Suomen sisäinen turvallisuus

Hymy ensimmäisenä uutisoinut tapauksen..

Ulkomaalaisjengi pahoinpiteli suomalaisjulkkiksen lapsen: Julkaisi järkyttävän uhkailunauhan!

Muun muassa Iholla-sarjasta ja Big Brotheristakin tutuksi tullut selvänäkijä Claudia Eve (oikeammin Pia Polviander) on tehnyt Facebookiin järkyttävän postauksen poikansa kokemuksista.

Hänen poikaansa on kiusattu ulkomaalaisen nuorisojengin toimesta raadollisella tavalla.

-Häntä on pahoinpidelty ja alistettu koko kevät koulussa. Video pahoinpitelystä muun muassa jaettiin sosiaaliseen mediaan. Vaatteet on varastettu naulakosta, takit revitty päältä, pyörä rikottu silmien edessä. Tekijät ovat maastamme turvapaikan saaneita kaltoin kohdeltuja ihmispoloisia. Nämä kaverit ovat kome vuotta vanhempia ja 30 senttiä pidempiä kavereita. Olen ollut kouluun yhteydessä useampaan kertaan ja pyytänyt puuttumaan tilanteeseen. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut. Eilen poikaani lyötiin pullolla kasvoihin ja häntä pidettiin koulun jälkeen ringissä, Claudia Eve kirjoittaa.

Eräs kiusaajista kuulemma tarjosi toiselle rahaa 20 euroa siitä, jos hän lyö uhria neljä kertaa kasvoihin.

Claudia Eve on julkaissut myös nauhoitetun uhkailusoiton, jonka toinen hänen pojistaan sai.

https://hymy.fi/uutiset/ulkomaalais...avan-uhkailunauhan/?shared=96408-34f9c705-500
 

Nämä twitter-otukset ovat kyllä aivan oma ihmislajinsa. Seuraavakin tuottaa jonkinlaista lyhytsanomien virtaa muutaman kymmenen minuutin välein samalla varmaan päivitellen miksi Trump tekee porukoineen samaa? :D

Peruskoulutus filosofia. Nuorisotyön tutkija 1999-2014... @nuorisotyonam - ihmisoikeudet, luonto, globaali eettisyys, kokonaisturvallisuus ja trollien kyttäily.
petricederlof.wordpress.com #hallitus tuhoaa #Suomi100 jää surun vuodeksi #turvallisuus mtv.fi/uutiset/kotima… Lyhytnäköiset historiattomat hallitukset ja sivistyksen vaje politikkassa. Donald #Trump has no #shame – & that makes him dangerous. Thoughtful article on protecting unwritten norms.

Siellä pyörii Erkka Railot, anarkisti -Suvi Auviset, Kaarna-Vene Pulliset.

Verovaroillakohan elätetään? Hyvin mielenkiintoista ja minulle yllättävää sillä samassa porukassa(?) on tämä toinen sankari, toisilleen viestejään välittäen. Mistäs muusta nytkään kuin vakioaiheesta "Trump" :D

https://mobile.twitter.com/veitera?p=s
Trump twiittaili oudosti venäläisten kanssa ennen ehdokkuuttaan.

Rapisee, kovasti rapisee.... Ymmärränkö jotain väärin kun sitä aiemmin sama(?) henkilö jupisee jotain Googlen sensunroimiseenkohan(?) liittyen, sitähän joku toinen mestari ehdotti:
https://mobile.twitter.com/veitera/status/863105470780911617?p=v
Törkeimmät piilotetaan hakutuloksista, kyseenalaisille joku merkintä. Rajanveto hankalaa, mutta jotain yritettävä.

Suomalaisuuteen liittyen:
Joensuussa on jo monivuotinen perinne, Uuden suomalaisuuden juhla.

Monikulttuurisuuden ylistysjuhla. Epäonnistunut politiikka josta ei saa nousta mitään kriittistä Googlen hakutuloksiin? Eikö sitä että kun kyseisen tapahtuman ohjelmaa katsoo niin siellähän pelleillään ihan pelien muodossa miten heikkoa EU:n rajavalvonta oli? Mitenkäs se edistää Euroopan turvallisuutta? Ensi vuonna varmaan hassutellaan "pelataan peliä jossa pitää ehtiä Afrikan läpi Libyan rannikolle saapuvaan ruotsalaisveneeseen"?

Sitten tämä Aro. Ehdotuksia Facebookille ja Googlelle. Luenhan minä väärin. Ikävää kun ei ole sen tarkempia perusteluja:
Kirjoitin vuosi sitten ehdotuksia FB:lle, YT:lle, TW:lle ja Googlelle. Olen myös antanut henkkoht palautetta.

Nuo ovat aivan vakavissaan? Ihmettelen suuresti ja olen yllättynyt koska nuohan ovat juuri niitä keinoja joita Venäjä, Turkki, Kiina ja Iran käyttävät.

Kun tai jos me jossain vaiheessa alamme olla sensuureinemme ja sananvapausten rajoituksinemme sekä "väärää mieltä olevien jahdissa" kuin Venäjä niin mikä takaa sen että toimittelijoilla, joutavilla tutkijoilla ja "asiantuntijoilla" on sen prosessin jälkeen enää mukavaa? Mistä tietää mitä sen laatikon avaamisella on seurauksia.

Eikö huolestuta.

Minä nytten tein sellaisen päätöksen etten enää avaa twitter-roskaa. Rapisee vielä loputkin mielikuvat. En tykkää siitä että joku asia niin sanotusti vituttaa illalla.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä twitter-otukset ovat kyllä aivan oma ihmislajinsa. Seuraavakin tuottaa jonkinlaista lyhytsanomien virtaa muutaman kymmenen minuutin välein samalla varmaan päivitellen miksi Trump tekee porukoineen samaa? :D



Siellä pyörii Erkka Railot, anarkisti -Suvi Auviset, Kaarna-Vene Pulliset.

Verovaroillakohan elätetään? Hyvin mielenkiintoista ja minulle yllättävää sillä samassa porukassa(?) on tämä toinen sankari, toisilleen viestejään välittäen. Mistäs muusta nytkään kuin vakioaiheesta "Trump" :D



Rapisee, kovasti rapisee.... Ymmärränkö jotain väärin kun sitä aiemmin sama(?) henkilö jupisee jotain Googlen sensunroimiseenkohan(?) liittyen, sitähän joku toinen mestari ehdotti:


Suomalaisuuteen liittyen:


Monikulttuurisuuden ylistysjuhla. Epäonnistunut politiikka josta ei saa nousta mitään kriittistä Googlen hakutuloksiin?

Sitten tämä Aro. Ehdotuksia Facebookille ja Googlelle. Luenhan minä väärin. Ikävää kun ei ole sen tarkempia perusteluja:


Nuo ovat aivan vakavissaan. Ihmettelen suuresti ja olen yllättynyt koska nuohan ovat juuri niitä keinoja joita Venäjä, Turkki, Kiina ja Iran käyttävät. Siellä sitä suunnitellaan.

Kun me jossain vaiheessa alamme olla sensuureinemme ja sananvapausten rajoutuksinemme sekä "väärää mieltä olevien jahdissa" kuin Venäjä niin mikä takaa sen että toimittelijoilla, joutavilla tutkijoilla ja "asiantuntijoilla" on sen siirtymän jälkeen enää mukavaa?

Eikö huolestuta.

Minä nytten tein sellaisen päätöksen etten enää avaa twitter-roskaa. Rapisee loputkin mielikuvat. En tykkää siitä että joku asia niin sanotusti vituttaa illalla.

Vakavasti harkinnut paluuta Nokian puhelimen käyttäjäksi, malliin 6310i

Ei tartte nährätä ja lukea...
 
Nämä twitter-otukset ovat kyllä aivan oma ihmislajinsa. Seuraavakin tuottaa jonkinlaista lyhytsanomien virtaa muutaman kymmenen minuutin välein samalla varmaan päivitellen miksi Trump tekee porukoineen samaa? :D



Siellä pyörii Erkka Railot, anarkisti -Suvi Auviset, Kaarna-Vene Pulliset.

Verovaroillakohan elätetään? Hyvin mielenkiintoista ja minulle yllättävää sillä samassa porukassa(?) on tämä toinen sankari, toisilleen viestejään välittäen. Mistäs muusta nytkään kuin vakioaiheesta "Trump" :D



Rapisee, kovasti rapisee.... Ymmärränkö jotain väärin kun sitä aiemmin sama(?) henkilö jupisee jotain Googlen sensunroimiseenkohan(?) liittyen, sitähän joku toinen mestari ehdotti:


Suomalaisuuteen liittyen:


Monikulttuurisuuden ylistysjuhla. Epäonnistunut politiikka josta ei saa nousta mitään kriittistä Googlen hakutuloksiin? Eikö sitä että kun kyseisen tapahtuman ohjelmaa katsoo niin siellähän pelleillään ihan pelien muodossa miten heikkoa EU:n rajavalvonta oli? Mitenkäs se edistää Euroopan turvallisuutta? Ensi vuonna varmaan hassutellaan "pelataan peliä jossa pitää ehtiä Afrikan läpi Libyan rannikolle saapuvaan ruotsalaisveneeseen"?

Sitten tämä Aro. Ehdotuksia Facebookille ja Googlelle. Luenhan minä väärin. Ikävää kun ei ole sen tarkempia perusteluja:


Nuo ovat aivan vakavissaan? Ihmettelen suuresti ja olen yllättynyt koska nuohan ovat juuri niitä keinoja joita Venäjä, Turkki, Kiina ja Iran käyttävät.

Kun tai jos me jossain vaiheessa alamme olla sensuureinemme ja sananvapausten rajoituksinemme sekä "väärää mieltä olevien jahdissa" kuin Venäjä niin mikä takaa sen että toimittelijoilla, joutavilla tutkijoilla ja "asiantuntijoilla" on sen prosessin jälkeen enää mukavaa? Mistä tietää mitä sen laatikon avaamisella on seurauksia.

Eikö huolestuta.

Minä nytten tein sellaisen päätöksen etten enää avaa twitter-roskaa. Rapisee vielä loputkin mielikuvat. En tykkää siitä että joku asia niin sanotusti vituttaa illalla.
Tuo #turpo porukan touhut on nykyään aivan samaa kuin lukisi jotain vihreiden tai sdn:n manifestia, kilpaillaan siitä kuka taputtaa koviten toista olalle kun on ulostettu taas vähän viherpuna-agendaa. Minua ei hirveästi kiinnosta tuo kupla enää ja se on kyllä tullut huomattua, lasivarpaille ja kupliin on tullut astuttua, rasismia, fasismia ja kuulemma jopa barbariaa o_O

Kaikista huvittavinta on se, että Totuusmedian™ toimittelijat pyörii tuolla ihan kiimassa/tohkeissaan ja ihmettelee kun ei oikein ole ihmisillä enää luottoa toimittelijoihin ja yrittää päteä miten kenenkin pitäisi suutansa aukoa. :)
 
Nuo ovat aivan vakavissaan? Ihmettelen suuresti ja olen yllättynyt koska nuohan ovat juuri niitä keinoja joita Venäjä, Turkki, Kiina ja Iran käyttävät.

Kyllä he varmaan ovat aivan vakavissaan. Osaan ihmisiä näyttää olevan piirretty joku -totalitaarigeeni-, joka kimpoaa tulille, kun vähän raaputtaa. Ei se ole vitsi. Sopivat ja kiitolliset olosuhteet sitten kirvoittavat esiin melkoisia tekijöitä.

Onhan sitä tuoreeltaan tutkittukin, miten esim. neuvostosatelliittien sisältä löytyi myötäjuoksijat. Ei siinä tarvittu pakkoa eikä rahaa, riitti mainiosti se, että annettiin näkyvä asema, merkki rintaan ja korttelinvahdin poliittinen virka. Yksistään raportteja kertyi muutamassa kymmenessä vuodessa kokonaisen sisämeren verran.

Ihmisestä löytyy vähän raaputtamalla metqoja piirteitä.
 
Kyllä he varmaan ovat aivan vakavissaan. Osaan ihmisiä näyttää olevan piirretty joku -totalitaarigeeni-, joka kimpoaa tulille, kun vähän raaputtaa. Ei se ole vitsi. Sopivat ja kiitolliset olosuhteet sitten kirvoittavat esiin melkoisia tekijöitä.

30-luvun Saksassa parhaat ja uskollisimmat NSDAP:n kaaderit olivat sosialidemokraateista tulleet käännynnäiset.
 
Minä yritän kirjoittaa presidentille jotain tarkkaan mietittyä. Perinteisesti paperille kirjoittaen. Olisiko pääministerikin heräämässä. Mutta mitäpä sitä yksittäinen kansalainen voi - joka ei osaa vaikuttaa kuten toimittelija.

Pitäisi saada "eläkeläisiä" aktiivisemmaksi. Työuran jälkeenhän voi avata paremmin suunsa. DDR:n ja Neuvostoliiton ajat, niitä pitäisi tuoda esille. Kun on edelleen myös noita evakkovertauksiakin niin johtuvatko ne siitä että todella karuja aikoja kokeneet ovat jo kohta kaikki kuolleita.
 
Viimeksi muokattu:
Näistä voi irrotella vaikka miten osuvia. Kirjoittaja tarkoittanee jotain aivan muuta kuin raiskauksia:
https://mobile.twitter.com/saara_ilo?p=s
Saara Jantunen, @saara_ilo
Replying to @CallMarcus @veitera and 4 others
Kohteiden/uhrien kokemuksia mitätöidään ja vähätellään. Kellään ei oo munaa ottaa asiakseen tehdä asialle jotain. Poliitikot herätys.

Ei ollut tosiaankaan munaa eikä ole vieläkään. Munattomien miesten maanosa.

Mutta nyt, jos laitan vielä yhdenkin twitter-linkin niin menen
nurkkaan häpeämään, tai ekstrajuoksulle
 
Viimeksi muokattu:
.
 
Vakavasti harkinnut paluuta Nokian puhelimen käyttäjäksi, malliin 6310i

Ei tartte nährätä ja lukea...

Tämä on myös hyvä vaihtoehto (on ollut uudesta asti käytössä 3 akku vasta menossa).

Original-Nokia3510-refurbished-cell-font-b-phones-b-font-.jpg
 
Sopii varmaan tähän keskusteluun:

https://www.facebook.com/claudia.eve.9/posts/10212979012292153?hc_location=ufi

Mielenkiintoinen tarina ja video varsinkin. Noissa kommenteissakin lienee ajatuspoliisille tekemistä...



Sosiaalisessa mediassa oli myös yhdestä tuon tapauksen pahoinpitelystä levinnyt video, voin laittaa sen tänne (myös MV uutisoi siitä ja pitää videotakin uutisessaan, mutta klikkausten lisäiloa en heille anna):
http://tinypic.com/r/35cohw1/9
 
Poliisi saa ratkotuksi yhä harvemmin heille ilmoitetut väkivalta- ja seksuaalirikokset.
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/art...-jaa-selvittamatta-pudotus-merkittava/6431564

Johtuisko siitä, että aika menee netissä surffailtaessa ja somea päivitellen? Vihapuhetta kitkien? Tai sitten ihmiset ovat oppineet, että poliisi tarvitsee kiistattoman näytön kun käräjille mennään ja ihmiset eivät enään automaattisesti tunnusta rikosta parin päivän kopituksella.

Joka tapauksessa suunta on huono. Nuo ovat rikoksia joista ihmiset lähtevät itse jakamaan oikeutta jos ei viranomaiset siihen pysty.
 
Saision keskustelunhakuinen kirjoitus sai HS:n mielipidepalstalle toisen kirjoituksen..

Pirkko Saisio meni populistien ansaan – ei äärioikeiston kanssa voi keskustella

Joka kerta kun olen avannut suuni siihen suuntaan, olen saanut osakseni väkivaltauhkauksia, raiskausfantasiointia ja uhkaavaa painostusta.

Viimeisimpänä ”tolkun ihmisten” joukkoon liittynyt kirjailija/ohjaaja Pirkko Saisio kritisoi Helsingin Sanomien haastattelussa (Kulttuuri 13.5.) suomalaisen keskustelun kahtiajakoa ja keskustelukulttuuria. Kunnioitan Saisiota ohjaajana, kirjailijana ja taiteilijana, mutta tällä kertaa hän on mennyt populistien ansaan.

Keskustelu tolkun ihmisistä alkoi jo tovi sitten. Media sekä oikeisto että poliittinen keskusta ovat alkaneet tarttua puheeseen kahdesta ääripäästä. He olettavat, että Suomessa on kaksi ääripäätä, jotka eivät osaa keskustella keskenään. Rautatientorilla on kaksi leiriä, vihervasemmisto ei osaa keskustella, ja nämä tolkun ihmiset sitten kauhistelevat, kun on niin kamalan vihaista.

Todellisuudessa äärioikeiston kanssa ei voi keskustella. Joka kerta kun olen avannut suuni siihen suuntaan, olen saanut osakseni väkivaltauhkauksia, raiskausfantasiointia ja uhkaavaa painostusta.

Äärioikeiston ja siihen suuntaan kallistuvien ryhmien poliittiseen taktiikkaan kuuluu olennaisesti pelon politiikka, minkä vuoksi moni on haluton omalla nimellään sanomaan asioita ääneen. Monet rasismia aktiivisesti vastustavat poliitikot ja kansalaisaktivistit ovat saaneet osakseen suoria uhkauksia. Vaikka poliitikon työ on julkista, oman turvallisuuden uhkaamiseen ei kenenkään pitäisi tottua.

Rautatientorilla ja Suomen keskusteluissa eivät kilpaile keskenään tasavertaiset joukot. Toisella puolella ovat ne, jotka haluavat rajoittaa toisten ihmisten elämää tai oikeutta turvaan. Ne, jotka pilkkaavat muslimilapsia ja halventavat kaikkia, jotka eivät ole valkoihoisia suomalaisia miehiä. Ne, jotka sosiaalisessa mediassa iloitsevat erivärisen ihmisen kuolemasta.

Toisella puolella ovat ihmiset, jotka haluavat elää rauhassa. Ihmiset, jotka ovat sen ansainneet, kuten jokainen meistä. Keskitien ja hiljaisuuden valitsevat ihmiset ovat aina olleet niitä, jotka ovat mahdollistaneet sorron ja kärsimyksen.

On jokaisen ihmisen velvollisuus puuttua muiden kaltoinkohteluun ja puolustaa sorrettujen ihmisten oikeutta elämään – olivatpa he sitten suomalaisia, somaleja, afgaaneja tai venäläisiä.

Pirkko Saision työn ja historian tuntien on erikoista, että juuri hän ottaa osaa keskusteluun ääripäistä, ottaen huomioon, että hän on vuosikymmeniä ollut tärkeä hahmo suomalaisten seksuaalivähemmistöjen keskuudessa, puhunut yhtäläisistä oikeuksista ja tehnyt homojen kamppailusta myös erinomaisen näytelmän.

On erittäin surullista, että nyky-Suomessa kaikkien yhtäläisten oikeuksien puolustamisesta on tullut osa ”äärilaitaa”. Minne katosivat humaanit, pohjoismaalaiset arvomme ja pyrkimyksemme tasa-arvoon? Milloin me muistamme, että muutama sukupolvi sitten meidänkin isovanhempamme olivat sotalapsia ja evakkoja?

Riikka Yrttiaho

kansainvälisen politiikan opiskelija, aktivisti

Göteborg, Ruotsi
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005210732.html?ref=rss
 

Tuo yksi ainoa sana henkilön allekirjoituksessa kertoo aivan tarpeeksi ja riittää tuomioon: Ei jatkoon. Ja sitten mielenkiintoinen uutinen:

IS kirjoitti:
Mauno Koivisto sai pistoolin Olof Palmen murhan jälkeen

Tellervo Koiviston mukaan presidentti noudatti lakia tunnollisesti turvallisuushysteriankin aikana. Tellervo Koiviston muistelmakirjassa Päiväkirjan uudet sivut (Kustannusosakeyhtiö Otava, toim. Tuula Palmunen) kerrotaan Ruotsin pääministerin Olof Palmen kuoleman jälkeisistä tapahtumista.

– Palmen kuoleman jälkeisen turvallisuushysterian aikaan sattui pari jälkeenpäin koomiselta tuntuvaa tilannetta, Tellervo Koivisto muisteli.

Tasavallan presidentti Mauno Koivisto sai oman pistoolin, jolla puolustaa itseään. Lakia tunnollisesti noudattanut Koivisto vuokrasi sänkynsä viereen pienen kassakaapin, jossa säilytti asetta.

– Eli jos kuulostaa siltä, että terroristi on tulossa sisään, on sytytettävä valo, etsittävä silmälasit, muistettava kaapin järjestelmä ja sitten ollaan jo valmiina ampumaan terroristi.

Palme murhattiin ampumalla 28. helmikuuta 1986 Tukholmassa Sveavägenin ja Tunnelgatanin kulmassa, kun hän oli palaamassa elokuvista vaimonsa Lisbetin kanssa. Tekijää ei ole saatu selville. Murhatutkinnan on kerrottu olevan nykyisin jo maailman laajin. Koivisto nukkui pois viime perjantaina suomalaisuuden päivänä eli J. V. Snellmanin päivänä. Hän oli 93-vuotias.

Ilta-Sanomien painetussa lehdessä kerrotaan maanantaina 15.5. 93 tarinaa presidentti Mauno Koivistosta.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005211174.html

Olisin kuvitellut että edes presidentillä olisi oikeus kantaa tarvittaessa asetta omaksi turvakseen, vaan särmästippä toteutti Manu kansalaisten yhdenvertaisuutta ja totteli lakia. Vaan ottiko Tellervo lauseessaan ehkä huomaamattaan vai kenties jopa ihan tarkoituksella kantaa aselakiin?
 
Milloin me muistamme, että muutama sukupolvi sitten meidänkin isovanhempamme olivat sotalapsia ja evakkoja?

Koko ajan me muistamme ja sen toistumisen estäminen pitäisi olla kaikkien tavoitteena.

Tuossakin taas kerran on joko typerä-Riikka tai tai trolli-Riikka kun on niin tietämätön että evakot eivät aiheuttaneet häiriöitä. Ei heidän seuraamiseen tarvinnut laittaa useita poliisipartioita kuten tapahtui useasti mm. Oulussa. Eivät he tapelleet keskenään. Eivät valitelleet rahasta tai ruuasta. Ei ollut torikokouksia ja turhasta mölisemistä. He olivat hiljaista kansaa.

Kymmeniä evakkoja oli kotikylällä. Kotitalon piha täynnä lehmiä. Talo täynnä ihmisiä. Ovet eivät olleet lukossa. Lapset eivät pelänneet, muuta kuin isommat venäläisten desantteja. Halu vääntää historiaa vaiko historian tuntemattomuus aiheuttaa sen että nostetaan esille evakkovertaus. Sitä ovat tehneet vasemmistolaiset aktivistit, kirkko ja jopa eräs ennen tuntemani kokoomuslainen kaupunginvaltuutettu (joka oli käsittämättömintä)

Minä vielä ymmärrän sen että syyrialaisia voi kutsua omassa maassaan Syyrian evakoiksi. Mutta isohko osa tästä sekalaisesta väestä jota Suomeen tuli todennäköisesti elintason, rahan ja helppojen naisten perässä.. Some-huhujen ja rikollisten johdattelemina. Pelissä joka jatkuu edelleen. Peliä joka laitetaan lasten leikiksi "monikulttuuripiirien" juhlissa.

Joka kerta kun olen avannut suuni siihen suuntaan, olen saanut osakseni

Ehkä se johtuu aktivistin tyhmyydestä? Onhan se niin että jos heittää paskaa niin saa sitä takaisin ja jos jatkaa niin vielä enemmän. Ei sitä voi vihapuheeksi luokitella, muuten kuin trolli-Riikan osalta.

Äärilaita yrittää nyt pitää joukkoaan kasassa. He elävät siitä että maailma on mustavalkoinen. Koko ajan ovat odotelleet kilpakumppaniksi "äärioikeistoakin" mutta jota ei Suomeen näytä tulevan. Vaikka viime kesänäkin oikein heräteltiin. Kun sitä ei tule, ja keskusteluun tulee enemmän "saisioita" sekä järkeä niin mikä on noiden trollien kohtalo. Sinne jäävät marginaaliin.

Yrttiaho kokee nyt varmasti saavansa osakseen henkilöön kohdistuvaa vihapuhetta.

p.s. En halua tietää miten twitter-urpot tukevat tuon mielipidekirjoituksen jälkeen
"vihapuhetta" kohdannutta toveriaan.
 
Viimeksi muokattu:
Yrttiaholle suosittelisin lämpimästi peiliin katsomista..

Edit: nihkeästi Yrttiahon näkemys saa lukijakommenteissa puoltoa..:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top