Suomen sisäinen turvallisuus

Linkki: http://www.libera.fi/blogi/suomi-venaja-seura-on-edelleen-poliittisessa-suojeluksessa/

Suomi-Venäjä-seura on edelleen poliittisessa suojeluksessa

Tieto Neuvostoliiton luhistumisesta ei ole ilmeisesti vielä saavuttanut opetus- ja kulttuuriministeriötä. Kylmän sodan aikaisen suomettuneen ilmapiirin vallitessa Suomen valtio päätyi osoittamaan kunnioitusta Neuvostoliitolle antamalla suhteettoman suuria määrärahoja Suomi-Neuvostoliitto-Seuralle.

Esimerkiksi vuonna 1987 Suomi-Neuvostoliitto-Seura työllisti 50 henkeä, sai valtiolta 9 miljoonan markan määrärahan ja sai lahjoituksena Suomen valtiolta 39 miljoonan markan toimitilat Ruoholahdesta. Tämä avokätisyys ei luonnollisesti ulottunut muiden maiden ystävyysseuroihin.

Kylmän sodan päättymisen jälkeen useimmat vastaavat suomettumisen muodot pikkuhiljaa katosivat vähin äänin, mutta tämä Neuvostoliiton ystävyysseuran muistaminen on säilynyt tähän päivään asti. Avustuksen saajan nimi on ainoastaan vaihtunut Suomi-Venäjä-Seuraksi.

Suomi-Venäjä-Seura saa edelleen yli 1,1 miljoonaa euroa joka vuosi. Tämä on yli puolet ystävyysseuroille jaettavasta 2,1 miljoonasta eurosta. Summa on 20 kertaa suurempi kuin keskimääräinen ystävyysseuroille jaettu avustus.

Mutta onhan Venäjä tavallista tärkeämpi naapuri
Vaikka Venäjä on tärkeä ja Suomessa asuu paljon venäjänkielisiä, opetus- ja kulttuuriministeriön asettama selvitysmies ei löytänyt perusteita SVS:n avustuksen nykyiselle mitoitukselle. Vuonna 2006 ystävyysseurojen rahoitusta meinattiin leikata ja selvitysmies ehdotti myös SVS:n rahoitukseen 40 % leikkausta. Jostain syystä tätä ei kuitenkaan toteutettu.

Myöskään Venäjällä olevat suomensukuiset kansat eivät ainakaan ole peruste SVS:n jättiavustukselle. Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on nimittäin aivan erillinen avustussuomalais-ugrilaista kulttuuriyhteistyötä varten. Tätä rahoitetaan vuosittain 210 000 eurolla.

Vuonna 2008 opetusministeriö asetti työryhmän pohtimaan ystävyysseuroille jaettavien avustuksien määräytymisperusteista ja laatimaan sitä varten seuroja tasapuolisesti kohtelevat kriteerit. Työryhmän ohjeistuksessa kuitenkin erikseen mainittiin, että SVS:ään niitä ei tultaisi soveltamaan.

Jatkuuko Suomi-Venäjä-Seuran poliittinen suojelu?
Ystävyysseurojen liiton kokouksessa opetus- ja kulttuuriministeriön neuvottelevalta virkamieheltä oli kysytty miksi Suomi–Venäjä-seura saa puolet jaettavasta summasta. Vastaus oli lyhyt ja selvä: “päätös on poliittinen ja sillä on pitkät perinteet”.

Erikoiseksi suojelun tekee se, että 2000-luvulla opetus- ja kulttuuriministeriössä on ollut ministereitä kaikista suurista puolueista, mutta kukaan ei ole katsonut tarpeelliseksi koskea tähän suomettumisen reliikkiin.

Vuoden 2018 ystävyysseurojen rahoitus olisi suunnitelman mukaan pitänyt julkistaa jo viime kuussa, mutta jostain syystä päätösten tekeminen ja/tai julkistaminen on lykkääntynyt. Kun julkista raha jaetaan yhdistyksille, se pitäisi tehdä reilujen ja avoimien kriteerien pohjalta. Mielenkiintoista nähdä onko opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen ja kulttuuriministeri Sampo Terho sellainen kaksikko, joka uskaltaa uudistaa ystävyysseurojen avustusten jakoperiaatteita.
 
Voisi olla mielenkiintoinen tilaisuus kuunnella todella "ammattimiestä". Olen kerran ollut hänen kanssaan "keikalla" ja olin lievästi sanottuna hämmentynyt miten kovia ammattilaiset voivat olla(positiivisesti)

Markku Tuominen muistelee uraansa – toimi Bodomjärven murhatutkimuksen päätutkijana
poliisi_takaa_18.jpg

Kuvituskuva.
Lotta Åberg / Arkisto

Kevään viimeinen K-60-tapahtuma Rajamäen kirjastossa pidetään torstaina 19. huhtikuuta kello 15 aiheella ”Poliisi kertoo – onnettomuus, tapaturma vai rikos?”
Tapahtuman puhujana on eläkkeellä oleva rikosylikonstaapeli Markku Tuominen, joka muistelee uraansa ja kertoo kokemuksistaan keskusrikospoliisissa ja onnettomuustutkijana.
Tuominen aloitti uransa Helsingin rikospoliisissa 1973. Hän toimi urallaan ehkä Suomen koko rikoshistorian kuuluisimman murhatutkimuksen päätutkijana, kun vuonna 1960 tapahtuneita Bodomjärven murhia ryhdyttiin tutkimaan uudestaan vuonna 2004.


Tuominen jäi eläkkeelle Keskusrikospoliisin väkivaltatutkinnasta vuonna 2013. Rajamäen kirjaston K-60-tapahtumat jatkuvat taas ensi syksynä uusin aihein. Silloin on luvassa ainakin musiikkia ja teatteria.
https://www.nurmijarvenuutiset.fi/a...imi-bodomjarven-murhatutkimuksen-paatutkijana
 
Joo, kyllä Raja osaa dramatisoida juttuja. Aluksi ajattelin, että tässä on taas tavanomainen "miehen hallusta löytyi teleskooppipatukka ja kyynelkaasusumutin", mutta sitten kun koko juna tyhjennettiin etsintöjen takia niin ajattelin että tässähän saattaa sittenkin olla jotain. No, eipä sitten ollutkaan, vaikka toki kumiluotiaseet ovat Suomessa varsin harvinaisia.
 
Pitäähän Rajan aina silloin tällöin näyttää itseään, ettei ihan unohdu budjettikeskustelussa
Moro. Mikäs heitto tää oli. Etkö arvosta RVL:n toimintaa, onko mielestäsi väärän ministeriön alla? Meinaan, itse kovasti kunnioitan noita karhunpään kavereita. Ja semmoinen tilanne itsellä, ovat lähimmät viranomaiset noin fyysisesti. Jos hätätilanne tulee kotiin ovat paikalla ennenkuin lähin poliisipartio.
 
  • Tykkää
Reactions: VLF
Vaikka kysymys ei ollutkaan minulle, niin kyllähän raja järjestää tiedotustilaisuuksia sellaisista jutuista, jotka ovat ainakin poliisin puolella ihan rutiinia. Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun raja on tiedottanut tyyliin "miehen autosta löytyi kaasusumutin ja kaksi grammaa marihuanaa". Mikä ei ole kritiikkiä suorittavaa porrasta kohtaan, vaan toteamus.

Ja hyvinkin voi olla myös taktiikkaa; mitä enemmän on esillä, sitä vähemmän joutuu perustelemaan olemassaoloaan. Mikä ei myöskään ole kritiikkiä suorittavaa porrasta kohtaan.
 
Moro. Mikäs heitto tää oli. Etkö arvosta RVL:n toimintaa, onko mielestäsi väärän ministeriön alla? Meinaan, itse kovasti kunnioitan noita karhunpään kavereita. Ja semmoinen tilanne itsellä, ovat lähimmät viranomaiset noin fyysisesti. Jos hätätilanne tulee kotiin ovat paikalla ennenkuin lähin poliisipartio.

Oli vain huumoria, ja samalla toteamus. Arvostan kyllä heitä, älä huoli.
 
Moro. Vielä näin yömyöhään, vaimokin tuolla kuiskuttelee.
Mikäs homma tässä nyt menossa? Kaikki arvostaa ja kumminkin jotenkin vähättelee, en ymmärrä. Sen tuosta nyt sain kiinni, perustoiminta ok, mutta johdossa ja suorittavan välissä cäppiä.
Nyt ihan puolueeton kysymys. Onko PV:n ja RVL:n välillä jonkinlainen viha/rakkaus-suhde? Tai ei tuo nyt puolueeton mun puolelta ollut. Arvaatte varmaan, kumpaa puolta olen. Poliisia nähnyt viimeeksi pari viikkoa sitten, Rajan porukoita päivittäin.
Tuo kauna/kateus/ Rajaa kohden. Voisikos johtua pelkästään siitä, saavat käyttöön paremmat aseet/varusteet kuin asevelvollisuusarmeija.
 
Rakkaudesta se hevonenkin potkii... :)

Ei siinä mitään kaunaa/kateutta ole ainakaan näin reserviläisen mielestä, virallista kantaa en tiedä.

nimim: 20-vuotta rajan reservissä...
 
En osaa sanoa rajan ja PV:n suhteista, mutta näin poliisin näkökulmasta näyttää lähinnä koomiselta, miten vähäpätöisistä jutuista hengästytään.
 
Professori Terttu Utriainen: Lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistusten koventaminen on näennäistä
Oikeusministeri Antti Häkkäsen mukaan kiristys on askel oikeaan suuntaan.

Symbolikuva. Kuva: Lehtikuva

Oikeusministeriön esitys lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten koventamisesta lähettää viestin, mutta sen käytännön vaikutukset ovat pieniä, arvioi rikosoikeuden emeritaprofessori Terttu Utriainen.
Esitys sai tällä viikolla rahoituksen hallituksen kehysriihessä.
Esimerkiksi lapsen seksuaalisen hyväksikäytön enimmäisrangaistusta korotettaisiin neljästä vuodesta kuuteen vuoteen vankeutta.
Toissa vuonna nimikkeellä annettiin yhteensä 158 tuomiota, joista vain 12:ssa tuomittiin ehdotonta vankeutta. Vankeusrangaistuksen keskipituus oli vuosi ja viisi kuukautta. Rangaistukset vaihtelevat teon mukaan. Esimerkiksi sakkoja voidaan määrätä, kun on kyse seurustelusuhteesta.
Ministeriön oman arvionkin mukaan ehdottomia vankeusrangaistuksia tuomitaan erityisesti tapauksissa, joissa teko on sukupuoliyhteys, mutta ne arvioidaan usein lapsen törkeäksi seksuaaliseksi hyväksikäytöksi. Siinä asteikko on yhdestä kymmeneen vuotta vankeutta. Silti ministeriö päättelee 12 tapauksesta laskemalla, että keskimääräinen tuomio nousisi uudistuksen myötä noin neljä kuukautta.
Utriainen ei osta väitettä.
– Laskukaavojen käyttäminen tällaisissa rikoksissa, jotka ovat äärimmäisen harvinaisia tuomioistuimissa, on ongelmallista. Yksi törkeä rikos keikauttaa koko laskelman päälaelleen.
Hänen mukaansa oikeudessa sovelletaan useimmissa tapauksissa asteikon alinta kolmannesta.
– Rangaistusmaksimin nostamisen vaikutukset tässä tapauksessa ovat näennäisiä. Kyse on lähinnä periaatteellisesta kannanotosta.
Oikeusministeri Antti Häkkäsen (kok.) mukaan uudistuksen myötä tuomioistuimet saavat nykyistä paremmat mahdollisuudet suhteuttaa rangaistuksen teon vakavuuteen.
– Enimmäisrangaistuksen korottaminen mahdollistaa sen, että voidaan arvioida nykyistä ankarammin törkeimpiä tekoja, jotka eivät kuitenkaan täytä lapsen törkeän seksuaalisen hyväksikäytön tunnusmerkistöä. Valmistelemani rangaistuspolitiikan kiristyspaketti on selvä askel oikeaan suuntaan, Häkkänen sanoo STT:lle sähköpostitse.
Uutta pykälää voi olla vaikea soveltaa
Samalla esitetään, että rikoslakiin tulisi uusi rikosnimike, törkeä lapsen raiskaus. Siitä voitaisiin tuomita neljästä kahteentoista vuotta, kun kyseessä on tapaus, jossa täyttyvät sekä raiskauksen että lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnusmerkistöt. Neljän vuoden minimi koventaisi tuomioita huomattavasti.
Utriaisen mukaan pykälän toimivuus kuitenkin edellyttää, että myös raiskauspykälää muutettaisiin.
– Meillähän oli tämä Turun hovioikeuden tapaus, joka sai paljon julkisuutta. Siinä raiskausrikoksen tunnusmerkistö ei täyttynyt, sillä oikeus katsoi, että jutussa jäi näyttämättä sukupuoliyhteyksien tapahtuneen vastoin kymmenvuotiaan uhrin tahtoa.
Raiskauksen tunnusmerkistö voi täyttyä muun muassa, jos teossa käytetään väkivaltaa tai seksuaalisen teon kohde on avuttomassa tilassa. Laki ei kuitenkaan näytä tällä hetkellä tunnistavan sitä, että lapsi voisi olla kehitystasonsa takia lain tarkoittamassa avuttomassa tilassa.
– Jos raiskauksen tunnusmerkistö pysyy samana, ja sitä sovelletaan myös tähän, on kiinnostava nähdä, miten tämä pystytään kirjoittamaan lakiin. Jos tällainen pykälä tulee, se on ainakin kirjoitettava sellaiseen muotoon, että meidän ei tarvitse käydä absurdia keskustelua siitä, voiko kymmenvuotias antaa suostumuksensa vai ei.
Häkkäsen mukaan säännöksen tarkasta sanamuodosta tehdään päätöksiä myöhemmin.
– Rikosnimike kuvaisi teon erityistä moitittavuutta, ja uusi asteikko ankaroittaisi näistä rikoksista tuomittavia rangaistuksia. Pidän tärkeänä, että tällaista törkeää tekoa varten on olemassa erikseen oma tunnusmerkistönsä.
https://www.ksml.fi/kotimaa/Profess...1183081?pwbi=38e817e3decf3cc109b2bf6b1cb0bf63
 
Poliisi vs. RVL vs. PV jne. Mistä vastakkainasettelu?

Viranomainen antaa tiedotteen (jossa kerrotaan yleensä melko vähän asioita ja niiden taistoja) ja sitten media julkaisee sen - tai ei, mutta omalla tavallaan eli siitä tehdään pusertamalla lööppi, jonka tarkoituksena on... kai hoksaatte?

Rajavalvonnalla on oma merkityksensä ja tehtävänsä, samoin poliisilla. Joissain kohdissa voidaan tehdä samanlaisia asioita ja toimia myös yhdessä. Ei kuitenkaan toinen toistaan vastaan. Ja sama asia koskee PV:n toimintaa. Divide et Impera, vaimitenseoli?

Isänmaallisen kolmiyhteyden (poliisi, PV, RVL) tarkoituksena on säilyttää ja ylläpitää maamme ja sen kansalaisten turvallisuutta niillä menetelmillä ja keinoilla, joita me rikkiviisaiden poliitikkojemme edustuksellisen vaikuttamisen kautta olemme heille antaneet.
 
Kannattaa muistaa, että nykyisin raja toimii kaikkialla maassa ja sen vastuulle kuuluu mm. laittoman maahantulon tutkiminen.

Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että poliisi ja raja tutkivat samoja juttuja ja ihmisiä. Rajan puolella rikostutkinta on sitten jouduttu opettelemaan ja aika paljon vielä kantapään kautta. Se tuskin on mikään salaisuus, että rajaupseerin koulutus valmistaa vain heikosti sisäisen turvallisuuden tehtäviin kuten rikostutkintaan. Myös operointi muualla kuin rajaseudulla on ollut välillä haastavaa. Ehkäpä hilpeinpänä esimerkkinä vaikka rajan henkilösuojaustiimin kohellukset. Ymmärrän kyllä, että henkilöstö on jostain muualta, mutta kyllä ulkomaisetkin henkilösuojaustiimit selviävät sellaisista haasteista kuten vaikka ajoreittien valinta, yleensä on myös tiedusteltu mistä ovesta pääsee rakennukseen sisälle ja mihin auton voi jättää. Uskottavuuttaa saattaisi myös lisätä se, että vaatteet on oikean kokoisia. Toki Batistini on myös poliisin hovihankkija, mutta ne lahkeet ja hihat lyhennetään oikeaan mittaan 10 euron lisäkorvauksella. Toimitusaika on 5-10 päivää.

Poliisin puolelta koetaan ehkä ärsyttävänä, että rajalla on melko paljon resursseja käytössään tehtävien merkittävyyteen ja määrään nähden. Hammastelua saattaa aiheuttaa myös se, että sitten niitä juttuja ei edes hoideta kovin suurella ammattitaidolla. Toisaalta taas rajalla on suuri halu ja tarve todistaa hyödyllisyytensä. Mikä on johtanut näihin sumutin, pamppu ja kumiluotiase takavarikkojen esittelyyn. Niiden löytyminen ei ole kovin suuri ihme, sillä venäjällä arvioidaan, että ainakin 30 % autoilijoista pitää autossa mukaanaan pamppua, sumutinta tai kumiluotiasetta.
 
Viimeksi muokattu:
"sumutin, pamppu ja kumiluotiase takavarikkojen esittelyyn "
Tästä hyvä esimerkki Kymen Sanomat. Viime vuonna oli lehdessä ainakin kerran viikossa raportti siitä mitä Vaalimaan raja-asemalla oli takavarikoitu.
 
Poliisi vs. RVL vs. PV jne. Mistä vastakkainasettelu?
No minä olen puhunut ainoastaan asiasta, joka huvittaa; en sellaisista jutuista jotka hiertävät (enkä niitä ajatellut tässä muutenkaan avata); pieniä juttuja loppujen lopuksi.

Ingsog tuossa avasi hyvin, siihen ei ole paljoa lisättävää.

Mitä tulee näihin pikkujuttujen tiedottamisiin, niin olen varsin hyvin selvillä siitä, että myös poliisi lähettää koosteen esim viikonloppuyön tapahtumista eri medioille, tai vähintään tällainen kooste on tarjolla kysyjille. Media sitten uutisoi välillä myös poliisin toiminnasta omasta mielestäni varsin mitättömistä jutuista (tyyliin "Hämeen poliisilla kiireinen viikonloppu: Riihimäellä oli tappelu ja Lahdessa rattijuoppo"). Mutta huvittuneisuutta herättää se, että pidetään tiedotustilaisuus jostain teleskooppipatukan löytämisestä autosta (tällaisia olen bongannut useitakin). Eikä tämäkään ole mikään iso juttu; asia on vaan pysynyt esillä mm. koska olen vastannut asiaa koskeviin kommentteihin.

Pollisin ja PV:n välillä on vieläkin vähemmän vastakkainasettelua. Jos jotain olisi, niin se liittyisi lähinnä kalustobudjettiin ja siihen, että PV:n kalusto on lähtökohtaisesti erittäin kallista ja toisaalta sille on varsin vähän käyttöä - toki hyvä niin. Poliisissa varmasti kaikki ymmärtävät uskottavan maanpuolustuksen merkityksen. Silti on kiva haaveilla, mitä kaikkea poliisi voisi hankkia vaikka yhden panssarivaunun hinnalla, ja kuinka paljon todellista, operationaalista käyttöä poliisilla sille kalustolle olisi.

Rajan ja PV:n suhteista minulla ei ole mitään käsitystä.
 
Rajan SA tehtävät ovat yhtä merkittäviä kuin mitä se suorittaa nyt, elleivät merkittävämpiä, siksi resursseja annetaan.

Suomeen ajettiin poliisien itsensä toimesta "rajapoliisia", sellainen sitten luotiin.
Sitä en käsitä että joku kuvitteli että rajavartiosto luovuttaisi rajan hallinnan tai luopuisi SA roolistaan, molempiin sillä on puolustusvoimain täysi tuki.

Rajavartiolaitoksen sotilaallinen järjestys herätti vuoden 2005 rajavartiolainsäädännön uudistustyön yhteydessä keskustelua turvallisuusviranomaisten piirissä. Muissa Euroopan maissa on pääosin jo siirrytty rajapoliisiorganisaatioihin, jotka eivät ole sotilaallisesti järjestettyjä. Rajavartiolaitoksen sotilaallisuuden varjopuolena pidettiin sitä, että rajavartiomiesten sotilaskoulutus oli aikoinaan puutteellista erilaisia lainvalvontatehtäviä ajatellen. Näkemyksen toi voimakkaimmin esille Suomen poliisijärjestöjen liitto ry, joka nykyistä rajavartiolakia valmisteltaessa esitti rajavartiolaitoksen kaikkien poliisivaltuuksien poistamista.[21][22] Koulutusta koskeneeseen ongelmaan on pyritty vastaamaan pidentämällä raja- ja merivartijoiden peruskurssi puolesta vuodesta vuoden mittaiseksi. Lisäksi rajaupseereiden koulutus sisältää noin vuoden mittaisen Puolustusvoimista eriytyvän jakson.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_rajavartiolaitos#Rajavartiolainsäädäntö
 
Lainaan hieman itseäni, read my lips.

...
Isänmaallisen kolmiyhteyden (poliisi, PV, RVL) tarkoituksena on säilyttää ja ylläpitää maamme ja sen kansalaisten turvallisuutta niillä menetelmillä ja keinoilla, joita me rikkiviisaiden poliitikkojemme edustuksellisen vaikuttamisen kautta olemme heille antaneet.

Jos tähän on jotain sanottavaa, niin ohjaan ottamaan Asian esille oman alueen kansanedustajien kanssa, olemaan Asiasta kiinnostunut ennen seuraavia vaaleja ja äänestämään vaaleissa ehdokasta, joka vakuuttavimmn uskottelee ajavansa Oikeaa Asiaa. Ja sitten pitämään tiiviisti yhteyttä ko. edustajaan, ettei Asia unohdu. Sillä tavalla voi ehkä tapahtua jotakin. Tai sitten ei. Kansalaisaloitetta aiheesta voi tietysti koettaa herätellä henkiin ja pyrkiä sitä kautta vaikuttamaan asiaan. Tai sitten somettamaan niin pirusti.

Sisäinen resurssikateus toimijoiden kesken on turhaa. Huudellaan sinne suuntaan, mistä raha tulee.
 
Back
Top