiinsä”, oli Saksan liittokanslerina 1974-82 toiminut Helmut Schmidt todennut Rusin tietojen mukaan kanslerin elämänkertaa kirjoittaneelle Michael Schwelinille. Toteamus koski pitkäaikaista Suomen pääministeriä Kalevi Sorsaa, johon Schmidt oli katkaissut välinsä vuonna 2003. Itätiedusteluyhteyksiensä kanssa kamppaillut suomalaisdemareiden ikoni oli yrittänyt selittää kirjeenvaihdossa, että ”Suomen Suojelupoliisi voi pestä maineeni”.
Ilmeisesti maineen pesulle oli tarvetta hyvinkin paljon. Rusi muistuttaa, että SDP:n puoluesihteeriksi Sorsa nousi aikalaistodistajien mukaan KGB:n Albert Akulovin avulla. Myös yhteydet Itä-Saksan turvallisuuspalvelu Stasiin olivat todistetusti tiiviit, vaikka Sorsa väitti vielä vuonna 2003 Pohjalaiselle antamassaan haastattelussa, ettei tuntenut ketään maan lähetystöstä.

”Sorsasta muodostui kylmän sodan kaudella yksi tärkeimmistä KGB:n huippukontakteista Länsi-Euroopassa. Sorsa tiesi hyvin, että hänet oli Washingtonissa leimattu KGB:n ”korkean yhteysluokan” kontaktiksi.”

Vuodesta 1996-2007 Suojelupoliisin päällikkönä toimi ennen poliisiuraansa Sorsan poliittisena sihteerinä työskennellyt Seppo Nevala. Sorsan avustajista ammattiyhdistysliikkeen parissa sittemmin merkittävän uran tehnyt Kari Tapiola on kirjattu KGB-yhteydenpidosta kertovaan ns. Mitrohinin arkistoon peitenimellä ”Tero”. Myös Tarja Halonen, joka toimi presidenttinä Stasiin liittyvän Rosenholz-aineiston saapuessa Suomeen, on työskennellyt uransa aiemmassa vaiheessa Sorsan avustajana.

Myös Suomen Sotilaan penkomista Puolan turvallisuuspalvelun arkistoista on löytynyt Sorsan avustajakuntaan yhdistettävissä olevaa materiaalia. Laajasti varmuuskopioitua useamman tuhannen sivun aineistoa käydään toistaiseksi lävitse.

Sorsan ja muiden merkittävää itätiedusteluyhteydenpitoa harjoittaneiden poliitikkojen sekä virkamiesten toimien merkitystä Suomen länsisuhteiden osalta ei kannattaisi vähätellä – näiden kysymysten esiintuomisessa Rusi on ollut edelläkävijä jo aiemmissa teoksissaan. Myös Ruotsin suntaan oli havaittavissa tulehtumista:

”Sorsan Moskovan-suhteet kiristivät suhteita Ruotsin pääministeriin Olof Palmeen, mitä on selitetty Palmen kriittisellä asenteella Neuvostoliiton reaalisosialismia kohtaan, jonka arvostelusta Sorsan johtama SDP pidättyi. Palmen arvosteltua Neuvostoliittoa Ylöjärvellä vuonna 1974 SDP sanoutui irti Palmen puheesta: ”Ei olisi pitänyt tulla Suomeen sanomaan näitä asioita”.”

Suojelupoliisin osalta asia on jälleen ajankohtainen valmisteilla olevan tiedustelulainsäädännön vuoksi. Viranomaiselle kaavailtujen lisävaltuuksien ja laajemman ulkomailla toimimisen myötä sen integriteetti ja maine nousee entistä tärkeämpään asemaan.

Liittoutumisen sietämätön vaikeus

Rusin toteaa kylmän sodan jälkeisen rauhan ja hyvinvoinnin ”kultaisen aikakauden” olevan ohitse. Terrorismin arkipäiväistymisen ja Venäjän aggressiivisen ulkopolitiikan puristuksissa elävä lakiin ja sääntöihin nojaava avoin Eurooppa on epävakaa.

Kirjoittajan mukaan on olemassa houkutus pitää Suomen ja Ruotsin turvallisuuspoliittisista linjauksista vastuissa olleita johtajia unissakävelijöinä. Maat kun aina talveen 2014 saakka kieltäytyivät näkemästä Venäjän ulkopolitiikan ja keskinäisriippuvuutta vahvistaneen energiapolitiikan seurausvaikutuksia.

Rusi kirjoittaa, että pääministeri Stefan Löfvenin torjuttua ajatukset suomalais-ruotsalaisesta puolustusliitosta kesällä 2016 muistui suomalaisille mieliin syksy 1939, kun presidentti Kyösti Kallio palasi Tukholmasta tyhjin käsin. Ruotsi ei ottaisi vastuuta Suomen puolustuksesta. Tällä hetkellä maamme erkanevat toisistaan niin talouden kuin intressienkin näkökulmasta.

”Mikäli Suomi ja Ruotsi olisivat avanneet lähihistoriansa avoimen keskustelun kohteeksi, olisi käynyt ilmi, että Ruotsi harjoitti kylmässä sodassa kaksinaismoraalista ulkopolitiikkaa, joka olisi päättynyt, mikäli Neuvostoliitto olisi anastanut Suomen sotilaallisesti. Suomessa puolestaan oli opittu teeskentelyn jalo taito.

Suomi ja Ruotsi ovat asettuneet Venäjän ja lännen konfliktissa lännen puolelle ilman, että ne olisivat sotilaallisten turvatakuiden piirissä. EU:n turvatakuut eivät ole verrannollisia Naton 5. artiklan turvatakuiden kanssa. Suomi ja Ruotsi ovat yhä selvemmin uhmakkaan Venäjän ja Naton välissä, ”sinikeltaisella vyöhykkeellä”, ja laajentuvan hybridisodankäynnin kohteita.”

Rusin mukaan hybridisodassa on vaikea olla liittoutumaton.

Linkki arvioon: http://www.suomensotilas.fi/kaksina...b-ongelmia-nain-suomi-jai-naton-ulkopuolelle/

Otetaan vielä lainaus kirjasta, näin sanoin presidentti Tarja Halonen suurlähettiläskokouksessa v. 2002:

"Suomalaisilla on voimakas halu yksimielisyyteen ulkopolitiikassa. Joskus se on tapahtunut yhdessä vaikenemalla". (Rusi: Yhdessä vai erikseen – Suomen ja Ruotsin turvallisuuspolitiikka tienhaarassa s. 14)

Voidaan sanoa Halosen kaudella vallinneen "vaikenemisen kulttuurin", voisin melkeinpä sanoa, että tuolloin palattiin takaisin perinteiseen mentaliteettiin mitä tulee suhtautumiseen Venäjään (tai sen edeltäjään Neuvostoliittoon). Heijastelee näihin hetkiin ikävällä tapaa.

vlad
 
Ahtisaari meinaa laittaa koko maan kerralla ruotuun teeseillään. Pitääkö miehelle antaa parin vuoden diktaattorin valta.
Kyllä pitäisi. Noilla lausunnoilla toivotan tervetulleeksi uudelleen johtopaikalle. Aika monta kannatettavaa lausuntoa jo heittänyt eri kohteista. Harmi vaan kun hällä ikä kuitenkin jo painaa.
Noilla aivoilla varustettu olis aika jees seuraavaksi presidentiksi.... kukahan sellainen olisi?
 
Ei ole kuulunut. Piilottelun pituudesta päätellen juttu haisee.
Lähikaupasta oli taas folio loppu, nyt tiedän syyn.. ;)

Jos nyt kuitenkin kyse olisi siitä, että tutkinta on vaiheessa ja asiasta tiedotetaan tuonnempana? Tokkopa mikään tärkeä yleinen etu edellyttäisi Suutarilan osalta toistuvaa tiedottamista - etenkin, kun suuri somemaailma on täynnä tuoreempia tulenpalavia tuohtumuksen aiheita.
 
Tuosta moottoritien puukotustapauksesta vielä:

Mitäpä jos poliiseja ei olisikaan sattunut paikalle, vaan sinä olisitkin tullut siihen jänisjahtireissun siirtymän aikana. Sulla olis ollut lipastettu haulikko peräkontissa ja olisit pysähtynyt auttamaan ulosajossa mahdollisesti loukkaantuneita. Ensiapulaukkua peräkontista kaivaessa olisit nähnyt, että naista puukotetaan 10 metrin päässä kuten poliisi näki.

Koska sinulla on se ase niin olisitko kiireesti paennut paikalta? Vai kenties ollut mies ja toiminut kuten poliisi teki? Poliisilla oli ehdoton velvollisuus ampua jos ei ollut aikaa käskytellä tai käskytys ei tehonnut. Oman moraalikäsitykseni mukaan minulla olisi ollut velvollisuus toimia siviilinäkin kuten poliisi toimi. Ai miksikö? No siksi kun minulla olisi ollut mahdollisuus. Varmasti olisi tullut syytteitä ties mistä, mutta ne minä kestän. Sitä en, että nainen olisi kuollut vaikka minulla olisi ollut mahdollisuus pelastaa.
 
Tuosta moottoritien puukotustapauksesta vielä:

Mitäpä jos poliiseja ei olisikaan sattunut paikalle, vaan sinä olisitkin tullut siihen jänisjahtireissun siirtymän aikana. Sulla olis ollut lipastettu haulikko peräkontissa ja olisit pysähtynyt auttamaan ulosajossa mahdollisesti loukkaantuneita. Ensiapulaukkua peräkontista kaivaessa olisit nähnyt, että naista puukotetaan 10 metrin päässä kuten poliisi näki.

Koska sinulla on se ase niin olisitko kiireesti paennut paikalta? Vai kenties ollut mies ja toiminut kuten poliisi teki? Poliisilla oli ehdoton velvollisuus ampua jos ei ollut aikaa käskytellä tai käskytys ei tehonnut. Oman moraalikäsitykseni mukaan minulla olisi ollut velvollisuus toimia siviilinäkin kuten poliisi toimi. Ai miksikö? No siksi kun minulla olisi ollut mahdollisuus. Varmasti olisi tullut syytteitä ties mistä, mutta ne minä kestän. Sitä en, että nainen olisi kuollut vaikka minulla olisi ollut mahdollisuus pelastaa.

Koska "väkivaltakoneistolla" on monopoli...:rolleyes:
 
Tuosta moottoritien puukotustapauksesta vielä:

Mitäpä jos poliiseja ei olisikaan sattunut paikalle, vaan sinä olisitkin tullut siihen jänisjahtireissun siirtymän aikana. Sulla olis ollut lipastettu haulikko peräkontissa ja olisit pysähtynyt auttamaan ulosajossa mahdollisesti loukkaantuneita. Ensiapulaukkua peräkontista kaivaessa olisit nähnyt, että naista puukotetaan 10 metrin päässä kuten poliisi näki.

Koska sinulla on se ase niin olisitko kiireesti paennut paikalta? Vai kenties ollut mies ja toiminut kuten poliisi teki? Poliisilla oli ehdoton velvollisuus ampua jos ei ollut aikaa käskytellä tai käskytys ei tehonnut. Oman moraalikäsitykseni mukaan minulla olisi ollut velvollisuus toimia siviilinäkin kuten poliisi toimi. Ai miksikö? No siksi kun minulla olisi ollut mahdollisuus. Varmasti olisi tullut syytteitä ties mistä, mutta ne minä kestän. Sitä en, että nainen olisi kuollut vaikka minulla olisi ollut mahdollisuus pelastaa.

Tuostapa olisikin käynnistynyt varsin mielenkiintoinen rikostutkinta. Todennäköinen lopputulema olisi se että vaikka uhrilla olikin puolenkymmentä pistohaavaa ja viiltoa pään/kaulan alueella niin ei ole näyttöä siitä että puukottajalla olisi ollut aikomus tappaa. Ampujalle useampi vuosi linnaa ja ammutun omaisille isot korvaukset olisi todennäköinen lopputulema.

Mutta joo silti puukottajan ampuminen olisi tuossa tilanteessa ollut 100% oikein. Mieluummin tekee oikein kuin elää jonkun henki tunnollaan. Laki ei tätä mallia käytännössä kunnioita ja paskaa tulee niskaan mutta elämä nyt vain on toisinaan sellaista. Sehän se loppupeleissä kuitenkin on tärkeää että voi mennä pää pystyssä peilin eteen.
 
Tuosta moottoritien puukotustapauksesta vielä:

Mitäpä jos poliiseja ei olisikaan sattunut paikalle, vaan sinä olisitkin tullut siihen jänisjahtireissun siirtymän aikana. Sulla olis ollut lipastettu haulikko peräkontissa ja olisit pysähtynyt auttamaan ulosajossa mahdollisesti loukkaantuneita. Ensiapulaukkua peräkontista kaivaessa olisit nähnyt, että naista puukotetaan 10 metrin päässä kuten poliisi näki.

Koska sinulla on se ase niin olisitko kiireesti paennut paikalta? Vai kenties ollut mies ja toiminut kuten poliisi teki? Poliisilla oli ehdoton velvollisuus ampua jos ei ollut aikaa käskytellä tai käskytys ei tehonnut. Oman moraalikäsitykseni mukaan minulla olisi ollut velvollisuus toimia siviilinäkin kuten poliisi toimi. Ai miksikö? No siksi kun minulla olisi ollut mahdollisuus. Varmasti olisi tullut syytteitä ties mistä, mutta ne minä kestän. Sitä en, että nainen olisi kuollut vaikka minulla olisi ollut mahdollisuus pelastaa.
Jos ase on lataamattomana suojuksessa peräkontissa niin on ehkä paremmat mahdollisuudet mennä suoraan lähitaisteluun koska aikaikkuna.
 
Oliko tämä "puukotus" tapaus se mitä somessa veikkailivat "allahu akbar"-tyyliseksi hengitystiehyeiden avaamiseks minkä motiivi ei selviä koskaan?
Sekavia puhuminen ja tulkkitiedot on julistettu salaiseksi :rolleyes:

Tämän 86-vuotiaan tapon tehneestä on paljastunut mielenkiintoisia yhteyksiä...

" äärivasemmistoon"

Olisiko uuden Peli Poikki-tapahtuman paikka?
Tulisikohan Paleface rämpyttään..:rolleyes:


Lukekaa ketjuja

http://murobbs.muropaketti.com/threads/kulttuurin-rikastuminen.492893/page-6872

http://hommaforum.org/index.php/topic,114864.msg2425269.html#msg2425269

Suomen media varmaan tarttuu tähän " yhteyteen" :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Tämän 86-vuotiaan tapon tehneestä on paljastunut mielenkiintoisia yhteyksiä...

" äärivasemmistoon"

Olisiko uuden Peli Poikki-tapahtuman paikka?
Tulisikohan Paleface rämpyttään..:rolleyes:


Lukekaa ketjuja

http://murobbs.muropaketti.com/threads/kulttuurin-rikastuminen.492893/page-6872

http://hommaforum.org/index.php/topic,114864.msg2425269.html#msg2425269

Suomen media varmaan tarttuu tähän " yhteyteen" :rolleyes:


Tappaja esiintynyt palefacen musiikkivideolla "emme suostu pelkäämään"?

 
Mitäpä jos poliiseja ei olisikaan sattunut paikalle, vaan sinä olisitkin tullut siihen jänisjahtireissun siirtymän aikana. Oman moraalikäsitykseni mukaan minulla olisi ollut velvollisuus toimia siviilinäkin kuten poliisi toimi.
Ampujalle useampi vuosi linnaa ja ammutun omaisille isot korvaukset olisi todennäköinen lopputulema.

Suomessa ei ole tietääkseni ennakkotapausta tällaisesta tilanteesta, jossa siviili olisi toisen ampumalla, pelastanut kolmannen hengen. Jos noin tekisi, niin seuraukset ampujalle olisivat raskaat, juurikin kuten Rannari kertoo.
Niin kauan kuin tilanne on tämä, ei ole mitään painetta alkaa leikkimään sankaria siellä maantiellä. Shit happens ja ihmisiä vaan kuolee jos ei poliisi omalla mandaatillaan ole paikalla.
Oman perheenjäsenen puolesta lataan ja laukaisen kyllä, mutta muut saa poliisi hoitaa ihan itsekseen. Kehotan muitakin tämäntyyppiseen ajatteluun.

Asian nouseminen laajempaan mediakeskusteluun on mahdollista silloin kun joku tuolla kuolee ja selvittelyissä jälkikäteen todetaan että "olishan siinä ollut reserviläisten ryhmä palamaassa ampumaharjoituksista, mutta kun hätäkeskus kehotti odottamaan poliisin tuloa." Sitä odotellessa.........



.
 
Haeskelin siviiliileiden aseenkäyttöoikeutta hätävarjelutilanteessa Poliisi ampuu -tutkielmasta.

Oma näkemys on, että perhettä puolustaessa hätävarjelutilanteessa ei lueta lakia. Tuntematonta pelastassa voi hieman googlailla.

1.6 Ampuma-aseen käyttöoikeus

Viimeinen käsittelemäni seikka, joka puoltaa voimakeinojen käyttösäännöstä, liittyy ampuma-aseen käyttöön. Kuten olen aikaisemmin tuonut esille, voimakeinojen käyttösäännöksen perusteella toimiessaan poliisimies voi tietyissä tilanteissa käyttää ampuma-asetta voimankäyttövälineenä. Kun voimankäyttöä arvioidaan hätävarjelusäännöksen perusteella, tilanne ei ole juridisesti selvä. Nuotio on pohtinut tätä kysymystä laajasti kirjoituksessaan. Hän on kyseenalaistanut poliisin oikeuden hätävarjelutilanteessa pitää hallussaan ampuma-asetta, jos poliisi ei toimi tilanteessa virkavelvollisuuden alaisena. Hän kysyy sitä, saako tavallinen kansalainen käyttää asetta vastaavin ehdoin kuin poliisi, jos ase on saatavilla.235

Korkein oikeus on asettanut hyvin tiukat edellytykset yksityishenkilön aseen käytölle hätävarjelutilanteessa. Korkein oikeus on prejudikaatissaan (KKO 1997:182) katsonut, että tietyin edellytyksin yksityishenkilö on oikeutettu käyttämään ampuma-asetta hätävarjelutilanteessa. Tuomion mukaan asetta voitiin käyttää hätävarjelussa, koska asunnossa olleet M, B ja T olivat A:n uhkailujen, hänen mielentilansa ja hänen ampumiensa laukausten johdosta olleet todellisessa hengenvaarassa. M oli useita kertoja 233 Ks. Tutkielman toinen osa kappale 3.1 Vapaalla oleva poliisimies, s. 82. 234 Terenius 2007, s. 133. 235 Nuotio 2005, s. 220. 74 kehottanut A:ta panemaan ladatun aseen pois. Tilanne oli T:n kertoman mukaan koko ajan muuttunut entistä uhkaavammaksi. A:n aikaisempi käyttäytyminen ja se, että M oli saanut A:lta aseen aiemmin pois uhkaamalla häntä aseella, muodosti M:lle perustellun syy hakea ladattu pienoiskivääri. Kun M tuli takaisin aseen kanssa, A aloitti aseen piipun nostamisen kohti M:ää, jolloin M ampui A:ta. M:n näkemyksen mukaan, jos hän ei olisi ampunut, A olisi ampunut hänet.

Ratkaisun perusteella on selvää, että siviilien kohdalla edellytykset ampuma-aseen käytölle hätävarjelutilanteessa on asetettu hyvin korkealle. Majasen mukaan ratkaisussa aseen käytön katsottiin olevan todella vihoviimeinen keino. Kysymys oli pohjimmiltaan siitä, kumpi ehti ampua ensin.236

Hätävarjelutilanteessa poliisilta poistuu virkatehtävä, tuleeko poliisin aseenkäyttöä tällöin arvioida samoin kuin siviilien aseenkäyttöä. Esimerkiksi jos, kohdehenkilöllä on puukko, voiko poliisi käyttää ampuma-asetta vai pitäisikö hänen jopa paeta paikalta. Jos poliisilta hätävarjelussa poistuu virkatehtävä, mutta hänellä on silti oikeus käyttää ampuma-asetta esimerkiksi puukkomiestä vastaa, niin eikö tämä ole yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista. Tavallisella kansalaisella ei ole yleensä hätävarjelutilanteessa ampuma-asetta saatavilla toisin kuin poliisilla.

Korkein oikeus on hyväksynyt poliisimiehen oikeuden käyttää ampuma-aseita hätävarjelutilanteissa237 . Tämän takia poliisimiehen aseenkäyttöoikeus hätävarjelutilanteessa on täysin teoreettinen kysymys. Aikaisemmin esiintuotu Nuotion kritiikki ei tässä tapauksessa kohdistu poliisin oikeuteen käyttää asetta hätävarjelutilanteessa, vaan siihen, ettei poliisi toimi hätävarjelutilanteessa virkavelvollisuuden alaisena. Virka- ja toimintavelvollisuuden puuttuminen aiheuttaa, että tulkittaessa lakia sananmukaisesti, poliisimiehen aseenkäyttöä hätävarjelutilanteessa tulisi arvioida samoin kuin siviilin aseen käyttöä. Nuotion esiin nostama ongelma on juridisesti kiinnostava

Ongelmaa voidaan juridisesti arvioida kolmesta eri näkökulmasta. Ensimmäinen ja todennäköisin vaihtoehto on arvioida asiaa korkeimman oikeuden prejudikaattien 236 Majanen 2006, s. 393. 237 Ks. mm. KKO 2004:75, KKO 1993:50. 238 Nuotio 2005, s. 220. 75 mukaisesti. Toisena tapana olisi arvioida poliisimiehen aseenkäyttöä hätävarjelussa samoin kuin siviiliä arvioidaan. Tämä on epärealistisin vaihtoehto, koska tämä malli pakottaisi poliisin monessa uhkaavassa aseenkäyttötilanteessa vetäytymään ja täten suurella todennäköisyydellä aiheuttaisi mittavia oikeuden loukkauksia ja menetyksiä sivullisille. Kolmannen vaihtoehdon mukaan siviilin aseenkäyttöä hätävarjelutilanteessa alettaisiin arvioida samoin kriteerein kuin poliisimiehen aseenkäyttöä. Tämä tulkintavaihtoehto on mahdollinen, jopa todennäköinen, koska se ei aiheuta tulkinnallista ristiriitaa. Täten vaihtoehto olisi myös lainmukaisin. Siviilin aseenkäytön sallittavuus tässä tulkintavaihtoehdossa lieventyisi suhteessa aikaisempaan oikeuskäytäntöön. Tähän liittyen Nuotio on esittänyt kysymyksen, että tasoittuuko tämän myötä hätävarjelun ja voimakeinojen käytön erot.239 Vaikka ongelman esiin nostamat kysymykset ovat juridisesti kiinnostavia, ne ovat tällä hetkellä täysin teoreettisia kysymyksiä, koska edellä kerrotuin tavoin oikeuskäytännön mukaan poliisi saa käyttää asetta hätävarjelutilanteessa.

Poliisimiehellä on voimakeinojen käyttösäännöksen perusteella oikeus käyttää ampumaasetta voimankäyttövälineenä rajoitusedellytysten täyttyessä. Tämä seikka puhuu sen puolesta, että poliisin voimankäyttöä tulisi arvioida voimakeinojen käyttösäännöksen perusteella eikä hätävarjelusäännöksen perusteella, koska hätävarjelussa poliisin aseenkäyttöoikeus on tulkinnanvaraista.


Toinen iso muutos tutkielmani kannalta on se, että uuden poliisilain 2 luvun 17 §:n 2 momentin mukaan poliisimies toimii hätävarjelutilanteissa virkavastuulla. Poliisimiehellä on virantoimituksessa lisäksi oikeus hätävarjeluun siten kuin rikoslain 4 luvun 4 §:ssä säädetään. Tällaisessa hätävarjelussa poliisimies toimii virkavastuulla. Arvioitaessa hätävarjelun puolustettavuutta on otettava huomioon poliisimiehelle koulutuksensa ja kokemuksensa perusteella asetettavat vaatimukset. Hallituksen esityksen mukaan virkavastuun liittäminen hätävarjeluun ja hätävarjelun liioittelu tapauksiin tarkoittaisi, ettei poliisimiestä enää arvioitaisi siviilinä hätävarjelutilanteissa. Tämän seurauksena poliisimies olisi myös laillisuusvalvonnan alainen hätävarjeluteossa. Esityksen mukaan virkavastuun liittäminen hätävarjelutilanteeseen korostaisi valtion vahingonkorvausvastuuta ja täten edistäisi kärsineen oikeusturvaa. Virkavastuu tekisi myös hätävarjelun liioitteluna tehdyn teon rangaistavaksi virkarikoksena.265 Hätävarjelun puolustettavuus kriteerin arvioinnissa on lain mukaan huomioitava poliisimiehen koulutus ja kokemus. Sääntelyllä ei muuteta vallitsevaa oikeustilaa. Sääntelyllä vain vahvistettaan laintasolla se, miten puolustettavuus kriteeriä on poliisimiehen osalta aikaisemmin tulkittu oikeuskäytännössä.266
 
Avaatko hieman lisää tuota?

Toin vain esille sen ajatuksena, että lähimmäisten henkeä puolustaessa voi syyllistyä hätävarjelun liioitteluun herkemmin kuin tuntemattoman.

Tuntematonta autettaessa sivullisena, varmaan tulisi mietittyä tarkemmin seuraamuksia joita voi seurata tilanteeseen puututtaessa.

Lyijyt ei lentele, vaikka joku tulisi yöllä kutsumatta sisälle. Jos se huolestutti. :)
 
Kimmo Sasilta ansiokas kirjoitus, jossa hän rautalankaa säästämättä selvittää, miksi laittomasti maassaoleskelevilla ei ole oikeutta sosiaaliturvaan. Ei, vaikka vähemmistövaltuutettu Biaudet ja oikeusasiamies Saxlin muuta väittivätkin: https://www.edilex.fi/uutiset/49718?utm_id=via-lakikanava

Turhan monella suunnalla toistuu ajatus siitä että ihmisillä jotka luistavat lakien noudattamisesta ja velvollisuuksien hoitamisesta on silti kaikki kuviteltavissa olevat oikeudet. Eksistenssiminimi onkin hyvä lisä sanavarastoon kun taas tulee asiasta baarissa väännettyä jonkun maailmanparantajan kanssa.
 
Back
Top