Suomen sisäinen turvallisuus

Maallikosta tuntuu oudolta tuollainen varmuus asiantuntioissa. Fukushimassa jäähdytysjärjestelmät lopettivat toimintansa energian katkeamiseen. Nyt ei ole kyse mistään kilowateista. tehontarve on ilmeisesti megawattien luokkaa.

Katso liite: 14327

Ei tälläiset systeemit kovin piilossa voi olla. Talläisten tehojen siirtämiseksi täytyy olla kytkiasemia ihan siellä voimalaitoksella ja ei ne voi olla missää komerossa piilossa.

Kuvan lähde https://www.fortum.com/SiteCollectionDocuments/Energy production/Loviisan_turvallisuusjarjestelmat.pdf


Katso liite: 14328

Nämä jäähdytykseen tarvittavat pumppaamotkaan ei varmaan ole mitää uppopumppuja.

Lähde. https://www.fortum.com/SiteCollectionDocuments/Energy production/106-voimalaitosesite_fin.pdf
Näin mitään tietämättömänä maallikkona sanoisin, että olisi järkevää, jos ydinvoimalan keskusvalvomosta voisi ohittaa reaktorin alasajon ja käyttää sen itsensä tuottamaa energiaa jäähdytyksen toimintaan. Tällä lailla mitään ongelmia ei tulisi, kunhan pumput säilyisivät vain ehjänä (eli ulkoista varavoimaa ei edes tarvittaisi senkaltaisessa tilanteessa).
 
Et vissiin paljoa noilla seuduilla liiku? Kyllähän sieltä tulijaa riittää Savonlinnan seudulle, jossa on venäläisillä paljon mökkejä. Niirala kiertää parisataa kilometriä ja Imatralla on yleensä ruuhkaista.

Varsinkin nyt kun venäläiset saivat Laatokan länsipuolisen valtatien kuntoon, niin Kolmikannan rajanylitys paikka on pietarilaisille erittäin hyvällä paikalla matkalla Suomeen, jos matka suuntautuu Imatran pohjoispuolelle.

Eikä vt 6:lta nytkään tuolle raja-asemalle ole kuin kivenheitto. Muutama kilometriä aiemmin vt kulkee kiinni rajavyöhykkeessä.

En ole Venäjän matkaaja, pitää paikkansa. Minulla on tietysti myös omat käsitykseni venäläisten maaomistuksista Itä-Suomessa, mutta ne kuuluvat toisiin ketjuihin.

En usko, että venäläisten mökkimatkailua Suomessa kannattaisi tukea mahdollistamalla matkan kulkeminen mahdollisimman suurelta osalta Venäjän puolella rajaa. Jos matkaaja tulee Imatran kautta, hän joutuu ajamaan pidemmän matkan Suomen puolella ja käyttää todennäköisemmin erilaisia palveluita (kahvilat, ravintolat, kaupat jne.). Jos raja taas on mahdollista ylittää mahdollisimman kätevästi "keskellä ei mitään", menetämme näitä mahdollisuuksia. Toisaalta turismi voi lisääntyä, mutta lisääntyykö se niin paljon, että kassavirta kasvaa? Epäilen.

Jos jokin nykyinen rajanylityspaikka on liian tukkoinen, niin järkevintä saattaisi olla resurssien lisääminen sinne. Ei välttämättä uusien rajanylitysmahdollisuuksien luominen.
 
Näin mitään tietämättömänä maallikkona sanoisin, että olisi järkevää, jos ydinvoimalan keskusvalvomosta voisi ohittaa reaktorin alasajon ja käyttää sen itsensä tuottamaa energiaa jäähdytyksen toimintaan. Tällä lailla mitään ongelmia ei tulisi, kunhan pumput säilyisivät vain ehjänä (eli ulkoista varavoimaa ei edes tarvittaisi senkaltaisessa tilanteessa).

Ei tuollaisen miettimiseen tarvitse olla välttämättä ihan maallikkokaan.Yhdessä Ukrainalaisessa voimalassa oli tullut sama mieleen 26.4.1986 ;)
 
Ei tuollaisen miettimiseen tarvitse olla välttämättä ihan maallikkokaan.Yhdessä Ukrainalaisessa voimalassa oli tullut sama mieleen 26.4.1986 ;)
Siinähän ohitettiin säätöjärjestelmä ja mentiin täysin manuaaliohjaukseen. Reaktorihan saatiin tuottamaan yli 10-kertaisesti suunnitellun verran sähköä, mutta säätösauvat jumiutuivat liian kuumuuden vuoksi, ja loppu on historiaa.

Oma ideani oli vain se, että jos reaktorin kytkös sähköverkkoon katkeaa ja dieselgeneraattorit hyytyvät, niin voimalan alasajon voisi estää, jolloin se toimisi normaalisti ja tuottaisi sähköä jäähdytysjärjestelmälleen. Fukushimassa tämä olisi estänyt reaktorien ylikuumenemisen ja sulamisen, koska voimala olisi tuottanut omalle jäähdytysjärjestelmälleen sen tarvitseman sähkön. Nythän tilanteessa kävi niin, että virranlähteiden hajotessa/katketessa reaktorin automaattinen säätelyjärjestelmä aktivoitui ja ajoi reaktorin alas, jolloin se pääsi ylikuumenemaan, kun pumput eivät enää toimineet.
 
Kyllä se on niin yksinkertaista. Hydraa vastaan taisteleminen on turhaa, jos vain yhtä päätä moukaroidaan ja muut saavat riehua vapaasti. Niinhän nytkin on tehty. Kaikki mouhoavat ISISin vastaisesta taistelusta, ja samaan aikaan Al Qaeda, Al Shabaab, Al Nusra, Boko Haram, muslimiveljeskunta ja kaikki muut islamistiset porukat saavat riehua aivan rauhassa. Jos Hydra halutaan oikeasti tappaa, pitää tuhota sen ruumis, eli siis tässä tapauksessa ideologia josta nuo kaikki eri päät sikiävät. Ei tietenkään ole realistista, että islam saataisiin tuhottua maailmasta. Siksi se pitää eristää, ja ainakin estää sen leviäminen. Islam on kuin syöpä, ISIS on yksi sen etäpesäkkeistä. Ei syöpääkään hoideta leikkaamalla vain yksi kasvain pois, ja antamalla muiden levitä rauhassa.
Se että Isiksen vastainen taistelu saa eniten näkyvyyttä mediassa ei tarkoita etteikö muita vastaan toimittaisi. Kuten operaatio Barkhanessa on edelleen yli 3000 ranskalaista sotilasta ja saivat vähän aikaa sitten erikoisjoukko vahvistuksen. Al Nusra on muuten nykyään sulautettu Hay'at Tahrir al-Sham organisaatioon.
Eristäminen on realistista tietyin paikoin mutta ei Schengenissä enää oikein, leviämisen estäminen hidastaminen kyllä mutta Hydran tuhoamiseksi islamismi pitää lyödä ideologiana.
Ja vuodelta 1948.

Äh, tämä on taas tätä poliittista korrektiutta. "Syrjäytyminen, sivistyksen/koulutuksen puute, integraation puute sekä hoitamattattomat mielenterveysongelmat ja huumeiden käyttö tekevät ihmisistä helpommin rekrytoitavia." Varmasti pitää paikkansa, mutta minkäs teet jos kohdeyleisö halveksii läntistä sivistystä, nauraa sellaiselle asialle kuin koulutus, yhteisöiden johtajat (imaamit) tekevät aktiivista integraation vastaista työtä koko ajan, valtauskonto todistetusti aiheuttaa mielenterveysongelmia suurelle osalle kannattajiaan ja huumeiden käyttö on hyvin yleistä? Tätä porukkaa on Euroopassa kymmeniä miljoonia ja Suomessakin kymmeniä tuhansia. Ihan turha syyttää taas kantaväestöä siitä, kuinka integraatio on epäonnistunut. Integraatioon on syydetty rahaa ja vaivaa niin valtavasti, että millekään kohdeyleisölle ei ihmiskunnan historiassa ole tuollaista ennen tehty, ja silti lopputulos on surkea. Kun ei kohde oikeasti halua, niin ei se halua.
Pitää katsoa mikä on toiminut ja mikä ei ja priorisoida sen mukaan kuten kantaväestön syyttäminen ei ole toiminut ja on muutenkin epäeettistä.

En laittaisi kovin korkeita odotuksia islamin reformaatiolle. Änkyrä-islamin edustajat ovat ylivoimaisesti suurin tekijä tällä hetkellä. Sunnit, shiiat ja wahhabistit käsittävät reilusti yli 95% kaikista maailman muslimeista, siinä ei rauhallisemmat lahkot kuten sufit tai alawiitit paljoa paina, varsinkin kun väkivalta on aina ensimmäinen reaktio jos joku uskaltaa kyseenalaistaa pyhät kirjoitukset.
Toisaalta vastaavia olosuhteita ei ole aikaisemmin ollut ja se pelottaa islamisteja. Samalla se että nämä ovat tapettavien listalla tekee heistä ilmeisiä liittolaisia. Voitto tai kuolema.

Kaikki tällaiset radikalismin vastaiset järjestöt ja liikkeet ovat poliittisesti korrektia unelmahöttöä, eivätkä perustu millekään realistiselle käsitykselle todellisuudesta. Jos kohdeyleisö ihailee radikalismia, ja sen ideologiaan kuuluu "radikalismi" pyhänä, jumalan vaatimana tekona, niin ei tuollaiseen joku antiradikalistinen järjestö pysty puremaan. Ja kunhan Afganistanista lähtee viimeinen länsisotilas jossain vaiheessa pois, niin veikkaan että siitä puolen vuoden päästä siellä olevat tyttökoulut on lakkautettu, hajoitettu, poltettu tai pommitettu.
Unelmahöttöä jota on leimattu islamofoobiseksi? Suuri osa on nuoria joille on opetettu vain yhtä narratiivia mutta jos näitä opetetaan ajattelemaan itse, kyseisen narratiivin ristiriitaisuuksia ja korostetaan suoria valheita, varoitetaan liittymisen seurauksista, opetetaan etiikkaa, filosofiaa, luonnontieteitä jne niin osaa ei nappaa enää ja osa ei edes lähde mukaan.
Renesassin olisi yhtä hyvin voinut leimata unelmahötöksi 1300 luvun alussa.
Tietysti tälläisen toiminnan tulosten arvioiminen on hankalaa varsinkin lyhyellä tähtäimellä. Afghanistanin kampanjan lopputulos jää vielä nähtäväksi.
 
Tuossa tapauksessa tulisi erityisesti olemaan silmiä avaava kokemus mitä todennäköisimmin.

"Täällä päässä" on nähty ihan läheltäkin näitä tapauksia, jossa lomareissulta tarttuu ulkonäöltään ei-ehkä-ihan-kaikkein viehkeimmälle Suomi-naiselle mukaan vaikkapa jokin Pohjois-Afrikan maan tumma tarjoilija. Monesti naimisiin mennään ja itse nähdyssä tapauksessa lapsikin tulee rakkauden hedelmäksi, mutta valitettavasti rakkaus lopahti yllättäen samana päivänä kun oleskelulupapäätös saatiin.

Tilastollisesti tämäntyyppisen rakkaustarinan vieminen laitaan saakka on hyvin epätodennäköistä. Tai mitä nyt sitten itse kukin siltä haluaa, mutta jos tarkastellaan puhtaasti eron todennäköisyyttä.

Siiderivalaat hakevat seuraa noin..
Joskus kun olin Egyptissä duunissa ja Aleksandriassa ja Kairossa liikuttiin, niin näki suomineitosia vauhdissa ja huh, aikamoinen booky... ;)
 
Tiukempaa on ollut jo pidempään. Ainakin matkustajaliikennettä valvotaan tarkemmin. Tämä on asia jota pitäisi pitää Suomessa koko ajan esillä.

http://www.telegraph.co.uk/news/wor...erries-at-risk-from-jihadi-terror-attack.html
http://www.bbc.co.uk/news/uk-36964059

Yksi huolestuttava toimintatapa laivayhtiöillä on se että henkilöllisyys tarkastetaan kyllä maihinnousukorttia noudettaessa muttei enää laivaan astuttaessa. Tuossa välissä voivat kortit hyvinkin vaihtaa omistajaa (etenkin ruuhkatilanteessa) eikä kukaan edelleenkään tiedä ketä laivassa oikeasti on.

Itse en näkisi aseistettuja partioita ja tavaroiden läpivalaisua ollenkaan huonona asiana. Myöskin autokannelta ylös tuotavat tavarat tulisi läpivalaista. Aiheuttaa kustannuksia ja epämukavuutta mutta valitettavasti tähänkin herätään vasta kun ensimmäinen what-should-not-happen on tapahtunut.
 
Sinänsä varautuminen on hyvä asia, mutta tuossa ehdottamassasi Tango-Mike-Heavy lähdetään kyllä oikeasti taistelemaan aivan väärästä tulokulmasta lähtökohtaisesti. Turvallisuusympäristö pitää pitää niin vakaana, ettei joukkoliikennettä tarvitse alkaa suojaamaan nykyistä kovemmin turvatoimin. Käytännössä tuo on pelkkää silmänlumetta sille, että olisi jo annettu periksi, kuten niin monessa muussa Etelä- ja Länsi-Euroopan maassa.

Lauttaliikenteeseen liittyy kyllä huomattavaa turvallisuustyötä eri valtion instanssien toimesta, mutta näitä ei ihan oikeasti ole tarkoituksenmukaista avata julkisesti, jo ihan pelkästään tavaomaisemman rikollisuuden takia, saatika sitten terroristien avuksi. Meri meidän ja muun Euroopan välissä on tosella hyvä asia ja antaa tiettyjä pelimerkkejä vrt. maarajat, eikä PTR:n toiminta todellakaan ole sitä löysää lapsenpaskaa, mitä niin monessa muussa EU-maassa. Viranomaiset suhtautuvat moneen asiaan täällä Suomessa niin eri tavalla, kuin kollegansa muualla unionissa.
 
En ole Venäjän matkaaja, pitää paikkansa. Minulla on tietysti myös omat käsitykseni venäläisten maaomistuksista Itä-Suomessa,
.

Eihän heistä suurin osa mitään mökkejä täällä omista vaan vuokraavat suomalaisilta. Hyvällä tuttavallani on Punkaharjulla kymmenkunta vuokramökkiä, joiden asiakkaista suomalaisten lomakauden ulkopuolella 90 % on venäläisiä. Eivätkä taatusti ole mitään putinin agentteja. Tuttava on tolkunmies hänkin, aktiivi ressutouhuissakin.

Kyllä se tuolla nälkämaan etuvartiossa pitää raha ottaa sieltä mistä sitä on tarjolla.

Edit: Olen ennenkin kirjoitellut siitä, että muualla ei ymmärretä miten suuri merkitys venäläisten matkustuksella on kaakossa ja idässä.

Nyt taas on nousukausi käynnissä, joten suosittelen tutustumiskäyntiä vaikka Lappeen Rantaan.

Helppohan se on jostain muualta huudella ja väittää näitä ostos- ja lomamatkailijoita Putinin divisiooniksi. Sitä ne eivät taatusti ole.

Jos jokin nykyinen rajanylityspaikka on liian tukkoinen, niin järkevintä saattaisi olla resurssien lisääminen sinne. Ei välttämättä uusien rajanylitysmahdollisuuksien luominen.

Niin on tehtykin. Niiralaakin on laajennettu ties kuinka monta kertaa ja aina ryhdytty suunnittelemaan seuraavaa.

Niiralassa ongelmana on tieyhteys, joka ei paljoa enempää vedä liikennettä. Uutta valtatie 9:ää pitäisi rakentaa kymmeniä kilometrejä ja hintaa on yhdeksännumeroinen.

Siihen nähden Kolmikannan avaaminen olisi helppoa, jos vaan rajalla ja tullilla on resursseja. Lyhyt pisto ja oltaisiin jo valmiilla valtatiellä.

Raja-asemien riski sotilaalliselle hyökkäykselle lienee hyvin pieni. Ne peijoonit tulevat rajan yli ilman passeja..
 
Viimeksi muokattu:
:eek::eek:

Rajan yli ei tulla noin vain: rajatarkastukset kiristyneet myös Suomessa
Kaikille Schengen-alueen ulkorajat ylittäville tehdään rajatarkastuksessa rekisteritarkastus.
Tarkastukset tehdään muun muassa kansallisiin ja kansainvälisiin varastettujen ja kadonneiden asiakirjojen rekistereihin. Samalla tarkastetaan passin sirun aitous.
Aikaisemmin EU-kansalaisilta tarkastettiin vain nopeasti, että passi on oikealla henkilöllä eikä siinä ole väärennökseen viittaavia merkkejä. Schengenin rajasäännöstömuutoksen tavoitteena on lisätä turvallisuutta.

Rekisteritarkastus lisää rajatarkastusten kestoa. Rajavartiolaitoksen esikunnan rajatarkastusyksikön päällikön Tuomas Laosmaan mukaan ruuhka-aikoina tietyille rajanylityspaikoille voi syntyä jonoja.
-  Siksi olemme hakeneet mahdollisuutta riskianalyysiin perustuen joustaa järjestelmällisistä tarkastuksista EU-kansalaisten osalta ruuhka-aikoina, hän sanoo.
Laosmaan mukaan ruuhkaa ei ole syntynyt vielä niin paljon, että joustoja olisi tarvinnut vielä käyttää. Rajavartiolaitos suosittaa EU-kansalaisia käyttämään automaattisia rajatarkastuksia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201704212200106885_uu.shtml
 
Rajan yli ei tulla noin vain: rajatarkastukset kiristyneet myös Suomessa
Kaikille Schengen-alueen ulkorajat ylittäville tehdään rajatarkastuksessa rekisteritarkastus.
Tarkastukset tehdään muun muassa kansallisiin ja kansainvälisiin varastettujen ja kadonneiden asiakirjojen rekistereihin. Samalla tarkastetaan passin sirun aitous.
Aikaisemmin EU-kansalaisilta tarkastettiin vain nopeasti, että passi on oikealla henkilöllä eikä siinä ole väärennökseen viittaavia merkkejä. Schengenin rajasäännöstömuutoksen tavoitteena on lisätä turvallisuutta.

Noinkohan.. Pari viikkoa sitten saavuin Schengen-alueelle Gibraltarilta, eikä Espanjan rajamiestä kiinnostanut kuin nähdä passin kannet. Kättä lippaan ja eteenpäin.. Toki auton kyydissä oli vain blonditukkaisia suomalaisia. Kohtelu olisi voinut olla toinen tummemmalla hipiällä ja jihadistiparralla. Brittien rajamies katsoi passit tarkemmin.

Onhan se selvää, että Suomessa tämäkin asia otetaan tosissaan ja luullaan muuallakin tehtävän niin.
 
Noinkohan.. Pari viikkoa sitten saavuin Schengen-alueelle Gibraltarilta, eikä Espanjan rajamiestä kiinnostanut kuin nähdä passin kannet. Kättä lippaan ja eteenpäin.. Toki auton kyydissä oli vain blonditukkaisia suomalaisia. Kohtelu olisi voinut olla toinen tummemmalla hipiällä ja jihadistiparralla. Brittien rajamies katsoi passit tarkemmin.

Onhan se selvää, että Suomessa tämäkin asia otetaan tosissaan ja luullaan muuallakin tehtävän niin.
Miten minua ei yllätä tämä tieto...
Ota lehtileike talteen ja heiluttele sitä seuraavan kerran espanjalaisen rajamiehen naaman edessä ;). Jospa se sitten hokaisi.
 
Noinkohan.. Pari viikkoa sitten saavuin Schengen-alueelle Gibraltarilta, eikä Espanjan rajamiestä kiinnostanut kuin nähdä passin kannet. Kättä lippaan ja eteenpäin.. Toki auton kyydissä oli vain blonditukkaisia suomalaisia. Kohtelu olisi voinut olla toinen tummemmalla hipiällä ja jihadistiparralla. Brittien rajamies katsoi passit tarkemmin.

Onhan se selvää, että Suomessa tämäkin asia otetaan tosissaan ja luullaan muuallakin tehtävän niin.

Siinäpä se, itsellä ei löydy ihan helvetisti luottamusta käytännössä Suomen rajoja valvoviin kreikkalaisiin, espanjalaisiin ja italialaisiin.
 
Siinäpä se, itsellä ei löydy ihan helvetisti luottamusta käytännössä Suomen rajoja valvoviin kreikkalaisiin, espanjalaisiin ja italialaisiin.

Gibraltar lienee kuitenkin poikkeus, koska britit pitävät oman maaperänsä puhtaana ja harva laiton siirtolainen sieltä schengeniin pyrkii. Espanjan ja Gibraltarin rajallakin notkuu laumoittain nuoria miehiä, jotka miettivät keinoa päästä Gibraltarille.

En ole Melillassa ja Ceutassa käynyt, niillä Afrikan mantereella sijaitsevilla, mutta Espanjalle kuuluvissa kaupungeissa. Tv-uutisista mitä on kuvaa näkynyt, niin kyllä espanjalaiset siellä rajansa valvovat, eikä rajan yli kovinkaan paljoa laitonta väkeä tule.

Siksi ne tulokkaat kai veneillä Italiaan pyrkivätkin, kun Espanja hoitaa hommansa paremmin.
 
Lauttaliikenteeseen liittyy kyllä huomattavaa turvallisuustyötä eri valtion instanssien toimesta, mutta näitä ei ihan oikeasti ole tarkoituksenmukaista avata julkisesti, jo ihan pelkästään tavaomaisemman rikollisuuden takia, saatika sitten terroristien avuksi.

Kanaalin ylittäessäkin britit tarkistavat arpoen tai naaman perusteella noin joka kolmannen tai neljännen kulkijan tavarat. Jos ei ole ruuhkaisin loma-aika niin ei siellä ainakaan viimeksi mitään pitkiä jonoja ollut.

Koetaanko Ruotsi niin turvalliseksi että tuota ei sen vuoksi tehdä porauslautoilla? Miksi ei edes tarkisteta henkilöllisyyttä kun mennään laivaan? Jotkut "sopimuksetkohan" sen estävät vai pelätäänkö että matkustajien oikeutta loukataan?

Artikkelin lopusta poimittu:
"Kuitenkaan kyseisten turvapaikanhakijoiden olinpaikasta tai "myöhemmistä vaiheista" ei poliisilla ole mitään tietoa, vaikka Korhonen korostaa poliisin toimintakykyä ennaltaehkäistä rikollisuutta."

Kävivätkö vaikka.. risteilyllä? Entä mitä olivat ne Kajaanin lentokentän uhkaukset kun viranomaisia juoksutettiin?

Minusta tuntuu että taustalla on monenlaista tapahtumaa ja osasta kerrotaan vasta ensi vuosikymmenellä jos sittenkään. Suomeen tuli pakolaisten seassa varmasti kymmeniä vankikarkureita ja rikollisia sekä todennäköisesti satoja henkilöitä joiden taustat eivät kestä tarkempaa tarkastelua.

Keski-Euroopassa niitä lienee tuhansia.

Jokseenkin ärsyttävää kuin tuollaista nyt karkotetavaa ja osa omin toimin häipynyttä väkeä on verrattu evakoihin, juutalaisiin ja kun ne maahan laskettiin niin samalla alettiin pilata maan ilmapiiriä sekä niin sanotusti jo "valmiiksi hieman nuivan puolen" suhtautumista maahanmuuttajiin ja aitoihin pakolaisiin. Eikö se motiivien kyselemättömyys vieläkään kaduta.
 
Viimeksi muokattu:
Kanaalin ylittäessäkin britit tarkistavat arpoen tai naaman perusteella noin joka kolmannen tai neljännen kulkijan tavarat. Jos ei ole ruuhkaisin loma-aika niin ei siellä ainakaan viimeksi mitään pitkiä jonoja ollut.

Koetaanko Ruotsi niin turvalliseksi että tuota ei sen vuoksi tehdä porauslautoilla? Miksi ei edes tarkisteta henkilöllisyyttä kun mennään laivaan? Jotkut "sopimuksetkohan" sen estävät vai pelätäänkö että matkustajien oikeutta loukataan?



Kävivätkö vaikka.. risteilyllä? Entä mitä olivat ne Kajaanin lentokentän uhkaukset kun viranomaisia juoksutettiin?

Minusta tuntuu että taustalla on monenlaista ja osasta kerrotaan vasta ensi vuosikymmenellä jos sittenkään. Suomeen tuli todennäköisesti kymmeniä vankikarkureita ja rikollisia sekä todennäköisesti satoja henkilöitä joiden taustat eivät kestä tarkempaa tarkastelua.

Keski-Euroopassa niitä lienee tuhansia.
Mosulin vankila ainakin tyhjennettiin pohjoiseen päin, tulijoiden tatskoja kun tsiigasin niin vankilanaula oli ollut käytössä aika reippaasti... myös noi mies-tupujen raiskaukset, nk. Hennalan tapaus yms. viittaavat siihen että Sipilän pipi-vaimo osui kyllä ihan jack-pottiin veronmaksajien kannalta.
Toistan kantamme: VMP.
 
YLE esittää vastineeksi varmaan jonkun itkudokumentin kerjäläisistä.

Kerjäläiset lähtevät Norjasta syynä dokumenttifilmi
Kerjäläiset lähtevät Bergenistä norjalaisen NRK-mediayhtiön dokumenttifilmin julkaisun jälkeen.
ULKOMAAT pe 21.04.2017 17:46 https://maanpuolustus.net/threads/suomen-sisäinen-turvallisuus.3679/page-497#post-470646
img15072-15073-630.jpg

NRK Brennpunkt -ohjelman dokumentissa Lykkelandet (Onnenmaa) piilokamerat seurasivat Romanian kerjäläisyhteisön erään talon asukkaita kahden vuoden ajan.

Dokumentti kuvaa 140 -henkisen romanialaisen järjestäytynyttä kerjäys- ja prostituutioverkostoa. Filmissä muun muassa nähdään naisia kerjäämässä päivisin, ja prostituution ja pankkikorttivarkauksien parissa öisin. Dokumentissa paljastuu suuria rahasummia siirrettävän Norjasta Romaniaan.

Dokumentti on herättänyt Norjassa huomattavan paljon keskustelua, ja pääministeri Edna Solberg sanoi, että norjalaisten tulisi miettiä tarkkaan, antavatko he rahaa kerjäläisille.

“Ihmisten tulee miettiä, tukevatko he järjestäytynyttä rikollisuutta vai yksittäistä ihmistä,”pääministeri sanoi.

Hänen mukaansa kerjäämistä voidaan käyttää järjestäytyneen rikollisuuden peitteenä.

“Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki kerjäläiset ovat osallisena, mutta kerjäämistä voidaan käyttää myös rikolliseen tarkoitukseen,” Solberg sanoi.

Kerjääminen oli Norjassa laitonta vuoteen 2015 saakka, jolloin kielto poistettiin. Solbergin Høyre -puolue (konservatiivipuolue) on ollut ajamassa kiellon palauttamista.

Bergenin kerjäläisyhteisöistä sanotaan, että ilmapiirissä on tapahtunut muutos dokumentin julkaisun jälkeen.

“Ainakin 11 ihmistä on tänään ostanut lentoliput Romaniaan Robin Hood -talon (bergeniläinen yömaja) avustamana. Heidän mielestään Bergenissä on nyt turvatonta ja epämiellyttävää,” Robin Hood -talon johtaja Marcos Amano kertoi.

Hänen mukaansa useille kerjäläisille on muun muassa huudettu, heitä on läpsitty ja heidän on käsketty menemään kotiinsa.

Amanon mukaan syynä on todennäköisesti dokumenttifilmi, sillä hänen mukaansa bergeniläiset eivät normaalisti huuda kerjäläisille, läpsi heitä tai sylje heidän päälleen.

Norjankielinen NRK Brennpunktin Lykkelandet -dokumentti on katsottavissa täällä.

The Local.no

Artikkeli julkaistu Kansalainen.fi:stä luvalla.
 
Back
Top