Suomen sisäinen turvallisuus

Hyvinkäällä vatsaan ammuttu nuorempi konstaapeli oli 23-vuotias. PolAMK:n hakuvaatimuksissa erityisiä ikävaatimuksia ei edes mainita, ja ensimmäinen harjoittelu on edessä puolentoista vuoden opintojen jälkeen. Eli jos näillä tiedoilla lähdetään päättelemään, niin periaatteessa joku 18-vuotias ylioppilas voisi hakea poliisikoulutukseen, tulla valituksi ja olla töissä jo ennen kuin täyttää edes 20.

Ei toki vastaa käytäntöä, mutta periaatteessa kai mahdollista.
On mahdollista,aina välillä kurssilla aloittaa tommosia 21-vuotiaita,vanhin sitten vaikka 40 vuotias. Laaja skaala eri koulutuksen ja elämänkokemuksen omaavia ihmisiä.
 
Pakkopalautuksia vastustavat ääri-idiootit lietsoneet itsensä hysteeriseen valhetsunamiin.

https://www.suomenuutiset.fi/stop-d...ietoa-sensuroi-valittomasti-korjausyritykset/

Toimittaja itse kommentoi lopuksi

"Jos jakaisin härskiyden ja sekopäisyyden osalta pisteitä, StopDeportations olisi selvästi kärkisijalla, Refugee Hospitality Club kakkosena ja Rasmus kolmantena. Rasmuksen ryhmässä sentään osattiin esittää relevantteja epäilyjä ja tarinan vastaista näyttöä ei lähdetty sensuroimaan paniikissa."
 
Kun nyt puhutaan VPK:sta, niin lienee syytä mainita sellainen seikka, että koulutus tuohon alkaa parhaimmillaan todella nuorena. Tietysti poliisiksi ei taida edes päästä alle 25 vuotiaana, joten siinä on tietty etu.

Poliisin koulutukseen oli aikaisemmin alaikäraja, se kuitenkin poistettiin kun todettiin, että sitä ei pystytty perustelemaan.

Poliisiopinnoissa alaikäraja on 18 vuotta. Eräs sukulaisnainen selvitteli asiaa ja kysyi poliisikoululta, että voiko hakea opintoihin 53 vuotiaana. Sieltä ilmoitettiin, että ikärasismia ei harrasteta. Yläikärajaa opinnoille ei ole.
 
Kyllä varusmiehille voisi parempaa päivärahaa maksaa ja olisi se myös oikeudenmukaista. 0,5-1v elämästä mitättömän pienellä "palkalla", eikä edes eläke taida kertyä niistäkään vähistä pennosista. Palkaksi saa oikeastaan hyvän mielen, ilmaisen ylläpidon jos ei ole tupakka miehiä ja vastuun puolustaa maata jos niikseen on.

Ei tietenkään ole kenenkään ole mitään pakko ruveta lelupoliisiksi mutta jos siihen halutaan jotain muuta porukkaa kuin pahnan pohjimmaisia niin kyllä siitä vähän on jotain saatava. Miten työantajat? VPK:t kärsivät miehistö pulasta kun työnantajat ei päästä äijiä hälytyksille tai jotkut päästävät. Ei ole pelastuslakia saatu tuossa suhteessakaan korjattua. Sama ongelma on tuossa lelupoliisi järjestelmässä. Ei kaikki työnantajat tule tykkäämään jos hommat jää seisomaan kun työntekijä hilpaisee kesken päivän vartioimaan linja-autoasemaa.

Ja meinaat saada tuolla sen 2000 ukkoa kasaan?
Onnea vaan yritykselle.

Eihän se ole realistista jos ei työstä makseta työn mukaista korvausta. Aika wannabe poliiseja saa olla, että ilmaiseksi lähtevät hommaa tekemään. Sillä innolla pääsisi varmaan ihan poliisi kouluunkin sitten jo ja oikeaksi poliisiksi. Toinen vaihtoehto on, että pääosa lelupoliiseista on niitä jotka eivät ole päässeet poliisikouluun joko fyysisten seikkojen tai korvanvälin vuoksi. Sukupuolijakaumankin voisi veikata jo mutta en tee sitä.

https://www.standard.co.uk/news/cri...bles-puts-immense-strain-on-met-a3194641.html

Suur-Lontoon alueella asuu n. 9 miljoonaa ihmistä. Metropolitan Police Servicen riveissä oli vuonna 2012 5 677 reservipoliisia (Special Constable), joilla oli täydet poliisivaltuudet. Vuonna 2016 luku oli enää 3 253, mutta pormestari Boris Johnson lupasi nostaa määrän 10 000 reservipoliisiin. Palkkaa heille ei makseta, tosin jos asuu Suur-Lontoon alueella, niin saa 50 prosentin palautuksen "kiinteistöveron" ("council tax") tietystä osasta - ei hirmu paljon, kun keskiverto vero kokonaisuudessaan on nähtävästi 1600 punnan luokkaa vuodessa.

Noilla numeroilla on ihan realistista saada kasaan pari tuhatta reservipoliisia n. 5 miljoonan kansalaisen Suomessa. Riippuu ihan siitä, miten homma organisoidaan. Jos vaatimukset asetetaan niin korkeiksi, että peruskansalainen ei riitä, vaan vaaditaan korkeakoulututkinnon suorittamista, tiettyä persoonallisuustyyppiä, 3000 metrin juoksemista Cooperissa, 25 vuoden vähimmäisikää ja 800 tunnin koulutusta, niin se voi toki haitata rekrytointia.

Lisää Metin reservipoliiseista:

https://www.met.police.uk/careers-at-the-met/police-volunteer-roles/special-constable/

P.S. LAPD:n järjestyspoliisin partioissa toimi ainakin vielä hiljattain kolme yli 70-vuotiasta reservipoliisia, ml. yksi 70-vuotias, yksi 74-vuotias ja yksi 80-vuotias. :D Mutta mikäs siinä, jos on pysynyt kunnossa. Joku ex-urheilija voi olla vielä ihan kelvollisessa kunnossa, paremmassa kuin moni kaksikymppinen.

http://www.latimes.com/local/lanow/la-me-ln-lapd-reserves-20150911-story.html
 
Brittien Special Constablet ei välttämättä ole täysin vertailukelpoinen järjestelmä.

Esimerkiksi joissain kaupungeissa käytännössä vaaditaan tietty aika speciaalina, että voi hakea poliisin virkaan. Muillakin alueilla se lasketaan isoksi plussaksi jos pyrkii vakituiseen poliisiin.

Mukana on myös turvallisuusalan ihmisiä, jotka hyödyntävät Speciaalina saatuja tietoja ja yhteyksiä päivätöissä. Suomessahan poliisit eivät saa työskennellä missään turvallisuusalan tehtävissä intressiristiriidan vuoksi. Esimerkiksi E-Afrikassa turvallisuusalan työtehtävissä toimivat eivät saa toimia reservipoliiseina.
 
Brittien Special Constablet ei välttämättä ole täysin vertailukelpoinen järjestelmä.

Esimerkiksi joissain kaupungeissa käytännössä vaaditaan tietty aika speciaalina, että voi hakea poliisin virkaan. Muillakin alueilla se lasketaan isoksi plussaksi jos pyrkii vakituiseen poliisiin.

Mukana on myös turvallisuusalan ihmisiä, jotka hyödyntävät Speciaalina saatuja tietoja ja yhteyksiä päivätöissä. Suomessahan poliisit eivät saa työskennellä missään turvallisuusalan tehtävissä intressiristiriidan vuoksi. Esimerkiksi E-Afrikassa turvallisuusalan työtehtävissä toimivat eivät saa toimia reservipoliiseina.

Ainakaan Met ei hyväksy ammatteja, joiden vuoksi reservipoliisi voisi olla jäävi.

https://www.met.police.uk/globalassets/downloads/careers/320-928-precluded-occupations-list.pdf

Mitä tulee tuohon rekrytointikanavaan vakinaisiin virkoihin, niin sellainen voisi olla poliisille kokonaisuudessaan jopa hyvä asia. Poliisikoulutukseen hakeutumista pohtiva voisi tutustua alaan reservipoliisijärjestelmän kautta, ja rekrypohja saattaisi jopa laajeta, mikäli joku saisi siitä kipinän poliisin ammattiin. Hakumäärät poliisikoulutukseen, tai ainakin hakijoiden laatu, on ollut laskusuunnassa ja koulutusmäärät pienemmät kuin haluttaisiin. Ei ole kauan, kun tästä oli viimeksi mediassa:

https://www.verkkouutiset.fi/al-pol...a-riittavasti-patevia-hakijoita-syyna-palkka/
 
Päin vastoin, poliisin tehtäviä pitäisi lisätä. Kaikki poliisilta poistetut tehtävät takaisin, ja tarvittaessa vaikka keksitään uusia tehtäviä. Kentällä lisätään jalkautumisia ihmisten pariin, samoin ihmisten tekemää liikenteenvalvontaa jne. Tutkinnassa siirrytään painopiste takaisin juttujen selvittämiseen, eikä tutkinnan rajoittamiseen kuten nykyään. Siirrytään nykyisestä keskitetystä mallista takaisin vanhaan poliisiasemien hajasijoitukseen, missä jokaisessa kaupungissa ja isommassa kylässäkin on oma poliisiasema, ja isoissa kaupungeissa joukkoliikenneasemilla vielä omat asemansa. Nämä toimet vaatisivat toki lisää porukkaa, mutta sehän ei vaadi muuta kuin rahaa.

Nykyisin tilanne on se, että poliisilla ei ole käytännössä minkäänlaista reserviä (varsinkaan kun Liikkuva poliisikin on lakkautettu), ja niinkin vaikeasti ennakoitava poikkeustila kuin kesälomakausi saa aikaan henkilöstövajetta ja lisääntynyttä tarvetta ylityömiesten käyttämiseen. Puhumattakaan, että tapahtuisi jotain isoa joka vaatisi paljon poliiseja monessa paikassa yhtä aikaa, tai riittäisi että yhdessäkin paikassa olisi riittävän pitkäkestoinen poikkeustila joka vaatisi normaalia enemmän väkeä. Tai jos tapahtuu jokin yksittäinen, nopeasti paljon porukkaa sitova tilanne niin voi olla että ehkä pääkaupunkiseutua lukuunottamatta partiot loppuvat kesken.

Esimerkiksi reilu viisi vuotta sitten oli niinkin pienessä paikassa kuin Turku (asukasluvultaan taitaa olla Suomen 4. suurin kaupunki) niinkin eksoottinen tilanne kuin käsistä lähteneet kotibileet eräässä omakotitalossa. Tilanne oli, että koko poliisilaitoksen alueelta ei saatu irrotettua tarpeeksi väkeä ottamaan tilanne haltuun, vaan poliisi joutui lähinnä seuraamaan katseella ja estämään lisävahinkojen syntymisen. Myös Helsingistä saattavat partiot loppua, vaikka Tsadissa on kokoluokkaa tai kahta enemmän partioita kuin muualla: kun VR:n vanhat makasiinit Eduskuntataloa vastapäätä paloivat, tilanne sitoi kaikki Helsingin partiot, ja paikalle tuli oikeastaan kaikki lähipoliisilaitostenkin partiot. Voisi melkein sanoa, että kaikki Uudenmaan poliisin hälytyspartiot oli hetkellisesti sidottu kyseiselle tehtävälle.

Poliisilla yksinkertaisesti tulisi olla riittävästi porukkaa, jotta kriisin tai vaikka suuronnettomuuden sattuessa sitä väkeä olisi riittävästi. Pitkittyneessä tilanteessa tehtäviä voitaisiin priorisoida jotta tärkeimpiin tehtäviin riittäisi edelleen väkeä samaan aikaan, kun poikkeustila sitoisi väkeä. Ja myös kesäloma-ajat pärjättäisiin ilman talkoohenkeä.
Niin, kuten tarkoitin niin pois poliisityöstä se paskaosuus, jonka voi tehdä joku muu, kuin se virkahenkilö. Juoppojen kuskaaminen ei tarvitse poliisia ja poliisi voi tehdä poliisille kuuluvia tehtäviä enemmän, kun on aikaa tehdä paremmin....
 
Mukana on myös turvallisuusalan ihmisiä, jotka hyödyntävät Speciaalina saatuja tietoja ja yhteyksiä päivätöissä. Suomessahan poliisit eivät saa työskennellä missään turvallisuusalan tehtävissä intressiristiriidan vuoksi. Esimerkiksi E-Afrikassa turvallisuusalan työtehtävissä toimivat eivät saa toimia reservipoliiseina.

Meidän poliisit eivät saa edes kuulua VPK:n, juurikin intressiristiriidan takia, kun heillä on poliisivaltuudet ja velvollisuudet 24/7, eikä vain työaikaan.
 
Poliisin koulutukseen oli aikaisemmin alaikäraja, se kuitenkin poistettiin kun todettiin, että sitä ei pystytty perustelemaan.

Poliisiopinnoissa alaikäraja on 18 vuotta. Eräs sukulaisnainen selvitteli asiaa ja kysyi poliisikoululta, että voiko hakea opintoihin 53 vuotiaana. Sieltä ilmoitettiin, että ikärasismia ei harrasteta. Yläikärajaa opinnoille ei ole.

Aha. Tuo on muuttunut, aikoinaan oli juttua että ihmisä oltaisiin kehotettu menemään pariksi vuodeksi keräämään elämänkokemusta. Itse näkisin, että tämä on hyvä asia, veikkaisin että tuo jenkki poliisien ongelma on osittain nuorissa poliiseissa, siis senkin huomioiden että osalla on toki ikää, mutta se on vietetty Irakissa tai Afganistanissa.
 
Meidän poliisit eivät saa edes kuulua VPK:n, juurikin intressiristiriidan takia, kun heillä on poliisivaltuudet ja velvollisuudet 24/7, eikä vain työaikaan.
En ole tuollaista kuullutkaan. Tiedän kyllä muutamankin poliisin joka on VPK toiminnassa ainakin ollut mukana. Järkkärinä tai vartijana ei toki voi toimia. Mikä on toisaalta täysin typerää kun sitä on perusteltu sillä, että asiakas ei voi tietää olevansa tekemisissä poliisin kanssa.
 
Mikä on toisaalta täysin typerää kun sitä on perusteltu sillä, että asiakas ei voi tietää olevansa tekemisissä poliisin kanssa.
Onko typerää? Korjatkaa jos olen väärässä mutta tietääkseni poliisi on velvollinen (ainakin teoriassa) sekaantumaan myös vapaa-ajallaan jos näkee rikoksen tekeillä. Eli poliisi on aina poliisi, myös kakkostyössään.
 
Niin, kuten tarkoitin niin pois poliisityöstä se paskaosuus, jonka voi tehdä joku muu, kuin se virkahenkilö. Juoppojen kuskaaminen ei tarvitse poliisia ja poliisi voi tehdä poliisille kuuluvia tehtäviä enemmän, kun on aikaa tehdä paremmin....
No tästä on aina väännetty silloin tällöin,että kuka ne juopot pitäisi hoitaa. Tuollainen ihmisen kiinniottaminen ja säilöönpanohan on itseasiassa aika kova toimenpide, enkä sitä valtuutta viikonloppukurssin vartijoille antaisi. Lisäksi juoppoja on monenlaisia, osa tottelee kyllä poliisia juuri ja juuri mutta vartijan kanssa voi olla vähän eri. Eli eritasoisia voimankäyttötilanteita tulee ja tarvitaanko niihin sitten kuitenkin poliisi paikalle.
 
Onko typerää? Korjatkaa jos olen väärässä mutta tietääkseni poliisi on velvollinen (ainakin teoriassa) sekaantumaan myös vapaa-ajallaan jos näkee rikoksen tekeillä. Eli poliisi on aina poliisi, myös kakkostyössään.
Kyllä näin on. Miksei poliisi sitten voisi tehdä esim. Järkkärin työtä tai toimia bussi kuskina? Kysehän taitaa olla siitä, että jos poliisille aukoo nuppiaan niin saa punaisen kortin virkamiehen vastustamisesta ja jos saman tekee järkkärille niin heilahtaa vain keltainen kortti. Kyse on enemmänkin rikollisten suojelusta kuin muusta. Tämä siis oma mielipide.
 
No tästä on aina väännetty silloin tällöin,että kuka ne juopot pitäisi hoitaa. Tuollainen ihmisen kiinniottaminen ja säilöönpanohan on itseasiassa aika kova toimenpide, enkä sitä valtuutta viikonloppukurssin vartijoille antaisi. Lisäksi juoppoja on monenlaisia, osa tottelee kyllä poliisia juuri ja juuri mutta vartijan kanssa voi olla vähän eri. Eli eritasoisia voimankäyttötilanteita tulee ja tarvitaanko niihin sitten kuitenkin poliisi paikalle.
En itsekkään siirtäisi noita hommia vartijoille. Poliisi on viranomainen jolla on virkavastuu. Vartijat kaikkein halvimmiten koulutettuja ja niitä jotka yritys on saanut työllistettyä. Monen moista jamppaa kuluttaa maihareita niissä hommissa. On wannabe poliiseja, on hyviä jätkiä ja tyttöjä, on sellaisia joilla homma on kilahtanut hattuun jne. Ala ei ole palkkauksen puolesta mikään järin houkutteleva ja materiaali on sen mukaista. Työtehtävätkin saattavat olla ja aika usein ovat sellaisia, että porukka ei tahdo pysyä eli vaihtuvuus suurta. Itse toimisin mielummin poliisin kanssa kuin vartijan jos olisin siinä tilanteessa, että en itsestäni pystyisi huolehtimaan.
 
Mitä noille yksityisille toimijoille sitten annettaisiin, pelkästään sammuneet päihtyneet vai vielä jaloilla olevat mutta häiritsevät? Alkaa livetä julkiselle vallalle kuuluva kiinniotto-oikeus liikaa yksityisiin käsiin jos vartijat alkavat tehdä laajemminkin kiinniottopäätöksiä ja säilöönvientejä. En pidä hyvänä suuntauksena, koska siinä tulee myös raha peliin eri tavalla luonnollisesti. Kyllä yhteiskunnan on yhteisestä pussista kyettävä turvaamaan paremmat turvallisuuspalvelut poliisin kautta ja siihen on löydyttävä poliittista tahtoa.
 
Mikä on toisaalta täysin typerää kun sitä on perusteltu sillä, että asiakas ei voi tietää olevansa tekemisissä poliisin kanssa.

Tuota syytä saa kuulla aika paljon perusteluna. Todellisuudessa intressiristiriita tulee siitää, että poliisin virkatehtäviin kuuluu myös yksityisen turvallisuusalan valvonta. Länsimaiseen oikeusvaltioon ei luonnollisestikaan kuulu, että toimintaa valvova virkahenkilö on itse toiminnassa mukana. Vai miltä kuulustaisi, että valvova eläinlääkäri olisi osakkaana valvomassaan teurastamossa?

Vielä 80-luvulla oli näitä pikkukaupunkeja joissa oli yksi vartioimisliike. Sen osakkaina oli sitten paikallinen poliisipäällikkö ja päällystöä. Vartijoina toimi sitten vapaavuorossa olevia poliiseja. Käytännössä noilla vapaavuorolaisilla oli poliisiradiot matkassa ja aika kivasti myös vuorossa olevat poliisit huomioivat sen, että murto oli tehty asiakkaan tiloihin. Pahimmallaan konstaapelit jättivät "oman firman" mainoksia murtopaikoille ja tutkijatkin sitä omaa firmaa suosittelivat, kun siellä on sentään vapaavuorossa olevat poliisit töissä.

Poliisin palkkaus on myös aivan toisella tasolla kuin vaikka 80-luvulla jolloin poliisi oli vielä pienipalkkainen virkamies. Käytännössähän järjestyspoliisin työtä tekevä poliisi saa nykyisin yli 3000 euroa kuussa palkkaa ja lisiä. Palkka on aivan kohtuullinen suorittavasta työstä maksettava palkka. Joten samanlaista tarvetta sivutoimiin ei enää ole.
 
Niin, kuten tarkoitin niin pois poliisityöstä se paskaosuus, jonka voi tehdä joku muu, kuin se virkahenkilö. Juoppojen kuskaaminen ei tarvitse poliisia ja poliisi voi tehdä poliisille kuuluvia tehtäviä enemmän, kun on aikaa tehdä paremmin....
Kuten totesin, olisi paljon parempi, että poliisien määrää kasvatettaisiin jotta väkeä riittäisi tehdä kaikki nykyiset ja uudet tehtävät. Sitten tarpeen vaatiessa epäoleellisista tehtävistä voisi karsia, jotta saataisiin tekijöitä niihin lisääntyneisiin, oleellisiin tehtäviin. Minun on jotenkin vaikea nähdä, että esim sossutyöntekijöitä voitaisiin käyttää vaikkapa vihreiden miesten torjumiseen, tai edes liikenteen ohjaamiseen tai alueiden ulkoeristykseen.

Toki voisi sanoa, että juoppojen vahtiminen ei kuulu poliisin tehtäviin, vaan se on sosiaalipuolen hommia. Näin tietenkin onkin, ja sen takia olisi järkevää että säilytyssuojien yhteyteen perustettaisiin selviämisasemia. On kuitenkin syytä huomata, että suuri osa (ja käsittääkseni koko ajan suureneva osa) Poliisilain perusteella kiinniotetuista ei ole selvikselle kelpaavia asiakkaita (henkilön suojaamiseksi kiinniotettuja), vaan esimerkiksi häiriköitä (rikokselta ja häiriöltä suojaamiseksi kiinniotettuja). Lisäksi kannattaa huomata, että monessa paikassa poliisivankila ja päihtyneiden säilytyssuoja sijaitsevat samassa rakennuksessa tai muuten lähekkäin siten, että käytännössä molempien vahtimisen hoitavat samat henkilöt, mikä tuo merkittävää synergiaetua.

Miten muuten hoidettaisiin kuljetusten koordinaatio, mikäli haluttaisiiin että sossu hoitaa myös juoppojen kuljetuksen eikä pelkästään vahtimista selviämishoitoasemilla? Yhtä juoppoa ihmettelemässä saattaisi käydä poliisi, ambulanssi ja sossu, ennen kuin löydettäisiin sopiva kuljetuspartio. Kuinka paljon tässä säästettäisiin? Luulen, että säästö olisi ennemminkin miinusmerkkistä; puhumattakaan että homma annettaisiin yksityisille. Firmoille kun ei riitä, että homma saadaan tehtyä nollakatteella, vaan jo Osakeyhtiölaissa todetaan, että osakeyhtiön tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkaille, ellei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä. Eli vaikka yksityinen firma pystyisikin tuottamaan palvelun halvemmalla, se ei kuitenkaan välttämättä myisi sitä halvemmalla ulos, kuin mitä yhteiskunta pystyisi sen tuottamaan itse.

Mitä muita paskaosuuteen kuuluvia hommia poliisilla nykyisellään on, jotka voitaisiin siirtää toisille viranomaisille tai yksityisille? Ja paljonko tälläisella siirtelyllä saavutettaisiin säästöä; siis koko yhteiskunnan tasolla? Toki jos vankien kuljetus siirtyisi poliisilta Riselle, niin toki poliisi säästäisi, mutta Risellä kuluisi enemmän rahaa. Ja poliisi kuitenkin on yleisviranomainen, joka pystyy hoitamaan hyvin laajalla sektorilla erilaisia tehtäviä, mutta esim yksityinen puoli ei tällaiseen joustavuuteen kykenisi, eikä varmaan edes suostuisi ilman lisäkorvausta.
 
Meidän poliisit eivät saa edes kuulua VPK:n, juurikin intressiristiriidan takia, kun heillä on poliisivaltuudet ja velvollisuudet 24/7, eikä vain työaikaan.

Käsittääkseni saavat kuulua VPK:n, tunnen muutaman poliisin jotka toimivat VPK:ssa, ,jopa toimia operatiivisissa tehtävissä, mutta yksikönjohtajana toimiminen on kielletty. Peruste on tuo "poliisi on aina poliisi", mutta miten tilanne muuttuu jos on Yj, tai kolmonen ei aukea.

Kimmo
 
En itsekkään siirtäisi noita hommia vartijoille. Poliisi on viranomainen jolla on virkavastuu. Vartijat kaikkein halvimmiten koulutettuja ja niitä jotka yritys on saanut työllistettyä. Monen moista jamppaa kuluttaa maihareita niissä hommissa. On wannabe poliiseja, on hyviä jätkiä ja tyttöjä, on sellaisia joilla homma on kilahtanut hattuun jne. Ala ei ole palkkauksen puolesta mikään järin houkutteleva ja materiaali on sen mukaista. Työtehtävätkin saattavat olla ja aika usein ovat sellaisia, että porukka ei tahdo pysyä eli vaihtuvuus suurta. Itse toimisin mielummin poliisin kanssa kuin vartijan jos olisin siinä tilanteessa, että en itsestäni pystyisi huolehtimaan.

Vartija sinusta siellä putkassa huolehtii, jos olet kunnossa jossa et pysty itsestäsi enää huolehtimaan.
 
Joukkoa jonka seassa on anarkisteja ja äärivasemmistolaisia joiden
tavoitteena on rikkoa yhteiskuntaa

Pakkopalautuksia vastustavat ääri-idiootit lietsoneet itsensä hysteeriseen valhetsunamiin.

https://www.suomenuutiset.fi/stop-d...ietoa-sensuroi-valittomasti-korjausyritykset/

Toimittaja itse kommentoi lopuksi

"Jos jakaisin härskiyden ja sekopäisyyden osalta pisteitä, StopDeportations olisi selvästi kärkisijalla, Refugee Hospitality Club kakkosena ja Rasmus kolmantena. Rasmuksen ryhmässä sentään osattiin esittää relevantteja epäilyjä ja tarinan vastaista näyttöä ei lähdetty sensuroimaan paniikissa."

Samojen sekopäiden joukko vaikutti varsin vahvasti loppukesällä ja syksyllä 2015.
Miten laajaa vastaava toiminta oli esimerkiksi Saksassa (ja pääsivät vaikuttamaan koko EU:n turvallisuuteen)?

Nyt tuntuu kuitenkin jo alkavan tökkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top