Suomen sisäinen turvallisuus

No ainakin pitäisi olla aika paljon enemmän väkeä töissä, jos jokaiselle rikospaikalle pitäisi ensin hälyttää kenttäpartio, ja sitten myös tutkinnan partio.

Kyllä se sama lähtöpiste on suomalainen tapa hoitaa asiat, puolustusvoimain kaaderistakin ovat kaikki ensin suorittaneet varusmiespalveluksen ja sitten hakevat aliupseeri tai upseeriopintoihin.
Taitaa tuo palopäällystö olla se ainoa poikkeus, sama lähtötaso muokkaa organisaatiolle yhteisen identiteetin ja tuo johtajille uskottavuutta.
 
En tiedä, tekisikö se ammattia kiinnostavammaksi, jos horisontaalinen urakehitys (tai mahdollisuus siihen) katkaistaisiin jo peruskoulutuksessa. Vaikka totta on, että muutoksilla koulutusjärjestelyihin voidaan vaikuttaa aika paljon siihen, paljonko ja minkälaista porukkaa pyrkii sisään.

En tunne nykyistä koulutusta, mutta olen ymmärtänyt että siinä olisi paljon karsittavaa. Edellinen systeemi oli hyvä, se palveli poliisin koulutustarpeita käsittääkseni aika hyvin. Toki aina voi olla varaa parantaa...

Ei se tuo kuin ongelmia olisi oma veikkaus, mitä jos puolustusvoimissa estettäisiin upseeriksi pyrkiminen aliupseereilta, reitti on harvinaisempi mutta se on auki kulkea.
 
En näe mitään esteitä sille etteikö poliisin kouluttautumista voisi jakaa vaikka kahteen eri linjaan:
  • konttoripoliisi
  • kenttäpoliisi
Hakijalla olisi jo lähdössä suunta selvänä. Siitä huolimatta peruskoulutsta voisi antaa samalla tiedolla.
Muillakin aloilla tehostamista tehdään juuri tämän tyyppisen linjaerottelun kautta. Kaiken osaaminen on jo hieman vanhanaikainen ajattelu, vaikka sellainen toki kivaa olisikin.
Ja sit hei muistutus, faija oli poliisi. Tää ei ole moitetta, vaan keskustelua. (y)

.
Samaa mieltä. Maailma on työelämä on mennyt suuntaan jossa puhutaan osaajista. Riittää että on hyvä siinä yhdessä asiassa joku toinen on hyvä taas siinä toisessa. Näin saadaan tehokas ja kilpailukykyinen kokonaisuus.

Poliisin suhteen voisi hyvin laskea kuinka paljon nykyään käytetään aikaa kirjoitus pöydän takana ja kentällä siis se sama poliisi. Olisiko tehokkaampaa ja taloudellisesti järkevämpää että pöydän takana olisi omansa ja kentällä omansa?
 
Toisaalta, suuntaus on koko ajan siihen suuntaan että poliisiauto on liikkuva toimisto, ja hommat saadaan mahdollisimman paljon hoidettua yhden kosketuksen periaatteella. Siihen strategiaan sopii aika huonosti se, että yksi osaa lukea ja toinen kirjoittaa.
 
Toisaalta, suuntaus on koko ajan siihen suuntaan että poliisiauto on liikkuva toimisto, ja hommat saadaan mahdollisimman paljon hoidettua yhden kosketuksen periaatteella. Siihen strategiaan sopii aika huonosti se, että yksi osaa lukea ja toinen kirjoittaa.

Itse ei partioivat gorillat kauheasti innosta, Suomessa egotripillä ovat portsarit ja vartijat, poliiseissa on vielä jäljellä paljon Reinikaista ja suhde kansalaisiin on siksi hyvä.
 
Samaa mieltä. Maailma on työelämä on mennyt suuntaan jossa puhutaan osaajista. Riittää että on hyvä siinä yhdessä asiassa joku toinen on hyvä taas siinä toisessa. Näin saadaan tehokas ja kilpailukykyinen kokonaisuus.

Poliisin suhteen voisi hyvin laskea kuinka paljon nykyään käytetään aikaa kirjoitus pöydän takana ja kentällä siis se sama poliisi. Olisiko tehokkaampaa ja taloudellisesti järkevämpää että pöydän takana olisi omansa ja kentällä omansa?

Laajempia kriisitilanteita ajatellen on varmastikin hyvä, että mahdollisimman suuri osa poliiseista on kenttäkelpoisia. Muutoinkin poliisien määrä on Suomessa aika alhainen, joten tuskin kannattaa enempää suorituskykyä jaotella (käytännössä siis heikentää).
 
Laajempia kriisitilanteita ajatellen on varmastikin hyvä, että mahdollisimman suuri osa poliiseista on kenttäkelpoisia. Muutoinkin poliisien määrä on Suomessa aika alhainen, joten tuskin kannattaa enempää suorituskykyä jaotella (käytännössä siis heikentää).

Kyllä, isossa kriisissä pitäisi pystyä tuhoamaan vihollisen erikoisjoukkoja, tällaista roolia ei kaikissa maissa ole tarjolla.
 
Toisaalta, suuntaus on koko ajan siihen suuntaan että poliisiauto on liikkuva toimisto, ja hommat saadaan mahdollisimman paljon hoidettua yhden kosketuksen periaatteella. Siihen strategiaan sopii aika huonosti se, että yksi osaa lukea ja toinen kirjoittaa.
Ei, vaan juuri mainitsemassasi esimerkissä on toimessa ne kenttäpoliisit. Kyllä ne ihan varmasti osaa lukea ja kirjoittaa sen mikä kentällä on edellytyksenä. Liikkuvassa toimistossa käsitellään kuitenkin aika rajallinen määrä rikoslain pykäliä ja on lopulta saman toistoa, toistoa ..... näin arvelen.

.
 
Ensinnäkin täytyy sanoa, että nämä vaatimukset kirjoittamisen suhteen eivät ole byrokraattista höpöilyä.

Ei ole yksittäisen kansalaisen kannalta aivan samantekevää mitä joku yksittäinen poliisipartio järjestelmään kirjoittaa. Ei myöskään ole poliisiorganisaation kannalta samantekevää mitä poliisit ilmoituksiin kirjoittavat.

Itse olen joutunut kuulusteluihin, kun poliisipartio oli kirjannut järjestelmään, että olin "osallistunut tappeluun". Aika nopeasti tutkinta sitten totesi, että kyseessä oli selvä hätävarjelutilanne. Asiaa olisi suuresti avittanut se, että partio olisi kirjannut raporttiinsa, että olin kotirauhan suojaamalla alueella. Raportista puuttui myös se, että tunkeutujat olivat esittäneet uhkauksia ja että heitä oli kaksi. Sen sijaan järjestelmään oli huitaistu, että olin potkaissut miestä, koska hän oli huutanut kadulla. Myös tapahtumaika oli raportissa väärin.

Kyseisessä prosessisa sitten tuhlattiin allekirjoittaneen, tutkijan ja syyttäjän aikaa. Ihan vain sen takia, että Mr Kenttäsika ei osannut, viitsinyt tai kyennyt tuottamaan sellaista kirjallista tuotosta josta tilanne ja sen kulku olisi selvinnyt. Yök tyhmää paperityötä - oikeat poliisit ajaa kovaa keikkaa! Kyllä niillä toimistorotilla on sitten aikaa selvitellä mitä tapahtui kun pöly on laskeutunut.

Se vanhemman konstaapelin näppäimistöllä takoma tekele, on se ensijainen lähtöraportti jonka perusteella käynnistyy erilaisia prosesseja. Sen laatuun kannattaa panostaa. Vanha totuus on se, että siasta ei saa vinttikoiraa hieromalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä keskustelussa tunnutaan puhuttavan toisaalla aidasta ja toisaalta seipäästä. Johtunee pitkälti siitä että suurimman osan tuntuman poliisin työhön tai poliisiksi opiskeluun perustuu tv-sarjojen katsomiseen tai kuulopuheisiin.

Ajatus siitä että jo kouluun mentäessä kokelas valitsisi "linjan" jonka mukaan hän sijoittuisi myöhemmin työelämässä, kertoo siitä että koko poliisissa ammattilaiseksi kasvamisen prosessi ei ole hallinnassa ja tiedossa.

Poliisiammattikorkeakoulu, eli entinen Poliisikoulu ei tee kenestäkään ammattilaista. Se antaa ainoastaan valmiudet ryhtyä oppimaan poliisin ammattiin. Poliisikoulu on muotti jonka käytyään kokelas on saanut tarvittavat perusteet varsinaiseen oppimiseen. Se on muotti jossa kokelas saa tarvittavat arvot joiden pohjalta kehitetään poliisin ammatillisia arvoja.

Työharjoittelun eri vaihessa nuorempi konstaapeli työskentelee eri tehtävissä, kuten tutkinnassa, kentällä, liikennepuolella, lupahallinnossa. Harjoittelu on kohtalaisen pitkä ja tämän aikana monelle nuoremmalle konstaapelille hiljalleen valkenee, että mikä hänelle voisi olla se "oma" juttu.

Kun koulusta on aikanaan valmistuttu, sijoittuu uusi poliisimies sitten yleensä tutkintaan, kentälle tai liikennepuolelle. Tässä vaiheessa alkaa sitten se erikoistuminen. Käydään tutkinnan ammatillista lisäkoulutusta, kentän toimintaan liittyvää koulutusta, liikenteen kursseja ja jne. Vasta nyt alkaa se oikea ammatillinen erikoistuminen ja oman erikoisosaamisen kasvattaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Miten kestämme tämän menetyksen...

Korkean luokan riskiksi arvioitu somalimies karkotetaan Suomesta – asui maassa 25 vuotta
Useisiin rikoksiin syyllistynyt, pitkään Suomessa asunut somalimies karkotetaan maasta. Rikosseuraamuslaitos arvioi miehen korkean luokan riskihenkilöksi.
Karkotus
11.4.2018 klo 17:30
13-3-7495021.jpg

Mies on Joutsenon säilöönottokeeskuksessa odottamassa Somalian viranomaisten hyväksyntää palautukselle.Yle
13-3-5853670.jpg

Elli Sormunen

Jaa artikkeli Facebookissa188
Jaa artikkeli Twitterissä
Jaa artikkeli Whatsapissa


Suomessa 25 vuotta asunut somalimies on saanut karkotuspäätöksen Somaliaan. Syynä karkotuspäätökseen ovat useat rikokset, joihin mies on syyllistynyt Suomessa asuessaan.
Rikosseuraamuslaitos arvioi miehen korkean luokan riskihenkilöksi. Viimeisen vankeustuomion aikana miehessä huomattiin merkkejä uskonnollisesta radikalisoitumisesta. Suojelupoliisi ei ole tehnyt miehestä uhka-arviota vaan rikosseuraamuslaitos ja keskusrikospoliisi.
Karkotuspäätöksen jälkeen mies on ollut säilöönotettuna Lappeenrannassa Joutsenon säilöönottokeskuksessa. Säilöönotto tehtiin, koska poliisi oletti miehen piileskelevän tai vaikeuttavan maasta poistamistaan.

Mies vastustaa karkotusta ja valitti siitä Helsingin hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen tämän vuoden helmikuussa. Lisäksi mies kanteli säilöönotosta. Itä-Suomen hovioikeus hylkäsi keskiviikkona kantelun ja miehen säilöönottoa jatketaan.

Epäilty 39 rikoksesta kymmenen vuoden aikana

Mies on tuomittu vuosina 2000–2016 vankeusrangaistukseen 20 eri kertaa. Hän on ollut epäiltynä yhteensä 39 rikoksesta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Lisäksi Suomessa oleskelunsa aikana hän on menettänyt vapautensa eri syiden vuoksi 140 kertaa.
Viimeisen vankilareissun syynä olivat ryöstöt sekä törkeä ryöstö. Mies vapautui kahden vuoden viiden kuukauden tuomiosta viime vuoden marraskuussa. Vapautuessaan vankilasta mies siirrettiin odottamaan maastakarkotusta säilöönottokeskukseen.
Somalimiehen palautus odottaa tällä hetkellä viranomaisten hyväksyntää Somaliasta. Poliisin mukaan maasta poistaminen pannaan täytäntöön hyvin pian sen jälkeen, kun hyväksyntä on saatu.
– Diplomaattiset välit Somalian kanssa ovat parantuneet. Aiemmin Somalia oli hankalampi palautusmaa, koska viranomaisten hyväksyntää palautuksille sai sieltä odotella, kertoo rikoskomisario Saku Tielinen.
Tielinen kertoo, että kohdemaista ei aina saada hyväksyntää palautuksiin. Tällöin karkotettu pysyy maassa, josta on karkotuspäätöksen saanut.

Kaksi lasta ja sukulaiset Suomessa

Somalimies muutti Suomeen vuonna 1993 perheenyhdistämisen perusteella. Miehellä on vakituinen asunto Espoossa ja kaksi alaikäistä lasta. Hänen sukulaisistaan monet asuvat Suomessa.
– Tiiviit perhesiteet ja pitkä oleskelu Suomessa ei estä karkotusta, koska mies on syyllistynyt toistuvasti rikoksiin, sanoo rikoskomisario Saku Tielinen.
Pitkän oleskelunsa ja perhesiteidensä vuoksi mies haluaa pysyä Suomessa ja välttää palauttamisensa Somaliaan.
Mies on ilmoittanut poliisille, ettei hän aio palata Somaliaan eikä aio tehdä yhteistyötä palauttamisen onnistumiseksi.
13-3-9718470.jpg

Palautuksen täytäntöönpano odottaa Somalian viranomaisten hyväksyntään.Stuart Price / EPA

Pitkään Suomessa asuneiden palautukset harvinaisia

On harvinaista, että alaikäisenä Suomeen tulleita ulkomaalaisia karkotetaan maasta. Perhesiteiden vuoksi karkotukseen asti harvoin mennään.
– Pitää olla taustalla vakavia ja toistuvia rikoksia, että pitkään Suomessa asunutta aletaan karkottaa, sanoo maaahanmuuttoyksikön tulosalueen johtaja Olli Koskipirtti Maahanmuuttovirastosta.
Viime vuonna karkotuspäätöksen sai 905 henkilöä, joista noin 20 prosentin perusteena oli rikos. Koskipirtin mukaan vain murto-osa rikoksen takia karkotetuista on asunut Suomessa pitkään.
– Yleensä taustalla karkotukseen pitää olla esimerkiksi seksuaali- tai väkivaltarikoksia, kertoo Koskipirtti.
Suurin osa karkotuksista liittyy perhesiteiden katkeamiseen Suomessa tai työpaikan menetykseen, jolloin oleskeluluvan jatkoluvan myöntämiseen ei ole enää perusteita. Vaaralliseksi arvioidut henkilöt pannaan palautusjonon kärkeen.
https://yle.fi/uutiset/3-10154629
 
Lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistuksia kiristetään, sakkojen muuntorangaistus palaa

Hallituspuoluiden puheenjohtajat kertoivat asiasta tiedotustilaisuudessa.
Kehysriihessä päätettiin palauttaa sakkojen muuntorangaistus. Sakot voidaan muuntaa vankeusrangaistukseksi.
Myös lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistusasteikkoja kiristetään.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005638168.html
 
Lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistuksia kiristetään, sakkojen muuntorangaistus palaa

Hallituspuoluiden puheenjohtajat kertoivat asiasta tiedotustilaisuudessa.
Kehysriihessä päätettiin palauttaa sakkojen muuntorangaistus. Sakot voidaan muuntaa vankeusrangaistukseksi.
Myös lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistusasteikkoja kiristetään.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005638168.html
Jäipä vielä kommentoimatta tuohon, että sakkojen muuntorangaistuksen palauttaminen parantaa merkittävästi monin paikoin turvallisuudentunnetta. Taparikolliset, ammattinäpistelijät ja huumehörhöt ovat käyttäneet tuota porsaanreikää surutta hyväksi. Itsekin tunnen pari tapausta.
Se on huoltoaseman kassatyttö suhteettoman paikan edessä, kun pikkukaupungin juuri vapautunut linnakundi tulee sisään ja poimii kävelykaljat. Kiire ei ole pois, ehtii juoda hyvin ennen kuin mahdollisesti soittaa ja moittii. Usein noihin tyyppeihin liittyy niin valtava määrä pikkurötöksiä ja häiriökäyttäymistä, että sillä kun ne saa edes puoleksi vuodeksi kadulta pois, on iso merkitys yhteisöille.

Lapsien raiskaajien rangaistukset ovat tietysti vieläkin liian väljiä. Täällä ei vissiin voi sanoa ääneen, minkälainen sen pitäisi olla.
 
Lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistuksia kiristetään, sakkojen muuntorangaistus palaa

Hallituspuoluiden puheenjohtajat kertoivat asiasta tiedotustilaisuudessa.
Kehysriihessä päätettiin palauttaa sakkojen muuntorangaistus. Sakot voidaan muuntaa vankeusrangaistukseksi.
Myös lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistusasteikkoja kiristetään.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005638168.html

Muuntorangaistuksen palauttaminen äärimmäisen tervetullut juttu.

Lapseen kohdistuvien seksuaalirikoksien rangaistuksia ei kuitenkaan kiristetty, sillä asteikon alapää pysyi paikoillaan.
Lisäksi: lainataan JHA:ta
"Paljon tärkeämpää olisi muuttaa "raiskauksen" määritelmää siten, että esimerkiksi 10-vuotiaan uhrin ei edellytetä taistelevan aikuista tekijää vastaan. "
 
Miten kestämme tämän menetyksen...
https://yle.fi/uutiset/3-10154629

Hansain linkin takaa:

Epäilty 39 rikoksesta kymmenen vuoden aikana

Mies on tuomittu vuosina 2000–2016 vankeusrangaistukseen 20 eri kertaa. Hän on ollut epäiltynä yhteensä 39 rikoksesta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Lisäksi Suomessa oleskelunsa aikana hän on menettänyt vapautensa eri syiden vuoksi 140 kertaa.

Kuinka montaa suomalaista tuokin ihmisjäte ehti satuttaa? En tule koskaan saamaan vastausta, mutta oma veikkaus on korkeita kymmeniä, ellei satoja.
 
Poliisiammattikorkeakoulu, eli entinen Poliisikoulu ei tee kenestäkään ammattilaista. Se antaa ainoastaan valmiudet ryhtyä oppimaan poliisin ammattiin. Poliisikoulu on muotti jonka käytyään kokelas on saanut tarvittavat perusteet varsinaiseen oppimiseen. Se on muotti jossa kokelas saa tarvittavat arvot joiden pohjalta kehitetään poliisin ammatillisia arvoja.

Taitaa tulla suoraan Herwoodin opiston kulmahuoneesta tuo teksti. Joko kopioituna tai suoraan näppikseltä.

Ei aikaihmisten päähän mitään yhteisiä arvoja missään koulussa - ei edes poliisiammattikorkeakoulussa - saada enää kaadettua. Arvot on peritty pääosin kotoa ja osansa on alakoululla, kaveripiirillä jne.

Fiksut poliisikokelaat toki sisäistävät käyttäytymiskoodin, jota virkamieheltä edellytetään, mutta arvojen kanssa sillä ei ole tekemistä.

Virallisestihan poliisi on mitä avoin monikulttuurisuuden ym. edistäjä, mutta eipä tarvitse montaakaan poliisimiestä tuntea niin tietää heidän mielipiteiden olevan melko tiukasti päinvastainen. Osittain varmaan perusarvojen, mutta ennen kaikkea työssä koetun ja nähdyn perusteella.

Tämän työminän he handlaavat siksi, että muusta tulee penaltia tai jopa potkut.

Edit: Kirotusvihreitä
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa tulla suoraan Herwoodin opiston kulmahuoneesta tuo teksti. Joko kopioituna tai suoraan näppikseltä.

Ei aikaihmisten päähän mitään yhteisiä arvoja missään koulussa - ei edes poliisiammattikorkeakoulussa - saada enää kaadettua. Arvot on peritty pääosin kotoa ja osansa on alakoululla, kaveripiirillä jne.

Fiksut poliisikokelaat toki sisäistävät käyttäytymiskoodin, jota virkamieheltä edellytetään, mutta arvojen kanssa sillä ei ole tekemistä.

Virallisestihan poliisi on mitä avoin monikulttuurisuuden ym. edistäjä, mutta eipä tarvitse montaakaan poliisimiestä tuntea niin tietää heidän mielipiteiden olevan melko tiukasti päinvastainen. Osittain varmaan perusarvojen, mutta ennen kaikkea työssä koetun ja nähdyn perusteella.

Tämän työminän he handlaavat siksi, että muusta tulee penaltia tai jopa potkut.

Edit: Kirotusvihreitä

Jonkin verran olen tästä eri mieltä vajaan 15-vuoden kokemuksen pohjalta, josta suurin osa sieltä suorittavasta portaasta haalari osastolla.
 
Back
Top