Suomen tieverkoston yksityistäminen

Huhta

Greatest Leader
Jaha, vai että tällaisia suunnitellaan... tienkäyttömaksujen keräämiseksi ajoneuvoihin tietysti lisätään paikannusvälineet, joilla on myös kätevä valvoa kansalaisia muutoinkin. Onko edes Putinin Venäjällä tehty tällaisia esityksiä?

Ministeriö kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä
Sunnuntai 17.4.2016 klo 14.52

Anne Bernerin liikenne- ja viestintäministeriö on hahmotellut jättimäistä valtion omaisuuden uudelleenjärjestelyä.


Tieverkon yhtiöittäminen voi olla ministeri Anne Bernerin (kesk) loppukiri. Poliittiset huhut ovat väittäneet, että hän jättää ministerin tehtävät ensi syksynä. (JENNI GÄSTGIVAR)

Valtion maa-, rautatie- ja vesiväylät ovat nykyisin Liikenneviraston hallussa. (VR)

Väylien arvo on viraston tuoreen tilinpäätöksen mukaan noin 20 miljardia euroa. (JARNO JUUTI)
LUE MYÖS
Autoliitto tyrmää tieverkon yksityistämisen: "Hyvin kyseenalaista, paljon riskejä"

Timo Soini yksityistämisaikeista: "Perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä"

Ville Niinistö pitää Bernerin kaavailuja vaarallisina: "Tämä hulluus on lopetettava"

Keskustan ministeri Anne Berner ja hänen johtamansa liikenne- ja viestintäministeriö kaavailevat Iltalahdelle puhuneiden virkamieslähteiden mukaan valtion väyläverkoston eli maanteiden, ratojen ja meriväylien yhtiöittämistä. Suunnitelmiin kuuluu lisäksi laajojen liikennejärjestelmien yksityistäminen.

Jos ajatukset toteutuvat, kyseessä olisi yksi Suomen historian suurimmista julkisen omaisuuden uudelleenjärjestelyistä.

Liiikennevirasto lihoiksi

Valtion maa-, rautatie- ja vesiväylät ovat nykyisin Liikenneviraston hallussa. Väylien arvo on viraston tuoreen tilinpäätöksen mukaan noin 20 miljardia euroa.

Tieomaisuuden kirjanpitoarvo on 15 miljardia euroa, rautatieomaisuuden arvo on 4,4 miljardia euroa ja meriväyläomaisuuden arvo 300 miljoonaa euroa. Omaisuus on kirjanpidossa arvostettu hankintahintaan, josta on tehty tavanomaiset vuotuista kulumista vastaavat poistot.

Jos omaisuus yhtiöitetään, omaisuuden laskennallinen arvo voi jopa kolminkertaistua, sillä arvostus pitää tehdä tuottoperustein käypään hintaan.

Myydään sijoittajille

Yhtiöittämisen ja tasearvojen nostattamisen tarkoituksena on houkutella yksityisiä sijoittajia ostamaan siivuja väyläomaisuudesta, mikä vähentäisi valtion maksutaakkaa. Yksityiset sijoittajat vastaisivat omistamiensa tai osaomistamiensa teiden, siltojen ja kiskojen rakentamisesta ja kunnossapidosta.

Sijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikanninlaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen.

Kansalaisille operaatio myydään lupaamalla, että valtio kumoaa ajoneuvoveron eli niin kutsutun auton käyttömaksun.

Liikenne- ja viestintäministeriön suppea virkamiesnyrkki tekee yhtiöittämissuunnitelmia ministeri Bernerin johdolla. Hanketta on esitelty ainakin valtiovarainministeriölle ja joillekin virastoille.

Iltalehden käsityksen mukaan hallitus ei ole hyväksynyt ehdotuksia.

Uuttera kansliapäällikkö

Berner on todennäköisesti löytänyt suunnitelmat uutteran kansliapäällikön Harri Pursiaisen ehtymättömästä ideapankista.

Kansliapäällikkö muun muassa teetti toissa syksynä strategiaohjelman, jossa väläyteltiin liikenneverkon laajaa yksityistämistä.

Ohjelman mukaan liikennejärjestelmän kehittäminen annetaan yhtiöille, joiden "käyttötalous perustuu vuokratuloihin ja käyttäjämaksuihin". Samalla tie-, rata- ja meriväyliä "yksityistetään laajojen omaisuus- ja palvelukokonaisuuksien osalta".

Sijoittajat empivät

Suunnitelmat vaikuttavat poliittisesti melko epärealistisilta. Caruna-skandaalin jälkeen poliitikot ovat muuttuneet entistä säikymmiksi. Kukaan ei halua tyriä kuten Jyrki Kataisen (kok) hallitus yksityistäessään Fortumin sähköverkot.

Myös taloudellisesti arvioiden idea on huuhaa-tasoa.

Sijoittajarahaa pitäisi löytyä miljarditolkulla. Kotimaisista eläkeyhtiöistä ei irtoa tuollaisia potteja.

Julkiset infrastruktuurisijoitukset eivät kiinnosta suuria sijoittajia niin paljon kuin mitä virkamiehet ja ministeri kukaties kuvittelevat.

Vastikään esimerkiksi Norjan öljy- eli eläkerahasto ilmoitti vähentävänsä sijoituksiaan julkisiin infrastruktuurikohteisiin. Rahaston mukaan tällaisten sijoitusten poliittinen riski on kasvanut liian suureksi. Poliittiset hallitukset saattavat kesken pitkän sijoituskauden muuttaa tuottoperusteita, jolloin sijoittajien kissanpäivät loppuvat.

Kyseessä voi olla Bernerin hurja loppukiri. Poliittiset huhut ovat väittäneet, että hän jättää ministerin tehtävät ensi syksynä.

OLLI AINOLA
[email protected]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721429399_uu.shtml

Timo Soini yksityistämisaikeista: "Perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä"
Sunnuntai 17.4.2016 klo 20.41

Ulkoministeri Timo Soini (ps) otti sunnuntaina kantaa suunnitelmiin valtion tieverkon yhtiöittämisestä ja ykistyistämisestä.


Timo Soini (ps) kommentoi huhuja teiden yhtiöittämisestä ja yksityistämisestä sunnuntaina blogissaan. (PASI LIESIMAA/)
LUE MYÖS
IL paljastaa: Ministeriö kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä

Autoliitto tyrmää tieverkon yksityistämisen: "Hyvin kyseenalaista, paljon riskejä"

Ville Niinistö pitää Bernerin kaavailuja vaarallisina: "Tämä hulluus on lopetettava"

- Perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä ja kyttäämistä. Kaukovarjostimet eivät kuulu demokraattiseen yhteiskuntaan. Jokainen saa ajaa missä tykkää, kunhan liikennesääntöjä noudattaa, Timo Soini kirjoitti blogissaan, eli "plokissaan".

Sunnuntaina Iltalehti paljasti, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä. Autoilijoiden tiemaksut kerättäisiin suunnitelmien mukaan seuranta- ja paikannuslaitteiden avulla.

Kun MTV kertoi perjantaina, että Berner aikoo esittää taksilupien ja hintojen vapauttamista, perussuomalaiset ministerit älähtivät.

Soini, puolustusministeri Jussi Niinistö (ps), oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps) sekä sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä (ps) ilmoittivat, että he eivät esitystä hyväksy eivätkä sitä kannata.

"Oikeus kehitellä ideoita"

Iltalehden sunnuntaina tavoittama Jussi Niinistö totesi, että kommentoi Bernerin kaavailuja tieverkon yhtiöittämisestä vasta maanantaina Bernerin virallisen tiedotuksen jälkeen, jos katsoo tarpeelliseksi. Samoin vastasi kabinettipäällikkö Raili Lahnalampi Soinin puolesta.

Myöskään Liikennevirasto ei halunnut sunnuntaina ottaa kantaa Bernerin hankkeeseen.

Blogikirjoituksessaan Soini korosti, että hallituksen kanta päätetään hallituksessa ja että asioista sovitaan "yksimielisesti" hallitusohjelmaa noudattaen.

- Ministereillä on oikeus kehitellä uusia ideoita. Siinä ei ole mitään pahaa. Se on jopa toivottavaa. Median tai kenenkään muunkaan ei pidä tulkita ja monistaa yksittäisen ministerin pohdintoja hallituksen kantana, Soini muistutti.

Hän totesi vielä kerran, että "perussuomalaiset eivät hyväksy taksiliikenteen vapauttamista".

TIINA SAARI
[email protected]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721433453_uu.shtml

Autoliitto tyrmää tieverkon yksityistämisen: "Hyvin kyseenalaista, paljon riskejä"
Sunnuntai 17.4.2016 klo 19.13

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen suhtautuu erittäin kriittisesti liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) kaavailuihin. Nieminen ei näe niissä äkkiseltään mitään hyvää.


Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ei näe maanteiden, ratojen ja meriväylien yhtiöittämisessä hyviä puolia. (LAURI OLANDER / KL)
LUE MYÖS
IL paljastaa: Ministeriö kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä

Iltalehti kertoi sunnuntaina, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) ja hänen johtamansa liikenne- ja viestintäministeriö kaavailevat valtion väyläverkoston, eli maanteiden, ratojen ja meriväylien, yhtiöittämistä. Lisäksi liikennejärjestelmien yksityistäminen kuuluisi suunnitelmiin.

Yhtiöittämisen ja tasearvojen nostattamisen tarkoituksena on houkutella yksityisiä sijoittajia ostamaan siivuja väyläomaisuudesta, mikä vähentäisi valtion maksutaakkaa. Yksityiset sijoittajat vastaisivat omistamiensa tai vähemmistöomistuksessaan olevien väylien rakentamisesta ja kunnossapidosta.

Sijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikannuslaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen.

- Tämä on hyvin kyseenalaista. Operointikustannukset paikantamiseen perustuvista maksuista on kaikissa selvityksissä aiemmin arvioitu erittäin korkeiksi. Se, että niitä pystyttäisiin teknisesti oikein ja luotettavasti keräämään, on haastavaa, kritisoi Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Nieminen muistuttaa, että matkapuhelinyhteydetkään eivät toimi ongelmitta joka puolella Suomea.

Lisäksi yksityisyydensuoja olisi järjestelmässä kiistanalainen. Nieminen kertoo, että kun Autoliitto tutki Kansainvälisen Autoliitto FIA:n kanssa järjestelmää, jossa autoilijoita paikannetaan ja heidän liikkeitään seurataan, suomalaiset suhtautuivat ideaan kaikkein kriittisimmin Euroopan unionissa.

Kalliiksi tulee

Kukaan sijoittaja ei sijoita suomalaisiin teihin, jos ei saa siitä tuottoa. Nieminen vertaa tilannetta sähköverkkoyhtiö Carunan aiheuttamaan kohuun.

Myös autoalalla on aiemmin yksityistetty. Valtio myi Suomen Autokatsastuksen osakkeet yksityisille vuonna 2003, minkä jälkeen katsastushinnat nousivat voimakkaasti ja alan suomalaiset pienyritykset ostettiin yksi toisensa jälkeen pois markkinoilta.

- Valtion osaaminen yksityistämisessä on ollut aika huonoa. Kenties valtio on saanut hyvän kauppahinnan, mutta veronmaksajat ovat joutuneet maksamaan erilaisina käyttömaksuina moninkertaisesti takaisin saadun hyödyn. Hyvään bisnekseen löytyy aina sijoittajia, niin kuin olemme nähneet sähköverkoista, Nieminen sanoo.

Hän uskoo, että Bernerin kaavailut johtaisivat pitkällä aikavälillä siihen, että autolla ajaminen kallistuu. Lisäkustannuksia tulisi paitsi uuden järjestelmän pyörittämisestä myös sijoittajien pääomatuottovaatimuksista.

- Tämä avaa Pandoran lippaan: todennäköisesti tiemaksun rinnalle laitetaan muita veroja samaan keräysjärjestelmään. Verotaso nousee taas, ja sitä käytetään liikennepoliittisena ohjauskeinona.

"Paljon riskejä"

Nieminen muistelee, kuinka tieyhtiö Nelostie rakensi Helsinki-Lahti -välisen tien, jonka valtio maksoi takaisin liikennemäärien perusteella.

- Tällaisia järjestelyjä voidaan tehdä ilman, että täytyy mennä käyttäjäperusteiseen maksuun. Mutta kun nelostien tekoa jälkikäteen arvioitiin, todettiin, että tie tuli jumalattoman kalliiksi.

Nieminen vertaa, että jos jatkossa ylläpidetään teitä samalla tavalla yhtiöittämällä ja jos käyttäjät maksavat laskun, tuskin päästään halvemmalla kuin nelostien tapauksessa.

- Tässä on paljon riskejä, ja rahaa saattaa olla entistä vähemmän. Raha vain kerätään eri tavalla, mutta tapa ei tee ketään onnelliseksi. Onko tämä todella sitä, mitä haluamme?

Kuinka korkeiksi maksut autoilijoille voisivat nousta?

- Riippuu siitä, millä perusteilla maksu määrätään. Onko maksuperuste poliittinen vai matemaattistaloudellinen? En tiedä, mitä on ajateltu. Todennäköisesti tehdään sellainen ratkaisu, että kaikki tiet yksityistettäisiin jonkinlaisina kokonaisuuksina. Sen jälkeen maksu perittäisiin samanperusteisena riippumatta siitä, kuinka paljon jossain on liikennettä, Nieminen arvioi.

Hän pohtii, olisivatko tiemaksut samansuuruisia koko Suomessa. Nieminen toteaa, että teiden arvo on vaikea kysymys, joka riippuu monista tekijöistä. Teiden käyttökustannukset vaihtelevat eri puolilla Suomea. Tiet ovat muun muassa erilaisessa kunnossa, ja niillä on erilaiset liikennemäärät.

- Ei voi sanoa, että tietyntyyppinen tie on erityisen kallis ja toinen halpa. Myös kaavoittaja vaikuttaa väylän arvoon: siihen, millaista toimintaa sen varrella on.

TIINA SAARI
[email protected]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721432469_uu.shtml

Ville Niinistö pitää Bernerin kaavailuja vaarallisina: "Tämä hulluus on lopetettava"
Sunnuntai 17.4.2016 klo 19.45

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö tyrmäsi sekä Twitterissä että Facebookissa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) kaavailemat tie- ja väyläverkon yhtiöittämiset ja yksityistämisen.


Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö huolestui sunnuntaina ministeri Bernerin (kesk) suunnitelmista ja tyrmäsi ne täysin. (MAURI RATILAINEN / AL)
LUE MYÖS
IL paljastaa: Ministeriö kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä

Autoliitto tyrmää tieverkon yksityistämisen: "Hyvin kyseenalaista, paljon riskejä"

Ville Niinistö kirjoitti sunnuntaina Twitterissä ja Facebookissa pitävänsä Bernerin kaavailuja "vaarallisena ja typeränä" suunnitelmana. Hän vetoaa, että valtion tie- ja väyläverkon hallintaa ei saa vaarantaa.

- Tämä voisi johtaa vaaralliseen kehitykseen: yksityiset tahot voisivat alkaa hinnoitella väyliä omien tarpeidensa mukaan ja hyödyntää monopoliasemaansa. Erityisesti raideverkkojen yksityistämisistä on maailmalta vain huonoja kokemuksia! Niinistö kirjoittaa Facebook-päivityksessään.

Hän uskoo, että yhtiöittäminen vaikeuttaisi teiden ja raiteiden kunnossapitoa osana valtion normaalia toimintaa.

- Tämä hulluus on lopetettava, Sipilän hallitus on vaarantamassa kansallisomaisuuden hallintaa. Pidetään tiet ja raiteet julkisissa käsissä eikä lähdetä yhtiöittämisen tielle. Kansallisomaisuus ja siinä myös liikenneverkko kuuluvat Suomen kansalle, Niinistö vetoaa Facebookissa.

Vaarallinen ja typerä suunnitelma #yksityistäminen #tieverkko: valtion tie-ja väyläverkon hallintaa ei saa vaarantaa https://t.co/DeVfltTHGg

— Ville Niinistö (@VilleNiinisto) 17. huhtikuuta 2016 TIINA SAARI
[email protected]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721433160_uu.shtml
 
Kansalaisille operaatio myydään lupaamalla, että valtio kumoaa ajoneuvoveron eli niin kutsutun auton käyttömaksun.

Juu, niin varmaan. Jos haluaisitte oikeasti eroon ajoneuvoverosta, mikä olisi mielestäni ihan järkevää, voisitte nostaa polttoaineen verotusta. Silloin jokainen maksaa kilometrien ja automakunsa perusteella, jos tykkää ajaa joka paikkaan omalla kaupunkimaasturillaan.

Tieomaisuuden kirjanpitoarvo on 15 miljardia euroa, rautatieomaisuuden arvo on 4,4 miljardia euroa ja meriväyläomaisuuden arvo 300 miljoonaa euroa. Omaisuus on kirjanpidossa arvostettu hankintahintaan, josta on tehty tavanomaiset vuotuista kulumista vastaavat poistot.

Putin Agrees!

image


On se kätevää, kun ei enää tarvitse miinoittaa meriväyliä, vaan riittää, että "kunnossapidon" nimissä valaa ne täyteen betonia. Ei otettu markkinavoimista niskalenkkiä, markkinavoimat ottivat niskalenkin!
 
Tässä on sanottu suoraan mistä on kyse..

https://valihuomautuksia.wordpress.com/2016/04/17/olemme-taysin-sairaan-prosessin-keskella/

Olemme täysin sairaan prosessin keskellä


Uusimpien huhujen mukaan liikenneministeriö haluaa ministeri Anne Bernerin johdolla yhtiöittää ja yksityistää Suomen kansalaisten maa-, rautatie- ja vesiväylät.

Olemme jopa sairaamman prosessin keskellä kuin koskaan kuvittelin, käynnissä on ennen näkemätön yhteisen omaisuuden tuhoamisprojekti mitä tuskin on nähty missään länsimaassa.

Tämä yksityistäminen tulee läpivietynä tekemään täysin korvaamatonta taloudellista tuhoa kansalaisille, ja viemään suomalaisilta viimeisenkin uskon niihin kansanvallan rippeisiin joita vielä on jäljellä.

Hallituksella ei ole mitään demokraattista valtuutusta yksityistää kansalaisten yhteistä infrastruktuuria. PISTE.

Tämän projektin haitoista on turha edes keskustella.

Sen sijaan tulisi todella tarkkaan tutkia tätä projektia ajavien poliitikkojen ja virkamiesten taustat ja aloittaa mahdollinen rikosprosessi jos siihen on syytä.

Suomalaisten hätää talouskriisin keskellä hyväksikäytetään todella kuvottavalla tavalla hallituksen omien poliittisten tukijoukkojen etujen ajamiseen
 
No niin nyt päästään sitten kunnolla rosvoamaan ensin väylät myydään pilkkahinnalla sijoittajille ja sen jälkeen aloitetaan rahastus samoin kuin sähköverkoissa kävi.

Missähän Jorma Ollila tulee kuvioihin mukaan valvontayhtiö taitaa olla jo perustettu vain rahastaminen uupuu.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001012797.html

Aho, Ollila, Häkämies, Haavisto... IS esittelee hallituksen tärkeimmät neuvonantajat

Nyt selviää miksi Esko Aho valittiin Venäläis pankkiin väylien hallinta on varsin tärkeä strateginen omistus ja yksi ostaja on varmasti Venäläis yhtiö ja kun mies häärää ostajan ja myyjän neuvonantajana niin kauppa on varma ja Suomen valloitus voi alkaa, siinä näemme Eskon puumerkin.
 
Ei jumankekka... Taas tämä satelliittikyyläys pomppaa esiin. Nyt vain entistä härskimmässä muodossa. Siis kansalaisten verorahoista maksettu tieverkko aiotaan myydä yksityisille yrityksille ja antaa näille veronkanto-oikeus tien käytön perusteella? Ja samalla annetaan yrityksillä käyttöön näiden keräämät reaaliaikaiset tiedot kansalaisten liikkumisesta? Uskomatonta.
 
Jos haluaisitte oikeasti eroon ajoneuvoverosta, mikä olisi mielestäni ihan järkevää, voisitte nostaa polttoaineen verotusta. Silloin jokainen maksaa kilometrien ja automakunsa perusteella, jos tykkää ajaa joka paikkaan omalla kaupunkimaasturillaan.

Ajoneuvot aiheuttavat ruuhka-, pakokaasu- ja meluhaittoja, sekä vaaratilanteita. Koska haitat ovat suurempia asutuskeskusten lähellä ajettaessa, on tienkäyttömaksujen periminen perusteltua, sillä pelkällä polttoaineen verotuksella ei saada kohdistettua haittoja tarkasti, vaan lähinnä haja-asutusalueilla ajavat maksaisivat tällöin kohtuuttoman suurta haittaveroa polttoaineidensa hinnoissa.

Hallituksella ei ole mitään demokraattista valtuutusta yksityistää kansalaisten yhteistä infrastruktuuria.

On, ja joskus tämä on kansalaisten kannalta hyvä asia. Yksityinen omistaja hoitaa infrastruktuuria yleensä kustannustehokkaammin kuin julkinen. Haittapuolena ovat luonnollisten monopolien yksityistämisestä seuraavat ylisuuret voitot monopoliaseman avulla. Jos kuitenkin omaisuudenhoidon tehostumisen hyöty on suurempi kuin monopolihinnoittelun haitta, infrastruktuuri kannattaa yksityistää: http://www.libera.fi/blogi/carunasta-julkisista-ja-yksityisista-monopoleista/

"Luonnollisten monopolien sääntelystä on olemassa kokonainen taloustieteellinen kirjallisuus. Tutkimuskirjallisuuden tuloksena ei suinkaan ole se, että julkinen monopoli on aina parempi kuin säännelty yksityinen. Päinvastoin, julkisten monopolien yksityistäminen sai aikanaan alkusysäyksen siitä miten surkeasti julkiset monopolit toimivat huonojen kannustimien ja muiden ongelmien vuoksi. Hyvin säännelty yksityinen monopoli on monessa tapauksessa paljon parempi ratkaisu kuin monopolin pyörittäminen viranomaistoimintana. Voitontavoittelu antaa yritykselle kannustimet toimia tehokkaasti ja investoida tarpeeksi."
 
Höpöhöpö! Kuinka te edes kehtaatte epäillä tämän hankkeen järkevyyttä? Mehän tienataan tällä! Tai ainakin mä ja mun kaverit tienataan.

Muistakaa, että meille kerrotun virallisen totuuden mukaisesti jokainen muun muassa tätäkin yhteisen kansallisomaisuuden yksityistämishanketta vastustava on Putintrolli ja osa Putinin ovelaa juonta hajaannuksen aiheuttamiseksi sekä "veneen keikuttamiseksi".

Samaa jargonia on myös tällä foorumilla jatkuvasti toitotettu eikä kukaan ole huomaavinaan mitään ristiriitaa missään kun yhtä puhetta riittää ja kädet viuhtoo ihan muuta. Kaikki ylhäältä virallisena totuutena syötetty hömpelipömpelikin on nieltävä sellaisenaan, koska muutenhan sitä palvelisi Kremlin agendaa ja olisi osa Putinin ovelaa maailmanvalloitussuunnitelmaa. Ei muuta kuin EU-liittovaltiota ja Nato-jäsenyyttä tiskiin!

Siitä sitten vaan raudanlujalla muan puallustus tahtolla ulkomaisten pankkiirien yksityistä omaisuutta puolustamaan. Tietysti ulkomaisen yrityksen omistama satelliittipaikannuslaite niskassa, mikä on asennettu vain "turvallisuussyistä" ja "sinun itsesi parhaaksi".

Olenko kenties ainoa, jonka mielestä tässä maassa eivät hommat ole enää pitkään aikaan menneet niin kuin siinä askarteluohjelmassa?
 
Ja samalla annetaan yrityksillä käyttöön näiden keräämät reaaliaikaiset tiedot kansalaisten liikkumisesta? Uskomatonta.

Newsflash. Google on tehnyt tuota jo käsittääkseni vuosikausia.

Vai onks nyt kyse siitä, että kotimainen kusettaa aina?

Edit: Ja muistutetaan nyt vielä, että myös teleoperaattorisi on velvoitettu kyyläämään sun kännykkäliittymäs liikkumista 24/7.
 
http://yle.fi/uutiset/keskustan_ala...nen_olisi_iso_paketti_pureskeltavaksi/8818535
Keskustan Alatalo: Liikenneverkon yhtiöittäminen olisi iso paketti pureskeltavaksi
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtajan, keskustan Mikko Alatalon mukaan kaavailut liikenneverkon yhtiöittämisestä ovat osittain pakon sanelemia. Alatalo kommentoi aamulla myöhemmin tänään julkistettavaa ehdotusta liikennesektorin uudistuksista.

Muusikko avautuu... Ilmeisesti kitaransoitto pätevöittää liikennevaliokunnan jäseneksi... :D
Joopa.
 
http://www.iltalehti.fi/iltvlive/201601120112255_v5.shtml
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi tiedotustilaisuudessa, ettö valtion väyläomaisuus siirretään sataprosenttisesti valtion omistaman yhtiön hallinnoitavaksi.
- Hyöty on se, että vapautetaan yhteiskunnan käyttöön pääomaa. Pystymme hallinnoimaan parmemin väyläomaisuutta. Budjetin alijäämä pienenee, Berner sanoi.



Mitäs pääomaa sinne on nyt sitoutunut? Kansallinen omaisuus, eli infraverkko!!! Nytkö nuo järjen jättiläiset menee sen myymään veks?!?!
 
Newsflash. Google on tehnyt tuota jo käsittääkseni vuosikausia.

Vai onks nyt kyse siitä, että kotimainen kusettaa aina?

Edit: Ja muistutetaan nyt vielä, että myös teleoperaattorisi on velvoitettu kyyläämään sun kännykkäliittymäs liikkumista 24/7.

Ja näiden vuoksi on sitten ihan OK antaa (vielä) yhdelle taholle oikeus seurata ajoneuvojen liikkeitä reaaliaikaisesti; itse asiassa siten, että autossa *on oltava* seurantapalikka?
Minulta on myös jäänyt huomaamatta, että Suomessa olisi pakollista kuljettaa mukanaan päällä olevaa kännykkää. Älypuhelimesta puhumattakaan - ilman toiminnassa olevaa nettiliittymää taitaa Googlen olla paha seurata liikkeitä.
En kyllä myöskään hetkeäkään usko, että millään kotimaisella taholla olisi fyffeä ostaa tuota verotusoikeutta. Kyllä sen hankkisi jokin pääosin ulkomaisten institutionaalisten sijoittajien yhteenliittymä.

Edit: Jaa, nyt Alatalo puhuu perustettavasta valtionyhtiöstä. Aiemmin olin Bernerin puheiden uutisoinneista saanut toisen käsityksen.
 
Miten mahtaa käydä. Vaikea tähän on uskoa.
Eli miten tuo yhtiöittäminen tapahtuu?` Perustetaan yhtiö ja sen omistaa valtio. Mistä yhtö saa rahoituksen?

Ainoa varma tieto on , että Bre ei ole puhtaat jauhot pussissa. Se myy tämän idean valtionyhtiönä tietäen hyvin että joku kavereista tulevaisuudessa pilkkoo tämän nyt syntyvän yhtiön ja myy palasina sijoittajille.
 
Ei siinä mitään järkeä siltikään ole. Valtionyhtiöllä tai liikelaitoksellakin pitäisi olla jotain tuloja, ei se riitä että taseessa on omaisuutta.

Tietullit on täysin kuolleena syntynyt ajatus kaikin puolin.
 
Väittäisinpä, että tämä on varautumista sähköautoihin ja roimasti putoaviin polttoaineverotuloihin.
 
"Hän vertasi uudistusta myös Finaviaan, joka on valtion 100-prosenttisesti omistama lentokenttäoperaattori. " No joo LOL, siinäpä onkin varsinainen success stoori josta kannattaa ottaa mallia!
 
Höpöhöpö! Kuinka te edes kehtaatte epäillä tämän hankkeen järkevyyttä? Mehän tienataan tällä! Tai ainakin mä ja mun kaverit tienataan.

Muistakaa, että meille kerrotun virallisen totuuden mukaisesti jokainen muun muassa tätäkin yhteisen kansallisomaisuuden yksityistämishanketta vastustava on Putintrolli ja osa Putinin ovelaa juonta hajaannuksen aiheuttamiseksi sekä "veneen keikuttamiseksi".

Samaa jargonia on myös tällä foorumilla jatkuvasti toitotettu eikä kukaan ole huomaavinaan mitään ristiriitaa missään kun yhtä puhetta riittää ja kädet viuhtoo ihan muuta. Kaikki ylhäältä virallisena totuutena syötetty hömpelipömpelikin on nieltävä sellaisenaan, koska muutenhan sitä palvelisi Kremlin agendaa ja olisi osa Putinin ovelaa maailmanvalloitussuunnitelmaa. Ei muuta kuin EU-liittovaltiota ja Nato-jäsenyyttä tiskiin!

Siitä sitten vaan raudanlujalla muan puallustus tahtolla ulkomaisten pankkiirien yksityistä omaisuutta puolustamaan. Tietysti ulkomaisen yrityksen omistama satelliittipaikannuslaite niskassa, mikä on asennettu vain "turvallisuussyistä" ja "sinun itsesi parhaaksi".

Olenko kenties ainoa, jonka mielestä tässä maassa eivät hommat ole enää pitkään aikaan menneet niin kuin siinä askarteluohjelmassa?

Maon "suuri loikka" ja "kulttuurivallankumous" jne. alkavat rinnastua vähä vähältä paremmin erään demokraattisen vähäväkisen valtion toimintaan. Tuottavuusloikkaahan se Maokin aikanaan haki....neukut sulatti Aral-järven ja siinä jäämme Talvivaaroinemme vielä kiusallisesti jälkeen. Areva tehdä ruhjoo ydinvoimalaa, jonka piti alunpitäen valmistua 2009 ja jos en väärin muista, nyt nakuttaa jo 7 vuotta miinuksella.....hintaa tulee? Varmemmaksi vakuudeksi annettiin sitten Rosatomille oma mahdollisuutensa......viedä loput jenit lompakosta.

V. 2000 Sonera aloitti ostamalla ilmaa keski-euroopasta bauttiarallaa 4.5 mrd eurolla.....viimeistään tuolloin paalutettiin jykevästi se, mistä on kyse. Nokia ostaa pämisti 2005-2010 omia osakkeitaan noin 20 miljardilla eurolla ja nollasi ne reippaasti.....rikkaat piilottavat rahojaan salalokeroihin ja tänne jäävät tappelevat jatkuvasti pienenevästä kakusta tukka märkänä.....Kremliä peläten, niin ettei meinaa Tenavaipassa enää liemet pysyä.

Yksi sukupolvi kun jatketaan tätä suurenmoista menoa, niin tämä landia voidaan kyllä todeta perspektiivittömäksi huoletta.

Joku kysyy takavasemmalta, onko Suomessa oligarkiaa tai korruptiota? Epäsotilaallista selkäkeikkaa kolmannella. Onhan tämä uskovitumatonta menoa ja vauhti eiku kiihtyy. Mutta kun ryöstö on tarpeeksi röyhkeä ja mittaluokaltaan suuri, ei sitä osata edes nähdä, onhan luonnollista, että vapaa markkinatalous tarkoittaa muutoksia. Mutta pysytään vaan Herra mielessä ja Venäjän peljossa olkaamme yhtä. Haistakoot huilut. Toivottavasti oman imperiumini perilliset osaavat hakea koulutuksensa ja osaamisensa sitä rataa, että Suomi ei heille näyttäydy "ainoana mahdollisuutena."
 
Ei siinä mitään järkeä siltikään ole. Valtionyhtiöllä tai liikelaitoksellakin pitäisi olla jotain tuloja, ei se riitä että taseessa on omaisuutta.

Tätä hiukan ihmettelin itsekin; miten valtion tilannetta parantaa se, että välillisesti tuottava omaisuuserä siivotaan pois valtion taseesta, perustettavaan valtion omistamaan yhtiöön joka voisi sitten ottaa velkaa omaisuuttaan vastaan. Vai onko tämä tarkoitus hoitaa siten, että perustettava infrayhtiö maksaa omaisuuden valtiolle, sekä lainarahalla että yksityisten vähemmistöosakkaiden osakkeista maksamalla rahalla?
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001161180.html
Liikenne- ja viestintäministeri (kesk) esittää taksiliikenteen lupa- ja määräsäännöstelystä luopumista sekä säännösten karsimisesta.
Valtion liikenneverkkoyhtiö rahoittaisi toimintansa pääasiassa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla, joilla korvattaisiin osa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista.

Tervetuloa tiemaksut! :D
 
Jos tämä pitää yhtään paikkaansa, niin täysin päätön ajatus. Aivan täysin päätön ajatus. Luulisi näiden sankarien lukevan vaikka "Yksityistäminen for dummies", jossa opetetaan että yksityistäminen kannattaa nimenomaan sellaisille aloille, joissa on mahdollista synnyttää kilpailua. Katsastaminen on kuitenkin loppujen lopuksi onnistunut esimerkki, vaikka toimivuuden esiintulossa olikin yllättävän kova viive niin lopulta hunajapurkki houkutteli mukavasti kilpailua ja palvelukin on parempaa kuin virkamieskatsastajien aikaan (sanovat). Digitat ja Carunat ovat sitten toista, asioita mitä mukamas yksityinen on valmis omistamaan vakaan tasaisen tuoton takia, lainsäädännön ohjaamana, mutta näiden myynnissä olisi mitään järkeä edes lyhytaikaisesti korkeintaan jos valtio on kassakriisissä ja vihollinen painaa rajojen yli ja tykinammuksia pitäis hankkia. Perusinfran yksityistäminen on, ei vain kuolleena syntynyt vaan jo siittovaiheessa räkäpäillä ammuttu ajatus. PAITSI...jos voi sanoa että "me tienataan tällä", eikä kuten muut eli "ne tienaa tällä".
 
Back
Top