Suomi NATOn jäseneksi - or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Eihän tuossa ole mitään järkeä että Natoon mennään vasta kun Venäjä uhkaa meitä. Ei ei, sehän on myöhäistä sillon.

Mutta nyt kun Natoon ei mennä, koska yhä on liikaa suomettuneita (kepu, sdp, vas, vihr, kd, ps), niin tehdään sitten parhaamme että kahdenväliset suhteet Yhdysvaltoihin on kunnossa. Näin toki pitäisi tehdä muutenkin, ei siinä.
 
Naton takia mahdollisesti väärälle puolueelle annettu ääni on turha, koska Suomi ei kuitenkaan tällä vaalikaudella missään nimessä natoon liity. Miksi sellainen asia mikä varmuudella ei tapahdu, vaikuttaisi äänestyspäätökseen?

Jaa-a - ennen 2015 eduskuntavaaleja ennusteltiin tälläkin foorumilla kovasti Nato-vaaleja. Eikä ollut ihan yksi tai kaksi nimimerkkiä rummuttamassa aiheesta. Onko ihmisessä vikaa, jos tuohon haksahti?

Ansioksesi mainittakoon, että vaikka lähdin etsimään todisteita päinvastaisesta, olit samassa mielipiteessä jo ennen vaaleja. Mutta siitä päästäänkin kysymykseen: milloin Suomi sitten voi liittyä Natoon, jos ei tällä vaalikaudella? Meillä on oikeistolaisin hallitus aikoihin, ja presidenttinäkin on kokoomuslainen. Jos tällä kokoonpanolla ei voida mennä Natoon, niin sitten ei ainakaan meikäläisen elinaikana!

Lisäys: Meistä riippumattomat ulkopoliittiset seikat ovat toki asia erikseen, mutta Naton puolesta on puhuttu avoimista ovista. Eikä suomalainen Nato-selvityskään kertonut, että Venäjä hyökkää ja miehittää Suomen, jos Natoon pyritään.
 
Eri asia on tosin se, yleensä kielteinen nato-kanta usein liittyy muihin kielteisiin ominaisuuksiin, kuten pasifismiin, krooniseen länsi/usa-vastaisuuteen, impivaaralaisuuteen jne. Eli useimmiten valistunut ja fiksu eli oikeistolainen ja/tai liberaali suhtautuu käytännössä aina myönteisesti nato-jäsenyyteen. Useimmiten natoon kielteisesti suhtautuvat ovat juntteja, tyhmiä, kepulaisia, demarinaisia joiden substanssi aiheesta on 0, vasemmistoälykköjä tai wannabe-sellaisia.
+1

Meillä on oikeistolaisin hallitus aikoihin, ja presidenttinäkin on kokoomuslainen. Jos tällä kokoonpanolla ei voida mennä Natoon, niin sitten ei ainakaan meikäläisen elinaikana!
Hallituksessa on kepu, joka on umpisuomettunut puolue... Naton kannalta parempi kokoonpano olisi joku Kokoomus + RKP + SDP + Vihreät... kunhan demareissa olisi vallalla oikeistodemarit, jotka eivät kyllä valitettavasti tällä hetkellä ole puolueen vallankahvassa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuossa ole mitään järkeä että Natoon mennään vasta kun Venäjä uhkaa meitä. Ei ei, sehän on myöhäistä sillon.

Mutta nyt kun Natoon ei mennä, koska yhä on liikaa suomettuneita (kepu, sdp, vas, vihr, kd, ps), niin tehdään sitten parhaamme että kahdenväliset suhteet Yhdysvaltoihin on kunnossa. Näin toki pitäisi tehdä muutenkin, ei siinä.

Pakko sanoa, että kovin vähän ne Kok ja RKP:kään OIKEASTI tekevät minkään NATO-asian eteen. Ne ovat enemmänkin sellaista löysää "kuohuviini ruokakauppoihin" -tyylisiä heittoja. Onhan noissa puolueissa toki myös asiaa aidosti ajavia. Jokunen kovasti NATO-myönteinen on myös asialleen vahingollinen, koska vähäinen ymmärrys realiteeteista johtaa täysin liioiteltuun oman puolustuksen vähättelyyn. Valitettavasti nämä "Jaakonsaaret" (vaikka hän onkin demari) ovat nimenomaan negatiivinen asia NATO-kannatukselle ns. syvissä riveissä.

Siltikin...vaikea minun olisi äänestää sellaista poliitikkoa joka kategorisesti vastustaa NATO-jäsenyyttä tai esittää että se olisi muka mahdollista siinä vaiheessa kun ensimmäinen T-80U:n tela on Vaalimaan legendaarisen kopin kohdalla. Olisi ollut vaikeaa/mahdotonta myös silloin, kun silloisista syistäni painoin äänestysnappulaa kohdassa "ei" tässä ketjussa. Tuollainen typerä, periaatteellinen ehdottomuus vastustuksessa on kaikkein vastenmielisintä (mikä tuntuu näitä Kepun vanhoja isäntiä erityisesti vaivaavan...nyt on puoluejohdossakin viehkeä K.Kulmuni joka on Tornion ja Väyrysen tyttöjä). Samoin kylläkin suhtaudun myös niihin, jotka NATO-myönteisyydestä johtuen/huolimatta aktiivisesti heittävät kapuloita rattaisiin sekä oman puolustuksen ("ei kannata, ei mitään hyötyä") että kaikkien ei-NATO-yhteistyökuvioiden ("ei tällä voi korvata NATOa!") osalta. Jos jollain ilmaveivillä onnistuisi USA:n paalutus ilman NATOa tai veijari-ruotsalaisten jallitus sitovaan puolustusliittoon niin totta helvetissä ne olisivat tervetulleita, vaikka järjestely olisikin jokin "satuliitto", sellainen kunnon erityisolosuhdejärjestely :D

Edit: Sanoin vahingossa "ymmärrys realiteeteista johtaa liioiteltuun oman puolustuksen vähättelyyn" :D Se nyt ei taas ollut ihan kuin Strömsössä, ilmaisun kannalta... :rolleyes: fix'd
 
Hallituksessa on kepu, joka on umpisuomettunut puolue... Naton kannalta parempi kokoonpano olisi joku Kokoomus + RKP + SDP + Vihreät... kunhan demareissa olisi vallalla oikeistodemarit, jotka eivät kyllä valitettavasti tällä hetkellä ole puolueen vallankahvassa kiinni.

Näin. Mutta käsi sydämelle...ei tuollakaan hallituskokoonpanolla olisi edelleenkään NATO "ajankohtainen" :D

Kummasti sitä aina ajetaan kunnes olisi tilaisuus tehdä asian eteen jotakin. Näin ainakin tuntuu, vai onko tämä jotenkin fatalistinen asenne aiheeseen "Suomi-poliitikot ja NATO"?
 
Kummasti sitä aina ajetaan kunnes olisi tilaisuus tehdä asian eteen jotakin. Näin ainakin tuntuu, vai onko tämä jotenkin fatalistinen asenne aiheeseen "Suomi-poliitikot ja NATO"?
Nyt unohdat että valtaosa eduskunnan poliitikoista ei kannata NATO-jäsenyyttä.
 
Jos eräiden tahojen määritelmän mukaisesti Venäjä ei ole Suomelle sotilaallinen uhka, niin mitä tarvetta varten meillä sitten ylipäätään on nykytyylinen armeija, voisi kysyä. Saman tien sen voisi supistaa pieneksi rauhanturvaamisjoukoksi, kun Viro, Ruotsi ja Norja joka tapauksessa myöskään eivät ole Suomelle sotilaallisia uhkia...

Vakavasti puhuen siinä vaiheessa kun tilanne on tosissaan päällä on myöhäistä sen paremmin liittyä Natoon kuin perustaa toimivia puolustusvoimiakaan.
 
Raha tai sen lähellä olo, tuntuu ohjaavan ihmistä mitä ihmeellisimpiin suunnan muutoksiin.....kommari muuttuu kapitalistiksi että heilahtaa kun vain fyffee on tiedossa....

Se on juuri näin. Toisaalta myös monissa tapauksissa on nähty, miten äärimmäisen tiukkaa valtion talouselämän puuttumattomuutta ajaneet muuttuvat sosialisteiksi, kun meinaa mennä luovassa tuhossa businekset (omat tai kaverin) alta. Sitten huudellaan tukitoimia, tai jopa junaillaan niitä aktiivisesti itse päättävissä pöydissä.
 
Edit.
Kannattaa lukea kommentit...
Linkin/jutun yhdestä kommentista.lainattu kappale:

"Matti Vanhanen on tuon lausuessaan enemmän pihalla turvallisuuspolitiikasta kuin pihalla oleva lautakasa. Haluaako hän tosissaan, että nyt vallitseva epävakaa tilanne Itämerellä säilyisi? Tilanne, jossa kaikki muut länsimaat Suomea lukuun ottamatta kokevat Venäjän uhkaa: Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tanska ja Ruotsi."


http://aripesonen1.puheenvuoro.uusi...ttei-suomi-ole-viela-oppinut-venajasta-mitaan

Kylmän sodan esimerkki osoittaa, ettei Suomi ole vielä oppinut Venäjästä mitään

3 kommenttia

  • Neuvostoliitto pyrki saamaan ydinaseettomia vyöhykkeitä etenkin harmaille puolueettomien maiden alueille.

  • Venäjä pyrkii edelleen pitämään harmaita alueita (Ruotsi, Suomi, Ukraina jne.) vähäisen aseistuksen alueina.

  • Ydinkärjillä varustettavissa oleva kylmän sodan aikainen MGR-1-ohjus Norjan kallioluolassa.

Prologi

Otsikossa mainittu kylmän sodan yksi esimerkki liittyy siihen, miten Neuvostoliitto ja edelleen Venäjä osaa käyttää taitavasti hyväkseen rajamailla olevia sotilasliittoon kuulumattomia maita - siis harmaan vyöhykkeen maita - hyväkseen ajaessaan omia etujaan. Niin kylmän sodan aikaan kuin myös nyt etenkin suomalaispoliitikot eivät ole kyenneet näkemään Venäjän luomaa kokonaiskuvaa sekä suurstrategista asemaa ja ovat tyhmyyttään lähteneet mukaan ajamaan aikaisemmin Neuvostoliiton ja nyt Venäjän suurvaltapoliittisia etuja.

Tässä kirjoituksessa kuvattu esimerkki kylmän sodan ajalta on Neuvostoliiton pyrkimys ydinaseettomiin vyöhykkeisin sotilasblokkien välisillä alueilla. Suomi läksi turhan innokkaasti ja sinisilmäisesti ydinaseettomien vyöhykkeiden asiassa Neuvostoliiton kelkkaan tajuamatta asioiden todellista laitaa.

Mitään ei ole taidettu vieläkään oppia?

Euroopan ydinaseettomat vyöhykkeet 1960-luvulla

Pohjolan ydinaseeton vyöhyke on Urho Kekkosen nimiin tunnustettu 28.5.1963 Paasikivi-Seuran kokouksessa tekemä aloite, jonka mukaan Pohjoismaista olisi kansainvälisellä sopimuksella muodostettu pysyvä ydinaseeton vyöhyke. Kekkonen esitti ehdotuksensa uudestaan vuonna 1978, kun Yhdysvaltain toinen vastavoimastrategia (The Second U.S. Offset Strategy) oli uudistamassa läntistä ydinasepolitiikkaa Euroopassa.

Kekkonen oli hieman aikaisemmin toukokuussa 1963 tehnyt vierailun Jugoslaviaan. Jugoslavian presidenttinä Josip Broz Tito esitteli Kekkoselle ehdotustaan Balkanin ydinasevapaasta alueesta, mikä myös lopullisesti vakuutti Kekkosen ydinaseettoman Pohjolan tarpeellisuudesta. Kekkosen ehdotus ydinaseettomuudesta koski alueellisesti Suomea, Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa.

Kuuban ohjuskriisin jälkeen kriisin pelottamana oltiin ydinaseettomia hyödykkeitä perustamassa ympäri maailmaa, Euroopassa ensisijaisesti Pohjolaan ja Balkanille, Puolan aloitteesta myös Keski-Eurooppaan.

Ajatus ydinaseettomasta Pohjolasta ei ollut uusi. Jo vuonna 1958 Neuvostoliiton pääministeri Nikolai Bulganin (Никола́й Булга́нин) ehdotti Pohjolan ydinasevapaan vyöhykkeen perustamista. Kysymys oli osaltaan vastaamisesta Yhdysvaltain ensimmäiseen vastavoimastrategiaan (New Looktai The (First) U.S. Offset Strategy), jossa keskeisin päämäärä läntisellä yhteisöllä Yhdysvaltain johdolla oli rakentaa uskottava ydinase Neuvostoliiton vahvaa konventionaalista armeijaa vastaan.

Neuvostoliitossa suunnitelmat ydinaseettomista vyöhykkeistä nimettiin niiden liittolaismaisen johtajien mukaan, jotka olivat tuoneet suunnitelman julkisuuteen.

План Рапацкoго” (”Rapackin suunnitelma”) vuodelta 1957 on nimetty puolalaisen ulkoministeri Adam Rapackin (ven. Адам Рапацкий) mukaan. Hän esitti ydinaseetonta vyöhykettä Keski-Eurooppaan ensimmäisen kerran vuonna 1957, siis jo ennen Neuvostoliiton pääministeri Nikolai Bulganinin ulostuloa.

План Гомулки” (”Gomułkan suunnitelma”) vuodelta 1963 on nimetty puolestaan puolalaisen Władysław Gomułkan (ven. Владислав Гомулка) mukaan. Gomułka toimi Puolan kommunistisen puolueen pääsihteerinä vuosina 1943–1948 ja uudestaan hänet valittiin puolueen johtajaksi lokakuussa 1956. Gomułka esitti Puolan edustajana toistamiseen ydinaseetonta vyöhykettä Kekkosen esityksen tapaan vuonna 1963, ja vyöhyke olisi käsittänyt Länsi-Saksan, Itä-Saksan Puolan ja Tšekkoslovakian.

Myös Kekkonen sai Neuvostoliitossa ehdotuksilleen ydinaseettomasta Pohjolasta suunnitelman nimen. Oli olemassa ”План Кекконена” (”Kekkosen suunnitelma”). Suomi siis tuolla esityksellään ydinaseettomasta Pohjolasta omaehtoisesti lukitsi itseään itäblokkiin, - ehkäpä tajuamattaan asioiden todellista laitaa täysin.

Sen sijaan Titon ehdotuksesta ei venäläislähteistä löydy ”План Тита” -mainintaa tai -kirjausta (”Titon suunnitelma” -mainintaa tai -kirjausta).

Jälkikäteen arvioiden sekä Kekkosen että myös Titon toiminta osoittaa tietämättömyyteen perustuvaa harkitsemattomuutta. Presidentit olivat joko tietoisesti tai sinisilmäisesti tietämättään Neuvostoliiton politiikan ja päämäärien sanansaattajia ja bulvaaneja.

Liitteenä oleva kuva kylmän sodan aikaisista Euroopan rajoista kertoo hyvin, mistä Neuvostoliiton taholta ydinaseettomista vyöhykkeistä oli kysymys. Euroopassa oli kaksi Nato-maiden ja Varovan liiton maiden välillä olevaa ”puolueettomien” maiden vyöhykettä, joista toisen muodostivat Suomi ja Ruotsi (Pohjola) ja toisen Jugoslavia ja Itävalta (Balkan). Alueet on esitetty liitteenä olevassa kuvassa harmaalla värillä, ja kyse on harmaasta vyöhykkeestä. Myös Sveitsi voidaan lukea periaatteessa Balkanin puolueettomien maiden muodostamaan vyöhykkeeseen. Muualla Euroopassa sotilasliitojen rajat olivat kiinni toisissaan. Sotilasliittojen välisellä rajalla yli kahdessa kolmasosassa rajan pituudesta välissä oli ”puolueettomia” maita puskurina.

Venäjä pyrki siis noilla bulvaanien ja sanasaattajien kautta julkaistuilla ehdotuksillaan eliminoimaan blokkirajalla läntiset ydinaseet ja säilyttämään oman konventionaalisen aseistuksen ylivoimaa. Neuvostoliiton päämäärä oli saada nuo ”puolueettomien” maiden puskurialueet ydinaseettomiksi, jolloin Neuvostoliitolla olisi vahvan konventionaalisen armeijan turvin mahdollisuus vallata kriisi- ja sotatilanteessa ”puolueettomat” puskualueet nopeasti haltuunsa.

Sama päämäärä Neuvostoliitolla oli myös Saksojen välisellä alueella Puolan ehdottaessa kahteen otteeseen ydinaseetonta vyöhykettä. Alueella, jossa blokit olivat kiinni toisissaan ilmaan puolueettomien maiden muodostamaa puskuria.

Yhdysvalloilta ja sen liittolaisilta tuli tuon tasoisille neuvostoliittolaisesityksille sanansaattajien ja bulvaanien (Suomi, Puola ja Jugoslavia) esittämänä vastauksena jyrkkä ei. Yhtään ydinaseetonta vyöhykettä ei Eurooppaan perustettu.

Ydinaseettomuudessa Pohjala oli Neuvostoliiton ensisijainen päämäärä, tärkeämpi kuin Balkan. Norja oli todennut olevansa ydinaseeton vain rauhan aikana, ei kriisin tai sodan aikana. Norjassa oli länsiliittoutuneiden laajat asevarastot kallioluoliin sijoitettuna. Norjan kallioon olivat varastoituna myös ne ohjukset (mm. lyhyen kantaman "Honest John”-ohjus, MGR-1), jotka voivat kuljettaa ydinlatauksia.

Sotatilanteessa Norjaan olisi tuotu ydinkärjet hyvin nopeasti Yhdysvaltain Euroopan muista ydinasetukikohdista. Yhdysvallat oli valmis puolustamaan myös Ruotsia ydinasein, kirjoittaa ruotsalainen professori ja historioitsija Wilhelm Agrell kirjassaan ”Fredens illusioner: det svenska nationella förvarets nedgång och fall 1988-2009”.

Norjan asema on ollut ja on edelleen erityisen tärkeä Iso-Britannian turvallisuudelle. Norjan ja Ruotsin Pohjanmeren ja Atlantin puoleisia rantoja ei saanut päästää kylmänkään sodan aikana Neuvostoliiton haltuun, ja tarvitessa Natossa oltiin valmiita käyttämään ydinaseita myös Pohjolassa Neuvostoliiton pysäyttämiseksi. Suomi ja Ruotsi ovat olleet tulevat aina olemaan ydinasepeiton alla, olivatpa ne Natossa tai eivät. Ydinaseilla Suomi ja Ruotsi eivät voi perustella puoleen eikä toiseen puolustusliittoon liittymistä tai liittymättä olemista.

Nato ja Yhdysvallat eivät olisi koskaan voineet suostua ydinaseettomaan Pohjolaan, ja suomalaisehdotukset siitä olivat varsin harkitsemattomia. Suomi loi itsestään kuvaa Neuvostoliiton päämäärien sanasaattajana, eikä Suomi ole vieläkään päässyt tuosta kyseisenalaisesta roolimaineesta eroon.

Länsimaissa edelleenkin suomalaisehdotuksia punnittaessa ensiksi selvitetään, onko kyseessä Suomen oma ehdotus vai toimiiko Suomi historialliseen tapaan mahdollisesti Venäjän sanansaattajana. Selvitetään, mitä Venäjä hyötyy suomalaisehdotuksista, koskivatpa ne tänä päivänä vaikkapa tietoliikennemerikaapelin vetämistä Koillisväylälle, Venäjä-pakotteiden höllentämisyrityksiä tai Suomen presidentin matkustelua Venäjälle tapaamaan Putinia. Menneen ajan maine rasittaa edelleen Suomea, eikä Suomi ole tehnyt erityistä asian eteen. Totta kai Suomelle ollaan muissa länsimaissa edelleen hienotunteisia.

Epilogi

suomessa ja myös Ruotsissa tulisi tajuta se alkeellinen tosiasia kautta koko vallitsevan historian, että liittoutumattomat alueet blokkirajoilla ovat lähtökohtaisesti epävakauslähteitä ja alttiita hallitsemattomille vaikutuksille. Mikään ei historiassa ole muuttunut tähän päivään saakka.

Miksi liittoutumattomat alueet blokkirajoilla ovat lähtökohtaisesti epävakauslähteitä? Siksi, että sillä toisella blogilla, jonka liittoutumaton maa kokee yleensä uhkaksi tai jopa viholliseksi, on niin suuri asevarustus, ettei liittoutumaton maa pysty sitä torjumaan, vaan olisi tarvittaessa helppo valtauskohde. Valtaus puolestaan muuttaisi voimatasapainoa eikä turvallisuuspoliittinen tilanne olisi enää status quo.

Ukraina ja Georgia ovat hyviä esimerkkejä epävakaudesta ja status quon puutteesta, kun mailla ei ollut riittävästi sotilaallista voimaa sotilasliittoon kuulumattomina torjua venäläishyökkäykset.

Kylmän sodan Neuvostoliitto pyrki siis luomaan ydinaseettomia alueita, koska sillä ei ollut kykyä vastata Yhdysvaltain ydinasearsenaaliin, mutta Neuvostoliitto olisi kyennyt miehittämään tuolloin Suomen ja Balkanin alueen vastaavasti, kuin mitä se on nyt uhonnut pystyvän miehittämään Ukrainan.

Neuvostoliiton ja Venäjän puskurivaltiopolitiikalla tai etupiiripolitiikalla ovat vanhat perinteet myös siis ydinaseisiin liittyen. Puskurivaltion asema on siinä oleville maille karua, josta pitäisi pyrkiä eroon heti, kuin vain on olemassa mahdollisuus. Suomi ei toistaiseksi ole käyttänyt mahdollisuuksiaan hyväkseen ja toimii edelleen Venäjän sotilaallisena puskurina ”sotilaallisesti liittoutumattomana” maana kuten kylmän sodan aikaan omasta mielestään ”puolueettomana” maana.

Venäjän pyrkimyksellä pitää Suomi ja Ruotsi Nato-jäsenyyden ulkopuolella Venäjän pyrkii pitämään Suomen sotilaallisen voiman niin alhaisena, että kriisi- ja sotatilanteessa Venäjä voisi tehdä alueelle ne sotilaalliset toimet alhaisella kustannuksella, jotka se katsoisi tuossa tilanteessa tarpeekseen suorittaa.

Kun Venäjä sanoo, ettei se hakua Naton infrastruktuuria rajoilleen, kysymys on siis vain pyrkimyksestä pitää puskurialueet tarpeen mukaan helposti valtaavissa ilman suurempia sotaponnisteluja.

Venäläispolitiikka on siis edelleen perusperiaatteiltaan samaa kuin kylmän sodan aikaan, jolloin Neuvostoliitto yritti ydinaseettomien vyöhykkeiden perustamisella ja ydinaseita vastustavan rauhanliikkeen tukemisella alentaa läntisten ydinaseiden määrää, voimaa ja vaikutusta, - ja päästä sotilaalliseen ylivoimaan.

Jos Suomi ja Ruotsi olisivat olleet Naton jäsenmaita ennen kuin Venäjä valloitti Krimin niemimaan ja aloitti sotatoimet Ukrainassa, ei nykyistä epävakautta Itämerellä olisi. Itämeren tilanne olisi status quo kuten kylmän sodan aikaan. Miksi näin? Koska Natolla olisi koko Itämeren alueella yhtenäinen puolustussuunnitelma niin, että myös Baltian maiden asema olisi yhtä turvattu kuin Nato-maa Suomen, Nato-maa Ruotsin, Nato-maa Norjan ja Nato-maa Tanskan. Sotilaallinen vastavoima estäisi Venäjää riehumasta Itämerellä, kun Suomi ja Ruotsi eivät muodostaisi liittoutumattomina epävakauslähdettä kuten ne nyt muodostavat etenkin Baltian maiden turvallisuudelle.

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: jak
Ruotsissa halutaan yhdessä Suomen kanssa Natoon (ainakin tuon tutkijan mukaan), jos halutaan:
Ruotsalaistutkija Johan Eellend on kirjoittanut Eurasia Reviewiin artikkelinYstäviä, mutta ei liittolaisia: Suomi, Ruotsi ja Nato Itämerellä -analyysi. Hänen mukaansa Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydet eivät ole todennäköisiä "nähtävillä olevassa tulevaisuudessa", mutta maat lähentyvät liittoumaa.

Eellendin mielestä Natolle pääsy Ruotsin ilmatukikohtiin lisäisi dramaattisesti sen tehokkuutta Itämerellä ja kykyä puolustaa Baltian maita. Venäjälle Ahvenanmaan miehittäminen ei hänen mukaansa olisi helppoa ja suurin huoli on Ruotsin Gotlanti.

"Ruotsin alue on elintärkeä Naton Baltian maiden puolustukselle, mutta Suomen alue on vähemmän tärkeä. Suomen jäsenyys Natossa toisi liittoumalle 1 300 kilometrin rajan Venäjän kanssa. Kriisin tullen Suomen jäsenyys merkitsisi siten uutta rajaa josta huolehtia. Suomen jäsenyys loisi siksi sekä riskejä että mahdollisuuksia Natolle", Johan Eellend kirjoittaa.

Hänen mukaansa sekä Ruotsissa että Suomessa on tehty johtopäätös, että maiden tulisi liittyä tai pysyä poissa Natosta yhdessä.

"Jos Ruotsi liittyy ja Suomi ei, se riskeeraa signaloivansa Venäjälle, että päätöksentekijöiltä Helsingissä puuttuu tahdonvoimaa. Jos Suomi liittyy ja Ruotsi ei, olisi Natolla jälleen yksi liittolainen (Baltian maiden tavoin) jonne ei ehdi helposti".

Ruotsin muuttuva yleinen mielipide Natosta on saanut Eellendin mukaan suomalaiset seuraamaan tarkasti.

"He eivät halua tulla jätetyiksi yksin", hän toteaa.

"Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydet voimistaisivat Naton kykyjä Itämerellä. Se lisäisi turvallisuutta koko alueella. Mutta se ei ole ihmelääke. Eikä Nato-jäsenyys ole, moni uskoo, todennäköinen. Mutta muutokset voivat tulla nopeasti: kolme vuotta sitten kukaan ei olisi odottanut väittelyä asiasta Suomessa eikä Ruotsissa. Kahden valtion yhteisen historian, strategisen sijainnin ja nykyisen turvallisuusyhteistyön huomioiden on todennäköisintä että ne joko liittyvät tai pysyvät ulkona yhdessä", Eellend päättää.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/eellend-51743
 
Eihän tuossa ole mitään järkeä että Natoon mennään vasta kun Venäjä uhkaa meitä. Ei ei, sehän on myöhäistä sillon.

Poikkeukselliseti kommentoin nyt jäähylle laitetun kirjoittajan kommenttia.

Ei tämä hesarin juttu ole mikään linjanmuutos. Hesari on julkisesti ilmoittanut kannattavansa Suomen Nato jäsenyyttä. Koska presidentin lausunto oli sen suuntainen, että Natoon ei olla suihkimassa kusiluistimet kipinöiden, niin asiaa pitää jotenkin käsitellä. Hesarin kaltainen tiedoitusväline ei voi kuitenkaan toimia samalla tavalla kuin foorumikirjoittelija, joka jättää epämiellyttävät kirjoitukset ja lähteet huomioimatta ja siirtyy puhisemaan toiseen ketjuun, jossa samanhenkiset ovat äänessä. Presidentti ei ole kuka tahansa tupauuno, jonka suoran vastauksen suoraan päivänpolttavaan kysymykseen voisi jättää kokonaan käsittelemättä.

Aika selkeästihän tuossa lukee, että TP:n lausunto oli suorastaan positiivinen. Natoon mennään jos tarvetta on ja kyllähän sitä kirjoittajan mielestä löytyy.

Toinen syy melko maltilliselle kirjoitukselle oli todennäköisesti se, että hesari välttelee nykyään pahimpia ylilyöntejä oman linjansa esilletuomisessa. Monikulttuurisuus kiihkoilu, suomalaisen kulttuurin & elämäntavan halveksunta, yksisilmäinen aseiden yksityisomistuksen vastustaminen sekä flirttailut siihen suuntaan että asevelvollisuus olisi jäänne, ovat maksaneet lukijoita.
 
Ihankuin media olisi heräämässä siihen tosi-asiaan että äänekkäät ääripäiden vähemmistöt ei mielipiteidensä jyrkkyydellä miellytä enimmäkseen maltillisia ja pitkäänkin asioiden laitaa pohtivia suomalaisia. Jos lehdet alkaa noilla mässäämään niin ei ne lopulta ketään kiinnosta ja parissa vuodessa asiakaskato alkaa tuntumaan.

Se mitä me on täällä pohdittu jo vuosikausia alkaa vasta tekemään tuloaan tavan kansan kahvipöytiin. Käytän tässä mittarina ystävääni jota nämä asiat eivät juuri kiinnosta ja joka vasta nyt lähiaikoina on ottanut Venäjä-NATO asetelmat puheeksi, koska ne on tullut puheeksi työpaikalla. Mutta näinhän se menee. Ilmastonmuutos oli tieteellisissä piireissä puheena jo vuosikausia ennenkuin "perusduunarit," joiden elämäntavoitteena on työ ja talo ja perhe, alkoi miettimään vihreää teknologiaa.
 
NATO on tältä osin ollut 100 % onnistuminen jäsenmailleen, eikä mikään anna aihetta epäillä tilanteen muuttuneen. Jopa Lavrov sen tunnusti

Et käsittele asiaa sillä pedanttisella tarkkuudella, johon saitilla on totuttu: :rolleyes:

Nato-maat Kreikka ja Turkki hyökkäilivät ammoin toistensa kimppuun tapellessaan saaren päältä.

Argentiina hyppäsi röyhkeästi Britannian alueelle.

George sanoi 9/11, että Usaan on hyökätty.

Ja hiukan laventaen erilaiset järjestöt ovat hyökkäilleet Nato-maissa.

:rolleyes:
 
Tekeekö tiukkaa tunnustaa, että NATO onnistui 100 %:sti torjumaan puna-armeijan uhan? Suursodan uhka onnistuttiin torjumaan 100 %:sti.


Et käsittele asiaa sillä pedanttisella tarkkuudella, johon saitilla on totuttu:

Nato-maat Kreikka ja Turkki hyökkäilivät ammoin toistensa kimppuun tapellessaan saaren päältä.

Keskinäisiä kähinöitä, eikä ole hyökkäys sotilasliittoa vastaan.

Argentiina hyppäsi röyhkeästi Britannian alueelle.

Argentiina ei sijaitse pohjoisella pallonpuoliskolla, eikä NATO:n ole tarkoituskaan toimia muun maailman siirtomaissa. Ei siis liity NATO:on yhtään mitenkään.


George sanoi 9/11, että Usaan on hyökätty.

Ja hiukan laventaen erilaiset järjestöt ovat hyökkäilleet Nato-maissa.

Kyllä, mutta eivät ole sotilaallisia hyökkäyksiä.
 
Älähän ota skärdis niin vakavasti sentään. Kyllä jokainen myöntää, että Nato on aivan jumalaton jumaltarina, kyllä sen on myöntänyt jo itämainenkin ulkoministeri. Naton perustamiskirja roikkuu kehyksissä jokaisen aktiivisen reserviläisen makuuhuoneen seinällä Mannerheimin mustavalkokuvan vieressä.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top