Suomessa on vain yksi nainen moottoripyöräpoliisina – syynä käsittämättömän raskas tehtävä pääsykokeessa: 250 kg, 460 metriä
INKA SIMOLA
klo 19:04 | 23.2.2018
Taru Niemelä on ensimmäinen suomalaisnainen, josta tuli moottoripyöräpoliisi. Hän työskentelee nykyään tutkinnassa. Kuva vuodelta 2013: Sanoma-arkisto / Tapio Vanhatalo
Harva nainen pääsee moottoripyöräpoliisiksi. Raskaan pääsykokeen on läpäissyt tähän mennessä vain kolme naista.
Vain harva pääsee palomieheksi – ja vielä harvempi heistä on nainen.
Helsingin Sanomat kertoi hiljattain, että Suomessa on kouluttautunut palomieheksi vain kuusi naista.
Eräässä toisessa ammatissa naisia on vieläkin vähemmän: nimittäin moottoripyöräpoliisina. Tällä hetkellä Suomessa työskentelee vain yksi moottoripyöräpoliisinainen.
”Kolme naista on läpäissyt pääsykokeen.”
– Kurssilta on valmistunut yhteensä kaksi naista, mutta vain toinen ajaa tällä hetkellä. Toinen on siirtynyt tutkintaan. Lisäksi meillä on tällä hetkellä koulutuksessa yksi nainen, eli pääsykokeen on läpäissyt tähän mennessä kolme naista, moottoripyöräkoulutuksesta vastaava ylikonstaapeli
Kimmo JärvinenPoliisiammattikorkeakoulusta kertoo.
Järvinen on kouluttanut moottoripyöräpoliiseja lähes 25 vuotta, vuodesta 1994. Hän muistelee, että koulutukseen olisi pyrkinyt kymmenkunta naista. Suurin syy naiskatoon on vaativa pääsykoe. Se on sama kaikille sukupuolesta riippumatta. Toki kaikki halukkaat eivät muutenkaan koulutukseen pääse, sillä valinnan tekee aina poliisilaitos.
”Kaikki miehetkään eivät läpäise pääsykoetta.”
– On totta, että pääsykokeissa vaaditaan kovaa fyysistä kuntoa. Ja tietysti pelkät pääsykokeet vaativat asennetta ja moottoripyöräpoliisin työ kiinnostusta ajamiseen. Mutta ei pääsykoe naisille todellakaan ylivoimainen ole. Pitää muistaa, etteivät kaikki miehetkään läpäise sitä, Järvinen sanoo.
Raskain tehtävä pääsykokeissa on työntää 250 kiloa painavaa moottoripyörää täysissä ajovarusteissa 460 metriä. Aikaa on kolme minuuttia. Mutta miksi pääsykokeissa on moinen tehtävä – ei kai ole realistista, että vastaavasta tarvitsisi selviytyä ikinä työvuorossa?
”Pyörä voi kaatua ja se pitää jaksaa nostaa pystyyn.”
– Ajaminen on erittäin fyysistä. Pyörä voi kaatua ja se pitää jaksaa nostaa pystyyn. Lisäksi joskus voi tulla tilanne, että moottoripyöräpoliisin pitää työntää pyörä käyntiin, Järvinen kertoo.
Ylikonstaapeli Kimmo Järvisen mukaan myös koulutus on vaativa. Kurssi kestää seitsemän viikkoa ja siellä on ajokokeita ja teoriakokeita. Ajoharjoitteita on niin katuradalla kuin vaativassa maastossakin. Lisäksi kuntoa testataan 1000 kilometrin kestävyysajossa. Kuva: Sanoma-arkisto / Tero Kiira