Kumous taksin ratissa
Arabiankielisen ajo-opetuksen määrä kasvaa, kun suurta joukkoa maahanmuuttajia havitellaan taksinkuljettajiksi.
KOTIMAA 02.02.2018 06:00
TUULA MALIN
Taksinkuljettajat vastustivat uudistusta näyttävästi Helsingissä 31.3.2017. © EMMI KORHONEN / LK
TAKSIEN ajolupien ja hintojen sääntelystä luopuminen myllää alan markkinat.
Autokoulut panostavat vahvasti vieraskieliseen ajo-opetukseen.
Opetusta tarjotaan englanniksi ja venäjäksi jo useiden kaupunkien autokouluissa. Arabiankielistä opetusta on tarjolla autokouluissa Turussa, Helsingissä, Vaasassa ja Tampereella. Koulujen mukaan arabiankielisen opetuksen näkymät ovat erinomaiset.
”Kysyntä kasvaa vauhdilla. Moni haluaa ajokortin jo ennen kuin oppii suomen kielen. Lähtömaassa hankittu ajokorttihan ei kelpaa Suomessa, täällä pitää hankkia uusi ajolupa”, kertoo yrittäjä
Markku KoivistoinenCityTraffic -autokoulusta Tampereelta.
IRAKILAISSYNTYINEN Muhis Shemari on ollut CityTrafficin palkkalistoilla viime syksystä. 22-vuotias mies suorittaa liikenneopettajan tutkintoa. Opintoihin kuuluu arabiankielisten autokoululaisten opettaminen.
”Ryhmääni kuuluu kahdeksan kuljettajatutkintolaista, ensimmäiset suorittavat kirjallisen kokeen ja ajokokeen lähiaikoina. Kokeet suoritetaan tulkin avustuksella”, Shemari sanoo.
”Tämä on upea kädenojennus maahanmuuttajille. Arabiankieliset kuljettajat voivat hankkia ajokortin heti Suomeen tultuaan ja pääsevät nopeasti töihin.”
AUTOKOULUT pyrkivät vastaamaan kuljetusalan muuttuviin tarpeisiin myös edullisilla ryhmäkursseilla. Ryhmäopetus puolittaa ajokortin hankintahinnan. Henkilöautokortti maksaa normaalisti parisen tuhatta euroa, ryhmässä hinta laskee tuhanteen euroon tai alle.
”Ryhmäopetus tuo ajokortin entistä useampien ulottuville. Edullisemman ryhmäopetuksen ansiosta nuoret ja työttömät voivat hankkia kortin ja edistää sitä kautta työllistymistään”, sanoo Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja
Jarmo Jokilampi.
Jokilammen mukaan ryhmäopetuksessa ajokortti suoritetaan teoriaopintojen osalta pääosin itsenäisesti verkkomateriaalin avulla.
Ajo-opetus järjestetään pienryhmissä siten, että kukin ryhmän jäsen toimii vuorollaan kuljettajana muun ryhmän istuessa takapenkillä.
”Ryhmäajossa voidaan harjoitella sosiaalisen paineen sietämistä ajotilanteessa.”
Takana istuvat voivat esimerkiksi esittää humalaista ja häiritä tietoisesti kuljettajaa.
Harkintaa on hyvä kehittää, koska tuollaisessa tilanteessa se helposti pettää. Sosiaalisen paineen alla kuljettaja voi tehdä usein virhearvioita.
TAKSINKULJETTAJANA toimiminen edellyttää ajokortin lisäksi erillistä taksikorttia.
Taksiyritysten omistamat aluetaksit houkuttelevat alalle uutta väkeä messu- ja jäähalleissa järjestettävillä joukkorekrytoinneilla.
Taksikurssin kesto vaihtelee päivästä neljään päivään. Trafin suositusten mukaan kurssilla tulisi antaa opetusta 30 tuntia. Käytännössä sisältö ja tuntimäärät voivat joustaa kuljettajatarpeen mukaan.
TAKSILIITON mukaan heinäkuun alussa voimaan astuva taksilaki mullistaa alan täydellisesti. Lupien ja hintojen sääntelystä luopuminen on tuonut mukanaan pelkoa.
”Meneillään on vallankumous, joka kiristää tunnelmia. Lupa- ja hintasääntelyn poistaminen sekä yrittäjien verotuksen kiristämissuunnitelmat ovat isoja asioita, ja ne ovat johtaneet paikka paikoin vanhojen toimijoiden joukkopakoon”, toteaa Taksiliiton toimitusjohtaja
Timo Koskinen.
Koskisen mukaan liiton suurin huoli liittyy epämääräisen yrittämisen kuten hinnoilla kikkailun ja halpatyövoiman käytön lisääntymiseen.
Koskinen muistuttaa, ettei halpatyömarkkinoiden muodostuminen ole yksin taksialan ongelma.
”Tämä on laaja sosiaalipoliittinen kysymys. Työtä tekevien köyhien määrällinen lisääntyminen ei ole yksin taksialan ongelma. Monilla muillakin aloilla ollaan jo tilanteessa, jossa työtä tekevän väen tulonmuodostuksesta osa syntyy työnantajien maksamasta palkkatulosta ja palkkioista, osa tulee yhteiskunnalta erilaisten tukien muodossa.”
Toimitusjohtaja korostaa, että suomalaisen taksin luotettavuus on arvo, jota kaikkien alan toimijoiden on syytä vaalia jatkossakin.
”Murheellista, mikäli turistikohteista tutut käytännöt tulevat Suomeen. Minkä asiakas hinnassa voittaa, ei saisi palvelussa kadota. Suomessa on totuttu siihen, että hinnat pitävät ja taksiin on voinut laittaa pelotta vaikka lapsensa ilman saattajaa”, kiteyttää Taksiliiton toimitusjohtaja.
Osa Bernerin liikennekaarta
Taksiliikennelaki astuu voimaan 1.7.2018. Uusi laki ei rajoita taksilupien määrää. Kyytejä voi tarjota kuka tahansa, millä menopelillä hyvänsä. Hinta on yrittäjän vapaasti määriteltävissä. Asemapaikoista ja päivystysvelvoitteesta luovutaan.
Sääntelyn purkava taksilaki on osa hallituksen liikennekaarihanketta. Kyseessä on liikennemarkkinoita sääntelevän lainsäädännön kokonaisuudistus. Liikennekaaresta on vastannut käytännössä liikenneministeri
Anne Berner (kesk).
Taksiala on työllistänyt Suomessa noin 9 000 yrittäjää ja noin 5 000 päätoimista kuljettajaa sekä huomattavan määrän satunnaisesti kuljettajana toimivia keikkatyöläisiä.
”Suomessa on totuttu siihen, että taksiin on voinut laittaa pelotta vaikka lapsensa.”