Tummennus sivuun kirjoittaneen.
Menee vähän paksuksi väittää, etten hyväksyisi demokratiaa.
Luulin, että ajatusketju sen väitteen suhteen oli päivänselvä, mutta näköjään tämä pitää vääntää rautalangasta. Demokratia tarkoittaa sitä, että toimitaan kansan tahdon mukaisesti. Kansan tahto on tietenkin huonosti määritelty käsite silloin, kun kaikki kansalaiset eivät ole samaa mieltä, mutta lähes aina demokratiasta puhuttaessa tällä tarkoitetaan enemmistön tahtoa. Sinä olet tässä keskustelunhaarassa halunnut, että asevelvollisuuden suhteen tehtäisiin mahdollisen NATO-jäsenyyden yhteydessä sellainen poliittinen päätös, että sitä ei helpolla voisi muuttaa (tai tätä kai tarkoitat "sitoutumisella"). Tässä kontekstissa se tarkoittaa sitä, ettei enemmistö voisi sitä muuttaa. Missään muussa tulkinnassa ei ole mitään järkeä. Vähemmistö ei luonnollisesti voi sitä muuttaa, vaikkei mitään tuollaista päätöstä tehtäisikään. Se, että haluat estää enemmistöä tekemästä tahtonsa mukaista päätöstä, on demokratian ajatuksen vastaista. Tuliko asia nyt tarpeeksi rautalangasta väännettyä?
Olen sanonut, että demokratioissa tällaisten tilanteiden luominen on perusteltua silloin, jos halutaan suojata vähemmistö tai yksilöt enemmistön heihin mahdollisesti kohdistamalta sorrolta, mutta tämä kohta ei koske asevelvollisuutta (siis siihen suuntaan, että sen lopettamisessa olisi kyse vähemmistöön kohdistamasta sorrosta, toiseen suuntaan asian voikin ajatella olevan vähemmistön sortoa ottaen huomioon, että SA-asevelvollisuusarmeijan vahvuus vastaa jotain 5%:a kansasta)
Vääristeltyjen väitteiden laittaminen toisen suuhun saa epäilemään, että tarkoituksesi on vain trollata. Vai onko vain niin, ettei asian monimutkaisuus aukea? Voin yrittää vielä kerran vääntää rautalangasta, jospa vaikka pääsisit keskustelun tasolle. Eli Suomen maantieteellä, väestöllä ja verotuloilla ei ole tulevaisuudessakaan ole parempaa ja kustannustehokkaampaa tapaa uskottavasti puolustaa koko maata kuin asevelvollisuus.
Miten niin ei ole? Mikä asevelvollisuudesta tekee
kansantalouden tasolla kustannustehokkaan? Laskelmien mukaan se ei sitä ole. Tai ole hyvä ja esitä minulle laskelma, joka osoittaa asevelvollisuuden kansantaloudellisesti kustannustehokkaaksi. Vastakkaista esittäviä on olemassa. Sen puolesta en ole nähnyt yhtään.
On kuitenkin mahdollista, että NATOn turvatakuiden myötä tästä totuudesta ei piitata ja arvioidaan ammattiarmeijan ja NATOn turvatakuiden riittävän. Toisissa yhteyksissä on puhuttu, että Suomi voisi ryhtyä vapaamatkustajaksi NATOssa. Asiaa käsitellään foorumilla muissakin ketjuissa. Kehotan tutustumaan.
Juuri tuossa osoitat uskomattoman halveksuntasi demokratiaa kohtaan. Jos asia sinusta on totuus, ei tarkoita, että se on sitä kaikista muista ihmisistä saati, että se olisi objektiivisesti sitä. Demokratian perusidea on juuri siinä, että kaikkien mielipiteitä kunnioitetaan, jos ei suoraan, niin vähintäänkin edustajien kautta. Sinä sen sijaan haluat juntata oman kantasi "totuudeksi". Halveksut siis muiden mielipiteitä sen suhteen, että ne pitäisi ottaa samanvertaisina sinun mielipiteesi rinnalla huomioon, ja sitä kautta koko demokratian periaatetta.
Tottakai tarkoitus olisi suojella asevelvollisuutta, siitähän koko keskustelu lähti liikkeelle. Minusta on semantiikkaa kiistellä siitä onko perustuslaki tavallisen lainsäädännön kahle vai ei.
Mikä tuossa on semantiikkaa? No, voit minun puolestani käyttää tuon sanan "kahle" sijaan jotain muuta, jos siltä tuntuu, mutta periaate on joka tapauksessa se, että perustuslakien idea on estää säätämästä helpolla lakeja, jotka rikkoisivat niitä perustuslakiin kirjattuja asioita.
Millä muulla tai paremmalla tavalla itse turvaisit Suomen sitoutumisen asevelvollisuuteen? Jos sinulla on paremmin perusteltu malli, jolla asevelvollisuuteen sitoudutaan, niin voimme kyllä noudattaa sitten sitä.
Niin, minä kyseenalaistin sitoutumisen asevelvollisuuteen ja perustelin sitä sillä, että kyse olisi demokratian halveksunnasta. Estäisimme tulevaisuuden sukupolvia tekemästä demokraattisesti päätöksiä, joita he itse pitäisivät itselleen parhaina. Siis vaikka hyväksyisimme sen lähtökohdan, että asevelvollisuus on tällä hetkellä Suomelle paras (tästä voidaan keskustella siinä asevelvollisuusketjussa), niin meillä ei ole mitään syytä estää tulevaisuuden sukupolvia valitsemasta heille parasta maanpuolustusmenetelmää.