Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
Arto Räty ottaa kantaa:

Puolustusministeriön väistyvä kansliapäällikkö Arto Räty peräänkuuluttaa laaja-alaista tarkastelua Nato-jäsenyyden eduista ja haitoista, mukaan lukien Venäjä. Hallituksen on tarkoitus arvioida tällä vaalikaudella mahdollisen Nato-jäsenyyden vaikutukset Suomelle.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/arto raty nato-44919

Tällainen laaja-alainen ja perusteellinen tarkastelu eduista ja haitoista on tarpeen eikä sellaista ole oikeasti tähän mennessä tehty. Tärkeää on, että tarkastelu tehdään objektiivisesti eikä ns. "tilaustyönä", jolloin sen päätelmäosan sisällön arvaa hyvin etukäteen.

Tähän asti on vain kiihkoiltu Nato-jäsenyyden puolesta ja perusteltu sen tarvetta milloin äärimmilleen demonisoidun Venäjän pelolla, sieltä hiirien vetämällä kurpitsakärryllä päälle ryntäävällä miljoona-armeijalla, tai milloin taas jäsenyyttä on perusteltu puhtaan rehellisesti halulla päästä pois "keittiöhommista", eli eri kehitysmaihin sotimaan muiden sotia ja edistämään vieraiden suurvaltojen taloudellisia- ja geopoliittisia intressejä. Vaihtoehtoisesti asiaa on tarkasteltu punavihreiden lasien läpi ja viitattu realiteeteille kintaalla.

@Bushmaster Ruotsi ei milloinkaan ole ollut luotettava kumppani maanpuolustukseen liittyvissä asioissa ja parhaimmillaankin Ruotsi on lähinnä pyrkinyt hyödyntämään Suomen asemaa. Länsinaapurin opportunisteille muistutettakoon, että samalla tavalla myös Suomi voi nykyisessä aikaisempaa kireämmässä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa hyvinkin yllättäen ryhtyä täysin epäluotettavaksi ja arvaamattomaksi kumppaniksi Ruotsille. Sitä Ruotsi ei varmasti halua, koska siinä kuviossa sillä jää mustapekkakortti käteen. Suomen kanssa ei Ruotsin kannata pelleillä.
 
Tällainen laaja-alainen ja perusteellinen tarkastelu eduista ja haitoista on tarpeen eikä sellaista ole oikeasti tähän mennessä tehty. Tärkeää on, että tarkastelu tehdään objektiivisesti eikä ns. "tilaustyönä", jolloin sen päätelmäosan sisällön arvaa hyvin etukäteen.

Tähän asti on vain kiihkoiltu Nato-jäsenyyden puolesta ja perusteltu sen tarvetta milloin äärimmilleen demonisoidun Venäjän pelolla, sieltä hiirien vetämällä kurpitsakärryllä päälle ryntäävällä miljoona-armeijalla, tai milloin taas jäsenyyttä on perusteltu puhtaan rehellisesti halulla päästä pois "keittiöhommista", eli eri kehitysmaihin sotimaan muiden sotia ja edistämään vieraiden suurvaltojen taloudellisia- ja geopoliittisia intressejä. Vaihtoehtoisesti asiaa on tarkasteltu punavihreiden lasien läpi ja viitattu realiteeteille kintaalla.

@Bushmaster Ruotsi ei milloinkaan ole ollut luotettava kumppani maanpuolustukseen liittyvissä asioissa ja parhaimmillaankin Ruotsi on lähinnä pyrkinyt hyödyntämään Suomen asemaa. Länsinaapurin opportunisteille muistutettakoon, että samalla tavalla myös Suomi voi nykyisessä aikaisempaa kireämmässä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa hyvinkin yllättäen ryhtyä täysin epäluotettavaksi ja arvaamattomaksi kumppaniksi Ruotsille. Sitä Ruotsi ei varmasti halua, koska siinä kuviossa sillä jää mustapekkakortti käteen. Suomen kanssa ei Ruotsin kannata pelleillä.

No kysytäämpäs objektiivisesti, otetaan otantana kuusi sattumalta valittua suomalaista kylää ja kaupuntia ja hätistellään kansalaisia kysyen: "jos Suomeen kohdistuu sotilaallinen uhka, niin mistäpä päin se tuleepi"? Mitäpä lottoatte, mitä suomalaiset vastaavat? Niimpä, eiköhän tämä puoli asiasta ole varsin selvä.

A. Stubb korosti todella jykevästi, ettei russofobiaan ole aihetta eikä syytä. No eipä tietysti ole. Kunhan vaan liitytään Natoon? Vai mitä tämä kansakunnankaapin päälle tormaissut ministeri oikein tarkoitti?

Neukku kaatui kohta 25 vuotta sitten. Eikä riittänyt vielä 25 vuotta tekemään laaja-alaistutkimusta? Jos ei, niin mikähän aika siihen mahtaa riittää, olisiko sata vuotta sopiva?

Parhaimmillaankin kansliakenraalin ulostulosta käynnistyy taas sellainen vatulointi, että sipilöinti on siihen nähden pikku juttu. Ja mitään valmista, uskallan sanoa, ei tule.

Itse asia on täysin selvä. Jos Natoon liitytään niin siihen liitytään sen takia, että halutaan liittoutumalla saada turvaa Venäjää vastaan. Tästä on siis kyse. Jos tuo himoittu luukku on ammollaan odottaen uusia liittoutujia, niin mitä ihmettä tässä oikein laaja-alaistutkitaan? Ketä varten tuo tutqimus tarvitaan? Suomalaisille asia on varmasti aivan selvä. Kenelle tätä vielä pitää tehdä selväksi ja tähdentää?

Sanokaa wanhan sanoneen: kenraali otti roolin, jossa käynnistellään wanhaa kunnon Nato-optio-kortin-heilutus-talkoota......
 
No kysytäämpäs objektiivisesti, otetaan otantana kuusi sattumalta valittua suomalaista kylää ja kaupuntia ja hätistellään kansalaisia kysyen: "jos Suomeen kohdistuu sotilaallinen uhka, niin mistäpä päin se tuleepi"? Mitäpä lottoatte, mitä suomalaiset vastaavat? Niimpä, eiköhän tämä puoli asiasta ole varsin selvä.

A. Stubb korosti todella jykevästi, ettei russofobiaan ole aihetta eikä syytä. No eipä tietysti ole. Kunhan vaan liitytään Natoon? Vai mitä tämä kansakunnankaapin päälle tormaissut ministeri oikein tarkoitti?

Neukku kaatui kohta 25 vuotta sitten. Eikä riittänyt vielä 25 vuotta tekemään laaja-alaistutkimusta? Jos ei, niin mikähän aika siihen mahtaa riittää, olisiko sata vuotta sopiva?

Parhaimmillaankin kansliakenraalin ulostulosta käynnistyy taas sellainen vatulointi, että sipilöinti on siihen nähden pikku juttu. Ja mitään valmista, uskallan sanoa, ei tule.

Itse asia on täysin selvä. Jos Natoon liitytään niin siihen liitytään sen takia, että halutaan liittoutumalla saada turvaa Venäjää vastaan. Tästä on siis kyse. Jos tuo himoittu luukku on ammollaan odottaen uusia liittoutujia, niin mitä ihmettä tässä oikein laaja-alaistutkitaan? Ketä varten tuo tutqimus tarvitaan? Suomalaisille asia on varmasti aivan selvä. Kenelle tätä vielä pitää tehdä selväksi ja tähdentää?

Sanokaa wanhan sanoneen: kenraali otti roolin, jossa käynnistellään wanhaa kunnon Nato-optio-kortin-heilutus-talkoota......

Kyllä tämä optioveiviltä haisee. Koko turpoajattelu on maannut kohta 15 vuotta kahden teesin varassa: 1) Oma uskottava (puolustuksen voimavaroja lisättävä) ja 2) Nato-jäsenyys pysyy vaihtoehtona.

Tosiasiassa meillä ei ole välttämättä kumpaakaan.
 
Jos Ruotsi menee ja me jäädään lähtökuoppiin keskustelussakin, niin siinähän sitten ollaan. Turha sen jälkeen puhua muusta päätöksenteosta kuin Tehtaankadun ohjeiden tottelemisesta. Kuka ja kutka tällaista toivovat?

Liittyykö tämä toisen ketjun aiheeseen, se että sellaista keskustelua ei voida käydä jossa liittyminen olisi oikea vaihtoehto siis vaihtoehto? Hiukan kuin naisten liittyminen perinteiseen brittiläiseen golfklubiin, se on täysin mahdollista, mitään estettä ei ole mutta sellaista vain ei ole koskaan tapahtunut. Tosin tuo on murtunut mutta tämä toinen ei.
 
Jos Ruotsi menee ja me jäädään lähtökuoppiin keskustelussakin, niin siinähän sitten ollaan. Turha sen jälkeen puhua muusta päätöksenteosta kuin Tehtaankadun ohjeiden tottelemisesta. Kuka ja kutka tällaista toivovat?

Liittyykö tämä toisen ketjun aiheeseen, se että sellaista keskustelua ei voida käydä jossa liittyminen olisi oikea vaihtoehto siis vaihtoehto? Hiukan kuin naisten liittyminen perinteiseen brittiläiseen golfklubiin, se on täysin mahdollista, mitään estettä ei ole mutta sellaista vain ei ole koskaan tapahtunut. Tosin tuo on murtunut mutta tämä toinen ei.

Venäjä ei päästä, Usa ei halua ja suomalaiset ei tykkää. Liity siinä sitten.
Meidän kohtalo kansana on satojen vuosien aikajanalla taistella olemassa olostamme ja välillä meidät miehitetään ja kärsitään parisataa vuotta tyranniaa. Ei kysymys ole siitä että liittyykö suomi kansana läntiseen puolustusliittoon.Tokkopa liittyy. Kysymys on siitä että kuinka monta sataa vuotta kansa säilyy, vai säilyykö ikuisesti kuitenkin. Satavuotta itsenäisyyttä on kuitenkin jo aika saavutus tässä asemassa, mutta ei tuo ihantalan ja summan uhriveri kyllä kahtasataa vuotta kanna. Kansa on säilynyt myös vieraan vallan alla vuosisatoja.

Olen minäkin joskus lähtenty mukaan mukagalluppeihin missä Jaa-kanta on yhtäkkiä nousussa ja samalla löytänyt niitä harvinaisia lausuntoja Natoherroilta että tervetuloa. Sitten olen aina tullut järkiini. Jos joku edes voisi sen piirtään ja selittää, niin että lapsikin ymmärtää kuinka Suomi liittyy natoon. Sitten voisi vähän helpottaa. Sellaista kaveria ei ole vielä löytynty. Haihattelua senkin edestä.
 
Tällainen laaja-alainen ja perusteellinen tarkastelu eduista ja haitoista on tarpeen eikä sellaista ole oikeasti tähän mennessä tehty. Tärkeää on, että tarkastelu tehdään objektiivisesti eikä ns. "tilaustyönä", jolloin sen päätelmäosan sisällön arvaa hyvin etukäteen.

Ketkä sen tekisivät? Eihän siinä päästä edes alkuun, kun edes vihollisen tulosuunnasta ei päästä yksimielisyyteen.

Komiteatyönä tehtynä ei päästä muutoin kaikkia tyydyttävään poliittisesti korrektiin kompromissiin kuin toteamaan "Venäjä on mahdollisuus", "suomalainen puolustus nojaa asevelvollisuuteen", "liittoutumista ei suljeta pois (tässäkään ei uskalleta kirjoittaa nelikirjaimista nimeä, jota osa pitää pedonmerkkinä)" ja muuta radio jerevanin lähetysvirtaa.
 

Venäjän päivitetty turvallisuusstrategia: Naton laajeneminen uhka turvallisuudelle


Perjantai 1.1.2016 klo 12.49
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016010120896101_ul.shtml

Venäjän päivitetyn turvallisuusstrategian mukaan Naton laajeneminen on uhka Venäjän turvallisuudelle, kertoo BBC.

Presidentti Vladimir Putin on hyväksynyt päivitetyn strategian. Sen mukaan Yhdysvallat ja sen liittolaiset pyrkivät vaikuttamaan Venäjän sisä- ja ulkopolitiikkaan sekä hallitsemaan globaalisti. Strategian mukaan Venäjä vahvistaa asevoimiaan uusien turvallisuusuhkien vuoksi.

Venäjä päivittää turvallisuusstrategian joka kuudes vuosi. Putin allekirjoitti päivityksen uudenvuodenaattona.

Perinteisessä uudenvuodenpuheessaan Putin osoitti uutistoimisto Tassin mukaan erityiset kiitokset kaikille venäläisille sotilaille, jotka osallistuvat kansainvälistä terrorismia vastaan käytävään sotaan ja jotka valvovat Venäjän kansallisia intressejä kaukana kotoa.



Putin allekirjoitti: Nato on turvallisuusuhka Venäjälle
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/venaja_nato_turvallisuusuhka-44966
 
No kovin järkevältä ei tunnu se, että Suomi ottaa kaikki haitat integraatiota, mutta ei hyötyjä, joita ilmeisesti NATO olisi. Toki NATO voisi tuoda Baltian kautta uusia riskejä Suomelle,.

Venäjän armeijasta saattaa muuten tulla aika tsuhna. Slaavilaiset ovat kuolemassa sukupuuttoon ja mikähän on aasialaisten tai islamistien motivaatio Venäjää kohtaan? NATOn avulla Suomen ei ainakaan Venäjää tarvitsisi pelätä.
 
Ruotsissa on tänään/eilen julkaistu voimakas vetoomus Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyyden puolesta. Asialla ovat maan parhaat turvallisuus- ja puolustuspolitiikan asiantuntijat ml. useita entisiä Ruotsin Moskovan suurlähettiläitä (allekirjottajien joukoss on kaikkiaan 11 suurlähettilästä!) Mikä mahtaa kohta olla Suomen sitsi?

”Älkäämme antako venäjänpelon estää hakemasta Naton jäsenyyttä”


http://www.dn.se/debatt/lat-inte-rysskracken-hindra-oss-fran-att-ga-med-i-nato/

DN Debatt
”Låt inte rysskräcken hindra oss från att gå med i Nato”


Publicerad Igår

bigOriginal.jpg

Gemensam militär förmåga i Östersjöområdet, inom Natos ram med Sverige och Finland som medlemmar, vore det bästa sättet att avskräcka aggression, skriver artikelförfattarna. Bilden: HMS Gotland i Nato-övning utanför Norge 2015. Foto: Amanda S. Kitchner IBL
Svenska intressen ska styra. Ett svenskt Natomedlemskap skulle medföra rysk irritation eftersom det minskar de ryska möjligheterna att militärt dominera grannländer. Men det är befängt att tro att det skulle betyda en reellt ökad krigsrisk. Ett Sverige i Nato skulle stärka säkerheten i Östersjöområdet, skriver 25 försvarsdebattörer.




Rätta artikel
Sverige måste bestämma sin säkerhetspolitik utifrån sina egna nationella intressen. I dagens situation främjas dessa bäst genom att tillsammans med demokratiska stater, inklusive Finland, bygga säkerhet och solidaritet i det nordisk-baltiska området. Om det nordisk-baltiska området är säkert, trovärdigt militärt försvarat och fredligt gynnar detta inte bara Sverige utan hela Europa.

För Sverige innebär detta att ett svenskt Nato-medlemskap är nödvändigt. Som Natomedlem skulle Sverige bli militärt integrerat i världens starkaste och historiens hittills kanske mest framgångsrika allians, i vilken i stort sett alla de länder som är viktigast för oss ingår. Vi skulle få ett avsevärt ökat internationellt inflytande på alla de säkerhetspolitiska frågor som berör oss, och vi skulle äntligen framgångsrikt kunna genomföra det som den nuvarande regeringen redan vill: ett djupgående försvars- och säkerhetspolitiskt samarbete med de nordisk-baltiska länderna och USA. Till skillnad från vad som nu planeras skulle detta samarbete även gälla kris- och krigstid, vilket är en avgörande skillnad till det bättre.


Det är inget fel på fredstida samarbeten, men de kan inte stanna vid önsketänkande vad gäller ofred och konflikter. Integrerad försvarsplanering och gemensam militär förmåga i Östersjöområdet, inom Natos ram och med Sverige och Finland som alliansmedlemmar, vore det bästa sättet att avskräcka alla former av aggression i detta område.

Ett Sverige i Nato skulle alltså stärka säkerheten i Östersjöområdet, medan ett Sverige utanför alliansen ökar osäkerheten. Även om den ryske presidenten Putin just nu har fokus på Mellanöstern fortsätter hans försök att destabilisera grannarna, i synnerhet de f d Sovjetrepublikerna. ”Sovjetunionens sönderfall var seklets stora geopolitiska katastrof”, yttrade han 2005. Historien visar att det är klokt att ta auktoritära och aggressiva ledare på orden. Det gör de baltiska staterna och Nato som efter Georgienkriget 2008 började planera för att kunna möta olika militära hot mot Baltikum.

Detta angår Sverige i allra högsta grad. ”Det går inte att se militära konflikter i vårt närområde som skulle påverka endast ett land”, sägs i Solidaritetsförklaringen i försvarsbeslutet 2009 och upprepas i regeringens utrikesdeklaration varje år. Kriser eller krigshandlingar i Östersjöområdet skulle omedelbart och oundvikligen dra in Sverige. Det bekräftas tydligt av det ryska miltära agerandet på senare år. Förutom stora invasionsövningar, som inger balterna oro, har vi sett alarmerande flygverksamhet, synbarligen övning av insatser mot svenskt territorium.

Ett krigsscenario i Baltikum är sannolikt det enda läge som skulle kunna innebära ett hot mot Sverige under överskådlig tid. Ett svenskt Nato-medlemskap är nödvändigt också för att avvärja ett sådant hot – och för att skapa en stabilitet som förebygger krig. Vår säkerhet är oupplösligt förenad med övriga Östersjöstaters säkerhet.

Förvisso är de baltiska staternas Natomedlemskap i dag en återhållande faktor mot öppen militär aggression. Men tvärsäkra profetior om att militärt våld kan uteslutas hörde vi även före Krimannekteringen och kriget i östra Ukraina.



Flera före detta Warszawapaktsstater och sovjetrepubliker, vissa med långa landgränser till Ryssland, har varit Nato-medlemmar i över ett decennium utan att krig utbrutit. Samma debattörer som varnar för ökad spänning brukar hävda att Ryssland aldrig skulle angripa ett Nato-land. Varför skulle just ett svenskt Nato-inträde utlösa det otänkbara kriget?


De baltiska staterna känner sig inte helt säkra enbart med garantin enligt Natostadgans artikel 5, den ömsesidiga säkerhetsgarantin. De inser att det finns alltför många tänkbara situationer då frestelsen för ett ryskt angrepp blir övermäktig. De ser att Putins makt alltmer bygger på att han kan vidmakthålla en krigsstämning och måla upp en bild av hot mot ryska minoriteter. Balterna känner att de måste ha konkreta militära möjligheter att stå emot aggression. Deras egna försvarsmakter räcker inte till detta. Det behövs Natoförstärkningar som snabbt kan flygas in eller skeppas in i händelse av en kris. Detta övas nu tämligen frekvent.

Men en kedja är inte starkare än den svagaste länken. Och den är i dag Sverige. Förstärkningar måste flygas in över oss, flygbaser i Sverige är viktiga för flygunderstöd. Vare sig vi vill eller inte kommer vi att dras in i en väpnad konflikt.

Fortsättningen på Solidaritetsförklaringen lyder: ”Sverige kommer inte att förhålla sig passivt om en katastrof eller ett angrepp skulle drabba ett annat medlemsland [i EU] eller nordiskt land. Vi förväntar oss att dessa länder agerar på samma sätt om Sverige drabbas. Sverige bör därför kunna såväl ge som ta emot militärt stöd.”

För att ett sådant stöd skall vara verkningsfullt och avskräckande, och för att våra soldater inte ska utsättas för onödiga risker, måste aktionerna förberedas och övas. Det kräver Natomedlemskap. Medlemskapet är emellertid inget surrogat för ett nationellt försvar. Självklart måste vi också förstärka detta. Det är också förutsättningen för att vi själva ska kunna få den hjälp som vi ”förväntar oss”.

Hur välgrundade är dessa förväntningar? Kommer Nato till vår hjälp såsom vi hoppades under det kalla kriget, trots att vi stod utanför alliansen, på grund av västs strategiska intresse av att vi skulle överleva? Det är inte omöjligt, men problemet är att som icke-medlemmar kommer vi inte att ha något att säga till om vare sig vad gäller hjälpens art, eller hur den gagnar våra nationella intressen. Och har den inte förberetts kan den också komma för sent. Som icke-medlemmar i alliansen kan vi hur som helst aldrig räkna med den.

Det vanligaste argumentet mot svenskt Nato-medlemskap är att det skulle öka spänningen i Östersjöområdet. Det är alldeles sant om man med ökad spänning menar rysk irritation och hotfullt ryskt propagandakrig. Så har reaktionen varit mot varje Natoutvidgning. Den ryska regimen och dess apologeter i väst hävdar att Ryssland känner sig hotat militärt. Vad det handlar om är i stället att Natos utvidgning minskar de ryska möjligheterna att militärt dominera grannländer, tidigare delar av Sovjetimperiet eller dess satellitsfär.

Om man däremot med ökad spänning menar reellt ökad krigsrisk är argumentet befängt. Flera före detta Warszawapaktsstater och sovjetrepubliker, vissa med långa landgränser till Ryssland, har varit Natomedlemmar i över ett decennium utan att krig utbrutit. Samma debattörer som varnar för ökad spänning brukar hävda att Ryssland aldrig skulle angripa ett Natoland. Varför skulle just ett svenskt Nato-inträde utlösa det otänkbara kriget?

Den ”rysskräcken”, rädslan att provocera Ryssland, kan vi lägga åt sidan och i stället handla efter svenska intressen. Senare års händelser har visat att det som provocerar Putin att bruka våld är offrens svaghet.

DN Debatt. 7 januari 2016
Läs fler artiklar på DN Debatt.



Frank Belfrage, ambassadör, kab. sekr. 2006–2014, Tomas Bertelman, ambassadör, Staffan Carlsson, ambassadör, Lars Grundberg, ambassadör, Bengt Gustafsson, general, ÖB 1986–1994, Catherine von Heidenstam, ambassadör, Ulf Henricsson, överste 1. graden, Johanne Hildebrandt, krigskorrespondent, Bo Hugemark, överste, Diana Janse, ambassadör, Jan Leijonhielm, Rysslandsexpert, Anders Milton, f d ordf Röda korset, Folk & försvar, Johan Molander, ambassadör, Karlis Neretnieks, generalmajor, fd rektor FHS, Stefan Olsson, fil dr, Sven-Olof Petersson, ambassadör, Tomas Ries, lektor FHS, Erik Rossander, generalmajor, fd chef Must, Henrik Salander, ambassadör, Björn Skala, ambassadör, Katarina Tracz, Tankesmedjan Frivärld, Johan Tunberger, säk pol analytiker, Fredrik Vahlquist, ambassadör, Mike Winnerstig, fil dr, Manne Wängborg, ambassadör
 
Ruotsissa on tänään/eilen julkaistu voimakas vetoomus Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyyden puolesta. Asialla ovat maan parhaat turvallisuus- ja puolustuspolitiikan asiantuntijat ml. useita entisiä Ruotsin Moskovan suurlähettiläitä (allekirjottajien joukoss on kaikkiaan 11 suurlähettilästä!) Mikä mahtaa kohta olla Suomen sitsi?

”Älkäämme antako venäjänpelon estää hakemasta Naton jäsenyyttä”


http://www.dn.se/debatt/lat-inte-rysskracken-hindra-oss-fran-att-ga-med-i-nato/

DN Debatt
”Låt inte rysskräcken hindra oss från att gå med i Nato”


Publicerad Igår

bigOriginal.jpg

Gemensam militär förmåga i Östersjöområdet, inom Natos ram med Sverige och Finland som medlemmar, vore det bästa sättet att avskräcka aggression, skriver artikelförfattarna. Bilden: HMS Gotland i Nato-övning utanför Norge 2015. Foto: Amanda S. Kitchner IBL
Svenska intressen ska styra. Ett svenskt Natomedlemskap skulle medföra rysk irritation eftersom det minskar de ryska möjligheterna att militärt dominera grannländer. Men det är befängt att tro att det skulle betyda en reellt ökad krigsrisk. Ett Sverige i Nato skulle stärka säkerheten i Östersjöområdet, skriver 25 försvarsdebattörer.




Rätta artikel
Sverige måste bestämma sin säkerhetspolitik utifrån sina egna nationella intressen. I dagens situation främjas dessa bäst genom att tillsammans med demokratiska stater, inklusive Finland, bygga säkerhet och solidaritet i det nordisk-baltiska området. Om det nordisk-baltiska området är säkert, trovärdigt militärt försvarat och fredligt gynnar detta inte bara Sverige utan hela Europa.

För Sverige innebär detta att ett svenskt Nato-medlemskap är nödvändigt. Som Natomedlem skulle Sverige bli militärt integrerat i världens starkaste och historiens hittills kanske mest framgångsrika allians, i vilken i stort sett alla de länder som är viktigast för oss ingår. Vi skulle få ett avsevärt ökat internationellt inflytande på alla de säkerhetspolitiska frågor som berör oss, och vi skulle äntligen framgångsrikt kunna genomföra det som den nuvarande regeringen redan vill: ett djupgående försvars- och säkerhetspolitiskt samarbete med de nordisk-baltiska länderna och USA. Till skillnad från vad som nu planeras skulle detta samarbete även gälla kris- och krigstid, vilket är en avgörande skillnad till det bättre.


Det är inget fel på fredstida samarbeten, men de kan inte stanna vid önsketänkande vad gäller ofred och konflikter. Integrerad försvarsplanering och gemensam militär förmåga i Östersjöområdet, inom Natos ram och med Sverige och Finland som alliansmedlemmar, vore det bästa sättet att avskräcka alla former av aggression i detta område.

Ett Sverige i Nato skulle alltså stärka säkerheten i Östersjöområdet, medan ett Sverige utanför alliansen ökar osäkerheten. Även om den ryske presidenten Putin just nu har fokus på Mellanöstern fortsätter hans försök att destabilisera grannarna, i synnerhet de f d Sovjetrepublikerna. ”Sovjetunionens sönderfall var seklets stora geopolitiska katastrof”, yttrade han 2005. Historien visar att det är klokt att ta auktoritära och aggressiva ledare på orden. Det gör de baltiska staterna och Nato som efter Georgienkriget 2008 började planera för att kunna möta olika militära hot mot Baltikum.

Detta angår Sverige i allra högsta grad. ”Det går inte att se militära konflikter i vårt närområde som skulle påverka endast ett land”, sägs i Solidaritetsförklaringen i försvarsbeslutet 2009 och upprepas i regeringens utrikesdeklaration varje år. Kriser eller krigshandlingar i Östersjöområdet skulle omedelbart och oundvikligen dra in Sverige. Det bekräftas tydligt av det ryska miltära agerandet på senare år. Förutom stora invasionsövningar, som inger balterna oro, har vi sett alarmerande flygverksamhet, synbarligen övning av insatser mot svenskt territorium.

Ett krigsscenario i Baltikum är sannolikt det enda läge som skulle kunna innebära ett hot mot Sverige under överskådlig tid. Ett svenskt Nato-medlemskap är nödvändigt också för att avvärja ett sådant hot – och för att skapa en stabilitet som förebygger krig. Vår säkerhet är oupplösligt förenad med övriga Östersjöstaters säkerhet.

Förvisso är de baltiska staternas Natomedlemskap i dag en återhållande faktor mot öppen militär aggression. Men tvärsäkra profetior om att militärt våld kan uteslutas hörde vi även före Krimannekteringen och kriget i östra Ukraina.



Flera före detta Warszawapaktsstater och sovjetrepubliker, vissa med långa landgränser till Ryssland, har varit Nato-medlemmar i över ett decennium utan att krig utbrutit. Samma debattörer som varnar för ökad spänning brukar hävda att Ryssland aldrig skulle angripa ett Nato-land. Varför skulle just ett svenskt Nato-inträde utlösa det otänkbara kriget?


De baltiska staterna känner sig inte helt säkra enbart med garantin enligt Natostadgans artikel 5, den ömsesidiga säkerhetsgarantin. De inser att det finns alltför många tänkbara situationer då frestelsen för ett ryskt angrepp blir övermäktig. De ser att Putins makt alltmer bygger på att han kan vidmakthålla en krigsstämning och måla upp en bild av hot mot ryska minoriteter. Balterna känner att de måste ha konkreta militära möjligheter att stå emot aggression. Deras egna försvarsmakter räcker inte till detta. Det behövs Natoförstärkningar som snabbt kan flygas in eller skeppas in i händelse av en kris. Detta övas nu tämligen frekvent.

Men en kedja är inte starkare än den svagaste länken. Och den är i dag Sverige. Förstärkningar måste flygas in över oss, flygbaser i Sverige är viktiga för flygunderstöd. Vare sig vi vill eller inte kommer vi att dras in i en väpnad konflikt.

Fortsättningen på Solidaritetsförklaringen lyder: ”Sverige kommer inte att förhålla sig passivt om en katastrof eller ett angrepp skulle drabba ett annat medlemsland [i EU] eller nordiskt land. Vi förväntar oss att dessa länder agerar på samma sätt om Sverige drabbas. Sverige bör därför kunna såväl ge som ta emot militärt stöd.”

För att ett sådant stöd skall vara verkningsfullt och avskräckande, och för att våra soldater inte ska utsättas för onödiga risker, måste aktionerna förberedas och övas. Det kräver Natomedlemskap. Medlemskapet är emellertid inget surrogat för ett nationellt försvar. Självklart måste vi också förstärka detta. Det är också förutsättningen för att vi själva ska kunna få den hjälp som vi ”förväntar oss”.

Hur välgrundade är dessa förväntningar? Kommer Nato till vår hjälp såsom vi hoppades under det kalla kriget, trots att vi stod utanför alliansen, på grund av västs strategiska intresse av att vi skulle överleva? Det är inte omöjligt, men problemet är att som icke-medlemmar kommer vi inte att ha något att säga till om vare sig vad gäller hjälpens art, eller hur den gagnar våra nationella intressen. Och har den inte förberetts kan den också komma för sent. Som icke-medlemmar i alliansen kan vi hur som helst aldrig räkna med den.

Det vanligaste argumentet mot svenskt Nato-medlemskap är att det skulle öka spänningen i Östersjöområdet. Det är alldeles sant om man med ökad spänning menar rysk irritation och hotfullt ryskt propagandakrig. Så har reaktionen varit mot varje Natoutvidgning. Den ryska regimen och dess apologeter i väst hävdar att Ryssland känner sig hotat militärt. Vad det handlar om är i stället att Natos utvidgning minskar de ryska möjligheterna att militärt dominera grannländer, tidigare delar av Sovjetimperiet eller dess satellitsfär.

Om man däremot med ökad spänning menar reellt ökad krigsrisk är argumentet befängt. Flera före detta Warszawapaktsstater och sovjetrepubliker, vissa med långa landgränser till Ryssland, har varit Natomedlemmar i över ett decennium utan att krig utbrutit. Samma debattörer som varnar för ökad spänning brukar hävda att Ryssland aldrig skulle angripa ett Natoland. Varför skulle just ett svenskt Nato-inträde utlösa det otänkbara kriget?

Den ”rysskräcken”, rädslan att provocera Ryssland, kan vi lägga åt sidan och i stället handla efter svenska intressen. Senare års händelser har visat att det som provocerar Putin att bruka våld är offrens svaghet.

DN Debatt. 7 januari 2016
Läs fler artiklar på DN Debatt.



Frank Belfrage, ambassadör, kab. sekr. 2006–2014, Tomas Bertelman, ambassadör, Staffan Carlsson, ambassadör, Lars Grundberg, ambassadör, Bengt Gustafsson, general, ÖB 1986–1994, Catherine von Heidenstam, ambassadör, Ulf Henricsson, överste 1. graden, Johanne Hildebrandt, krigskorrespondent, Bo Hugemark, överste, Diana Janse, ambassadör, Jan Leijonhielm, Rysslandsexpert, Anders Milton, f d ordf Röda korset, Folk & försvar, Johan Molander, ambassadör, Karlis Neretnieks, generalmajor, fd rektor FHS, Stefan Olsson, fil dr, Sven-Olof Petersson, ambassadör, Tomas Ries, lektor FHS, Erik Rossander, generalmajor, fd chef Must, Henrik Salander, ambassadör, Björn Skala, ambassadör, Katarina Tracz, Tankesmedjan Frivärld, Johan Tunberger, säk pol analytiker, Fredrik Vahlquist, ambassadör, Mike Winnerstig, fil dr, Manne Wängborg, ambassadör

Ruotsalaiset ovat ihan oikealla asialla..Sielläkin on yhä enemmän saanut ymmärrystä ajatus että Ruotsin pitää päättää omista turvallisuustoimistaan itsenäisesti ja vain Ruotsin omien tarpeiden pohjalta. Eikä pidä kiinnittää huomiota Venäjän haluun säilyttää ympärillään hajanainen ja pelkästään omiin resursseihinsa tukeutuvia puskurivaltioita. Venäjän politiikasta paistaa läpi että se haluaa säilyttää/pitää kiinni mahdollisuudesta vaikuttamiseen (=poliittiseen, taloudeliseen ja jopa sotilaalliseen painostukseen) naapurivaltioidensa suhteen.

Ruotsalaiset eivät ole samanlaisia kuin suomalaiset, jotka katsovat suurvallalla olevan oikeus pitää naapurimaita etupiirinään. Tai oikeastaan, meillä on sodanjälkeisen politiikan myötä totuttu siihen että kaikkien keskeisimmistä ulko- ja turvallisuuspoliittisista päätöksistämme keskustellaan aina Venäjän (aikaiemmin Neuvostoliiton) kanssa.

Nyt on vain mielenkiintoista miten ruotsalaiset näkevät Suomen osuuden mahdollisessa NATO-jäsenyydessä. Lisäksi se miten mahdolliseti NATO:n nykyiset suuret jäsenmaat suhtautuvat A) Ruotsin jäsenhakemukseen? B) Ruotsin ja Suomen yhtäaikaiseen jäsenhakemukseen?

Itämeren ympärillä varmasti kaikki (ehkä poislukien Saksa) kannattavat sekä Ruotsin että Suomen jäsenyyttä. Huolimatta kaikesta Venäjän painostuksesta ja pyrkimyksistä vaikuttaa yksittäisiin jäsenmaihin jottei Ruotsin ja Suomen jäsenyydelle annettaisi tarvittavaa yksimielistä hyväksyntää. Saksalle varmasti kelpaisi Ruotsin NATO-jäsenyys, mutta mitä Saksa ja Venäjä olisivat mieltä Suomen jäsenyydestä?

Toisekseen Suomen osalta tilanne lienee jo se että meillä ainoa mahdollisuus päästä NATO:n jäseneksi avautuu vain yhdessä Ruotsin kanssa. Voi olla että Venäjä kykenee vaikuttamaan taustalla niin ettei Suomea hyväksytä, mutta Ruotsi yksinään voisi ikäänkuin "pienempänä pahana" saada muiden NATO:n jäsenmaiden hyväksynnän. Euroopassa on muutamia NATO:n jäsenmaita jotka huomioivat yllättävän paljon Putinin/Venäjän näkemyksiä jopa osana yhteistä EU-politiikkaa. NATO:ssa on onneksi erityisasemassa USA, jonka mielipide todennäköisesti vaikuttaa ratkaisevasti jäsenhakemusten käsittelyyn.

Juuri näistä asioista olisi hyvä keskustella julkisesti Suomessa. Siihen ei kenelläkään poliitikolla ole kuitenkaan halua. Presidentti Niinistökin pysyi asiasta täysin tuppisuuna itsenäisyyspuheessaan.
 
Uskoisin että asiaa on jo puitu aiemmin täällä, mutta threadi on niin pitkä ettei silmään heti ainakaan osunut.

Mitenkäs uskotte sotilastyötilanteen parantuvan / parantuuko ollenkaan jos Suomi liittyy Natoon. Tuoko useampi operaatioita / suurempia vastuita alueilla, lisää kansainvälistä harjottelua (jopa res. porukoiden kanssa..?)
 
Tällainen laaja-alainen ja perusteellinen tarkastelu eduista ja haitoista on tarpeen eikä sellaista ole oikeasti tähän mennessä tehty. Tärkeää on, että tarkastelu tehdään objektiivisesti eikä ns. "tilaustyönä", jolloin sen päätelmäosan sisällön arvaa hyvin etukäteen.

@Bushmaster Ruotsi ei milloinkaan ole ollut luotettava kumppani maanpuolustukseen liittyvissä asioissa ja parhaimmillaankin Ruotsi on lähinnä pyrkinyt hyödyntämään Suomen asemaa. Länsinaapurin opportunisteille muistutettakoon, että samalla tavalla myös Suomi voi nykyisessä aikaisempaa kireämmässä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa hyvinkin yllättäen ryhtyä täysin epäluotettavaksi ja arvaamattomaksi kumppaniksi Ruotsille. Sitä Ruotsi ei varmasti halua, koska siinä kuviossa sillä jää mustapekkakortti käteen. Suomen kanssa ei Ruotsin kannata pelleillä.

Ruotsilla on ilmiselvät tarpeet NATO-jäsenyydelle..eikä ne ole missään tapauksessa maan itsenäisyyden kannalta vähäisemmät kuin Suomellakaan. Muutama esimerkki jotka todella kiinnostavat Venäjää:

- Itämeren saaret erityisesti Kaliningadia vastapäätä oleva Gotlanti..osin myös Ahvenanmaa joka on myös Suomelle elintärkeä..
- Juutinrauma ja Kattegat, jossa Tanska on turvannut oman puolensa NATO-jäsenenä..Venäjän uhka kohdistuu siis 100 %:isesti Etelä-Ruotsiin ja Lounais-Rannikolle.
- Myös esteetön pääsy Pohjanmerelle ja Atlantille kiinnostanee Venäjää (vaihtoehtona ja lisänä Murmanskille)
- Pohjois-Ruotsin malmivarat, joita Venäjä tähyili jo 2. maailmansodan aikana.

Ilman ydinasepelotetta (siis ilman omaa tai liittolaisilta saatavaa ydinasetta) Käytännössä liittoutumaton Ruotsi on täysin suojaton Venäjän sotilaalliselle uhkalle, painostukselle tai jopa miehitykselle, sopivan maailmanpoliittisen tilanteen sattuessa. Suomi ei anna ruotsalaisille enää samanlaista turvaa (puskurivaltiona) kuin aikaisemmin, perinteisen sodankäynnin aikakautena.

Suomen ja Ruotsin kumppanuuden sitovuus ja merkitys kaikkiaan korostuu jos molemmat maat ovat NATO:n jäsenmaita. Ilman puolustusliiton jäsenyyttä maiden yhteinen sotilaallinen toiminta (siis sodan sattuessa) ei liene poliittisista syistä oikeastaan edes mahdollista.

Liittoutumaton Suomi puolestaan saattaa toimia Venäjälle tietynlaisena astinlautana pyrkimyksissä päästä käsiksi Ruotsiin ja edelleen Pohjanmerelle jne.
Mutta, NATO:n jäsenenä Suomi ja Ruotsi vakauttaisi tilanteen Itämeren alueella.
Venäjällä ei olisi pienintäkään mahdollisuutta ryhtyä sotilaallisiin toimiin Itämeren alueella. Toisaalta, yhdelläkään Itämeren alueen valtiolla ei olisi mitään aikomusta tai tarvetta loukata Venäjän alueellista koskemattomuutta. Alueella vallitsisi näin täydellinen sotilaallinen tasapaino. Itseasiassa koko Pohjois-Kalotti (Pohjois-Eurooppa) olisi (ja pysyisi) täysin sotilaallisten ratkaisuskenaarioiden ulkopuolella.

Tämä em. tilanne ei ehkä alkuvaiheessa tyydyttäisi Putinia/hänen hallintoaan, jolla on pyrkimys hakeutua sotilaalliseen ratkaisuun entisten Neuvostoliiton (ja Tsaarin) aikaisten alusmaiden osalta. Pitkässä juoksussa se tarjoaisi kuitenkin mahdollisuuden tasapuoliseen ja pitkäaikaiseen yhteistyöhön myös EU:n ja Venäjän osalta.
 
Ruotsilla on ilmiselvät tarpeet NATO-jäsenyydelle..eikä ne ole missään tapauksessa maan itsenäisyyden kannalta vähäisemmät kuin Suomellakaan. Muutama esimerkki jotka todella kiinnostavat Venäjää:

- Itämeren saaret erityisesti Kaliningadia vastapäätä oleva Gotlanti..osin myös Ahvenanmaa joka on myös Suomelle elintärkeä..
- Juutinrauma ja Kattegat, jossa Tanska on turvannut oman puolensa NATO-jäsenenä..Venäjän uhka kohdistuu siis 100 %:isesti Etelä-Ruotsiin ja Lounais-Rannikolle.
- Myös esteetön pääsy Pohjanmerelle ja Atlantille kiinnostanee Venäjää (vaihtoehtona ja lisänä Murmanskille)
- Pohjois-Ruotsin malmivarat, joita Venäjä tähyili jo 2. maailmansodan aikana.

Ilman ydinasepelotetta (siis ilman omaa tai liittolaisilta saatavaa ydinasetta) Käytännössä liittoutumaton Ruotsi on täysin suojaton Venäjän sotilaalliselle uhkalle, painostukselle tai jopa miehitykselle, sopivan maailmanpoliittisen tilanteen sattuessa. Suomi ei anna ruotsalaisille enää samanlaista turvaa (puskurivaltiona) kuin aikaisemmin, perinteisen sodankäynnin aikakautena.

Suomen ja Ruotsin kumppanuuden sitovuus ja merkitys kaikkiaan korostuu jos molemmat maat ovat NATO:n jäsenmaita. Ilman puolustusliiton jäsenyyttä maiden yhteinen sotilaallinen toiminta (siis sodan sattuessa) ei liene poliittisista syistä oikeastaan edes mahdollista.

Liittoutumaton Suomi puolestaan saattaa toimia Venäjälle tietynlaisena astinlautana pyrkimyksissä päästä käsiksi Ruotsiin ja edelleen Pohjanmerelle jne.
Mutta, NATO:n jäsenenä Suomi ja Ruotsi vakauttaisi tilanteen Itämeren alueella.
Venäjällä ei olisi pienintäkään mahdollisuutta ryhtyä sotilaallisiin toimiin Itämeren alueella. Toisaalta, yhdelläkään Itämeren alueen valtiolla ei olisi mitään aikomusta tai tarvetta loukata Venäjän alueellista koskemattomuutta. Alueella vallitsisi näin täydellinen sotilaallinen tasapaino. Itseasiassa koko Pohjois-Kalotti (Pohjois-Eurooppa) olisi (ja pysyisi) täysin sotilaallisten ratkaisuskenaarioiden ulkopuolella.

Tämä em. tilanne ei ehkä alkuvaiheessa tyydyttäisi Putinia/hänen hallintoaan, jolla on pyrkimys hakeutua sotilaalliseen ratkaisuun entisten Neuvostoliiton (ja Tsaarin) aikaisten alusmaiden osalta. Pitkässä juoksussa se tarjoaisi kuitenkin mahdollisuuden tasapuoliseen ja pitkäaikaiseen yhteistyöhön myös EU:n ja Venäjän osalta.

Olen mainitsemistasi seikoista taannoin muutamankin kommentin ja entäjos-skenaarion verran täällä kirjoittanut. Samasta syystä nämä alueet kiinnostavat myös Natoa ja sen jäsenmaita, koska em. alueiden hallinta on näiden geopoliittisten etujen mukaista.

Seuraava Suomen ja myös Ruotsin kannalta tärkeä kysymys onkin, että miksi Ahvenanmaan demilitarisoinnin on edelleen oltava ajankohtainen kysymys? Sehän palvelee vain Venäjän etuja Suomen ja Ruotsin etujen vastaisesti. Huomioiden lisäksi vielä, ettei saman tyyppisessä asemassa oleva Gotlantikaan ole demilitarisoitu, vaan perinteisesti varsin vahvasti puolustettu. Jos Ahvenanmaan hallinta muodostuisi nyt yllättäen käytännönläheiseksi sotilaalliseksi operatiivis-taktiseksi kysymykseksi, niin sen hallinnasta käytäisiin jälleen täysin turha kilpajuoksu, minkä lisäksi hopeamitalille päätyneenä Suomi joutuisi huonossa tapauksessa valtaamaan sen vastahyökkäyksellä takaisin. Sen menettämiseen ei lähtökohtaisesti ole varaa.

Ongelman ensisijainen ratkaisu ei tosin ole Nato, vaan Ahvenanmaan demilitarisoidun erityisaseman purkaminen ja saaren turvallisuuden järjestäminen riittävälle tasolle.
 
Olen mainitsemistasi seikoista taannoin muutamankin kommentin ja entäjos-skenaarion verran täällä kirjoittanut. Samasta syystä nämä alueet kiinnostavat myös Natoa ja sen jäsenmaita, koska em. alueiden hallinta on näiden geopoliittisten etujen mukaista.

Seuraava Suomen ja myös Ruotsin kannalta tärkeä kysymys onkin, että miksi Ahvenanmaan demilitarisoinnin on edelleen oltava ajankohtainen kysymys? Sehän palvelee vain Venäjän etuja Suomen ja Ruotsin etujen vastaisesti. Huomioiden lisäksi vielä, ettei saman tyyppisessä asemassa oleva Gotlantikaan ole demilitarisoitu, vaan perinteisesti varsin vahvasti puolustettu. Jos Ahvenanmaan hallinta muodostuisi nyt yllättäen käytännönläheiseksi sotilaalliseksi operatiivis-taktiseksi kysymykseksi, niin sen hallinnasta käytäisiin jälleen täysin turha kilpajuoksu, minkä lisäksi hopeamitalille päätyneenä Suomi joutuisi huonossa tapauksessa valtaamaan sen vastahyökkäyksellä takaisin. Sen menettämiseen ei lähtökohtaisesti ole varaa.

Ongelman ensisijainen ratkaisu ei tosin ole Nato, vaan Ahvenanmaan demilitarisoidun erityisaseman purkaminen ja saaren turvallisuuden järjestäminen riittävälle tasolle.
Erikoista, ettei turvallisuuspoliittisessa keskustelussa kukaan ole heittänyt edes koepalloksi tätä.
Kävisiköhän niin, että ensiksi tulisi mykistynyt hiljaisuus, ja sitten vasemmistopuolueet ja Ahvenanmaan poliitikot kilpailisivat, kuka saisi näyttävimmän paskahalvauksen. Ehkä se YK:n pitäisi viedä, jossa Venäjä paljastaisi todellisen karvansa, mikäli se nyt kenellekään yllätyksenä tulisi.
Mutta edes keskustelun vuoksi vaikkapa Niinistö voisi tällaisen heittää esille.
 
Olen mainitsemistasi seikoista taannoin muutamankin kommentin ja entäjos-skenaarion verran täällä kirjoittanut. Samasta syystä nämä alueet kiinnostavat myös Natoa ja sen jäsenmaita, koska em. alueiden hallinta on näiden geopoliittisten etujen mukaista.

Seuraava Suomen ja myös Ruotsin kannalta tärkeä kysymys onkin, että miksi Ahvenanmaan demilitarisoinnin on edelleen oltava ajankohtainen kysymys? Sehän palvelee vain Venäjän etuja Suomen ja Ruotsin etujen vastaisesti. Huomioiden lisäksi vielä, ettei saman tyyppisessä asemassa oleva Gotlantikaan ole demilitarisoitu, vaan perinteisesti varsin vahvasti puolustettu. Jos Ahvenanmaan hallinta muodostuisi nyt yllättäen käytännönläheiseksi sotilaalliseksi operatiivis-taktiseksi kysymykseksi, niin sen hallinnasta käytäisiin jälleen täysin turha kilpajuoksu, minkä lisäksi hopeamitalille päätyneenä Suomi joutuisi huonossa tapauksessa valtaamaan sen vastahyökkäyksellä takaisin. Sen menettämiseen ei lähtökohtaisesti ole varaa.

Ongelman ensisijainen ratkaisu ei tosin ole Nato, vaan Ahvenanmaan demilitarisoidun erityisaseman purkaminen ja saaren turvallisuuden järjestäminen riittävälle tasolle.

Ahvenanmaan demilitarisointi perustuu Kriminsodan (v. 1853-1856) jälkeiseen rauhansopimukseen ja siinä käytännössä evättiin Venäjältä mahdollisuus ylläpitää sotilastukikohtia Ahvenanmaalla. Tsaarin aikainen Venäjä noudatti tehtyä sopimusta eikä saarille rakennettu sotilastukikohtia. Saaristomeren puolustusjärjestelmät toteutettiin venäjänvallan aikaan 1800-luvun lopulla Suomen puoleisen saariston alueella ja mantereella.

Demilitarisoinnin purkaminen ei liene käytännössä mahdollista. Se vaatisi erittäin pitkälle vietyä yksimielisyyttä niin paikallisen väestön kuin ympäröivien valtioiden osalta. Ruotsi ei varmasti hyväksy demilitarisoinnin poistamista. Eikä siihen suostu nykyinen Venäjäkään. Me olemme nähneet kuinka tiukasti Putinin Venäjä pitää kiinni itse allekirjoittamistaan kansainvälisistä sopimuksista..esim. Ukrainan ydinaseista luopuminen ja sen saamat turvallisuustakuut.

Itseasiassa Ahvenanmaan osalta ensisijainen ratkaisu olisi että Suomi palauttaisi (jopa aikaisempaa vahvemman ja monipuolisemman) sotilatukikohdan Utön saarelle ja ylläpitäisi jatkuvaa laivaston valvontaa muuallakin maakunnan rajojen vesialueilla.

Yhtä hyvä ratkaisu olisi tietenkin Suomen jäsenyys puolustusliitossa. Se varmistaisi Ahvenanmaan säilymisen koskemattomana kaikissa mahdollisissa tilanteissa.
 
Kaikki paitsi Suomi vastustavat Ahvenanmaan militarisoimista. Mikäli saaret on de-militarisoitu on kaikilla pelureilla ainakin mahdollisuus ehtiä ekana paikalle jos rähinä alkaa itämeren piirissä.
 
Ahvenanmaan demilitarisointi perustuu Kriminsodan (v. 1853-1856) jälkeiseen rauhansopimukseen ja siinä käytännössä evättiin Venäjältä mahdollisuus ylläpitää sotilastukikohtia Ahvenanmaalla. Tsaarin aikainen Venäjä noudatti tehtyä sopimusta eikä saarille rakennettu sotilastukikohtia. Saaristomeren puolustusjärjestelmät toteutettiin venäjänvallan aikaan 1800-luvun lopulla Suomen puoleisen saariston alueella ja mantereella.

Demilitarisoinnin purkaminen ei liene käytännössä mahdollista. Se vaatisi erittäin pitkälle vietyä yksimielisyyttä niin paikallisen väestön kuin ympäröivien valtioiden osalta. Ruotsi ei varmasti hyväksy demilitarisoinnin poistamista. Eikä siihen suostu nykyinen Venäjäkään. Me olemme nähneet kuinka tiukasti Putinin Venäjä pitää kiinni itse allekirjoittamistaan kansainvälisistä sopimuksista..esim. Ukrainan ydinaseista luopuminen ja sen saamat turvallisuustakuut.

Itseasiassa Ahvenanmaan osalta ensisijainen ratkaisu olisi että Suomi palauttaisi (jopa aikaisempaa vahvemman ja monipuolisemman) sotilatukikohdan Utön saarelle ja ylläpitäisi jatkuvaa laivaston valvontaa muuallakin maakunnan rajojen vesialueilla.

Yhtä hyvä ratkaisu olisi tietenkin Suomen jäsenyys puolustusliitossa. Se varmistaisi Ahvenanmaan säilymisen koskemattomana kaikissa mahdollisissa tilanteissa.

Luovutetaan Ahvenanmaa Ruotsille. :)

Nehän ilmoittivat jo Ahvenanmaan kiistan aikaan, etteivät aio sitoutua Keisarillisen Venäjän tekemiin sitoumuksiin demilitarisoinnista, muista erityisratkaisuista puhumattakaan.

Tuon kiistan aikaan muuten laadittiin RK:t, eli Ruotsin keskitykset, eli siis suunnitelmat Ruotsia käytävän sodan varalta (vrt. VK:t, eli Venäjän keskitykset). RK:t purettiin, kun Ahvenanmaan kriisi ratkesi.
 
Kaikki paitsi Suomi vastustavat Ahvenanmaan militarisoimista. Mikäli saaret on de-militarisoitu on kaikilla pelureilla ainakin mahdollisuus ehtiä ekana paikalle jos rähinä alkaa itämeren piirissä.

Kyllä. Tästä nimenomaan on kysymys. Ei haluta antaa suomalaisten näppiin lujaa asemaa tuolla alueella. Sitä ovat halunneet muutkin kuin Venäjä. Syyt jokainen tavan mukaan löytänee sitten aivojensa haluhimoasenne-kammarista.
 
Back
Top