vlad
Respected Leader
Enpä nyt jatka tuota lausetta enempää ettei kukaan satunnainen lukija pahastu mutta tuollaistahan saa kun tehdään hölmöä politiikkaa. Kyllä sitä on tullut monesti ihmeteltyä että eikö noita asioita osattu ajatella ajoissa.
Tästä ei voi olla muuta kuin samaa mieltä. Vaikka kuinka olisi ollut halua auttaa muun maalaisia, niin olisi luullut, että järkeä on sen verran ja ymmärretään tarkastella koko kuviota eikä olla liian sinisilmäisiä.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että olisi selkeästi hallituksen toimesta ilmoitettu Brysseliin, että Suomi ottaa vastaan x tuhat perhettä, valitsee heidät suoraan leiriltä ja kotouttaa heidät Suomeen. Ketään ei olisi tarvinnut roikottaa Suomessa VOK:ssa kohtuuttomia aikoja, ketään ei olisi tarvinnut palauttaa kun olisi itse aktiivisesti haettu niitä eniten apua tarvitsevia - jos joku olisi itse halunnut palata myöhemmin takaisin kotiin, sekin olisi sopinut. Ja mikä tärkeintä, olisi ollut selkeä suunnitelma ja olisi kyetty suhteellisen tarkkaan laskemaan mitä kotouttaminen maksaa. Uskon myös, että tällöin huomattava osa suomalaisistakin olisi hyväksynyt sen avustamisen, kun Suomeen olisi tullut pakolaisia suoraan leireiltä ja jokainen tietäisi, että he ovat ihan oikeasti apua tarvitsevia "partalasten" sijaan. Tuolloin ei olisi ollut niin suurta vaaraa sille, että olisi muodostunut kuva, että suomalaisten pussista siirretään rahaa pakolaisten pussiin.
Nykyisessä politiikassa ärsyttää eniten se, että sokeakin näkee sen tarjoavan erinomaisen mahdollisuuden yhteiskuntarauhan rikkomiselle, propagandan levittämiselle, Suomeen kohdistuvalle painostamiselle - tai ainakin tämä olisi pitänyt olla havaittavissa jo reilu vuosi sitten. Soldiers of Odin, Suomi Ensin, CannonBall etc. kivasti tyrkyllä "tarjoamassa palveluitaan" - enkä todellakaan ryhdy syyllistämään niitä kansalaisia, jotka ottavat CannonBallin tarjoaman kinkun vastaan. Jos on monta lasta ruokittavana ja jouluksi tarjolla vain porkkanalaatikkoa, niin enpä lainkaan ihmettele, että kinkku kelpaa.
En tiedä mitä se maksaa, mutta ehkäpä kannattaisi ihan vakavasti pohtia sitä, että jatkossa kunnallissektori huomioitsisi ne perheet, jotka ovat sosiaalitoimen asiakkaita (jatkossa Kelan myöntämän toimeentulotuen asiakkaita) ja lahjoittaisi heille ruokapaketin, jolla ruokkia perhe edes joulunpyhät. Kinkku + laatikot tai kasvisvaihtoehto + laatikot.
vlad