Suomen sisäinen turvallisuus

Tuosta yksinpartioinnista:

Paljonkohan olisi sellaisia tehtäviä, jotka voitaisiin suorittaa turvallisesti yhdellä miehellä ilman laadun kärsimistä? Ehkä jo valmiiksi vartijoiden ja järjestyksenvalvojien kiinniottamat pokat (hoidetaan paperityöt tai kuljetetaan raudoitettuna putkaan) ja osa liikenneonnettomuuksista (paperitöiden tekeminen riittää, ei tarvita liikenteenohjausta)? Ehkä liikennevalvontaa?

Kriittisille keikoille päästäisiin todennäköisesti selvästi nopeammin yksinpartioinnilla. Se olisi ilmeinen etu, jos jonkun henki tai terveys on vakavassa vaarassa. Mutta käänteisesti, paljonko riskiä poliisin pitää ottaa ja minkä hinnan yhteiskunta on valmis maksamaan? Pidän selvänä, että liipaisinsormi on herkempi, kun tilanteisiin mennään yksin. Se ennen pesismailaa heilutellut ja taserilla, kaasulla ja patukalla vähintään kahden poliisimiehen voimin tyrmätty kohdehenkilö saa nyt todennäköisemmin 9mm luodin kehoonsa.

Lisäksi jos useimmille keikoille (kotihälytykset, juopot/häiriköt ym. ennustamattomat tapaukset) kuitenkin lähetettäisiin useampi yksikkö, niin saadaanko yksinpartioinnista lisäarvoa?

Vähän amerikkalaista näkökulmaa aiheesta:

https://pubsonline.informs.org/doi/abs/10.1287/mnsc.27.2.213
https://pdfs.semanticscholar.org/b518/1354164566237def8dbe12d9465318e08918.pdf
http://m.policemag.com/article/2941/the-buddy-system

P.S. Mielenkiintoista olisi kuulla, mitä @YJT :llä on aiheeseen sanottavaa.
Tuo nyt oli tuollaista omaa hajatelmaa :) Kiitokset linkeistä. Liikenne valvonta olisi myös sellaista helposti yksintehtävää. Oikeastaan varmaan kaikki muut tehtävät paitsi sellaiset joissa on väkivallan uhka.
 
Tuo nyt oli tuollaista omaa hajatelmaa :) Kiitokset linkeistä. Liikenne valvonta olisi myös sellaista helposti yksintehtävää. Oikeastaan varmaan kaikki muut tehtävät paitsi sellaiset joissa on väkivallan uhka.

Liikennevalvonta ei ole tehtävä, jossa ei ole väkivallan uhkaa. Sen verran kaikenlaista hörhöä ja etsintäkuulutettua on liikkeellä. Suuri osa etsintäkuulutetuista otetaan kiinni liikennevalvonnan kautta.

Joten ei jatkoon.
 
Liikennevalvonta ei ole tehtävä, jossa ei ole väkivallan uhkaa. Sen verran kaikenlaista hörhöä ja etsintäkuulutettua on liikkeellä. Suuri osa etsintäkuulutetuista otetaan kiinni liikennevalvonnan kautta.

Joten ei jatkoon.
Oleellista olisi partio tiheyden kasvu jonka seurauksena sitä apua olisi saatavissa. Kyllähän jeparit jenkeissäkin autoja yksin pysäyttelee.
 
Oleellista olisi partio tiheyden kasvu jonka seurauksena sitä apua olisi saatavissa. Kyllähän jeparit jenkeissäkin autoja yksin pysäyttelee.

Niin...ja tunnetuin seurauksin. Vainajia niin lainvalvonnan kuin "asiakkaiden" puolella. On nimittäin sen verran vakava työturvallisuuskysymys, että tuskin yksinpartiointia tulee tapahtumaan.
 
Niin...ja tunnetuin seurauksin. Vainajia niin lainvalvonnan kuin "asiakkaiden" puolella. On nimittäin sen verran vakava työturvallisuuskysymys, että tuskin yksinpartiointia tulee tapahtumaan.
Ei varmasti tule tapahtumaan ainakaan lähiaikoina. En sano ettei tapahtuisi koskaan koska maailma muuttuu.
 
Tuo onkin aika mielenkiintoinen. Ei varmaan jää vapaaehtoisista kiinni mutta lähinnä mietityttää noiden käyttäminen. Mihin varaudutaan? Laajaan yleiseen levottomuuteen tai yhteiskunnan osittaiseen romahtamiseen?

Terrori-iskuilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Tälläkin hetkellä poliisi voi käyttää puolustusvoimia apuna jos täytyy jotain vartioida ja terrori-iskujen kaltaiset tapahtumat kuuluvat jatkossakin "oikeille" poliiseille eikä resevipoliisille. Kaikenkaikkiaan hyvin mielenkiintoinen kuvio. Eikä ollenkaan ilmainen järjestelmä ylläpitää. Nythän puolustusvoimat on pitänyt yllä vähän vastaavaa järjestelmää joka on poliisille ollut ilmainen ellei sitten peritä jotain maksua virka-apu ajalta.

Aika vähän tuo hanke on loppujen lopuksi keskustelua herättänyt ja itse en ole ainakaan saanut vastausta kysymykseen: Miksi?
Sota, hybridi, pandemia, pahempi Cyber isku, pahempi, sektaarinen konflikti, useampi kerralla.
Entä sitten kun terroristit suorittavat iskujaan aalloissa vähintään 10 kerralla ja sellaisella tahdilla että uusia tulee lisää ennen kuin aikaisemmat on ehditty hoitaa loppuun?
 
Sota, hybridi, pandemia, pahempi Cyber isku, pahempi, sektaarinen konflikti, useampi kerralla.
Entä sitten kun terroristit suorittavat iskujaan aalloissa vähintään 10 kerralla ja sellaisella tahdilla että uusia tulee lisää ennen kuin aikaisemmat on ehditty hoitaa loppuun?
Siinä vaiheessa on julistettu poikkeustila ja armeija on kadulla.
 
Mulla on sellanen käsitys että Ameriikoissa yksin ajavat poliisit partioi kuitenkin usein niin, että partiokaveri ajaa toisella autolla lähellä. Ja samaa harrastetaan meilläkin, esim jos toinen konstu ajaa maijalla niin toinen voi liikkua moottoripyörällä. Tätä partiointimuotoa käytetään varsinkin liikennevalvonnassa. Lisäksi yhden hengen partioita tulee joskus kun vuorossa on vajetta. Silloin tehtäviä hoidetaan valikoidusti, työturvallisuus huomioiden. Yhden hengen partio sopii kyllä ”jäykälle” keikalle, mutta lähinnä tukiyksikkönä.
 
Siinä vaiheessa on julistettu poikkeustila ja armeija on kadulla.
Kauanko tuohon menee aikaa, mitkä ovat resurssit ja mikä on mandaatti armeijan ukot Vs poliisi ja armeijan ukot?
Kuten tiesulusta on vähemmän hyötyä jos auton peräkonttia ei saa avata.
 
Tuosta yksinpartioinnista:
...
P.S. Mielenkiintoista olisi kuulla, mitä @YJT :llä on aiheeseen sanottavaa.

No joo, yksinpartioinnilla saavutettaisiin varmasti nykyistä parempi poliisin näkyvyys katukuvassa, mikä olisi luonnolliseti hyvä juttu. Myös esim, liikenteenohjaus/alueen eristäminen voisi olla helpompaa, kun autoja olisi tuplamäärä blokkamaan katuja ym.

Myös vasteaika voisi lyhentyä jonkin verran, tosin jos/kun partion puolikkaat partioisivat joka tapauksessa toisiaan lähellä, niin tässä ei varmaankaan olisi merkittävää eroa nykysysteemiin. Nykyinen voi olla jopa nopeampi, kun toinen lukee karttaa; yksin mentäessä on harhaan ajamisen riski suurempi ja kovalle keikalle ei kuitenkaan voisi työturvallisuuden nimissä mennä yksin. Lisäksi nykysysteemillä vänkäri voi esim ottaa pitkää pyssyä ja/tai raskasta liiviä valmiiksi ajon aikana, jolloin ollaan nopeammin toiminnassa mukana kun päästään perille. Muutenkin, jos autossa on vain kuljettaja, niin kuljettaja voi lähinnä kuljettaa ajoneuvoa. Jos autossa on myös vänkäri, partio pystyy tekemään paljon muutakin siinä partioinnin ohessa, ja myös tehtävillä ollessaan.

Sitten, vaikka henkilöstökulut ovat poliisissa suurin menoerä, aiheutuisi yksinpartioinnista yllättäviäkin lisäkuluja. Esimerkiksi ajoneuvokalustoa pitäisi olla (lähes) tuplamäärä nykyiseen verrattuna, samoin autohalleja pitäisi laajentaa jne, ajoneuvojen käyttökustannukset tuplaantuisivat, jne.

Joihinkin tehtäviin yksinpartionti sopisi toki ihan hyvin, mutta joissakin tehtävissä se voisi laskea voimankäytön kynnystä, kuten täällä on jo todettu. Vaikka tilanteisiin mentäisiinkin periaatteessa aina vähintään kahdella poliisilla, niin silti joku olisi aina paikalla ensimmäisenä ja hetken aikaa yksin. Puhumattakaan tilanteista, joissa keikka tulee poliisin luo, eikä toisin päin.

That said, Suomessakin poliisi suorittaa ihan rutiininomaisesti yksinpartiointia ja vieläpä hälytyspartiointia jo nykyisellään: ainakin moottoripyöräpoliisit ajavat yksikseen ja ottavat vastaan myös hälytystehtäviä, samoin hälytystehtävät tulevat myös moottoripyöräpoliisien luo. Lisäksi, kuten toisessa vastauksessa todettiin, myös paripuolikkaita nähdään välillä yksin liikkeellä; välillä virkapuvussa ja välillä siviileissä.

Yksinpartioinnissa on sekä hyviä että huonoja puolia. En kuitenkaan näkisi, että se olisi ratkaisu poliisin näkyvyyden lisäämiseen kentällä.
 
Sinänsä nyanssina,toi yksinpartiointi on aika tylsä vuoro päästellä jos sattuu vielä hiljainen päivä.
 
no juu, mutta arvaappas kuinka herkästi lähtee 9 mm.n pikaporalla kolme nappia asiakkaan suuntaan, kun liikennevalvonnassa menee joku vituilleen... Todella helposti.
Tuttu oli jenkeissä New Yorkissa tutustumassa paikallisen poliisin työhön. Sielä ihmettelivät kun meillä normi liikennepysäytys on niitä "helpoimpia" tehtäviä. Sielä taas huomattavasti vaarallisempi, tosin myös muu liikenne oli toki syynä mutta kuitenkin.
 
Sitten, vaikka henkilöstökulut ovat poliisissa suurin menoerä, aiheutuisi yksinpartioinnista yllättäviäkin lisäkuluja. Esimerkiksi ajoneuvokalustoa pitäisi olla (lähes) tuplamäärä nykyiseen verrattuna, samoin autohalleja pitäisi laajentaa jne, ajoneuvojen käyttökustannukset tuplaantuisivat, jne

Aivan. Ja tämä menettely toisi poliitikoille kenties keinon vähentää poliisin lkm entisestään, kun kerran yhdelläkin pärjää....

Suomessa on hyvä systeemi ja mielestäni tarpeeksi hyvät poliisit, niitä on vaan nyt liian vähän....en anna tästä jälkeen lainkaan.
 
Reservipoliisia kokeiltiin jo 90-luvulla ja sille ei annettu resursseja - ei toiminut.

Nyt järjestelmää aiotaan herätellä ja taas kerran tuloksia pitäisi saada ilman resursseja?

Järjestelmä on voi halpa ja hyvä (esim. VPK:t). Sen sijaan hyvää ja ilmaista ei ole vielä koskaan saatu aikaiseksi.

Täydennyspoliisijärjestelmä ei toiminut; vapaaehtoisia kerättiin mutta ilmeisesti minkäänlaista toimintaa (esim harjoituksia) ei kai järjestetty. Lisäksi ongelmana oli käsittääkseni lainsäädäntö, eli homma oli säädelty siten, että reservipoliisin käyttökynnys oli säädetty ihan liian korkealle.

En tiedä, mihin tehtäviin reservipoliisia on suunniteltu käytettävän, mutta itse voisin kuvitella että esim kaupunkien keskustoissa voisi partioida isoja YJT-partioita joissa partion johtaja olisi oikea poliisi, ja muut reservipoliiseja; tai niin että normaalin poliisipartion vahvistuksena olisi 1-2 reservipoliisia jotka toimisivat poliisien ohjeistuksessa.

Tällaisia isoja partioita voisi käyttää esim vapun tyyppisinä hulinaöinä, ja miksei myös normaaleina viikonloppuöinä. Myös tosiaan rikos- ja kolaripaikkojen eristämiset ja liikenteenohjaukset voisivat olla sopivaa tehtävää, tosin kun näitä ei pysty suunnittelemaan etukäteen niin en tiedä, miten homma käytännössä toimisi. Toki sopivia tehtäviä voisi kohdentaa ensisijaisesti reservipoliisipartioille, jolloin normaaleja poliisipartioita ei tarvitsisi sitoa näihin tehtäviin, ja ne jäisivät vapaiksi keikan ajamiseen.

Suuressa maailmassahan tällaisia reservipoliiseja on käytössä kai useammassakin maassa. Käsittääkseni Yhdysvalloissa homma on VPK-tyyppistä eli henkilöt sitoutuvat tekemään tietyn määrän työvuoroja kuukaudessa, ja saavat siinä ohessa koulutusta siten, että ajan kanssa saavat normalin poliisin koulutusta vastaavan määrän koulutusta; toki jaettuna pidemmälle aikavälille. Tässä toki pitää huomata, että Yhdysvalloissa poliisin koulutus on aika eri tyyppinen kuin meillä, ja huomattavasti lyhyempi myös.
 
Känniläisten kuskaamiseen reservipoliisi ainakin sopisi.
Jäisi kunnon partiot oikeisiin tehtäviin ja reserviläiset lähtisi viemään juoppoa putkaan mikä on vaikka 1h ajomatkan päässä.
Lapissa sitten varmasti enemmän tehtäviä kun matkat pitkiä.
 
Känniläisten kuskaamiseen reservipoliisi ainakin sopisi.
Jäisi kunnon partiot oikeisiin tehtäviin ja reserviläiset lähtisi viemään juoppoa putkaan mikä on vaikka 1h ajomatkan päässä.
Lapissa sitten varmasti enemmän tehtäviä kun matkat pitkiä.

Todella motivoivaa vapaaehtoistyötä, "känniläisten kuskaamista" virkavastuulla ja ilman palkkaa. :cautious: Luulen, että tehtäväkenttä kannattaa rakentaa monipuolisemmaksi, jos henkilöstön halutaan olevan kohtuullisen motivoitunutta ja selväpäistä.
 
Mistä rahat jatkuvaan käyttöön? Näille pitänee maksaa myös jotain ja todennäköisesti sama tai ainakin lähelle mitä oikeallekin poliisille. Poliisin ongelma on nykyäänkin raha ja tarkemmin se kun sitä ei ole
 
Back
Top