Perde
Luutnantti
Pauli Järvenpää
keskiviikko 8. huhtikuuta 2015
Kuka sen Nato-selvityksen oikein tekisi?
Tätä kirjoitettaessa huhtikuun alkupäivinä alkaa näyttää ilmeiseltä, että Nato-jäsenyyden eduista ja haitoista tehdään ensi vaalikaudella selvitys. Siitä suurimmat puolueet tuntuvat olevan samaa mieltä.
Kuka sellaisen selvityksen sitten tekisi?
Ensinnäkin on hyvä muistaa, että Nato-jäsenyyden vaikutuksista Suomelle on jo olemassa koko joukko hyvälaatuisia selvityksiä. Varhaisin niistä on vuodelta 2004, jolloin Jan -Erik Enestamin ollessa puolustusministerinä asetettiin puolustusministeriön ja pääesikunnan työryhmä, jota johti allekirjoittanut. Se tuotti paperin, jonka otsikkona oli ”Mahdollisen sotilaallisen liittoutumisen vaikutukset Suomen puolustusjärjestelmän kehittämiselle ja puolustushallinnolle”. Tämä selvitys saatettiin ajan tasalle vuosina 2009-2010, ja sitäkin työtä minä olin puolustusministeriön puolustuspoliittisen osaston ylijohtajana johtamassa.
Näissä kahdessa selvityksessä tarkasteltiin Nato-jäsenyyden sotilaallisia vaikutuksia. Ulkoministeriön toimeksiannosta valmistui vuonna 2007 suurlähettiläs Antti Sierlan laatima selvitys ”Suomen mahdollisen Nato-jäsenyyden vaikutukset”, jossa Suomen Nato-jäsenyyttä katsottiin poliittisesta näkökulmasta.
Näiden viranomaisselvitysten lisäksi on olemassa runsaasti tutkijoiden tuottamaa materiaalia, josta kannattaa mainita Karoliina Honkasen ja Janne Kuuselan lyhyt mutta varsin hyödyllinen julkaisu ”Mikä Nato on?”. Se on saatettu ajan tasalle vuonna 2014.
Hyödyllistä taustamateriaalia siis on olemassa yllin kyllin - niin paljon, että totuuden nimessä uutta selvitystä ei edes kaivattaisi – mutta nyt kun asia on edennyt poliittisesssa keskustelussa varsin pitkälle, ei uuden selvityksen laatimista tuskin voi välttää.
Mikä taho siis saisi selvityksen tehdäkseen? Asian tiimoilta käydyssä julkisessa keskustelussa on väläytelty kahta vaihtoehtoa, joko sitä että selvityksen laatisi parlamentaarinen selvitystyöryhmä tai sitten sitä, että työ annettaisiin tehtäväksi virkamiestyöryhmälle, jossa edustettuina olisivat puolustus- ja ulkoasiainministeriöt.
Kummassakin mallissa on hyvät ja huonot puolensa. Varjopuolena ajatuksessa käyttää työn tekemiseen parlamentaarista työryhmää on se, että selvityksestä hiottaisiin poliittisessa prosessissa särmät pois, eikä työstä saataisi rehellistä kuvaa siitä, mitä Nato-jäsenyys Suomelle todella merkitsisi. Vastaavasti virkamiestyöryhmä olisi kovin altis poliittiselle painostukselle, kuten viime aikaiset ulkoasiainministeriön tuottamat katsaukset ovat kerta kerran jälkeen osoittaneet.
Paras ja mielestäni myös objektiivisin tapa tuottaa Nato-selvitys on antaa se ulkopuolisten asiantuntijoiden laadittavaksi. Suppea 3-4 hengen, kenties jopa tätäkin pienempi, ryhmä voisi kirjoittaa perusteellisen arvioinnin, ja tähän ryhmään voisi ottaa mukaan myös ulkomaalaista tutkimusvoimaa Nato-maista , jotta Naton tämän päivän tehtävät ja rooli tulisivat hyvin katetuiksi.
Kun selvitys on valmis, tulisi se luonnollisesti alistaa perinpohjaiseen poliittiseen arviointiin ja julkiseen keskusteluun. Sen jälkeen ei kenenkään suomalaisen pitäisi enää voida piiloutua sen verukkeen taakse, ettemme muka tiedä, mitä vaikutuksia Nato-jäsenyys toisi Suomelle tullessaan.
keskiviikko 8. huhtikuuta 2015
Kuka sen Nato-selvityksen oikein tekisi?
Tätä kirjoitettaessa huhtikuun alkupäivinä alkaa näyttää ilmeiseltä, että Nato-jäsenyyden eduista ja haitoista tehdään ensi vaalikaudella selvitys. Siitä suurimmat puolueet tuntuvat olevan samaa mieltä.
Kuka sellaisen selvityksen sitten tekisi?
Ensinnäkin on hyvä muistaa, että Nato-jäsenyyden vaikutuksista Suomelle on jo olemassa koko joukko hyvälaatuisia selvityksiä. Varhaisin niistä on vuodelta 2004, jolloin Jan -Erik Enestamin ollessa puolustusministerinä asetettiin puolustusministeriön ja pääesikunnan työryhmä, jota johti allekirjoittanut. Se tuotti paperin, jonka otsikkona oli ”Mahdollisen sotilaallisen liittoutumisen vaikutukset Suomen puolustusjärjestelmän kehittämiselle ja puolustushallinnolle”. Tämä selvitys saatettiin ajan tasalle vuosina 2009-2010, ja sitäkin työtä minä olin puolustusministeriön puolustuspoliittisen osaston ylijohtajana johtamassa.
Näissä kahdessa selvityksessä tarkasteltiin Nato-jäsenyyden sotilaallisia vaikutuksia. Ulkoministeriön toimeksiannosta valmistui vuonna 2007 suurlähettiläs Antti Sierlan laatima selvitys ”Suomen mahdollisen Nato-jäsenyyden vaikutukset”, jossa Suomen Nato-jäsenyyttä katsottiin poliittisesta näkökulmasta.
Näiden viranomaisselvitysten lisäksi on olemassa runsaasti tutkijoiden tuottamaa materiaalia, josta kannattaa mainita Karoliina Honkasen ja Janne Kuuselan lyhyt mutta varsin hyödyllinen julkaisu ”Mikä Nato on?”. Se on saatettu ajan tasalle vuonna 2014.
Hyödyllistä taustamateriaalia siis on olemassa yllin kyllin - niin paljon, että totuuden nimessä uutta selvitystä ei edes kaivattaisi – mutta nyt kun asia on edennyt poliittisesssa keskustelussa varsin pitkälle, ei uuden selvityksen laatimista tuskin voi välttää.
Mikä taho siis saisi selvityksen tehdäkseen? Asian tiimoilta käydyssä julkisessa keskustelussa on väläytelty kahta vaihtoehtoa, joko sitä että selvityksen laatisi parlamentaarinen selvitystyöryhmä tai sitten sitä, että työ annettaisiin tehtäväksi virkamiestyöryhmälle, jossa edustettuina olisivat puolustus- ja ulkoasiainministeriöt.
Kummassakin mallissa on hyvät ja huonot puolensa. Varjopuolena ajatuksessa käyttää työn tekemiseen parlamentaarista työryhmää on se, että selvityksestä hiottaisiin poliittisessa prosessissa särmät pois, eikä työstä saataisi rehellistä kuvaa siitä, mitä Nato-jäsenyys Suomelle todella merkitsisi. Vastaavasti virkamiestyöryhmä olisi kovin altis poliittiselle painostukselle, kuten viime aikaiset ulkoasiainministeriön tuottamat katsaukset ovat kerta kerran jälkeen osoittaneet.
Paras ja mielestäni myös objektiivisin tapa tuottaa Nato-selvitys on antaa se ulkopuolisten asiantuntijoiden laadittavaksi. Suppea 3-4 hengen, kenties jopa tätäkin pienempi, ryhmä voisi kirjoittaa perusteellisen arvioinnin, ja tähän ryhmään voisi ottaa mukaan myös ulkomaalaista tutkimusvoimaa Nato-maista , jotta Naton tämän päivän tehtävät ja rooli tulisivat hyvin katetuiksi.
Kun selvitys on valmis, tulisi se luonnollisesti alistaa perinpohjaiseen poliittiseen arviointiin ja julkiseen keskusteluun. Sen jälkeen ei kenenkään suomalaisen pitäisi enää voida piiloutua sen verukkeen taakse, ettemme muka tiedä, mitä vaikutuksia Nato-jäsenyys toisi Suomelle tullessaan.