Suomen sisäinen turvallisuus

Taitaa vain astua voimaan vähän liian myöhään.
https://www.verkkouutiset.fi/tiedus...aenneet-isis-taistelijat-pyrkivat-eurooppaan/

Ja toisaalta, mikä estää näitä hakemasta turvapaikkaa ilman papereita?

Onko tämä nyt sitten muka jotenkin huono asia, että terroristi-kaksoiskansalaiselta voidaan ottaa toinen kansalaisuus pois? Haluaisitko tuomitun terroristin pääsevän tuomion suorittamisen jälkeen takaisin suomalaiseen yhteiskuntaan vai että hänet karkotetaan toiseen kotimaahansa?

Tosin jos laki kirjoitetaan huonosti, niin vaarana on, että tyyppi luopuu Irakin, Somalian, Afganistanin jne. kansalaisuudesta ennen kuin Suomen kansalaisuus ehditään riisua. Mutta askel oikeaan suuntaan silti.
 
Onko tämä nyt sitten muka jotenkin huono asia, että terroristi-kaksoiskansalaiselta voidaan ottaa toinen kansalaisuus pois? Haluaisitko tuomitun terroristin pääsevän tuomion suorittamisen jälkeen takaisin suomalaiseen yhteiskuntaan vai että hänet karkotetaan toiseen kotimaahansa?

Tosin jos laki kirjoitetaan huonosti, niin vaarana on, että tyyppi luopuu Irakin, Somalian, Afganistanin jne. kansalaisuudesta ennen kuin Suomen kansalaisuus ehditään riisua. Mutta askel oikeaan suuntaan silti.
Irakiin ja Afganistaniin näitä muuten ei saa muutenkaan karkoittaa.
En sano että tämä on huono asia mutta tämä tuskin edes hidasta vastapuolen toimintaa. Toivon että olen väärässä
 
Anteeksi kyynisyyteni, mutta ensimmäisenä tulee mieleen, ketkä tahot tätä alkavat vastustaa.
Eihän tämä nyt mitenkään toteuta terroristin ihmisoikeuksia, ja saattaapa jättää raukan jopa Suomen sosiaaliturvien ulkopuolelle.

Terrorismirikokseen syyllistynyt kaksoiskansalainen voisi jatkossa menettää Suomen kansalaisuutensa
http://intermin.fi/artikkeli/-/asse...isi-jatkossa-menettaa-suomen-kansalaisuutensa

Mutta eikös nämä voi jäädä silti suomeen nostamaan etuuksia vaikka kansalaisuusvietäisiin ? Paperittomathan saavat esim kaiken sen mitä mekin ja enemmänkin. Joten en oikein näe että miten nämä eivät saisi vaikka nyt kansalaisuus vietäisiin.... Olisihan se kaikkia kansainvälisiäsopimuksia vastaan jne jos kysytään tietyltä jengiltä.
 
Irakiin ja Afganistaniin näitä muuten ei saa muutenkaan karkoittaa.
En sano että tämä on huono asia mutta tämä tuskin edes hidasta vastapuolen toimintaa. Toivon että olen väärässä

Eihän noi maat ole sodassa ? Tai ainakin sielä on vaikka kuinka paljon turvallisia alueita jonne ne mielestäni pitäisi jokainen laittaa joko suosiolla tai sit väkisin.
 
Mutta eikös nämä voi jäädä silti suomeen nostamaan etuuksia vaikka kansalaisuusvietäisiin ? Paperittomathan saavat esim kaiken sen mitä mekin ja enemmänkin. Joten en oikein näe että miten nämä eivät saisi vaikka nyt kansalaisuus vietäisiin.... Olisihan se kaikkia kansainvälisiäsopimuksia vastaan jne jos kysytään tietyltä jengiltä.

Eivät voi, jos karkottaminen on mahdollista. Katso tapaus Abdiqadir Hussein.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Abdiqadir_Osman_Hussein
 
Mutta eikös nämä voi jäädä silti suomeen nostamaan etuuksia vaikka kansalaisuusvietäisiin ? Paperittomathan saavat esim kaiken sen mitä mekin ja enemmänkin. Joten en oikein näe että miten nämä eivät saisi vaikka nyt kansalaisuus vietäisiin.... Olisihan se kaikkia kansainvälisiäsopimuksia vastaan jne jos kysytään tietyltä jengiltä.

Todennäköisesti tuo jää aika ponnettomaksi pykäläksi, koska syytteiden todentaminen lienee hankalaa. Kansalaisuuden poistaminen kuitenkin mahdollistaa myös maahanpääsyn eväämisen.
 
Eihän noi maat ole sodassa ? Tai ainakin sielä on vaikka kuinka paljon turvallisia alueita jonne ne mielestäni pitäisi jokainen laittaa joko suosiolla tai sit väkisin.
Ei kun kyse on siitä että teloittaisivat nuo.
 
Pahansuopa äärioikeisto on laitettava kuriin

07hel2018

Kirjoittanut Alan Salehzadeh | 53 Kommenttia

Ääriliikkeet ja niitä ajavat ryhmittymät kaivavat syvää kuilua maahanmuuttajien ja kantaväestön välille. Tämä on tietenkin heidän strategiansa mukaista, mutta sen ei saa antaa tapahtua.
Pieni mutta erittäin aktiivinen ja pahansuopa äärioikeistolaisryhmittymä on ottanut tavoitteekseen aiheuttaa mahdollisimman paljon häiriötä ja pahaa mieltä uussuomalaisten, maahanmuuttajien, turvapaikanhakijoiden ja erityisesti muslimien rauhallisten kokoontumisisten ja juhlien yhteydessä. Tämän kaltaista toimintaa on nähty Helsingissä Rautatientorilla, kun he leiriytyivät turvapaikanhakijoiden telttaa vastapäätä. Itäkeskuksessa, kun muslimit kokoontuivat juhlimaan rauhallisissa ja iloisissa tunnelmissa Eid-juhlaa ostos- ja syömisretkellä, häirintää tehtiin ”stop islamisaatio” -sloganin alla. Samaa häirintää on nähty Vesalan koulun pihalla ja nyt Narinkkatorilla kurdien mielenilmaisussa Turkin iskuja vastaan. Varmaasti samojen ryhmittymien vihanlietsontaa ja häirintää on nähty kautta maan.
Suomi on oikeusvaltio, jossa samat kokoontumisvapaudet kuuluvat kaikille. Yhdenkään siviilin ei tarvitse ryhtyä leikkimään lainvalvojaa, moraalipoliisia tai isänmaan sotilasta, sillä demokraattisessa järjestelmässä valtion instituutit hoitavat heille lainsäätäjien määräämät tehtävät. Myös äärioikeistolla on oikeus ilmaista mielipiteensä, mutta muiden rauhallisten kansalaisten kiusaaminen ja ahdistelu on saatava loppumaan.
Äärioikeiston nimissä tapahtuvan häirinnän taustalla varmaan kourallinen aktiiveja. Olisi hyvä selvittää, keitä he ovat ja mitkä ovat heidän perimmäiset tavoitteensa. On monta tapaa rakastaa isänmaataan, heikompien jatkuva kiusaaminen ja häiriköinti tuskin lukeutuu niihin.
Iso tulipalo voi syttyä pienellä tikulla. Mitättömältä vaikuttava kriisi voi eskaloitua tai jäädä kytemään ja roihahtaa myöhemmin. Jos tiettyjen äärioikeistolaisten häirintä saadaan kuriin, on se palvelus kaikille kansalaisille.
https://blogit.iltalehti.fi/alan-salehzadeh/2018/02/07/pahansuopa-aarioikeisto-on-laitettava-kuriin/
 
Analyysi: Maahanmuuttajien kotoutuminen erityisen heikkoa ja kallista

Maahanmuutto on luonut yhä vahvistuvan ja laajenevan toimintapiirin niin julkishallinnolliselle kuin yksityiselle sektorille. Kotouttamispolitiikka on kuvaava esimerkki. Mitä enemmän maahanmuuttoa, sitä enemmän kotouttamista. Mitä enemmän kotouttamista, sitä enemmän maahanmuuttoon liittyvää byrokratiaa ja monikulttuurisuutta. Ja kun ongelma kerran jo on täällä, on perustellusti vaikeaa kannattaa sitä, että siihen ei lainkaan puututtaisi, kirjoittaa perussuomalaisten poliittinen suunnittelija Riikka Purra.

Kotouttamiseen on ladattu paljon toivoa. Sen on edelleen määrä olla se temppu, jolla maahanmuutosta ja monikulttuurisuudesta tehdään rikkaus. ”Kunhan kotouttaminen onnistuu”-fraasi on korvannut takavuosien ehdottoman optimismin.

Eduskunta käynnisti viime vuonna tutkimuksen, joka käsittelee maahanmuuttajien kotouttamisen onnistumista. Tutkimus haluaa ”selvittää kannattavia ja toteuttamisen arvoisia kotouttamistoimenpiteitä erityisesti maahanmuuttajien työllistymisen näkökulmasta sekä tuottaa toimenpide-ehdotuksia.” Tutkimuksen olisi myös määrä ”selvittää kotouttamisen kustannuksia ja toimenpiteiden riittävyyttä ja kustannustehokkuutta.”

Paisuva kotouttamiskoneisto

Kotouttamiseksi kutsutaan perinteisesti kaikkia niitä toimia, joita kohdennetaan erityisesti maahanmuuttajille. Ryhmään kuuluu kaikenlaista työvoimapalveluista ja kulttuurin, kielen ja lukutaidon opetuksesta liikunta- ja sukupuolikasvatukseen sekä yleiseen motivointiin. Myös kotouttamissuunnitelman laatimista on itsessään pidetty kotouttamistoimena.

Koska kotouttamispalvelut ovat niin moninaisia ja vahvasti ketjutettuja (valtion, yksityisen sektorin ja järjestöjen välille), on myös kotouttamisen virallinen arviointi vaikeaa – ja suoraan sanoen sitä ei yleensä tehdäkään. Myös vertailukelpoisten ryhmien puuttuminen vaikeuttaa arviointia.

Toisaalta lähtökohta on nurinkurinen myös muusta syystä: yleensä ne ryhmät, joita pitää kotouttaa, kotoutuvat vaikeasti. Ja toisinpäin: he, joita ei tarvitse kotouttaa, työllistyvät yleensä helposti ja ovat ”haluttuja” työperäisiä maahanmuuttajia.

Kotouttamisen ongelma on siis maahanmuuton ongelma. Näitä asioita ei voi eikä pidä erottaa toisistaan.

Suomessa käytössä oleva järjestöjen roolia ja erilaisia hankkeita ja projekteja korostava kotouttaminen lisää ongelmia entisestään – toimijat saavat käytännössä itse päättää, miten kotouttaminen (eli juuri heidän projektinsa) on onnistunut. Yleensä kyse on osallistuvuudesta, syrjimättömyydestä ja yhdenvertaisuudesta. On selvää, että tällainen ei voi olla objektiivista eikä kokonaisuuden kannalta hyödyllistä.

Julkisella rahalla on lisäksi sellainen vaikutus, että sitä saavilla harvoin on kiinnostusta tehdä itseään tarpeettomiksi. Kotouttamisellakaan ei virallisesti ole päätepistettä – jossain vaiheessa kotouttamispolitiikka muuttuu vain muunlaiseksi vähemmistö-, erilaisuus- tai monikulttuurisuuspolitiikaksi.

Koneisto on tullut jäädäkseen eikä sen koosta ole kenelläkään tarkkaa tietoa.

Kotoutuminen ja työmarkkinoille osallistuminen

Yksinkertaisin kotoutumisen indikaattori on tietenkin työllistyminen. Aineistoa ja lukuja on hyvin paljon saatavilla.

Vuonna 2016 viitisen prosenttia kotoutumiskoulutuksen suorittaneista oli siirtynyt työmarkkinoille kolme kuukautta kotoutumiskoulutuksen päättymisen jälkeen. Kolmannes odotti työttömänä työnhakijana siirtymistä seuraavaan palveluun ja hieman yli puolet oli jo siirtynyt seuraavaan toimenpiteeseen. Useimmin kotoutumiskoulutuksen päätyttyä maahanmuuttajat on ohjattu ammatillisiin opintoihin valmentavaan koulutukseen, jonka jälkeen tavoitteena on osallistuminen ammatilliseen koulutukseen ja Suomen työmarkkinoille soveltuvaan ammattitutkinnon. (HE kotolaista, 2017.)

Maahanmuuttajien työllisyyslukujen perusteella päätelmä on yksiselitteinen: kotouttaminen on pahasti epäonnistunut. Tämä – kuten maahanmuuttajien verraten korkea riippuvuus tulonsiirroista – on hyvin yksinkertaisesti todennettavissa. Vaikeampaa on hyväksyä ilmeinen tosiasia.

Toisaalta kuten tiedämme, työllisyysastekin antaa liian ruusuisen kuvan, sillä iso osa maahanmuuttajien työpaikoista on ns. ”maahanmuuttajatyöpaikkoja”, joita ei olisi olemassa ilman maahanmuuttoa. Vaikka yksilön kannalta työllistyminen on aina hyväksi, on ilmiö muuten epäterve. Kokonaistaloudellisesti tai yhteiskunnan kokonaishyvän kannalta esimerkiksi yhä paisuvat tulkkauskustannukset eivät voi olla positiivinen asia, vaikka tarjoavatkin työtä lukuisille maahanmuuttajille.

Lisäksi on syytä huomata, että nämä erilaiset maahanmuuttajatyöpaikat ovat juuri niitä, joiden voidaan nähdä vaikeuttavan kotoutumista. Miksi opiskella suomen kieltä, jos aina voi käyttää tulkkia.

Työllisyyden ja kielitaidon ohella myös kansalaisosallistuminen ja kulttuurinen integroituminen voisivat toimia hyvinä indikaattoreina kotoutumisesta. Näiden mittaaminen on kuitenkin jo paljon vaikeampaa ja tulkinta moniselitteisempää.

Paljon melua tyhjästä

On kuitenkin vaikea uskoa, että mainitut indikaattorit riittäisivät valtion tutkimushankkeelle. Kuten hyvin tiedämme, kaikki maahanmuuttoon, maahanmuuttajiin ja kotoutumiseen liittyvä esitetään aina monimutkaisemmin – ehkä juuri siksi, että yksinkertaisesti todennettavat seikat ovat liian läpinäkyviä todetessaan epäonnistumisen.

Näin ollen onkin helppo otaksua, että valtion tulevakaan tutkimus ei tule olemaan tarpeeksi yksinkertainen, kvantitatiivinen tai taloudellisiin mittareihin kiinnittynyt. Myöskään sen toimenpide-ehdotukset eivät tule olemaan tarpeeksi konkreettisia.

Sen sijaan tutkimus tulee jälleen toistelemaan jo tietämämme seikat, voimakkaasti kaunistellen, ja tarjoamaan ympäripyöreitä parannusehdotuksia sekä ison liudan uusia käsitteitä, joiden reaalimaailmallinen yhteys jää pimentoon, mutta jotka antavat elantoa ja elämänsisältöä yhä kasvavalle määrälle virkamiehiä, tutkijoita, konsultteja, selvitysmiehiä, sosiaalialan asiantuntijoita, hyvinvointiyhteiskunnan ammattilaisia sekä muita maahanmuuttokoneiston osasia. Veronmaksajien rahalla.

Tutkimus tulee lisäksi toteamaan, että on tärkeää painottaa syrjimättömyyttä ja osallisuutta ja edistää työllisyyttä. Näin nimittäin sanotaan kaikissa valtion virallisissa maahanmuuttoon liittyvissä julkilausumissa, kuten maahanmuutto- ja kotouttamisstrategioissa.

Tilastojen kaunistelu maahanmuuttoideologian hyväksi

Monien maahanmuuttajien työllisyyttä tai maahanmuuton vaikutuksia selvittävien katsausten ongelmana on se, että niissä maahanmuuttajia ei ole jaettu eri kategorioihin. Näin on mahdollista selvästi kaunistella lukuja, sillä kuten esimerkiksi Suomen Perustan tutkimuksista on käynyt ilmi, erot eri maista tulevien ihmisen välillä ovat valtavia. Kun yhdistämme Afrikasta tai Lähi-Idästä tulleen työllisyysasteen ja Saksasta tuleen työllisyysasteen, saamme paljon ”kotoutuneemman” kokonaisasteen.

Humanitaarisen maahanmuuton piirissä saapuneet (kansainvälinen suojelu, perheenyhdistäminen, palauttamatta jääneet, muut välimuodot) ovat työllisyysasteeltaan ja kaikkiaan taloudellisilta nettovaikutuksiltaan selvästi ongelmallisempia kuin muut.
Heikoiten sijoittuneet lähtömaat vuodesta toiseen ovat Somalia, Afganistan ja Irak – sattumoisin juuri ne maat, joista Suomi vastaanottaa eniten humanitaarisia maahanmuuttajia.

Uuden eurooppalaisen vertailevan tutkimuksen mukaan Belgian ja Ruotsin lisäksi erityisesti juuri Suomessa on hälyttävän suuri osuus Euroopan ulkopuolelta tulleista 19–59-vuotiaista maahanmuuttajista toimettomana, yhteensä 31,2 prosenttia. Tämä ”hyvin matalan työintensiteetin maahanmuuttajien” osuus olisi vielä huomattavasti korkeampi, mikäli tarkastelusta jätettäisiin pois esimerkiksi Yhdysvalloista, Kiinasta tai Filippiineiltä saapuneet maahanmuuttajat.

Lisäksi täytyy muistaa, että jo kansalaisuuden saaneet maahanmuuttajat tipahtavat yleensä pois ”maahanmuuttajatilastoista”. Monissa tutkimuksissa on todettu, että toisen sukupolven työllisyys on jopa alhaisempaa kuin ensimmäisen sukupolven kohdalla. Vastaavasti sosiaaliset ongelmat ovat kasvaneet, ja tukiriippuvuus on ylisukupolvista.

Toisaalta tutkimuksissa on vahvasti arkijärjen mukaisesti havaittu, että kulttuuritaustalla on merkitystä kotoutumisen onnistumisen kanssa. Ne maahanmuuttajat, joiden ryhmäidentiteetti – esimerkiksi kulttuurin, uskonnon tai kielen suhteen – on erityisen vahva, kotoutuvat ja työllistyvät heikommin kuin ne, joilla näin ei ole.

Havainnon pitäisi toimia vahvana kritiikkinä monikulttuurisuutta korostavalle kotouttamis- ja erilaisuuspolitiikalle, jollaista esimerkiksi nimenomaan Suomessa ja Ruotsissa halutaan toteuttaa.

Valitettavasti näyttää siltä, että Suomi vastaa ongelmaan vuodesta toiseen kärjistämällä sitä entisestään. Maahanmuutto rakentaa paitsi sosioekonomista alaluokkaa myös kulttuurisesti ja sosiaalisesti erillisiä saarekkeita, ja tällä on merkittävä vaikutus Suomen tulevaisuuteen.

Huono kotouttaminen onkin hyvää kotouttamista

Kuten edellä esitetty osoittaa, kotouttamisen politiikka on surullinen esimerkki siitä, millaiseen akrobatiaan liberaali länsimaa on valmis kyetäkseen pitämään kiinni positiivisesta maahanmuuton ideastaan.

Näin ollen ei liene ehkä suuri yllätys, että juuri ne maat eli Ruotsi, Suomi ja Belgia, joissa oikeasti – eli kaikkien relevanttien tulosten perusteella – kotoutuminen on epäonnistuneinta, ovat kuitenkin kärjessä tärkeimmässä kotoutumista mittaavassa indeksissä (Migrant Integration Policy Index, MIPEX). Siis maat, joissa on alhaisin maahanmuuttajien työllisyysaste, ovatkin onnistuneimpia kotouttajia!

Asiaa selittää tietysti se sama ristiriita, joka vallitsee myös kansallisessa maahanmuuttopolitiikassamme. MIPEX mittaa tulosten sijaan lähinnä järjestelmään syötettäviä asioita – paljonko rahaa pannaan erilaisiin kotoutumis- ja suvaitsevaisuusprojekteihin, kuinka paljon palkataan erilaisia sosiaaliohjaajia ja esimerkiksi, kuinka helppo maahanmuuttajan on yhdistää perheensä. Jos on luotu uusi kotouttamiskoordinaattorin vakanssi, asian täytyy olla kunnossa tai ainakin etenemässä oikeaan suuntaan.

MIPEX, kuten useimmat muutkin kotoutumista mittaavat indeksit, eivät siis kerro mitään oikeasta maahanmuuttajien integroitumisesta – ne kertovat yksinomaan, kuinka massiivinen maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuuskoneisto maassa on ja miten löperöä on sen maahanmuuttopolitiikka.

Ja siinä todella Suomi on ihan huipulla.

Perusasioiden pariin

Emme tarvitse enempää valtion tutkimuksia kertomaan, että emme ole vieläkään tarpeeksi suvaitsevaisia. Emme tarvitse lisää konsulttipalveluita operoimaan yhä monimutkaisempien kotoutumisperiaatteiden kanssa.

Vastaavasti emme tarvitse lisää resursseja erilaisiin maahanmuuttajien aktivointitoimiin (”palvelukokonaisuuksia”) tai uusia toimijoita (”kotouttamisen asiantuntijoita”).

Emme myöskään tarvitse kotouttamisen ”tuloksia” siitä, että toimijoiden välille on tullut yhteistyötä tai että on luotu jälleen uusi sähköinen työkalu, tietopankki tai verkosto.

Ensisijaisesti tarvitsemme järkevää ja hallittua – eli kireää – maahanmuuttopolitiikkaa.

Toisekseen tarvitsemme maassa olevien maahanmuuttajien integroitumista ajavaa politiikkaa, joka on mahdollisimman yksinkertaista, tehokasta ja tiettyjen standardien mukaista. Integroitumisen tulee perustua tulijoiden omaan motivaatioon, sen pitää olla paljon nopeampaa ja tavoitteen täytyy aina olla kielen oppimisessa ja työllistymisessä. Monikulttuurisuus- tai vähemmistöpolitiikkaa ei tule sotkea kotouttamiseen eikä valtion tule holhota ihmisiä järjestelmän ulkopuolelle.

Suomella on käsillä viimeiset hetket muuttaa suuntaa. Muuten edessä on Ruotsin todellisuus – enkä tarkoita nyt ykkössijaa parhaiten kotouttavien maiden listalla.

RIIKKA PURRA
https://www.suomenuutiset.fi/analyysi-maahanmuuttajien-kotoutuminen-erityisen-heikkoa-ja-kallista/
 
Melkoinen johtopäätös.....

Ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja: Turun puukotus olisi voitu estää uudella tiedustelulainsäädännöllä
article_clock.svg
Tänään klo 17:06

Puukotukseen syyllistynyt Abderrahman Bouananen puhelimesta löytyi kuvia ja videoita Isisistä. Pertti Salolaisen mukaan viranomaiset olisivat voineet huomata tällaisen toiminnan ajoissa.



KRP piti tänään tiedotustilaisuuden puukotustapauksen esitutkinnan päättymisestä.

Turun puukotustapaus olisi voinut olla estettävissä uudella tiedustelulainsäädännöllä, uskoo kokoomuksen kansanedustaja ja ulkoasianvaliokunnan puheenjohtaja Pertti Salolainen.

Poliisi on saanut valmiiksi puukotuksen esitutkintamateriaalin, jonka mukaan epäillyn, marokkolaistaustaisen Abderrahman Bouananenpuhelimesta löytyi valokuvia ja videoita Isis-terroristijärjestöstä.
- Esitutkinta vahvistaa käsityksen siitä, että uudella tiedustelulainsäädännöllä olisi saatettu estää tämäkin tragedia, Salolainen kertoo tiedotteessa.

Uusi tiedustelulainsäädäntö meni eduskunnan käsittelyyn tammikuussa. Lainsäädännön puitteissa olisi mahdollista, että viranomaiset seuraisivat esimerkiksi terroristiksi epäillyn henkilön viestintää ulkomaille.

- On saatava tuomioistuimelta lupa, että voidaan lähteä seuraamaan jonkun henkilön tietoliikenneyhteyksiä, Salolainen sanoo Iltalehdelle.

Ainakin teoriassa on siis mahdollista, että mikäli Bouanane olisi todettu ihmiseksi, jota tulee seurata, hänen hankkima Isis-materiaali olisi voinut tulla viranomaisten tietoon. Tällöin isku olisi voitu estää ennalta.
Useissa maissa on pystytty torjumaan terrorismia ennalta toimivalla tiedustelulainsäädännöllä.Salolaisen mukaan Suomen uutta tiedustelulainsäädäntöä ei pidä lykätä, vaan se tulisi saada valmiiksi jo tällä vaalikaudella.
- Turun tapaus osoittaa, että vastaavanlaiset tilanteet voisivat olla estettävissä uudella lainsäädännöllä, ja siksi jokainen päivä ilman uusia tiedustelulakeja luo periaatteessa uusia riskejä
Uuden tiedustelulain piti tulla eduskunnan käsittelyyn jo viime syksynä, mutta se viivästyi tammikuulle.
47dbd64168178a16aac840649e4c1c57c22c83963213656e91f1023b28d7df89.jpg

Pertti Salolaisen mukaan uudi tiedustelulainsäädäntö pitäisi saada valmiiksu tämän vaalikauden aikana.OLLI WARIS
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201802072200727128_u0.shtml
 
Lyhyesti ja ytimekkäästi: ja paskat. Poliisillehan ilmoitettii henkilöstä mutta ei ollut tarpeeksi radikaali ilmeisesti.

Salolainen veti kyllä täysin kiville tiedotteellaan...aivan käsittämätön veto..:facepalm:
Suojelupoliisi tiedotti maanantaina keskipäivällä, että Turun puukotussarjasta epäillystä miehestä oli tullut poliisille vihje jo alkuvuodesta.
...
Supon viestintäpäällikön Jyri Rantalan mukaan esimerkiksi ääriajattelua koskevat vihjeet eivät ole kiireellisyysjärjestyksessä ensimmäisinä.

- Tietotulvan hallitsemiseksi vihjeet, jotka vaikuttavat kiireellisimmiltä, käydään lävitse ensin. Rauhallisemmalla ajalla syvennytään sitten muihin. Mitä enemmän joudumme priorisoimaan, sitä suurempi mahdollisuus on toki siihen, ettei kaikkia vihjeitä ehditä tarkistamaan siinä ajassa kuin hyvä olisi.

Rantala huomauttaa, että toiminnan tarkoituksena on säästää ihmishenkiä. Hän kuvailee vihjeiden tarkastamiseen liittyvää työmäärää valtavaksi. Vihjeitä tarkastatetaan viranomaisyhteistyössä.

Turun epäillyn tekijän vihjeeseen ei sisältynyt tietoa konkreettisesta isku-uhasta eikä epäilty ollut "terrorismintorjunnan kohdehenkilö", kuten Supo asian ilmaisee
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201708212200340000_u0.shtml
 
Taitaa olla melkoista sanahelinää tämäkin esitys...

Ministeriön lakiuudistus voi viedä terroristilta Suomen kansalaisuuden - ”Erittäin kova seuraus”
article_clock.svg
Tänään klo 17:47
Sisäministeriössä on käynnissä lakihanke kansalaisuuslain uudistamiseksi. Lakiuudistuksen toteutuessa terrorismirikokseen syyllistyneeltä Suomen kaksoiskansalaiselta voitaisiin ottaa Suomen kansalaisuus pois.
b45204abca96210271d7483f8a01130da193f4ea307403ce7912d69d096d9b0c.jpg

Sisäministeriö valmistelee lakiuudistusta, joka voisi viedä terrorismirikokseen tuomitulta Suomen kansalaisuuden. Kansalaisuus mitätöitäisiin vain, jos henkilö on Suomen kaksoiskansalainen. AOP
Uudistus koskisi pelkästään kaksoiskansalaisia, sillä Suomi on sitoutunut kansainvälisiin sopimuksiin, joiden perusteella kenestäkään ei voida tehdä kokonaan kansalaisuudetonta.
- Pelkästään Suomen kansalaisilta ei myöskään voida ottaa kansalaisuutta pois rikoksen perusteella, sanoo sisäministeriön ylijohtaja Jorma Vuorio.
Hankkeen esiselvitys aloitettiin viime syksynä. Vuorion mukaan tavoitteena on, että lakiesitys saadaan eduskunnan käsittelyyn "mahdollisimman nopeasti" eli käytännössä ensi syksynä. Lain on tarkoitus tulla voimaan vielä nykyisen hallituksen aikana.

"Ei automaattisesti"

Kansalaisuuslain muutos linkittyy toiseen, oikeusministeriön puolella valmisteltuun lakiuudistukseen, joka tiukentaa terrorismilakeja.
Esimerkiksi YK:n ja EU:n terroristijärjestöksi luokitteleman organisaation toimintaan osallistumisesta sekä matkustamisesta ulkomaille terrorismirikoksen tekemistä varten ja tällaisen matkustamisen rahoittamisesta on tulossa rikollista.
Vuorio sanoo, että kansalaisuuslain uudistuksessa joudutaan pohtimaan muun muassa sitä, miten vakava terrorismirikos aiheuttaisi kansalaisuuden menettämisen.
- Kansalaisuuden poistaminen on erittäin kova seuraus, joten se ei voi tulla automaattisesti kaikista terrorismirikoksista.

Kansalaisuuden mitätöinti ei myöskään tapahtuisi hetkessä, Vuorio muistuttaa. Siihen voitaisiin ryhtyä vasta, kun rikosprosessi on käyty loppuun asti ja tuomio terrorismirikoksesta on lainvoimainen. Käytännössä kansalaisuuden mitätöinnistä päättäisi Maahanmuuttovirasto.
- Kansalaisuuden mitätöinnistäkin pystyisi valittamaan korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti eli kyse olisi todennäköisesti jopa vuosien mittaisesta prosessista.

Kansalaisuuden mitätöinnin jälkeen rikoksesta tuomittu pitäisi myös poistaa maasta. Sekään ei ole välttämättä yksinkertaista, Vuorio sanoo.
Signaali terroristeille
Vaikka prosessi olisi hidas ja todennäköisesti koskisi hyvin harvoja ihmisiä, Vuorio pitää lakiuudistusta tärkeänä.
- Suomi osoittaisi lailla selkeästi, ettei se hyväksy ankarasti tuomittavia tekoja. Sitä, miten tämä tieto vaikuttaisi yksittäisen terroristin toimintaan, on toki vaikea arvioida.
Vastaava laki on voimassa tai tulossa voimaan muun muassa Tanskassa, Hollannissa, Iso-Britanniassa ja Norjassa, josta on haettu mallia myös Suomen lakiuudistukseen.
Vuorion mukaan Suomi astuisi uuden kansalaisuuslain myötä suhteellisen harvalukuisten maiden joukkoon, jotka voisivat mitätöidä kansalaisuuden rikoksen perusteella.
Esimerkiksi Ruotsissa pitäisi muuttaa ensimmäiseksi perustuslakia, jotta kansalaisuuden mitätöintilaki voitaisiin laatia.
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201802072200726793_u0.shtml
 
Lyhyesti ja ytimekkäästi: ja paskat. Poliisillehan ilmoitettii henkilöstä mutta ei ollut tarpeeksi radikaali ilmeisesti.
Nimenomaan. Ei ollut tarpeeksi radikaali. Poliisilla on hyvinkin paljon valtuuksia sitten, kun rikos on jo tapahtunut. Yksittäisen vihjeen perusteella tiedon kaivelu loppuu nykyisellään hyvinkin lyhyeen, joten paskat paskoista.
 
Back
Top