Suomen sisäinen turvallisuus

Se vasemmalta takaa sokeasta kulmasta tuleva ajaa omaa kaistaansa. Se joka vaihtaa kaistaa, on väistämisvelvollinen ja kuolleita kulmia ei jää kun katsoo peilejä ja kääntää päätä. Tämä riippumatta siitä, loppuuko kaista vai vaihtaako kaistaa esim lähtiessään ohittamaan.
Näitä kuolleen kulman murheita tulee myös silloin, kun olet vaikkapa siirtymässä rampilta motarille esim bussin tai rekan eteen ja samalla takaa syöksyy vasenta kaistaa auto, joka vaihtaa oikealle kaistalle samaan tilaan johon olet menemässä. Vaaran paikkoja vastuukysymyksistä riippumatta.

Ehkä olisi parasta laittaa rampille STOP-kyltti ja lähteä siitä yksitellen liikennevirtaan.
 
Yhtenä omakohtaisena murheena voisi nostaa esiin nollanäkyvyyden risteyksissä yhdistettynä valtavalla tilannenopudella pyörien päällä liikkuviin jalankulkijoihin. Yhteentörmäyksiä tulee joskus väistämättä.

Oma kokemus tilanteesta, jossa risteyksessä näkymä suojatielle parin metrin luokkaa ja kuikuilin kaula pitkällä jalankulkijoita autoa samalla eteenpäin ryömittäen.

PUM! ja konepellillä makasi tilanteeseen kuolemaa halveksuen miljoonaa syöksynyt spandex-rullaluistelija, eli jalankulkija. Ihme kyllä isompia henkilövahinkoja ei tullut, mutta lokasuoja ja konepelti rutussa, sekä tuulilasi hajalla. Taisi sieluunkin tulla pikku kolhu. Lanssi paikalle ja kauniiksi lopuksi poliisi kävi vielä lyömässä sakkolapun käteen. Perusteena esteettömän kulun takaamatta jättäminen.

Autoilijan näkökulmasta kohtuuton tilanne, kun lain noudattaminen ei käytännössä ollut mahdollista edes äärimmäistä varovaisuutta noudattaen. Olisiko syytä vaikkapa laittaa lakiin pykälä, että jalankulkijan tulee aina pysähtyä ennen suojatielle astumista.
 
Parempi pistää spandexit ja ajaa aina, ja täysiä.

Lakia pitää muutta nimenomaan spandex-torpedojen takia.
Eli millä tahansa välineellä, pyörä, skatelauta, rullaluistimet liikuttaessa spandex -asuinen on aina syyllinen liikennetapaturmaan.

Olis selkeetä.

.
 
PUM! ja konepellillä makasi tilanteeseen kuolemaa halveksuen miljoonaa syöksynyt spandex-rullaluistelija ...
Järkevästi ajatellen jalankulkijan status edellyttäisi jalankulkijalle ominaista nopeutta.

Liikennesäännöt on aikanaan suunniteltu sen aikaisten liikennemuotojen järjellisten ja tyypillisten nopeus- ja muiden ominaisuuksien mukaisiksi.

Nyt säännöt ovat pahasti vinkurallaan, kun kevyen liikenteen vauhdit ovat kasvaneet holtittomasti. Sähköpolkupyörillä vedellään mutkiin ja näkemäesteisiin hurjaa vauhtia, kun se on niin helppoa moottorin vetämänä. Esim. muutama päivä sitten 70- ja 80-vuotiaiden pyöräilijöiden yhteentörmäys pyörätiellä. Toinen ajoi sähköfillarilla, toinen kuoli. Kai tämäkin jollain logiikalla saadaan yksityisautoilijoiden syyksi.

Skuuteilla saa ajaa laillisestikin sen 25 km/h ajoneuvolla, joka on täysin kelvoton sellaisiin nopeuksiin, ja samalla kuljettajat uskovat olevansa joka tilanteessa lain ja fysiikan lakien yläpuolella.

Jostain syystä ainoastaan autoliikenteen vauhti on vaarallista, ja sitä pyritään jatkuvasti alentamaan ja entisestään alentamaan. Samaan aikaan innovoidaan uusia tapoja, joilla "kevyt" liikenne pääsee nostamaan vauhtejaan, vaikka sillä ei ole mitään edellytyksiä siihen turvallisesti.

https://tieto.traficom.fi/fi/tilast...a-loukkaantuneet-suhteessa-liikenteen-maaraan
Pyöräilijöitä kuoli 17 henkilöä /mrd henkilökm. Liikennekuolemien aste on paljon alempi henkilöautolla ja linja-autolla kuljettaessa, 2,0 ja 0 kuollutta /mrd henkilökm.
 
Viimeksi muokattu:
Tokiossa on useasti tullut vastaan suojateillä näitä seniorikansalaisia, jotka toimivat liikenteenohjaajina pienellä palkalla/korvauksella joka ilmeisesti maksetaan eläkkeen päälle, saavat myös mielekästä tekemistä. Henkilöt suojaavat pienten koululaisten tien ylitykset ja opastavat tarvittaessa muita, kuten turisteja toimimaan oikein liikenteessä.
Joillain oli pieni tuoli risteyksessä, että saavat lepuuttaa välillä jalkojaan sekä sateenvarjo/sadetakki pienessä korissa lähettyvillä. Kävelevät paikalle saapuvan koululaisryhmän kanssa tien ylitse heiluttaen tuota patukkaa.

Pyöräilijät taluttivat ja autoilijat pysähtyivät säntillisiin jonoihin, tien ylityksen jälkeen seniorikansalainen heilauttaa patukallaan merkin ja silloin autot lähtevät liikkeelle.

Toimisiko härmässä, jos jaetaan myös karvalakit ja otetaan keskimääräisestä iästä vaikka 15 vuotta pois.

 
Järkevästi ajatellen jalankulkijan status edellyttäisi jalankulkijalle ominaista nopeutta.

Liikennesäännöt on aikanaan suunniteltu sen aikaisten liikennemuotojen järjellisten ja tyypillisten nopeus- ja muiden ominaisuuksien mukaisiksi.

Nyt säännöt ovat pahasti vinkurallaan, kun kevyen liikenteen vauhdit ovat kasvaneet holtittomasti. Sähköpolkupyörillä vedellään mutkiin ja näkemäesteisiin hurjaa vauhtia, kun se on niin helppoa moottorin vetämänä. Esim. muutama päivä sitten 70- ja 80-vuotiaiden pyöräilijöiden yhteentörmäys pyörätiellä. Toinen ajoi sähköfillarilla, toinen kuoli. Kai tämäkin jollain logiikalla saadaan yksityisautoilijoiden syyksi.

Skuuteilla saa ajaa laillisestikin sen 25 km/h ajoneuvolla, joka on täysin kelvoton sellaisiin nopeuksiin, ja samalla kuljettajat uskovat olevansa joka tilanteessa lain ja fysiikan lakien yläpuolella.

Jostain syystä ainoastaan autoliikenteen vauhti on vaarallista, ja sitä pyritään jatkuvasti alentamaan ja entisestään alentamaan. Samaan aikaan innovoidaan uusia tapoja, joilla "kevyt" liikenne pääsee nostamaan vauhtejaan, vaikka sillä ei ole mitään edellytyksiä siihen turvallisesti.

https://tieto.traficom.fi/fi/tilast...a-loukkaantuneet-suhteessa-liikenteen-maaraan
Tuossa on tietysti sekin puoli, että törmäyksissä kevyen liikenteen kanssa ei autoilija tyypillisesti loukkaannu kuin enintään henkisesti ja sillähän ei ole väliä.

Järjestelyt joissa pyöräilijät sijoitetaan liikenteessä omaan lokeroonsa ovat askel oikeaan suuntaan. Edellyttäen tietysti että sääntöjä myös noudatetaan. Ettei polkupyöriä ole ajoradalla tai jalkakäytävällä, eikä koirankusettajia pyörätiellä. Vaaratilanteet johtuvat yleensä kunnioituksen puutteesta.

Pysähtyminen ennen suojatielle astumista tai ajamista olisi helppo konsti. Jenkeissä on ok-alueilla tasa-arvoisissa risteyksissä monessa paikassa kaikilla STOP-merkki. Sillä mallilla homma toimii tosi jouhevasti eikä kolareita tule. Ei siellä kyllä ole juuri pyöräilijöitä eikä jankulkijoitakaan, joten sellaisenaan tuo ei meillä olisi taikatemppu.
 
Ei tarvi taluttaa, mutta jos pyörä on jalkojen välissä niin täytyy väistää jos ei ole etuajooikeutettu. Jos hyppää pois pyörän päältä, niin silloin on jalankulkija ja suojatie on suojatie.
Tuo taluttamissääntö on tosiaan selkeä. Jos haluaa jalankulkijan oikeudet pitää kävellä pyörän vieressä. Jos pyörä on jalkojen välissä olet pyöräilijä, vaikka jalat olisivatkin maassa. Tämä on muistaakseni koeponnistettu käräjilläkin.
 
Järkevästi ajatellen jalankulkijan status edellyttäisi jalankulkijalle ominaista nopeutta.

Liikennesäännöt on aikanaan suunniteltu sen aikaisten liikennemuotojen järjellisten ja tyypillisten nopeus- ja muiden ominaisuuksien mukaisiksi.

Nyt säännöt ovat pahasti vinkurallaan, kun kevyen liikenteen vauhdit ovat kasvaneet holtittomasti. Sähköpolkupyörillä vedellään mutkiin ja näkemäesteisiin hurjaa vauhtia, kun se on niin helppoa moottorin vetämänä. Esim. muutama päivä sitten 70- ja 80-vuotiaiden pyöräilijöiden yhteentörmäys pyörätiellä. Toinen ajoi sähköfillarilla, toinen kuoli. Kai tämäkin jollain logiikalla saadaan yksityisautoilijoiden syyksi.

Skuuteilla saa ajaa laillisestikin sen 25 km/h ajoneuvolla, joka on täysin kelvoton sellaisiin nopeuksiin, ja samalla kuljettajat uskovat olevansa joka tilanteessa lain ja fysiikan lakien yläpuolella.

Jostain syystä ainoastaan autoliikenteen vauhti on vaarallista, ja sitä pyritään jatkuvasti alentamaan ja entisestään alentamaan. Samaan aikaan innovoidaan uusia tapoja, joilla "kevyt" liikenne pääsee nostamaan vauhtejaan, vaikka sillä ei ole mitään edellytyksiä siihen turvallisesti.

https://tieto.traficom.fi/fi/tilast...a-loukkaantuneet-suhteessa-liikenteen-maaraan

Aikanaan suojatiet olivat sekä teoriassa että käytännössä vain jalankulkijoita varten. Homma alkoi mennä sekavaksi siinä vaiheessa (70-luvun lopulta alkaen) kun niitä alkoivat käyttää myös pyöräilijät, eräässä vaiheessa jopa mopot ja nyttemmin kevyet sähköajoneuvot.

25 km/h ei sinänsä ole liian kova vauhti ainakaan polkupyörille ja sähköpolkupyörille. Kunhan vaan käytetty väylä on sellainen että se soveltuu kyseiselle nopeudelle. Taajama-alueella ajon tulisi tapahtua joko ajoradalla tai erillisellä leveällä pyörätiellä jossa on hyvä näkyvyys ja joka on kunnolla erotettu jalkakäytävästä.
 
Jos haluaa jalankulkijan oikeudet pitää kävellä pyörän vieressä. Jos pyörä on jalkojen välissä olet pyöräilijä,

Kun alle 18 vuotias haluaa kulkea polkupyörällä, hän haluaa vain pyörän, ei mitään sen kummempia velvollisuuksia tai oikeuksia. Eikä niistä painokkaasti pienelle/nuorelle edes puhuta.

.
 
25 km/h ei sinänsä ole liian kova vauhti ainakaan polkupyörille ja sähköpolkupyörille. Kunhan vaan käytetty väylä on sellainen että se soveltuu kyseiselle nopeudelle.
Juu. Ei sinänsä. Eikä 120 tai 160 km/h sinänsä ole liian kova vauhti nykyaikaiselle henkilöautolle, eikä 220 km/h junalle. Mutta kaikelle on aikansa ja paikkansa. Auto- ja junaliikenteen suunnittelussa tämä on jo aikaa sitten ymmärretty, kevyen liikenteen suunnittelussa ei.

Mitä skuutteihin tulee, niin kyllä se 25 km/h on jo ihan sinänsä liian kova vauhti sille menopelille edes optimioloissa. Postimerkin kokoiset pyörät, kuljettaja seisoo huterasti laudalla, riittävä jarrutus ja ohjaus mahdotonta.

Toki siihen päälle vielä näkemäesteet, kaksi tai kolme ihmistä samalla laudalla, kurvaaminen muun liikenteen seassa sääntöjä tuntematta ja liikennettä tarkkailematta, ja kirsikkana kakun päällä kännykkä toisessa kädessä. Niin se 25 km/h ei ole pelkästään liikaa vaan järjettömän tuolla puolen.
 
Back
Top