Suomi hybridivaikuttamisen kohteena

Millä perustelen sen että Suomessa esiintyy rasismia venäläisiä kohtaan? Anekdoottina voin kertoa että käytin itsekin ryssä -sanaa joskus 13 vuotta sitten. Nykyään olen fiksumpi.

No vaikka tällä http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...-kohtaavat-suomessa-jatkuvaa-rasismia/1867596

Venäläiset maahanmuuttajat kohtaavat Suomessa jatkuvaa rasismia
KOTIMAA JULKAISTU 26.11.2009 18:59 (PÄIVITETTY 28.11.2009 20:04)

Venäjänkieliset maahanmuuttajat saavat Suomessa jatkuvasti rasistisia viestejä ja huomautuksia. Huomenna Joensuun yliopistossa tarkastettava väitöskirja arvioi, että rasistisia kommentteja esiintyy usein myös mediassa.

Osa maahanmuuttajista yrittää piiloutua syrjinnältä ja epäoikeudenmukaiselta kohtelulta elämällä tietoisesti suomalaisen ja venäläisen kulttuurin välimaastossa.

Lähes parikymmentä vuotta sitten Suomeen muuttanut Olga Davydova on tutkinut venäläisten maahanmuuttajien arkea omien kokemustensa kautta.


- Silloin kun sinulta kysytään päin naamaa, että oletko sinä suomalainen vai oletko venäläinen, niin se edellyttää hyvin selkeätä vastausta joko olen tai en ole. Mutta mitä jos haluan olla sekä että! Davydova huudahtaa.

Tällainen "välitilaeläminen" onkin tapa sulautua Suomeen. Tutkijana, tulkkina ja maahanmuuttovalmentajana työskennellyt Davydova tuntee ryssittelyn itsekin. Sitä kokevat yhä kaikenikäiset.

- Se on monien lasten esimerkiksi arkipäivää kouluissa edelleenkin.

Kaikkiaan Suomessa asuu jo lähes 50 000 venäjänkielistä maahanmuuttajaa. Tulevaisuuden työvoimapulasta puhuttaessa, ratkaisuna ei juuri pidetä Venäjältä tulijoita. Filosofian lisentiaatti Olga Davydova on kuitenkin havainnut valonpilkahduksen.

- Jopa tällaisissa maahanmuuttokriittisissä puheenvuoroissa, niin kuin esimerkiksi Timo Vihavaisen kannanotoissa, venäläiset on mainittu hyvinä ja toivottavina maahanmuuttajina.

Katso Keimo Lehtiniemen raportti Joensuusta

Ensinnä minua ärsyttää suuresti tämä tapa käyttää termiä "rasisti" väärin, tässä tapauksessa oikea termi on "syrjintä" eikä "rasismi".

Sanakirjan mukaan (virallinen):

rasismi: rotuerottelu, rotuennakkoluulot, rotusyrjintä, rotukiihkoilu, oma rodun suosiminen.

rasisti: henkilö, joka harjoittaa rotusyrjintää tai jolla on rotuennakkoluuloja, rotukiihkoilu.

Termit menettävät merkityksensä kun niitä viljellään täysin vastoin tarkoitustaan, ne vesittyvät ja siinä vaiheessa kun kyse on oikeasta rasismista, vesittynyttä termiä ei välttämättä ymmärretä oikein tai teon vakavuutta ei ymmärretä kun sitä kuvaava termi on ehditty vesittää täysin.

Venäläisiin kohdistunee syrjintää, mutta jollain tasolla syrjintää kohdistuu kaikkiin kansalaisiin - niin ikävää kuin syrjintä onkin, ja siitä joutuu kärsimään myös syyttömät, Suomessa asuvista venäläisistä moni omiaan ruokkii tätä syrjintää omalla käyttäytymisellään.

Yksin viimeisen vuoden ajalta minä löydän kymmeniä ellei satoja esimerkkejä siitä kuinka venäläiset omalla toiminnallaan synnyttävät syrjintää ja etenkin epäluuloisuutta ja suomalaiset (oikeutetusti) kyseenalaistavat heidän lojaaliutensa Suomessa ja Suomelle.

Venäläisten puheissa Suomi ja länsi on aggressiivinen ja Venäjä täysin syytön osapuoli; länsi haluaa tuhota Venäjän, ilman, että Venäjä on tehnyt mitään ansaitakseen tämän; Ukrainalla ei ole oikeutta itsenäisyyteen; krimiläiset ovat onnellisia ja äänestivät itsensä osaksi Venäjää; venäläiset vapaaehtoiset puolustavat rauhaa Ukrainassa; sanktioilla halutaan kiusata Venäjää - Venäjä on syytön niihin; etc. etc.

Osa venäläisistä on selkeällä tapaa haluttomia integroitumaan Suomeen, jopa kielen opetteleminen on liikaa vaadittu - tällainen toiminta sitten omiaan synnyttää ongelmia ja ne venäläiset joilla on halua integroitua joutuvat kärsimään siitä, että osa haluaa "hyötyä Suomesta".

Mummini tapasi sanoa "ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi...". Halusin pitkään uskoa, että venäläiset olisivat päässeet tämän "imperialismin ja suuruuden tavoittelun" yläpuolelle ja kykenisivät kehittymään kansakuntana ja kansalaisina, nyt vaan sitten näyttää siltä, että kun pintaa raaputtaa niin länsimaisenakin itseään pitävä venäläinen alkaa käyttäytyä entiseen maalliin ja nostaa itsensä venäläisenä muiden yläpuolelle. Eivät kaikki, mutta huomattava osa.

Jos suomalaisten käyttäytymisessä on petrattavaa niin vielä enemmän sitä petrattavaa löytyy venäläisiltä itseltään - niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

vlad
 
Ensinnä minua ärsyttää suuresti tämä tapa käyttää termiä "rasisti" väärin, tässä tapauksessa oikea termi on "syrjintä" eikä "rasismi".

Sanakirjan mukaan (virallinen):

rasismi: rotuerottelu, rotuennakkoluulot, rotusyrjintä, rotukiihkoilu, oma rodun suosiminen.

rasisti: henkilö, joka harjoittaa rotusyrjintää tai jolla on rotuennakkoluuloja, rotukiihkoilu.

Termit menettävät merkityksensä kun niitä viljellään täysin vastoin tarkoitustaan, ne vesittyvät ja siinä vaiheessa kun kyse on oikeasta rasismista, vesittynyttä termiä ei välttämättä ymmärretä oikein tai teon vakavuutta ei ymmärretä kun sitä kuvaava termi on ehditty vesittää täysin.

Venäläisiin kohdistunee syrjintää, mutta jollain tasolla syrjintää kohdistuu kaikkiin kansalaisiin - niin ikävää kuin syrjintä onkin, ja siitä joutuu kärsimään myös syyttömät, Suomessa asuvista venäläisistä moni omiaan ruokkii tätä syrjintää omalla käyttäytymisellään.

Yksin viimeisen vuoden ajalta minä löydän kymmeniä ellei satoja esimerkkejä siitä kuinka venäläiset omalla toiminnallaan synnyttävät syrjintää ja etenkin epäluuloisuutta ja suomalaiset (oikeutetusti) kyseenalaistavat heidän lojaaliutensa Suomessa ja Suomelle.

Venäläisten puheissa Suomi ja länsi on aggressiivinen ja Venäjä täysin syytön osapuoli; länsi haluaa tuhota Venäjän, ilman, että Venäjä on tehnyt mitään ansaitakseen tämän; Ukrainalla ei ole oikeutta itsenäisyyteen; krimiläiset ovat onnellisia ja äänestivät itsensä osaksi Venäjää; venäläiset vapaaehtoiset puolustavat rauhaa Ukrainassa; sanktioilla halutaan kiusata Venäjää - Venäjä on syytön niihin; etc. etc.

Osa venäläisistä on selkeällä tapaa haluttomia integroitumaan Suomeen, jopa kielen opetteleminen on liikaa vaadittu - tällainen toiminta sitten omiaan synnyttää ongelmia ja ne venäläiset joilla on halua integroitua joutuvat kärsimään siitä, että osa haluaa "hyötyä Suomesta".

Mummini tapasi sanoa "ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi...". Halusin pitkään uskoa, että venäläiset olisivat päässeet tämän "imperialismin ja suuruuden tavoittelun" yläpuolelle ja kykenisivät kehittymään kansakuntana ja kansalaisina, nyt vaan sitten näyttää siltä, että kun pintaa raaputtaa niin länsimaisenakin itseään pitävä venäläinen alkaa käyttäytyä entiseen maalliin ja nostaa itsensä venäläisenä muiden yläpuolelle. Eivät kaikki, mutta huomattava osa.

Jos suomalaisten käyttäytymisessä on petrattavaa niin vielä enemmän sitä petrattavaa löytyy venäläisiltä itseltään - niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

vlad
Kuin minun ajatuksistani.
 
"Suomi ei milloinkaan ole ollut niin itsenäinen kuin EU:n jäsenenä, vaikka usein muuta uskotellaan. Tätä ajanjaksoa saatetaan pahimmassa tapauksessa myöhemmin muistella suurella kaipauksella."

Tästä olisi mukava saada faktoja, 1920 Suomi istui itsenäisenä Tartossa solmimassa rauhaa, 1939 Suomi haistatti v***t Moskovassa, silloin Suomi oli itsenäinen.

Autonomian aikana Suomella oli jopa oma raha ja talouspolitiikka.

EU aika ei todellakaan edusta Suomen laajinta suvereniteettia historiassa.
 
@Maidan @vlad ja @JR49 Minusta on jopa hieman outoa, että pitää käydä keskustelua siitä kohtaavatko Suomessa asuvat venäläiset rasismia/syrjintää. Mutta tällä foorumilla toki sekin on mahdollista enkä sinänsä ole hirveän yllättynyt..

Luotan tässä venäläistaustaisiin tuttuihin jotka olen havainnut hyviksi ihmisiksi. Tämä toki on anekdootti eikä sillä sinänsä ole keskustelussa todistusvoimaa, mutta eipä sillä väliä.

Maidanin "millä perustelet tämän?" (kun sanoin että Suomessa esiintyy rasismia venäläisiä kohtaan) viittaisi siihen että ei uskota sellaista esiintyvän. Tulkitsinko oikein että tämä "niin metsä vastaa kun sinne huudetaan" tarkoittaa sitä että jossain määrin hyväksytään syrjintä?

Toisekseen minusta minkään ihmisryhmän huono käytös ei oikeuta syrjintää! Minä olen nykyisen maahanmuuttopolitiikan kova kriitikko. En pidä tästä politiikasta jossa Suomi on elintasopakolaisten luvattu maa. Siitä huolimatta tulen elämässäni oikein mainiosti toimeen afrikkalaistaustaisten ja lähi-idästä tulleiden kanssa (tai tälläisten jälkeläisten kanssa). En missään nimessä hyväksy heidän syrjintää, vaikka en pidäkään esimerkiksi tästä irakilaisten vyörystä Suomeen. (Huomatkaa, etten kuitenkaan missään nimessä väitä, että kaikki Lähi-idästä ja Afrikasta tulleet olisivat elintasopakolaisia)

Voisin tähän nyt toki laittaa tietoja vaikka seksuaali- ja väkivaltarikoksista tai eri ryhmien työttömyydestä (mielestäni nämä on olennaisia sopeutumisen mittareita). Hyväksyttekö esimerkiksi afrikkalaistaustaisten syrjinnän, kun he ovat noissa tilastoissa paljon karummin esillä kuin venäläiset? Minä en. Jokaista ihmistä tulee kohdella yksilönä, ja se on eri asia kuin se että mitä mieltä kokonaisuudessa on jostain porukasta (esimerkiksi putinisteista tai venäläisistä ylipäätään). Olen myös samaa mieltä, että jotkut liioittelevat rasismia. Venäjän propagandassa toki liioitellaan russofobiaa. Ja kun koneinsinöörit eivät työllisty niin ehkäpä syy on enimmäkseen vaikkapa puutteellisessa kielitaidossa ja osaamisessa kuin rasismissa. Tarkoittaako se, ettei rasismia venäläisiä (tai Afrikasta tai Lähi-idästä tulleita) kohtaan esiinny? Ei tietenkään.

Samalla periaatteella jos jotkut liioittelevat esimerkiksi laillisten aseiden omistajien vaarallisuutta (kuten mielestäni tietyt hoplofoobikot tekevät), niin voisi väittää että ei kukaan laillisen aseen omistaja syyllisty rikokseen jossa käyttää laillisesti omistamaansa asetta rikosvälineenä... Eihän se niin mene.

Myöskään aina ei voi mennä rasismin taakse, ei venäläiset eivätkä muutkaan. Suomessahan on jopa tuomittu kunnianloukkauksesta henkilö, joka syytti pysäköinninvalvojaa rasistiksi, kun pysäköinninvalvoja teki työtään. En epäile etteikö muutkin virkavallan edustajat kohtaisi samanlaista asiatonta loanheittoa jossa heitä syytetään rasisteiksi, mutta se ei tarkoita etteikö oikeaa syrjintää olisi.

Lisäksi yksi juttu. Tiedättekö mikä vaikutus sillä syrjinnällä voi olla, sen lisäksi että se aiheuttaa uhrille mielipahaa yms? Ensinnäkin sellaisen uhria tuskin innostaa hirveämmin ajatella, että hän kuuluisi joukkoon, ja joukko on tässä tapauksessa suomalaiset. Toisekseen, kun varsinkin Kremlin propaganda liioittelee venäläisten kohtaamaa vainoa, niin silloinhan syrjinnän kohde on altis sellaiselle propagandalle, kun itse on joutunut syrjinnän uhriksi, eikä koe mitään samaistumista suomalaisiin, ja vielä Kreml väittää että venäläiset kohtaavat syrjintää. Eipä ihme jos alkaa liputtaa Kremlin puolesta. Kaikenlisäksi syrjintä on polttoainetta propagandalle, kun kerätään kokemuksia syrjinnästä ja levitetään sitten juttuja syrjinnästä.

Myöskään kaikki venäläiset eivät ole putinisteja. Omassa tuttavapiirissäni onneksi heitä on vähän, vaikka kyllä tiedän sellaisiakin. Tuttavapiirini lisäksi toki somessa törmää venäläistaustaisiin putinisteihin. Se on valitettavaa että jotkut kannattaa sellaista politiikkaa. Eikö kuitenkin ole hassua että puhutaan kuinka Venäjällä vainotaan oppositiota, mutta toisaalta halutaan nähdä venäläiset putinisteina? Minulla on tuttuna lähinnä näitä järkiperäisemmin Venäjään suhtautuvia.

Mutta enhän minä sille mitään voi, jos ette millään suostu uskomaan että Suomessa jotkut venäläiset kohtaavat asiatonta käytöstä venäläisyytensä vuoksi. Se ei tarkoita, että suomalaiset olisi jotenkin erityisen rasisteja, aivan kuten sekään että jos "koneinsinöörit" ei sopeudu ei tarkoita että se johtuisi suomalaisten rasismista.

Mutta en usko että keskustelu tästä etenee. Jos te yritätte vakuuttaa minut siitä, että venäläiset ei kohtaa syrjintää, tai että syrjintä olisi oikeutettua koska jotkut venäläiset käyttäytyy huonosti, niin en usko että onnistutte. Jos taas te ette halua uskoa että Suomessa venäläiset kohtaa syrjintää, tai että se ei ole oikeutettua vaikka jotkut venäläiset käyttäytyykin huonosti, niin tuskinpa minä saan teitä vakuutettua että asia on toisin.

Laitanpa tähän kuitenkin pari juttua, vaikka en usko että ne muuttaa teidän näkemyksiä.

Ryssittely kouluissa on yleistä

Venäjänkielinen piilottelee taustaansa

Ennakkoluulot haittaavat Venäjän-kauppaa: "Syynä venäläisyys, ei osaaminen"
 
Viimeksi muokattu:
Voin uskoa että venäläisiin kohdistuu jonkin verran syrjintää nimenomaan heidän venäläisyytensä takia. Vaikka minunkin tapaamani venäläiset pääsääntöisesti ovat ihan ok ihmisiä, niin aina on joku kantasuomalainen, joka ei ole heitä kohdannut ihmisinä ja siitä helposti johtuu syrjivä asenne. Minusta on harmillista se, jos tavallinen venäläinen kohtaa syrjintää. En pidä siitä.
Venäläisten kanssa tulee olla tekemisissä koska sellainen vahvistaa naapuruussuhdetta. Tekemisissä enemmän niiden kanssa jotka eivät tunnusta putinin leiriä. Putinistien kanssa on parempi ottaa etäisyyttä.

Rasismilla ei ole tämän puheen olevan asian kanssa mitään tekemistä. Mehän emme edelleenkään ole erivärisiä vaan olemme rodullisesti samanlaisia (rotu= race, rasse...jne...kielestä riippuen).

.
 
Syrjintää varmasti on. Mutta, sitä on about kaikkien ihmisten kohdalla. Tai, ainakin näin voidaan kokea.

Yksi tuntemani esimerkki: ruotsinsuomalainen mies muutti Suomeen. Noin viiden vuoden jälkeen muutti kuitenkin takaisin Ruotsiin.

Syy: vaikka hän puhui teknisesti täydellistä suomea, aksentissa oli niin vahva ruotsalainen vaikutus, että hän koki että ei istunut joukkoon. Suomalaiset huomasivat heti, että äidinkieli ei ollut Suomi, ainakaan suomessa opittuna. Tämän hän otti pitemmän päälle raskaasti.
 
@Maidan @vlad ja @JR49

Myöskään kaikki venäläiset eivät ole putinisteja. Omassa tuttavapiirissäni onneksi heitä on vähän, vaikka kyllä tiedän sellaisiakin. Tuttavapiirini lisäksi toki somessa törmää venäläistaustaisiin putinisteihin. Se on valitettavaa että jotkut kannattaa sellaista politiikkaa. Eikö kuitenkin ole hassua että puhutaan kuinka Venäjällä vainotaan oppositiota, mutta toisaalta halutaan nähdä venäläiset putinisteina? Minulla on tuttuna lähinnä näitä järkiperäisemmin Venäjään suhtautuvia.
En sanonut missään että kaikki venäläiset ovat putinisteja. Tästä olen toistuvasti korostanut sekä omia näkemyksiä ja tuonut muidenkin venäläisten jornalistien lauseita sitä että venäläinen oppositio on ahdistettu käytännössä nurkaan. Sitä on hyvin vähän. Moni intellektuelli poliitikassa alkoi mennää vähemmän vastustuksen mukaan, myös pelosta. Suurin osa kansasta elää Kremlin propagandalla: oman ylivoimaisuuden, kaikki ympärillä ovat vihollisia, putin on pelästäjä ja he itse ovat ylivertaisia ihmisiä- fasimilla. Itse huomasin melkein saman Suomessa venäläisten keskuudessa, joilla paukku kremlin TV joka laittesta.

Sitten on niitä varakkaita venäläisiä, jotka asuvat, sanotaanko, Nizzassa, ja tehneet rahansa kiinteistövälittäjinä venäläisten kanssa, jotka helposti unohtaneet, miten ovat elänneet tuilla koko perhe alusta demokraatisessa Ranskassa ja kaikkea sitä hyvä mitä heille oli suotu kun he olivat köyhiä, mutta sitten saaneet liian paljon rahaa liian lyhyessä ajassa, ja alkoi kuulla "ranska on paskamaa, verot (!) miksi minun pitää maksaa..en ajo maksaa, olen mielummin tuloton sitten, (kun sai veromätkyt miljoonan)..".
Ja "antakaa munun elää, miksi teillle (Putinin regimen vastustaville) piti järjestää tämän juuri kun olen rakentanut kaikki (tarkoittaen myös Venäjällä ison talon) ".
Heitäkö koskee toisten hätää? Venäjän agressiosta tuhanneet menehtäneet ja haavoittuneet Ukrainassa? vankiloissa kituavat Venäjän toisinajattelijat? No ei varmasti. Vain oma lompakko, joka vihdoin paksuntunut ja siksi "jäättäkää putin rauhaan, olkoon hän mitä on" "hän ei ole yhtään huonompi kun muut" ja "on Ukrainassa fasismi tai ei, mitä väliä, ai soditaan siellä, so what, evvk, haluan vihdoinkin nauttia rahastani, sain uuteen talon piha kuntoon ja te aloititte tälläistä!".

Sinä varmaan laittasit hänetkin ei-putinistiksi, minä - putinistiksi. Koska hän hyväksyy Kremlin diktatuuria ja fasismia, hän hyväksyy tappamisen ja agression naapurimaita kohtaan ja kaikki lainrikkomukset mitä putler&co tekee, vaikka muuten on ihan mukava venäläinen.

Minulla on vähän eri arvioitikriteerit putinisteille. Sinua ehkä helpommin hujata, osaatko venäjää kuin hyvin?
 
Viimeksi muokattu:
Rasismilla ei ole tämän puheen olevan asian kanssa mitään tekemistä. Mehän emme edelleenkään ole erivärisiä vaan olemme rodullisesti samanlaisia (rotu= race, rasse...jne...kielestä riippuen).
Nykyään rasismilla tarkoitetaan yleisesti myös syrjintää kansallisen ja etnisen taustan vuoksi. Jos kuitenkin käyttämäni termi rasismi häiritsee, niin korvatkoon mielessään sen sanalla syrjintä. Lisäksi on huomattavaa, että Suomessa pidetään rasistisena rikoksena rikosta joka kohdistuu syntyperän, kansallisen tai enitsen alkuperän mukaan.

"Rikosta pidetään rasistisena silloin, kun teko kohdistuu ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän mukaan määräytyvään ryhmään tai sen jäseneen. Jonkin kansanryhmän rasistinen uhkaaminen, solvaaminen tai panettelu julkisesti on jo tähän asti ollut Suomessa rangaistavaa. Rikoksen rasistinen vaikutin voidaan ottaa huomioon rangaistusta koventavana perusteena."

OM: Rasismi- ja viharikoksia koskevat uudet säännökset voimaan kesäkuun alusta.

Syrjintää varmasti on. Mutta, sitä on about kaikkien ihmisten kohdalla. Tai, ainakin näin voidaan kokea.
Varmasti jotkut voi kokea syrjintänä asian joka ei oikeasti ole syrjintää. Tämä johtunee heikosta itsetunnosta tai muusta vastaavasta asiasta.

Joka tapauksessa se, että kaikki kohtaavat jossain määrin syrjintää tai asiatonta käytöstä ei tarkoita että se olisi hyväksyttyä eikä myöskään että kaikki kohtaisivat sitä yhtä usein. Toki et varmaan näin ajattelekkaan, mutta kunhan mainitsin.

Onhan se eri asia kohdata vaikkapa nimittelyä kerran vuodessa kun kävelee jonkun aivonsa pilanneen deekun ohi, kuin että kohtaisi päivittäin nimittelyä johtuen etnisestä taustastaan.

Sinä varmaan laittasit hänetkin ei putinistiksi, minä - putinistiksi. Koska hän hyväksyy fasismin Venäjällä ja kaiken mitä putler tekee.
Perustele.

Sinua ehkä helpommin hujata, osaatko venäjää kuin hyvin?
En mutta kenties joskus osaan paremmin. Mitä tulee huijaamiseen, niin enpä usko että henkilöt jotka jakavat somessa kriittisiä kannanottoja Venäjästä, keskusteluissa he kritisoivat Venäjää, ja omaavat aivan erilaiset arvot kuin tyypilliset Putinistit, osa fanittaa Pussy Riotia, niin että he huijaisivat minua.

Sinä siis toteat, että kaikki venäläiset ei ole putinisteja, mutta sitten kaikki minun tuntemat venäläiset on oikeasti putinisteja ja he vaan huijaavat minua?
 
Osa venäläisistä on selkeällä tapaa haluttomia integroitumaan Suomeen, jopa kielen opetteleminen on liikaa vaadittu - tällainen toiminta sitten omiaan synnyttää ongelmia ja ne venäläiset joilla on halua integroitua joutuvat kärsimään siitä, että osa haluaa "hyötyä Suomesta".

Mummini tapasi sanoa "ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi...". Halusin pitkään uskoa, että venäläiset olisivat päässeet tämän "imperialismin ja suuruuden tavoittelun" yläpuolelle ja kykenisivät kehittymään kansakuntana ja kansalaisina, nyt vaan sitten näyttää siltä, että kun pintaa raaputtaa niin länsimaisenakin itseään pitävä venäläinen alkaa käyttäytyä entiseen maalliin ja nostaa itsensä venäläisenä muiden yläpuolelle. Eivät kaikki, mutta huomattava osa.

Jos suomalaisten käyttäytymisessä on petrattavaa niin vielä enemmän sitä petrattavaa löytyy venäläisiltä itseltään - niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

vlad

Kuvailit juuri sen perinteisen syrjinnän logiikan.

Erilainen ihminen antaa syyn itsensä syrjimiseen.

Tuohon kun vielä lisätään se, että vaikka vähemmistöön kuuluva yrittäisi sopeutua valtaväestön tapohin hän muuttuu mielistelijäksi, työpaikkojen varastajaksi ja tietenkin teeskentelijäksi joka pohjimmiltaan on "jutku talmudsika" tai "paskainen panslavisti".
 
Nykyään rasismilla tarkoitetaan yleisesti myös syrjintää kansallisen ja etnisen taustan vuoksi. Lisäksi on huomattavaa, että Suomessa pidetään rasistisena rikoksena rikosta joka kohdistuu syntyperän, kansallisen tai enitsen alkuperän mukaan.
Suomessa osataan sotkea asioita kun kaikenlaiset turhan virkamiehet käyttävät aikansa tarpeettomaan saivarteluun ja asioiden "tulkitsemiseen". "Tulkinnat" vietynä kansalliseen lakiin ja kansalaiskeskusteluihin ovat juuri omiaan sekoittamaan käsityksiä ja ymmärtämistä.

Lähtökohtaisesti rasismi ja syrjintä ovat eri asioita.
Voivat olla jossain tapauksessa samojakin asioita, mutta ei pääsääntöisesti. Kannattaa ottaa ulkomailta esimerkkiä, joka paikassa ei ole "tulkittu" niin epäonnisesti kuin Suomessa. Racism on rasismia ja muu on sitten muuta syrjintää.

.
 
Mutta en usko että keskustelu tästä etenee. Jos te yritätte vakuuttaa minut siitä, että venäläiset ei kohtaa syrjintää, tai että syrjintä olisi oikeutettua koska jotkut venäläiset käyttäytyy huonosti, niin en usko että onnistutte. Jos taas te ette halua uskoa että Suomessa venäläiset kohtaa syrjintää, tai että se ei ole oikeutettua vaikka jotkut venäläiset käyttäytyykin huonosti, niin tuskinpa minä saan teitä vakuutettua että asia on toisin.

Nyt @Tetra luki kirjoitukseni siten kuten halusi, ei siten mitä siihen oli kirjoitettu. Etenkään en kirjoittanut etteivätkö venäläiset kokisi syrjintää, vaan kirjoitin:

"Venäläisiin kohdistunee syrjintää, mutta jollain tasolla syrjintää kohdistuu kaikkiin kansalaisiin - niin ikävää kuin syrjintä onkin, ja siitä joutuu kärsimään myös syyttömät, Suomessa asuvista venäläisistä moni omiaan ruokkii tätä syrjintää omalla käyttäytymisellään."

Sen sijaan viestissäni käsittelin enemmän sitä miksi suomalaiset suhtautuvat venäläisiin kuten suhtautuvat, ja painotin vielä sitä, että siitä joutuvat kärsimään myös syyttömät:

"Osa venäläisistä on selkeällä tapaa haluttomia integroitumaan Suomeen, jopa kielen opetteleminen on liikaa vaadittu - tällainen toiminta sitten omiaan synnyttää ongelmia ja ne venäläiset joilla on halua integroitua joutuvat kärsimään siitä, että osa haluaa "hyötyä Suomesta"."

Väännetään vielä rautalangasta - kaikki syrjintä on väärin, ihmisiä ei pitäisi syrjiä taustansa tähden - ihmisiä ei pitäisi asettaa johonkin tiettyyn lokeroon jonkin sellaisen tekijän/syyn tähden jolle ihminen ei voi mitään, kuten etninen tausta.

Ikävä kyllä ihmiten toimivat näin, jollain asteella jokainen toimii näin, ja tästä toiminnasta sitten syyttömät kyseiseen ryhmään kuuluvat joutuvat kärsimään. Itsekin toimin näin - joskaan en suoranaisesti venäläisten kohdalla, vaikka edellisen viestini perusteella niin voisi kuvitella. Tietty suhtautumiseni venäläisiin on muuttunut, mutta en automaattisesti leimaa jokaista venäläistä putinistiksi - venäläisten joukossa on myös heitä jotka eivät pidä Venäjän kehityssuunnasta, mutta osana venäläisiä, he ovat usein ongelmissa myös oman ryhmänsä sisällä. Sisäinen paine on yllättävänkin suuri ja se kohdistuu samalla tapaa kuin neuvostoaikoina heihin jotka esittävät maan johtoa kritisoivia lausuntoja.

Kirjoituksessani käsittelin erityisesti niitä (uusia) syitä jotka syrjintään vaikuttavat, niiden lisäksi historian tuomalla painolastilla on oma vaikutuksensa etenkin minua vanhemmissa ikäpolvissa. Mielestäni on myös aiheellista nostaa esille niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat syrjinnän tai epämiellyttävän käyttäytymisen syntyyn - venäläiset eivät todellakaan ole viattomia tämän suhteen. Usein heidän toimintansa ruokkii stereotypioita, etenkin Suomessa alueilla joilla asuu enemmän alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvia venäläisiä - heihin tämänhetken patriotismi ja äärinationalismi on iskenyt voimakkaammin mitä koulutetumpaan osaan väkeä, joka harvemmin tekee numeroa nationalismistaan.

Mutta eivät venäläiset ole ainoita jotka ruokkivat stereotypioita, itse asiassa minusta tuntuu siltä, että panemme helpommin merkille stereotyyppisen käyttäytymisen kuin siitä poikkeavan käyttäytymisen ja tämä sitten korostaa tätä asetelmaa.

vlad
 
@vlad meinasinkin tähän viestiini kirjoittaa, että tuota "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" voi tarkoittaa myös sitä, että jotkut ryhmät omalla käytöksellään ruokkivat stereotypioita. Sille on varmaan syynsä miksi Yhdysvalloissa stereotypiat aasialaisista ovat erilaisia kuin afroamerikkalaisista. Tai miksi Ruotsissa moni näkee suomalaiset puukkoa heiluttavina juoppoina.

Siksi kysyinkin onko tulkintani oikea. En varsinaisesti yllättyisi jos jonkun mielestä syrjintä on oikein koska joku ryhmä kokonaisuutena käyttäytyy huonommin kuin joku toinen.

Tuo, että venäläiset ei kohtaa syrjintää tulkintani oli lähinnä Maidanille, joka kysyi perusteluita kun sanoin että Suomessa venäläiset kohtaavat syrjintää. Siitä tulee tietenkin mieleen että Maidan ei usko että Suomessa venäläiset kohtaavat syrjintää, sillä mikään ajatusharjoitus jossa perusteluja kysytään ajattelun tutkimisen vuoksi tämä ei ole.

Suomessa osataan sotkea asioita kun kaikenlaiset turhan virkamiehet käyttävät aikansa tarpeettomaan saivarteluun ja asioiden "tulkitsemiseen". "Tulkinnat" vietynä kansalliseen lakiin ja kansalaiskeskusteluihin ovat juuri omiaan sekoittamaan käsityksiä ja ymmärtämistä.

Lähtökohtaisesti rasismi ja syrjintä ovat eri asioita.
Voivat olla jossain tapauksessa samojakin asioita, mutta ei pääsääntöisesti. Kannattaa ottaa ulkomailta esimerkkiä, joka paikassa ei ole "tulkittu" niin epäonnisesti kuin Suomessa. Racism on rasismia ja muu on sitten muuta syrjintää.
Just... Otetaanpa ulkomailta esimerkkiä ja katsotaanpa vaikka englanninkielistä wikipediaa:
"Racism and racial discrimination are often used to describe discrimination on an ethnic or cultural basis, independent of whether these differences are described as racial. According to a United Nations convention, there is no distinction between the terms "racial" and "ethnic" discrimination"

https://en.wikipedia.org/wiki/Racism

Mutta eivät venäläiset ole ainoita jotka ruokkivat stereotypioita, itse asiassa minusta tuntuu siltä, että panemme helpommin merkille stereotyyppisen käyttäytymisen kuin siitä poikkeavan käyttäytymisen ja tämä sitten korostaa tätä asetelmaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vahvistusvinouma
 
.... ihmisiä ei pitäisi asettaa johonkin tiettyyn lokeroon jonkin sellaisen tekijän/syyn tähden jolle ihminen ei voi mitään, kuten etninen tausta.....

Minusta lokerointia voi aivan hyvin tehdä jokainen omassa mielessään. Lokerointi johtaa priorisointiin, joka ei kuitenkaan ole sama asia kuin syrjintä. Syrjintää on vasta se, kun aktiivisesti kohdistat jotain negatiivista toiseen ihmisen tai ryhmään. Voihan olla myös neutraali, eli ei kohdista mitään aktiivisia toimia ryhmään x silloin ei välttämättä tapahdu syrjintääkään.

Minulle on aivan tyypillistä priorisoida joku ihminen itselleni läheisemmäksi kuin joku toinen. Ei mitään omantunnon tuskaa. Turha kieltää, teillä muilla asia toimii ihan samalla tavalla oikeassa elämässä.


.
 
Kaikki syrjintä on väärin. Tein itse virheen siinä, että korostin juuri niitä, jotka eivät integroidu. Itse asiassa en henkilökohtaisesti juurikaan edes tunne sellaisia eikä jonkun Eugenian tai Olgan perusteella ole syytä leimata muita.
 
Otetaanpa ulkomailta esimerkkiä ja katsotaanpa vaikka englanninkielistä wikipediaa.
Vastuu viestin perillemenosta on aina lähettäjällä, ei wikipedialla.
Tarkoittaa, että jos minä sanon jostain asiasta mielipiteeni niin se on niin kuin sanon eikä niinkuin wikipedia sitä (ties kenen kirjoittamana?) tulkitsee.
 
Vastuu viestin perillemenosta on aina lähettäjällä, ei wikipedialla.
Tarkoittaa, että jos minä sanon jostain asiasta mielipiteeni niin se on niin kuin sanon eikä niinkuin wikipedia sitä (ties kenen kirjoittamana?) tulkitsee.
Joo, sanoit että kannattaa ottaa ulkomailta esimerkiä. Otin esimerkiksi YK:n rasismin poistamista käsittelevän kansainvälisen yleissopimuksen, jossa rotusyrjinnällä tarkoitetaan myös syntyperään, kansalliseen tai etniseen alkuperään perustuvaa diskriminaatiota. Sen on ratifioinut 177 maata, että mistään suomalaisesta erikoispiirteestä ei ole kyse.

Mutta minulle asia on aika sama.
 
@vlad

Tuo, että venäläiset ei kohtaa syrjintää tulkintani oli lähinnä Maidanille, joka kysyi perusteluita kun sanoin että Suomessa venäläiset kohtaavat syrjintää. Siitä tulee tietenkin mieleen että Maidan ei usko että Suomessa venäläiset kohtaavat syrjintää, sillä mikään ajatusharjoitus jossa perusteluja kysytään ajattelun tutkimisen vuoksi tämä ei ole.
Siis kohtaa vai eivät kohtaa? Minusta lausesi on oudosti rakennettu. Vieläkin epäselvä.

"Syrjintä" ja "rasismi" veruukkeella voi halutessaan tukahduttaa mitä tahansa keskustelua mistä tahansa yhteiskunnalle tärkeästä asiasta. Jos joistain asiasta tehdään tabujen tabu, niin se on vaarallista, se on paluu diktatuuriin. NL:ssa oli tabu kriitisoida Stalinia, kommaripuoluetta, koko Neuvostovalta, ihmisia tapettuu, laitettuu vankiloihin, keskitysleireille ja pakkohoidettu mielisairaaloissa. Tapettu ja teloitettu kymmeniä miljoonia.

Minusta tuntuu että nyt vainotaan maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvia.

Eiks ollut sinun avaus "Suomi tarvitsee lisää venäläisiä". Sinänsä on outo. Kyllä varmaan venäläisiäkin tarvitaan, mutta ukrainalaisia, englantilaisia, ranskalaisia ja kaikkia kansallisuuksia. Mutta ilmaankin pärjäsi. Ihan yhtä hyvin voi sinunkin kohdalla puhua "syrjinnästä" - miksi suosit venäläisiä ja syrjit muita?:confused:

Kremljadit lietsoneet nimenomaan venäläisten "syrjintää" ennen Krimin agressiota ja hyökkäystä. Kaikki tietävät ettei kukaan syrjinnyt heidät!
 
IMG_20160308_173705.jpg

Ei nyt ihan kaikkia viellä ole käytetty.
Koskakohan se raja ylittyy että voi nostaa puolustus budjettia?

Veikkaan että silloin kun vaalimaan puomi jää tankin alle ja stubb selittää vielläkin että " pojat ovat vain vahingossa eksyneet kartta harjoituksessa kun piti suunnistaa viipuriin" ja lupaa keskustella vahingosta putinin kanssa että puuttuisi alamaistensa vahinkoihin suunistuksen suhteen.
 
Kaikki syrjintä on väärin. Tein itse virheen siinä, että korostin juuri niitä, jotka eivät integroidu. Itse asiassa en henkilökohtaisesti juurikaan edes tunne sellaisia eikä jonkun Eugenian tai Olgan perusteella ole syytä leimata muita.
Jos minä suomalaisesta miehestä erottuaan en ota uudeksi mieheksi venäläisen, vaan otan taas suomalaisen, olenko minä syrjinyt venäläistä ehdokasta? :rolleyes: Entä jos valitsisin kanadalaista miestä eikä suomalaista, kokeeko suomalainen itseään syrjityksi?

Suomessa muistaakseni ollut yhdessä vaiheessa vallalla käsitys että ravintola/yökerho saa valita asiakkaat. Jos sisään ei päästetty suomalaista humalaista, suomalainen nyörtyy, jos sisään ei päästetty venäläistä syntyperä olevaa humalaista, hän voi ottaa esiin "syrjintä" korttia?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top