Suomen sisäinen turvallisuus

Jos pelastuslaitokselta ja poliisilta tuollainen oikeus löytyy, niin liittyko siihen myös oikeus määrätä kansalainen avustamaan? Näin asian voisi tulkita siten että laitos on määrännyt lääkärin toimimaan.
Mulle sopii vaikka asiaa tulkitaan noin jälkikäteenkin.... ihan vaan ajan voittamiseksi ja henkien pelastamiseksi.
.
Pelastuspuolelta tuollainen oikeus löytyy muistaakseni pelastustoimintaa johtavalta virkamieheltä. Rajoitettuna yksikönjohtajalta siihen saakka kunnes luovuttaa johtovastuun. Se koska se P3:n sinne paikalle ehtii niin on oma kysymyksensä. Poliisi puolelta en tiedä, että voiko yksittäinen poliisimies käyttää tuollaista valtaa vai täytyykö olla kenttäjohtaja? Joka tapauksessa tuollaisessa poikkeustilanteessa homma ei saa jäädä kiinni valtuuksista.
 
Ensihoito on toimijana kentällä verrattain uusi.
Siksi lainsäädäntö on hiukan jäljessä. Esimerkkinä, FinnHemsin autoissa on erikseen rakennettu paari paikka jota ei ikinä ole edes ajateltu käytettävän. Syynä lainsäädäntö joka ei tunne ensihoitoajoneuvoa. Autosta ilman paaripaikkaa pitäisi maksaa autoverot. Puhumattakaan, että ensihoito moottoripyörä olisi mahdollinen.
 
Ensihoito on toimijana kentällä verrattain uusi.
Siksi lainsäädäntö on hiukan jäljessä. Esimerkkinä, FinnHemsin autoissa on erikseen rakennettu paari paikka jota ei ikinä ole edes ajateltu käytettävän. Syynä lainsäädäntö joka ei tunne ensihoitoajoneuvoa. Autosta ilman paaripaikkaa pitäisi maksaa autoverot. Puhumattakaan, että ensihoito moottoripyörä olisi mahdollinen.
Ei kuulosta yhtään yllättävältä autoverotuksen ihmemaassa..
 
Ensihoito on toimijana kentällä verrattain uusi.
Siksi lainsäädäntö on hiukan jäljessä. Esimerkkinä, FinnHemsin autoissa on erikseen rakennettu paari paikka jota ei ikinä ole edes ajateltu käytettävän. Syynä lainsäädäntö joka ei tunne ensihoitoajoneuvoa. Autosta ilman paaripaikkaa pitäisi maksaa autoverot. Puhumattakaan, että ensihoito moottoripyörä olisi mahdollinen.
Entä jos on moottoripyörä jossa on paaripaikka?
8a78d706fbc0.jpeg
 
Onko Suomessa sallittu ensiapupolkupyörä? Tallinnassa liikkuu kesäisin kahden henkilön ensiapu-polkupyöräpartio.
Ainakin Helsingissä on jo kokeiltu. Fillari toimii seudulla jossa on paljon keikkaa suhteellisen pienellä alueella. Helsingissä kokeilut on ajoitettu ajankohtiin jossa väkeä on paljon liikkeellä.
 
PV myös maksaa spol-ajoneuvoista ajoneuvoveron, vaikka poliisin yms ei tarvii. Aika idioottimasta taskusta toiseen siirtelyä.
Mä olen siinä käsityksessä, että poliisi maksaa, mutta esim pelastuslaitos ei maksa. Poliisi ajaa Volkkareilla ja Skodilla, pelastuslaitos Mersuilla (paloesimiehet ym joilla on omat autot). Spollareilla ja poliiseilla on kokolailla samanlaiset maijat.

Vaikka totta; rahaa siirretään taskusta toiseen.
 
Mä olen siinä käsityksessä, että poliisi maksaa, mutta esim pelastuslaitos ei maksa. Poliisi ajaa Volkkareilla ja Skodilla, pelastuslaitos Mersuilla (paloesimiehet ym joilla on omat autot). Spollareilla ja poliiseilla on kokolailla samanlaiset maijat.

Vaikka totta; rahaa siirretään taskusta toiseen.
Ei taida enää pelastuslaitoksenkaan esimiehet mersuilla ajaa..
 
Mä olen siinä käsityksessä, että poliisi maksaa, mutta esim pelastuslaitos ei maksa. Poliisi ajaa Volkkareilla ja Skodilla, pelastuslaitos Mersuilla (paloesimiehet ym joilla on omat autot). Spollareilla ja poliiseilla on kokolailla samanlaiset maijat.

Vaikka totta; rahaa siirretään taskusta toiseen.

Ainakaan ambulanssina Volkkarin ja Mersun hinta ei juuri eroa toisistaan. Perustuu vanhaan tietoon ja muistikuvaan.
Muut kuin kunnallisen pelastustoimen organisaatiot (Aluepelastuslaitos) eivät voi hankkia verovapaasti alle 1+7 henkilöautoja.(pelastusauto). Jos alusta on rekisteröity kuorma-autoksi, ogelma katoaa.
Nämä pykälät on tehty puhtaasti siitä syystä, että autot ovat kateuden kohde suomessa ja hienon auton omistaminen on synti josta pitää rangaista veroin. Siksi on keksitty kaikkea hölmöä, jonka muuttaminen muuttuvassa maailmassa ei ole kovin helppoa.
Esimerkiksi ensihoitoajoneuvo on ollut keskustelun aiheena jo vuosituhannen vaihteesta, mutta koska Liikenneministeriössä ei nähdä tarvetta muulle kuin ambulanssille, ei kehitys kehity.

Edit.typoja
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen siinä käsityksessä, että poliisi maksaa, mutta esim pelastuslaitos ei maksa. Poliisi ajaa Volkkareilla ja Skodilla, pelastuslaitos Mersuilla (paloesimiehet ym joilla on omat autot). Spollareilla ja poliiseilla on kokolailla samanlaiset maijat.

Vaikka totta; rahaa siirretään taskusta toiseen.
Käytännön ero kuitenkin poliisien ja palomiesten kaluston kesken on käyttö ja riskit. Poliisi romuttaa autoja huomattavasti taajempaan tahtiin kuin palomiehet ja toisaalta myös kilsoja kertyy kokolailla eri määrä. Tuosta syystä varmaankin poliisien kalusto on enemmän halpaa patarautaa ja pelastuslaitoksella sitten enempi noita maastureita yms. Miehistönkuljetus autoina on sopimuspalokunnilla aika usein hienojakin autoja. Toki ne saa verottomana joka on varmaan yksi syy toisaalta halutaan ajaa hyvällä vehkeellä. Monasti ovat myös vpk:n itse rahoittamia eli veronmaksajien rahaa ei niihin ole käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida enää pelastuslaitoksenkaan esimiehet mersuilla ajaa..
Jaa, olen ollut katsovinani että ovat Mersun maastureita. Mutta se on sivujuonne; pointti oli että valtio maksaa itselleen veroa
 
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/vapautus_ajoneuvoverosta
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/vapautus_ajoneuvoverosta
trafi kirjoitti:
Ajoneuvot, jotka ovat vapaita ajoneuvoverosta pääsääntöisesti ilman hakemusta:
- diplomaattirekisteröidyt autot
- Euroopan yhteisöjen Suomessa sijaitsevien toimielinten omistamat tai hallitsemat autot, lisäksi auto voi olla ajoneuvoveroton muiden kansainvälisten sopimusten perusteella
- museoautoiksi rekisteröidyt autot
- palo- tai pelastusauto, kun sillä osallistutaan kunnalliseen palo- tai pelastustoimintaan ja sairasauto, kun omistajalla tai haltijalla on sairaankuljetuslupa
- linja-auto (M2- ja M3-luokka) tai pienoislinja-auto (edellyttäen linja-autoajokorttia)
- puolustusvoimien keltakilpiset SOTARE-rekisteriin merkityt ajoneuvot
- vientirekisteröidyt autot
- tilapäisesti Suomessa käytettävät autot
- koenumerokilvin varustetut autot kilpien tilapäiseen käyttöön liittyvin rajoituksin
- ajoneuvot, jotka ovat saaneet siirtoluvan (esimerkiksi käytettynä maahantuotu auto, verovelvollisuus alkaa vasta ensirekisteröinnistä)
- puu- tai turveperusteista polttoainetta pääasiallisesti käyttävät autot (esimerkiksi häkäpönttöautot)
- valtion käyttämät autot, pois lukien kuorma-autot
- kuorma-auton alustalle rakennetut työkoneet.
Lisäksi ajoneuvoveroon kuuluvasta käyttövoimaverosta ovat vapaita metaanista koostuvaa polttoainetta (esim. maakaasu tai metaanista muodostuva biokaasu, ei nestekaasu) käyttävät henkilö- ja pakettiautot (käyttövoimaverollisia 1.1.2013 alkaen) sekä sähkökäyttöiset hybridiajoneuvot, jos sähköakkuja ei voi ladata auton ulkopuolelta tai ne ladataan moottorin tai jarrutuksen yli jäävällä energialla.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pelastusauto
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/ambulanssi
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482#L5
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida enää pelastuslaitoksenkaan esimiehet mersuilla ajaa..
No ei esimiehet, mutta mesut eli palomestarit kyllä. Näiden maastoautojen ostamisesta voidaan olla montaa mieltä, mutta aika heikkoja ne perustelut ovat. Ongelma on ettei virkamiehilla ole mitään tulosvastuuta, joten rahaa voidaan tuhlata päättömyksiinkin.
 
Tampereen Tesoman vuoden 2014 henkirikos on ratkeamassa, epäilty ilmoittautui itse poliisille: ”Hän on tullut siihen tulokseen, että asia täytyy saada pois mielestä” – sylkinäytteitä on otettu tutkinnan aikana yli tuhat
Poliisin mukaan tamperelainen vuonna 1994 syntynyt mies otti itse yhteyttä poliisin torstaina ja halusi tulla selvittämään asian.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005624379.html
 
PV myös maksaa spol-ajoneuvoista ajoneuvoveron, vaikka poliisin yms ei tarvii. Aika idioottimasta taskusta toiseen siirtelyä.
No, koulu maksaa kaupungille vuokraa koulurakennuksesta. Niinpä meidänkin budjetista suurin yksittäinen menoerä on kiinteistön kulut. Takavuosina hallitukset lisäsivät kuntien avustuksia koulutukseen, joten kunnat nostivat vuokria, joten hyöty valui sinne.

Koulun remontointi nostaa kiinteistömenoja näköjään n. 6-8 kertaisiksi...

Eli samaa taskusta toiseen siirtelyä.
 
Back
Top