StepanRudanskij
Respected Leader
Tämä tässä on asia, josta ei kai oikein saisi puhua. Kas kun geenit. Länsimainen urheilulääketiede kyllä hyväksyy, että Länsi-Afrikasta tulevat maapallon nopeimmat geenit. Ja siltähän se totta vieköön näyttää. Kuitenkaan nuo geenin-epelit eivät löydä millään tietään vaikuttamaan ko. populaation kaulan yläpuolelle. Vai löytävätkö?
Kyllähän ne löytävät, mutta nämä asiat on tieteellisessä kirjallisuudessa ja niiden popularisoiminen on nykyisin aika lähellä tuota niin määrittelemätöntä 'vihapuhetta'. Koska tuo 'vihapuhe' loukkaa joidenkin uskovaisten "uskontoa".
Tähän päälle kun vielä lätkäistään yleisesti ottaen Afrikassa kasvuiän vähäisesti aminohappoja sisältävä ravinto, niin ei se ihme ole että se kellokäyrän vasen lape (näitähän on länsimaissa tutkittu ja tulokseksi saatu, että ÄO ~80-85 aikaansaa kohonneen valmiuden ladata turpaan omista mielipiteistä poikkeavia) dominoi. Tästä ravintopuolestahan on Suomesta näyttöä myös. Muutamia vuosia sitten Helsingistä löytyi 1920-luvulta peräisin olevat sairaala-arkistot ja niiden pohjalta pystyttiin osoittamaan että esim. jo odottavien äitien vähäinen ravinnonsaannin epäterveysvaikutukset ulottuvat vielä kolmen sukupolven päähän. Afrikasta on paikoin osoitettu, että jopa kolmanneksen lapsista täysi älyllinen potentiaali jää täyttymättä kasvuiän ravinnonpuutteen vuoksi. Ja jos se alkuperäinenkään prosessorin maksimikelloltaajuus ei ole sieltä korkeimmasta päästä, yllä mainituista syistä...
Summa summarum: Kulttuuri, sapuska... you name it, they got it. Nämä ovat osin itse itseään ruokkivia (pun intented) juttuja.
Tämäkin on tiedetty kauan:
2. Moos. 20:5
...Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen...
Tieteelliset kriteerit täyttäviä tutkimuksia on myös siitä, miten nyrkin ja hellan välissä oleminen vaikuttaa äidin sikiön kehitykseen. Äidin stressitaso ja -hormonit ja muu hormonituotanto muokkaavat sikiötä ja vaikuttavat lapseen koko elämän ajan.
Jos joku ei ole vielä tutustunut Svante Pääbon uraauurtavaan työhön ihmisen evoluutiogenetiikan parissa Max Planckin instituutissa, niin suosittelen. Tutkimukset viittaavat siihen, että ihmisroduissa on eroja. Ainoat rodullisesti puhtaat ihmiset ovat keski- ja etelä-Afrikan alueilta. Kaikki muut ovat enemmän tai vähemmän sekarotuisia. Ihmislajiin on muualla sekoittunut ainakin kolmen muun nyttemmin kadonneen ihmislajin geenejä erilaisissa suhteissa. Se, että itse olen näköjään mitä suurimmassa määrin sekarotuinen, ei haittaa pätkääkään.