Suomen sisäinen turvallisuus

Ehkä nuorisojengillä oli nollatoleranssi rasistiseen vihapuheeseen eli matkalippujen kysymiseen.

Yli kaksi vuotta sitten tapahtunut juttu. Miksi oikeudessa ja mediassa vasta nyt?

Suvakkitoimittajat toivoi varmaankin vapauttavaa päätöstä.
 
Kyllä se tilanne sen yhden selkärangallisen yleensä vaatii,tosin tälläsellä pienellä paikkakunnalla niistä ei oo pulaa kun ulkopuolisia katotaan muutenkin aina varmuuden vuoks alta kulmien ;)puhumattakaan siitä että se/ne alkaa silmittömästi käydä jonkun päälle..toista lienee tuolla isoilla kirkoilla missä iso osa väestä on muutenkin..no miten tän nyt sanois fiksusti..hieman vallitsevasta todellisuudesta irtautuneita :D

Itse isoimmilta kirkoilta kotoisin olleena tuomitsen sinut vihapuheesta ja yleistyksestä kansanryhmää kohtaan :) Koskaan en ole aikuisiällä nyrkkiä heilauttanut, mutta yleensä määrätietoinen astuminen eteen ja tiukka katse silmiin riittää.. enkä ole erityisen kookas.
 
Minun mielestä. Turvakamerat takseissa, kaasut Siwan kassoilla, barrikaadit kaduilla jos on festivaali tai markkinat, konetuliaseet JP partioilla ja liivit sekä kypärät pelastustoimelle on kaikki osia ja ilmentymiä samasta kehityskulusta joka jatkuu samaan suuntaan liikkuen, hiljalleen vauhtia keräten.

En voi, enkä halua kiistää tuntemuksiasi.
Taksien turvakamerat tulivat jo vuosia sitten ja niillä tuskin on mitään tekoa ulkomaalaisten kanssa, sama koskee kauppojen varustautumista. Olin 80-luvun lopussa hetken iltatöissä Kurvin Alepassa ja siellä oli silloin laillinen sähkölamautin henkilökunnan suojana. Eikä ollut neekereitä joita olisi pitänyt sillä tökkiä. Eli missään idyllisessä paratiisissa ei ole ennenkään eletty, tai ehkä osa meistä on elänyt.
Mutta kuten sanoin, ensihoidossa työskentelevänä en näe mitään suurta niin turvallisuustilanteen muutosta miksi tarvitsisin ballistisen kypärän, enkä kaipaa palokunnalekkaan sellaista. Uusi sammutusasu sen sijaan kelpaisi.

En kiellä, etteikö turvallisuustilanne ole muuttunut, mutta kehitys on mennyt jo pitkään tähän suuntaan. Tietysti sekin kertoo jotain, että tavalliset kansalaiset pohtivat näitä asioita ja ovat huolestuneita.
 
Näin juuri ja ensin kymmenen minuuttia ihmeteltyään.

Eivät ainakaan leimautuneet "rasisteiksi".

Ihmetystä herättää miksi tuosta tapauksesta uutisoitiin vasta nyt.
Roskasakki hakkaa 10 minuuttia?

Ehkäpä pk-seutu vaan nyt on alkanut nauttia "unelmistaan". Sääli vaan koska en usko että
tarkastaja oli niitä jotka tuonkin tilasi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se tilanne sen yhden selkärangallisen yleensä vaatii,tosin tälläsellä pienellä paikkakunnalla niistä ei oo pulaa kun ulkopuolisia katotaan muutenkin aina varmuuden vuoks alta kulmien ;)puhumattakaan siitä että se/ne alkaa silmittömästi käydä jonkun päälle..toista lienee tuolla isoilla kirkoilla missä iso osa väestä on muutenkin..no miten tän nyt sanois fiksusti..hieman vallitsevasta todellisuudesta irtautuneita :D

Enemmän siinä on se, että se prole, joka siellä bussissa istuu, on ihan kansanradion särinäosastoa tai aivan lapsia. Kaikki normaalit ihmiset kulkevat omalla autolla, ja jos on joku tilaisuus kaupungilla, taksi alle. Kannattaa maksaa.

On varmaan vajaa vuosi siitä, kun tulin jostain koulutustilaisuudesta lähijunalla kotiin. Matkalla (hyinen loppusyksyn ilta) annoin laskuhumalaiselle teinipojalle bussirahan ja latasin hänen kännykkänsä, että hän sai soitettua äidilleen, että tulisi Keravalla sitten avaamaan. Olin aikani kuunnellut, kun hän aneli matkustajilta apua. Vaihdoin Malmilla Koillis-Helsingin bussiin ja virvoittelin pysäkillä yhden kuorsaajan pystyyn. Ymmärsi, että on aika holotna koisata siinä ja lähti torkuista virkistyneenä hoippumaan takaisin kohti Malmin baareja. Lyhyellä bussimatkallakin oli joku hämminki mutta ei mitään vakavaa.

Minulla oli puku päällä. Pikkuisenko tunsin itseni alieniksi.

Mutta siellä on ihan eri todellisuus, todellisuus, jota eivät elämässä onnistuneet tunne ollenkaan, eliitti vielä vähemmän. Suomi kun voi niin hyvin ja menestyy.

Minulle on aika helppoa olla öisillä kaduilla, kun olen joskus ollut siellä paljonkin vaikka en täysin kadun kasvatti ole. Mieluimmin kuljen omalla autolla ja taksilla ainakin myöhäisillasta ja aamulla. Tosin harvoin minä missään enää käyn.
 
Olin 80-luvun lopussa hetken iltatöissä Kurvin Alepassa ja siellä oli silloin laillinen sähkölamautin henkilökunnan suojana. Eikä ollut neekereitä joita olisi pitänyt sillä tökkiä. Eli missään idyllisessä paratiisissa ei ole ennenkään eletty, tai ehkä osa meistä on elänyt.

Asuin kulmilla. Olen varmaan joskus ostanut sinulta jotain. Minulla oli viiden vuoden vartijakortti, mutta en enää vuosikymmenen lopulla tehnyt niitä hommia. Olin kyllä kauppakeikoilla paljon vuosina 1985-1986.¨

Kurvi oli sellainen narkki- ja alkkiskulma ja siitä Vaasankadulle ja Hesaria eteenpäin. Paremmat rosvot istuivat Kolmessa Kaisassa ja ala-Tenkassa. Nyt reviirit ovat järjestyneet uudelleen.
 
Itse isoimmilta kirkoilta kotoisin olleena tuomitsen sinut vihapuheesta ja yleistyksestä kansanryhmää kohtaan :) Koskaan en ole aikuisiällä nyrkkiä heilauttanut, mutta yleensä määrätietoinen astuminen eteen ja tiukka katse silmiin riittää.. enkä ole erityisen kookas.

Ennenkuin tuomio on lainvoimainen,haluaisin tarkentaa kritiikkini erinäisiin punaista ja vihreää väriä tunnustaviin,yleensä kaupunki oloissa pesiviin, maailmaa halaaviin ihmisiin :D
 
Ehkä nuorisojengillä oli nollatoleranssi rasistiseen vihapuheeseen eli matkalippujen kysymiseen.

Yli kaksi vuotta sitten tapahtunut juttu. Miksi oikeudessa ja mediassa vasta nyt?

Ehkä pilteille piti saada Suomen kansalaisuudet ja ajoissa annettu tuomio olisi ollut ainakin hidaste...
 
Se yleensä vaatii, että yksi alkaa toimimaan ja sitten epäröivät tulevat mukaan kun tajuavat etteivät ole yksin. Kokemuksen pohjalta. Ei noin irvokkaista tilanteista, mutta vähäisemmistä.

Niin vaatii. Ja riskit ovat kovat, jos vastassa on joukko aggressiivisia ja väkivaltaisia, rasismia huutavia riehujia. Kuka muistaa kun se yksi kuski potkittiin halvaantuneeksi parin (iranilaistaustaisen?) potkunyrkkeilyn harrastajan toimesta Rautatientorilla?

Saatte syyttää surkastuneista munista, epämiehekkyydestä ja ihan mistä haluatte mutta mielestäni tässä jutussa maalaillaan ihan turhaan matkustajista "syyllisiä" asiaan. Ottakaa huomioon, että ne 20 matkustajaa eivät olleet mikään MPnetin saunailtaporukka raavaita miehiä lähes luontaisella sotilasjoukon koheesiolla vaan sellaista tavallista väkeä joita Malmin busseissa menee: Lapsia, jokunen nainen tai mies, mummeleita, laitapuolen kulkijoita... En minä usko että tuollaiseen ensimmäisenä väliin uskaltaisin. Tilanne tyystin toinen jos sinne menisi ensin yksi tai pari tyyppiä täältä kamppailulajitaustalla, voisin minä perään tulla. Mutta ei se ruusuinen tilanne olisi jos löytäisi sankaruutensa vuoksi itsensä pyörätuolista työkyvyttömänä. Nämä sankarit istuisivat "17-vuotiaana" ja positiivisen syrjinnän siivittämänä jossain "hoidossa" muutaman vuoden ja jos asuisi samalla alueella (kun ei työkyvyttömänä varaa muuttaa paremmalle alueelle) niin äkkiäkös vielä selvittäisivät asuinpaikan ja rääkkäisivät ihan kiusallaan vaimoa ja lapsia. Toisen ihmisen elämästä pystyy Suomessa tekemään helvettiä aivan helposti ja todennäköisesti seurauksena ei ole kuin pari pientä yhteiskunnan maksamaa sakkoa ja korkeintaan pieniä ehdollisia joskus.

Kyllä se vituttaisi ettei uskaltanut mennä väliin, mutta toistan että TUOSSA TILANTEESSA en 90% varmuudella olisi tehnyt muuta kuin soittanut salaa poliisille. Ja korostan että monissa tilanteissa jossa ns. 'kukaan ei auttanut', ei minultakaan ymmärrystä heru koska monesti vaara on olematon tai vähäinen. Tässä tilanteessa vaara on ollut suuri.

Minusta syy ei kyllä ole nyt matkustajissa. Paljonpuhuvia ovat ne "tuomiot" joita tästä jaettiin. Aivan täyttä paskaa ellei teko ollut paljon vähäisempi kuin mikä kuvauksesta tulee mieleen.

t. munaton vässykkä(kö)
 
Aivan pieniä merkkejä on että vihdoinkin alettaisiin ottaa edes puolitosissaan tämä huono kehitys otsikon aiheessa. Nyt muutama suu puhuu myös sellaisissa piireissä joita ei heti leimata rasisteiksi, mutta siitä on vielä matkaa siihen että jotakin tapahtuisi oikeasti.

Onneksi asialla ei ole mikään kiire [/sarkasmi]

https://www.verkkouutiset.fi/sofia-vikman-laittomasti-maassa-olevat-saatava-pois-nykyista-nopeammin/

Kansanedustaja Sofia Vikman (kok.). LEHTIKUVA/MARTTI KAINULAINEN
Sofia Vikman: Laittomasti maassa olevat saatava pois nykyistä nopeammin
ILKKA AHTOKIVI | 04.10.2017 | 22:03- päivitetty 05.10.2017 | 00:05
Suomen turvallisuusympäristö on heikentynyt. Eduskunnassa meidän on tehtävä kaikkemme, jotta jokainen suomalainen voi tuntea olonsa turvalliseksi, kansanedustaja sanoo.

Sisäministeriön mukaan Suomessa saattaa olla vuoden loppuun mennessä jopa 5000-6000 käännytyspäätöksen saanutta henkilöä, jotka eivät suostu lähtemään maasta.

– Laittomasti Suomessa olevat on saatava pois maasta nykyistä nopeammin. Tällöin järjestelmämme uskottavuus säilyy ja pystymme auttamaan aidosti hädänalaisia. Turvapaikan saaneiden kotouttamisessa tärkeintä on työ, koulutus ja kielen oppiminen, kokoomuksen kansanedustaja Sofia Vikmantoteaa.

Hänen mielestään tiedustelulait on saatava voimaan ripeästi, jotta viranomaisillamme on nykyistä paremmat valmiudet tietoverkkotiedustelun avulla torjua esimerkiksi terrori-iskuja.

– Tiedustelulakien valmistelu on vienyt jo vuosia. Olemme tiedustelulainsäädäntömme osalta vuosikymmeniä aikaamme jäljessä ja tiedonsaannissa muiden maiden hyväntahtoisuuden varassa, Vikman sanoo.

Vikman toteaa, että kansalaistensa turvallisuudesta huolehtiminen on valtion perustavanlaatuinen tehtävä.

– Arjen turvallisuuden edistämisessä myös kunnilla on oma tärkeä roolinsa, mikä tarkoittaa esimerkiksi valaistuja katuja ja lenkkipolkuja, turvallista koulutietä sekä lähisuhdeväkivallan ehkäisemistä. Pidetään yhdessä satavuotias Suomi jatkossakin maailman turvallisimpana maana, Vikman sanoo.
 
Kohtelevat kuin vaimojaan.

Prostituoitu "Veronica": Arabimiehet hakanneet ja raiskanneet useita prostituoituja Suomessa
RIKOS JULKAISTU 05.10.2017 05:58 https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/ar...ta-prostituoituja-suomessa/6605672#gs.ZvIvCAw

Suomessa lähes 20 vuotta seksiä myyneen ”Veronican” mukaan osa prostituoiduista on kohdannut viime aikoina raakaa väkivaltaa.


– Jotkut tytöt ovat ottaneet tummaihoisia arabimiehiä asiakkaiksi. Monelle tytöistä on käynyt pahasti. Heitä on raiskattu, hakattu ja on viety koko omaisuus. Todella pahasti on käynyt monelle. Olen kuullut ainakin kymmenestä tapauksesta nyt ihan lähiaikoina, "Veronica" sanoo Rikospaikka-ohjelman haastattelussa.

”Veronican” mukaan naiset eivät uskalla puhua tapauksista poliisille.


– Jotkut ovat kirjoittaneet nettiin ja pyytäneet sieltä apua. Mutta että joku lähtisi poliisille ilmoittamaan, mitä hänelle on tapahtunut ja tekemään rikosilmoitusta, eivät vaan uskalla.

Alunperin Venäjältä lähteneen ”Veronican” mukaan hän itse ei ole kohdannut suoranaista väkivaltaa. Hänellä ei kertomansa mukaan ole koskaan ollut myöskään parittajaa.

– Ulkomaalaisista tytöistä, jotka ovat tulleet Itä-Euroopasta, 90 prosentilla on parittaja.

”Veronicalla” on päivittäin keskimäärin kolme asiakasta. Normaalihinta puolen tunnin seksistä on 100 euroa, mutta erikoispalveluiden hinta on selvästi korkeampi.

”Veronica” kertoo Rikospaikan haastattelussa prostituoidun arjesta Suomessa ja muun muassa siitä, miten seksikauppa ja asiakkaiden tavat ovat vuosien aikana muuttuneet.

Katso koko Rikospaikka tästä.

Katsomo-video ei ole saatavilla
 
Kyllä se vituttaisi ettei uskaltanut mennä väliin, Ja korostan että monissa tilanteissa jossa ns. 'kukaan ei auttanut', ei minultakaan ymmärrystä heru koska monesti vaara on olematon tai vähäinen.
Suomessa turvallisuusongelman muodostaa meidän oma oikeuslaitos. Oikeuslaitos on tehnyt ihmisten kynnyksestä puuttua tilanteisiin liian korkean. Tällaisten tilanteiden "auttaja" kohtaa sen luokan tutkintaryöpyn ja riskin saada itse syyte milloin mistäkin asiasta että kansalaiset kokevat helpommaksi olla puuttumatta tilanteisiin.

Täällä pitäisi yleinen asenne ja ilmapiiri olla enemmän lähimmäistä suojelevaa
=> mikä johtaa varmasti siihen että kansalaiset puuttuvan lähimmäistä kohtaavaan uhkaa helpommin.
=> minkä pitäisi johtaa siihen että oikeus kuittaa tapahtumasta ensimmäisenä ulos sen joka meni väliin lopettamaan uhkan/väkivallan. Mitä sitten vaikka pahantekijä hieman saakin kuonoonsa siltä joka tulee auttamaan? Ansaitseekin saada tuntuvaa palautetta heti.

Mun mielestäni oikeuslaitos on Suomessa eräs merkittävä turvallisuuden heikentäjä. Kukaan ei pelkää rangaistuksena saatavaa tukkapöllyä.

.
 
En kiellä, etteikö turvallisuustilanne ole muuttunut, mutta kehitys on mennyt jo pitkään tähän suuntaan

Niin on. Meidän kulmilla tilanne alkoi muuttua selvästi tossa -90-luvun alusta, kun tuolloisille nuorille ei enää riittänyt keppana ja kotiviini, vaan alettiin sährätä nappien ja ruiskujen kanssa. Ainakin minä ajoitan tietyn muutoksen tuohon kohtaan.

Tuohon samaan kohtaan ajoittui myös rajojen avautuminen entiseen neukkulaan ja sen vasalleihin. Ne touhut olivat jo sitten järjestäytyneempää sorttia.
 
Suomessa turvallisuusongelman muodostaa meidän oma oikeuslaitos. Oikeuslaitos on tehnyt ihmisten kynnyksestä puuttua tilanteisiin liian korkean.
Niin kun perustellaan sillä että rikoksentekijällä on oikeuksia myös. Minä olen sitä mieltä että rikoksentekijä pitäisi menettää tai häneltä ainakin pitäisi rankalla kädella vähentää oikeuksia. Rikoksenteko ei ole ihmisoikeus ja jos tekijä loukkaantuu rikosta tehdessä (vaikkapa niin että joku astaloin tappelee vastaan) on hän itse siihen syyllinen.
 
Suomessa turvallisuusongelman muodostaa meidän oma oikeuslaitos. Oikeuslaitos on tehnyt ihmisten kynnyksestä puuttua tilanteisiin liian korkean. Tällaisten tilanteiden "auttaja" kohtaa sen luokan tutkintaryöpyn ja riskin saada itse syyte milloin mistäkin asiasta että kansalaiset kokevat helpommaksi olla puuttumatta tilanteisiin.

Osoittaisin kyllä syyttävällä sormella ennemminkin eduskunnan, poliisin tiedotuksesta vastaavien (ja siitä ohjeet laatineen Holmströmmin), median ja ihmisten itsensä suuntaan.

Eduskunta säätää lait. Poliisi tutkii. Oikeuslaitos tuomitsee. Epäilty kansalainen päättää itse jopa tarkasti totta puhuessaan, että mikä on se täsmällinen ilmaisumuoto, jonka hän voi sekä rehellisyyden että oman etunsa nimissä allekirjoittaa.

Sitten asia äärelle tulee media, joka kirjoittaa jotain vähän sinnepäin menevää. Ja sitten tulevat ne tyhmät lukijat jotka kuvittelevat että asia on mennyt niiden vaikutelmien mukaan, joita media tehtailee.

Oikeuslaitoksen rooli ei kai tuossa hirveästi syyllisyys- ja ankaruusharkinnan ulkopuolelle leviä? Ja nekin on ohjeistanut eduskunta.

Anarkot kouluttavat omiaan siinä että mitä ja kuinka sanoa virkavallalle. Ihan tavallisten kunnon kansalaisten olisi hyvä miettiä etukäteen samaa asiaa sekä oman että muiden ihmisten oikeusturvan vuoksi. Ja paperithan luetaan ensin kolmeen kertaan kynän kanssa korjattavat paikat merkiten ennen kuin edes harkitaan niiden allekirjoittamista. Allekirjoittamattomaan paperiin saa tehdä merkintöjä - etenkin jos ei edes harkitse sen allekirjoittamista ennen kuin merkityt kohdat on korjattu totuutta vastaaviksi.

Ja jos oma asema on mitään muuta kuin täysin asiaan ulkopuolisen todistajan rooli, niin neuvotellaan ensin sen oman juristin kanssa ennen kuin edes harkitaan minkään allekirjoittamista - tai joskus edes kysymyksiin vastaamista.
 
Niin kun perustellaan sillä että rikoksentekijällä on oikeuksia myös. Minä olen sitä mieltä että rikoksentekijä pitäisi menettää tai häneltä ainakin pitäisi rankalla kädella vähentää oikeuksia. Rikoksenteko ei ole ihmisoikeus ja jos tekijä loukkaantuu rikosta tehdessä (vaikkapa niin että joku astaloin tappelee vastaan) on hän itse siihen syyllinen.

Hyvä oikeuksien menettämisen muoto olisi sekin että maksuttoman oikeusturvan piiriin kuuluvat varattomista vain ensikertalaiset.

Toinen hyvä olisi se, että uudestaan ensikertalaiseksi pääsyn rajaa nostettaisiin esim. 15-25 vuoden kieppeille. Sen pitäisi alkaa heti ensimmäisestä langettavasta tuomiosta (vaikka olisi valitusoikeus) ja alkaa uudelleen tuomion/koeajan päättymisestä. 15 vuotta jos ehdonalainen. 25 vuotta jos ehdoton.

Eli jos on saanut rosiksesta ehdonalaista, niin sen tuomion jälkeisiin hölmöilyihin ei saisi enään yhteiskunnalta lakikuluihin.

Lisäksi ilmaisessa oikeusavussa pitäisi olla maksukatto. Esim niin, että korkeintaan yhtä monta tonnia kuin maksimirangaistus vuosina.
 
Hyvä oikeuksien menettämisen muoto olisi sekin että maksuttoman oikeusturvan piiriin kuuluvat varattomista vain ensikertalaiset.

Toinen hyvä olisi se, että uudestaan ensikertalaiseksi pääsyn rajaa nostettaisiin esim. 15-25 vuoden kieppeille. Sen pitäisi alkaa heti ensimmäisestä langettavasta tuomiosta (vaikka olisi valitusoikeus) ja alkaa uudelleen tuomion/koeajan päättymisestä. 15 vuotta jos ehdonalainen. 25 vuotta jos ehdoton.

Eli jos on saanut rosiksesta ehdonalaista, niin sen tuomion jälkeisiin hölmöilyihin ei saisi enään yhteiskunnalta lakikuluihin.

Lisäksi ilmaisessa oikeusavussa pitäisi olla maksukatto. Esim niin, että korkeintaan yhtä monta tonnia kuin maksimirangaistus vuosina.

Velkavankeuden palautus olisi monessa hommassa oikaiseva tekijä. Nyt on aika helppoa elämää sellaisilla, jotka eivät välitä mistään mitään.
 
Epäilty kansalainen päättää itse jopa tarkasti totta puhuessaan, että mikä on se täsmällinen ilmaisumuoto, jonka hän voi sekä rehellisyyden että oman etunsa nimissä allekirjoittaa. Ihan tavallisten kunnon kansalaisten olisi hyvä miettiä etukäteen samaa asiaa sekä oman että muiden ihmisten oikeusturvan vuoksi. Ja paperithan luetaan ensin kolmeen kertaan kynän kanssa korjattavat paikat merkiten ennen kuin edes harkitaan niiden allekirjoittamista. Allekirjoittamattomaan paperiin saa tehdä merkintöjä - etenkin jos ei edes harkitse sen allekirjoittamista ennen kuin merkityt kohdat on korjattu totuutta vastaaviksi.
neuvotellaan ensin sen oman juristin kanssa ennen kuin edes harkitaan minkään allekirjoittamista - tai joskus edes kysymyksiin vastaamista.

Just tuota tarkoitankin. On tehty se lähimmäisen puolustaminen niin saatanan vaikeaksi ja byrokraattiseksi.
Ehkä monilla just meneekin se reagointiaika siihen kun miettii että mitä juttelisin tässä tapauksessa mun juristin kanssa ja moneenko istuntoon mulla on rahaa...?

Oikeuslaitosta saa ja pitää ihan perusteella moittia koska se käyttää lain tulkintaa. Se on se mikä asioista tekee niin epävarmoja.


(hieman kärjistän tekstillä, mutta selkeys edistää keskustelua, hyväksynette... )


.
 
Hyviä juttuja listalla. Ennestään tuttuja aiheita ja osaa näistä on selkeästi jo edistetty.


Hallituksen turvallisuusstrategiassa annetaan torjuntakeinoja maahanmuuttoon, Venäjään, eriarvoisuuteen ja talouteen liittyviin uhkiin.


Tällaisia keinoja sisältyy toimenpideohjelmaan:
  1. Toteutetaan lainsäädäntöhankkeita hybridi- ja informaatiovaikuttamisen uhkiin varautumiseksi, laittomaan maahantuloon varautumiseksi sekä terrorismiin ja ääriliikkeisiin vastaamiseksi. Päivitetään terrorismin torjunnan strategia. Tarkennetaan viranomaisten normaali- ja poikkeusolojen toimivaltuudet sekä virka-apumenettelyt.
  2. Luodaan poliisille ja rajavartiolaitokselle myös normaalioloissa käytettävissä olevat reservit ja harjoitetaan niitä.
  3. Toteutetaan sisäisen turvallisuuden viranomaisten tarvittavia kalusto- ja järjestelmähankintoja suuronnettomuuksiin, terrorismiin, hybridiuhkiin, verkkorikollisuuteen ja muihin muuttuneen toimintaympäristön uhkiin vastaamiseksi.
  4. Vahvistetaan itärajan valvontaa sekä rajatarkastuksia ja poliisin näkyvyyttä sekä toimintavalmiutta varmistamalla poliisimiesten riittävä vahvuus.
  5. Kehitetään viranomaisten yhteistoimintaa, kansallista riskienarviointia, varastointimenetelmiä, aie- ja valmiussopimuksia julkisten ja yksityisten toimijoiden välillä.
  6. Kehitetään strategista turvallisuusviestintää niille, jotka ovat haavoittuvaisia turvallisuuden tunnetta heikentäville viesteille. Toiminnassa priorisoidaan ajankohtaisia turvallisuusilmiöitä, joihin liittyy tarkoituksellista väärän tiedon levittämistä.
  7. Hyödynnetään siviilitiedustelua täysimääräisesti kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi terrorismilta, laittomalta tiedustelutoiminnalta ja muilta uhkilta.
  8. Laaditaan kyberrikollisuuden ennalta estävän toiminnan toimenpideohjelma.
  9. Varmistetaan turvallisuusviranomaisten ja terveydenhuollon saumaton yhteistyö mielenterveysongelmista johtuvan väkivallan ja rikollisuuden ennalta ehkäisemiseksi ja laaditaan syrjäytymiseen liittyvän rikollisuuden vähentämisen toimintamalli.
  10. Hyödynnetään järjestelmällisesti kouluterveyskyselyjä nuorten turvallisuuden parantamisessa ja syrjäytymisestä johtuvien turvallisuusongelmien ennaltaehkäisyssä, päivitetään ikääntyneiden turvallisuusohjelma ja vahvistetaan kaupunkien kykyä ehkäistä kaupunkien sisäistä segregaatiokehitystä
  11. Keskitytään henkiseen kriisinkestokyvyn edistämiseen ja ajankohtaisiin turvallisuusosaamisen haasteisiin, kuten informaatio- ja hybridivaikuttamiselta suojautumiseen. Toimenpiteen kohteena ovat erityisesti ryhmät, jotka aiemmin eivät ole olleet varautumistoiminnan ytimessä kuten naiset ja nuoret.
  12. Tuotetaan yksilöille ja yhteisöille suositukset ja ratkaisut, kun varaudutaan erilaisiin turvallisuustilanteisiin 72 tuntia -konseptilla, jossa opastetaan pärjäämään häiriötilanteessa kolme vuorokautta ilman ulkopuolista apua.
  13. Kohdennetaan turvallisuuskoulutusta erityisesti varhaiskasvatuksen johtajille sekä koulujen ja oppilaitosten rehtoreille. Vahvistetaan lasten ja nuorten turvallisuustaitoja.
  14. Lisätään Suomen turvallisuuden kannalta merkityksellistä tutkimustietoa terrorismista ja väkivaltaisesta radikalisoitumisesta sekä hybridiuhkista.
  15. Kehitetään rikosoikeusjärjestelmän prosessimaista ohjausta siten, että esitutkinta- ja syyttäjäviranomaisten, tuomioistuinlaitoksen ja rikosseuraamuslaitoksen yhteistoiminta ja vaikuttavuus optimoidaan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005396191.html
 
Back
Top