Suomen sisäinen turvallisuus

Vartija sinusta siellä putkassa huolehtii, jos olet kunnossa jossa et pysty itsestäsi enää huolehtimaan.

Hassuna detaljina mainittakoon, että poliisin omilla vartijoilla ei tarvitse olla minkäänlaista koulutusta ennen hommien aloittamista. Yksityisellä puolella sentään pitää viikon verran kouluttautua sekä vartijan että järjestyksenvalvojan työtehtäviin.

Yksityisten turvallisuuspalveluiden kohdalla toimeksiantaja määrittelee itse minkälaisia vaatimuksia turvallisuushenkilökunnalle asetetaan. Esimerkiksi ydinvoimalan turvallisuusvalvomoon ei ole mitään asiaa ilman pitkää työkokemusta ja näyttöjä. Huomattava osa toimeksiantajista taas ei välitä pätkääkään siitä minkälainen työntekijä tulee vuoroon. Jos esimerkiksi myymälä haluaa vartijan viideksi tunniksi päivässä ja pääasiassa hoitamaan pullonpalautuskoneita ja kantamaan ostoskoreja alan minimipalkalla, niin mitään kovia tekijämiehiä on turha vuoroon odottaa.
 
Hassuna detaljina mainittakoon, että poliisin omilla vartijoilla ei tarvitse olla minkäänlaista koulutusta ennen hommien aloittamista. Yksityisellä puolella sentään pitää viikon verran kouluttautua sekä vartijan että järjestyksenvalvojan työtehtäviin.

Yksityisten turvallisuuspalveluiden kohdalla toimeksiantaja määrittelee itse minkälaisia vaatimuksia turvallisuushenkilökunnalle asetetaan. Esimerkiksi ydinvoimalan turvallisuusvalvomoon ei ole mitään asiaa ilman pitkää työkokemusta ja näyttöjä. Huomattava osa toimeksiantajista taas ei välitä pätkääkään siitä minkälainen työntekijä tulee vuoroon. Jos esimerkiksi myymälä haluaa vartijan viideksi tunniksi päivässä ja pääasiassa hoitamaan pullonpalautuskoneita ja kantamaan ostoskoreja alan minimipalkalla, niin mitään kovia tekijämiehiä on turha vuoroon odottaa.

Ja liittyen poliisien vähyyteen, niin kävin Joensuun uudella poliisilaitoksella ja pääsin yllätyksekseni turvatarkastukseen. Siis metallinpaljastin ja mukana ollut kassi läpivalaistiin. Siinä oli kaksi vartijaa passissa tekemässä näitä tarkastuksia.
 
Hassuna detaljina mainittakoon, että poliisin omilla vartijoilla ei tarvitse olla minkäänlaista koulutusta ennen hommien aloittamista. Yksityisellä puolella sentään pitää viikon verran kouluttautua sekä vartijan että järjestyksenvalvojan työtehtäviin.

Paitsi että nykyinen vähän aikaa sitten muutettu VNA poliisin hallinnosta edellyttää poliisilaitoksen ylivartijalta ja vartijalta soveltuvaa turvallisuusalan koulutusta.

Kelpoisuusvaatimuksena olisi soveltuva turvallisuusalan koulutus, tiettyä määriteltyä koulutusta tai tutkintoa ei vaadittaisi. Turvallisuusalan koulutusvaatimuksen täyttäisi esimerkiksi Poliisiammattikorkeakoulun järjestämä vartijakoulutus, poliisin perustutkintokoulutus, turvallisuusalan perustutkinto, vankeinhoidon perustutkinto tai muu soveltuva turvallisuusalan koulutus. Määritelmä pidettäisiin avoimena, koska koulutusten ja tutkintojen nimikkeet voivat muuttua ja tulevaisuudessa esimerkiksi vartijan tehtäviin voi olla oma soveltuva koulutus.

En tiedä kertooko resurssipulasta jo sekin, että esimerkiksi Poliisiammattikorkeakoulussa ei ole järjestetty kyseistä poliisihallinnon vartijoiden peruskurssia sitten vuoden 2014. Tarvetta kyllä olisi. No ehkä vielä joskus.

Lähitulevaisuuden tavoitteenahan on esimerkiksi se, että tutkintavankeja ei saisi enää säilyttää poliisin säilytystiloissa seitsemää vuorokautta pidempää aikaa. Lopullinen tavoite lienee se, ettei tutkintavankeja säilytettäisi enää lainkaan poliisivankiloissa. Tuossa valvontavastuu siirtyisi sitten osin poliisiviranomaisilta RISEn puolelle, mutta rahanmenoa tuokin tietäisi, kun tutkijat ramppaisivat vankiloissa hoitamassa vankiensa kuulusteluja. Samoin vankien tuomioistuimiin kuljetukset ja vahtimiset työllistävät poliisi- ja poliisivartijapartioita, kiitos vanginkuljetusasetuksen, joka on vuodelta kivi ja keppi. Mene ja tiedä sitten...
 
Paitsi että nykyinen vähän aikaa sitten muutettu VNA poliisin hallinnosta edellyttää poliisilaitoksen ylivartijalta ja vartijalta soveltuvaa turvallisuusalan koulutusta.

On taas varsinainen päätös. Joku tutkinto vaan, vähän sellainenkin joka ei välttämättä hommaan liity.

Tulee mieleen vähän ne määräykset päihtyneiden säilytystiloista esimerkiksi festareilla. Riittää, että säilöönpantavan tarkastaa terveydenhuollon ammattihenkilö. Ammattihenkilöllä on riittävä pätevyys kun nimi löytyy rekisteristä. Eli hommaan voi ottaa vaikka 1992 valmistuneen jalkojenhoitajan joka ei ole päivääkään tehnyt alan hommia.

En tiedä kertooko resurssipulasta jo sekin, että esimerkiksi Poliisiammattikorkeakoulussa ei ole järjestetty kyseistä poliisihallinnon vartijoiden peruskurssia sitten vuoden 2014. Tarvetta kyllä olisi. No ehkä vielä joskus.

Poliisiammattikorkeakoulu kouluttaa sitten kun niitä huvittaa. Esimerkiksi yhdessä vaiheessa tuli uusi järjestyksenvalvojien kouluttajakoulutus. Osa alan yrittäjistä joutui lopettamaan yrityksensä kun ei päässyt poliisikoulun kouluttajakurssille. Kursseille kuitenkin mahtui mm. erilaisten järjestöjen palkattomia vapaaehtoisia. "Kurssilla ei tilaa, voit työntää firmasi perseeseen..."

Tärkeää olisi myös, että nopeasti saataisiin käyntiin mm. poliisisoittajille tarkoitettu poikkeusolojen kurssi, jossa opetetaan mm. liikenteenohjausta.
 
Tärkeää olisi myös, että nopeasti saataisiin käyntiin mm. poliisisoittajille tarkoitettu poikkeusolojen kurssi, jossa opetetaan mm. liikenteenohjausta.

Eikös nämä ole ajettu alas? Ainakin soittimia oli vastikään kaupan, poistettu kirjanpidosta.
 
Poliisilla yksinkertaisesti tulisi olla riittävästi porukkaa, jotta kriisin tai vaikka suuronnettomuuden sattuessa sitä väkeä olisi riittävästi. Pitkittyneessä tilanteessa tehtäviä voitaisiin priorisoida jotta tärkeimpiin tehtäviin riittäisi edelleen väkeä samaan aikaan, kun poikkeustila sitoisi väkeä. Ja myös kesäloma-ajat pärjättäisiin ilman talkoohenkeä.
Tätä ketjua pitkästä aikaa lukiessa huomasin, että reservipoliisi-idea tyrmättiin hankasti sillä perusteella, että meillä on jo toimiva virka-apujärjestelmä ja poliisi saa muilta viranomaisilta tukea resurssien loppuessa. Vaan entäs, jos muillakin viranomaisilla on kädet täynnä työtä? Uskon, että reservipoliisijärjestelmän taustalla on ajatus merkittävämpiin poikkeusoloihin varautumisesta. Mitä luulisitte tapahtuvan poliisin tehtävämäärälle tilanteessa, jossa PV alkaa käskeä reserviläisiä palvelukseen? Entä muiden viranomaisten tehtäville? Voi virka-avun kanssa tehdä siinä vaiheessa tiukkaa..

Itse kannatan ajatusta reservipoliisista sillä edellytyksellä, että hommaa ei sössitä samalla tavalla kuin täydennyspoliisit aikanaan. Tarvitaan riittävä koulutus, riittävä varustus ja riittävät mahdollisuudet käyttää reservipoliisia muuhunkin kuin liikenteenohjaukseen suurtapahtumissa. Tällä tavalla mahdollistetaan pestin kiinnostavuus ja ennen kaikkea harjaannutetaan sitoutuvia pahan päivän varalle. Tietysti koulutusta voi järjestää laajasti ilman tositoimiakin. Veikkaan vain, että yksi viikonloppu muutaman vuoden välein ei riitä pitämään mielenkiintoa yllä.

Mitä poliisien määrään tulee, niin tietenkään reservipoliisista ei saa tulla peruste entisestään vähentää virkapoliisien määrää. Päinvastoin. Määrä pitäisi palauttaa kymmenen vuoden takaiseen. Meidän lintukotoomme tottuneille juustohöyläpoliitikoille houkutus voi tosin olla liian suuri. :rolleyes:
 
Foliohattu kiristää ja mietin tuota Loimaan 90 miljoonan kohtaloa. Tuollainen mälli rahaa houkuttelee jo varmasti ammattirikollisiakin paikan päälle. Olisiko mahdollista, että mahdolliset voittajat olisi kaapattu ja nyt kaapparit miettivät keinoa saada rahat siirrettyä itselleen?
Eipä ole laisinkaan tuulesta temmattua, kun mietimme Kone konsernin tyttären casea.
 
Foliohattu kiristää ja mietin tuota Loimaan 90 miljoonan kohtaloa. Tuollainen mälli rahaa houkuttelee jo varmasti ammattirikollisiakin paikan päälle. Olisiko mahdollista, että mahdolliset voittajat olisi kaapattu ja nyt kaapparit miettivät keinoa saada rahat siirrettyä itselleen?
Eipä ole laisinkaan tuulesta temmattua, kun mietimme Kone konsernin tyttären casea.

Viimeisiä sanoja:

"Katsokaa tässä on seitsemän oikein!"
 
Suuri vääryys paljastunut Poliisissa.... :D
Suomessa on vain yksi nainen moottoripyöräpoliisina – syynä käsittämättömän raskas tehtävä pääsykokeessa: 250 kg, 460 metriä
INKA SIMOLA
klo 19:04 | 23.2.2018
moottoripyorapoliisi_naiset_paasykoe.jpg

Taru Niemelä on ensimmäinen suomalaisnainen, josta tuli moottoripyöräpoliisi. Hän työskentelee nykyään tutkinnassa. Kuva vuodelta 2013: Sanoma-arkisto / Tapio Vanhatalo

Harva nainen pääsee moottoripyöräpoliisiksi. Raskaan pääsykokeen on läpäissyt tähän mennessä vain kolme naista.
Vain harva pääsee palomieheksi – ja vielä harvempi heistä on nainen. Helsingin Sanomat kertoi hiljattain, että Suomessa on kouluttautunut palomieheksi vain kuusi naista.
Eräässä toisessa ammatissa naisia on vieläkin vähemmän: nimittäin moottoripyöräpoliisina. Tällä hetkellä Suomessa työskentelee vain yksi moottoripyöräpoliisinainen.
”Kolme naista on läpäissyt pääsykokeen.”​
– Kurssilta on valmistunut yhteensä kaksi naista, mutta vain toinen ajaa tällä hetkellä. Toinen on siirtynyt tutkintaan. Lisäksi meillä on tällä hetkellä koulutuksessa yksi nainen, eli pääsykokeen on läpäissyt tähän mennessä kolme naista, moottoripyöräkoulutuksesta vastaava ylikonstaapeli Kimmo JärvinenPoliisiammattikorkeakoulusta kertoo.

Järvinen on kouluttanut moottoripyöräpoliiseja lähes 25 vuotta, vuodesta 1994. Hän muistelee, että koulutukseen olisi pyrkinyt kymmenkunta naista. Suurin syy naiskatoon on vaativa pääsykoe. Se on sama kaikille sukupuolesta riippumatta. Toki kaikki halukkaat eivät muutenkaan koulutukseen pääse, sillä valinnan tekee aina poliisilaitos.

”Kaikki miehetkään eivät läpäise pääsykoetta.”​
– On totta, että pääsykokeissa vaaditaan kovaa fyysistä kuntoa. Ja tietysti pelkät pääsykokeet vaativat asennetta ja moottoripyöräpoliisin työ kiinnostusta ajamiseen. Mutta ei pääsykoe naisille todellakaan ylivoimainen ole. Pitää muistaa, etteivät kaikki miehetkään läpäise sitä, Järvinen sanoo.
Raskain tehtävä pääsykokeissa on työntää 250 kiloa painavaa moottoripyörää täysissä ajovarusteissa 460 metriä. Aikaa on kolme minuuttia. Mutta miksi pääsykokeissa on moinen tehtävä – ei kai ole realistista, että vastaavasta tarvitsisi selviytyä ikinä työvuorossa?
”Pyörä voi kaatua ja se pitää jaksaa nostaa pystyyn.”​
– Ajaminen on erittäin fyysistä. Pyörä voi kaatua ja se pitää jaksaa nostaa pystyyn. Lisäksi joskus voi tulla tilanne, että moottoripyöräpoliisin pitää työntää pyörä käyntiin, Järvinen kertoo.

moottoripyorakoulutus.jpg

Ylikonstaapeli Kimmo Järvisen mukaan myös koulutus on vaativa. Kurssi kestää seitsemän viikkoa ja siellä on ajokokeita ja teoriakokeita. Ajoharjoitteita on niin katuradalla kuin vaativassa maastossakin. Lisäksi kuntoa testataan 1000 kilometrin kestävyysajossa. Kuva: Sanoma-arkisto / Tero Kiira
 
Foliohattu kiristää ja mietin tuota Loimaan 90 miljoonan kohtaloa. Tuollainen mälli rahaa houkuttelee jo varmasti ammattirikollisiakin paikan päälle. Olisiko mahdollista, että mahdolliset voittajat olisi kaapattu ja nyt kaapparit miettivät keinoa saada rahat siirrettyä itselleen?
Eipä ole laisinkaan tuulesta temmattua, kun mietimme Kone konsernin tyttären casea.

Ne on roskissa kieron kauppiaan toimesta. Se on jostain syystä lyönyt niitä myymättömiä ryhmäpelejä kassaan jo vuosia saadakseen taseet täsmäämään.
 
Suuri vääryys paljastunut Poliisissa.... :D
Aivan ä-ly-tön vaatimus. Kukaan ei työnnä pyörää varttimailia missään olosuhteissa, ikinä. Eikä käyntiin. Radalla näkee sellaisia tykittäjiä, että varmasti pärjäävät pyörällä tilanteessa kuin tilanteessa, mutta työntelemään..

Pystyyn nostaminen on ok ja se sujuu tekniikalla sellaisilta naisiltakin, jotka poliisina muutenkin pärjäävät.
 
Aivan ä-ly-tön vaatimus. Kukaan ei työnnä pyörää varttimailia missään olosuhteissa, ikinä. Eikä käyntiin. Radalla näkee sellaisia tykittäjiä, että varmasti pärjäävät pyörällä tilanteessa kuin tilanteessa, mutta työntelemään..

Pystyyn nostaminen on ok ja se sujuu tekniikalla sellaisilta naisiltakin, jotka poliisina muutenkin pärjäävät.

Eikö tasa-arvon nimissä kaikkien pidä läpäistä sama koe.
Se onko tarpeeksi, tai liian raskas on toinen kysymys, mutta koska halukkaita tulijoita koulutukseen riittää, eikä kukaan menetä työtään, miksi ei vaadittaisi.
Moottoripyöräpoliisi joutuu työskentelemään yksin, joten normaalia konstaapelia parempi kuntovaatimus saattaa olla täysin perusteltua. Pyörän työntäminen vaatii sekä voimaa, lihaskestävyyttä, että hapenottokykyä, joten se helppo tapa toteuttaa testi.
 
Sama mielestäni palo puolella. Vaatimukset täytyy olla samat sukupuolesta riippumatta. Parin on tarpeen vaatiessa kyettävä kiskomaan se tuupertunut kaveri sieltä palavasta rakennuksesta ulos.
 
Eikö tasa-arvon nimissä kaikkien pidä läpäistä sama koe.
Se onko tarpeeksi, tai liian raskas on toinen kysymys, mutta koska halukkaita tulijoita koulutukseen riittää, eikä kukaan menetä työtään, miksi ei vaadittaisi.
Moottoripyöräpoliisi joutuu työskentelemään yksin, joten normaalia konstaapelia parempi kuntovaatimus saattaa olla täysin perusteltua. Pyörän työntäminen vaatii sekä voimaa, lihaskestävyyttä, että hapenottokykyä, joten se helppo tapa toteuttaa testi.

Tuossahan se homman järki on.

Onko laskuvarjojääkärin hommassa vaikein juttu laskuvarjolla hyppääminen. Ei taatusti ole, vaan laskuvarjohyppyjä suorittaa onnistuneesti niin luokiolais tytöt kuin isoäiditkin.

Moottoripyöräpoliisin hommissa se vaativa juttu ei ole pyörän ajaminen. Väitän, että suurin osa poliiseista ei edes halua moottopipyöräpoliiseiksi ja tämä ei suinkaan johdu siitä, että sateella on mälsä ajaa ja joskus joutuu ajamaan kovaa. Moottoripyöräpoliisi joutuu välillä koviin tilanteisiin yksin. Siinä tilanteessa on sitten ihan turha selittää Vo max arvoja tai hyvää juoksukuntoa. Tietyissä tilanteissa voima on voimaa ja taidosta huolimatta siitä on paljon etua.

Joissain tilanteissa se kyky paiskata 100+ kiloinen ja 190 senttinen vastustaja katuun kuin märkä rätti on vaan helvetin hyvä juttu.
 
Back
Top