Edes Ruotsin Visbyt eivät ole varustettu mk3 versiolla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hyvä kama maksaa, jou. Jos halutaan alukselle kattava sensorivarustus, kunnon ilmavalvontatutka, taistelujärjestelmä ja jonkunlaista kohde- tai jopa alueit-tasoa niin alta 300 miljoonan euron ei tänä päivänä selviä. Ja jos aluksia halutaan kolme kpl (yksi koululaivaksi ja kaksi Saattajaviirikköön) niin se miljardi kuluu. Ei ehkä riitäkään kun mukaan lasketaan suunnitelu- testaus, simut, ohjukset jne.
Viime vuonna laskeskelin mahdollisia vaihtoehtoja riippuen siitä millaisia ominaisuuksia halutaan. Tuossa pikakatsaus ulkomaisiin aluksiin joiden hinta on 150-250 miljoonaa euroa.
Jos noita aluksia koskaan tilataan, toivottavasti hoidetaan hankinta Katanpään malliin eli hankitaan toimiva alustyyppi omien kehitelmien sijaan. Kolmen aluksen sarjaa rakennellessa t&k -kustannukset tuppaavat nousemaan hyvin korkeaksi. Markkinoilla on sopivia tyyppejä tilattaviksi, jäävahvistetun rungon speksaaminen on varmasti pienimpiä pulmia koko projektissa.
Riippuu siitä mitä halutaan. Jos halutaan halvahko miinalaiva/koululaiva niin se voidaan tehdä Hämeenmaan pohjalle. Jos halutaan kriha-alus, tai joku yleiskorvetti tyyliin hapankaalien Braunschweig, jossa on paljon juttuja jotka sanoo "pum" mutta joka ei ole missään kovin hyvä, niin joo, ei kannata yrittää keksiä pyörää uudestaan. Sama ostaa jonkun Sigman tai MEKOn lisenssi. Tai tanskalaisilta joku Absalon-kehitelmä jos oikeasti halutaan kriha-alusta. Se olisi siihen hyvä ja halpa, liian iso kotivesille toki mutta ehkä se ei ole tärkeää?
Mutta, jos halutaan jotain kunnianhimoisempaa, niin sitten ehkä halutaan kuitenkin tehdä itse.
Aika monessa yhteydessä on vilahtanut mainintoja siitä että itse suunnitteleminen ja itse tekeminen ovat jo sinällään arvoja ja niistä halutaan pitää kiinni. Tuolla linjalla varmaankin ollaan jatkamassa. Monessakin yhteydessä on mainittu myös Intian valtameri Suomen laivaston tärkeänä toiminta-alueena. Yksi iso alus koululaivaksi voisi olla ihan perusteltuakin mutta kokonainen alusluokka noilla spekseillä kuulostaa käsittämättömälle hankkeelle. Rahoitus edellä homma varmaan etenee ja sitä kautta tulossa voi olla ihan mitä tahansa.
Ohjusten sisällä tietenkin on omat osastot polttoaineelle, moottorille, elektroniikalle ja tst-kärjelle. Miniatyrisoinnin ansiosta uudemmissa, siis aidossa Mk3, on tietty tämä otettu huomioon eli polttoaineelle on oma isompi tila ja elektroniikan osuus tilan käytöstä on pienentynyt. Jos vanha ohjus päivitetään niin polttoaineen määrä pysyy samana koska sen tila on se mikä alunperinkin. Parempi kantama saavutetaan kun uusi elektroniikka optimoi ohjaamista paremmin ja on kai hiukan kevyempikin. Olisikohan moottorin vaihdettu "taloudellisempaan"? Selvästi isompi kantama aidossa Mk3 tulee edellisten lisäksi kun polttoainettakin mahtuu enemmän kyytiin. Loogista? Silti kaikki lähteet julkisuudessa kertoo IMHO, et Haminoissa olis oikeet Mk3 ohjukset, mutta en silti voi sanoa olevani oikeassa sen enempää kuin peelokaan.
Meillä on rahat niin tiukilla että tämänkaltaiseen koomailuun ei ole varaa. Kerralla on tultava valmista.
On meilläkin varaa hölmöyksiin. Vai joko se "Laivue 2000" seikkailu on päässyt unohtumaan? http://fi.wikipedia.org/wiki/ITA_Tuuli
Laivastollamme on muuten perinteitä tähän. Ihan panssarilaiva Ilmarisesta alkaen....
On meilläkin varaa hölmöyksiin. Vai joko se "Laivue 2000" seikkailu on päässyt unohtumaan? http://fi.wikipedia.org/wiki/ITA_Tuuli
Kantaman lisäys ainakin kuulostaisi aika isolta hommalta, eikä pitäisi onnistua ilman huomattavia rakenteellisia muutoksia. Moottori ja polttoainesäiliö luultavasti menisi uusiksi. Olisiko vielä niin, että uudemmat mallit ovat ulkomitoiltaan isompia muutenkin?
Panssarilaivathan olivat lähinnä uivia rannikkopattereita, joiden hankinnan taustalla taisi olla jotain tekemistä Ahvenanmaan puolustuksen kanssa. Tuohon aikaan rannikkopanssarilaivoja pidettiin myös muissa pohjoismaissa täysin käyttökelpoisena ja oloihimme sopivana alustyyppinä. Laivasto sai myös myytyä asiansa poliitikoille varsin hyvin. Ei se aivan optimaalisinta puolustusmenojen käyttöä tainnut olla, mutta puheet idiotismista ovat kyllä puhtaaksiviljeltyä jälkiviisautta.Sitä en muista, mutta eikös Mk2 --> Mk3 upgradessa vaihdeta moottori tähän? http://en.wikipedia.org/wiki/Microturbo_TRI_60#TRI_60-5 Polttoaine riittää pidempään koska se on tehokkaampaa (energeettisempää) plus että koneesta saadaan enemmän hyötysuhdetta irti.
PS. Panssarilaivoihin satsaaminen oli idiotismia 1930-luvulla. Asiaa ei mitenkään muuta se, että vastustajamme oli toinen idiootti - joka ei kyennyt mokiamme täysimittaisesti hyödyntämään. Japani - USA maaottelu osoitti, kuka lähti sotaan oikealla doktriinilla. Jos laivastomme olisi ollut ajan hermolla 1930-luvulla, oltaisiin kalliit hölmöydet jätetty tilaamatta ja satsattu sama raha tehokkaammin.
Panssarilaivathan olivat lähinnä uivia rannikkopattereita, joiden hankinnan taustalla taisi olla jotain tekemistä Ahvenanmaan puolustuksen kanssa. Tuohon aikaan rannikkopanssarilaivoja pidettiin myös muissa pohjoismaissa täysin käyttökelpoisena ja oloihimme sopivana alustyyppinä. Laivasto sai myös myytyä asiansa poliitikoille varsin hyvin. Ei se aivan optimaalisinta puolustusmenojen käyttöä tainnut olla, mutta puheet idiotismista ovat kyllä puhtaaksiviljeltyä jälkiviisautta.
Panssarilaivathan olivat lähinnä uivia rannikkopattereita, joiden hankinnan taustalla taisi olla jotain tekemistä Ahvenanmaan puolustuksen kanssa. Tuohon aikaan rannikkopanssarilaivoja pidettiin myös muissa pohjoismaissa täysin käyttökelpoisena ja oloihimme sopivana alustyyppinä. Laivasto sai myös myytyä asiansa poliitikoille varsin hyvin. Ei se aivan optimaalisinta puolustusmenojen käyttöä tainnut olla, mutta puheet idiotismista ovat kyllä puhtaaksiviljeltyä jälkiviisautta.
Laivojen hankinnasta päätettiin muistaakseni vuonna 1927 ja ne valmistuivat vuoteen 1931 mennessä. Jos tuolloin olisi satsattu vaikkapa pst-aseistukseen, se olisi ollut jo Talvisotaan mennessä täysin vanhentunutta. 1920-luvun kalustosta olisi ehkäpä vain kenttätykistö ollut jokseenkin ajanmukaista vielä sotiemme aikana. Tuosta ilma-aseen asemasta tulevaisuuden sodankäynnissä ja erityisesti sen suhteesta laivastoon käytiin tuolloin (1920-luvun lopulla) vilkasta keskustelua (tai pikemminkin raivokasta kinastelua mp.netin tyyliin) ainakin Suojeluskuntien "Hakkapeliitta"-lehden sivuilla, mutta mihinkään johtopäätöksiin tuo keskustelu ei päätynyt.
Ihmissotilaat ovat tämän ajan panssarilaivoja. Tulevaisuudessa robotit hoitavat hommat paremmin ja ennen kaikkea ilman ihmistappioita. Todennäköisesti ensimmäisenä korvautuvat ilmavoimista koneessa mukana olevien pilottien lentämät lentokoneet.Mielenkiintoista onkin pohtia, että mitkä ovat tämän päivän panssarilaivoja?
Ja ylipäätään mitä muita olettamia meillä on tulevaisuuden sodankäynnistä, jotka sittemmin tulevat osoittautumaan vääriksi?
Panssarilaivathan olivat lähinnä uivia rannikkopattereita, joiden hankinnan taustalla taisi olla jotain tekemistä Ahvenanmaan puolustuksen kanssa. Tuohon aikaan rannikkopanssarilaivoja pidettiin myös muissa pohjoismaissa täysin käyttökelpoisena ja oloihimme sopivana alustyyppinä. Laivasto sai myös myytyä asiansa poliitikoille varsin hyvin. Ei se aivan optimaalisinta puolustusmenojen käyttöä tainnut olla, mutta puheet idiotismista ovat kyllä puhtaaksiviljeltyä jälkiviisautta.
Tuosta ilma-aseen asemasta tulevaisuuden sodankäynnissä ja erityisesti sen suhteesta laivastoon käytiin tuolloin (1920-luvun lopulla) vilkasta keskustelua (tai pikemminkin raivokasta kinastelua mp.netin tyyliin) ainakin Suojeluskuntien "Hakkapeliitta"-lehden sivuilla, mutta mihinkään johtopäätöksiin tuo keskustelu ei päätynyt.