Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aika rauhallista on ollut suomalainen Nato-keskustelu nyt vaalien jälkeen. Vähän niinkuin epäilinkin. Touhut painuu uomiinsa. No onhan tämä tietynlaista kehitystä Suomessa: turposta voidaan keskustella ainakin vaalien alla.
Aika rauhallista on ollut suomalainen Nato-keskustelu nyt vaalien jälkeen. Vähän niinkuin epäilinkin. Touhut painuu uomiinsa. No onhan tämä tietynlaista kehitystä Suomessa: turposta voidaan keskustella ainakin vaalien alla.
Keskustan vaalivoitto ja tässä on nyt ainakin 4 vuotta aikaa keskustella asiasta ellei sitten satu jotain todella järisyttävää.Aika rauhallista on ollut suomalainen Nato-keskustelu nyt vaalien jälkeen. Vähän niinkuin epäilinkin. Touhut painuu uomiinsa. No onhan tämä tietynlaista kehitystä Suomessa: turposta voidaan keskustella ainakin vaalien alla.
Onko Suomen turvallisuuspoliittinen asema jotenkin epäolennaista?NATO vouhkaamisella ja Venäjän uhalla media peitti vaalien kannalta olennaisemmat asiat.
Miksi?Kansanäänestys on minusta se huonoin vaihtoehto.
Minä olen näitä NATOn riskejä ja varjopuoliakin kyllä tuonut esille, mutta tämä esim. Isäntämaasopimukseen liittyvä vatvominen on poikkeuksellisen tyhmää. Annetaan kuva että NATO tulee ilman lupaa tänne ja hyökkää Venäjän Baltia-valloitusjoukkoja vastaan ja sitten joudumme yksin Venäjän vastatoimien kohteeksi.
Itse näen todennäköisimmän skenaarion päinvastoin. Jos NATO päästetään iskemään Venäjän Baltia-hyökkääjiä vastaan alueeltamme, tapahtuu se eduskunnan siunauksella ja arvatkaapa mikä on ehtona? Niinpä niin, erillissopimuksella 5. Artiklaan verrattavat turvatakuut myös Suomelle.
NATO vouhkaamisella ja Venäjän uhalla media peitti vaalien kannalta olennaisemmat asiat.
Koska se epäonnistuessaan sulkee nato-jäsenyyden ja samalla antaa Suomen Venäjän etupiiriin lopullisesti.Miksi?
Koska se epäonnistuessaan sulkee nato-jäsenyyden ja samalla antaa Suomen Venäjän etupiiriin lopullisesti.
Jäädään tyhjän päälle jos ne sanoo ei.Miksi?
Jos lopputulos on merkityksetön, Suomen länsimaa-asema on yhdentekevää niin näin on.Eihän demokratiassa ole "epäonnistuneita vaaleja"?
Jäädään tyhjän päälle jos ne sanoo ei.
Kestää liian kauan ja Venäjä pääsee painostamaan.
Poliitikoilla on paremmat mahdollisuudet perehtyä asiaan
Suurin osa Suomalaisista on aivan pihalla koko asiasta eivätkä kaikki edes halua kuullakaan tosiasioita.
Päättämään ne poliitikot on valittu eikä piilottelemaan kansanäänestyksen taakse.
Ei minkään kansanäänestyksen tulos ole ikuinen. Voihan EU jäsenyydestäkin esimerkiksi järjestää uuden äänestyksen.Koska se epäonnistuessaan sulkee nato-jäsenyyden ja samalla antaa Suomen Venäjän etupiiriin lopullisesti.
Aivan sama tilanne jatkuisi kuin nyttenkin.Jäädään tyhjän päälle jos ne sanoo ei.
Venäjän reaktioaika on joka tapauksessa pienempi kuin jäsenhakemukseen menevä aika. Ukrainassa alle 5 päivää ja Georgiassa puhutaan tunneista.Kestää liian kauan ja Venäjä pääsee painostamaan.
Ei ole hirveästi auttanut.Poliitikoilla on paremmat mahdollisuudet perehtyä asiaan
Kansa ehkä vaivautuisi tutustumaan jos asiasta järjestettäisiin äänestys ja saataisiin kunnon keskustelua. Ja tavallaan kansa saisi päättää itse kohtalonsa.Suurin osa Suomalaisista on aivan pihalla koko asiasta eivätkä kaikki edes halua kuullakaan tosiasioita.
Onko Suomen turvallisuuspoliittinen asema jotenkin epäolennaista?
Ajoitus on siis merkityksetöntä?Ei minkään kansanäänestyksen tulos ole ikuinen. Voihan EU jäsenyydestäkin esimerkiksi järjestää uuden äänestyksen.
Kansa ehkä vaivautuisi tutustumaan jos asiasta järjestettäisiin äänestys ja saataisiin kunnon keskustelua. Ja tavallaan kansa saisi päättää itse kohtalonsa.
Jos lopputulos on merkityksetön, Suomen länsimaa-asema on yhdentekevää niin näin on.
Jotenkin ajattelin, että juuri sinä et olisi naivi.