Suomen sisäinen turvallisuus

Eipä ne sprinklerit vettä sinne auton alle tuuppaa, missä akku on. Akku kuumenee palaessaan yli tuhanteen asteeseen ja sen lämpö pitäisi saada alle 250 asteen, jotta palo hidastuisi ja mahdollisesti sammuisi. Tuossa hybridin akussa on noin 8-10 kiloa litiumia, joten jäähdytysvettä tarvittaisiin paljon ja akkuun, ylhäältä se ei auta akkupalossa.
Jännä juttu, että kaikki Suomen pysäköintihallit ovat täynnä ihan tehottomia sprinklereitä! :ROFLMAO:

Jonkin rakennusnormin mukaan ne sprinklerit on kumminkin sinne suunniteltu ja asennettu eikä sammutusjärjestelmän tarvitse sammuttaa palavaa autoa ollakseen hyödyllinen. Voi olla, että systeemi on suunniteltu hidastamaan paloa, suojaamaan hallin rakenteita, sekä estämään palon leviäminen viereisiin autoihin kunnes palokunta ehtii paikalle. Ilman sprinklerijärjestelmää tulipalo leviäisi nopeasti autosta toiseen ja koko halli muuttuisi bensa/diesel/litium -uuniksi: sen betonirakenteet lohkeilisivat, harjateräkset muuttuisivat löysäksi spagetiksi ja lopulta koko rakennus sortuisi niskaan.
 
Jännä juttu, että kaikki Suomen pysäköintihallit ovat täynnä ihan tehottomia sprinklereitä! :ROFLMAO:

Jonkin rakennusnormin mukaan ne sprinklerit on kumminkin sinne suunniteltu ja asennettu eikä sammutusjärjestelmän tarvitse sammuttaa palavaa autoa ollakseen hyödyllinen. Voi olla, että systeemi on suunniteltu hidastamaan paloa, suojaamaan hallin rakenteita, sekä estämään palon leviäminen viereisiin autoihin kunnes palokunta ehtii paikalle. Ilman sprinklerijärjestelmää tulipalo leviäisi nopeasti autosta toiseen ja koko halli muuttuisi bensa/diesel/litium -uuniksi: sen betonirakenteet lohkeilisivat, harjateräkset muuttuisivat löysäksi spagetiksi ja lopulta koko rakennus sortuisi niskaan.
Olet oikeassa spriklerin tarkoituksesta, se ei vain ota huomioon erilaisia tilanteita. Ja ne varmasti hidastavat palon kehitystä, mutta ilmeisesti eivät tarpeeksi. Väitän, että suurimmassa osassa pysäköintilaitoksissa, spriklereissä ei ole otettu huomioon nykyisen kaltaisia akkupaloja.

Eiköhän tästä parin vuoden kuluttua ole tarjolla tietoa.
 
Jospa olisi pohjaton kontti, vähän autoa korkeampi, jonka laskisi auton päälle ja täyttäisi vedellä. Nurinpäin upotettu tai sitten väärin sammutettu
Helpointa tehdä normaali "roskalava" jossa oven edessä pönkät, jotka estävät kuljetettaessa autoa hakkaamasta oviin. Ovissa tietysti tiivisteet, että ves pysyy sisällä paremmin.
Kyljissä useampi 3" venttiilillä varustettu syöttöaukko josta vesi saadaan sisään ja ulos.

Auto saadaan konttiin nostamalla koura-autollajolla kontti voidaan sitten kuljettaa sopivaan paikkaan jäähtymisen ajaksi.
 
Jännä juttu, että kaikki Suomen pysäköintihallit ovat täynnä ihan tehottomia sprinklereitä! :ROFLMAO:

Jonkin rakennusnormin mukaan ne sprinklerit on kumminkin sinne suunniteltu ja asennettu eikä sammutusjärjestelmän tarvitse sammuttaa palavaa autoa ollakseen hyödyllinen. Voi olla, että systeemi on suunniteltu hidastamaan paloa, suojaamaan hallin rakenteita, sekä estämään palon leviäminen viereisiin autoihin kunnes palokunta ehtii paikalle. Ilman sprinklerijärjestelmää tulipalo leviäisi nopeasti autosta toiseen ja koko halli muuttuisi bensa/diesel/litium -uuniksi: sen betonirakenteet lohkeilisivat, harjateräkset muuttuisivat löysäksi spagetiksi ja lopulta koko rakennus sortuisi niskaan.
Spinklerit ei ole suunniteltu sammuttamaan sähköautojen akkupaloja. Yritä ymmärtää:ROFLMAO:

Polttoainepaloihin yms pieniin paloihin ne tehoaa muttei tuollaiseen paloon, missä on kaikki paloon tarvittavat aineet itsessään ja sitä vielä ruokitaan vedellä :D Akkupalon kohdalla pieni sumu ei auta mitään, kun se akun energia vapautuu. Palavan sähköauton yläpuolelta vaikka tuupattaisiin 100 kutiota vettä minuutissa ei auta, kun se palava akku pitää saada jäähtymään!
 
Helpointa tehdä normaali "roskalava" jossa oven edessä pönkät, jotka estävät kuljetettaessa autoa hakkaamasta oviin. Ovissa tietysti tiivisteet, että ves pysyy sisällä paremmin.
Kyljissä useampi 3" venttiilillä varustettu syöttöaukko josta vesi saadaan sisään ja ulos.

Auto saadaan konttiin nostamalla koura-autollajolla kontti voidaan sitten kuljettaa sopivaan paikkaan jäähtymisen ajaksi.

Vesiyhteet autoihin pakollisiksi. Niistä pääsisi syöttämään vettä suoraan akulle.

Latauksen yhteydessä nämä kai yleensä lähtee, joten lisätään vesiyhde latauspistokkeeseen ja se automaattiseen järjestelmään...
 
Lopputulos tullee olemaan että varustamot nihkeesti ottaa sähköautoja kyytiin, ehkä ei ollenkaan.
Ulkomaan matkat tullaan tekemään jättämällä sähköauto kotiin ja vuokraamalla toinen määräsatamassa matkustamisen ajaksi.

Tästä nyt ei kovaan ääneen puhuta mutta loogiselta pohjalta tuohon edetään. Autopalon sammuttaminen ja laivan uppoamisriski on jotain minkä varustamot haluavat toki välttää.

Aika tulee.

.
 
Niin jos katsoo kuinka ison tuhon sähköauton akku palo sai aikaan Tampereella niin en haluais miettiä millainen tilanne on laivalla missä autot on todella lähekkäin.
Enkä usko että ne autokannen sprinklerit ole mitoitettu tälläiseen akkupaloon.

Kaupunkilais tutuilta kuulee että kerrostalojen pyöräsuojiinkaan ei saa enään jättää sähköpyörän akkua vaan se täytyy olla irroitettava.

Joten mielenkiintoiset ajat on tulollaan.

Ps
Enkä myöskään halua ajatella akkukäyttöisen laivan paloa…
 
Vesiyhteet autoihin pakollisiksi. Niistä pääsisi syöttämään vettä suoraan akulle.

Latauksen yhteydessä nämä kai yleensä lähtee, joten lisätään vesiyhde latauspistokkeeseen ja se automaattiseen järjestelmään...
Helppo juttu kaikkiin Suomessa valmistettaviin sähköautoihin, muita tuskin kiinnostaa.
Pakottamalla toki saadaan autoilun hintaa nostettua.
 
Lopputulos tullee olemaan että varustamot nihkeesti ottaa sähköautoja kyytiin, ehkä ei ollenkaan.
Ulkomaan matkat tullaan tekemään jättämällä sähköauto kotiin ja vuokraamalla toinen määräsatamassa matkustamisen ajaksi.

Tästä nyt ei kovaan ääneen puhuta mutta loogiselta pohjalta tuohon edetään. Autopalon sammuttaminen ja laivan uppoamisriski on jotain minkä varustamot haluavat toki välttää.

Aika tulee.

.
Meille aiheesta luennoinut laivan "turvallisuusupseeri" sanoi, että autopalo on yleisesti iso riski alukselle, sähköauton osalta riski on suurempi, mutta he minimoivat riskiä kieltämällä latauksen.
 
Meille aiheesta luennoinut laivan "turvallisuusupseeri" sanoi, he minimoivat riskiä kieltämällä latauksen.

En ole vielä käytännössä havainnut sähköautojen laivauskieltoa autolautoillamme. Tämäkin asia päätetään vasta suur-onnettomuuden kautta. Kun reissaatte niin laskekaa ihan lähivilkaisulla montako sähköautoa näette autokannella.

Onnea matkaa !
 
En ole vielä käytännössä havainnut sähköautojen laivauskieltoa autolautoillamme. Tämäkin asia päätetään vasta suur-onnettomuuden kautta. Kun reissaatte niin laskekaa ihan lähivilkaisulla montako sähköautoa näette autokannella.

Onnea matkaa !
Onkohan tämä jo ollut täällä, mutta sitten kertaukseksi.

Norjalainen varustamo ei salli enää sähköautoja laivoilleen – seurataanko esimerkkiä Suomessa?​

Norjalainen varustamo Havila Kystruten kielsi hiljattain turvallisuussyistä sähkö-, hybridi- ja vetyautojen kuljettamisen aluksillaan. Näin päätöstä kommentoi suomalainen johtava merenkulun asiantuntija.

IL:n juttu
 
Periaatteessa voisi tehdä kuumutta kestävän koottavan altaan jonka voi pystyttää sähköauton ympärille.
 
Onkohan tämä jo ollut täällä, mutta sitten kertaukseksi.

Norjalainen varustamo ei salli enää sähköautoja laivoilleen – seurataanko esimerkkiä Suomessa?​

Norjalainen varustamo Havila Kystruten kielsi hiljattain turvallisuussyistä sähkö-, hybridi- ja vetyautojen kuljettamisen aluksillaan. Näin päätöstä kommentoi suomalainen johtava merenkulun asiantuntija.
Kustrytenin laiva ottaa kyytiin yhdeksän henkilöautoa eli vähemmän kuin tavallinen suomalainen lossi.

Hurtigruten kuljettaa sähköautot ja niin myös kaikki norjalaisten maantielautat.

Kovin suurta melua tuosta exklusiivisesta Kustrytenistä ei kannata pitää kun autojen kuljetus ei ole varustamon ydintoimintaa.
 
Back
Top