Suomen sisäinen turvallisuus

Rikospaikka: Poliisiin kohdistunut väkivalta on kaksinkertaistunut 2000-luvulla – "Ennen lyötiin kerran, nyt kymmenen"
RIKOS JULKAISTU 22.02.2018 08:02

Rikospaikka: Poliisiin kohdistunut väkivalta lisääntynyt 2000-luvulla
Rikospaikka-klipit
12 min


Poliisiin kohdistunut väkivalta on kaksinkertaistunut tällä vuosituhannella. Näin kertoo komisario Henri Rikander Poliisiammattikorkeakoulusta Rikospaikka-ohjelman haastattelussa.
Rikander seuraa Poliisiammattikorkeakoulussa poliisiin kohdistunutta väkivaltaa ja myös poliisin käyttämiä voimakeinoja.
Rikander kertoo Rikospaikan haastattelussa, että samanlainen ilmiö on havaittu myös esimerkiksi Hollannissa ja Ruotsissa. Se ei rajoitu vain poliisiin, vaan koskee myös esimerkiksi pelastushenkilöstöä.
Mainos (uutinen jatkuu alla)


– Syy voi olla laajemmassa yhteiskunnan syrjäytymisongelmassa.
Rikanderin mukaan väkivalta on muuttunut.
– Jos ennen poliisia lyötiin kerran, niin nyt se voi olla kymmenen kertaa. Mukaan ovat tulleet esimerkiksi laserosoittimet, veitset, ampuma-aseet ja kranaatit.
Mainos (uutinen jatkuu alla)


Rikospaikan haastattelussa käsitellään poliisiin kohdistuneen väkivallan ohella myös poliisin aseenkäyttöä.
https://www.katsomo.fi/sarja/rikosp...nut-vakivalta-lisaantynyt-2000-luvulla-880649

Samaan aikaan poliisin poliisi on kadonnut katukuvasta, auktoriteetti on rapautunut, tehtäviä on siirtynyt yksityisille toimijoille...jne.
 
flag-for-sweden_1f1f8-1f1ea.png
 
Päästään tuossa poliisiin kohdistuneessa väkivallassakin ihan uudelle levelille jahka tänne saadaan oikeita ja väkivaltaisia jengejä. Ikävä kehityssuunta.
 
Voi kertoa syrjäytymisestä tai voi kertoa myös siitä miten asiat ovat muuttuneet alkaen jo koulujärjestelmästä.

Ei opettajia eikä kansalaisen kasvettua esivaltaa enää kunnioiteta samassa määrin kuin esimerkiksi 90-luvulla.
 
Viimeksi muokattu:

Suomeen halutaan kouluttaa 2000 reservipoliisia
ANTTI KIRKKALA | 21.02.2018 | 13:19
Sisäministeriössä on parhaillaan vireillä lainsäädäntöhanke, joka luo pohjan reservin käytölle.
Poliisi aikoo kouluttaa valtakunnallisesti noin 2000 reservipoliisista koostuvan operatiivisen reservin.

– Uuden reservipoliisijärjestelmän on suunniteltu korvaavan aiemman toimimattomaksi jääneen täydennyspoliisin, joka on myös lainsäädännön osalta jäänyt ajastaan jälkeen, poliisijohtaja Tomi Vuori kertoo poliisin uutiskirjeessä.

Sisäministeriössä on parhaillaan vireillä reservipoliisia koskeva lainsäädäntöhanke, joka edetessään tulee luomaan pohjan reservin käytölle.

Poliisi on allekirjoittanut puolustusvoimien kanssa sopimuksen, jossa määritellään kokonaisturvallisuuteen liittyvää viranomaisyhteistyötä. Puolustusvoimilta vapautuvia reserviläisiä on tarkoitus hyödyntää uusissa sisäisen turvallisuuden tehtävissä.

Vuoren mielestä turvallisuusympäristön muutokset ja uudet uhkakuvat luovat painetta uudistustyölle. Reservin on tarkoitus tukea poliisitoimintaa sellaisissa poikkeustilanteissa, joissa poliisin omat voimavarat eivät riitä tehtävien hoitamiseen.

Reservipoliisiin hakeutuminen tulee perustumaan vapaaehtoisuuteen ja erillisen peruskoulutuksen suorittamista.

Koulutuksen on suunniteltu tapahtuvan vapaa-ajalla ja lähtökohtaisesti viikonloppuisin. Osa koulutuksesta voidaan järjestää internetin kautta.

Reservipoliisien rekrytointi on tarkoitus aloittaa heti lainsäädännön voimaantulon jälkeen.
https://www.verkkouutiset.fi/suomeen-halutaan-kouluttaa-2000-reservipoliisia/
 
https://www.seiska.fi/Uutiset/Teini...-12-vuotiaan-pojan-puukottamisella-uhaten-Isa

– Kävi hirveä tuuri ja sain kautta rantain tietää, ketkä sen tekivät. Jäljet johtivat Haagaan ja Vuosaareen. Välitin pojan vanhemmille tiedon, että jos he eivät ota minuun yhteyttä, minä tulen heidän kotiinsa käymään. Ei kestänyt kauaa, kun pojan äiti soitti. Hän oli kovin pahoillaan, pyysi tilinumeron, maksoi ryöstetyt rahat takaisin ja lupasi laittaa poikansa ruotuun. Sen jälkeen juttelin vielä pojan kanssa. Hän oli todella nolona ja pahoillaan, Juho toteaa.
Juho on Vantaan Louhelan lähiön kasvatti ja vanhanliiton miehiä, eikä nähnyt tarpeelliseksi tehdä asiasta rikosilmoitusta.
– Uskon, että viesti meni muutenkin perille. En halunnut sotkea poliisia tähän, koska siitä saavat kaikki ongelmia. Toivotin nolona olleelle pojalle lopuksi tsemppiä ja käskin laittamaan itsensä ruotuun.

Jos olet itsekin multikriminaali, voit hoitaa vakavatkin tapaukset epävirallisesti. Nyt vain rikollisenalut pääsivät vastuusta. Ei näin.
 
Tuo onkin aika mielenkiintoinen. Ei varmaan jää vapaaehtoisista kiinni mutta lähinnä mietityttää noiden käyttäminen. Mihin varaudutaan? Laajaan yleiseen levottomuuteen tai yhteiskunnan osittaiseen romahtamiseen?

Terrori-iskuilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Tälläkin hetkellä poliisi voi käyttää puolustusvoimia apuna jos täytyy jotain vartioida ja terrori-iskujen kaltaiset tapahtumat kuuluvat jatkossakin "oikeille" poliiseille eikä resevipoliisille. Kaikenkaikkiaan hyvin mielenkiintoinen kuvio. Eikä ollenkaan ilmainen järjestelmä ylläpitää. Nythän puolustusvoimat on pitänyt yllä vähän vastaavaa järjestelmää joka on poliisille ollut ilmainen ellei sitten peritä jotain maksua virka-apu ajalta.

Aika vähän tuo hanke on loppujen lopuksi keskustelua herättänyt ja itse en ole ainakaan saanut vastausta kysymykseen: Miksi?
 
Asiasta on jo foorumilla ainakin yksi keskustelu.

Suomi ei tarvitse jotain huonosti koulutettua apupoliisijärjestelmää (reservipoliisi), jonka palveluita käytettäisiin lähinnä festareilla tai sitten kun maailmanlopun liekit loimottaa horisontissa.

Sen sijaan tarvitaan "vapaapoliisi" (vrt. VPK) joilla on selkeä nousujohtoinen koulutusjärjestelmä, virkavastuu, poliisin valtuudet jo normaalioloissa ja jotka saavat palkkaa palvelus ja koulutusajalta. Koulutuksen ja kokemuksen myötä edettäisiin onnettomuus- ja palopaikkojen vartionnista aina vakituisen poliisin työpariksi kasvukeskuksen sykkivään yöhön.
 
Poliisin ongelmana on se, että sieltä vähennetään koko ajan väkeä. Rahaa ei ole ja sitä tuskin on tulossa lisää. Siihen nähden puhutaan sitten reservi tai vapaapoliisi järjestelmästi niin nekin maksava. En ymmärrä sitä oikein, että mitä riskiä tai ongelmaa tai tehtävää varten noita tarvittaisiin? Yhteistyö puolustusvoimien kanssa on käsittääkseni toiminut. Järjestelmä on joustava eikä aiheuta poliisille kustannuksia kuin korkeintaan silloin kun virka-apua käytetään.

Tuollaisesta poliisi reservistä tulee lähinnä mieleen miliisi järjestelmä.
 
Asiasta on jo foorumilla ainakin yksi keskustelu.

Suomi ei tarvitse jotain huonosti koulutettua apupoliisijärjestelmää (reservipoliisi), jonka palveluita käytettäisiin lähinnä festareilla tai sitten kun maailmanlopun liekit loimottaa horisontissa.

Sen sijaan tarvitaan "vapaapoliisi" (vrt. VPK) joilla on selkeä nousujohtoinen koulutusjärjestelmä, virkavastuu, poliisin valtuudet jo normaalioloissa ja jotka saavat palkkaa palvelus ja koulutusajalta. Koulutuksen ja kokemuksen myötä edettäisiin onnettomuus- ja palopaikkojen vartionnista aina vakituisen poliisin työpariksi kasvukeskuksen sykkivään yöhön.
Saattaisi olla poliisille aika suuri apu jos autossa olisikin kolmas apupoliisi mukana auttamassa viikonloppurähinöissä, ainakin jos toinen vakinaisista on sisar hento sininen...
 
Reservipoliisia kokeiltiin jo 90-luvulla ja sille ei annettu resursseja - ei toiminut.

Nyt järjestelmää aiotaan herätellä ja taas kerran tuloksia pitäisi saada ilman resursseja?

Järjestelmä on voi halpa ja hyvä (esim. VPK:t). Sen sijaan hyvää ja ilmaista ei ole vielä koskaan saatu aikaiseksi.
 
Poliisin ongelmana on se, että sieltä vähennetään koko ajan väkeä. Rahaa ei ole ja sitä tuskin on tulossa lisää. Siihen nähden puhutaan sitten reservi tai vapaapoliisi järjestelmästi niin nekin maksava. En ymmärrä sitä oikein, että mitä riskiä tai ongelmaa tai tehtävää varten noita tarvittaisiin? Yhteistyö puolustusvoimien kanssa on käsittääkseni toiminut. Järjestelmä on joustava eikä aiheuta poliisille kustannuksia kuin korkeintaan silloin kun virka-apua käytetään.

Tuollaisesta poliisi reservistä tulee lähinnä mieleen miliisi järjestelmä.

En myöskään näe tarvetta mihin tämä reservipoliisitarve olisi tulossa?
Jos puhutaan terrorismista tai "vihreistä miehistä", niin Puolustusvoimilla ja Rajavartiolaitoksella on käyttökelpoisia suorituskykyjä antaa tueksi jo nyt ja lisää ollaan järjestämässä mahdollisten lakimuutosten myötä.
Jos taas reservipoliisilla paikotaan Poliisin syvenevää resurssipulaa (käytännössä siis rahan puutetta), niin tapa paikkoa sitä reservipoliiseilla on aikalailla väärä, eikä missään nimessä ratkaise itse ongelmaa.
Mieluummin kehitetään toimintaa siihen suuntaan että voidaan entistä sujuvammin hyödyntää eri viranomaisten suorituskykyjä toistensa tukena. Siihen suuntaan on nykymaailman uhkiin vastaamisessa mentävä aikaisempaa enemmän jokatapauksessa.
 
Ei tänne mitään uutta poliisijärjestöä tarvita vaan se mitä tarvitaan on suurentaa jo olemassa olevaa poliisivoimaa.

JVOK5M6C7NeyEHtwCZCwi8xbirZZfW29746_RrcAU8M.png
Samaa mieltä. Lisää poliiseja kentälle. Sekä suuriin asutuskeskuksiin (enemmän) että haja-asutusalueelle (vähemmän).

Kartan tiedot eivät välttämättä ole sitten ihan suoraan vertailukelpoisia. Joissakin maissa ainakin rajavartiosto luetaan poliiseihin.
 
En myöskään näe tarvetta mihin tämä reservipoliisitarve olisi tulossa?
Jos puhutaan terrorismista tai "vihreistä miehistä", niin Puolustusvoimilla ja Rajavartiolaitoksella on käyttökelpoisia suorituskykyjä antaa tueksi jo nyt ja lisää ollaan järjestämässä mahdollisten lakimuutosten myötä.
Jos taas reservipoliisilla paikotaan Poliisin syvenevää resurssipulaa (käytännössä siis rahan puutetta), niin tapa paikkoa sitä reservipoliiseilla on aikalailla väärä, eikä missään nimessä ratkaise itse ongelmaa.
Mieluummin kehitetään toimintaa siihen suuntaan että voidaan entistä sujuvammin hyödyntää eri viranomaisten suorituskykyjä toistensa tukena. Siihen suuntaan on nykymaailman uhkiin vastaamisessa mentävä aikaisempaa enemmän jokatapauksessa.
Tuo reservipoliisi järjestelmä on kyllä aika turha ja osin päällekkäinen nykyisten resurssien kanssa jotka joka tapauksessa ovat olemassa. Resurssipulaan siitä ei tosiaan apua ole ellei sitten tavoitella sitä, että poliisi itse voi päättää reservipoliisien käytöstä joka sitten käytännössä vaatii aikamoisen lisäbudjetin joka vuosi. Lisäksi nämä reservipoliisit eivät ole poliiseja vaan ennemminkin poliisin apulaisia.
 
Samaa mieltä. Lisää poliiseja kentälle. Sekä suuriin asutuskeskuksiin (enemmän) että haja-asutusalueelle (vähemmän).

Kartan tiedot eivät välttämättä ole sitten ihan suoraan vertailukelpoisia. Joissakin maissa ainakin rajavartiosto luetaan poliiseihin.
Olen monasti miettinyt, että Poliisissakin ihmiset ovat niitä jotka maksavat. Miksei siis laitettaisi hommaa niin, että alueellisesti tai ajallisesti poliisit partioisivat yksin? Enkä tarkoita, että poliiseja sillä varjolla vähennettäisiin vaan poliisi kattaisi alueellisesti suuremman alueen ja käyttö olisi joustavaa. On aivan varmasti paljon tehtäviä joissa ei kahta poliisia tarvita ja sitten tehtäviä joissa neljäkin poliisia on liian vähän. Tuollaisista "yhden"miehen partioista saataisiin tilanteen mukaan koottua sopivan kokoisia vasteita.

Parastahan olisi jos vakinaisten poliisien määrä nousisi kentällä vaikka tuhannella. Se näkyisi ja tuntuisi. Sitten jokunen sata tutkijaa vielä päälle. Olisi aikaa jalkautua ja olla ihmisten keskuudessa ennaltaehkäisemässä kun nyt tuntuu, että poliisi vain reagoi. Kaikki koulupoliisi toimintakin (ainakin alueellisesti) on ajettu alas resurssien puutteessa. Ei vain ole näköpiirissä sellaista, että poliiseja oltaisiin palkkaamassa lisää. Lähinnä juuri halu on vähentää tehtävi siirtämällä niitä yksityisille toimijoille ja sitten tämä jonkun unelma uudesta reservipoliisista joka ei poista itse ongelmaa eli sitä, että tutkijat hajoavat työkuorman alle. Järjestyspoliisi samaten kun töitä on enemmän mitä ukkoja. Tuurilla mennään monessa paikassa ja väitän, että siinä turun terrori-iskussakin oli aimo annos tuuria matkassa, että poliiseja oli alueella ylipäätään ja pääsivät nopeasti paikalle. Reservipoliisi ei olisi tuollaisessakaan tilanteessa auttanut mitään jollei sitä pidettä jatkuvassa valmiudessa mikä ei ole todennäköistä.
 
Ei seriffille Enontekiöllä! -HS

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005577853.html

Poliisijohto lyttää Enontekiön seriffihaaveet: ”Mikään kunta ei voi palkata omaa poliisia taikka seriffiä” – Lähin miehitetty asema on kohta 75 kilometrin päässä
Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen toivoo lisäyksiä poliisin resursseihin.

8ecaec1b79044bf59fb0c98c42dcad26.jpg


Enontekiön poliisipartio Jari Kaipainen (vas.) ja Olavi Airaksinen autossaan Enontekiön Hetassa marraskuussa 2012. (KUVA: Outi Pyhäranta / HS)

Anne Kantola HS

Julkaistu: 22.2. 13:44

Enontekiön kunta on valmis maksamaan vaikka itse, jotta se saa pidettyä poliisipartion kunnassa.

Käsivarren kunta on jäämässä kokonaan ilman poliisia, kun virassa nykyisin oleva poliisimies jää ensi viikolla virallisesti eläkkeelle. Lähin miehitetty poliisiasema on 75 kilometrin päässä Muoniossa. Etäisyys on siis suunnilleen sama kuin jos Helsingin lähin poliisiasema olisi Riihimäellä.

Kunnat eivät päätä poliisitoiminnasta eivätkä rahoita sitä. Suomen 11 poliisilaitoksen toimintaa ohjaa sisäministeriön alainen poliisihallitus.

Suomen ylin poliisiviranomainen, poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen vieraili tällä viikolla Enontekiöllä kuulemassa huolestuneiden lappilaisten näkemyksiä. Paikalla oli Lapin poliisijohto sekä kunnan päättäjiä.




Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen (KUVA: Joonas Salo)
Kolehmainen ei lupaa kunnalle sen toivomaa omaa poliisipartiota.

”Luotan siihen, että kansalaisten turvallisuus säilyy Enontekiöllä”, hän kommentoi HS:lle.

Joulukuussa Enontekiö kertoi suunnitelmistaan palkata kuntaan oma ”seriffi” paikkaamaan heikentynyttä turvallisuustilannetta. Tempausta epäiltiin huomion hakemiseksi, mutta kunnanvaltuuston puheenjohtaja Seppo Alatörmänen vakuutti tuolloin, että kyse ei ollut pelleilystä vaan oikeasta hätähuudosta.

Sittemmin kunta on viritellyt puheyhteyttä Suomen poliisijohdon kanssa.

”Olemme havainneet, että kun kunnan tilanne otettiin esille, myös poliisien näkyminen Enontekiöllä on ollut runsasta”, Alatörmänen sanoo nyt.

Poliisijohdon vierailusta Enontekiöllä kertoi Yle.

Kunnanvaltuusto varasi joulukuussa turvallisuustilanteen helpottamiseksi 100 000 euron määrärahan. Rahojen käyttötarkoitukseksi linjattiin oman työntekijän rekrytoiminen tai työvoiman ostaminen yksityiseltä turvallisuuspalvelulta. Poliisi siis korvattaisiin jonkinlaisella vartijalla.

Rahan käyttötarkoitusta ei ole vielä päätetty, Alatörmänen kertoo.

”Emme ole tehneet ratkaisua siitä, mihin tuo summa käytetään.”

Lapin poliisilaitos on palkkaamassa eläkkeelle jääneen poliisin tilalle uuden työntekijän, mutta tämän sijoituspaikasta ei ole varmuutta. Enontekiöllä pelätään, että partion toimipaikka siirtyy muualle.

Kunta suunnittelee vetoamista ministeriöön, jotta poliisien resursseja saadaan lisättyä.

Poliisiylijohtaja Kolehmainen muistuttaa, että lain mukaan poliisitoimintaa ei voi kunnallistaa tai yksityistää.

”Mikään kunta ei voi palkata tai rahoittaa omaa poliisia taikka seriffiä.”

Teoriassa kunta voi hankkia lisäturvaa järjestyksenvalvojista tai vartijoista, mutta näiden toimintavaltuudet ovat erittäin suppeat. Esimerkiksi kotihälytystehtävissä järjestyksenvalvojat eivät voi toimia poliisia korvaavassa merkityksessä.

Kolehmaisen mukaan keskustelu Lapin poliisipäällikön Esa Heikkisen ja kunnan päättäjien kanssa käytiin yhteisymmärryksessä. Tavoite kunnan turvallisuuden takaamisesta on yhteinen.

Enontekiö on pinta-alaltaan Suomen kolmanneksi suurin kunta. Hälytystehtävien kannalta tämä tarkoittaa jopa tuntien odottelua. Enontekiöllä on myös erityisasema kahden eri valtion rajakuntana.

Alatörmänen kertoi aikaisemmin HS:lle, kuinka Hetassa sattuneessa uhkaavassa tilanteessa partion saapumista jouduttiin odottamaan kaksi ja puoli tuntia.

Lapin poliisilaitoksen suunnitelmien mukaan Enontekiössä partioivien poliisien toimipiste siirrettäisiin Hetasta Muonioon tai Kittilään.

”Tähänkin mennessä 75 prosenttia Enontekiön tehtävistä on ajettu Kittilästä tai Muoniosta”, Kolehmainen muistuttaa.

Lapissa poliisitoimintaa on keskitetty isompiin kaupunkeihin, kuten Kemiin, Tornioon ja Rovaniemelle. Näillä paikkakunnilla myös hälytysten määrä on suurempi kuin harvaan asutulla Enontekiöllä.

Kolehmainen sanoo ymmärtävänsä kuntalaisten huolen turvallisuudesta. Hän huomauttaa, että Lapin poliisilaitoksella on käytössään tietty määrä resursseja, joiden sijoittelua pohditaan jatkuvasti.

Sisäministeriön julkaiseman sisäisen turvallisuuden strategian mukaan poliisien lukumäärä tulisi nostaa 7 850:een. Nykyisellään poliisissa on sitouduttu 7 200 henkilötyövuoteen.

”Mikäli poliisien resursseja lisättäisiin näin radikaalisti (kuin ehdotettu), voisimme lisätä poliiseja jokaiseen Suomen kuntaan”, Kolehmainen sanoo.

Tällä hetkellä Suomen itäosissa, Lapissa ja saaristossa on useita kuntia, jossa ei ole omaa poliisia vaan toiminta hoidetaan alueellisesti.
 
Olen monasti miettinyt, että Poliisissakin ihmiset ovat niitä jotka maksavat. Miksei siis laitettaisi hommaa niin, että alueellisesti tai ajallisesti poliisit partioisivat yksin? Enkä tarkoita, että poliiseja sillä varjolla vähennettäisiin vaan poliisi kattaisi alueellisesti suuremman alueen ja käyttö olisi joustavaa. On aivan varmasti paljon tehtäviä joissa ei kahta poliisia tarvita ja sitten tehtäviä joissa neljäkin poliisia on liian vähän. Tuollaisista "yhden"miehen partioista saataisiin tilanteen mukaan koottua sopivan kokoisia vasteita.

Parastahan olisi jos vakinaisten poliisien määrä nousisi kentällä vaikka tuhannella. Se näkyisi ja tuntuisi. Sitten jokunen sata tutkijaa vielä päälle. Olisi aikaa jalkautua ja olla ihmisten keskuudessa ennaltaehkäisemässä kun nyt tuntuu, että poliisi vain reagoi. Kaikki koulupoliisi toimintakin (ainakin alueellisesti) on ajettu alas resurssien puutteessa. Ei vain ole näköpiirissä sellaista, että poliiseja oltaisiin palkkaamassa lisää. Lähinnä juuri halu on vähentää tehtävi siirtämällä niitä yksityisille toimijoille ja sitten tämä jonkun unelma uudesta reservipoliisista joka ei poista itse ongelmaa eli sitä, että tutkijat hajoavat työkuorman alle. Järjestyspoliisi samaten kun töitä on enemmän mitä ukkoja. Tuurilla mennään monessa paikassa ja väitän, että siinä turun terrori-iskussakin oli aimo annos tuuria matkassa, että poliiseja oli alueella ylipäätään ja pääsivät nopeasti paikalle. Reservipoliisi ei olisi tuollaisessakaan tilanteessa auttanut mitään jollei sitä pidettä jatkuvassa valmiudessa mikä ei ole todennäköistä.

Tuosta yksinpartioinnista:

Paljonkohan olisi sellaisia tehtäviä, jotka voitaisiin suorittaa turvallisesti yhdellä miehellä ilman laadun kärsimistä? Ehkä jo valmiiksi vartijoiden ja järjestyksenvalvojien kiinniottamat pokat (hoidetaan paperityöt tai kuljetetaan raudoitettuna putkaan) ja osa liikenneonnettomuuksista (paperitöiden tekeminen riittää, ei tarvita liikenteenohjausta)? Ehkä liikennevalvontaa?

Kriittisille keikoille päästäisiin todennäköisesti selvästi nopeammin yksinpartioinnilla. Se olisi ilmeinen etu, jos jonkun henki tai terveys on vakavassa vaarassa. Mutta käänteisesti, paljonko riskiä poliisin pitää ottaa ja minkä hinnan yhteiskunta on valmis maksamaan? Pidän selvänä, että liipaisinsormi on herkempi, kun tilanteisiin mennään yksin. Se ennen pesismailaa heilutellut ja taserilla, kaasulla ja patukalla vähintään kahden poliisimiehen voimin tyrmätty kohdehenkilö saa nyt todennäköisemmin 9mm luodin kehoonsa.

Lisäksi jos useimmille keikoille (kotihälytykset, juopot/häiriköt ym. ennustamattomat tapaukset) kuitenkin lähetettäisiin useampi yksikkö, niin saadaanko yksinpartioinnista lisäarvoa?

Vähän amerikkalaista näkökulmaa aiheesta:

https://pubsonline.informs.org/doi/abs/10.1287/mnsc.27.2.213
https://pdfs.semanticscholar.org/b518/1354164566237def8dbe12d9465318e08918.pdf
http://m.policemag.com/article/2941/the-buddy-system

P.S. Mielenkiintoista olisi kuulla, mitä @YJT :llä on aiheeseen sanottavaa.
 
Back
Top