Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jännä juttu, että kaikki Suomen pysäköintihallit ovat täynnä ihan tehottomia sprinklereitä!Eipä ne sprinklerit vettä sinne auton alle tuuppaa, missä akku on. Akku kuumenee palaessaan yli tuhanteen asteeseen ja sen lämpö pitäisi saada alle 250 asteen, jotta palo hidastuisi ja mahdollisesti sammuisi. Tuossa hybridin akussa on noin 8-10 kiloa litiumia, joten jäähdytysvettä tarvittaisiin paljon ja akkuun, ylhäältä se ei auta akkupalossa.
Upotetaan vesisäiliöön. Ei niin helposti tehty käytännössä. Palaa muuten loppuun saakka.Jatkuva vesijäähdytys sen jälkeen kun palo on saatu hallintaan.
Ja täytyy muistaa että akun palokaasut ovat tappavia. Ihan taistelukaasu meininkiä. HF on se sana. Savu nousee ylös katon rajaan ja laskeutuu sieltä sitten alas, Nam.Kyse on voimasta, pikku suihkut ei auta, upottaminen on se juttu. Allas.
Olet oikeassa spriklerin tarkoituksesta, se ei vain ota huomioon erilaisia tilanteita. Ja ne varmasti hidastavat palon kehitystä, mutta ilmeisesti eivät tarpeeksi. Väitän, että suurimmassa osassa pysäköintilaitoksissa, spriklereissä ei ole otettu huomioon nykyisen kaltaisia akkupaloja.Jännä juttu, että kaikki Suomen pysäköintihallit ovat täynnä ihan tehottomia sprinklereitä!
Jonkin rakennusnormin mukaan ne sprinklerit on kumminkin sinne suunniteltu ja asennettu eikä sammutusjärjestelmän tarvitse sammuttaa palavaa autoa ollakseen hyödyllinen. Voi olla, että systeemi on suunniteltu hidastamaan paloa, suojaamaan hallin rakenteita, sekä estämään palon leviäminen viereisiin autoihin kunnes palokunta ehtii paikalle. Ilman sprinklerijärjestelmää tulipalo leviäisi nopeasti autosta toiseen ja koko halli muuttuisi bensa/diesel/litium -uuniksi: sen betonirakenteet lohkeilisivat, harjateräkset muuttuisivat löysäksi spagetiksi ja lopulta koko rakennus sortuisi niskaan.
Jospa olisi pohjaton kontti, vähän autoa korkeampi, jonka laskisi auton päälle ja täyttäisi vedellä. Nurinpäin upotettu tai sitten väärin sammutettuNiin, upotus lienee tehokkain konsti.
Helpointa tehdä normaali "roskalava" jossa oven edessä pönkät, jotka estävät kuljetettaessa autoa hakkaamasta oviin. Ovissa tietysti tiivisteet, että ves pysyy sisällä paremmin.Jospa olisi pohjaton kontti, vähän autoa korkeampi, jonka laskisi auton päälle ja täyttäisi vedellä. Nurinpäin upotettu tai sitten väärin sammutettu
Laivassa?Upotetaan vesisäiliöön. Ei niin helposti tehty käytännössä. Palaa muuten loppuun saakka.
Upotetaan laiva?Laivassa?
Spinklerit ei ole suunniteltu sammuttamaan sähköautojen akkupaloja. Yritä ymmärtääJännä juttu, että kaikki Suomen pysäköintihallit ovat täynnä ihan tehottomia sprinklereitä!
Jonkin rakennusnormin mukaan ne sprinklerit on kumminkin sinne suunniteltu ja asennettu eikä sammutusjärjestelmän tarvitse sammuttaa palavaa autoa ollakseen hyödyllinen. Voi olla, että systeemi on suunniteltu hidastamaan paloa, suojaamaan hallin rakenteita, sekä estämään palon leviäminen viereisiin autoihin kunnes palokunta ehtii paikalle. Ilman sprinklerijärjestelmää tulipalo leviäisi nopeasti autosta toiseen ja koko halli muuttuisi bensa/diesel/litium -uuniksi: sen betonirakenteet lohkeilisivat, harjateräkset muuttuisivat löysäksi spagetiksi ja lopulta koko rakennus sortuisi niskaan.

Akkupalon kohdalla pieni sumu ei auta mitään, kun se akun energia vapautuu. Palavan sähköauton yläpuolelta vaikka tuupattaisiin 100 kutiota vettä minuutissa ei auta, kun se palava akku pitää saada jäähtymään!Helpointa tehdä normaali "roskalava" jossa oven edessä pönkät, jotka estävät kuljetettaessa autoa hakkaamasta oviin. Ovissa tietysti tiivisteet, että ves pysyy sisällä paremmin.
Kyljissä useampi 3" venttiilillä varustettu syöttöaukko josta vesi saadaan sisään ja ulos.
Auto saadaan konttiin nostamalla koura-autollajolla kontti voidaan sitten kuljettaa sopivaan paikkaan jäähtymisen ajaksi.
Helppo juttu kaikkiin Suomessa valmistettaviin sähköautoihin, muita tuskin kiinnostaa.Vesiyhteet autoihin pakollisiksi. Niistä pääsisi syöttämään vettä suoraan akulle.
Latauksen yhteydessä nämä kai yleensä lähtee, joten lisätään vesiyhde latauspistokkeeseen ja se automaattiseen järjestelmään...
Meille aiheesta luennoinut laivan "turvallisuusupseeri" sanoi, että autopalo on yleisesti iso riski alukselle, sähköauton osalta riski on suurempi, mutta he minimoivat riskiä kieltämällä latauksen.Lopputulos tullee olemaan että varustamot nihkeesti ottaa sähköautoja kyytiin, ehkä ei ollenkaan.
Ulkomaan matkat tullaan tekemään jättämällä sähköauto kotiin ja vuokraamalla toinen määräsatamassa matkustamisen ajaksi.
Tästä nyt ei kovaan ääneen puhuta mutta loogiselta pohjalta tuohon edetään. Autopalon sammuttaminen ja laivan uppoamisriski on jotain minkä varustamot haluavat toki välttää.
Aika tulee.
.
Meille aiheesta luennoinut laivan "turvallisuusupseeri" sanoi, he minimoivat riskiä kieltämällä latauksen.
Onkohan tämä jo ollut täällä, mutta sitten kertaukseksi.En ole vielä käytännössä havainnut sähköautojen laivauskieltoa autolautoillamme. Tämäkin asia päätetään vasta suur-onnettomuuden kautta. Kun reissaatte niin laskekaa ihan lähivilkaisulla montako sähköautoa näette autokannella.
Onnea matkaa !
Kustrytenin laiva ottaa kyytiin yhdeksän henkilöautoa eli vähemmän kuin tavallinen suomalainen lossi.Onkohan tämä jo ollut täällä, mutta sitten kertaukseksi.
Norjalainen varustamo ei salli enää sähköautoja laivoilleen – seurataanko esimerkkiä Suomessa?
Norjalainen varustamo Havila Kystruten kielsi hiljattain turvallisuussyistä sähkö-, hybridi- ja vetyautojen kuljettamisen aluksillaan. Näin päätöstä kommentoi suomalainen johtava merenkulun asiantuntija.