Siinä taustoja kaikille "tietäjille":
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/mi...-ilmestyivat-pihaan-panssariautolla-200216242
Mies ampui syrjäisellä pihallaan starttiaseella – Heräsi päiväunilta, kun poliisit ilmestyivät pihaan panssariautolla
Kiinni otettu mies ihmettelee, miksi joku ilmoittaa laukauksista maaseudulla. Poliisin toimintaa mies kuvaa asialliseksi.
Kotimaa18.06. 18.35 Päivitetty20.06. 06.46
Lukijan kuva
Poliisi varautui raskaalla kalustolla ammuskelijan kiinniottoon.
Tuomas RimpiläinenAamulehti
Teiskolaismiehen päivä sai sunnuntaina melkoisen käänteen kesken päiväunien, kun maastopukuihin pukeutuneet ja raskaasti aseistautuneet poliisit ilmestyivät hänen pihalleen panssaroidun miehistönkuljetusvaunu Pasin tukemana.
Tapahtumaketju alkoi noin kahdeksalta sunnuntaiaamuna, kun mies ampui pihallaan kolme laukausta huvikseen niin sanotulla starttipistoolilla.
Starttipistooli on ase, jolla ammutaan paukkupatruunoita. Niitä käytetään esimerkiksi urheilukilpailuissa lähettämiseen tai palveluskoiraharrastuksessa koirien kouluttamiseen ja testaamiseen.
Miehen kotitie sijaitsee harvaan asutulla alueella Kämmenniemen alueella. Lähimmät naapurit ovat muutaman sadan metrin päässä. Mies ei usko, että naapurit olisivat ilmoittaneet laukauksista.
–Kaikki naapurini tietävät, että minulla on starttipistooli. Olen täällä aikaisemminkin paukutellut. Heistä kukaan ei ole kyllä poliisille ilmoittanut.
Laukausten jälkeen mies meni sisälle muihin puuhiin. Jossain vaiheessa hän nukahti. Puhelimen soitto herätti hänet.
Poliisi käskytti tulemaan ulos
Puhelimessa oli poliisi, joka käski häntä tulemaan ulos.
–Sanoin heti, että tulen rauhassa ulos.
Kun mies tuli ulos, hän näki, että pihassa oli panssaroitu Pasi ja maastopukuihin sonnustautuneita poliiseja.
Poliisi käskytti häntä katsomaan suoraan eteenpäin ja tulemaan kohti. Mies totteli, ja poliisi otti hänet kiinni.
Hänet kuljetettiin Tampereen pääpoliisiasemalle kuulusteluihin. Kuulustelujen jälkeen hänet kyydittiin takaisin kotiin. Starttipistooli jäi toistaiseksi poliisin haltuun.
Poliisin mukaan miestä epäillään ampuma-aserikoksesta. Poliisin mukaan kiinniotto tapahtui rauhallisesti. Rikoskomisario Anssi Köykkä kertoo, että mies oli hyvin yhteistyöhaluinen myös kuulusteluissa.
Nykylain mukaan starttipistoolin hankkimiseen tarvitaan lupa, mutta ennen lakimuutosta hankittuihin starttiaseisiin ei vaadita lupaa. Teiskolaismies kertoo, että hän on hankkinut aseen aikoja sitten kauan ennen lakimuutosta. Köykkä kertoo, että poliisi selvittää asiaa parhaillaan.
Aiemmin päivällä poliisin johtokeskuksesta kerrottiin Aamulehdelle, että poliisi sai ilmoituksen mahdollisista laukauksista Teiskon Kämmenniemessä. Koska kyseessä saattoi olla oikea ampuma-ase, poliisi varautui tilanteeseen raskaalla varustuksella.
Poliisi kertoi jo aiemmin, että kiinniotto sujui rauhallisesti ja epäilty käyttäytyi asiallisesti.
Mies kehuu poliisia ja ihmettelee ilmoittajaa
Ampuja itse ihmettelee, miksi joku soittaa hätäkeskukseen maaseudulla kuuluvista laukauksista. Teiskossa kuten kaikissa muissakin maaseutupitäjissä laukausten äänet eivät ole kovin poikkeuksellisia.
–Mietin, että mitä täällä sitten oikein tapahtuu, kun metsästyskausi alkaa, mies sanoo.
Hän korostaa, ettei suurin surminkaan ampuisi oikealla ampuma-aseella lähellä asutusta. Mies kuitenkin kehuu poliisin toimintaa kiinniottotilanteessa.
–Peukku pystyyn sille poliisihenkilölle, joka soitti minulle. Hän hoiti tilanteen erittäin hyvin. Minulle ei tullut missään vaiheessa kovin uhattu olo.
–Toivottavasti jää kuitenkin viimeiseksi kokemukseksi tällaisesta. Onko yhteiskuntamme tilanne niin tulenarka, että omalla tontillaan ei voi tehdä näin?
Mies oli aamupäivän aikana nauttinut muutaman oluen, mutta ei ollut vahvasti päihtynyt.