Veikkaan, että iipoilla oli tarkoitus käyttää niitä koneita rynnäkkökoneina. Vai oliko päinvastaista tietoa?
Skyhawkit ainakin puhtaasti rynnäköintiin, uusimmat F-4:set ovat ihan päteviä ilmataistelussakin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Veikkaan, että iipoilla oli tarkoitus käyttää niitä koneita rynnäkkökoneina. Vai oliko päinvastaista tietoa?
Luulin että Hawk-tukikohtapuolustuksesta luovuttiin jo 10 v. sitten. Kamuni Ilmavoimissa sanoi silloin niin joten yllättävää että näin ei tällähetkellä olekaan.Aattelisin että:
Heko (leko) maahanlaskun torjuntaan. Hornetit sitovat saattohävittäjät ja Hawkit uitetaan ojan pohjia kyntäen hekojen kimppuun siten, että yllätysmomentti säilyy mahd. pitkään ja vastapuoli luulee torjunnan olevan Hornetien varassa. Torjunta-alueena mieluusti joku vesistöinen alue, missä Hawkien on helpompi löytää vettä tai jäätä vasten matalalle pakenevat hekot. Tykkipodilla tai ip-ohjuksella varustetun Hawkin luulisi soittavan kuolinkelloa tst-hekollekkin, kunhan pääsee hollille.
Harhautus tai syötti, varsinkin jos koneita on aikaisemminkin käytetty tst-tehtäviin.
Parempi tietysti käyttää oikeita hävittäjiä, mutta jos niitä ei ole, niin kyllä se Hawk nopeudessa päihittää koto-teknikaalien kuormuri-veivisergeiyhdistelmän. Maahanlasku tulee tietysti yllättäen. Käsittääkseni noita ikämieskoneita ja harjoitushävittäjiä on käytetty ihan menestyksellisesti yhteisoperaatioissa uudempien vehkeiden kanssa. Yksinään yleensä eivät pärjää.
Suomi käyttäisi vanhentuneita Hawkeja sodassa – "Ei se ole itsemurhatehtävä sinänsä"
17.3.2014 16:53 9
Jarmo Huhtanen
Helsingin Sanomat
Lehtikuva
Ilmavoimat käyttää koulutuksessaan Hawk-suihkuharjoituskoneita.
Ilmavoimat käyttää koulutuksessaan Hawk-suihkuharjoituskoneita, joiden suunnittelun perusratkaisut ovat peräisin 1960-luvulta. Valtaosa Suomen ostamista koneista on jo poistettu käytöstä loppuun kuluneina. Käyttöön jää vuoden 2016 jälkeen 26 konetta, joiden ohjaamot on päivitetty.
Ilmavoimat aikoo yhä käyttää Hawkeja sodan aikana torjuntatehtävissä.
Miksi näin toimitaan? Eikö Hawkien käyttö sodassa olisi itsemurhatehtävä, Ilmavoimien esikunnan suunnittelupäällikkö, eversti Jari Mikkonen? "Totta kai riskitasot ovat suuremmat kuin varsinaisella hävittäjällä. Siinä pitää tehdä tilanneanalyysi, milloin sitä käytetään, mutta kyllä me varaudumme senkin resurssin käyttämään. Ei se ole itsemurhatehtävä sinänsä."
Milloin Hawkeja voidaan käyttää taistelulennoilla? "Niissä ei ole tutkaa, mikä on iso puute. Eivät ne siinä mielessä ole hävittäjäkoneita. Tietyissä olosuhteissa, jos ei ole pilveä häiritsemässä ja on valoisat olosuhteet, niitä pystyy käyttämään torjuntatehtäviin oikeastaan kaikkia muita maaleja vastaan paitsi itse hävittäjäkalustoa vastaan."
Minkä tyyppisiä ilma-aluksia vastaan Hawkeja käytettäisiin? "Esimerkiksi rynnäkkökoneita, helikoptereita ja tiedustelukoneita vastaan. Hawkia voidaan käyttää hävittäjäluokan maaliakin vastaan, jos se pääsee salaa lähelle. Ihan samalla tavalla se hävittäjäkin tipahtaa, mutta riskitaso nousee, koska Hawkissa ei ole tutkaa ja pitää mennä näköetäisyydelle."
Kaksi Hawkia tuhoutui onnettomuudessa marraskuussa. Aiotaanko ne korvata? "Sitä harkitaan, koska menetimme aika ison lentotuntimäärän, kun kaksi uudistettua konetta menetettiin. Päätöstä ei ole vielä tehty. Meillä on olemassa niin sanottuja höyry-Hawkeja, joihin ei ole tehty uusia modifikaatioita. Olemme luopumassa niistä, mutta harkitsemme, pitäisikö niistä nyt kaksi modifioida menetettyjen tilalle."
http://www.hs.fi/kotimaa/Suomi käyttäisi vanhentuneita Hawkeja sodassa Ei se ole itsemurhatehtävä sinänsä/a1394946897386
Aamuisin on aina varmaankin (työ)koneiden arvonta.Ketkä lentävät sodanajan Hawkeilla ja ketkä Horneteilla? Mihin mahtaa päätös perustua. Heikoimmat lentäjätkö laitetaan Hawkin puikkoihin vai ne parhaat?
Israelilaisillakin on iso läjä A-4 Skyhawkeja ja F-4 Phantomeja ns. "varastorasvassa" oikeen pahan päivän varalle. Ei kuulemma mene kauan koneiden käyttöönottoon, tosin jälkimmäisten kanssa pilotit alkavat olla se pullonkaula. Skyhawkeilla vielä koulutetaan, mutta Phantomeilla joudutaan jo tosi reservipilotteihin.
Eli käytännössä jokainen IAF:n suihkukonepilotti osaa lentää Skyhawkia ja on sillä lentänyt, mutta F-4 Phantom onkin sitten jo toinen juttu.
Horneteja lentää ne jotka niitä lentää rauhanaikanakin. Muihin koneisiin istutetaan sitten ne toimistorotat jotka kyllä ovat tietoisia SA-tehtävästään.
Se Hawk lentäjän elinikä saattaa jopa olla pidempi. Kaikkia koneita käytetään niiden suorituskyvyn mukaisiin tehtäviin.
Veikkaan, että iipoilla oli tarkoitus käyttää niitä koneita rynnäkkökoneina. Vai oliko päinvastaista tietoa?
Hawkit eivät pääse lähellekkään noita oletettuja "helppoja maaleja" huomaamatta ja saamatta siipeensä koska naapuri ei ole niin tyhmä että se lähettää maahanlaskun tai maataistelukoneet tehtävään ilman ilmasuojaa.
Eivätkä suomalaiset ole niin tyhmiä, että lähettäisivät Hawkit hekojen tai maataistelukoneiden kimppuun ilman suojaa.
Meikäläistä HN-kalustoa ei riitä suojaamaan harjoitushävittäjiä ja se olisi idioottimaista käyttää kymmenien miljoonien tst-konetta mokomien purkkien suojaamiseen.