Suomen sisäinen turvallisuus

Korostan ettei omia "kokemuksia" poliisin asiakkuudesta ole, pl yhdet liikennesakot väärästä kääntymisestä ja yksi huomautus stop-merkin vuoksi. Plus normaalit puhallukset. Syy on siinä että a) en tee typeryyksiä ja b) jos tekisin, en jäisi odottamaan poliisia. b)-kohtaan selitys se että tilanteet joissa joku muu kutsuu poliisin johtaisivat todennäköisesti negatiivisiin seurauksiin. Hyvin todennäköisesti esim. itsepuolustustilanteessa syyllistyisin tekoihin jotka tulkitaan rangaistaviksi, vaikka olisivat oikeutettuja. En jää kokeilemaan onneani. Tämä on ennakkosuunnitelmani, ei kokemukseni.

Poliittisluonteisissa eli ns vihapuherikoksissa en luota oikeusjärjestelmässämme mihinkään, paitsi järjestelmän pahaan tahtoon.
 
Oliko Rotherhamin skandaalin uhreilla huono asenne? Entä 2014 vuoden "löyhän kaveriporukan" uhreilla?
Viimetarkistuksella Rotherham ei ollut sisäisen turvallisuuden piirissä, saati suomalaisen viranomaisen valvonnassa. Iljettävä keissi kuitenkin kokonaisuudessaan.

Antaa muuten tosi omituisen kuvan keskustelijasta, jos pohjustaa sillä omaa mielikuvaansa suomalaisesta poliisista. Vähän samaa luokkaa kuin sanoisi välttävänsä turvavyönkäyttöä ja perustelisi asiaa intialaisilla liikennetilastoilla.

Ja miten ihmeessä katujengin pahoinpitelemiä verrattiin siihen, että poliisi antaa ylinopeussakon?
 
Viimetarkistuksella Rotherham ei ollut sisäisen turvallisuuden piirissä, saati suomalaisen viranomaisen valvonnassa. Iljettävä keissi kuitenkin kokonaisuudessaan.

Antaa muuten tosi omituisen kuvan keskustelijasta, jos pohjustaa sillä omaa mielikuvaansa suomalaisesta poliisista. Vähän samaa luokkaa kuin sanoisi välttävänsä turvavyönkäyttöä ja perustelisi asiaa intialaisilla liikennetilastoilla.

Ja miten ihmeessä katujengin pahoinpitelemiä verrattiin siihen, että poliisi antaa ylinopeussakon?
Samaa uhkaa aiheuttaa sama aines Suomessakin ja EU valtioiden vastaus näyttää kautta linjan hyvin samanlaiselta. Uhkaa vähätellään, uhan puhuminen on rasismia, uhasta vaietaan (moni EU maa ei julkaise rikostilastoja) jne. Millä perusteella Rotherham ei vaikuta sisäiseen turvallisuuteen? Eikö lasten turvallisuus kuulu mukaan? Molemmissa tapauksissa missä puhuin poliisi katsoi läpi sormien, joten ne näyttävät vähän niinkuin samanlaisilta. Vähän eri rikoksista vaan kyse.

Antaa muuten tosi omituisen kuvan keskustelijasta kun väittää, että ulkomaisilla asioilla ei ole mitään tekemistä Suomen kanssa ja kuitenkaan ei ota minkäänlaista kantaa tuohon Suomessa tapahtuneeseen katuväkivaltajuttuun. Ihan kun epärehellinen keskustelija haluaisi vain poimia rusinat pullasta eikä uskoisi omiin argumentteihinsa.
 
Viimeksi muokattu:
Ööö. Miten Rotherhamcase liittyy kokemukseen suomalaispoliisista ja sen toiminnasta? Myönnän, että en ole perehtynyt Rotherham-tapaukseen.

Minä kirjoitin omasta kokemuksestani ja olen edelleen sitä mieltä, että olen saanut poliisilta ns. aina ansioni mukaan. Se on minun kokemukseni, eikä Rotherham tai naisten kivittäminen Iranissa sitä muuta miksikään. Suomen poliisi ei sentään pysty koko maailman asioita hoitamaan, Suomessa on tarpeeksi.
 
Ööö. Miten Rotherhamcase liittyy kokemukseen suomalaispoliisista ja sen toiminnasta? Myönnän, että en ole perehtynyt Rotherham-tapaukseen.

Minä kirjoitin omasta kokemuksestani ja olen edelleen sitä mieltä, että olen saanut poliisilta ns. aina ansioni mukaan. Se on minun kokemukseni, eikä Rotherham tai naisten kivittäminen Iranissa sitä muuta miksikään. Suomen poliisi ei sentään pysty koko maailman asioita hoitamaan, Suomessa on tarpeeksi.
Poliisi antoi rikosten jatkua 16 vuotta kunnes asia paljastettiin julkisuuteen yksittäisen lastensuojeluviranomaisen toimesta. Poliisi Suomessa antoi katuväkivallan jatkua kunnes yksittäinen viranomainen paljasti asian julkisuuteen. Minusta tässä on yhtäläisyyksiä. Jos sinusta ei ole, voit vapaasti käsitellä vain tuota jälkimmäistä tapausta.
 
Poliisi antoi rikosten jatkua 16 vuotta kunnes asia paljastettiin julkisuuteen yksittäisen lastensuojeluviranomaisen toimesta. Poliisi Suomessa antoi katuväkivallan jatkua kunnes yksittäinen viranomainen paljasti asian julkisuuteen. Minusta tässä on yhtäläisyyksiä. Jos sinusta ei ole, voit vapaasti käsitellä vain tuota jälkimmäistä tapausta.

Juu juu, minä nyt yritin keskittyä omaan kokemukseeni, joka on toki vähäpätöinen juttu tässä maailman kaikkinaisen pahuuden virrassa. Edelleen MINUN kokemukseni on MINUN kokemukseni. Eli nämä mainitsemasi tapaukset eivät ole syöneet minun kokemaa oikeusturvaani tms.

Kyllä minä uskon, että maailma on pullollaan esimerkkejä poliisin perseilystä. Olen itsekin nähnyt ihan livenä selkeästi lahjottuja poliiseja, miliisejä ja karabinieereja, selkeästi väärintekeviä poliiseja jne. mutta ne ovat olleet muualla kuin Suomessa. Onko Suomessa lahjontaa? On varmasti, mutta se ei edelleenkään ole sellaista, joka vikuuttaisi yksilöön kohdistuvien toimien menettelyjä. Onko Suomessa huonoja poliiseja? On, mutta löytyy myös huonoja hammaslääkäreitä ja putkimiehiä. Ei ole absoluuttista -vain hyvää-....riittävän hyvä on tarpeeksi.
 
Juu juu, minä nyt yritin keskittyä omaan kokemukseeni, joka on toki vähäpätöinen juttu tässä maailman kaikkinaisen pahuuden virrassa. Edelleen MINUN kokemukseni on MINUN kokemukseni. Eli nämä mainitsemasi tapaukset eivät ole syöneet minun kokemaa oikeusturvaani tms.

Kyllä minä uskon, että maailma on pullollaan esimerkkejä poliisin perseilystä. Olen itsekin nähnyt ihan livenä selkeästi lahjottuja poliiseja, miliisejä ja karabinieereja, selkeästi väärintekeviä poliiseja jne. mutta ne ovat olleet muualla kuin Suomessa. Onko Suomessa lahjontaa? On varmasti, mutta se ei edelleenkään ole sellaista, joka vikuuttaisi yksilöön kohdistuvien toimien menettelyjä. Onko Suomessa huonoja poliiseja? On, mutta löytyy myös huonoja hammaslääkäreitä ja putkimiehiä. Ei ole absoluuttista -vain hyvää-....riittävän hyvä on tarpeeksi.
Ihailtavan itsekeskeinen ja apaattinen asenne. Minusta olisi ihan järkevää keskustella ihan yleisellä tasolla poliisin luotettavuudesta eikä sysätä syrjään kaikkea mikä ei omaan napaan osu. Puhut tuossa yksittäisistä esimerkeistä, mutta tämä katuväkivaltajupakka oli noin 100 yksittäistapausta. Eli järjestelmällisesti annettiin olla. Miten tämä toteutuu? Englannissa poliisijohtajat valitaan paikallisissa vaaleissa, eli Rotherhamin ja muiden kaupunkien vastaavat caset (yli 10 kaupunkia tällä hetkellä) liittyvät yhteen ainakin tuolla seikalla. Mitä Suomessa kävi kun edellämainitun väkivallan uhri teki ilmoituksen poliisille? Menikö ilmoitus suoraan jollekin pomolle, joka päätti, että ei resursseja tutkimiseen eikä varoiteta kansalaisia (samaan aikaan varoittivat kaupustelijoista ja puhelinsoitoista, joissa kysytään pankkitunnuksia), vai miten asia junailtiin. Järjestelmällistä se ilmiselvästi oli. Poliisi oli älyllisesti naurettavan epärehellinen kun sanoi, että rasistisin perustein uhreja ei valittu koska osa oli virolaisia, vaikka kaikki uhrit olivat valkoihoisia. Eli poliisi ei edes harkitse voiko valkoihoisuuden perusteella hyökätä jonkun kimppuun. Ilmeisesti kaikki tekijät olivat sokeita koska muuten he olisivat tämän perusteella valikoida uhreja. Vain murto-osa rikoksista koskaan selvitettiin (tietämäni mukaan) ja rangaistukset naurettavan alhaisia. Miksi oikeus ei toteutunut? Miten poliisin toiminta muuttui tämän jälkeen? Tapaus vain vaiettiin kuoliaaksi.
 
Ööö. Miten Rotherhamcase liittyy kokemukseen suomalaispoliisista ja sen toiminnasta? Myönnän, että en ole perehtynyt Rotherham-tapaukseen.

Minä kirjoitin omasta kokemuksestani ja olen edelleen sitä mieltä, että olen saanut poliisilta ns. aina ansioni mukaan. Se on minun kokemukseni, eikä Rotherham tai naisten kivittäminen Iranissa sitä muuta miksikään. Suomen poliisi ei sentään pysty koko maailman asioita hoitamaan, Suomessa on tarpeeksi.

Olihan siinä samankaltaisuutta tuohon katujengitapaukseen. Hommasta oltiin hiljaa, eikä mitään varoituksia väkivaltaisuuksista annettu, ennen kuin joku kyllästyi ja vuoti jupakan julkisuuteen. Rotherhamin tapaus oli huomattavasti laajempi ja vakavampi, mutta samalla tavalla sitä hyssyteltiin.
 
Ja miten ihmeessä katujengin pahoinpitelemiä verrattiin siihen, että poliisi antaa ylinopeussakon?
En ota alkuperäiseen kantaa, mutta tuollaiseenkin päätelmään on tavallisen pulliaisen hyvin helppo päätyä.

Tarkemmin erittelemättä, läheisiä oli joutunut tilanteeseen, jonka ratkaisemisessa olisi merkittävästi auttanut jos partio olisi kerran tai pari käynyt katsomassa eräitä tapahtumia paikan päällä. Puhuin moneen otteeseen konstujen kanssa suoraan, useampi palaveri (erittäin asiallinen) johtoportaassa ja aina: no can do. Ei olisi ollut paha paikka mutta ei kun taivu.

Samaan aikaan toisaalla: Ajoin niin huimaa ylinopeutta, että ihan rikesakolle jouduttiin menemään. Kohtelu oli kyllä jämäkkää. Saatoin asiasta mainita, että näyttää olevan helppo olla topakkana kun voi nestekidenäytöltä katsoa, kuinka oikeassa sitä onkaan. Muuten voi kansalainen apua kyllä pyytää, eikä silloin homma välttämättä maistu yhtä ratevalta. Sain selkeäsanaisen katsauksen liikennevalvonnan tarpeellisuudesta, käsi lanteella pistoolin puolella ja rinta kivasti kaarella.

Sen verran tuosta casesta, että paikallinen rikosylikomisario myönsi minun olevan aivan oikeassa ja että kyseiset touhut tiedettiin, mutta ei nyt vaan voida joka asiaa ruveta penkomaan.
 
On sitä oltava onnellisia että täällä Suomessa aina kirjataan mökkimurto ja edelleen aika monesti käydään katsomassakin. Ettei ole sitä että kun sattui "kaveri rötostelemään" niin ei tutkita. Eikä käydä paikalla jos et maksa bensarahoja. Kuten joissain persreikämaissa (sori "rasistinen" narratiivini)
 
Viimeksi muokattu:
Tarkemmin erittelemättä, läheisiä oli joutunut tilanteeseen, jonka ratkaisemisessa olisi merkittävästi auttanut jos partio olisi kerran tai pari käynyt katsomassa eräitä tapahtumia paikan päällä. Puhuin moneen otteeseen konstujen kanssa suoraan, useampi palaveri (erittäin asiallinen) johtoportaassa ja aina: no can do. Ei olisi ollut paha paikka mutta ei kun taivu.
Ymmärrän jos et tarkemmin halua avata mutta kiinnostaisi vähän tarkemmin kuulla. Siis soitettiinko asiassa hätäkeskukseen ja partio ei tullut,vai muuten toivoit poliisin käyntiä? Tietysti jos ei varsinaista rikosta ole tapahtunut, niin poliisinkin käytettävissä olevat keinot ovat melko vähäiset.
 
Ymmärrän jos et tarkemmin halua avata mutta kiinnostaisi vähän tarkemmin kuulla. Siis soitettiinko asiassa hätäkeskukseen ja partio ei tullut,vai muuten toivoit poliisin käyntiä? Tietysti jos ei varsinaista rikosta ole tapahtunut, niin poliisinkin käytettävissä olevat keinot ovat melko vähäiset.
Ympäripyöreästi totean, että poikaporukoiden puuhat olivat ylittäneet jo järkevyyden (ja muutamat muut) rajat. "Hölmöily" oli sillä tavalla jatkuvaa, että siihen ei voinut kertaluontoisesti puuttua, ja kaikki vaan halusivat ummistaa silmänsä siltä. Sitä olisi pitänyt vähän perata ja nostaa jotakin konkreettista esille (aika helpolla olisi löytynyt), että vyyhtiä olisi voinut purkaa.

Minä pääsin kyllä tavoittelemaani päämäärään muilla keinoilla, mutta poliisien toimista olisi ollut merkittävä hyöty ja helpotus. Ja ehkä joku muukin olisi päässyt siitä porukasta vähän tukevammalle pohjalle.

Mutta kuten todettua, tärkeimmät asiat tuli poliisilta hoidettua ja rikesakkoja autoilijoille kirjoiteltua. Ja asioiden tärkeysjärjestystä epäilevää ojennettua.
 
Kyllähän se autoilija tuntuu olevan yksi suurimmista rikollisryhmistä Suomessa, ainakin eniten valvottu ja seurattu.

Ehken syystäkin, kun seurannut poliisien twittereitä. Hillittömiä ylinopeuksia, kännissä ja huumeissa ajamista. Etsintäkuulutettuja ilman ajo-oikeutta jne. Varastettuja autoja.

Vaarallisempia ovat kuin terroristit, suoraan sanottuna.

Eri poliisialueiden twittereitä kannattaa seurata vaikka ei niin twitterointi kiinnostaisikaan. Saa hieman realistisen kuvan asioista.

Sunnuntain tiedote
18.02.2018 Sisä-Suomi
17.2. klo 17:45 Hätäkeskus ilmoitti Lahdentietä kohti Jämsää etenevästä henkilöautosta, jonka nopeus vaihteli. Poliisipartio tavoitti ajoneuvon ja puhallutti sen kuljettajan. Mieskuljettaja puhalsi alkometrin lukemaksi 0.80mg/l ja häntä epäillään törkeästä rattijuopumuksesta.

17.2. klo 19:15 Poliisipartio pysäytti Tampereella Nokiantiellä henkilöauton. Autoa kuljetti vuonna 1994 syntynyt mies. Kuljettaja oli uneliaan oloinen ja liikkeet hitaanlaiset. Kuljettajalle suoritettu huumepikatesti näytti positiivista kannabikselle. Miestä epäillään rattijuopumuksesta ja huumausaineen käyttörikoksesta.

17.2. klo 21:27 Hätäkeskuksesta ilmoitus henkilöauton suistumisesta ojaan Mänttä-Vilppulassa Orivedentiellä. Autoa oli kuljettanut vuonna 1967 syntynyt mies puhalsi alkometriin tuloksen 2.93 promillea ja huumepikatesti oli positiivinen. Kuljettajaa epäillään törkeästä rattijuopumuksesta, kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, huumausaineen käyttörikoksesta sekä ajoneuvorikkomuksesta.

Maanantaiaamun tiedote
19.02.2018 Sisä-Suomi
Ikaalinen kello 16.48
Poliisipartio pysäytti henkilöauton tarkastusta varten VT3:lla. Auton kuljettajaksi osoittautui ulkopaikkakuntalainen 1960-luvulla syntynyt mies. Alkometri puhallusen perusteella mies toimitettiin tarkkuusalkometrikokeeseen. Kokeen tulos ylitti rattijuopumuksen rajan. Kuljettaja määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon ja ajokortti otettiin poliisin haltuun.
Äänekoski kello 19.36
Poliisille ilmoitus henkilöautosta, jonka kuljettaja mahdollisesti päihtynyt ja lähdössä ajamaan Hujakkolammentien piha-alueelta. Poliisipartio tapasi ilmoitetun auton ajettuna lumipenkaan kiinni Hujakkolammentiellä lähellä 13-tien risteystä. Auton vieressä seisoi kolme miestä. Selvittelyjen jälkeen auton epäillyksi kuljettajaksi ilmeni ulkopaikkakuntalainen 1990-luvulla syntynyt ajo-oikeudeton mies. Miehelle suoritettiin alkometripuhallus, jonka tulos ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan. Mies kuljetettiin verikokeiden jälkeen kiinniotettuna rikoksesta epäiltynä Saarijärven poliisiasemalle. Tapahtunutta tutkitaan lisäksi liikenneturvallisuuden vaarantamisena.
Jyväskylä kello 20.05
Hätäkeskukseen tuli ilmoitus, jonka mukaan Valajankadun asuinosoitteen varastotilohin murtaudutaan. Tapahtumapaikalla oli varaston ovea ja karmia väännetty jollain työkalulla, pääsemättä kuitenkaan sisätiloihin. Poliisipartio tavoitti lähistöltä kaksi miestä, joita epäillään varkauden yrityksestä. 1970- ja 1980-luvulla syntyneet miehet kuljetettiin kiinniotettuna rikoksesta epäiltynä Saarijärven poliisiasemalle.

http://www.poliisi.fi/helsinki/prim...sta_tappelua_taksijonossa_kruununhaassa_68309

http://www.poliisi.fi/helsinki/prime101_fi.aspx

Tuosta pääsee kaikkien poliisitouhujen tiedotteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ihailtavan itsekeskeinen ja apaattinen asenne

No, tulipahan ainakin diagnoosi palautteena.

Mutta edelleenkin minun kokemukseni on se, että olen saanut poliisilta aina ansioni mukaan. :ROFLMAO:

Miten minun pitäisi nyt reagoida, jos maailman turuilla on huonoa poliisitointa tai politiikka ajaa kenties ohi tolkullisen toimintaohjeen?

Kyllä meillä päin tiedetään mitä pitää tehdä, jos joku porukka yltyy ja villiytyy liian maalittavaan katumenoon. Kummasti on tähän saakka joka porukalle löytynyt suitset suuhun ja päitset päähän....ja aivan totta, lopulta poliisi ja oikeuslaitos ne ovat hommanneet. Jos paikallisilla on ollut tutqinnan kanssa tusqaa on yhteys krp:iin tuottanut tulosta.

Kerron yhden esimerkin menemättä yksityiskohtiin. Pitäjien alueella vaikutti liiga, joka tehtaili kaikenlaista ja toimintoja suojatakseen turvautui räikeään ihmisten pelotteluun. No, ei sitä paikalliset poliisit saaneet kuriin. Lopulta ystäväni mt otti yhteyttä maakunnan kansanedustajaan ja kertoi mikä on meno. Puoli vuotta siitä ja liiga oli historiaa ja päätekijät istuivat valtion kurssikeskuksissa ja pähkäilivät miten säilyttää mökkinsä ym. vahingonkorvausten tullessa maksuun....

Jossain kohtaa pitää ihmisten päässä aina syttyä lamppu ja alkaa tehdä jotain. Uhriutuminen on toki fantsua ja aina voi itkeä, että noku ei voi ku joutuu ite kuseen....eikä joudu, kun asia on oikea ja toimii säällisesti. En kannata mitään siviilitoimia, kyllä virka-apparaatti toimii, mutta joskus se vaatii kansalaisilta lujaa potkua sammahtaneen virka-orgaanin istumisesta karaistuneeseen takalistoon.

Kai te nyt näette mihin suuntaan yhteiskunta kehittyy? Ei tässä auta selälleen käpertyä ja ryhtyä pitämään pelkkää sopertavaa naukuitkua. Ihmisten on töräköidyttävä ja ryhdyttävä olemaan aktiivisempia ja uskaltaa antaa lapikkaalla kulloiseenkin persieen lujia töyssyjä, noin kuvaannollisesti.

Lampaat luotiin kerittäviksi, näin se vaan on, kun katsoo maailman edelleenmenoa.

Korostan, että en kannata mitään omankädenoikeutta vaan sitä, että opimme vaatimaan politiikalta ja virkakoneelta asiallista toimintaa, siitä se suttaantuu. Ei ne lapatossut aina herää, jos kukaan ei herätä.

Luuletteko, että ton iivanan kanssa tullaan pärjäämään pelkällä itkemisellä ja käpertymisellä? Ei tasan tulla ja olen odottanut tippa napon päässä milloin joku kärkipoliitikoista sen uskaltaa ja tohtii ääneen lausua. Ja nämä asiat ovat samaa sukua keskenään.

Akateeminen -tiedostaminen- on jees, mutta aina tarvitaan rukkasia.
 
Kuten @baikal edellä sanoi.

Tiukka mutta asiallinen suhtautuminen viranomaisten kanssa toimii. Sitä jopa kunnioitetaan. Ei näin (sopii myös Suomeen):


Ja sitten ihan Suomesta:

 
Back
Top