Suomen sisäinen turvallisuus

Mistä rahat jatkuvaan käyttöön? Näille pitänee maksaa myös jotain ja todennäköisesti sama tai ainakin lähelle mitä oikeallekin poliisille. Poliisin ongelma on nykyäänkin raha ja tarkemmin se kun sitä ei ole

Ei reservipoliiseille yleensä mitään makseta, jotakin kulukorvausta (univormuavustus) ehkä, mutta siihen se tavallisesti jää. Lähtökohtaisesti kyse on vapaaehtoistyöstä yhteisön hyväksi. Toki siitä voi hyötyä henkilökohtaisellakin tasolla: eläköitynyt ja työstään paljon pitävä konstaapeli voi käydä heittämässä vuoron tai kaksi viikossa, poliisiuraa harkitseva saa kosketusta käytännön poliisityöhön ilman suurta sitoutumista ja joskus reservipoliisin tehtävät voivat avata tien työpaikkaan, sillä Yhdysvalloissa jotkin pienemmät poliisilaitokset myös rekryävät henkilöstöä ensisijaisesti reserveistään.

Alla jälleen lisää aiheesta lontooksi:

https://www.policeone.com/police-jo...-police-departments-rely-on-reserve-officers/
https://www.policeone.com/police-jo...s/4046999-How-to-be-a-reserve-police-officer/
https://www.policeone.com/patrol-is...The-reserve-officers-role-in-law-enforcement/
 
Itse näkisin että noita reservipoliiseja käytettäisiin tehtävissä, jonne muuten haalitaan poliiseja koko maakunnasta tai valtakunnasta, jossa osa hommasta on ihan liikenteen ohjausta tms. Olettaisin että muutaman hengen partioita alistettaisiin "oikealle" poliisille joka sitten johtaa ja valvoo. Lisäksi esim. joukonhallintatehtäviin taas "oikeiden" poliisien johtaman ja valvomana, kuten sinne pakolaisleirille jonne roudattiin melkein koko Keski-Suomen kirjoituspöytäpoliisitkin, olisi ollut apua lisäporukasta. Sitten on tietysti noi maailmanlopun skenariot.

Poliiisiammattiliitto ei tule sallimaan että näistä tehdään säännöllisiä tuuraajia, eikä se ole tarkoituskaan.
 
Poliisille kuuluvia tehtäviä pitää yksityistää.. Juoppojen hoito, tutkinta vangit... Joku järki viranomaistoimintaan...
 
Poliisille kuuluvia tehtäviä pitää yksityistää.. Juoppojen hoito, tutkinta vangit... Joku järki viranomaistoimintaan...
Jos tarkoituksena on säästää rahaa, niin tuskinpa sitä yksityistämisellä saavutetaan.

Peruspoliisi on niin perhanan pienipalkkainen, että en oikeasti ymmärrä miksei heitä voisi olla vaikka tuhat enemmän. Taannoin saatiin 750 000 euron vuotuinen säästö, kun asemia lakkautettiin.

Tämä on yhteiskunnan perustoimintoja. Kun poliisiin vielä luotetaan, ei sitä saisi missään nimessä tärvätä. En nyt viisastele missä asiassa kaadetaan miljardeja vuosittain - ei pelkästään turhaan vaan huomattavan haitalliseen ja turvallisuutta huonontavaan - toimintaan, joten rahapula ei minulle kelpaa syyksi ajaa instituutio nimeltä poliisi luiskaan.
 
Ei reservipoliiseille yleensä mitään makseta, jotakin kulukorvausta (univormuavustus) ehkä, mutta siihen se tavallisesti jää. Lähtökohtaisesti kyse on vapaaehtoistyöstä yhteisön hyväksi. Toki siitä voi hyötyä henkilökohtaisellakin tasolla: eläköitynyt ja työstään paljon pitävä konstaapeli voi käydä heittämässä vuoron tai kaksi viikossa, poliisiuraa harkitseva saa kosketusta käytännön poliisityöhön ilman suurta sitoutumista ja joskus reservipoliisin tehtävät voivat avata tien työpaikkaan, sillä Yhdysvalloissa jotkin pienemmät poliisilaitokset myös rekryävät henkilöstöä ensisijaisesti reserveistään.

Alla jälleen lisää aiheesta lontooksi:

https://www.policeone.com/police-jo...-police-departments-rely-on-reserve-officers/
https://www.policeone.com/police-jo...s/4046999-How-to-be-a-reserve-police-officer/
https://www.policeone.com/patrol-is...The-reserve-officers-role-in-law-enforcement/
Jotain on käsittääkseni pakko maksaa. Ihan samalla tavalla kuin vpk:lle tai palvelukseen kutsutuille reserviläisille.
 
Jos tarkoituksena on säästää rahaa, niin tuskinpa sitä yksityistämisellä saavutetaan.

Peruspoliisi on niin perhanan pienipalkkainen, että en oikeasti ymmärrä miksei heitä voisi olla vaikka tuhat enemmän. Taannoin saatiin 750 000 euron vuotuinen säästö, kun asemia lakkautettiin.

Tämä on yhteiskunnan perustoimintoja. Kun poliisiin vielä luotetaan, ei sitä saisi missään nimessä tärvätä. En nyt viisastele missä asiassa kaadetaan miljardeja vuosittain - ei pelkästään turhaan vaan huomattavan haitalliseen ja turvallisuutta huonontavaan - toimintaan, joten rahapula ei minulle kelpaa syyksi ajaa instituutio nimeltä poliisi luiskaan.
Ei siis säästöjä, vaan määrää. Poliisi saa tehdä oikeaa poliisin työtä ja juoppojen ja tutkintavankien roudaaminen menee muiden toimesta. Ei kulu virka-aika hukkaan.
 
Jotain on käsittääkseni pakko maksaa. Ihan samalla tavalla kuin vpk:lle tai palvelukseen kutsutuille reserviläisille.

Reserviläispalkka on täysin eri asia, koska sitä maksetaan korvauksena henkilön määräämisestä palvelukseen. Reserviläiseltä ei kysytä, haluaako hän osallistua kertausharjoitukseen tai sotimiseen, hänet pakotetaan siihen.

Reservipoliisi taas on vapaaehtoinen, ei tehtäväänsä pakotettu. Siinä on merkittävä ero sen suhteen, pitääkö jotakin maksaa.

Sitä en tiedä, mitä vapaapalokuntalaisille tarkalleen ottaen maksetaan, mutta sopimuspalokuntana toimivalle VPK:lle usein maksetaan jotakin. Veikkaan kuitenkin, että monesti se raha uppoaa pitkälti kalustoon, ja vapaaehtoiselle maksettava "palkka" on pikemminkin pienehkö korvaus. Esim. yhden VPK:n sivut:

Hälytetyn yksikön jäsenille maksetaan hälytysraha. Hälytysosasto ei toistaiseksi yhteisen päätöksen mukaan nosta hälytyksistä palkkaa.

Reservipoliisi eroaisi myös vapaapalokunnasta. Kyse ei olisi mistään vapaaehtoisten omasta toiminnasta, vaan toiminnasta poliisiorganisaation sisällä. Poliisilta tulisi "kaikki": koulutus, vaatetus, suojavarusteet, varustevyöt, voimankäyttövälineet, radiot... Vapaaehtoisten kontolle ei jäisi muuta kuin ilmestyä sovittuun koulutustilaisuuteen tai työvuoroon. Ei siitä kuulu maksaa tai jos maksetaan, niin sitten maksetaan symbolinen korvaus (vrt. varusmiehen päiväraha). Ts. äärimmäisen pieni murunen "oikean" poliisimiehen palkkakustannuksista.
 
Reserviläispalkka on täysin eri asia, koska sitä maksetaan korvauksena henkilön määräämisestä palvelukseen. Reserviläiseltä ei kysytä, haluaako hän osallistua kertausharjoitukseen tai sotimiseen, hänet pakotetaan siihen.

Reservipoliisi taas on vapaaehtoinen, ei tehtäväänsä pakotettu. Siinä on merkittävä ero sen suhteen, pitääkö jotakin maksaa.

Sitä en tiedä, mitä vapaapalokuntalaisille tarkalleen ottaen maksetaan, mutta sopimuspalokuntana toimivalle VPK:lle usein maksetaan jotakin. Veikkaan kuitenkin, että monesti se raha uppoaa pitkälti kalustoon, ja vapaaehtoiselle maksettava "palkka" on pikemminkin pienehkö korvaus. Esim. yhden VPK:n sivut:



Reservipoliisi eroaisi myös vapaapalokunnasta. Kyse ei olisi mistään vapaaehtoisten omasta toiminnasta, vaan toiminnasta poliisiorganisaation sisällä. Poliisilta tulisi "kaikki": koulutus, vaatetus, suojavarusteet, varustevyöt, voimankäyttövälineet, radiot... Vapaaehtoisten kontolle ei jäisi muuta kuin ilmestyä sovittuun koulutustilaisuuteen tai työvuoroon. Ei siitä kuulu maksaa tai jos maksetaan, niin sitten maksetaan symbolinen korvaus (vrt. varusmiehen päiväraha). Ts. äärimmäisen pieni murunen "oikean" poliisimiehen palkkakustannuksista.
Mitä itse tiedän niin VPK:n henkilöstölle maksetaan hälytystunti korvausta. Sen voi ottaa itselle tai antaa VPK:n käyttöön. En oikein usko, että reservipoliisin kohdalla on ajateltu, että henkilöstö toimisi korvauksetta. En usko, että se on edes lain puitteissa mahdollista koska henkilö on toimiessaan vakuutettuna ja virkavastuulla. En ymmärrä tuota "ei siitä kuulu maksaa". Miksei kuulu? Henkilöt ovat töissä ja tekevät poliisin työtä. Miksi sitä täytyisi tehdä korvausetta? Kyllä siitä hyökii jo liittokin niskaan jos poliisin resurssi pulasta johtuen käytetään palkattomia lelupoliiseja.
 
Lonkalta heitettyä ”tietoa” : Vapaapalokuntien vuotuinen sopimussumma liikkuu tavallisesti haarukassa 20-50t €/vuosi. Sillä pelastuslaitos saa yhdistykseltä noin 15-30 hengen vahvuisen hälytysosaston. Summa riippuu ihan palokunnasta (toimintavalmius ja vaatimus) ja siitä kuka maksaa kamppeet. Vaihtelua on paljon. Suurin osa palokunnista ei maksa jäsenilleen palkkaa.
Esim :
Tavallisen maaseutukunnan ykköslähdön sopimuspalokunnan kokonaiskustannukset (palokuntasopimus+ kalustokustannukset) on luokkaa 40-60t €/vuosi ja sillä yhdistys lupaa minimissään 4-5 ukkoa liikkeelle 5-10min hälytyksestä. Samalla rahalla saa siis kokonaisen sopimuspalokunnan tai yhden ammattipalomiehen joka on töissä joka neljäs vuorokausi.
Kakkoslähdön kaupunki vpk:n sopimuskorvaus on yleensä pienempi, tyyliin 20-40t €/v. johtuen pidemmästä lähtöajasta ja matalammista suorituskykyvaatimuksista.

JOS poliisi onnistuisi luomaan yhtä tehokkaan järjestelmän niin yhden poliisin vuosipalkalla se voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tunnissa saatisiin kasaan 10-15 reserviläispoliisia ja niille johtajat vakituisesta väestä (vrt palomestari). Kuulostaa hyvältä, mutta siinä on se JOS. Tyhjästä tälläisen systeemin rakentaminen on todella vaikeaa ja kehitystyö vaatii paljon aktiivisia henkilöitä. Palokunnissa tätä systeemiä on luotu muutama vuosisata ja vieläkin tökkii paikotellen.
Poliisin reservillä on siis pitkä matka siihen, että reservi olisi yhtä laadukasta kuin pelastuslaitoksen VPK:t tai PV:n reserviläiset. Mutta on se mahdollista että sekin päivä joskus koittaa kun poliisilla on toimiva reservi, jos niin halutaan!
 
Mitä itse tiedän niin VPK:n henkilöstölle maksetaan hälytystunti korvausta. Sen voi ottaa itselle tai antaa VPK:n käyttöön. En oikein usko, että reservipoliisin kohdalla on ajateltu, että henkilöstö toimisi korvauksetta. En usko, että se on edes lain puitteissa mahdollista koska henkilö on toimiessaan vakuutettuna ja virkavastuulla. En ymmärrä tuota "ei siitä kuulu maksaa". Miksei kuulu? Henkilöt ovat töissä ja tekevät poliisin työtä. Miksi sitä täytyisi tehdä korvausetta? Kyllä siitä hyökii jo liittokin niskaan jos poliisin resurssi pulasta johtuen käytetään palkattomia lelupoliiseja.

No mites vaikka varusmiehet? Eikö etenkin varusmiespalveluksesta kuuluisi maksaa reilu korvaus, kun lähes kaikki ovat siellä pakotettuna (pl. naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittajat)? Vaan eipä makseta! Eikä kukaan pidä asiasta melua. Varusmiehelle maksetaan surkean pieni päiväraha yhteiskunnan hyväksi tehdystä arvokkaasta ja raskaasta työstä.

Sinulla tuntuu olevan vaikeuksia erottaa vapaaehtoisuus ja pakko. Jos ilmainen poliisityö ei kiinnosta, niin mikään pakko ei ole ryhtyä reservipoliisiksi. Kukaan ei pakota. Jos taas ihmiselle on ok, että hänelle ei makseta toiminnasta palkkaa ja hän haluaa silti osallistua, niin missä on ongelma? Aina on ihmisiä, jotka eivät juokse rahan perässä. Maailmalla hommat toimivat hyvin ilman palkkaakin, miksi siis ei Suomessa?

Reservipoliisijärjestelmän käyttöönoton yhteydessä laadittaisiin tietysti tarvittavat pykälät ja muutettaisiin nykyisiä tarvittavilta osin. Eli ei kannata takertua lainsäädännöllisiin rajoitteisiin, kyllä niitä voidaan muuttaa ja muutetaankin.
 
No mites vaikka varusmiehet? Eikö etenkin varusmiespalveluksesta kuuluisi maksaa reilu korvaus, kun lähes kaikki ovat siellä pakotettuna (pl. naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittajat)? Vaan eipä makseta! Eikä kukaan pidä asiasta melua. Varusmiehelle maksetaan surkean pieni päiväraha yhteiskunnan hyväksi tehdystä arvokkaasta ja raskaasta työstä.

Sinulla tuntuu olevan vaikeuksia erottaa vapaaehtoisuus ja pakko. Jos ilmainen poliisityö ei kiinnosta, niin mikään pakko ei ole ryhtyä reservipoliisiksi. Kukaan ei pakota. Jos taas ihmiselle on ok, että hänelle ei makseta toiminnasta palkkaa ja hän haluaa silti osallistua, niin missä on ongelma? Aina on ihmisiä, jotka eivät juokse rahan perässä. Maailmalla hommat toimivat hyvin ilman palkkaakin, miksi siis ei Suomessa?

Reservipoliisijärjestelmän käyttöönoton yhteydessä laadittaisiin tietysti tarvittavat pykälät ja muutettaisiin nykyisiä tarvittavilta osin. Eli ei kannata takertua lainsäädännöllisiin rajoitteisiin, kyllä niitä voidaan muuttaa ja muutetaankin.
Kyllä varusmiehille voisi parempaa päivärahaa maksaa ja olisi se myös oikeudenmukaista. 0,5-1v elämästä mitättömän pienellä "palkalla", eikä edes eläke taida kertyä niistäkään vähistä pennosista. Palkaksi saa oikeastaan hyvän mielen, ilmaisen ylläpidon jos ei ole tupakka miehiä ja vastuun puolustaa maata jos niikseen on.

Ei tietenkään ole kenenkään ole mitään pakko ruveta lelupoliisiksi mutta jos siihen halutaan jotain muuta porukkaa kuin pahnan pohjimmaisia niin kyllä siitä vähän on jotain saatava. Miten työantajat? VPK:t kärsivät miehistö pulasta kun työnantajat ei päästä äijiä hälytyksille tai jotkut päästävät. Ei ole pelastuslakia saatu tuossa suhteessakaan korjattua. Sama ongelma on tuossa lelupoliisi järjestelmässä. Ei kaikki työnantajat tule tykkäämään jos hommat jää seisomaan kun työntekijä hilpaisee kesken päivän vartioimaan linja-autoasemaa.
 
Reservipoliisi eroaisi myös vapaapalokunnasta. Kyse ei olisi mistään vapaaehtoisten omasta toiminnasta, vaan toiminnasta poliisiorganisaation sisällä. Poliisilta tulisi "kaikki": koulutus, vaatetus, suojavarusteet, varustevyöt, voimankäyttövälineet, radiot... Vapaaehtoisten kontolle ei jäisi muuta kuin ilmestyä sovittuun koulutustilaisuuteen tai työvuoroon. Ei siitä kuulu maksaa tai jos maksetaan, niin sitten maksetaan symbolinen korvaus (vrt. varusmiehen päiväraha). Ts. äärimmäisen pieni murunen "oikean" poliisimiehen palkkakustannuksista.
Ja meinaat saada tuolla sen 2000 ukkoa kasaan?
Onnea vaan yritykselle.
 
Ja meinaat saada tuolla sen 2000 ukkoa kasaan?
Onnea vaan yritykselle.
Eihän se ole realistista jos ei työstä makseta työn mukaista korvausta. Aika wannabe poliiseja saa olla, että ilmaiseksi lähtevät hommaa tekemään. Sillä innolla pääsisi varmaan ihan poliisi kouluunkin sitten jo ja oikeaksi poliisiksi. Toinen vaihtoehto on, että pääosa lelupoliiseista on niitä jotka eivät ole päässeet poliisikouluun joko fyysisten seikkojen tai korvanvälin vuoksi. Sukupuolijakaumankin voisi veikata jo mutta en tee sitä.
 
Mua jänskättää, että tämmöinen reservipoliisi olisi poliitikoille tapa vähentää varsinaisia poliiseja ja saada "sama halvemmalla". Jos ei välittömästi niin tulevaisuudessa.
 
Lonkalta heitettyä ”tietoa” : Vapaapalokuntien vuotuinen sopimussumma liikkuu tavallisesti haarukassa 20-50t €/vuosi. Sillä pelastuslaitos saa yhdistykseltä noin 15-30 hengen vahvuisen hälytysosaston. Summa riippuu ihan palokunnasta (toimintavalmius ja vaatimus) ja siitä kuka maksaa kamppeet. Vaihtelua on paljon. Suurin osa palokunnista ei maksa jäsenilleen palkkaa.
Esim :
Tavallisen maaseutukunnan ykköslähdön sopimuspalokunnan kokonaiskustannukset (palokuntasopimus+ kalustokustannukset) on luokkaa 40-60t €/vuosi ja sillä yhdistys lupaa minimissään 4-5 ukkoa liikkeelle 5-10min hälytyksestä. Samalla rahalla saa siis kokonaisen sopimuspalokunnan tai yhden ammattipalomiehen joka on töissä joka neljäs vuorokausi.
Kakkoslähdön kaupunki vpk:n sopimuskorvaus on yleensä pienempi, tyyliin 20-40t €/v. johtuen pidemmästä lähtöajasta ja matalammista suorituskykyvaatimuksista.

JOS poliisi onnistuisi luomaan yhtä tehokkaan järjestelmän niin yhden poliisin vuosipalkalla se voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tunnissa saatisiin kasaan 10-15 reserviläispoliisia ja niille johtajat vakituisesta väestä (vrt palomestari). Kuulostaa hyvältä, mutta siinä on se JOS. Tyhjästä tälläisen systeemin rakentaminen on todella vaikeaa ja kehitystyö vaatii paljon aktiivisia henkilöitä. Palokunnissa tätä systeemiä on luotu muutama vuosisata ja vieläkin tökkii paikotellen.
Poliisin reservillä on siis pitkä matka siihen, että reservi olisi yhtä laadukasta kuin pelastuslaitoksen VPK:t tai PV:n reserviläiset. Mutta on se mahdollista että sekin päivä joskus koittaa kun poliisilla on toimiva reservi, jos niin halutaan!

Kun nyt puhutaan VPK:sta, niin lienee syytä mainita sellainen seikka, että koulutus tuohon alkaa parhaimmillaan todella nuorena. Tietysti poliisiksi ei taida edes päästä alle 25 vuotiaana, joten siinä on tietty etu.
 
  • Tykkää
Reactions: VLF
Poliisille kuuluvia tehtäviä pitää yksityistää.. Juoppojen hoito, tutkinta vangit... Joku järki viranomaistoimintaan...
Päin vastoin, poliisin tehtäviä pitäisi lisätä. Kaikki poliisilta poistetut tehtävät takaisin, ja tarvittaessa vaikka keksitään uusia tehtäviä. Kentällä lisätään jalkautumisia ihmisten pariin, samoin ihmisten tekemää liikenteenvalvontaa jne. Tutkinnassa siirrytään painopiste takaisin juttujen selvittämiseen, eikä tutkinnan rajoittamiseen kuten nykyään. Siirrytään nykyisestä keskitetystä mallista takaisin vanhaan poliisiasemien hajasijoitukseen, missä jokaisessa kaupungissa ja isommassa kylässäkin on oma poliisiasema, ja isoissa kaupungeissa joukkoliikenneasemilla vielä omat asemansa. Nämä toimet vaatisivat toki lisää porukkaa, mutta sehän ei vaadi muuta kuin rahaa.

Nykyisin tilanne on se, että poliisilla ei ole käytännössä minkäänlaista reserviä (varsinkaan kun Liikkuva poliisikin on lakkautettu), ja niinkin vaikeasti ennakoitava poikkeustila kuin kesälomakausi saa aikaan henkilöstövajetta ja lisääntynyttä tarvetta ylityömiesten käyttämiseen. Puhumattakaan, että tapahtuisi jotain isoa joka vaatisi paljon poliiseja monessa paikassa yhtä aikaa, tai riittäisi että yhdessäkin paikassa olisi riittävän pitkäkestoinen poikkeustila joka vaatisi normaalia enemmän väkeä. Tai jos tapahtuu jokin yksittäinen, nopeasti paljon porukkaa sitova tilanne niin voi olla että ehkä pääkaupunkiseutua lukuunottamatta partiot loppuvat kesken.

Esimerkiksi reilu viisi vuotta sitten oli niinkin pienessä paikassa kuin Turku (asukasluvultaan taitaa olla Suomen 4. suurin kaupunki) niinkin eksoottinen tilanne kuin käsistä lähteneet kotibileet eräässä omakotitalossa. Tilanne oli, että koko poliisilaitoksen alueelta ei saatu irrotettua tarpeeksi väkeä ottamaan tilanne haltuun, vaan poliisi joutui lähinnä seuraamaan katseella ja estämään lisävahinkojen syntymisen. Myös Helsingistä saattavat partiot loppua, vaikka Tsadissa on kokoluokkaa tai kahta enemmän partioita kuin muualla: kun VR:n vanhat makasiinit Eduskuntataloa vastapäätä paloivat, tilanne sitoi kaikki Helsingin partiot, ja paikalle tuli oikeastaan kaikki lähipoliisilaitostenkin partiot. Voisi melkein sanoa, että kaikki Uudenmaan poliisin hälytyspartiot oli hetkellisesti sidottu kyseiselle tehtävälle.

Poliisilla yksinkertaisesti tulisi olla riittävästi porukkaa, jotta kriisin tai vaikka suuronnettomuuden sattuessa sitä väkeä olisi riittävästi. Pitkittyneessä tilanteessa tehtäviä voitaisiin priorisoida jotta tärkeimpiin tehtäviin riittäisi edelleen väkeä samaan aikaan, kun poikkeustila sitoisi väkeä. Ja myös kesäloma-ajat pärjättäisiin ilman talkoohenkeä.
 
Edellä YJT kirjoittaa asiaa, tuon lisäksi vielä kun huolehditaan jatkossakin poliisien kunnollisesta koulutuksesta (vrt ns. reservipoliisit) niin oltaisiin joltisenkin selvillä vesillä.
Nykytilanne on sellaista "reunalla taiteilua". No, onneksi päälliköitä ja johtajia on kirjoituspöytien takana riittävästi.
 
Kun nyt puhutaan VPK:sta, niin lienee syytä mainita sellainen seikka, että koulutus tuohon alkaa parhaimmillaan todella nuorena. Tietysti poliisiksi ei taida edes päästä alle 25 vuotiaana, joten siinä on tietty etu.

Hyvinkäällä vatsaan ammuttu nuorempi konstaapeli oli 23-vuotias. PolAMK:n hakuvaatimuksissa erityisiä ikävaatimuksia ei edes mainita, ja ensimmäinen harjoittelu on edessä puolentoista vuoden opintojen jälkeen. Eli jos näillä tiedoilla lähdetään päättelemään, niin periaatteessa joku 18-vuotias ylioppilas voisi hakea poliisikoulutukseen, tulla valituksi ja olla töissä jo ennen kuin täyttää edes 20.

Ei toki vastaa käytäntöä, mutta periaatteessa kai mahdollista.
 
Back
Top