Moottoripyöräpoliisi kertoo hirveästä hetkestä, joka muutti kaiken: ”En enää koskaan kykene työhöni”
KOTIMAA21.12. 16.26 Päivitetty 16.29
KUVAKAAPPAUS VIDEOLTA
Annemari Kallio
Kokenut moottoripyöräpoliisi kertoi Kemi-Tornion käräjäoikeudessa omista kokemuksistaan käsillä olevassa tapauksessa:
”Olimme olleet Ylitorniolla, meitä oli useampi auto ja minä. Muut menivät lounaan jälkeen jo edeltä kohti Rovaniemeä ja minä liityin porukan matkaan, kun olin saanut tankattua moottoripyörän.
Käännyimme Aavasaksan tielle. Radiosta kuului, että mönkijä menee tiellä eikä halua pysähtyä. Lähdin muiden avuksi.
Sen jälkeen muistikuvani ovat onnettomuuden takia olemattomia.
Ajoin jälkikäteen saatujen tietojen mukaan noin 4 kilometrin matkan. Sitten minulla on seuraava muistikuva on mönkijästä, joka mutkittelee edelläni. Ajan tien vasenta reunaa ja mönkijä on viistosti vieressäni.
Mönkijä kiihdyttää ja tulee kylkeen kiinni. Mönkkäri on iso ja tulee hyvin korkealla vierelleni.
Siinä mielikuvat katkeavat. Kun heräsin, minulle laitettiin laatikkoa päähän ja olen helikopterissa.
Paha turma tallentui videolle. Video on raju ja sitä ei suositella herkimmille.
Käytin tapauksessa moottoripyöräpoliisikoulutuksessa opetettua tekniikkaa. Kun ihminen on saatava pysähtymään, meidän kuuluu näyttäytyä ja tuoda esille, että karkuun ei kannata jatkaa.
Tein työtäni, sitä varten meidät moottoripyöräpoliisit on koulutettu.
Olen pysäyttänyt tuhansia ajoneuvoja työurani aikana. Ensimmäistä kertaa kukaan käyttäytyi tällä tavalla. Ja onneksi niin.
Totuus on, että en enää koskaan kykene siihen työhön, mihin minut on koulutettu. On arvioitu, että pystyn ehkä joskus tulevaisuudessa toimistohommiin, mutta kenttätyöt ovat osaltani ohi.
Työnantaja on luvannut, että kun siihen pystyn, työt jollakin tapaa jatkuvat. Se on hyvä.
Mutta olen aina ollut aktiivinen ihminen, muutos elämässäni on ollut valtava. Kyse ei ole vain työstä – lääkkeiden ja käden hyvin tarkan varomisen takia olen joutunut jättämään harrastukseni ja arkeni on muuttunut hankalaksi.
Oikeakätisenä olen joutunut opettelemaan esimerkiksi kirjoittamisen vasemmalla kädellä. Kivut taas vaikuttavat myös mielialaan ja unen saantiin.”
Mitä tiedetään syytetyn toiminnasta:
Tuomari antoi myös syytetylle mahdollisuuden kertoa omia näkemyksiään tapahtumista. Syytetty ei kuitenkaan halunnut puhua, vaan jättää puheenvuorot asianajajalleen.
– Ei minulla ole sanottavaa, en halua tulla kuulluksi.
Lue lisää tapauksesta ja syytetyn asianajajan näkemyksistä
Lapin Kansasta.
Syytetyn puolustusasianajaja luki kuulustelupöytäkirjasta myös kohdan, jossa syytetty tunnustaa tekonsa, mutta kiistää sen tahallisuuden.
– Ymmärrän kyllä, että ajokäyttäytymiseni oli uhmakasta ja omien tekojeni seurauksena poliisille kävi niin kuin kävi. Haluan nyt laittaa elämäni järjestykseen ja kantaa vastuun tekojeni seurauksista, syytetty oli todennut kuulusteluissa.
Myöhemmin syytetty oli halunnut lisätä kuulustelupöytäkirjaan, ettei hän pitänyt moottoripyöräpoliisin kaatumista omana syynään. Syytetyn mielestä poliisi tuli rinnalle yllättäen ja tämän olisi pitänyt poistua tilanteesta.