Huhta
Greatest Leader
Jaha, vai että tällaisia suunnitellaan... tienkäyttömaksujen keräämiseksi ajoneuvoihin tietysti lisätään paikannusvälineet, joilla on myös kätevä valvoa kansalaisia muutoinkin. Onko edes Putinin Venäjällä tehty tällaisia esityksiä?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721429399_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721433453_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721432469_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721433160_uu.shtml
Ministeriö kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä
Sunnuntai 17.4.2016 klo 14.52
Anne Bernerin liikenne- ja viestintäministeriö on hahmotellut jättimäistä valtion omaisuuden uudelleenjärjestelyä.
Tieverkon yhtiöittäminen voi olla ministeri Anne Bernerin (kesk) loppukiri. Poliittiset huhut ovat väittäneet, että hän jättää ministerin tehtävät ensi syksynä. (JENNI GÄSTGIVAR)
Valtion maa-, rautatie- ja vesiväylät ovat nykyisin Liikenneviraston hallussa. (VR)
Väylien arvo on viraston tuoreen tilinpäätöksen mukaan noin 20 miljardia euroa. (JARNO JUUTI)
LUE MYÖS
Autoliitto tyrmää tieverkon yksityistämisen: "Hyvin kyseenalaista, paljon riskejä"
Timo Soini yksityistämisaikeista: "Perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä"
Ville Niinistö pitää Bernerin kaavailuja vaarallisina: "Tämä hulluus on lopetettava"
Keskustan ministeri Anne Berner ja hänen johtamansa liikenne- ja viestintäministeriö kaavailevat Iltalahdelle puhuneiden virkamieslähteiden mukaan valtion väyläverkoston eli maanteiden, ratojen ja meriväylien yhtiöittämistä. Suunnitelmiin kuuluu lisäksi laajojen liikennejärjestelmien yksityistäminen.
Jos ajatukset toteutuvat, kyseessä olisi yksi Suomen historian suurimmista julkisen omaisuuden uudelleenjärjestelyistä.
Liiikennevirasto lihoiksi
Valtion maa-, rautatie- ja vesiväylät ovat nykyisin Liikenneviraston hallussa. Väylien arvo on viraston tuoreen tilinpäätöksen mukaan noin 20 miljardia euroa.
Tieomaisuuden kirjanpitoarvo on 15 miljardia euroa, rautatieomaisuuden arvo on 4,4 miljardia euroa ja meriväyläomaisuuden arvo 300 miljoonaa euroa. Omaisuus on kirjanpidossa arvostettu hankintahintaan, josta on tehty tavanomaiset vuotuista kulumista vastaavat poistot.
Jos omaisuus yhtiöitetään, omaisuuden laskennallinen arvo voi jopa kolminkertaistua, sillä arvostus pitää tehdä tuottoperustein käypään hintaan.
Myydään sijoittajille
Yhtiöittämisen ja tasearvojen nostattamisen tarkoituksena on houkutella yksityisiä sijoittajia ostamaan siivuja väyläomaisuudesta, mikä vähentäisi valtion maksutaakkaa. Yksityiset sijoittajat vastaisivat omistamiensa tai osaomistamiensa teiden, siltojen ja kiskojen rakentamisesta ja kunnossapidosta.
Sijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikanninlaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen.
Kansalaisille operaatio myydään lupaamalla, että valtio kumoaa ajoneuvoveron eli niin kutsutun auton käyttömaksun.
Liikenne- ja viestintäministeriön suppea virkamiesnyrkki tekee yhtiöittämissuunnitelmia ministeri Bernerin johdolla. Hanketta on esitelty ainakin valtiovarainministeriölle ja joillekin virastoille.
Iltalehden käsityksen mukaan hallitus ei ole hyväksynyt ehdotuksia.
Uuttera kansliapäällikkö
Berner on todennäköisesti löytänyt suunnitelmat uutteran kansliapäällikön Harri Pursiaisen ehtymättömästä ideapankista.
Kansliapäällikkö muun muassa teetti toissa syksynä strategiaohjelman, jossa väläyteltiin liikenneverkon laajaa yksityistämistä.
Ohjelman mukaan liikennejärjestelmän kehittäminen annetaan yhtiöille, joiden "käyttötalous perustuu vuokratuloihin ja käyttäjämaksuihin". Samalla tie-, rata- ja meriväyliä "yksityistetään laajojen omaisuus- ja palvelukokonaisuuksien osalta".
Sijoittajat empivät
Suunnitelmat vaikuttavat poliittisesti melko epärealistisilta. Caruna-skandaalin jälkeen poliitikot ovat muuttuneet entistä säikymmiksi. Kukaan ei halua tyriä kuten Jyrki Kataisen (kok) hallitus yksityistäessään Fortumin sähköverkot.
Myös taloudellisesti arvioiden idea on huuhaa-tasoa.
Sijoittajarahaa pitäisi löytyä miljarditolkulla. Kotimaisista eläkeyhtiöistä ei irtoa tuollaisia potteja.
Julkiset infrastruktuurisijoitukset eivät kiinnosta suuria sijoittajia niin paljon kuin mitä virkamiehet ja ministeri kukaties kuvittelevat.
Vastikään esimerkiksi Norjan öljy- eli eläkerahasto ilmoitti vähentävänsä sijoituksiaan julkisiin infrastruktuurikohteisiin. Rahaston mukaan tällaisten sijoitusten poliittinen riski on kasvanut liian suureksi. Poliittiset hallitukset saattavat kesken pitkän sijoituskauden muuttaa tuottoperusteita, jolloin sijoittajien kissanpäivät loppuvat.
Kyseessä voi olla Bernerin hurja loppukiri. Poliittiset huhut ovat väittäneet, että hän jättää ministerin tehtävät ensi syksynä.
OLLI AINOLA
[email protected]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721429399_uu.shtml
Timo Soini yksityistämisaikeista: "Perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä"
Sunnuntai 17.4.2016 klo 20.41
Ulkoministeri Timo Soini (ps) otti sunnuntaina kantaa suunnitelmiin valtion tieverkon yhtiöittämisestä ja ykistyistämisestä.
Timo Soini (ps) kommentoi huhuja teiden yhtiöittämisestä ja yksityistämisestä sunnuntaina blogissaan. (PASI LIESIMAA/)
LUE MYÖS
IL paljastaa: Ministeriö kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä
Autoliitto tyrmää tieverkon yksityistämisen: "Hyvin kyseenalaista, paljon riskejä"
Ville Niinistö pitää Bernerin kaavailuja vaarallisina: "Tämä hulluus on lopetettava"
- Perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä ja kyttäämistä. Kaukovarjostimet eivät kuulu demokraattiseen yhteiskuntaan. Jokainen saa ajaa missä tykkää, kunhan liikennesääntöjä noudattaa, Timo Soini kirjoitti blogissaan, eli "plokissaan".
Sunnuntaina Iltalehti paljasti, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä. Autoilijoiden tiemaksut kerättäisiin suunnitelmien mukaan seuranta- ja paikannuslaitteiden avulla.
Kun MTV kertoi perjantaina, että Berner aikoo esittää taksilupien ja hintojen vapauttamista, perussuomalaiset ministerit älähtivät.
Soini, puolustusministeri Jussi Niinistö (ps), oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps) sekä sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä (ps) ilmoittivat, että he eivät esitystä hyväksy eivätkä sitä kannata.
"Oikeus kehitellä ideoita"
Iltalehden sunnuntaina tavoittama Jussi Niinistö totesi, että kommentoi Bernerin kaavailuja tieverkon yhtiöittämisestä vasta maanantaina Bernerin virallisen tiedotuksen jälkeen, jos katsoo tarpeelliseksi. Samoin vastasi kabinettipäällikkö Raili Lahnalampi Soinin puolesta.
Myöskään Liikennevirasto ei halunnut sunnuntaina ottaa kantaa Bernerin hankkeeseen.
Blogikirjoituksessaan Soini korosti, että hallituksen kanta päätetään hallituksessa ja että asioista sovitaan "yksimielisesti" hallitusohjelmaa noudattaen.
- Ministereillä on oikeus kehitellä uusia ideoita. Siinä ei ole mitään pahaa. Se on jopa toivottavaa. Median tai kenenkään muunkaan ei pidä tulkita ja monistaa yksittäisen ministerin pohdintoja hallituksen kantana, Soini muistutti.
Hän totesi vielä kerran, että "perussuomalaiset eivät hyväksy taksiliikenteen vapauttamista".
TIINA SAARI
[email protected]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721433453_uu.shtml
Autoliitto tyrmää tieverkon yksityistämisen: "Hyvin kyseenalaista, paljon riskejä"
Sunnuntai 17.4.2016 klo 19.13
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen suhtautuu erittäin kriittisesti liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) kaavailuihin. Nieminen ei näe niissä äkkiseltään mitään hyvää.
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ei näe maanteiden, ratojen ja meriväylien yhtiöittämisessä hyviä puolia. (LAURI OLANDER / KL)
LUE MYÖS
IL paljastaa: Ministeriö kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä
Iltalehti kertoi sunnuntaina, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) ja hänen johtamansa liikenne- ja viestintäministeriö kaavailevat valtion väyläverkoston, eli maanteiden, ratojen ja meriväylien, yhtiöittämistä. Lisäksi liikennejärjestelmien yksityistäminen kuuluisi suunnitelmiin.
Yhtiöittämisen ja tasearvojen nostattamisen tarkoituksena on houkutella yksityisiä sijoittajia ostamaan siivuja väyläomaisuudesta, mikä vähentäisi valtion maksutaakkaa. Yksityiset sijoittajat vastaisivat omistamiensa tai vähemmistöomistuksessaan olevien väylien rakentamisesta ja kunnossapidosta.
Sijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikannuslaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen.
- Tämä on hyvin kyseenalaista. Operointikustannukset paikantamiseen perustuvista maksuista on kaikissa selvityksissä aiemmin arvioitu erittäin korkeiksi. Se, että niitä pystyttäisiin teknisesti oikein ja luotettavasti keräämään, on haastavaa, kritisoi Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.
Nieminen muistuttaa, että matkapuhelinyhteydetkään eivät toimi ongelmitta joka puolella Suomea.
Lisäksi yksityisyydensuoja olisi järjestelmässä kiistanalainen. Nieminen kertoo, että kun Autoliitto tutki Kansainvälisen Autoliitto FIA:n kanssa järjestelmää, jossa autoilijoita paikannetaan ja heidän liikkeitään seurataan, suomalaiset suhtautuivat ideaan kaikkein kriittisimmin Euroopan unionissa.
Kalliiksi tulee
Kukaan sijoittaja ei sijoita suomalaisiin teihin, jos ei saa siitä tuottoa. Nieminen vertaa tilannetta sähköverkkoyhtiö Carunan aiheuttamaan kohuun.
Myös autoalalla on aiemmin yksityistetty. Valtio myi Suomen Autokatsastuksen osakkeet yksityisille vuonna 2003, minkä jälkeen katsastushinnat nousivat voimakkaasti ja alan suomalaiset pienyritykset ostettiin yksi toisensa jälkeen pois markkinoilta.
- Valtion osaaminen yksityistämisessä on ollut aika huonoa. Kenties valtio on saanut hyvän kauppahinnan, mutta veronmaksajat ovat joutuneet maksamaan erilaisina käyttömaksuina moninkertaisesti takaisin saadun hyödyn. Hyvään bisnekseen löytyy aina sijoittajia, niin kuin olemme nähneet sähköverkoista, Nieminen sanoo.
Hän uskoo, että Bernerin kaavailut johtaisivat pitkällä aikavälillä siihen, että autolla ajaminen kallistuu. Lisäkustannuksia tulisi paitsi uuden järjestelmän pyörittämisestä myös sijoittajien pääomatuottovaatimuksista.
- Tämä avaa Pandoran lippaan: todennäköisesti tiemaksun rinnalle laitetaan muita veroja samaan keräysjärjestelmään. Verotaso nousee taas, ja sitä käytetään liikennepoliittisena ohjauskeinona.
"Paljon riskejä"
Nieminen muistelee, kuinka tieyhtiö Nelostie rakensi Helsinki-Lahti -välisen tien, jonka valtio maksoi takaisin liikennemäärien perusteella.
- Tällaisia järjestelyjä voidaan tehdä ilman, että täytyy mennä käyttäjäperusteiseen maksuun. Mutta kun nelostien tekoa jälkikäteen arvioitiin, todettiin, että tie tuli jumalattoman kalliiksi.
Nieminen vertaa, että jos jatkossa ylläpidetään teitä samalla tavalla yhtiöittämällä ja jos käyttäjät maksavat laskun, tuskin päästään halvemmalla kuin nelostien tapauksessa.
- Tässä on paljon riskejä, ja rahaa saattaa olla entistä vähemmän. Raha vain kerätään eri tavalla, mutta tapa ei tee ketään onnelliseksi. Onko tämä todella sitä, mitä haluamme?
Kuinka korkeiksi maksut autoilijoille voisivat nousta?
- Riippuu siitä, millä perusteilla maksu määrätään. Onko maksuperuste poliittinen vai matemaattistaloudellinen? En tiedä, mitä on ajateltu. Todennäköisesti tehdään sellainen ratkaisu, että kaikki tiet yksityistettäisiin jonkinlaisina kokonaisuuksina. Sen jälkeen maksu perittäisiin samanperusteisena riippumatta siitä, kuinka paljon jossain on liikennettä, Nieminen arvioi.
Hän pohtii, olisivatko tiemaksut samansuuruisia koko Suomessa. Nieminen toteaa, että teiden arvo on vaikea kysymys, joka riippuu monista tekijöistä. Teiden käyttökustannukset vaihtelevat eri puolilla Suomea. Tiet ovat muun muassa erilaisessa kunnossa, ja niillä on erilaiset liikennemäärät.
- Ei voi sanoa, että tietyntyyppinen tie on erityisen kallis ja toinen halpa. Myös kaavoittaja vaikuttaa väylän arvoon: siihen, millaista toimintaa sen varrella on.
TIINA SAARI
[email protected]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721432469_uu.shtml
Ville Niinistö pitää Bernerin kaavailuja vaarallisina: "Tämä hulluus on lopetettava"
Sunnuntai 17.4.2016 klo 19.45
Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö tyrmäsi sekä Twitterissä että Facebookissa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) kaavailemat tie- ja väyläverkon yhtiöittämiset ja yksityistämisen.
Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö huolestui sunnuntaina ministeri Bernerin (kesk) suunnitelmista ja tyrmäsi ne täysin. (MAURI RATILAINEN / AL)
LUE MYÖS
IL paljastaa: Ministeriö kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä
Autoliitto tyrmää tieverkon yksityistämisen: "Hyvin kyseenalaista, paljon riskejä"
Ville Niinistö kirjoitti sunnuntaina Twitterissä ja Facebookissa pitävänsä Bernerin kaavailuja "vaarallisena ja typeränä" suunnitelmana. Hän vetoaa, että valtion tie- ja väyläverkon hallintaa ei saa vaarantaa.
- Tämä voisi johtaa vaaralliseen kehitykseen: yksityiset tahot voisivat alkaa hinnoitella väyliä omien tarpeidensa mukaan ja hyödyntää monopoliasemaansa. Erityisesti raideverkkojen yksityistämisistä on maailmalta vain huonoja kokemuksia! Niinistö kirjoittaa Facebook-päivityksessään.
Hän uskoo, että yhtiöittäminen vaikeuttaisi teiden ja raiteiden kunnossapitoa osana valtion normaalia toimintaa.
- Tämä hulluus on lopetettava, Sipilän hallitus on vaarantamassa kansallisomaisuuden hallintaa. Pidetään tiet ja raiteet julkisissa käsissä eikä lähdetä yhtiöittämisen tielle. Kansallisomaisuus ja siinä myös liikenneverkko kuuluvat Suomen kansalle, Niinistö vetoaa Facebookissa.
Vaarallinen ja typerä suunnitelma #yksityistäminen #tieverkko: valtion tie-ja väyläverkon hallintaa ei saa vaarantaa https://t.co/DeVfltTHGg
— Ville Niinistö (@VilleNiinisto) 17. huhtikuuta 2016 TIINA SAARI
[email protected]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721433160_uu.shtml