Suomi NATOn jäseneksi - or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Paluu noottikriisien aikaan



a977aa606e7ef9c3c6a0fd0a9665794cf6e9824f3dcd5dbe7c0ec96723ac4508

Venäjä on alkanut puuttua Suomen sisäisiin asioihin. Noottikriisien ja YYA-sopimusten aika on tekemässä paluuta Suomeen. Nyt kysymys on siitä, alistuvatko suomalaiset tähän vapaaehtoisesti.

Ennen vuoden 1962 presidentinvaaleja Urho Kekkoselle oli muodostumassa vakava haaste. SDP, kokoomus, Suomen Kansanpuolue, RKP, Vapaamielisten liitto sekä Suomen pientalonpoikien puolue olivat yhdistäneet voimansa yhteisen presidenttiehdokkaan, oikeuskansleri Olavi Hongan taakse.

Kekkosen asema ei vielä tässä vaiheessa ollut itsestään selvä. Kekkosella oli paljon vastustajia. Hänet tiedettiin häikäilemättömäksi opportunistiksi – ja lopulta juuri häikäilemätön opportunismi koitui hänen voitokseen. Honka-liitto kaatui noottikriisiin.

Neuvostoliitto lähetti vuonna 1961 Suomelle nootin, jossa se vaati YYA-sopimuksen mukaisia konsultaatioita kiristyneen tilanteen takia. Kekkonen ratkaisi kriisin näyttävästi ja osoitti, että Neuvostoliitto voi luottaa vain Kekkoseen. Honka olisi ollut turvallisuuspoliittinen riski Suomelle – tai niin ainakin Neuvostoliitto pyrki Suomen kansalle osoittamaan, ja onnistui siinä.

Pelko on tehokkain politiikan väline. Vaikka tällä kertaa toiminta on huomattavasti hienovaraisempaa, eikä sotilaallisilla konsultaatioilla uhkailla (eihän meillä onneksi ole enää YYA-sopimustakaan), Venäjän reaktiossa Pohjoismaiden ulkoministereiden lausuntoon on kyse aivan samasta asiasta: suomalaisten uhkailusta vaalien alla.

Venäjälle Pohjoismaiden puolustusministereiden lausunto antoi oivan tilaisuuden suomettaa jo valmiiksi uussuomettuneisuuden suuntaan nytkähtelevää suomalaista ilmapiiriä.

Mikäs sen kätevämpää Venäjän intressien kannalta? Kun suomalaisille luodaan mielikuva, että jo Pohjoismaiden yhteistyö ja Pohjoismaiden varautuminen Venäjän uhkaan koetaan Moskovassa diplomaattiseksi sodanjulistukseksi, pyritään luomaan ilmapiiriä, jossa yksikään järkevä, vastuuntuntoinen Paasikiven nimiin ulkopolitiikassa vannova poliittinen toimija enää edes mainitse Nato-jäsenyyden mahdollisuutta.

Asian puki sanoiksi ulkoministeriön erikoistutkija Hiski Haukkala sunnuntain Helsingin Sanomissa. Hänen mukaansa Nato-jäsenyyden hakeminen juuri nyt olisi kohtalokkain virhe, jonka Suomi voisi tehdä ulko- ja turvallisuuspolitiikassaan.

Huolimatta siitä, että puoluejohtajat vakuuttelevat Suomen tekevän omat ulko- ja turvallisuuspoliittiset ratkaisunsa itse, Haukkalan analyysi kertoo, että näin ei todellisuudessa ole asianlaita.

Koska tilanne on niin kriittinen, Venäjän annetaan tosiasiallisesti jo vaikuttaa Suomen ratkaisuihin. Suomi on sulkemassa ovensa Natolta. Pahimmassa tapauksessa Suomi on sulkemassa ovensa länneltä suistumalla myöntyväisyyspolitiikan linjalle, jossa askel askeleelta otetaan enemmän huomioon Venäjän toiveita Suomen ulkopolitiikan määrittelyssä.

Onko meillä vaihtoehtoja?

Pohjoismainen turvallisuuspoliittinen yhteistyö ei juuri Suomen turvallisuuspoliittista tilannetta paranna. Aivan kuten haavekuvat eurooppalaisesta armeijasta eivät paranna Suomen turvallisuuspoliittista asemaa, koska kyse on pelkästä utopiasta. Silti se on ainoa liikkumatila, jota Suomen ulkopoliittisella johdolla tällä hetkellä todellisuudessa on. Siksi se on tärkeä lausua julki huolimatta tavoitteen utooppisuudesta.

Kuitenkin niin kauan, kuin Suomi ilmaisee edes kiertoteitse haluavansa kuuluvan länteen esimerkiksi Pohjoismaisen turvallisuuspoliittisen yhteistyön lisäämisen kautta, se on viesti siitä (joskin kovasti laimennettu), että Suomi ei aio ajautua harmaalle vyöhykkeelle ja vähitellen takaisin osaksi Venäjän etupiiriä, kuten Neuvostoliiton aikana.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja ja ulkopolitiikan asiantuntija Risto E. J. Penttilä kiteytti Suomen turvallisuuspoliittisen tilanteen Verkkouutisten ja Nykypäivän haastattelussa ytimekkäämmin kuin kukaan suomalainen viime aikoina. Penttilän mielestä riski on, että Nato-maissa todetaan Suomen ja Ruotsin viestittäneen toiminnallaan, että ne aikovat jättäytyä kokonaan Naton ulkopuolelle. Silloin Nato-maat olettaisivat, että Suomi tavalla tai toisella huolehtii omasta puolustuksestaan.

Penttilä sivusi haastattelussa myös samaa aihetta kuin Hiski Haukkala Helsingin Sanomien haastattelussa: koska Naton 5. artikla ei suojaisi Suomea kuin vasta kaikkien osapuolten hyväksyttyä Suomen Nato-jäsenyyden, sen hakeminen olisi Suomelle todennäköisesti hyvin riskialtista. Toisin kuin Haukkala, Penttilä vei kuitenkin johtopäätöksen loppuun saakka, jos Suomi uudessa turvallisuuspoliittisessa ympäristössä haluaisi pysyä selvästi kytkeytyneenä länteen:

– Jos päädyttäisiin siihen, että menemme Natoon, meillä pitäisi olla jonkinlainen erityisjärjestely keskeisten Nato-maiden kanssa, Penttilä visioi.

Se tarkoittaisi Penttilän mukaan jonkinlaista sopimusta siitä, että Suomi olisi sitovan sotilaallisen yhteistyön puitteissa jo ennen kuin Nato-jäsenyys on hyväksytty.

Suomella on vaihtoehtoja. Tulevat eduskuntavaalit ratkaisevat Suomen ulkopoliittisen suunnan. On tahoja, jotka viestittävät haluavansa Suomen kuuluvan niin tiiviisti länteen kuin mahdollista.

Sitten on tahoja, jotka antavat pelon vaikuttaa Suomen ratkaisuihin jo ennakolta. He viittaavat Paasikiven linjaan, mutta Paasikivi ei perustanut ratkaisujaan pelkoon. Paasikivi tunnusti tosiasiat, mutta halusi Suomen kuuluvan länteen.

Äänestäjä tunnistaa kyllä poliitikon puheista, puhuuko tämä lännen ja mahdollisen Nato-jäsenyyden puolesta vai kierteleekö tämä kysymystä.

Kirjoittaja Sami Metelinen on Verkkouutisten ja Nykypäivän politiikan ja talouden toimittaja.
 
Itse näkisin asian niin, että mikäli Suomi hakee NATON:n jäseneksi, kaikkien tähtien täytyy olla juuri oikeassa asennossa: toisten jäsenmaiden ja oman kansan hyväksyntä, sekä poliittista tahtoa tarttua tilaisuuteen. Lähinnä pohdin sitä, pystyisikö joku ulkopuolinen taho torppaamaan jäsenyyden siinä vaiheessa, kun hakuprosessi on vielä kesken, eikä Suomi ole puolustusliiton täysmääräinen jäsen.

Itselleni on jäänyt hiukan epäselväksi, mitä kaikkia käytännön asioita tuon prosessin aikana hoidetaan? Kai siihen liittyy muutakin, kuin jonkun paperipumaskan kiertäminen allekirjoitettavana? Usein mainitaan, että Suomi on niin lähellä NATO:a, kuin vain suinkin on mahdollista ilman täysjäsenyyttä. Mutta ilmeisesti jotain vielä puuttuu?

Tälläinen pohdinta on tietysti vasta tulevisuuden varalle, koska tähdet eivät nyt taida olla oikeassa asennossa. Maineikas NATO-optio on nähdäkseni pelkkää puhetta: Suomella on periaatteessa mahdollisuus hakea koska tahansa, mutta sitä ei tehdä, ellei läpimeno ole jo ennelta täysin varmaa.

Laitan loppuun vielä pari videota yli kahden vuosikymmenen takaa. Niissä käsitellään NATO:n rauhankumppanuusohjelmaa ja puolustusliiton mahdollista laajenemista entiseen itäblokkiin. Suosittelen katsomaan, jos ylimääräistä aikaa löytyy. Molemmat valottavat osaltaan hiukan myös nykyisen tilanteen taustoja.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/04/08/missa-uhka-pohdittiin-natossa-kylman-sodan-jalkeen
 
Ensin muilta mailta, erityisesti hyvältä ystävältämme USA:lta lupaus Kreikan tai muun mahdollisen vastarannan kiisken kovasta painostuksesta ja hakupaperit sisään, ilman mitään kansanäänestyksiä, koska Suomen kansassa on suuri joukko sellaisia, joihin neuvostoliiton/venäjän pelottelu/propaganda puree.
Sanoisinpa, että NATOlle itselleen Suomen jäseneksi ottaminen tilanteessa, jossa suomalaisten selvä enemmistö ei sitä kannata, olisi poliittisesti vaikea pala. Näin etenkin, jos touhu junaillaan nykyisessä suht kiristyneessä tilanteessa. Tuollaisesta järkkäilystä Venäjälle jaettaisiin kaikki retoriikan kortit käteen siitä, kuinka vastoin suomen kansan omaa tahtoa heistä tehdään imperialisti-USA:n pelinappula.

Sisäpoliittisestikin se olisi varsin ongelmallinen. Jos NATOon olisi liitytty vastoin kansan tahtoa ja sitten tilanne kiristyisi niin, että pitäisi alkaa auttaa vaikkapa Baltian maita Venäjää vastaan, niin tämä repisi kansan yksimielisyyden aika lailla riekaleiksi ("niin sitä herrat tekevät kabineteissa sopimuksia, joilla suomipoikia lähetetään ulkomaille kuolemaan"), mikä tietenkin puolestaan sitten olisi pahin mahdollinen tilanne, jos Suomea itseään alkaisi uhata sotilaallinen hyökkäys.

Itse en näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin kansanäänestyksen kautta menon. Eikä se minusta ole edes kovin tuskainen tie, jos poliittiset puolueet itse ovat päässeet siihen yhteisymmärrykseen, että jäsenyyshakemus pitää sisään heittää. On selvä, että tuollaisessa tilanteessa kansan mielipiteet muuttuisivat hyvinkin nopeasti jäsenyyden kannalle. Minusta paljon suurempi este jäsenyyden kannalta on se, että poliittiset puolueet eivät sitä yksissä mielin kannata.
 
Sanoisinpa, että NATOlle itselleen Suomen jäseneksi ottaminen tilanteessa, jossa suomalaisten selvä enemmistö ei sitä kannata, olisi poliittisesti vaikea pala. Näin etenkin, jos touhu junaillaan nykyisessä suht kiristyneessä tilanteessa. Tuollaisesta järkkäilystä Venäjälle jaettaisiin kaikki retoriikan kortit käteen siitä, kuinka vastoin suomen kansan omaa tahtoa heistä tehdään imperialisti-USA:n pelinappula.

Sisäpoliittisestikin se olisi varsin ongelmallinen. Jos NATOon olisi liitytty vastoin kansan tahtoa ja sitten tilanne kiristyisi niin, että pitäisi alkaa auttaa vaikkapa Baltian maita Venäjää vastaan, niin tämä repisi kansan yksimielisyyden aika lailla riekaleiksi ("niin sitä herrat tekevät kabineteissa sopimuksia, joilla suomipoikia lähetetään ulkomaille kuolemaan"), mikä tietenkin puolestaan sitten olisi pahin mahdollinen tilanne, jos Suomea itseään alkaisi uhata sotilaallinen hyökkäys.

Itse en näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin kansanäänestyksen kautta menon. Eikä se minusta ole edes kovin tuskainen tie, jos poliittiset puolueet itse ovat päässeet siihen yhteisymmärrykseen, että jäsenyyshakemus pitää sisään heittää. On selvä, että tuollaisessa tilanteessa kansan mielipiteet muuttuisivat hyvinkin nopeasti jäsenyyden kannalle. Minusta paljon suurempi este jäsenyyden kannalta on se, että poliittiset puolueet eivät sitä yksissä mielin kannata.

Kansanedustajat edustavat kansaa joten kansanedustajat päättäkööt. NATO:onkin liittynee jossain määrin salassa pidettävää tietoa joten näkisin että riittävän objektiivisen ja neutraalin tiedon jakaminen kansalle on vähintäänkin haasteellista ellei käytännössä mahdotonta. Pienemmälle porukalle eli Hallitus/eduskunta/presidentti voidaan näyttää paljon enemmän salassa pidettävää tietoa (niin Venäjästä, Suomesta kuin NATO:stakin) kuin tavalliselle kansalle. Näin muistaakseni toimittiin esim Kreikan vakuuksien suhteen.

34% kansalaisista vastustaa NATO:a (53% kannattaa) kysyttäessä: "Jos Suomen valtiojohto päätyisi Nato-jäsenyyden kannalle, niin olisitteko valmis tukemaan ratkaisua?"

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/nato galluppi julki ti-17919

Varmasti monille tulee mielipahaa jos kansan valtuuttamat edustajat päättävät NATO-asiasta mutta elämä on. Eri asia sitten jos joku päivä ihan puskista iltalehteen ilmestyy että: "Suurimman oppositiopuolueen, kokoomuksen, puheenjohtaja A. Stubb ilmoitti tänään twitterissä allekirjoittaneensa NATO:n pääsihteerin kanssa Suomen jäsenhakemuksen NATOon."
 
Kansanedustajat edustavat kansaa joten kansanedustajat päättäkööt. NATO:onkin liittynee jossain määrin salassa pidettävää tietoa joten näkisin että riittävän objektiivisen ja neutraalin tiedon jakaminen kansalle on vähintäänkin haasteellista ellei käytännössä mahdotonta. Pienemmälle porukalle eli Hallitus/eduskunta/presidentti voidaan näyttää paljon enemmän salassa pidettävää tietoa (niin Venäjästä, Suomesta kuin NATO:stakin) kuin tavalliselle kansalle. Näin muistaakseni toimittiin esim Kreikan vakuuksien suhteen.

No, mitähän salassa pidettävää tietoa tuohon NATO-päätökseen nyt oikein liittyy? Kyse on ennen kaikkea poliittisesta päätöksestä, käytännön sotilaalliset yksityiskohdat ovat itse liittymiseen verrattuna merkityksettömiä.

Minusta kysymykseen liitytäänkö NATOon vai ei, ei ole mitään puhtaan objektiivisesti oikeaa vastausta, vaan kyllä siihen vaikuttaa ihmisten mielipiteet (ihan niin kuin vaikutti aikoinaan EU-jäsenyyteenkin). Kannatin aikoinaan EU-jäsenyyttäkin, mutta kyllä minusta demokratian kannalta oli hemmetin hyvä, että siinäkin mentiin kansanäänestyksen eikä minkään "hallitus nyt vaan päätti näin, vaikkei ennen vaaleja tästä missään kukaan mitään kantaa ottanutkaan" -kaavan mukaan.

34% kansalaisista vastustaa NATO:a (53% kannattaa) kysyttäessä: "Jos Suomen valtiojohto päätyisi Nato-jäsenyyden kannalle, niin olisitteko valmis tukemaan ratkaisua?"

Juuri niin kuin sanoinkin. Jos poliittinen johto kannattaisi jäsenyyttä, niin se menisi läpi myös kansanäänesytksessä. Ja siis sekä Venäjän että suomalaisten NATO-vastustajien retoriikan hiljentämiseksi ja kansan kahtiajakautumisen estämiseksi olisi paljon parempi, että homma menisi kansanäänestyksen kautta kuin vain jonain valmiiksi taputeltuna eduskunnan päätöksellä. Mitähän tuossa luvut olisivat, jos kysymys olisi, että jos kansa kansanäänestyksessä päättää, että NATOon tulee liittyä, niin pitääkö niin toimia vai pitäisikö silti olla hakematta jäsenyyttä? Väittäisin, että tuossa tilanteessa oltaisiin lähempänä 90-10 kannatusta.

Varmasti monille tulee mielipahaa jos kansan valtuuttamat edustajat päättävät NATO-asiasta mutta elämä on.

Mutta onko jokin syy, miksi tuo mielipaha pitäisi ehdoin tahdoin hankkia? Jos kansa kannattaa jäsenyyttä, kunhan valtiojohto on sen puolella, niin miksei sitä kansanäänestystä sitten järjestettäisi? Ei sen järkkääminen nyt niin valtavasti maksa, etteikö sitä kannattaisi tehdä juuri siksi, ettei sen jälkeen kellekään jää nokan koputtamista.

Itse en yleensä ole erityisen suuri suoran demokratian kannattaja, mutta juuri tällaiset asiat, joissa on selkeät kyllä ja ei -kannat ja joissa on ennen kaikkea poliittisesta pitkän tähtäimen valinnasta kyse eikä mistään teknisestä pikkujutusta (johon on usein mielipiteistä riippumaton objektiivisesti oikea vastaus saatavissa), kansanäänestys on minusta se oikea tie. Se oli oikea tie EU-jäsenyydessä ja olen edelleen sitä mieltä, että se on oikea tie NATO-jäsenyydessäkin. EU-jäsenyys ei ole kaikkine puolineen ollut sellainen kuin kaiken maailman asiantuntijat ennen sitä selittivät, mutta siitä huolimatta kokonaisuutena hyvä juttu Suomelle. En usko, että NATO-jäsenyydenkään kaikkia puolia pystytään tällä hetkellä puhtaan rationaalisesti käymään läpi, vaan touhuun jää aina jossain määrin perstuntumalla päättäminen ja tässä asiassa juuri kansa on vähintään yhtä hyvä kuin kansanedustajat.
 
No, mitähän salassa pidettävää tietoa tuohon NATO-päätökseen nyt oikein liittyy? Kyse on ennen kaikkea poliittisesta päätöksestä, käytännön sotilaalliset yksityiskohdat ovat itse liittymiseen verrattuna merkityksettömiä.

Minusta kysymykseen liitytäänkö NATOon vai ei, ei ole mitään puhtaan objektiivisesti oikeaa vastausta, vaan kyllä siihen vaikuttaa ihmisten mielipiteet (ihan niin kuin vaikutti aikoinaan EU-jäsenyyteenkin). Kannatin aikoinaan EU-jäsenyyttäkin, mutta kyllä minusta demokratian kannalta oli hemmetin hyvä, että siinäkin mentiin kansanäänestyksen eikä minkään "hallitus nyt vaan päätti näin, vaikkei ennen vaaleja tästä missään kukaan mitään kantaa ottanutkaan" -kaavan mukaan.

Noh. Poliittisia päätöksiä ohjaa tieto. Olen hyvin huolestunut jos poliittisten päätösten taustalla on mielipide jota ohjaa aatteet ja ideologiat eivätkä faktat. Puolustuspoliittiseen päätöksentekoon liittyy paljon salassapidettävää tietoa. Objektiivista vastausta ei ole, objektiivista tietoa tai edes analyysiä taas on. Kaikki sellainen ei ole julkista ja täten NATO-jäsenyyden hakeminen tai hakematta jättäminen vajain tiedon on vähän kuin ostaisi sikaa säkissä.

Minusta "käytännön sotilaalliset yksityiskohdat" ovat erittäin merkityksellisiä. Esim Suomen rooli Baltian puolustuksessa?


Juuri niin kuin sanoinkin. Jos poliittinen johto kannattaisi jäsenyyttä, niin se menisi läpi myös kansanäänesytksessä. Ja siis sekä Venäjän että suomalaisten NATO-vastustajien retoriikan hiljentämiseksi ja kansan kahtiajakautumisen estämiseksi olisi paljon parempi, että homma menisi kansanäänestyksen kautta kuin vain jonain valmiiksi taputeltuna eduskunnan päätöksellä. Mitähän tuossa luvut olisivat, jos kysymys olisi, että jos kansa kansanäänestyksessä päättää, että NATOon tulee liittyä, niin pitääkö niin toimia vai pitäisikö silti olla hakematta jäsenyyttä? Väittäisin, että tuossa tilanteessa oltaisiin lähempänä 90-10 kannatusta.

Mutta onko jokin syy, miksi tuo mielipaha pitäisi ehdoin tahdoin hankkia? Jos kansa kannattaa jäsenyyttä, kunhan valtiojohto on sen puolella, niin miksei sitä kansanäänestystä sitten järjestettäisi? Ei sen järkkääminen nyt niin valtavasti maksa, etteikö sitä kannattaisi tehdä juuri siksi, ettei sen jälkeen kellekään jää nokan koputtamista.

Itse en yleensä ole erityisen suuri suoran demokratian kannattaja, mutta juuri tällaiset asiat, joissa on selkeät kyllä ja ei -kannat ja joissa on ennen kaikkea poliittisesta pitkän tähtäimen valinnasta kyse eikä mistään teknisestä pikkujutusta (johon on usein mielipiteistä riippumaton objektiivisesti oikea vastaus saatavissa), kansanäänestys on minusta se oikea tie. Se oli oikea tie EU-jäsenyydessä ja olen edelleen sitä mieltä, että se on oikea tie NATO-jäsenyydessäkin. EU-jäsenyys ei ole kaikkine puolineen ollut sellainen kuin kaiken maailman asiantuntijat ennen sitä selittivät, mutta siitä huolimatta kokonaisuutena hyvä juttu Suomelle. En usko, että NATO-jäsenyydenkään kaikkia puolia pystytään tällä hetkellä puhtaan rationaalisesti käymään läpi, vaan touhuun jää aina jossain määrin perstuntumalla päättäminen ja tässä asiassa juuri kansa on vähintään yhtä hyvä kuin kansanedustajat.

Näen kansanäänestyksen riskinä ennennäkemättömän loanheitto, uhkailu ja pelottelukampanjoiden riskin joka aiheuttaa vastakkainasettelua jossa suhteettomasti vaikutusvaltaa saavat ne jotka pitävät kovinta meteliä.
 
Paluu noottikriisien aikaan
Venäjä on alkanut puuttua Suomen sisäisiin asioihin. Noottikriisien ja YYA-sopimusten aika on tekemässä paluuta Suomeen. Nyt kysymys on siitä, alistuvatko suomalaiset tähän vapaaehtoisesti..

Kysy Juha Sipilältä, kauanko itsemääräämisoikeus (NATO-kortin pitäminen vaalikauden ajan avoimena) hänen kantillaan kestää... tai kesti.
 
Lasse Lehtinen (SDP) kirjoittaa Savon Sanomissa:

Suomessa annetaan, aivan oikein, omalle puolustukselle ja yleiselle asevelvollisuudelle laaja tuki turvallisuuden perustana. Vaalipuheissa maanpuolustukseen vaaditaan lisää varoja. Kun puhujilta sitten kysytään, mikä Suomea uhkaa, vastaus on: ei mikään.

Erityisesti mainitaan, että Venäjä ei ole Suomelle uhka. Miksi puolustukseen pitää uhrata euroakaan, jos meitä ei kukaan uhkaa, ei Ruotsi, ei Norja eikä edes Venäjä? Säästyneellä rahalla voisi paikata vaikkapa kuuluisaa kestävyysvajetta.

Entiset puolustusvoimien komentajat Jaakko Valtasesta Juhani Kaskealaan ovat Suomen Nato-jäsenyyden kannalla. Silti poliittinen keskustelu kiertää turvallisuuspolitiikan kuumaa puuroa kuin Putinin kissa.

Eräs myytti, joka elää sitkeästi suomalaisten mielissä, on ajatus puolueettomuudesta ja liittoutumattomuudesta. Käytännössä Suomi ei ole milloinkaan ollut yksin, ei oikeasti puolueeton eikä vakuuttavasti liittoutumaton. Vapaussodassa, talvisodassa ja jatkosodassa meille tuli sekä aineellista että poliittista tukea lännestä.

Neuvostoliitossa loukkaannuttiin aina, kun käytimme sanaa puolueettomuus. Heidän tulkintansa mukaan olimme osa Varsovan liiton puolustusta. Niinpä suomettumisen vuosina turvallisuuspolitiikkamme liudentui läpinäkyväksi silmänpalvonnaksi.

Vuonna 1948 solmittu YYA-sopimus oli virallista valtioviisautta. Kuitenkin johtajamme pelkäsivät henki kurkussa, että sopimus joskus astuisi käytännössä voimaan.

Itse asiassa Norjan jäsenyys Pohjois-Atlantin liitossa turvasi parhaiten Suomen aseman. Jos Suomea olisi ahdisteltu liikaa, Ruotsi olisi liittynyt Natoon ja Neuvostoliitto menettänyt sille hyödyllisen harmaan vyöhykkeen.

Miksi turvallisuuspolitiikkaa ei nyt terästetä, vaikka Neuvostoliitto lakkasi olemasta yli kaksikymmentä vuotta sitten? Huoleni on kohdistuu erityisesti sosiaalidemokraatteihin, joilta tuntuu puuttuvan sekä halu että uskallus uudelleenarviointiin.

Puolustusliitto Nato syntyi Eurooppaan vuonna 1949 luomaan turvallisuutta ja varjelemaan läntistä demokratiaa. Ajan karkean sanonnan mukaan tarkoitus oli pitää USA Euroopan sisällä, Neuvostoliitto sieltä ulkona ja Saksa ylipäätään matalana.

Monet johtavat sosialidemokraatit olivat synnyttämässä Natoa, heistä tunnetuimmat Britannian työväenpuolueen voimamies ulkoministeri Ernest Bevin ja Norjan pakolaishallituksen pääministeri Trygve Lie.

Naton pääsihteereitä ovat olleet sosialidemokraatit Paul Henri SpaakBelgiasta ja Javier Solana Espanjasta. Viime vuonna virkaan valittiin Norjan entinen sosiaalidemokraattinen pääministeri Jens Stoltenberg.

Naton idea yhdisti Euroopan demaripuolueiden oikeiston ja vasemmiston, eikä keskusteluun sotkettu muita aatteellisia riitoja. Liittyminen Natoon olisi liittymistä arvopohjaltaan demokraattisen yhteisön jäseneksi. Siksi 95 prosenttia EU:n kansalaisista on tuon valinnan tehnyt.

Kannattaako meidän jäädä kädet taskussa odottelemaan sotilaallisen uhan ilmestymistä? Venäjän Euroopalle aiheuttama strateginen uhka koskee näet myös meitä. Myös Venäjän informaatiosodankäynti kohdistuu näkyvästi Suomeen.

Suomi on ikävä kyllä ainoa Venäjän EU-naapureista, joka ei kuulu Natoon. Ministeri Jaakko Iloniemi on muistuttanut, että Moskovan piirustuksissa Suomi on lännen puolella. Jos Venäjän ja Naton välillä syntyisi sota, Venäjä ei kunnioittaisi Suomen liittoutumattomuutta.

Venäjän joukot tulisivat Suomen maaperälle vihollista vastaan. Suomella on siis Venäjän suuntaan sama taakka kuin puolustusliiton jäsenillä, mutta ei jäsenyyden antamaa turvaa. Tämä ei voi olla viisasta.

EU:n komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker ehdotti taannoin Euroopan unionille omaa armeijaa. Suomen presidentti Sauli Niinistökannatti ajatusta. Muuten on ollut hiljaista. Britannia on jo ampunut ehdotuksen alas. Tanskaa se ei kiinnosta, Ruotsi ei sitä tarvitse.

Puolustusyhteistyö Suomen kanssa kelpaa Ruotsille, mutta vain rauhan aikana. Kriisin hetkellä Ruotsi sujahtaa Natoon. Ruotsi on Naton perustamisesta lähtien ollut sen porstuassa, jäsenyyttä odottavien paalupaikalla.

– Suomen ulkopoliittiselle johdolle kelpaa linjaratkaisuksi vain sellainen turvajärjestelmä, jota ei ole olemassa. Mitä epätodennäköisempi järjestelmän synty on, sitä lämpimämmin Suomi sitä kannattaa.

Lainaus on kirjailija Jari Tervon blogista parin viikon takaa.

Jäsenyyden hinnaksi on arvioitu muutama kymmenen miljoonaa euroa vuodessa. Sillä rahalla saa varaosat yhteen Hornet-hävittäjään. Naton tuomat velvollisuudet ovat mitättömiä verrattuna korvaamattomiin turvatakuihin. Turvallisuudella ei ole hintaa. Maanpuolustuksen kustannukset kasvavat joka tapauksessa. Uuden sukupolven sodankäyntiä ei harjoiteta eilispäivän välineillä. Myös Lepikon torpan multa on menettänyt tehonsa Venäjän uhon edessä.

Venäjä ei halua Suomen liittyvän Natoon. Siitä seuraa, että Suomen liittoutumattomuus näyttäytyy sekä idässä että lännessä suomettuneisuutena, alistumisena Venäjän tahtoon.

Naiiviuden huippu nähtiin viime vaalien jälkeen kun kielteinen Nato-kanta paalutettiin koko vaalikauden ajaksi. Ikään kuin rauha meidän rajoillamme noudattelisi puoluepäätöksiä tai vaalikausia.

Mielipidetiedustelujen mukaan enemmistö suomalaisista vastustaa Suomen Nato-jäsenyyttä. Kansalaisille on luvattu, että jäsenanomus jätetään vain, jos kansan enemmistö on sen takana.

Kyselyjen perusteella tiedetään myös, että enemmistö siirtyy jäsenyyden kannalle, jos maan poliittinen johto, pääministeri, tasavallan presidentti ja suurten puolueiden puheenjohtajat, sitä yksissä tuumin suosittelevat.

Tästä taas seuraa, että kansanäänestystä ei kannata järjestää ellei poliittinen johto ole jäsenyyden kannalla. Kansan valitsemat edustajat eduskunnassa eivät tietenkään asiaa uskalla päättää, vaikka juuri heille se perustuslain mukaan kuuluisi.

http://www.savonsanomat.fi/mielipid...2022947?pwbi=434c7e12a578ea6f9abb007ee6f22b9f
 
Muistin virkistämiseksi palataan perusasioihin. Erityisesti tarkoitettu heille jotka kuvittelevat että Suomen puolustus ajetaan alas, Suomeen tulee Naton tukikohta, Suomalaiset pakotetaan taistelemaan "Naton sotia", Nato on hyökkäysorganisaatio joka uhkaa Venäjää jne.



Epävirallinen suomennos

Pohjois-Atlantin sopimus Washington D.C.:ssä 4. päivänä huhtikuuta 1949

Tämän sopimuksen sopimuspuolet vahvistavat uskovansa Yhdistyneitten Kansakuntien peruskirjan tarkoituksiin ja periaatteisiin ja haluavansa elää rauhassa kaikkien kansojen ja kaikkien hallitusten kanssa.

Ne ovat lujasti päättäneet suojella kansojensa vapautta, yhteistä perintöä, kulttuuria ja sivistystä, jotka perustuvat demokratian periaatteisiin, henkilökohtaiseen vapauteen ja oikeusvaltion periaatteeseen. Ne pyrkivät edistämään vakautta ja hyvinvointia Pohjois-Atlantin alueella.

Ne ovat vakaasti päättäneet yhdistää voimansa yhteisen puolustuksen sekä rauhan ja turvallisuuden säilyttämisen puolesta. Sen tähden ne sopivat Pohjois-Atlantin sopimuksesta:

1 artikla

Sopimuspuolet sitoutuvat, kuten Yhdistyneitten Kansakuntien peruskirjassa on määrätty, sopimaan kansainväliset erimielisyydet, joissa ne saattavat olla osallisina, rauhanomaisin keinoin sillä tavoin, etteivät kansainvälinen rauha, turvallisuus ja oikeus vaarannu, ja pidättäytymään kansainvälisissä suhteissaan kaikesta voimankäytöllä uhkailusta tai voiman käytöstä, joka voisi jollain tavoin olla ristiriidassa Yhdistyneitten Kansakuntien tarkoituksia vastaan.

2 artikla

Sopimuspuolet myötävaikuttavat rauhanomaisten ja ystävällisten kansainvälisten suhteitten edelleen kehittämiseen vahvistamalla vapaita instituutioitaan, kehittämällä parempaa ymmärtämystä periaatteista, joihin nämä instituutiot perustuvat ja kehittämällä vakauden ja hyvinvoinnin edellytyksiä. Ne pyrkivät poistamaan ristiriitoja kansainvälistä talouspolitiikoistaan ja edistävät taloudellista yhteistyötä, johon kaikilla sopimuspuolilla on mahdollisuus osallistua, kaikkien sopimuspuolten kesken.

3 artikla

Saavuttaakseen tämän sopimuksen tavoitteet tehokkaammin, sopimuspuolet, erikseen ja yhdessä, jatkuvan ja tehokkaan omien valmiuksiensa kehittämisen ja keskinäisen avun keinoin, ylläpitävät ja kehittävät omia ja yhteisiä valmiuksiaan vastustaa aseellisia hyökkäyksiä.

4 artikla

Sopimuspuolet neuvottelevat keskenään aina, kun sopimuspuolen mielestä jonkun sopimuspuolen alueellinen koskemattomuus, poliittinen itsenäisyys tai turvallisuus on uhattuna.

5 artikla

Sopimuspuolet sopivat siitä, että aseellista hyökkäystä yhtä tai useampaa sopimuspuolta vastaan Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa on pidettävä hyökkäyksenä niitä kaikkia vastaan, ja tämän seurauksena ne sopivat, että jos tällainen aseellinen hyökkäys tapahtuu, kukin niistä harjoittamalla omaa tai yhteistä Yhdistyneitten Kansakuntien peruskirjan 51 artiklan tunnustamaa itsepuolustusoikeuttaan auttaa hyökkäyksen kohteeksi joutunutta sopimuspuolta tai sopimuspuolia ryhtymällä välittömästi, yksin tai yhdessä toisten sopimuspuolten kanssa, sellaiseen toimintaan, jonka se arvioi tarpeelliseksi, mukaan lukien aseellisen voiman käytön, tarkoituksenaan palauttaa Pohjois- Atlantin alueen turvallisuus ja ylläpitää sitä.

Jokaisesta aseellisesta hyökkäyksestä ja kaikista toimenpiteistä, joihin sen seurauksena on ryhdytty, on ilmoitettava välittömästi turvallisuusneuvostolle. Kyseiset toimenpiteet on lopetettava, kun turvallisuusneuvosto on ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden palauttamiseksi ja ylläpitämiseksi.

6 artikla

5 artiklassa aseelliseksi hyökkäykseksi yhtä tai useampaa sopimuspuolta vastaan katsotaan aseellinen hyökkäys:

* sopimuspuolen aluetta vastaan Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa, Ranskan Algerian hallinnollisia alueita vastaan (2), sopimuspuolen lainkäyttövallan alaisia alueita tai saaria vastaan Pohjois-Atlantin alueella Ravun kääntöpiiristä pohjoiseen;

*sopimuspuolen asevoimia, aluksia tai lentokalustoa vastaan näiden alueiden sisä- tai yläpuolella tai minkä tahansa Euroopan alueen sisä- tai yläpuolella, jolla sopimuspuolen miehitysjoukkoja oli asemissa sopimuksen voimaantulopäivänä tai Välimerellä tai sen yläpuolella tai Pohjois-Atlantin alueella tai sen yläpuolella Ravun kääntöpiirin pohjoispuolella.

7 artikla

Tämä sopimus ei vaikuta eikä sitä pidä tulkita siten, että se vaikuttaisi millään tavoin niihin oikeuksiin ja velvollisuuksiin, jotka sopimuspuolilla, jotka ovat Yhdistyneitten Kansakuntien jäseniä, on peruskirjan nojalla, eikä turvallisuusneuvoston ensisijaiseen velvollisuuteen ylläpitää kansainvälistä rauhaa ja turvallisuutta.

8 artikla

Kukin sopimuspuoli julistaa, etteivät mitkään nyt voimassa olevat kansainväliset sitoumukset sen ja minkään muun sopimuspuolen tai minkään kolmannen valtion välillä ole ristiriidassa tämän sopimuksen määräysten kanssa ja sitoutuu olemaan solmimatta kansainvälisiä sitoumuksia, jotka ovat ristiriidassa tämän sopimuksen kanssa.

9 artikla

Sopimuspuolet perustavat täten neuvoston, jossa kukin niistä on edustettuna ja jonka tarkoituksena on tarkastella tämän sopimuksen täytäntöönpanoa koskevia kysymyksiä. Neuvosto organisoidaan siten, että se kykenee kokoontumaan viipymättä koska tahansa. Neuvosto perustaa tukitoimielimiä, jotka saattavat olla tarpeellisia; erityisesti se perustaa välittömästi puolustuskomitean, jonka tehtäväksi tulee suositella toimenpiteitä 3 ja 5 artiklojen täytäntöön panemiseksi.

10 artikla

Sopimuspuolet voivat yksimielisellä sopimuksella kutsua minkä tahansa muun Euroopan valtion, jolla on edellytyksiä edistää tämän sopimuksen periaatteita ja osaltaan myötävaikuttaa Pohjois-Atlantin alueen turvallisuuteen, liittymään tähän sopimukseen. Näin kutsuttu valtio voi tulla sopimuksen sopimuspuoleksi tallettamalla hyväksymiskirjansa Amerikan Yhdysvaltojen hallituksen huostaan. Amerikan Yhdysvaltojen hallitus ilmoittaa kaikille sopimuspuolille kunkin hyväksymiskirjan talletuksesta.



11 artikla

Sopimuspuolten on ratifioitava tämä valtiosopimus ja toteutettava sen määräykset omien perustuslaillisten menettelyittensä mukaisesti. Ratifiointikirjat talletetaan mahdollisimman pian Amerikan Yhdysvaltojen hallituksen huostaan, joka ilmoittaa kaikille muille allekirjoittaneille kustakin talletuksesta. Sopimus tulee voimaan niiden valtioiden välillä, jotka ovat ratifioineet sen, heti, kun allekirjoittaneiden valtioiden enemmistön, mukaan lukien Belgian, Kanadan, Ranskan Luxemburgin, Alankomaiden, Yhdistyneen kuningaskunnan ja Yhdysvaltojen ratifiointikirjat on talletettu, ja se tulee voimaan muiden valtioiden osalta niiden ratifiointikirjan talletuspäivänä. (3)

12 artikla

Tämän sopimuksen oltua voimassa kymmenen vuotta, tai koska tahansa tämän ajanjakson jälkeen, sopimuspuolten, jos joku niistä niin pyytää, on neuvoteltava toistensa kanssa sopimuksen tarkistamisesta ottaen huomioon tekijät, jotka tuolloin vaikuttavat rauhaan ja turvallisuuteen Pohjois- Atlantin alueella mukaan lukien sekä maailmanlaajuisten että alueellisten järjestelyjen kehittämisen Yhdistyneitten Kansakuntien peruskirjan mukaan kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden ylläpitämiseksi.

13 artikla

Tämän sopimuksen oltua voimassa kaksikymmentä vuotta sopimuspuoli voi lakata olemasta sopimuspuoli vuoden kuluttua siitä, kun se on antanut irtisanomisilmoituksensa Amerikan Yhdysvaltojen hallitukselle, joka ilmoittaa muitten sopimuspuolten hallituksille kunkin irtisanomisilmoituksen talletuksesta.

14 artikla

Tämä sopimus, jonka englannin- ja ranskankieliset tekstit ovat yhtä todistusvoimaiset, talletetaan Amerikan Yhdysvaltojen hallituksen arkistoon. Kyseinen hallitus toimittaa asianmukaisesti oikeaksi todistetut jäljennökset muiden allekirjoittaneiden valtioiden hallituksille.

1. Niiden alueiden määrittely, joihin 5 artiklaa sovelletaan, uudistettiin Pohjois-Atlantin sopimuksen pöytäkirjan 2 artiklalla Kreikan ja Turkin liittymisen yhteydessä, joka allekirjoitettiin 22. päivänä lokakuuta 1951.

2. 16. päivänä tammikuuta 1963 Pohjois-Atlantin neuvosto totesi, että Ranskan entisten Algerian hallintoalueitten osalta tämän sopimuksen asiaankuuluvat lausekkeet eivät enää ole olleet sovellettavissa heinäkuun 3. päivästä 1962 lähtien.

3. Sopimus tuli voimaan 24. päivänä elokuuta 1949 kaikkien allekirjoittaneiden valtioitten talletettua ratifiointikirjansa.
 
Ihan hyvä kirjoitus tuo Lehtisen hommeli, silti siinä on joitakin kohtia missä mielestäni toistetaan sellaisia "kliseitä" mihin vähintäänkin kaipaisin vahvistusta. Ja koska en pidä Lehtisestä henkilönä enkä hänen puolueestaan SDP:stä vaikka hän tässä ottaakin etäisyyttä siihen, niin tietysti haluan myös nauttia pilkunn**simisesta ja huumorin repimisestä kaikenlaisella viisastelulla. Pahoittelut jo etukäteen.

Entiset puolustusvoimien komentajat Jaakko Valtasesta Juhani Kaskealaan ovat Suomen Nato-jäsenyyden kannalla. Silti poliittinen keskustelu kiertää turvallisuuspolitiikan kuumaa puuroa kuin Putinin kissa.

No, ehkäpä Hägglund voidaan sitten myös lukea kannattajiin, olen tulkitsevinani että hän kannattaisi jos saadaan varmuus ettei puolustusta ruotsiteta jäseninä ensimmäisen hiljaisemman kauden jälkeen.

Eräs myytti, joka elää sitkeästi suomalaisten mielissä, on ajatus puolueettomuudesta ja liittoutumattomuudesta. Käytännössä Suomi ei ole milloinkaan ollut yksin, ei oikeasti puolueeton eikä vakuuttavasti liittoutumaton. Vapaussodassa, talvisodassa ja jatkosodassa meille tuli sekä aineellista että poliittista tukea lännestä.

Kyllä, apua saatiin kaikissa sodissa ulkopuolelta, tarkoittaako se että olimme liittoutuneita jonkun kanssa? Saksan kanssa oli jatkosodassa toki liittoutuma, vaikkakin hyvin opportunistinen ja kotiinpäin vetävä sellainen. Eipä se heiltäkään sinänsä hyvää hyvyyttä ollut.

Vapaussodassa saatiin "apua" ja apua sekä idästä että lännestä: Punaiset idästä, Valkoiset lännestä erit. Saksasta. Ilman tuota idän "apua" ei olisi koko sotaakaan tod.näk. tullut, siinä mielessä se oli ko. sodassa oleellisen tärkeää ;) Talvisodassa meitä oli kampittamassa sekä Saksa että Neuvostoliitto, rajoitettua mutta merkityksellistä apua monestakin paikkaa lännestä. Jatkosodassa apua erityisesti Saksasta, mutta sitten taas se varsinainen "länsi" oli ennemminkin kampittamassa meitä (pl. poliittista apua Jaltassa etenkin USAlta), kun neuvostojoukot (ja suomalaiset, vahingossa...) saivat mm. "made in USA" -lihasäilykettä ilmapudotuksina. Ja tietty lend-lease kamaa tuli vastaan esim. ilmavoimille. Britit jopa tekivät ihan sotatoimenkin. https://en.wikipedia.org/wiki/Raid_on_Kirkenes_and_Petsamo

Siksi 95 prosenttia EU:n kansalaisista on tuon valinnan tehnyt.

Ei, vaan 95 prosenttia EU-kansalaisista asuu NATO-maissa. Espanjan NATO-äänestyksessä 1986 n. 55% teki "tuon valinnan", Lasse Lehtinen vetää nyt mutkat suoriksi ja niputtaa 100% espanjalaisista "tuon valinnan tehneiksi".

Onko asiasta muuten todellakin äänestetty miten monessa nyk jäsenmaassa? Tietysti näin voi ajatella edustuksellisen demokratian kautta, jos ei ole äänestetty.

EU:n komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker ehdotti taannoin Euroopan unionille omaa armeijaa. Suomen presidentti Sauli Niinistökannatti ajatusta. Muuten on ollut hiljaista. Britannia on jo ampunut ehdotuksen alas. Tanskaa se ei kiinnosta, Ruotsi ei sitä tarvitse.

Miksi Ruotsi ei sitä tarvitse?

Puolustusyhteistyö Suomen kanssa kelpaa Ruotsille, mutta vain rauhan aikana.

Antakaa nyt herran tähden vähän aikaa, vastahan asia on edennyt ylipäänsä minkään asteelle. Ja kuningasta myöten ovat sanoneet, että "tämä on vasta alkua". Onko järkevää lytätä tätä yhteistyömahdollisuutta, viekö se meitä muka lähemmäs NATO-jäsenyyttä?

Sitä paitsi Lissabonin sopimuksen perusteella Ruotsi on velvollinen auttamaan meitä sotatilanteessa. Se on myös sen kiistaton oma etu.

Kriisin hetkellä Ruotsi sujahtaa Natoon. Ruotsi on Naton perustamisesta lähtien ollut sen porstuassa, jäsenyyttä odottavien paalupaikalla.

Tähän kylmässä sodassa lähes itsestään selvän asian tämän hetken paikkansapitävyyteen haluaisin vahvistuksen, mistä voi tietää että jäsenmaat tukevat Ruotsin jäsenyyttä enemmän kuin Suomen. Toki Ruotsilla oli kylmän sodan aikana läheisempi asema USA:n kanssa kun Suomi oli YYA-kahleessa. Tällä hetkellä Suomen siteet USA:n kanssa ovat varsin hyvät, vaikkei kadunmies sitä tajuakaan. Perustelut Suomen "sujahtamiseksi" ovat ihan samat kuin Ruotsin, Ruotsin etu on sijainti Suomen takana, Suomen etu on olemassaolevat Puolustusvoimat kaikkine aselajeineen, jolloin USA:n taakka tällä suunnalla ei olisi kovinkaan iso laajassa sodassa, kun Venäjä joutuisi jakamaan jo muutenkin rajallisia joukkojaan.

Ruotsin NATO-keskustelu on vielä ongelmallisempaa kuin Suomen, vaikka kannatusluvut ovat hieman suuremmat kuin Suomessa. Mutta johan Suomessa on mitattu että jos laaja poliittinen konsensus on PÄÄTTÄJÄTASOLLA niin kansalaiset kannattavat. Mitenköhän Ruotsissa.

Jäsenyyden hinnaksi on arvioitu muutama kymmenen miljoonaa euroa vuodessa. Sillä rahalla saa varaosat yhteen Hornet-hävittäjään. Naton tuomat velvollisuudet ovat mitättömiä verrattuna korvaamattomiin turvatakuihin.

Rahallinen hinta on naurettava, muttei pidä unohtaa että kun SAAMME turvatakuut niin myös ANNAMME turvatakuut. Tuo on se NATOn todellinen "hinta". Suomalaisia voi kuolla tilanteissa jotka eivät suoraan palvele omaa etua, myös nykyistä rauhanturvatoimintaa laajemmin. Itse en pidä tätä ylitsepääsemättömänä asiana (Itämeren kähinöissä olemme mukana joka tapauksessa, kauemmas riittänee tarpeeksi nuoria vihaisia miehiä vapaaehtoisena?), mutta kyllä se pitää hyväksyä että emme voi ottaa rusinoita pullasta, vapaamatkustajaa ei NATO kaipaa eikä meidän tule sellaiseksi ruveta.

Maanpuolustuksen kustannukset kasvavat joka tapauksessa. Uuden sukupolven sodankäyntiä ei harjoiteta eilispäivän välineillä. Myös Lepikon torpan multa on menettänyt tehonsa Venäjän uhon edessä.

Lihavoitu kohta koskee onneksi mitä vahvimmin myös taloutensa täysin sörssinyttä Venäjää. Suhteessa ehkä enemmän kuin meitä.

Venäjä ei halua Suomen liittyvän Natoon. Siitä seuraa, että Suomen liittoutumattomuus näyttäytyy sekä idässä että lännessä suomettuneisuutena, alistumisena Venäjän tahtoon.

Venäjän kanta ei saa vaikuttaa Suomen päätöksiin. Ei kylläkään myöskään siten, että meidän on pakko tehdä kaikki mitä Venäjä vastustaa, kuin uhmaikäisen lapsen, koska muuten pelkäämme olevamme alistuneita. Suomi tekee päätöksensä ja Venäjän kantaa ei pitäisi edes miettiä.

Naiiviuden huippu nähtiin viime vaalien jälkeen kun kielteinen Nato-kanta paalutettiin koko vaalikauden ajaksi. Ikään kuin rauha meidän rajoillamme noudattelisi puoluepäätöksiä tai vaalikausia.

Tyhmähän tuo paalutus oli, mutta ei siihen laajamittainen naiivius ollut syynä vaan se, että vaalituloksen vuoksi piti saada hallitukseen sabotöörejä kuten SDP ja Vasemmistoliitto, jotka varmaan vaativat tuon lauseen.

Tästä taas seuraa, että kansanäänestystä ei kannata järjestää ellei poliittinen johto ole jäsenyyden kannalla. Kansan valitsemat edustajat eduskunnassa eivät tietenkään asiaa uskalla päättää, vaikka juuri heille se perustuslain mukaan kuuluisi.

Eiköhän se vielä tiukemmassa tilanteessa vasta mitata, uskaltavatko päättää. Jos siis tilanne on tosiaan se että esim. Saksa on meidät valmis ottamaan eli NATOon vaan valssataan sisään kun halutaan.

Oliko kansanedustaja Lehtinen (SDP) muuten kautensa aikana äänekkäästi ehdottamassa eduskunnan päätöstä NATO-jäsenyydestä?
 
Lissabonin sopimus ei taida mitenkään määritellä, miten sitä apua pitäisi antaa. Riittäisikö se, että tuomitaan ja ollaan "deeply concerned"?

Lissabonin sopimusta on rikottu useasti EU:n toimesta. Esimerkiksi silloin, kun Kreikka otettiin eurovaluuttaan.
 
Esko Aho:

"Suomi on nyt sulkeutuneempi kuin 1990- luvulla"

Haluatteko vieläkin lisää sulkemista Suomeen myös Naton toimesta?
 
Esko Aho:

"Suomi on nyt sulkeutuneempi kuin 1990- luvulla"

Haluatteko vieläkin lisää sulkemista Suomeen myös Naton toimesta?
Mikäli kyseessä oli MTV3:n Vaali-tv:n haastattelu, Aho ei ottanut kantaa NATO-jäsenyyden puolesta tai sitä vastaan. Sen sijaan hän sanoi (korostus allekirjoittaneen):

"Me olemme osa maailmaa, jossa kaikki asiat riippuvat toisistaan. Voimme onnistua vain, jos löydämme sellaisia keinoja, jotka ovat linjassa muun maailman toimintamallien kanssa. Tässä meillä on kyllä selvästi tapahtunut heikennystä 90-lukuun verrattuna. Suomi on impivaaralaisempi kuin 20 vuotta sitten."

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...-lahettavat-tulevalle-paaministerille/4998842

Edit: Ikävä kyllä en pystynyt katsomaan tuota videota laiteasetuksistani johtuen, mutta tekstiosuudessa ei puhuttu sanaakaan NATO:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Lissabonin sopimus ei taida mitenkään määritellä, miten sitä apua pitäisi antaa. Riittäisikö se, että tuomitaan ja ollaan "deeply concerned"?.

Riittäisi. Tosin sama pätee monessa tapauksessa myös NATOn kanssa. Helposti päädytään siihen että sopimukset ovat loppupeleissä tahdon ilmaisuja puolin sun toisin ja nojaavat siihen että ko. tahtoa on.
 
Jokainen liittoutuminen tekee Suomesta sulkeutuneemman yhteskunnan, näin kävi eurostoliiton kanssa. Tästä touhusta on vapaus kaukana. Toista toitotetaan, mutta käytäntö on ihan muuta. Nato olisi vielä pahempi Suomelle. Mutta onneksi halliktukseen on pian tulossa osaamista ja saamme oman politiikan ja puolustuksen suunnitelmat kuntoon. Ps. Pääministerimme oli eilisessä MTV:n puolustuspoliittisessa tenttiosuudessa niin sekaisin, että lipsautti jopa Venäjän kuuluvan Natoon. Propagandaministeri kolkytluvun tyyliin.
 
Jokainen liittoutuminen tekee Suomesta sulkeutuneemman yhteskunnan, näin kävi eurostoliiton kanssa. Tästä touhusta on vapaus kaukana. Toista toitotetaan, mutta käytäntö on ihan muuta. Nato olisi vielä pahempi Suomelle.

Mä aion perjantaina pistää pään sekaisin. Kerrotko mitä viinaa/lääkkeitä olet ottanut? Mä haluan samanlaiselle hallusinaatiotripille! Samanlaisia perusteluita käyttävät työttömät elämäntapapummit joiden mielestä työssäkäyminen rajoittaa elämän vapautta. Seuraavassa lauseessa ne samat henkilöt sitten valittaa kun ei ole rahaa joten ei voi elämässään oikeen tehdä mitään muuta kuin olla olemassa ja kituuttaa eteenpäin. Jättäytymällä täysin liittojen ja unionien ulkopuolelle Suomi varmasti olisi monien mielessä teoriassa täysin vapaa, mutta sitten Suomi jäisi paitsi monesta hyödystä. "Vapaa" Suomi olisi myös herkempi Moskovan painostukselle kun ei ole sitä unionia/liittoa mihin tukeutua.

EU, EMU, NATO ja muut liitot/unionit tietenkin velvoittaa tiettyihin asioihin mutta samalla antavat tarvittavaa selkänojaa jota Suomen kaltainen valtio tarvitsee.
 
"Vapaa" Suomi olisi myös herkempi Moskovan painostukselle kun ei ole sitä unionia/liittoa mihin tukeutua.

Näin se on. Tosin nykyisinkin riittäisi yksinkertaisesti se, että päättäjillä olisi munaskuita (viittaamatta sukupuoleen) olla hyppimättä jokaisen Kremlin ilmeen ja eleen syvätulkinnan mukaan. Ja joillakin poliitikoistamme ei riittäisi selkärankaa (mitään nimiä mainitsematta esim. Väyrynen ja Kääriäinen), vaikka itse Taivaan Isä laskeutuisi enkeliarmeijan kanssa maamme päälle ja sanoisi, että jokainen joka tämän maan rajan yli astuu pahat mielessään saa pallosalamasta ohimolle ja muutenkin kaikkea väkinäistä luonnonoikkua silmille.

Toisaalta - jos on LIIKAA selkänojan tuntua niin sekin on huono juttu, koska se sitten taas aktivoi tiettyä moraalikatoa joissakin poliitikoissamme. Taipumus elää hetkessä omaa etua edistäen voi olla houkutteleva, jos näyttää siltä että juuri sillä hetkellä on mahdollista heittäytyä vapaamatkustelijaksi...
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top