Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mikä suurvalta vapaaehtoisesti luopuisi asemistaan?
Ei neukkulakaan luopumisen ilosta itäblokkia vapauttanut vaan olosuhteiden pakosta. Arvaa viiksettääkö Kremlissä?
[QUOTE="YliKoo, post: 358412, member: 1123"]JOS
Kannattaa muistaa, että kolmasosa keski-ikäisistä saksalaisista on saanut kovan propagandan alaisen koulutuksen. Ei ihme, että maailmankuva viiraa edelleen.
Huomattavasti pienempi osa lienee aidosi Venäjää sympatiseeraavaa porukkaa, mutta sitäkin heidän joukossaan lienee aivan riittämiin. Eivät kaikki Harppi-Saksaa vankilana pitäneet, kunhan vanhemmat olivat tarpeeksi korkealla puoluekoneiston ravintoketjussa.
Täytyy muistaa myös presidentti Putinin asuneen vuosia Berliinissä ja puhuvan edelleen sujuvasti saksaa. Siellä on taatusi henkilökohtaisia suhteita vieläkin voimissaan.
saattaisi valmistella sotilaallista yllätysiskua maayhteyden avaamiseksi Kaliningradin alueelle."
Ruotsalaisarvio HBL:ssä: Suomi on vaarassa jäädä yksin puolustuksensa kanssa
Jenny Thuneberg
4 minuuttia sitten
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/ruotsi_turpo_asiantuntija-51938
Ruotsalaisasiantuntijan mukaan on huolestuttavaa, että Suomen poliittinen johto antaa ymmärtää, etteivät muut maat voi laskea Suomen avun varaan.
Kuninkaallisen sotatutkimusakatemian johtaja Mike Winnerstig kertoo Hufvudstadsbladetissa huomanneensa, että monet suomalaiset poliitikot argumentoivat sangen heikosti Suomen turvallisuuspoliittisista suuntaviivoista. Tämä näkyy erityisesti suomalaisessa Nato-keskustelussa.
Sotilaita Naton Baltops-sotaharjoituksissa Hangossa kesäkuun alussa.
(Lehtikuva/Roni Rekomaa)
Winnerstig sanoo suhtautuvansa suomalaisten viljelemään Nato-option käsitteeseen skeptisesti. Ruotsin virallisessa doktriinissa ei tunneta mitään Nato-optiota, vaan hallituksessa on selkeästi ilmaistu, ettei Ruotsi hae Nato-jäsenyyttä. Asiaan voi tulevaisuudessa tulla muutos, jos tällä hetkellä oppositiossa vaikuttava ja Nato-jäsenyyttä kannattava porvariallianssi pääsee valtaan.
– Suomalaiset poliitikot painottavat, että maalla on Nato-optio samaan aikaan kun he jatkuvasti toteavat, ettei mahdollisuutta missään nimessä käytetä hyväksi. Venäläisille lienee tällöin tulevan selväksi, ettei Suomi tule koskaan tekemään mitään asian eteen. Etenkin, jos Venäjältä kovaäänisesti todetaan, että Nato-jäsenyys olisi huono idea Suomelle, Winnerstig arvioi.
Winnerstigin mukaan Ruotsia ei kiinnosta Suomen puolustusratkaisu niin paljon kuin Suomea kiinnostaa Ruotsin. Hän viittaa tällä keskustan presidenttiehdokas Matti Vanhasen puoluekokouspuheeseen, jossa tämä toivoi Suomen ja Ruotsin pysyvän puolustusliiton ulkopuolella.
– Ruotsissa ei kirjoitettu puheesta mitään. Jos joku siihen reagoikin, niin silloin ajateltiin Vanhasen haluavan elvyttää Kekkosen linja, Winnerstig arvioi.
Winnerstigin mukaan vakavampi kysymys on presidentti Sauli Niinistön suhtautuminen ja tämän lausunnot puolustuslinjauksista viime vuosina.
– Ennen kuin Niinistöstä tuli presidentti, niputettiin hänet Naton puolestapuhujiin. Nykyään häntä näyttää olevan vaikea kutsua sellaiseksi. Hän vaikuttaa muuttaneen mielipidettään. Tästä näkökulmasta katsoen on jännittävää, että Venäjän presidentti Vladimir Putin vierailee tapaamassa Niinistöä myöhemmin tänä kesänä, Winnerstig toteaa.
Winnerstigin mukaan presidentti Niinistön viimevuotinen puhe suurlähettiläspäivillä Helsingissä on saanut monet kummastelemaan Suomen linjaa. Presidentti totesi puheessaan joutuvansa olemaan tarkka silloin, kun Suomelle esitetään osavastuuta Baltian puolustamisesta. Presidentti sanoi puheessaan, ettei Suomi ole asemassa, jossa se voisi antaa muille sellaisia sotilaallisia turvatakuita, joita sillä itselläänkään ei ole.
– Presidentti Niinistön ulostulo aiheutti sen, että Baltian maat ja myös Ruotsi alkoivat katsoa Suomea kohti ja pohtia, että jaahas, te ette halua tehdä mitään auttaaksenne ystäviänne pinteessä. Mielestänne muiden tulee kuitenkin auttaa Suomea, jos teille on käymässä huonosti. Ajatukset eivät oikein kohtaa. Jos halutaan saada mahdollisuus avun saamiseen, on vastaavasti oltava valmis antamaan apua. Jos saamme useamminkin kuulla tämänkaltaisia linjauksia Suomesta, on olemassa riski, että muun maailman mielestä Suomi saa pärjätä itsekseen, Winnerstig toteaa.
Winnerstigin mukaan avun antaminen ei suoranaisesti tarkoittaisi sitä, että suomalaisia asevoimia lähetettäisiin Suomenlahden toiselle puolelle. Hän ei usko, että Suomi Naton jäsenenä pakotettaisiin käyttämään joukkojaan Baltian turvaamiseen.
– Se puhe on hölynpölyä. Jos Suomesta tulisi Naton jäsen, se käyttäisi armeijaansa varmistamaan omia rajojaan samalla tavalla kuin tänäkin päivänä, Winnerstig sanoo
No näihän se juurikin meni. Samaten Niinistö toppuutteli, että mitä turvatakuita Suomi muka voisi tarjota Natoon kuuluvalle Virolle.Mielestäni Niinistö tarkoitti puheessaan suurlähettiläspäivillä sitä, että jos ollaan tilanteessa jossa Baltia tarvitsee apua, on Suomikin siinä tilanteessa, että sen on keskityttävä oman maan puolustukseen, vaikkei avointa konfliktia vielä olisikaan.
Mielestäni Niinistö tarkoitti puheessaan suurlähettiläspäivillä sitä, että jos ollaan tilanteessa jossa Baltia tarvitsee apua, on Suomikin siinä tilanteessa, että sen on keskityttävä oman maan puolustukseen, vaikkei avointa konfliktia vielä olisikaan.
Jo nykyisten tapahtumien vuoksi on selvää että Suomenkin tulee vahvistaa omaa puolustusvalmiuttaan. Se on sitten kokonaan toinen asia mitä presidentti Niinistö puheillaan tarkoittaa. Pitääkö Suomen kuitenkin odotella "avointa konfliktia" että meillä voidaan ryhtyä vahvistamaan maanpuolustustamme.Ulkomaat 1.6.2016 klo 20:03
Puolan puolustusministeri: Baltiaan ja Puolaan neljä Nato-pataljoonaa
Baltian maissa ja Puolassa olevat Nato-liittolaisten joukot moninkertaistuvat. Asiasta päätetään virallisesti Naton huippukokouksessa heinäkuussa.
Yhdysvaltain 1. ratsuväkidivisioonan sotilaita harjoittelemassa Virossa lokakuussa 2014. Kuva: Ahti Kaario / Yle
Sotilasliitto Nato sijoittaa neljä pataljoonan kokoista taisteluosastoa jäsenmaihinsa Puolaan ja Baltian maihin, kertoi Puolan puolustusministeri Antoni Macierewicz. Hän keskusteli asiasta eilen Varsovassa Naton pääsihteerin Jens Stoltenbergin kanssa.
Macierewiczin ilmoituksesta kertoi muun muassa Newsweek. Ministerin mukaan Puolaan, Liettuaan, Latviaan ja Viroon sijoitetaan kuhunkin yksi pataljoona. Joukot tulisivat rotaatioperiaatteella useammasta Naton jäsenmaasta.
Joukkoja ovat luvanneet Baltiaan Puolan lisäksi Tšekki, Slovakia ja Unkari – yhteensä 600 sotilasta. Pääosa joukoista tulee kuitenkin Yhdysvalloista, Britanniasta ja Saksasta.
Komppanioista pataljooniksi
Yhteen pataljoonan taisteluosastoon kuuluun noin 800 sotilasta. Tällä hetkellä kussakin Baltian maassa ja Puolassa on komppanian verran, eli noin 150 sotilasta, amerikkalaisia joukkoja. Ne ovat nimellisesti harjoituksissa, mutta olleet jatkuvasti paikalla parin vuoden ajan.
Yhdysvallat lähetti joukkoja Baltiaan sen jälkeen, kun Venäjä oli asevoimin liittänyt Ukrainalle kuuluvan Krimin alueisiinsa ja kriisi kärjistynyt muutenkin. Baltian maat ovat pyytäneet koko ajan Natolta lisää joukkoja turvaksi Venäjän uhkaa vastaan.
Ensimmäisinä tulivat Viroon Yhdysvaltain laskuvarjojääkärit huhtikuun lopulla 2014. Kuva: Ahti Kaario / Yle
On ollut melko kauan tiedossa, että lisäjoukoista päätetään Naton huippukokouksessa heinäkuussa. Pääsihteeri Stoltenberg ei ole vielä halunnut sanoa tarkasti, paljonko joukkoja sijoitetaan ja tarkalleen mihin.
Suwalkin käytävän suojaksi
Kuva: Yle Uutisgrafiikka
Myöskään ministeri Macierewicz ei kertonut, mihin pataljoonat sijoitetaan. Virolaisen Delfi-uutissivuston mukaan hän kuitenkin sanoi, että niiden pitää olla valmiita puolustamaan niin sanottua Suwalkin käytävää.
Suwalkin käytävä on Puolan ja Liettuan rajaseutu, joka erottaa Venäjälle kuuluvan Kaliningradin alueen Valko-Venäjästä. Puolassa ja Baltiassa oletetaan, että sotatilanteessa Venäjä yrittää avata maayhteyden Kaliningradiin, joka on sen tärkeä tukikohta-alue.
Delfin mukaan Puolan puolustusministeri sanoi myös, että Puolaan ja Baltiaan ollaan tuomassa enemmän kuin 4 000 sotilasta, joka siis vastaisi suunnilleen neljää pataljoonaa. Yhdysvallat on päättänyt siirtää Eurooppaan lisää maajoukkojaan, joita on tarkoitus kierrättää eri puolilla Itä-Eurooppaa.
Venäjä ärsyyntynyt
Venäjä ei hyväksy Naton joukkojen ja sotakaluston sijoittelua Baltiaan. Varaulkoministeri Aleksei Meškovin mukaan siihen aiotaan vastata jollain tavalla. Venäläisen valtiollisen RT-sivuston mukaan Venäjä ei uhkaa Baltian maita, ja joukkojen sijoittelu rikkoo Naton ja Venäjän sopimusta vuodelta 1994.
Senkin jälkeen, kun Naton pataljoonat sijoitetaan Baltiaan, Venäjällä on ylivoimaisesti Natoa enemmän joukkoja Viron ja Latvian rajan takana ja Kaliningradin alueella. Venäjän joukot ovat myös paremmin varustettuja. Niillä on muun muassa runsaasti taistelu- ja kuljetushelikoptereita.
Lähteet: AP, Tass
Ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko paljasti Suomen Nato-huijauksen
19.6.2016 12:29 Ari Pesonen
http://aripesonen1.puheenvuoro.uusi...nen-selonteko-paljasti-suomen-nato-huijauksen
17.6.2016 julkaistu uunituore ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko nojaa edelleen yhtenä Suomen turvallisuutta lisäävänä tekijänä Nato-optioon. Optio-sanaa ei selonteosta löydy, sen sijaan asia on kirjattu luvussa 5 selonteon sivulla 19 lauseella: ”Suomi pitää yllä sotilaallisen liittoutumisen mahdollisuutta.”
Presidentti Niinistö tähdensi Nato-option painoarvoa ruotsalaislehdelle antamassaan haastattelussa, joka julkaistiin päivää ennen selontekoa 16.6.2016. Presidentin mukaan Suomi voi hakea Naton jäsenyyttä, jos Suomen turvallisuuspoliittinen tilanne vaikeutuu voimakkaasti. Sanatarkasti asia oli haastatteluun kirjattu: ”Om vi ser en klar försämring av säkerhetsläget och vår egen situation – då kan vi ansöka om medlemskap.”
Niinistön mukaan Suomi siis voisi hakea jäsenyyttä vasta, kun turvallisuustilanteemme olisi heikentynyt, ei ennakkoon. Niinistön mukaan palovakuutus otetaan vasta, kun talo jo palaa, - ei aiemmin.
Selontekoon on myös kirjattu, että Suomen ja Naton välisen yhteistyön kautta saavutettu yhteensopivuus varmistaa, ettei mahdolliselle sotilaalliselle liittoutumiselle muodostu käytännön esteitä. Selonteon luvussa 5.6 sivulla 26 asia on kirjattu näin: ”Suomen ja Naton yhteistyötä syvennettäessä otetaan huomioon, että kumppanuusyhteistyö ei sisällä 5 artiklan mukaisia turvatakuita eikä velvoitteita. Yhteistyön kautta saavutettu yhteensopivuus varmistaa kuitenkin osaltaan, että mahdolliselle sotilaalliselle liittoutumiselle ei muodostu käytännön esteitä. Suomi pitää yllä mahdollisuutta hakea jäsenyyttä Natossa seuraten tarkasti turvallisuusympäristönsä muutosta.”
Niin Suomen ulkopoliittinen johto Sauli Niinistön johdolla kuin myös muutkin suomalaispoliitikot melko yleisesti ovat kuitenkin edellyttäneet, että liittyminen sotilasliittoon tulee tapahtua neuvoa-antavan kansanäänestyksen kautta. Liittyminen Natoon edellyttäisi siis kansan enemmistön kannustusta. Nato-kannatuksen jääminen vähemmistöön on selontekoon kirjattu käytännön este, mitä ei korvaa mikään tekninen yhteensopivuus tai toimiva sotilasyhteistyö.
Kansanäänestysvelvoitteen asettaminen oli poliitikoilta ovela veto, koska Suomella ei ole tuon velvoitteen vuoksi tosiasiallisia mahdollisuuksia liittyä Natoon. Kun Nato-kannatus pidetään Suomessa alhaisena, ei Suomi voi liittyä Natoon.
Niinistön johtama Suomi ei siis ole tosissaan missään olosuhteista hakemassa Nato-jäsenyyttä, koska Suomi ei täytä itse itsellensä asettamia vaatimuksia. Tuolla politiikalla Suomi pyrkii huijaamaan vain Venäjää Nato-jäsenyydellä. Presidentin tähdennys ruotsalaislehdessä sekä selontekoon kirjoitettu olivat tarkoitettu vain Venäjälle: jos Venäjä ei rauhoita Itämeren tilannetta, Suomi tulee liittymään Natoon. Suomi siis uhkailee Nato-jäsenyydellä Venäjää. Tällä hetkellä Suomi pyrkii käyttämään Natoa vain pelinappulana vaikuttaakseen Venäjään.
Suomi pitää Venäjää tyhmänä. Venäjä kyllä näkee, ettei Suomella ole tosiasiallisia mahdollisuuksia liittyä Natoon, koska kannatustavoite ei kansanäänestyksessä täyttyisi. Venäjä onkin vedonnut siihen, ettei Suomi voi liittyä Natoon, koska Suomen kansa ei kannata Nato-jäsenyyttä.
Suomessa liittymisedellytysten priorisointi on tehty täysin väärin. Priorisointi on todennäköisesti tehty tarkoituksella väärin niin, että Suomella ei ole vähäisen Nato-jäsenyyskannatuksen vuoksi mahdollisuutta liittyä Natoon, vaikka tekninen valmius liittymiselle on huippuluokkaa eikä liittymiselle olisi teknisiä esteitä. Mitään MAP-ohjelmia ei Suomi tarvitsisi kuten itäisen Euroopan maat aikoinaan tarvitsivat liittymisprosesseissaan.
Itä-Euroopan maat menivät aikanaan Natoon kansan vahvalla tuella, eivät missään nimessä sotilaallisella valmiudellaan. Suomi on lähestynyt purkamaan Nato-jäsenyysasiaa väärästä päästä.
Nato-jäsenyyskannatuksen vuoksi option täytäntöönpano ei tällä hetkellä onnistu, ja siksi optio on täysin tehoton. Alhaisesta Nato-jäsenyyskannatuksesta on muodostunut käytännön este liittoutumiselle. Nato-optio edellyttäisi Suomelta siis toimia ollakseen voimassa. Optiolla ei ole tällä hetkellä mitään pelotearvoa.
Mikäli Suomi haluaisi optiolle todellista vaikuttavuutta, pitäisi kansan enemmistön kannattaa Nato-jäsenyyttä ja valtiovallan tulisi ryhtyä aktiivisiin toimiin Nato-jäsenyyshalukkuuden kasvattamiseksi. Suomen kansan korkea liittymishalukkuus Natoon olisi se todellinen uskottava optio.
On absoluuttisen varmaa että Viro, Latvia, Liettua ja monet muutkin Itä-Euroopan valtiot tarvitsevat ulkopuolista apua valtiollisen koskemattomuuden ja itsenäisyytensä puolustamiseen. Juuri siksihän ne ovat hakeutuneet NATO:n puolustusliiton jäseniksi. Siksi ei ole mikään yllätys että Puolustusliitto myös vahvistaa näissä maissa olevaa aseistusta ja joukkojaan. Tämä on ainoa tapa varautua itsenäisyyden ja koskemattomuuden puolustamiseen, koska Venäjä on vallannut ja miehittänyt osan Georgiasta sekä aloittanut sodan myös Ukrainaa vastaan hyökkäämällä Krimille sekä Itä-Ukrainaan. Venäjän julkisuuteen antamat lausunnot sekä sotilaallisen toiminnan lisääminen Itämeren alueella antavat jo toteutuneiden hyökkäysten vuoksi uhkan siitä että sota laajenee myös muualle Venäjän rajanaapurien alueelle.
Baltianmaiden puolustusvalmiuksien parantamisessa ei todellakaan ole kysymys siitä että NATO olisi hyökkäämässä Venäjälle..vaikka eräät tännekin kirjoittelevat nimimerkit pyrkivät näin väittämään.
Nyt olemme jo konkreettisesti presidentti Niinistön mainitsemassa tilanteessa jossa Baltia sekä Puola tarvitsee sotilaallista apua. Niiden puolustuskykyä sekä puolustusvalmiutta ollaan koko ajan lisäämässä myös Puolustusliiton yhteisillä joukko-osastoilla sekä aseistuksella.
Jo nykyisten tapahtumien vuoksi on selvää että Suomenkin tulee vahvistaa omaa puolustusvalmiuttaan. Se on sitten kokonaan toinen asia mitä presidentti Niinistö puheillaan tarkoittaa. Pitääkö Suomen kuitenkin odotella "avointa konfliktia" että meillä voidaan ryhtyä vahvistamaan maanpuolustustamme.
Tuo punaisella värjtätty. ?
Nimenomaan. JOS kaikki suunnitelmat laaditaan sen varaan, että kohteena on Baltia kuten @Laamanator pohtii, tuleeko kukaan jeesimään jos meidän kimppuun käydään.
Tosin en USKO (eli ARVELE) että tavoitteena OLISI suurien alueiden valtaaminen vaan ainoastaan sen kokoinen härdelli, että läntiset yhteisöt eivät sekaantuisi vaan pitäisivät sitä ikäänkuin Venäjän sisäisenä asiana.
Nyt loppuu jossittelu ja konditinaalien viljely. Tällaisen valitettavan selkkauksen satututtua kutsutaan epävirallisiksi rauhantunnustelijoiksi (siis idästä kutsutaan) Halonen ja Tuomioja. Perinteisesti junalla matkaten he käyvät noutamassa presidentti Putinin luonnosteleman suunnitelman rauhan palauttamiseksi. Uusi punamultahallitus korostaa kansojen veljeyttä ja sopimuksen hyviä puolia, kahdenvälinen kauppa tuo lisää työpaikkoja yli 150 000. Investoinnit rajan yli lisääntyvät merkittävästi ja NATO-harjoitukset jäävät kerta toisensa perään järjestämättä koska.
Tehtaankadun jalkakäytävät päällystetään uudelleen.
Mitä suomen puolustusvalmiuden tehostamiseen tulee niin meillä on nyt koulutettuna jo useampi tuhat erikoisjääkäri -sopimussotilasta. Vuoden kahden ajan on useat erikoisjoukoissa varusmiespalvelunsa suorittaneet saaneet kirjeet joissa sitoutuvat lyhyempään kertausharjoitusaikaan kuin mitä laki edellyttäisi. Jotkut ovat jopa tekstiviestivalmiudessa.
Maasopimus avun vastaanottamisesta sovittiin ilman parlamentaarisia kiemuroita (vrt Ruotsi). Samaten sotilaallisen avun antamisen lakiesteet on juurikin nyt purun alla ennen Eduskunnan kesätaukoa. Kantahenkilökunnan avainhenkilöiden komennusvelvollisuus myös ulkomaanoperaatioihin on sekin työn alla ja esitettynä. Tähän päälle julkisuutta saanut ja enemmänkin ulkomaiden kunnioitusta saanut kuin konkreettinen valmiustoimi oli puolustusvoimien kirje lähes miljoonalle reserviläiselle.
Ja mitä Nato-optioon tulee niin olen ihan samaa mieltä, että se on pelinappula Venäjän suuntaan. Sen sijaan kansanäänestyksen en usko olevan mikään este jäsenyydelle. Se on varmasti pitkälle jo pohjustettu. Suomi siis ensin sopii jäsenyyden hakemisesta USA:n kanssa. Saa jo turvatakuut tässä vaiheessa. Sen jälkeen ilmoittaa, että jäsenyyttä haetaan. Presidentti, pääministeri ja puolustusministeri kertovat, että asiat on nyt tällä tolalla: jäsenyyttä pitää hakea. Naton turva-takuut on jo voimassa, prosessi on liikkeellä - todetaan. Ja itse äänestys on enää vain muodollisuus.
Tuomioja lähestulkoon ainoa joka haraisi vastaan ja Halosen kanssa Venäjälle loikatessaan sattuvat suomalaiseen jalkaväkimiinaan. Kauko-ohjattavaan ja siis kansainvälisten sopimustemme mukaiseen miinaan.
Muistat oikein. Virolaiset olivat vuosikausia olleet siinä luulossa että kyllä NATO;lla on valmiit suunnitelmat Viron puolustukseksi mutta Krimin tapahtumien jälkipyykissä paljastui että ei ole ollut mitään konkreettista suunnitelmaa koska koko baltian puolustus oli korkeintaan teoreettinen asia kun Venäjäkin oli melkein jo demokraattinen maa.Muistanko myös nyt ihan väärin jos sanon, että sotilasliitolla ei ennen Krimiä ja Itä-Ukrainan tapahtumia edes ollut konkreettista puolustussuunnitelmaa Venäjän hyökkäyksen varalle ?