Suomi NATOn jäseneksi - or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Tämä artikkeli on mielenkiintoinen. Ei sen takia että yleensä tulevaisuuden väärin arvoiva Kangaspuro taas puolustelee Venäjää vaan hänen lausuntonsa artikkelin lopussa.

http://yle.fi/uutiset/tausta_onko_k..._venaja_vartioi_arhakasti_etupiiriaan/8815896

Eli mielenkiintoista on




Meinaako Kangaspuro että meidän tulisi asettua Armenian kanssa tsaarin alamaisiksi, vai siirtyä NATO:on ? ;)

Kangaspuro ei kehtaa sanoa ääneen ja suoraan, mutta eikähän tuo sitä halua.
 
Suomi mainittu torilla tavataan

Pieni mielenkiintoinen huomio, jutussa mainittiin gotlanti ja kuinka sielä ei ole puolustusta mutta eikös ruotsilla ole jo ainakin päätös armeijan palauttamisesta saarelle? Ja voisko olla että tuolla harjoituksella on ollu pieni osuus asiaan ?

Yllättävän hidasta ja nihkeää on ollut saaren uusmilitarisointi. Vajaa komppa väkeä on siirtynyt poselle ja tusinan varastorasvoissa kelluvia tankkeja on pussitettu pilttuuseen. Luulisi sitä jos Gotlanti on niiiiin uhanalainen, että hiukka ravakammin olisi militarisointi edennyt.....kaikki ei stemmaa päivälehtikirjoitusten ja toiminnan vertauksessa. Mitä ne kädet tekevät - on paljon viisaampaa seurata tässä ajassa käsien työtä kuin poliitikkojen, median tms. ähkintää.

Kohdistuuko Lännen informaatiotoimintaa suomalaisiin ja ruotsalaisiin? Ja jos, niin onko peräti "ylhäältä käsin" ohjattua toimintaa? Miksi edes kysytte? Länsi ei tietenkään informaatiosodi meitä vastaan, se vain informoi. :rolleyes: Tässä kohtaa olen Laamanatorin kanssa samaa mieltä. Mutta kääntäisinkö selkäni Venäjää päin ja luottaisin johonkin yhteiseen agendaan vs. länsi? En saatana luottaisi pätkääkään ja selkää ei pidä kääntää koskaan sitä päin, joka heiluttelee stilettiä. Venäjän tapa toimia on sellainen, että se syö omat liittolaisensa tilaisuuden tullen. Onko Venäjällä muuten aitoja liittolaisia enää yhtään jäljellä? Okei, joku maksettu hallitus etelä-vatsan alueella. Mutta muualla? Ei o. Miksi? On tainneet naapurit saada kyllikseen tästä liittolaisesta ja pitävät mielessään kansojen ystävän tosiolevan agendan suhteessa toisiin, liittolaisiinkin.

Mitä tahdon sanoa: luottakaa enemmän siihen, mitä näette tapahtuvan reality.....otsikoihin, puheisiin ja kaakatuksiin ei paljon kannata korvaansa lotkauttaa. Olkoot puheet vain kärpäsen surinaa korvissanne. :rolleyes:
 
Paitsi et mitään (salaisesti) ylhäältä ohjattua tai organisoitua mielipiteenmuokkausta ei ole olemassakaan. Myöskään Suomen Nato-jäsenyyttä ei todellakaan ajeta kuin käärmettä pyssyyn. Sauli on näet saanut ihan päinvastaiset ohjeet Kremlin isännältä.

Mut ihan lennokkaat jutut ja propsit siitä!

Ei normaalin informaatio-operaation suorittamiseen mitään salaliittoteorioita tarvita.

Ja Venäjän rauhaa rakastava kansa ja sen suuri johtaja eivät missään nimessä edes ajattelisi suomalaisia tykinruokana, tai pitäisi uhrattavana.
Ei sillä, fantasia liittoutumisesta Venäjän kanssa ei ole täysin tuntematon ajatus, siille on löytynyt kannattajansa ja varmasti löytyy vieläkin. Itse en oikein viitsi tuohon vihollisen kanssa liittoutumiseen lähteä.

Tässä päästään nopeasti siihen tosiasiaan, ettei valtioiden tai kansojen välillä ole mitään todellista ystävyyttä tai pyyteetöntä hyväntahtoisuutta. On vain pragmaattisia valtioiden välisiä suhteita ja yhteneviä tai eriäviä intressejä. Suomella ja Venäjällä on esimerkiksi runsaasti yhteisiä intressejä, joista ei kannata Yhdysvaltojen kukkoilun vuoksi ryhtyä tinkimään, ainakaan ilman todella runsasta kompensointia, mikä voisi Suomen etujen mukaisesti olla vaikka poliittista ja taloudellista (ei kuitenkaan velkarahaa). Muussa tapauksessa Suomen kannattaa tehdä selvä pesäero suurvaltapoliittiseen nokitteluun ja pysytellä liittoutumattomana sen ulkopuolella pelkän statistin roolissa - kuten Suomi näyttääkin nyt toimivan.

Suomi ja Suomen kansa tai näiden hyvinvointi eivät itsessään kiinnosta Suomen ulkopuolella ketään. Suomi on kiinnostava vain siinä tapauksessa, jos se voidaan nähdä hyödyllisenä resurssina omien intressien edistämiseen - tai edes vastapuolen kampittamiseen.

Tämän kun sisäistää, niin tunteisiin vetoava nykyinen länsimainen "vapaus, veljeys ja demokratia" tai viime sotien aikainen saksalainen "Suomen urhea sankarikansa" retoriikka menettävät merkityksensä. Ne ovat informaatiovaikuttamista ja pelkkää sumutusta, mutta tunteisiin vetoavana proosana uppoavat suureen yleisöön kuin kivi merenpohjaan.
 
Suomi ja Suomen kansa tai näiden hyvinvointi eivät itsessään kiinnosta Suomen ulkopuolella ketään. Suomi on kiinnostava vain siinä tapauksessa, jos se voidaan nähdä hyödyllisenä resurssina omien intressien edistämiseen - tai edes vastapuolen kampittamiseen.

Tämän kun sisäistää, niin tunteisiin vetoava nykyinen länsimainen "vapaus, veljeys ja demokratia" tai viime sotien aikainen saksalainen "Suomen urhea sankarikansa" retoriikka menettävät merkityksensä. Ne ovat informaatiovaikuttamista ja pelkkää sumutusta, mutta tunteisiin vetoavana proosana uppoavat suureen yleisöön kuin kivi merenpohjaan.

Näin jo Paasikivikin ajatteli, eivätkä asiat ole siitä miksikään muuttuneet.
Kaikki valtiot ovat pohjimmiltaan itsekkäitä. Suuret vielä itsekkäämpiä!
 
Ei normaalin informaatio-operaation suorittamiseen mitään salaliittoteorioita tarvita.



Tässä päästään nopeasti siihen tosiasiaan, ettei valtioiden tai kansojen välillä ole mitään todellista ystävyyttä tai pyyteetöntä hyväntahtoisuutta. On vain pragmaattisia valtioiden välisiä suhteita ja yhteneviä tai eriäviä intressejä. Suomella ja Venäjällä on esimerkiksi runsaasti yhteisiä intressejä, joista ei kannata Yhdysvaltojen kukkoilun vuoksi ryhtyä tinkimään, ainakaan ilman todella runsasta kompensointia, mikä voisi Suomen etujen mukaisesti olla vaikka poliittista ja taloudellista (ei kuitenkaan velkarahaa). Muussa tapauksessa Suomen kannattaa tehdä selvä pesäero suurvaltapoliittiseen nokitteluun ja pysytellä liittoutumattomana sen ulkopuolella pelkän statistin roolissa - kuten Suomi näyttääkin nyt toimivan.

Suomi ja Suomen kansa tai näiden hyvinvointi eivät itsessään kiinnosta Suomen ulkopuolella ketään. Suomi on kiinnostava vain siinä tapauksessa, jos se voidaan nähdä hyödyllisenä resurssina omien intressien edistämiseen - tai edes vastapuolen kampittamiseen.

Tämän kun sisäistää, niin tunteisiin vetoava nykyinen länsimainen "vapaus, veljeys ja demokratia" tai viime sotien aikainen saksalainen "Suomen urhea sankarikansa" retoriikka menettävät merkityksensä. Ne ovat informaatiovaikuttamista ja pelkkää sumutusta, mutta tunteisiin vetoavana proosana uppoavat suureen yleisöön kuin kivi merenpohjaan.

Nämä boldatut kohdat on kiinnostavia..

Suomella ja Venäjällä on yhteisiä intressejä käytännössä vain talouselämän ja liiketoiminnan alueella. Tällä osa-alueella mahdollinen hyötyjä on Suomi. Venäjän kaupalla on ollut jo perinteisesti (Venejänvallan ajoilta 1800-luvulta lähtien) ollut tärkeä merkitys Suomelle. Johtuen ennen kaikkea Pietarin alueen potentiaaleista kuluttajamarkkinoista. Venäjälle pieni viiden miljoonan asukkaan Suomi on kaupallisena kumppanina vähemmän merkityksellinen.

Viime vuosina Putin on valjastanut kauppapolitiikan osaksi Venäjän valtapolitiikkaa, mikä on näkynyt uudella tavalla maidemme välillä. Venäjä pyrkii panostamaan yhteistoimintaa ja investointeja tietyille avainaloille, viime aikoina erityisesti energiasektorille. Kauppaa käydään ja suhteita solmitaan erityisesti valtion omistamien yhtiöiden kesken ja poliittisten johtajien myötävaikutuksella. Kuten aikoinaan Neuvostoliiton aikoina. Itse on saanut tästä sellaisen vaikutelman että Venäjä pyrkii pitkällä tähtäimelle luomaan/saamaan itselleen vahvan osuuden tietyiltä perustoimialoilta Suomessa. Erityisen mielenkiintoista on seurata kuinka esim. Fortumin tulevaisuus kehittyy. Siirtyykö se esim. jollain osuudella venäläisten omistukseen?

Mutta, kaiken kaikkiaan EU:n jäsenmaat ja USA ovat huomattavasti tärkeämpiä kauppakumppaneita suomalaisille yrityksille kuin taloudellisesti kuihtuva Venäjä. Myös Kiina ja monet muut, nopeasti kehittyvät, Aasian väkirikkaan valtiot ovat tulevaisuudessa Venäjää parempia kumppaneita Suomelle. Meillä on tarjottavana monia sellaisia toimialoja (-sektoreita) jotka pystyvät viemään osaamista sekä menestymään tulevaisuudessa myös näillä miljardien kuluttajien markkinoilla.

Tuossa toisessa boldatussa kohdassa hahmotellaan Suomen kiinnostavuutta.
Suhteellisen pienen kuluttajapotentiaalin omaava Suomi ei liene talouden osalta mikään erityisen kiinnostava kohdemaa. Ei ainakaan venäläisille yrityksille ja tuottajille. Eikä venäläisillä edes ole sellaisia tuotteita (ei ole koskaan ollut) jotka kykenisivät kilpailemaan Suomen kuluttajamarkkinoilla.

Mutta historiasta tiedämme että Suomi on aina ollut venäläisten valta-/geopoliittisen kiinnostuksen kohteena. Venäjä on kautta historian tavoitellut Suomalaisten ja suomensukuisten kansojen asuinalueita Luoteis- ja Pohjois-Venäjällä. Suomenkin osalta jopa siinä määrin että olemme olleet pitkiä aikoja osana Venäjän imperiumia. Näin oli sadan vuoden ajan 1800- luvulla ja 1900-luvun alkupuolella. Itsenäisyytemme aikana venäläiset (bolsevikit, neuvostoliitto) ovat kolme kertaa käyneen sotaa saadakseen Suomen takaisin ja palautettua osaksi Venäjää.

Venäjä menetti Neuvostoliiton romahtaessa viime sodissa valtaamansa Itämeren eteläiset rantavaltiot, Baltiassa, Puolan sekä itäisen osan Saksasta. Tämän myötä Venäjä on joutunut perääntymään Itämerellä Suomenlahden pohjukkaan, sekä eristäytyneeseen Kaliningrad'in alueelle. Venäjän/Putinin suureksi harmiksi, Neuvostoliitosta irtaantuneet valtiot varmistivat itsenäisyytensä ja sotilaallisen koskemattomuutensa NATO:n jäsenyydellä. Puolustusliiton jäsenyys teki Venäjälle käytännössä mahdottomaksi pyrkimykset kyseisten valtioiden palauttamisen takaisin Venäjän vallan alaisuuteen. Samalla Venäjä menetti mahdollisuutensa ylläpitää Itämeren hallintaa entiseen tapaansa. Itämeri kuitenkin on ja säilyy eräänä Pohjois-Euroopan tärkeimpänä liikennereittinä. Sen merkitys voi vielä tulevaisuudessa kasvaa kun ns. arktisen alueen merkitys kasvaa/kehittyy.

Jokainen voi itsekseen miettiä miten tämä nykyinen realipoliittinen tilanne Itämerellä voi vaikuttaa
A) Suomen asemaan yhtenä Itämeren keskeisimpänä rantavaltiona?
B) Tarjoaisiko esim. Itämeri-Pohjanlahti mahdollisen meri-/vesireitin arktiselle alueelle tulevaisuudessa? Varsinkin jos olisi mahdollista jatkaa/toteuttaa kanavaratkaisuja Pohjanlahden perukasta joki-järvikannasten läpi Vienanmerelle asti?
C) Millä tavalla Suomen geopoliittinen asema voisi mahdollisesti hyödyttäisi Venäjää (jos se miehittäisi Suomen)?
D) mahdolliset muut intressit Suomen alueella?

Itse näen että Venäjällä saattaisi olla paljonkin mielenkiintoa Suomea kohtaan. Puhumattakaan että Venäjä on jo moneen kertaan osoittanut halunsa Suomen alueiden palauttamiseen takaisin Venäjän hallintaan. Jopa sotia ja asevoimin tehtyjä hyökkäyksiä myöten.

Kaiken lisäksi tiedämme ettei koko maailmasta löydy muita kuin Venäjä jolla on tosiasiallisesti intressiä vallata Suomi.

Tämän kun sisäistää, niin tunteisiin vetoava nykyinen länsimainen "vapaus, veljeys ja demokratia" tai viime sotien aikainen saksalainen "Suomen urhea sankarikansa" retoriikka menettävät merkityksensä. Ne ovat informaatiovaikuttamista ja pelkkää sumutusta, mutta tunteisiin vetoavana proosana uppoavat suureen yleisöön kuin kivi merenpohjaan.

Juuri näin, mutta vaihdetaan noiden "länsimaisuuden ja Saksan" tilalle oikea ja totuuden mukainen kohde "Venäjä".

Länsimailla tai Saksalla ei ole minkäänlaisia intressejä Suomen valtiollista itsenäisyyttä tai alueellista koskemattomuutta kohtaan. Jos/kun sellaisia on jossain olemassa niin käytännössä niitä löytyy vain ja ainoastaan itärajamme takaa.
 
B) Tarjoaisiko esim. Itämeri-Pohjanlahti mahdollisen meri-/vesireitin arktiselle alueelle tulevaisuudessa? Varsinkin jos olisi mahdollista jatkaa/toteuttaa kanavaratkaisuja Pohjanlahden perukasta joki-järvikannasten läpi Vienanmerelle asti?

Eipä oikeastaan, Pietarista pääsee sisävesikanavaverkkoa pitkin sekä Vienanmerelle että Mustalle merelle.

Länsimailla tai Saksalla ei ole minkäänlaisia intressejä Suomen valtiollista itsenäisyyttä tai alueellista koskemattomuutta kohtaan.

Ei puolesta eikä vastaan.
 
Ei normaalin informaatio-operaation suorittamiseen mitään salaliittoteorioita tarvita.



Tässä päästään nopeasti siihen tosiasiaan, ettei valtioiden tai kansojen välillä ole mitään todellista ystävyyttä tai pyyteetöntä hyväntahtoisuutta. On vain pragmaattisia valtioiden välisiä suhteita ja yhteneviä tai eriäviä intressejä. Suomella ja Venäjällä on esimerkiksi runsaasti yhteisiä intressejä, joista ei kannata Yhdysvaltojen kukkoilun vuoksi ryhtyä tinkimään, ainakaan ilman todella runsasta kompensointia, mikä voisi Suomen etujen mukaisesti olla vaikka poliittista ja taloudellista (ei kuitenkaan velkarahaa). Muussa tapauksessa Suomen kannattaa tehdä selvä pesäero suurvaltapoliittiseen nokitteluun ja pysytellä liittoutumattomana sen ulkopuolella pelkän statistin roolissa - kuten Suomi näyttääkin nyt toimivan.

Suomi ja Suomen kansa tai näiden hyvinvointi eivät itsessään kiinnosta Suomen ulkopuolella ketään. Suomi on kiinnostava vain siinä tapauksessa, jos se voidaan nähdä hyödyllisenä resurssina omien intressien edistämiseen - tai edes vastapuolen kampittamiseen.

Tämän kun sisäistää, niin tunteisiin vetoava nykyinen länsimainen "vapaus, veljeys ja demokratia" tai viime sotien aikainen saksalainen "Suomen urhea sankarikansa" retoriikka menettävät merkityksensä. Ne ovat informaatiovaikuttamista ja pelkkää sumutusta, mutta tunteisiin vetoavana proosana uppoavat suureen yleisöön kuin kivi merenpohjaan.

Sehän on sanomattakin selvää, että valtioilla ei ole ystäviä, vaan etuja.
Kaikki valtiot ovat toimineet moraalisesti väärin, myös Suomi joka sodan jälkeen luovutti ihmisiä Neuvostoliittoon, vaikka oli selvää, että kuolemantuomio odotti suurinta osaa.
Vielä 80-luvulla Neuvostoliitosta pakenevat luovutettiin takaisin. Moinen toiminta on moraalisesti ollut väärin, mutta se tehtiin maan edun takia.
Mutta mitä sitten? Pitäisikö sen takia olla liittoutumatta?
 
Sehän on sanomattakin selvää, että valtioilla ei ole ystäviä, vaan etuja.
Kaikki valtiot ovat toimineet moraalisesti väärin, myös Suomi joka sodan jälkeen luovutti ihmisiä Neuvostoliittoon, vaikka oli selvää, että kuolemantuomio odotti suurinta osaa.
Vielä 80-luvulla Neuvostoliitosta pakenevat luovutettiin takaisin. Moinen toiminta on moraalisesti ollut väärin, mutta se tehtiin maan edun takia.
Mutta mitä sitten? Pitäisikö sen takia olla liittoutumatta?

Vaikka valtioilla ei ole suoranaisesti ystäviä niin valtioiden välillä voi olla paljon yhteisiä etuja.

Laajimmassa mitassa Suomen yhteiset edut löytyvät vastaavien, demokraattisen ja moniarvoisten yhteiskuntien suunnalta. Maista joissa yhteiskunnallinen hallinto perustuu oikeasti monipuoluejärjestelmään sekä vapaisiin vaaleihin. Tähän kuuluu olennaisena osana myös kansainvälisesti tunnustettujen sopimusten ja lakien noudattaminen niin valtioiden, yritysten/yhteisöjen, liiketoiminnan kuin yksityishenkilöiden osalta jne.

Yhteisten etujen pohjalta eri valtiot myös sopivat yhteisistä molempia osapuolia hyödyttävistä asioista. Länsimaiset demokratiat ovat sopineet yhteisestä puolustuspolitiikasta. Käytännön toimista ja kaikkien jäsenmaiden yhteisen puolustusvalmiuden ylläpidosta vastaa NATO:n puolustusliitto jonka jäseniä ovat kaikki Venäjän rajanaapurit muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Suomea lukuun ottamatta kaikki Venäjän rajanaapurit haluaisivat päästä NATO:n jäseniksi. Muutamien valtioiden kohdalla (Georgia, Ukraina ehkä Valko-Venäjä?) Venäjä on sodalla ja asevoimillaan estänyt niiden tavoitteet jäsenyydestä.

Suomi on ainoa Venäjän rajanaapureista (Eurooppalaisista) joka on vapaaehtoisesti (tai Venäjän salaisesta painostuksesta?) pidättäytynyt puolustusliiton jäsenhakemuksesta toistaiseksi. Suomen poliittinen johto on päättänyt hakea jäsenyyttä vasta siinä vaiheessa kun se tulee tarpeelliseksi. Tai mahdollisesti yhdessä Ruotsin kanssa.

Nyt Suomessa vain odotellaan kumpi asioista tapahtuu ensin,
1.) NATO:n jäsenyyden hakeminen tulee oman turvallisuutemme kannalta välttämättömäksi
tai
2.) Ruotsi jättää jäsenhakemuksensa.
 
Yllättävän hidasta ja nihkeää on ollut saaren uusmilitarisointi. Vajaa komppa väkeä on siirtynyt poselle ja tusinan varastorasvoissa kelluvia tankkeja on pussitettu pilttuuseen. Luulisi sitä jos Gotlanti on niiiiin uhanalainen, että hiukka ravakammin olisi militarisointi edennyt.....kaikki ei stemmaa päivälehtikirjoitusten ja toiminnan vertauksessa. Mitä ne kädet tekevät - on paljon viisaampaa seurata tässä ajassa käsien työtä kuin poliitikkojen, median tms. ähkintää.

Kohdistuuko Lännen informaatiotoimintaa suomalaisiin ja ruotsalaisiin? Ja jos, niin onko peräti "ylhäältä käsin" ohjattua toimintaa? Miksi edes kysytte? Länsi ei tietenkään informaatiosodi meitä vastaan, se vain informoi. :rolleyes: Tässä kohtaa olen Laamanatorin kanssa samaa mieltä. Mutta kääntäisinkö selkäni Venäjää päin ja luottaisin johonkin yhteiseen agendaan vs. länsi? En saatana luottaisi pätkääkään ja selkää ei pidä kääntää koskaan sitä päin, joka heiluttelee stilettiä. Venäjän tapa toimia on sellainen, että se syö omat liittolaisensa tilaisuuden tullen. Onko Venäjällä muuten aitoja liittolaisia enää yhtään jäljellä? Okei, joku maksettu hallitus etelä-vatsan alueella. Mutta muualla? Ei o. Miksi? On tainneet naapurit saada kyllikseen tästä liittolaisesta ja pitävät mielessään kansojen ystävän tosiolevan agendan suhteessa toisiin, liittolaisiinkin.

Mitä tahdon sanoa: luottakaa enemmän siihen, mitä näette tapahtuvan reality.....otsikoihin, puheisiin ja kaakatuksiin ei paljon kannata korvaansa lotkauttaa. Olkoot puheet vain kärpäsen surinaa korvissanne. :rolleyes:

Gotlannilla on varastorakennuksessa 12 kpl Stridsvagn 122 taistelupanssarivaunua, jotka on koottu Ruotsissa mutta vastaavat parannettua Leo 2A5 mallia.sen lisäksi Gotlannilla on nyt alle 400 kodinturvasotilasta, eli paikallisia reserviläisiä jotka osallistuvat toimintaan vapaaehtoisesti.

Tänä ja ensi vuonna rekrytoidaan sotilaita Stridśgrupp Gotland yksikköön, johon on tarkoitus saada mekanisoitu komppania (n. 180 kokopäiväistä sotilasta) sekä taisteluvaunukomppania, johon on tarkoitus rekrytoida satakunta ns. osa-aikaisia sotilaita. Nämä ovat siis sopimusteserviläisiä, jotka harjoittelevat vajaan kuukauden vuodessa. Rekrytointi ei mene kovin hyvin. Nyt lienee 50 kasassa 280:sta.

Ongelmia rekrytoinnissa aiheuttaa ettei Gotlannissa ole halpoja asuntoja tarjolla, eikå Ruotsi ole saanut järjestettyä halpoja sotilasasuntoja täysipäiväisille sotilailleen. Muistakaa että Ruotsin +50k "ammattiarmeijassa" on täysipäiväisiä upseereita, aliupseereita ja sotilaita vain alle 30%. Noita GSS/T (gruppchefer,soldater,sjömän/tidvis tjänstgörande = ryhmänjohtajia, sotilaita, merimiehiä/ajoittain palvelevia) on vaikea rekrytoida, koska yritykset eivät oikein arvosta tällaista sivuduumia, jonka vuoksi lähinnä julkinen sektori sietää tuollaista poissaoloa.

Stridsgrupp Gotlandin toiminta on tarkoitus aloittaa 2017.

Svedut ovat "fredsskadade" (eli rauhan vammauttamia) ja kaikki muutokset saavat jäätikön liikkeet näyttämään sprinttijuoksulta.

Tässä yhteydessä voi myös noteerata että Ruotsin PV ei ole taisteluvaunuja halunnut Gotlannille sijoittaa, eikä myöskään perustaa Stridsgrupp Gotland:ia. Molemmat on hallituksen, ensimmäinen allianssihallituksen (porvarit) ja toinen nykyisen demari+punaisten vihreeiden hallituksen päätöksiä. Ruotsissa hallitus päättää komppaniatasolla. Aivan järjetöntä!




Suomella ja Venäjällä on esimerkiksi runsaasti yhteisiä intressejä, joista ei kannata Yhdysvaltojen kukkoilun vuoksi ryhtyä tinkimään, ainakaan ilman todella runsasta kompensointia, mikä voisi Suomen etujen mukaisesti olla vaikka poliittista ja taloudellista (ei kuitenkaan velkarahaa). Muussa tapauksessa Suomen kannattaa tehdä selvä pesäero suurvaltapoliittiseen nokitteluun ja pysytellä liittoutumattomana sen ulkopuolella pelkän statistin roolissa - kuten Suomi näyttääkin nyt toimivan.

Suomi ja Suomen kansa tai näiden hyvinvointi eivät itsessään kiinnosta Suomen ulkopuolella ketään. Suomi on kiinnostava vain siinä tapauksessa, jos se voidaan nähdä hyödyllisenä resurssina omien intressien edistämiseen - tai edes vastapuolen kampittamiseen.

Tämän kun sisäistää, niin tunteisiin vetoava nykyinen länsimainen "vapaus, veljeys ja demokratia" tai viime sotien aikainen saksalainen "Suomen urhea sankarikansa" retoriikka menettävät merkityksensä. Ne ovat informaatiovaikuttamista ja pelkkää sumutusta, mutta tunteisiin vetoavana proosana uppoavat suureen yleisöön kuin kivi merenpohjaan.
"Yhdysvaltain kukkoilun" vuoksi?

Mitä yhteistyötä sinä näet Kremlin imperialistisfasistisen rosvokoplan kanssaa harjoitettavan? (retorinen kysymys)

Riippumatta onko Venäjällävallassa imperialistinen monarkia, imperialistinen totalitaarinen rosvokopla tai nykinen kleptokraattinen imperialistisfasistinen rosvokopla, meillä on harvinaisen vähän yhteisiä intressejä tällaisen poliittisen ylärakenteen kanssa. Ja tähän ei kannata vastata että kansalaistasolla kannattaa pitää yhteyksiä yllä. Se ei estä Kremlin agressiota, kuten sekä Georgia että Ukraina ovat havainneet. Millään muulla maalla ei ole niin paljon kansalaistason yhteyksiä Venäjän kanssa kuin Ukrainalla, ja kuitenkin Kremlin suuruudenhullut rikolliset käynnistivät Krimin valtauksen ja sotivat Ukrainassa.

Ennenkuin Venäjällä harjoitetaan Vergangungsvervältigung projekta, ei Venäjästä voi tulla normaalia valtiota, eikä sen kanssa voi toimia kuten normaalin valtion kanssa toimitaan. Tällainen on äärimmäisen epätodennäköinen, ja ainoa mahdollisuus siihen taitaa olla että Neuvostoliiton toinen hajoamiskierros käynnistyy Kremlin koplan inkompetenssin johdosta.
 
Viimeksi muokattu:
1.) NATO:n jäsenyyden hakeminen tulee oman turvallisuutemme kannalta välttämättömäksi
tai
2.) Ruotsi jättää jäsenhakemuksensa.


Pahoin pelkään että kohdassa 1. Ollaan jo myöhässä.

Ja epäilen että nykyisessä tilanteessa ruotsi ei hae jäsenyyttä ennen meitä, asioiden pitää todellakin mennä paljon pahemmaksi ja lähemmäs sotaa että ruotsi hakeutuu natoon ennen meitä
 
Pahoin pelkään että kohdassa 1. Ollaan jo myöhässä.

Ja epäilen että nykyisessä tilanteessa ruotsi ei hae jäsenyyttä ennen meitä, asioiden pitää todellakin mennä paljon pahemmaksi ja lähemmäs sotaa että ruotsi hakeutuu natoon ennen meitä

Olen samaa mieltä. Täytyy kuitenkin toivoa että vaihtoehto 2.) toteutuisi mahdollisimman pian. Kun Ruotsillakin on omat puutteensa puolustuskyvyssään.
 
Pahoin pelkään että kohdassa 1. Ollaan jo myöhässä.

Ja epäilen että nykyisessä tilanteessa ruotsi ei hae jäsenyyttä ennen meitä, asioiden pitää todellakin mennä paljon pahemmaksi ja lähemmäs sotaa että ruotsi hakeutuu natoon ennen meitä

Itsekkin nään nykyisen tilanteet niin, että ovi alkaa menemään kiinni natoon. Yhteistyö ja yhteiset harjoitukset jatkuvat varmasti myös tulevaisuudessa. Muutama tekijä jotka mielestäni vaikuttavat suunnan naton jäsenyydelle lähitulevaisuudessa:
Jenkkien taloudellinen ja sotilaallinen paine Euroopalle vahvistaa sotavoimiaan. En usko jenkkien jättävän natoa, mutta Euroopassa pitää alkaa löytymään enemmän tahtoa ja rahaa voimistaa maiden omaa sotilasvoimaa.
Jännite Euroopassa tulee kasvamaan. Venäjä tulee ärsyttämään ja provosoimaan naapureitaan, varsinkin natoon kuulumattomia. Ilmatilaloukkaukset tms voi johtaa onnettomuuteen joka päätyy sotilaalliseen yhteenottoon. Pieni rajakähinä ja nato-ovi sulkeutuu.
Naton kannatus Suomessa on kysymysmerkki. Ei tunnu olevan millään puolueella kiire natoon eikä uskallusta tehdä seuraavista vaaleista "nato-vaalit" Jos seuraava hallitus koostuu vasemmalla olevista puolueista niin nato jää kaukaiseksi ajatukseksi.
Foliohattuinen ja harhainen ajatus sitä mitä isot maat sopii kulisseissa. Usa ja Venäjä sopii kivasti keskenään, että jätetään Suomi ja Ruotsi omilleen.

Ruotsi voi kyllä yllättää. Ei niistä tiedä.
 
Vaikka valtioilla ei ole suoranaisesti ystäviä niin valtioiden välillä voi olla paljon yhteisiä etuja.

Laajimmassa mitassa Suomen yhteiset edut löytyvät vastaavien, demokraattisen ja moniarvoisten yhteiskuntien suunnalta. Maista joissa yhteiskunnallinen hallinto perustuu oikeasti monipuoluejärjestelmään sekä vapaisiin vaaleihin. Tähän kuuluu olennaisena osana myös kansainvälisesti tunnustettujen sopimusten ja lakien noudattaminen niin valtioiden, yritysten/yhteisöjen, liiketoiminnan kuin yksityishenkilöiden osalta jne.

Yhteisten etujen pohjalta eri valtiot myös sopivat yhteisistä molempia osapuolia hyödyttävistä asioista. Länsimaiset demokratiat ovat sopineet yhteisestä puolustuspolitiikasta. Käytännön toimista ja kaikkien jäsenmaiden yhteisen puolustusvalmiuden ylläpidosta vastaa NATO:n puolustusliitto jonka jäseniä ovat kaikki Venäjän rajanaapurit muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Suomea lukuun ottamatta kaikki Venäjän rajanaapurit haluaisivat päästä NATO:n jäseniksi. Muutamien valtioiden kohdalla (Georgia, Ukraina ehkä Valko-Venäjä?) Venäjä on sodalla ja asevoimillaan estänyt niiden tavoitteet jäsenyydestä.

Suomi on ainoa Venäjän rajanaapureista (Eurooppalaisista) joka on vapaaehtoisesti (tai Venäjän salaisesta painostuksesta?) pidättäytynyt puolustusliiton jäsenhakemuksesta toistaiseksi. Suomen poliittinen johto on päättänyt hakea jäsenyyttä vasta siinä vaiheessa kun se tulee tarpeelliseksi. Tai mahdollisesti yhdessä Ruotsin kanssa.

Nyt Suomessa vain odotellaan kumpi asioista tapahtuu ensin,
1.) NATO:n jäsenyyden hakeminen tulee oman turvallisuutemme kannalta välttämättömäksi
tai
2.) Ruotsi jättää jäsenhakemuksensa.

Hyvin sanottu.

Suomella on enemmän yhteisiä etuja länsimaiden kuten Ranskan, Iso-Britannian ja Yhdysvaltojen kanssa, kuin Venäjän.
Siksi on etujemme mukaista liittoutua heidän kanssaan.

On tietysti mahdollista, että olemme jo myöhässä, mutta silloin syy on omamme.
 
Koskaan ei ole liian myöhäsitä sanoi eräs viiksiniekka bunkkerissaan o_O

No, ihan aikusten oikeesti ei mikään juna ole mennyt. USS Donald Cook pyörimään harjoituksiin Suomenlahdelle kuukausiksi ja ylimääräisiä harjoituksia tuoreille ikäluokille loppumattomalla rotaatiolla ja hakemus sisään. USA tukee ja painostaa hieman vvastentahtoisiaNaton jäseniä ;)

 
:solthum:

http://hannumononen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/215510-varmistettu-puhti-–-testi-baltian-turvallisuuden-mahdollisille-haasteille

Varmistettu Puhti – testi Baltian turvallisuuden mahdollisille haasteille
16.4.2016 23:42 Hannu Mononen

assure: vakuuttaa, varmistaa

resolve: päättäväisyys, tahdonvoima



Washingtonilainen ajatuspaja Center for a New American Security (CNAS) on julkaissut tutkijoidensa Julianne Smithin ja Jerry Hendrixin raportin Assured Resolve – Testing Possible Challenges to Baltic Security.

Todennäköisesti se vaikuttaa myös Suomen turvallisuuspoliittiseen keskusteluun, joten referoin seuraavassa eräitä osia 16-sivuisesta raportista, joka löytyy kokonaisuudessaan PDF-tiedostona ladattavaksi URL-sivulta http://www.cnas.org/assured-resolve#.VxI_yOaLTgE

I. Johdanto

Raportti tarkastelee Venäjän ja NATO:n suhteiden kehitystä viimeisten parinkymmenen vuoden aikana, erityisesti Münchenin konferenssin 2007 Putinin puheen sekä 2008 Venäjän-Georgian konfliktin jälkeisestä suhteiden huonontumisesta lähtien. Uudesta 2012 alkaneesta presidentin virkakaudestaan lähtien Putin on perunut maassaan demokraattisia uudistuksia, kaapannut laittomasti naapurivaltioiden alueita, rikkonut kansainvälisiä käytäntöjä ja lakeja sekä edistänyt agendaansa taloudellisilla pakoilla. Venäjä pyrkii pelottelulla jakamaan Eurooppaa sisäisesti ja erottamaan sitä Yhdysvalloista.

Venäjä vaikeutti Etelä-Euroopan asemaa osallistumalla Syyrian kriisiin nimellisesti taistellakseen ISIS-järjestöä vastaan, todellisuudessa tehdäkseen Bashar al-Assadin tueksi ilmaiskuja Lännen tukemia oppositioryhmiä vastaan ajaen maahanmuuttajia Eurooppaa kohti ja käyttäen heitä ”aseenaan” Euroopan tahdon murtamiseksi.

CNAS-ajatuspaja järjesti helmikuussa 2016 kaksipäiväisen harjoituksen lähes 50 henkilölle. Osallistujat jaettiin viiteen joukkueeseen, jotka simuloivat osapuolia kuvitteellisen Itämeren alueen konfliktin kärjistyessä sotilaalliseksi yhteenotoksi saakka.

II. Avainhuomioita

Venäjän toiminnan maali on NATO-liittouma itsessään, sitoutuminen ja keskinäinen luottamus sen jäsenten ja kumppanien välillä. Vastaavasti, NATO:n näkökulmasta tärkein turvallisuusintressi on jatkuva vahva transatlanttinen yhtenäisyys.

NATO:n jäsenet jakautuvat toisaalta aktiivisten toimien kannattajiin Venäjän aggressiivisuutta vastaan ja toisaalta niihin, jotka eivät koe välitöntä uhkaa tai joutuvat selviytymään muiden taloudellisten, sosiaalisten tai turvallisuusongelmiensa kanssa ja mieluummin lykkäisivät vastatoimia. Edellisiin kuuluvat entiset Neuvostoliiton satelliittivaltiot, jälkimmäisiin siirtolaistulvan kohteena olevat Etelä-Euroopan maat. 60-70 vuotta sitten perustetulla Pohjois-Atlantin liitolla ei ole järjestöllistä valmiutta linjaerimielisyyksien ratkomiseen ja se on laiminlyönyt panostamista kykyynsä puolustautua ja torjua Venäjän käyttämää hybriditaktiikkaa.

Strategia

NL:n romahduksen jälkeen NATO ei käynyt tarpeellisia keskusteluja liittouman strategioiden, käytäntöjen ja taktiikan kehittämisestä tulevien uusien uhkien edessä.

Assured Resolve –harjoituksessa ilmeni, että tasapaino pelotteen, vastatoimien ja eskalaation kesken ei ole kohdallaan. Peruskirjan artiklojen 4 ja 5 soveltamisesta oli näkemyseroja ja ilman Yhdysvaltojen johtajuutta esiintyi riskien välttämistä ja päättämättömyyttä. Venäjän rajavaltioilla on välittömämpi ja vahvempi taipumus reagoida voimakkaasti välttyäkseen joutumasta uudelleen Venäjän alistamiksi, mitä taas kaikki jäsenvaltiot eivät koe samoin. Tulkintaerimielisyydet avun pyytämisessä ja siihen reagoimisessa voivat aiheuttaa sekaannusta ja viiveitä, joita Venäjä voi käyttää hyväkseen. USA:lle lankeaa tällöin vastuu aktiivisesta toiminnasta, jotta NATO ei jumitu sisäiseen väittelyynsä.

NATO:lta ja sen kumppaneilta puuttuu sovittu yhteinen strategia ja niiden asevoimat ovat puutteellisesti budjetoituja, miehitettyjä ja varustettuja, sopiminen ja organisointi vie aikaa, uhkien torjunta ei onnistu välittömästi ja Putin tietää ajan olevan hänen puolellaan.

Valmius

Sotilaallisen suorituskyvyn ja joukkojen vähäisyys Keski- ja Itä-Euroopassa sekä USA:n joukkojen vetäytyminen sieltä johtavat hätätilanteissa riittämättömään torjuntakykyyn. Paljon puhutut Very High Readiness Joint Task Force (VJTF) –joukot ovat paljolti testaamattomat ja harjoittamattomat. VJTF on liian pieni suuriin uhkiin ja liian suuri pieniin kriiseihin, ja joitakin jäsenmaita huolestuttaa sen eskaloiva vaikutus. Sen riskinä on tulla ”Ferrariksi autotallissa”, huippukalustoksi ilman selvää tehtävää.

Aikaviive voimien siirrossa Yhdysvalloista Eurooppaan vaikeuttaa kriisin alkuvaiheen hallintaa. NATO:n komentajalla ei ole tällä hetkellä valtuuksia joukkojen ja materiaalin siirtoihin omalla päätöksellään eikä nopeasti käskettäviin harjoituksiin koulutusta ja pelotetta varten.

Suorituskyvyt

Venäjän panostus uusiin ”anti-access/area denial”(A2/AD) [pääsyn estäminen operaatioalueelle ja toiminnanvapauden estäminen sillä] -suorituskykyihin, mukaan lukien uudet valvonta- ja tiedustelujärjestelmät, kehittyneet ohjukset kuten SA-400 –ilmatorjuntaohjus ja keskimatkan ballistinen Iskander -ohjus – yhdistettynä Euroopan jatkuvaan puolustuksen rahoitusvajeeseen – jättää NATO:n vaille avainsuorituskykyjä aggressiivisen Venäjän torjunnassa. A2/AD –ympäristössä toimimaan kykeneviä asejärjestelmiä on vähän. Yhdysvalloilla on alle 200 viidennen sukupolven F-22 –häivehävittäjää eikä uusia F-35 –monitoimihävittäjiä vielä ole riittävästi. Molempien tulo Yhdysvalloista ilmatankkauksella vie aikaa. A2/AD -kuplassa toimintakykyisiä sukellusveneitä on samoin vähän. USA:lla on 55 ydinhyökkäyssukellusvenettä, jotka voivat laukaista sukelluksista Tomahawk-risteilyohjuksia, mutta ne eivät voi olla riittävästi läsnä NATO:n tarpeisiin. Eurooppalaisilla NATO-mailla ei ole 5. tai puhumattakaan 6. sukupolven taistelulentokoneita eikä niiden dieselkäyttöisistä sukellusveneistä voi laukaista ohjuksia maamaaleihin. Turvallisuustakeiden antaminen jäsenille A2/AD –toimintaympäristöissä on siten liittoumalle vaikeaa.

Tiedustelun yhteensovittaminen liittolaisten ja kumppanien kesken on myös vaivalloista, vaikka kriittisiä suorituskykyjä mailla onkin – työ on päällekkäistä ja yhteen sovittamatonta EU:ssa ja NATO:ssa.

Venäjän operaatiot Georgiassa, Krimillä ja Itä-Ukrainassa ovat korostaneet Lännen kyvyttömyyttä vastata Venäjän disinformaatioon tehokkaalla tiedotuskampanjalla, joten Venäjä on päässyt voitolle uutiskilvassa.

Liittouman kumppanit

Harjoitukseen otettiin pelaajien vahva edustus Norjasta, Ruotsista ja Suomesta niiden turvallisuussuhteiden tarkastelemiseksi, joita näillä mailla on keskenään ja Baltian maiden kanssa. Kaksi NATO:on kuulumatonta jäsentä Ruotsi ja Suomi ilmaisivat luottamusta omaan kykyynsä vastata joukkoon epätavanomaisia ja tavanomaisia uhkia. Kaikki kolme Pohjoismaata toimivat harjoituksessa päättäväisesti ilma- ja merivoimillaan estääkseen Venäjän pyrkimykset ylivaltaan alueella ja tukivat Baltian naapureitaan.

Assured Resolve -harjoitus paljasti erään puutteen Ruotsin ja Suomen osalta. Tapauksissa, joissa Yhdysvallat reagoi tavanomaisessa sotilaallisessa skenariossa NATO:n tarpeiden mukaan, Ruotsiin ja Suomeen voi kohdistua tukipyyntöjä, kuten luvan pyyntö ilmatilan käyttöön tai tankkaukseen lentokentällä. Samalla kun harjoitus osoitti Ruotsin ja Suomen tekevän voitavansa vastatakseen sellaisiin pyyntöihin, kävi selväksi tällaisten skenaarioiden hyödyllisyys harjoituksena. Mitä selvemmin Yhdysvallat voi täsmentää tulevia mahdollisia tarpeitaan, sitä paremmin kumppanimaat voivat valmistautua todelliseen kriisiin.

III. Suositukset

Assured Resolve vahvisti kirjoittajille, että transatlanttisessa liittoumassa painotuksen ei tule olla vain siinä, mitä vastaan eurooppalaiset ja amerikkalaiset taistelevat, vaan minkä puolesta he taistelevat. Euroopan kohdatessa monumentaalisia sisäisiä ja ulkoisia paineita ja Venäjän aktiivisesti horjuttaessa maanosaa, Atlantin molemmin puolin on tarpeen panostaa uudelleen yhteiseen näkemykseen keskeisistä päämääristä, periaatteista ja arvoista sekä siitä, miten niitä puolustetaan. Sitä strategiaa voidaan käyttää tulevissa päätöksissä valmiudesta ja tarvittavista suorituskyvyistä.

Uusi transatlanttinen strategia

Keskeisiä tukipylväitä strategialle on kolme: transatlanttinen yhtenäisyys, pelote ja kestävyys. Atlantin molemmin puolin on menetetty kosketus transatlanttisen yhtenäisyyden säilyttämisen tärkeyteen. Kahden viime vuosikymmenen aikana sekä Amerikassa että Euroopassa huomio on kiinnittynyt toisaalle ja on tapahtunut sukupolvenvaihdos, jossa on menetetty kosketus syihin, jotka johtivat sekä EU:n että NATO:n perustamiseen.

Putin käyttää hyväkseen jakolinjoja sekä Euroopan sisällä että Atlantin poikki. Kesäkuun lopussa pidettävän EU –huippukokouksen ja heinäkuun alussa pidettävän NATO:n huippukokouksen välisenä aikana kumpaankin organisaatioon kuuluvien valtioiden päämiesten ja hallitusten tulisi kokoontua yhteisesti Euroopassa. Kokouksen tulisi määritellä strategiset ensisijaisuudet ja lähettää sarja kohdennettuja viestejä sekä yleisöille Atlantin molemmin puolin että vastustajille.

Johtajien tulisi sitoutua horjumattomaan solidaarisuuteen monimuotoisten turvallisuusuhkien edessä. Transatlanttisten johtajien tulisi muistuttaa vaaroista, jotka liittyvät sekä Unionin että NATO:n hajottamiseen nurkkakuntaisten etujen nimissä. Washingtonin tulisi käyttää tilaisuutta pysyvän osallistumisen lupaamiseen Euroopan asioissa, ja vaikka eurooppalaisten on otettava enemmän vastuuta turvallisuudestaan, kenenkään ei pidä olettaa, että Euroopan turvallisuuskysymykset voidaan ratkaista ilman Yhdysvaltojen poliittista, taloudellista ja sotilaallista osallistumista.

Toisen teeman strategiassa tulisi olla pelote, joka oli kylmän sodan aikana keskeistä. Sen jälkeen sen annettiin surkastua. Transatlanttisten kumppanien on määriteltävä se uudelleen ja investoitava pelotteeseen 21. vuosisadalle. Jotkut väittävät, ettei Venäjä koskaan uskalla koskea NATO:n alueeseen. Viime vuosien opetus on kuitenkin, että yritys ennustaa Venäjän käytöstä on erehdystä – sehän suosii yllätyksellisyyttä.

Valmius

NATO:n on tunnistettava muuttunut sodan luonne ja sopeutettava strategiansa siihen. Liittouman on kehitettävä oma hybridisodan muotonsa, joka nojaa vahvaan teknologisen pohjaan ja Afganistanin kokemuksiin sekä hyödynnettävä omaksi edukseen kriittisiä saumakohtia Venäjän turvallisuudessa.

Euroopan maiden tulee jatkaa lisäpanostusta omaan puolustukseensa. Äskettäinen Yhdysvaltain puolustusministeriön määrärahalisäys Euroopan tueksi 789 miljoonasta 3,4 miljardiksi dollariksi on hyvä alku, mutta lisäksi tarvitaan mm. kahden 2012 pois vedetyn panssariprikaatin palautus Eurooppaan. F-35A –hävittäjiä on sijoitettava Saksaan ja Puolaan niiden tullessa käytettäviksi; merivoimia, mm. nopeita hyökkäyssukellusveneitä ja ohjussukellusveneitä on sijoitettava kenties Skotlantiin; tiedustelu- ja kyberkalustoa sekä uusinta miehittämätöntä ja miehitettyä aseteknologiaa tulee lisätä Eurooppaan lähiaikoina.

Tavanomaiset suorituskyvyt

Olemassa olevaa Very High Readiness Joint Task Force –yhtymää on vahvistettava ja laajennettava kaksinkertaistamalla sen vahvuus rotaation pohjalta. Euroopan valtioiden, myös NATO:n ulkopuolisten Pohjoismaiden, olisi sekä lisättävä panostustaan puolustukseen että kohdennettava se oikein. NATO:n on asetettava etusijalle järjestelmät, joiden on mahdollista toimia A2/AD –ympäristöissä, kuten 5. Ja 6. sukupolven taistelulentokoneet, miehittämättömät tai ihmisen ja koneen yhteistoimintalavetit, hiljaiset sukellusveneet ja pitkän kantaman aseet. EU:n ja NATO:n tulisi sovittaa yhteen meristrategiansa meneillään olevan Venäjän toiminnan suhteen Itämerellä.

Liittouman kumppanit

Ruotsin ja Suomen on päätettävä itse haluavatko ne liittyä NATO:on ja milloin. Sillä välin, ne voivat varmistua yksityiskohtaisesta tiedostaan, millaisia pyyntöjä ne voisivat vastaanottaa, jos Yhdysvallat tai pieni liittouma maita päättää toimia niiden lähialueilla Venäjän aggression edessä. Kahdenkeskisten konsultaatioiden (Yhdysvaltain ja muiden Euroopan maiden kanssa, joilla on nopean valmiuden joukkoja), joiden tarkoitus on tutkia skenaarioita, joissa liittouma toimii ennen NATO:n ehtimistä paikalle, tulisi olla prioriteettien kärjessä.

Ruotsin ja Suomen olisi myös tehtävä voitavansa varmistaakseen, että ne pystyvät vastaanottamaan, käsittelemään ja jakamaan tietoa tosiaikaisesti NATO-liittolaisilta sekä niiden kanssa.

(Muilta osin viittaan alkuperäistekstiin, joka sisältää paljon yllä olevaa lyhennelmää enemmän. Olen yllä pyrkinyt referoimaan raportin keskeisiä osia sen kirjoittajien hengessä ottamatta vielä tässä henkilökohtaista kantaa raportin sisältöön.)
Lainaus kommenteista:

Länsi tarjosi Venäjälle kahden vuosikymmenen ajan yhteistyön ja ystävyyden kättä. Ei kelvannut. Nyt lienee jo selvää, ettei Venäjä tavoittele yhteistä hyvää tai edes oman kansansa taloudellista menestystä. Sen pakkomielle on olla kukkona tunkiolla - jos ei yksin niin yhdessä USAn kanssa. Kustannuksista piittaamatta.

Venäjä on vuosien ajan monin tavoin pyrkinyt hajoittamaan Euroopan Unionia ja luomaan eripuraa Euroopan valtioiden välille ja niiden sisälle. Silti EU yhä vieläkin tarjoaa Venäjälle yhteistyön kättä vaikka se ei Venäjälle kelpaa. Olisiko aika siirtyä "fight fire with fire" -strategiaan ja alkaa horjuttamaan Venäjää sen sisältä päin lietsomalla Venäjän sisäisiä jännitteitä? Niitä siellä meinaan riittää.

Ajatuspajan harjoitteissa Suomi oli päättäväisesti mukana torjumassa Venäjän sotilaallisia liikkeitä. Tosielämässä näin ei kävisi. Muistutan taas kerran Venäjän menestyksekkäästi käyttämästä taktiikasta: Polkaistaan kohdevaltion rajan läheisyyteen suuri "sotaharjoitus" ja samanaikaisesti tehdään kohdevaltiota kohtaan peitelty sotilasoperaatio vaikkapa tunnuksettomin joukoin. Joukot valtaavat ja ottavat haltuunsa pienehkön maa-alueen. Kohdevaltion valtiojohto saa Moskovasta viestin, jossa tehdään selväksi ettei venäläinen veri saa virrata. Näissä olosuhteissa kohdevaltio ei uskalla huomattavan sotilaallisen ylivoiman edessä tehdä mitään.

Uskaltaisiko muka Suomi?


Hannu Mononen17.4.2016 09:35
Olen samaa mieltä siitä, ettei ajatuspajan harjoitukseen osallistuneiden kolmen suomalaisvirkamiehen toiminnasta pidä tehdä turhan pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Miten Suomi toimisi esittämäsi kaltaisessa alueloukkauksessa, se varmasti riippuisi pitkälle ulkopolitiikkaa johtavasta ja ylipäällikkönä toimivasta tasavallan presidentistä. En usko, että Sauli Niinistö epäröisi hetkeäkään kansainvälisen oikeuden mukaisessa puolustautumisessa, mutta asiahan olisi kokonaan toinen jos virassa olisi vaikkapa sitä tavoittelemaan jo ilmoittautunut Matti Vanhanen... Suomessa presidentillä on kriisiaikana paljon todellista valtaa, ja hänen henkilökohtaisilla ominaisuuksillaan on kauaskantoista merkitystä maan kohtalolle.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä on ollut jonkinlaista älämölyä #turpo aihetunnisteen alla:

Linkki

No chance of NATO expansion for years, U.S. ambassador says

r

U.S. Secretary of State John Kerry (R) talks with and U.S. Ambassador to NATO Douglas Lute during a NATO foreign ministers meeting at the Alliance's headquarters in Brussels, Belgium, December 2, 2015.
REUTERS/ERIC VIDAL


There is no chance of NATO expansion in the near future because of fears it could destabilize Russia, the U.S. ambassador to the military alliance said on Friday, a prospect which could disappoint Georgia and a number of Balkan states.

Douglas Lute said NATO was at an "an inflection point", facing an upheaval matched only by circumstances at the end of the Cold War, and the alliance did not want to exacerbate internal weaknesses in Russia.

"In practical terms I don't there's much additional room in the near term, the next several years perhaps or maybe even longer, for additional NATO expansion," Lute told the Aspen Security Forum in London.

"I think Russia plays an important part in the strategic environment and the strategic environment will put a brake on NATO expansion.

"If you accept the premises ... about Russia's internal weakness and perhaps steady decline, it may not make sense to push further now and maybe accelerate or destabilize that decline."

Last December, NATO invited Montenegro to join in its first expansion since 2009, a move which provoked anger from Moscow which opposes any extension to former communist areas of eastern and southeastern Europe.

NATO gave Georgia an open-ended promise of membership at a summit in April 2008 and other Balkan states such as Macedonia and Bosnia and Herzegovina are keen on membership while Ukraine, which has battled Russian-backed separatists in its east since 2014, has also set its sights on joining.

Lute said the policy line for additional members remained open but all NATO's 28 allies had to agree on inviting new members and there was little likelihood of that.

"There's no way we're going to get consensus any time in the near future on adding ... Georgia or Ukraine," he said.

(Reporting by Michael Holden; editing by Stephen Addison)
 
Mielenkiintoisia mielestäni:

Eka nosto:

"In practical terms I don't there's much additional room in the near term, the next several years perhaps or maybe even longer, for additional NATO expansion," Lute told the Aspen Security Forum in London.
"I think Russia plays an important part in the strategic environment and the strategic environment will put a brake on NATO expansion.
"If you accept the premises ... about Russia's internal weakness and perhaps steady decline, it may not make sense to push further now and maybe accelerate or destabilize that decline."

"En käytännössä näe, että NATO-laajennukselle olisi tilaa ainakaan lyhyellä aikavälillä muutamaan vuoteen, tai ehkäpä vieläkin pidemmän ajanjakson aikana", Lute kertoi Aspen Security Forumissa Lontoossa.
"Venäjä on mielestäni tärkeä toimija strategisessa ympäristössä, ja tämä strateginen ympäristö laittaa nyt jarrua NATO-laajentumiselle."
"Jos hyväksyt lähtötilanteen... Venäjän sisäisestä heikkoudesta ja ehkäpä tasaisesta taantumisesta, voi olla että ei ole järkevää laajentua juuri nyt, ja kenties nopeuttaa tai epävakauttaa heidän taantumistaan".

Oma huomio: Vaikuttaisi, että jenkeissä ollaan hyvinkin huolissaan mahdollisesta Venäjän yhteiskuntajärjestelmän romahtamisesta?

Toka nosto:

Lute said the policy line for additional members remained open but all NATO's 28 allies had to agree on inviting new members and there was little likelihood of that.
"There's no way we're going to get consensus any time in the near future on adding ... Georgia or Ukraine," he said.

Lute kertoi, että periaatteessa NATO:n ovi on auki, mutta todennäköisyys että NATO:n kaikki 28 jäsentä hyväksyisivät uusien jäsenien tulon, on pieni.
"En usko olevan mahdollista, että löytyisi konsensus joka mahdollistaisi ... Georgian ja Ukrainan mukaantulon lähivuosina"

Oma huomio: Artikkeli viittaa alussa, että Balkanin maat ja Ukraina voivat joutua pettymään. Ja lopussa, jossa todetaan ovien olevan juuri nyt kiinni (johtuen Venäjän heikkoudesta!), Georgia ja Ukraina joutuisivat pettymään.

Kysymys: Mitäpä tästä pitäisi olla mieltä? Onko Ruotsilla ja Suomella kuitenkin jonkinlainen erityisasema vakaina Pohjoismaina päästä mukaan, vaan onko ovi kertakaikkiaan kiiinni vaika meitä suoraan ei mainitakaan.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top